Nieuws van politieke partijen in Heerhugowaard inzichtelijk

12 documenten

Alex Harren in "De plek van"

VVD VVD Heerhugowaard 29-11-2019 08:14

https://heerhugowaard.vvd.nl/nieuws/37550/alex-harren-in-de-plek-van

‘Ik word als raadslid vaak aangesproken over de problemen op de Oosttangent. Een slechte doorstroming en niet veilig voor fietsers op de rotondes. Met onze fractie hebben we daar in de verkiezingscampagne voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 met een spandoek op de Oosttangent ook aandacht voor gevraagd. Het onderwerp staat nu ook in de Raadsagenda. Er moet wat gebeuren. Ik heb jaren aan de Oosttangent gewoond en heb gezien wat de problemen zijn. Sterker nog, mijn dochter is onlangs op een van de rotondes aangereden door een automobilist. 

Het college heeft het bureau Goudappel Coffengh opdracht gegeven om met een analyse en mogelijke oplossingen te komen. In de meerjarenbegroting voor 2020 en volgende jaren is ook geld gereserveerd voor de uitvoering van aanpassingen. Een goede doorstroming, ook voor de bus is één ding, maar voor onze fractie staat de veiligheid op de rotondes voor fietsers voorop.

Ik ben heel benieuwd naar het rapport van  rapport Goudappel Coffengh. Als raad krijgen we daar begin volgend jaar een presentatie over.’

Met meer dan 2000 studenten puilde ...

PP Recht & Eerlijk PP Recht & Eerlijk Heerhugowaard 23-08-2019 21:17

Met meer dan 2000 studenten puilde de tent uit bij de cantus op de eerste avond van het introfestival. Naast de Vijf Verenigingen Cantus waren er gedurende de hele avond diverse activiteiten in en rond het klooster: van sumoworstelen tot een bioscoop op zolder. Fotografen Tom Hessels en Steven Huls legden de avond op de foto vast...

3, 2, 1.. en alweer bijna rood

CDA CDA Heerhugowaard 23-07-2019 17:08

Naar aanleiding van klachten en vragen van ouderen in het stationsgebied die van en naar Middenwaard gaan. Hebben wij als CDA een klein onderzoek gedaan naar de oversteektijden van de oversteken op het Westtangent ter hoogte kruising Zuidtangent. De oversteektijd is 3 sec per over te steken rijbaan excl tussenstukken (rustpunten tussen de rijbanen) als men met een snelheid van 4,6 km per uur oversteekt. Dit is redelijk snel en veel gehandicapten en ouderen redden dit niet. Daarbij gaat het autoverkeer redelijk snel al rijden nadat het voetgangerslicht op rood gaat. Dit is niet prettig voor degene die oversteekt. Dit lijkt ons niet echt gehandicapten en senior vriendelijk. Andere oversteektijden in Heerhhugowaard lijken langer te duren n.l. 4 sec per rijbaan. Vraag: Is de wethouder op de hoogte van deze zorgen aangaande de oversteektijden? Er zijn hier al eerder een klachten over geweest. En als er meer woningen worden gebouwd in het stationsgebied zal dit probleem zich vaker gaan voordoen! Antwoord: De klachten van oudere voetgangers mbt tekort oversteektijd over de Westtangent bij de kruising Zuidtangent is ons zeer bekend. We geven er telkens weer zorgvuldig aandacht aan. Naar aanleiding van meldingen is er ter plaatse al met diverse senioren "de oversteek gedaan" en uitleg gegeven. Steeds bleek dat er voldoende oversteektijd was, ook bij rollatorgebruikers. Vraag: Is er rekening gehouden met het afstellen van de oversteektijd per rijbaan met de reactietijd. Deze is al gauw 2 seconden alvorens men oversteekt? En dan gaat het met name voor ouderen, kinderen en gehandicapten? Antwoord: Beleving van de voetganger en werking van het voetgangerslicht De oversteek over de Westtangent is vier plus twee rijbanen breed waardoor je veel asfalt voor je ziet om over te steken. Dat geeft vooral bij langzame voetganger stress: niet snel uit de voeten kunnen met ronkende motoren vlak naast je. "Stel je voor dat ik de overkant niet op tijd haal" is een vaak uitgesproken gedachte. Als dan ook nog eens, als je nog maar net met de oversteek begonnen bent, het voetgangerslicht op groenknipperen gaat en snel daarna op rood, loopt de stress nog hoger op. "Ik krijg al rood en ben nog lang niet aan de overkant" hoor je dan zeggen. Het stoplicht voor de rijbaan of het fietspad werkt anders dan bij een fiets of auto omdat het verkeerslicht hier aan het begin van de oversteek staat en bij een voetganger aan het eind van de oversteek. Het voetgangerslicht is echter slechts bedoeld voor de voetganger die nog moet BEGINNEN aan de oversteek, net als bij rijbaan of fietspad. Dit is het eerste te onderscheiden feit. Als de voetganger groen krijgt en start met de oversteek blijft hij het stoplicht vóór zich gedurende de gehele oversteek zien. Na enkele meters gelopen te hebben gaat het voetgangerslicht naar groenknipperen en twee stappen verder naar rood. Een langzame voetganger loopt dan pas ongeveer op de tweede rijbaan, moet nog drie rijbanen oversteken, en ervaart stress. Echter het voetgangerslicht is niet bedoeld voor de overstekende voetganger maar slechts voor voetgangers die nog aan de oversteek moeten beginnen. Ook al wordt tijdens de oversteek het voetgangerslicht rood, je kan rustig de oversteek afmaken. Ook de langzame voetganger. Het voetgangerslicht staat er dus alléén voor de voetganger die aan de oversteek begint. Als je al aan het oversteken bent, kan je het voetgangerslicht negeren. Als het voetgangerslicht naar groenknipperen gaat is dat het teken voor een langzame voetganger dat hij/zij tekort tijd heeft om aan de oversteek te beginnen. Een snelle voetganger heeft bij groenknipperen wel voldoende tijd. De snelle voetganger komt pas tijd tekort als hij bij rood licht aan de oversteek begint. Als we dit aan langzame voetgangers ter plaatse uitleggen, en we slagen er tijdens de oversteek in het voetgangerslicht en de ronkende motoren te negeren, dan blijkt in bijna alle gevallen dat er voldoende tijd is de gehele oversteek te doen. Ook zorgt bewustwording ervoor dat de stress verdwijnt. Neemt niet weg dat we bij deze drukke oversteek de langzame voetganger vragen alert te zijn als het voetgangerslicht op groen gaat en geen tijd te verspillen. Toch kan het in uitzonderlijke gevallen voorkomen dat iemand zó traag is dat het conflicterende verkeer groen krijgt voordat de voetganger aan de overkant is. De meeste automobilisten zullen daar echter netjes op anticiperen. Als dit vaker voorkomt, zullen we vanzelfsprekend overwegen de oversteektijd voor voetgangers nog verder te verruimen. Kan de oversteektijd van de voetgangers op deze kruising niet wat ruimer afgesteld worden? Dilemma is dat dan de auto's vaker en langer staan te wachten voor een leeg kruispunt. Dit veroorzaakt irritatie, roodlichtnegatie en langere files, vooral in de spits. Het gemeentebeleid is er op gericht dat de maximale tijd die een verkeersdeelnemer bij verkeerslichten moet wachten onder de 90 seconden blijft. Vraag: Weet de wethouder dat er voor dit soort situaties een speciale knop aan de verkeerslichten toegevoegd kan worden? Dit houdt in dat als men deze drukknop minimaal drie seconden ingedrukt houdt, het licht langer groen licht blijft, ongeveer de dubbele tijd. Het indrukken moet wel gebeuren voordat het voetgangerslicht groen wordt. Met name ouderen en gehandicapten, maar bijvoorbeeld ook groepen schoolkinderen hebben hierdoor meer tijd om over te steken.' Antwoord: De wethouder is op de hoogte van het feit dat dit soort knoppen bestaan. Vraag: Is dit al eens overwogen om deze knop bij de oversteekplaatsen zoals bij het Westtangent te plaatsen? Zo ja, waarom zijn ze niet geplaatst? Zo nee, waarom is hier niet aan gedacht? Antwoord: We kennen de mogelijkheid om bij het langer indrukken van de drukknop een langere oversteektijd te geven. Er zijn vier redenen te noemen dat dit nog niet toegepast wordt in Heerhugowaard: De eerste reden is dat de oversteektijd ook nu al voldoende is voor mensen die slecht ter been zijn.De tweede reden is dat ook snelle voetgangers 3 seconden kunnen (en waarschijnlijk ook zullen) drukken waardoor het overige verkeer lange tijd voor niets staat te wachten.Dit leidt tot irritatie, roodlichtnegatie met toename van ongevallen, en een significante toename van klachten. De derde reden is dat het gemeentebeleid er op gericht is dat de verkeersdeelnemer niet langer dan 90 seconden bij een verkeerslicht hoeft te wachten.Bij de kruising Westtangent-Zuidtangent staat dat beleid nu al onder druk. Bij nog langere oversteektijden overschrijden we waarschijnlijk het geduld van de overige weggebruikers.Ook dit leidt tot een toename van klachten. Een vierde reden is dat er geen eenduidig beleid in Nederland is voor drukknoppen met meerdere functies. Dit moet dus ruim en herhaaldelijk gecommuniceerd worden. Bijvoorbeeld in Langedijk wordt bij lang indrukken van de drukknop de rateltikker actief voor slechtzienden. Dit leidt weer tot geluidsklachten van omwonenden.

Komt er ooit een tijd dat fietsers ...

PP Recht & Eerlijk PP Recht & Eerlijk Heerhugowaard 28-03-2019 11:23

Komt er ooit een tijd dat fietsers en automobilisten gewoon door kunnen rijden op de Heyendaalseweg? Voor het bijbehorende artikel: https://www.voxweb.nl/nieuws/het-is-nog-steeds-druk-op-de-laatste-kilometer-naar-de-campus

Overal in de provincie stappen elke ...

GroenLinks GroenLinks Heerhugowaard 14-03-2019 11:15

Overal in de provincie stappen elke ochtend mensen op de fiets of in de bus om naar werk of school te gaan of familie en vrienden te bezoeken. Juist in onze provincie zijn ook enkele van de belangrijkste Nederlandse vervoersknooppunten gevestigd, zoals Amsterdam Centraal en Schiphol. Ook zijn er in de provincie verschillende belangrijke trekpleisters voor toeristen. Hierdoor verplaatsen miljoenen mensen zich elke dag door Noord-Holland. Vrachtverkeer en auto’s zorgen voor een forse CO2-uitstoot. Er is veel geluidsoverlast door het intensieve vlieg- en autoverkeer. De luchtkwaliteit is op verschillende plekken in de provincie volstrekt onder de maat, met alle gezondheidsschade voor de inwoners van dien. Op sommige plekken zorgt een grote toestroom van toeristen en dagjesmensen ervoor dat het te druk is. Dat lossen we niet op met meer asfalt en verdere groei van luchtvaart. Het is tijd voor andere keuzes. GroenLinks kiest voor duurzame bereikbaarheid. De provincie kiest voor hoogwaardig openbaar vervoer, ook in de buitengebieden, in plaats van asfalt en auto’s. Voetganger en fietser krijgen voorrang boven (stilstaand) blik. Zo wordt de luchtkwaliteit beter, is er meer ruimte om te leven en te spelen, en versnellen we de energietransitie. 4.1 • In de Noord-Hollandse omgevingsvisie en het beleid krijgen openbaar vervoer, fiets en voetganger voorrang op de auto. 4.2 • We kijken kritisch naar voorgenomen infrastructurele projecten. De Duinpolderweg en de verbinding A8-A9 worden niet aangelegd. 4.3 • De provincie stimuleert duurzamere stedelijke distributie, bijvoorbeeld door gelegenheden voor overslag naar kleinere vervoermiddelen te faciliteren. 4.4 • De provincie zet zich samen met de gemeenten ervoor in om het autogebruik en -bezit te beperken. 4.5 • De provincie garandeert betaalbaar openbaar vervoer voor alle inwoners. Bekijk de overige punten en de volledige uitwerkingen op noordholland.groenlinks.nl #PS2019 #duurzaam #groenlinks #noordholland

De verkeersonveiligheid in het buitengebied van Heerhugowaard neemt toe.

CDA CDA Heerhugowaard 01-02-2019 11:18

Er rijdt steeds meer vrachtverkeer over de Donkereweg (De Noord) en sluipverkeer over de Groeneweg (bij Oterleek). Fietsende scholieren komen daardoor in de knel. Het CDA luidde deze week de noodklok in de raadsvergadering. ,,Nu de Westfrisiaweg is afgerond en de afsluiting van de Molenweg klaar is, rijden vrachtwagens van bedrijven aan de Veenhuizerweg via de smalle Donkereweg naar de Middenweg om daar hun weg te vervolgen’’, rapporteerde Jolanda van Ling. Uit klachten van buitengebied-bewoners blijkt dat de weg aan de kanten herhaaldelijk aan stukken wordt gereden door het zware verkeer. ,,Het gaat om een route waar veel scholkinderen langs komen. Er ontstaan gevaarlijke situaties als er uitgeweken moet worden.’’ Hetzelfde geldt volgens het CDA voor de Groeneweg. Daar groeit het sluipverkeer, mede door werk aan de Dorpsstraat in Oterleek. Wethouder Monique Stam kondigde aan dat de Donkereweg in 2020 een onderhoudsbeurt krijgt. ,,Inclusief verbeteringen van de bermen.’’ Over de Groeneweg informeert ze de raad later. Bron: Noordhollands Dagblad Gerard van Engelen

Huis-aan-huis actie - 19 januari | Heerhugowaard

GroenLinks GroenLinks Heerhugowaard 12-01-2019 00:00

Op 19 januari starten wij weer met een huis-aan-huis-actie in Heerhugowaard. Wij gaan weer langs de deuren. Tijdens de actie gaan wij voor contact, ontmoeting en gesprek over de politiek en over wat bewoners bezighoudt. Rond de gemeenteraadsverkiezingen is gebleken dat deze acties een groot succes zijn. En bewoners die persoonlijk aangesproken werden veel vaker gingen stemmen en ook GroenLinks gingen stemmen. Wie mee gaat doen krijgt informatie over de provincie en GroenLinks.

De provincie is onder andere een belangrijk bestuursorgaan voor thema’s als; milieu, handhaving, veiligheid, energieopwekking, openbaar vervoer, bestemmingsplannen, provinciale en regionale ontwikkelingen e.d. Ook al heb je weinig tijd: ga mee. Het is gewoon leuk om het te doen. Van de afdeling Langedijk lopen ook mensen mee. Wij starten op 19 januari, bij Wijkcentrum de Horst Heerhugowaard. De inloop (en instructies) is vanaf 09.30 uur. En we starten om 10.00 uur. Vooraf heten wij je welkom met koffie/thee; na afloop hebben wij soep met broodjes.

Kom je mee? Stuur dan een mail naar campagnegroenlinks@hotmail.com  Dan zorgen wij voor voldoende campagnejassen, eten en drinken.

GEMEENTEWERF LANGER OPEN Goed ...

Nederland Duurzaam Nederland Duurzaam Heerhugowaard 19-12-2018 06:30

GEMEENTEWERF LANGER OPEN Goed nieuws! De gemeentewerf zal vanaf 2019 op de zaterdag een uur eerder opengaan en twee uur langer open zijn. Minder gehaast, minder rijen en meer tijd voor andere dingen op de zaterdag.

Oplossen File problematiek N242 en de Oosttangent: maak ze vierbaans!

CDA CDA Heerhugowaard 19-03-2018 16:16

Als u in de ochtend naar uw werk gaat en aan het einde van de dag weer huiswaarts keert, is de kans groot dat u in de rij komt te staan op de N242 of de Oosttangent. De prijs van succes, de files. Wat het CDA betreft is nu het moment aangebroken om dit structureel aan te pakken. Door er vierbaans wegen van te maken. Op deze voet doorgaan zorgt er voor dat Heerhugowaard verder dicht slibt. Sommige partijen zeggen datu maar met het openbaar vervoer moet gaan. Het CDA ziet dat dit niet als toereikende oplossing van het zoeven geschetste probleem. Natuurlijk is het goed als mensen de trein en bus pakken maar dat kan niet de oplossing zijn van de plaatselijke congestie. Ronkende motoren van stil staande auto's niet goed voor het milieu. Dat leidt tot de opstapeling van fijnstof bij de huizen aan de weg. Dat kan op termijn tot risicovolle situaties leiden. Dat moeten wij niet willen. Het gaat goed met Heerhugowaard, dat is onder andere terug te zien in de grootschalige ontwikkelingen van de Draai. Dit zorgt er tevens voor dat er een opnieuw een toename komt van autoverkeer op Oosttangent. Het is een goede zaak dat met het ondertunnelen van het spoor de ontsluiting van Heerhugowaard aanzienlijk verbeterd wordt verbeterd. Maar dat is wat het CDA betreft niet voldoende om op termijn de toename van files het hoofd te bieden. Juist hierom willen wij dat de N-242 en de Oosttangent vierbaans wegen worden. Het succes van Heerhugowaard mag niet geremd worden. Bekijk hier al onze standpunten

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.