Nieuws van politieke partijen in Heiloo inzichtelijk

9 documenten

Unicum: PvdA Heiloo stemt tegen de jaarrekening

PvdA PvdA Heiloo 23-06-2020 07:28

Maandag 22 juni kwam de gemeenteraad van Heiloo voor het eerst sinds februari weer fysiek bijeen – in het gemeentehuis van Castricum. Op de agenda stond de jaarrekening van de gemeente Heiloo van 2019.

Hieronder vindt u de inbreng van PvdA Heiloo-fractievoorzitter Ko Hemminga:

Voorzitter,

Met deze jaarcijfers bewijst het College net als vorig jaar, het financieel volstrekt niet op orde te hebben. Vorig jaar bij de jaarrekening 2018 werd de raad geconfronteerd met definitieve cijfers over 2018 die binnen vijf maanden  € 868.000 negatiever bleken dan eind van dat jaar was verwacht en kwam het tekort van Heiloo uit op € 929.000.

We herinneren ons nog de uitspraak van het College in 2018: “dit jaar een minnetje, komende jaren een plus”.

De jaarcijfers van 2019 en de verwachtingen voor 2020 en daarna die we volgende week bespreken geven een nog onthutsender beeld van het financieel beheer. Op 3 juli 2019 was de kop van het persbericht nog. “Kadernota Heiloo: Sluitende begroting voor 2020 en 2021.”

Voor 2019 dus een verlies dat met wat creatief boekhouden wordt gepresenteerd als een verlies van “slechts” € 623.000. De verwachting voor 2020 is € 1,5 miljoen negatief, net als de jaren daarna. De financiële positie van Heiloo is penibel aan het worden onder de leiding van dit College en het wordt tijd dat onder ogen te zien.

Nu dan deze jaarrekening. Het gebruikelijke sluitstuk van de planning & control cyclus. Ook dit jaar is het traject van het opstellen van de jaarcijfers een rit in de rollercoaster geweest waar “met het angstzweet tussen de geknepen billen”  een steile baan naar beneden is afgelegd.

Even de jaarcijfers voor 2019 op een rijtje. Er wordt afgesloten met een nadelig resultaat van € 623.000, maar er zal wel € 943.000 van de algemene reserve worden afgeboekt. Eigenlijk is het verlies dus € 943.000, maar € 623.000 klinkt minder erg.

De algemene reserve is eind 2019 feitelijk nog maar € 8,6 miljoen. Veel te weinig voor een gemeente die ieder jaar een miljoen of meer inteert en ook nog eens van plan is om een investering van ruim € 12 miljoen afslag A9 uit eigen middelen te gaan financieren. Nog los van de extra risico’s waar Heiloo zich met de ondertekening wijzigingsovereenkomst A9 op 28 februari 2019 aan heeft verbonden.   

Nu kom ik op een heikel punt bij deze jaarrekening. Waar is de investering in de afslag A9 eigenlijk gebleven? In 2019 is het bestemmingsplan door de Raad van State vernietigd en is klip en klaar dat het hele traject jarenlang stilligt en extra kosten moeten worden gemaakt.

Uitgaande dat het straks door mag gaan, wat lang niet zeker is. Volgens de Projectgroep A9 gaat het € 5,7 miljoen meer kosten en zal Heiloo bij de huidige kostenverdeling voor een extra € 1,5 miljoen “aan de pan hangen”.

Tijdens de bespreking van de jaarrekening in de audit-commissie bleek na mijn vraag, dat de accountant niet door het College was geïnformeerd over de verhoging van € 5,7 miljoen..

Eind 2019 was in totaal al zo’n € 13 miljoen uitgegeven aan dit project, waaronder € 3,5 miljoen voor rekening van Heiloo. Wij hebben ons suf gezocht in de jaarrekening naar de toelichting op de investering in de afslag eind 2019.

Volgens de tekst in het verslag is het project vertraagd. Dat klopt in ieder geval wel, want de rechter heeft er in 2019 een dikke streep door heen gezet. Maar we gaan de afslag in 2022 niettemin in gebruik nemen, zo kunnen we uit de jaarrekening opmaken. Dat was kennelijk ook de verwachting van deze raad bij het vaststellen van de begroting in november jongsleden.  Volstrekt ongeloofwaardig natuurlijk.

Wat daarvan zij, het zal de lezer van deze jaarrekening niet lukken om de investering van € 3,5 miljoen van Heiloo in de afslag per eind 2019 terug te vinden in dit jaarverslag. Wat blijkt het geval? De Provincie heeft alle tot nu gemaakte kosten voorgeschoten.

Je zou dan denken dat Heiloo een schuld van € 3,5 miljoen aan de Provincie heeft en op zijn balans zet en dat je deze investering  vermeldt onder de activa in ontwikkeling. Je kan je zelfs voorstellen dat je onderzoekt of je die € 3,5 miljoen misschien moet afwaarderen, nu de bestemmingsplanprocedure opnieuw moeten worden gedaan.

Wetende dat er enkele miljoenen bij moeten, waarbij tot de dag van vandaag het volstrekt onzeker is of het project in de toekomst daadwerkelijk door mag gaan. Een jaarrekening moet immers gaan over de werkelijkheid, niet over wat je graag wil zien of – zoals in dit geval – waar je graag de ogen voor sluit.

En zo is er meer in dit verslag dat niet geloofwaardig is.

Op pagina 114 staat het overzicht van de investeringen. Daarin staat dat voor de ondertunneling en de aanpassingen Vennewatersweg gezamenlijk € 10 miljoen beschikbaar was, maar dat daarvan eind 2019 nog geen € 2 miljoen was uitgegeven voor rekening van Heiloo. Het is moeilijk te geloven dat dit het hele verhaal is, nu de tunnel sinds een aantal weken open is.

Wanneer worden de rekeningen eigenlijk geboekt?

Dat je zo moet puzzelen en zoeken in een jaarrekening naar investeringen van vele miljoenen, is een veeg teken. Zoals het ook verontrustend is, als raadsleden er 6 maanden over moeten doen om inzage te krijgen in een BUCH management letter van de accountant.

Het is nu vijf jaar geleden, dat door de raden van Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo, met de tegenstem van de PvdA Heiloo, de Gemeenschappelijke Regeling BUCH werd aangegaan. Wij constateren dat de kosten de pan uit rijzen en dat daar niets aan gedaan wordt door dit College. Het oorspronkelijke kostenplaatje van € 50 miljoen is naar meer dan € 70 miljoen opgelopen en dit gaat in 2023 naar de € 75 miljoen. Ergo, 50% hogere kosten.

Door Heiloo is in 2019 bijna € 15 miljoen betaald, dit jaar en de daarop volgende jaren wil De BUCH weer meer geld van Heiloo. Daar kom ik zeker in de kadernota nog op terug. Het financieel beheer is niet op orde.

De “getrapte verantwoordelijkheid” naar de BUCH betekent niet dat het Dagelijks Bestuur  de verantwoordelijkheid kan afschuiven. Het is de taak van de voorzitter van het BUCH bestuur, onze burgemeester Hans Romeyn en wethouder Rob Opdam in het BUCH bestuur, te zorgen voor adequaat management en beheersing van de kosten. Het college is naar de raad en burgers hiervoor primair verantwoordelijk.

Afsluitend, gezien het voorgaande én dat is een novum voor de PvdA Heiloo, kunnen wij niet akkoord met de vaststelling van deze jaarrekening 2019.

Dit college is niet op de goede weg.

In de jaarrekening ontbreekt cruciale informatie en we hebben grote twijfels over hoe dit college de investering van € 3,5 miljoen in de afslag A9 heeft weggestopt zonder toelichting, zoals we ook grote zorgen hebben over het tekort aan daadkracht bij dit college met betrekking tot de ontsporing van de kosten van de BUCH.

Het bericht Unicum: PvdA Heiloo stemt tegen de jaarrekening verscheen eerst op PvdA Heiloo.

Coalitiepartijen zijn niet van plan af te zien van de Afslag A9

Heiloo-2000 Heiloo-2000 VVD CDA Heiloo 09-10-2019 19:10

Het moge duidelijk zijn: de coalitiepartijen Heiloo-2000, VVD en CDA zijn niet van plan af te zien van de aansluiting van Heiloo op de A9. De drie partijen, samen goed voor een krappe meerderheid in de gemeenteraad van Heiloo, willen juist snelheid maken om het tijdverlies, veroorzaakt door de stikstofproblematiek, zo beperkt mogelijk te houden. „De meeste inwoners willen dat er een afslag komt.”

Vroegop schetst nog even de situatie. „We zijn eigenlijk al jaren bezig discussie te voeren over de afslag. In de gemeenteraad is een besluit genomen om de afslag te realiseren, en daar waren overigens niet alleen de huidige coalitiepartijen het mee eens. Het bestemmingsplan voor de afslag is, zoals het hoort, opengesteld voor bezwaar en beroep. Na de uitspraak van de Raad van State in mei is duidelijk geworden dat het Plan Aanpak Stikstof (PAS) niet meer geldt en dat het werk nog niet uitgevoerd kan worden. Maar dat betekent wat ons betreft niet dat alle opties weer open zijn. We moeten snel het bestemmingsplan herzien op dit punt. De stikstofdepositie als gevolg van de afslag moet zo klein mogelijk zijn.”

De coalitiepartners vinden het overigens terecht dat het PAS ter discussie is gesteld. „Het was een rekenmodel, met veel aannames, erg theoretisch.”

Heiloo-2000, VVD en CDA blijven van mening dat de aansluiting er moet komen. „Ik sta nu elke ochtend vast in de file”, zegt Linda Verbeek. „Ik kom moeilijk het dorp uit. Hoe zuur is dat?” Uit een grafiek in het rapport Remkes blijkt, dat auto’s die in files staan veel meer stikstofdepositie veroorzaken dan een auto die met 130 voorbij rijdt. Volgens de drie politici lost de aansluiting dat probleem juist op.

Brouwer de Koning: „In de modellen wordt alleen berekend welke uitstoot erbij komt als de afslag wordt aangelegd, niet hoeveel er minder wordt uitgestoten op andere wegen.” Volgens Vroegop is de depositie als gevolg van de afslag ’verwaarloosbaar klein’. „Volgens de berekening van bureau Arcadis gaat het om 0,14 gram per hectare per jaar. ” Veerbeek: „Ik heb begrepen: als ik mijn hond in de duinen uitlaat, veroorzaak ik al het tienvoudige daarvan. De meeste inwoners en ondernemers willen de afslag. Het was een democratisch besluit en daar willen we voor vechten.”

Uit eerdere berekeningen bleek dat de extra depositie van stikstof in het duingebied het zevenvoudige was van hetgeen eind vorig jaar door Arcadis werd gepubliceerd. „Geen idee waar dat verschil vandaan komt”, aldus Vroegop. „Maar wij gebruiken het rapport van Arcadis als leidraad.”

Er zal straks, aansluitend bij de uitspraak van de Raad van State, een ’passende beoordeling’ moeten komen van de stikstofdepositie als gevolg van de aansluiting. De coalitiepartners hebben er al over nagedacht. „Een matiging van de uitstoot kan worden gevonden door de maximumsnelheden op wegen in het project terug te brengen”, zegt Brouwer de Koning. „Op de Lagelaan en de parallelweg aan de A9 zou die terug kunnen van 80 naar 60. Dan is het probleem van de extra depositie opgelost. Mogelijk kan de snelheid op de A9 op dat deel terug naar 90. Dat is ook goed tegen de geluidsoverlast.” „Of de 100-kilometerzone vanaf verkeersplein Kooimeer verlengen tot na de afslag”, oppert Veerbeek. Vroegop ziet, als VVD’er, die laatste maatregel overigens niet zitten. „Vergeet niet dat er 5,5 miljoen euro klaar ligt voor natuurcompensatie als de afslag gerealiseerd wordt”, zegt Vroegop. Brouwer de Koning: „We horen nu vaak: dat is allemaal al natuur. Maar het meeste is landbouwgrond.”

Maar hoe nu verder met de afslag? Het bestemmingsplan is vernietigd

Het moge duidelijk zijn: de coalitiepartijen Heiloo-2000, VVD en CDA zijn niet van plan af te zien van de aansluiting van Heiloo op de A9. De drie partijen, samen goed voor een krappe meerderheid in de gemeenteraad van Heiloo, willen juist snelheid maken om het tijdverlies, veroorzaakt door de stikstofproblematiek, zo beperkt mogelijk te houden. „De meeste inwoners willen dat er een afslag komt.”

en het overigens terecht dat het PAS ter discussie is gesteld. „Het was een rekenmodel, met veel aannames, erg theoretisch.”

Heiloo-2000, VVD en CDA blijven van mening dat de aansluiting er moet komen. „Ik sta nu elke ochtend vast in de file”, zegt Linda Verbeek. „Ik kom moeilijk het dorp uit. Hoe zuur is dat?” Uit een grafiek in het rapport Remkes blijft, dat auto’s die in files staan veel meer stikstofdepositie veroorzaken dan een auto die met 130 voorbij rijdt. Volgens de drie politici lost de aansluiting dat probleem juist op.

Gemeente Heiloo❗️Vanaf maandag 18 ...

Heiloo Lokaal Heiloo Lokaal Heiloo 16-03-2019 21:45

16 nieuwe vaste meetpunten ...

Heiloo Lokaal Heiloo Lokaal Heiloo 04-12-2018 11:42

Onderzoek naar spitsstrook A9

VVD VVD Heiloo 12-03-2018 05:18

VVD-fracties blij met vragen Tweede Kamer: onderzoek naar spitsstrook A9

Op 20 februari hebben heel veel automobilisten last gehad van de storing bij de spitsstrook op de A9. Vele reizigers uit de regio Alkmaar hebben in de kilometerslange file gestaan. Deze storing is voor VVD Tweede Kamerlid Remco Dijkstra aanleiding geweest om Kamervragen te stellen over de spitsstrook A9 Alkmaar-Uitgeest.  In de vragen wil Dijkstra onder ander van de Minister weten of het mogelijk is om de spitsstrook op te waarderen naar een volwaardige rijbaan. Dit zou betekenen dat er -spits of geen spits- altijd drie rijstroken zijn en dat er de hele dag door 130 km/u mag worden gereden. De regionale VVD-fracties van Alkmaar, Bergen, Castricum, Heerhugowaard, Heiloo, Langedijk, Schagen en Uitgeest zijn enthousiast en ondersteunen het initiatief van hun partijgenoot in de Tweede Kamer.

VVD’er Dijkstra (woordvoerder verkeer) vraagt de Minister onder andere of zij bekend is met de lange ochtendfiles op de A9 vanwege de gesloten spitsstrook. Ook wil hij weten hoe dit naar de toekomst toe voorkomen kan worden. De liberaal stelt zelf als oplossing voor om de spitsstrook op te waarderen naar reguliere rijstrook. VVD-fractievoorzitter John van der Rhee (Alkmaar): ‘’Het opwaarderen naar reguliere rijstrook betekent dat de doorstroming van en naar het zuiden fors zal verbeteren. Dit traject wordt dan net als de vele andere rijkswegen in Nederland dan ook volledig 130km/uur.’’

De regionale VVD-fracties zien ook een kans omdat een groot gedeelte van het traject Alkmaar-Uitgeest toch al op de schop gaat in verband met de nieuwe afslag bij Heiloo. VVD-fractievoorzitter René van Splunteren (Heiloo): ‘’Het is voor de regionale bereikbaarheid ontzettend belangrijk dat de extra afslag er komt en wij zijn ook blij dat dit gaat gebeuren. Het zou mooi zijn als de doorstroming op de A9 nóg verder kan verbeteren’’.

De Kamervragen van de VVD’er Dijkstra vragen om een onderzoek en natuurlijk is nog afwachten of het uiteindelijk ook blijkt te kunnen. De opwaardering moet ook ruimtelijk volledig in te passen zijn. VVD-fractievoorzitter Cees Roem (Bergen): ‘’Veel ondernemers, forenzen en transportbedrijven uit onze gemeenten maken vice versa dagelijks gebruik van de A9. Het belang is groot en daarom verdienen de Kamervragen de volle steun uit onze regio.’’

De Kamervragen zijn naar verwachting uiterlijk over zes weken beantwoord.

Terugdringen te verwachten fileleed

VVD VVD Heiloo 12-02-2018 04:51

De VVD Heiloo maakt zich ernstig zorgen over het feit dat er binnenkort tegelijkertijd 2 ingrijpende infrastructurele werkzaamheden gaan plaatsvinden rond Alkmaar. De vrees is dat als gevolg hiervan veel verkeersleed en files te verwachten zijn, ook voor de inwoners van Heiloo. De VVD vindt het onwenselijk dat deze werkzaamheden op hetzelfde moment plaatsvinden en heeft hierover een motie ingediend in de raadsvergadering van 5 februari (zie onder). Hierin wordt het college opgeroepen om er bij de provincie op aan te dringen om deze werkzaamheden gefaseerd uit te voeren. De motie is unaniem door de raad aangenomen. Wij wachten af of de Gedeputeerde hiernaar zal luisteren.

 

 

 

 

 

 

 

 

MOTIE

 

 

 

Motie bij:

Vreemd aan de agenda

Onderwerp

Terugdringen te verwachten fileleed

 

Aanhef

De raad van de gemeente Heiloo in vergadering bijeen op 5 februari 2018

 

Inhoud

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Indachtig:

 

 

 

·       Constaterende dat:

 

 

 

 

 

 

 

 

·       Overwegende dat 

Inleiding;

Op 19 januari 2018 maakte de Provincie Noord Holland bekend dat de aanpak van de N246 (Alkmaar-Zaanstad) uitgevoerd zal worden door Dura Vermeer en rond de zomer van 2018 zal beginnen. Tegelijkertijd vinden gedurende heel 2018 werkzaamheden plaats aan de Leeghwaterbrug bij Alkmaar, waar het aantal rijstroken is teruggebracht en de rijsnelheid is verlaagd. Dit betekent dat gedurende een half jaar gelijktijdig gewerkt zal worden aan de N246 en de Leeghwaterbrug (N242).

 

 

De raad,

Gehoord de beraadslagingen,

 

- de toezeggingen van de gedeputeerde om onderhoud aan de Leeghwaterbrug niet gelijktijdig te laten plaatsvinden met dat van de Kogerpolderbrug en Beatrixbrug (N246).

 

- fileleed op drukke wegen bij onderhoud niet geheel te vermijden is;

- fileleed wel te minimaliseren is;

- weinig informatie wordt gegeven vanaf de A9 over de  snelste routes;

 

 

 

- communicatie voor de weggebruikers eenduidig dient te zijn op zowel provinciale als rijkswegen;

- de ring Alkmaar na de ring Hoofddorp het drukste provinciale verkeersknooppunt is;

- een halfjaar met toenemende overlast teveel is om te vragen van inwoners en ondernemers uit onze regio.

 

Verzoekt het college:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verzoekt de griffie:

Bij alle betrokken partijen een uiterste inspanning te verrichten om:

1.              de communicatie vanaf de A9 beter te laten aansluiten op de situatie op de ring Alkmaar;

2.              de werkzaamheden in tijd verkort te krijgen;

3.              de ervaringen van de transportsector mee te nemen in het minimaliseren van de overlast tijdens de werkzaamheden;

4.              de werkzaamheden aan de Leeghwaterbrug (N242) niet tegelijkertijd met de werkzaamheden aan de N246 uit te laten voeren;

5.              wanneer technisch uitstel van werkzaamheden voor beide wegen onvermijdelijk is, in te zetten op oplossende/aanvullende maatregelen om het fileleed tegen te gaan.

 

De tekst van deze motie onder de aandacht te brengen van de Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten van Noord Holland.

 

 

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Verkeersplan Heiloo

VVD VVD CDA Heiloo 16-09-2017 10:46

De coalitiepartners  VVD, Heiloo 2000 en CDA betreuren het dat het Verkeersplan uitstel behoeft.  Wij zijn van mening dat het een verstandig besluit is geweest van het College. Na doorrekening van het verkeersmodel is gebleken dat het verkeersplan zoals dat nu voorligt nog niet nauwkeurig genoeg is om vast te stellen.  Voor ons als coalitie is het van belang dat wij eerst inzicht verkrijgen in de herziene berekeningen alvorens het verkeersplan vast te stellen.

Geen aansluiting van de A9 op Heiloo is geen optie. Zonder aansluiting zal het dorp in 2030 volkomen vastlopen. Door de realisatie van de aansluiting A9 zal de verkeersdrukte aan de Noordzijde van Heiloo aanmerkelijk lager worden. Het knelpunt ter hoogte van de aansluiting Kennemerstraatweg - N9 treedt niet meer op en op de Kerkelaan zal nog sprake zijn van een beperkte overschrijding.

Uit eerdere doorrekeningen is wel gebleken dat met de komst van de aansluiting en de daarop volgende heroriëntatie van het verkeer dit op sommige plaatsen in het dorp zal leiden tot een extra belasting (Kanaalweg-Stationsweg-Zeeweg en vice versa). Hiervoor zijn aanvullende maatregelen nodig die dit moeten ondervangen (gedacht moet worden aan bijvoorbeeld snelheid remmende maatregelen of bijvoorbeeld  éénrichtingsverkeer, een verbod op vrachtverkeer en landbouwverkeer). Het doel van het verkeersplan is om te komen tot een evenwichtigere verdeling van het verkeer door ons dorp. Dat houdt in dat er wegen zijn die meer verkeer zullen moeten gaan verwerken maar altijd onder de grenswaarden zullen blijven die voor deze wegen zijn vastgesteld. De wegen die nu overbelast zijn, zoals Stationsweg en Kerkelaan, krijgen beduidend minder verkeer te verwerken waardoor deze ook onder de gestelde grenswaarden uit zullen komen. Uit de doorrekening van het definitieve verkeersmodel is nu gebleken dat we er met de maatregelen die in het concept Verkeersplan zijn uitgewerkt niet voldoende uit zijn. We zullen dan ook de komende periode in samenspraak met de maatschappelijke denktank verder studeren op maatregelen die wel hun doel treffen.

Een Rondweg rond Heiloo is niet zomaar te realiseren en zal een enorm tijdsbeslag met zich brengen. Dat heeft te maken met gronden die niet in het bezit zijn van de gemeente, maar die wel nodig zijn voor realisatie. De coalitie vindt het een eerste prioriteit om binnen het huidige wegennet te bezien wat de mogelijkheden zijn en de daadwerkelijke belasting monitoren. 

Boekelermeer Doorsteek

VVD VVD Heiloo 24-01-2017 06:26

Boekelermeer doorsteek-  40 meter asfalt voor veiligheid en bereikbaarheid

VVD Heiloo vindt dat dingen die normaal lijken dat ook moeten zijn. Een veilige leefomgeving en goede bereikbaarheid zijn twee normale dingen. Als je richting AZ, Ranzijn of Heerhugowaard wilt  kun je kiezen uit het drukke kruispunt bij de Heilooër tolweg of via de kanaalweg, langs het kanaal en via de vuilverbranding verder. De tweede optie is korter en heeft dus de voorkeur. Dat hebben meer automobilisten ervaren. Op de Boekelerdijk langs het kanaal rijdt en loopt alles door elkaar; auto's,  fietsers en in het weekend  vissers. De T-splitsing bij de betoncentrale is met de nieuwe voorrangssituatie vooralsnog niet veiliger geworden. Kortom, het is een levensgevaarlijke weg. De VVD vindt dat daar snel een einde aan moet komen. Een veilige weg moet normaal zijn. Ook op en net buiten de gemeentegrens.

Gelukkig is met de nieuwbouw van Kapteijn en de vernieuwde aanleg van de Kanaalweg een oplossing nabij. Alkmaar heeft de zuidelijke ontsluitingsweg in haar deel van de Boekelermeer onlangs aangelegd. De wegen zijn echter nog niet met elkaar verbonden. Aan het eind van twee doodlopende wegen lijkt nu een onzichtbare barrière te staan. Een gat van 40 meter. De verbinding zal wanneer de afslag A9 er komt ook tot stand komen. De VVD wil echter niet wachten  en vindt het nu tijd om die  weg door te trekken. Dit voor een verbeterde veiligheid voor fietsers en voetgangers op de Boekelerdijk en de oversteek Kanaalweg alsmede een betere ontsluiting van Heiloo naar het noord-oosten. Zelden heeft veertig meter asfalt zulke maatschappelijke voordelen gehad.

De VVD erkent overigens dat de verbinding er nu niet is mede omdat er destijds afspraken over zijn gemaakt met bewoners aan de Kanaalweg en Ypesteijn en Akersloot. Immers een snelle doorsteek kan ook tot extra sluipverkeer en vrachtverkeer leiden. Die afspraken dateren wel uit een tijd toen de vrachtwagens van de Melkuniefabriek nog af en aan reden. Die tijd is allang voorbij. Het sluipverkeer via Akersloot lijkt ons nu onwaarschijnlijk. De route is ingewikkeld en vol snelheidbeperkende maatregelen. Echt iets voor de zondag, maar niet voor de forens. Ook de goede aansluiting van de N242 op de A9 maakt de kans op sluipverkeer klein.

De VVD blijft niettemin kritisch. Een dagelijkse vrachtwagencolonne op de Kanaalweg is ongewenst. De VVD ziet graag dat de doorsteek eerst in de vorm van een pilot wordt aangelegd. Eerst aanleggen dus en tegelijk goed kijken wat de effecten zullen zijn. Het moet duidelijk zijn wanneer die pilot geslaagd is en wanneer niet. De nulmeting mag wat ons betreft volgende week beginnen zodat voor het voorjaar het gat gedicht kan worden. Daarmee wordt ook daar weer normaal, wat eigenlijk heel normaal is: veilige wegen en goede bereikbaarheid.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.