Nieuws van politieke partijen in Hengelo inzichtelijk

11 documenten

Betaald parkeren op logische tijden in de binnenstad van Hengelo

CDA CDA Hengelo 02-05-2019 07:17

Hengelo is volop bezig met de ontwikkeling van de binnenstad. Een belangrijk onderdeel hiervan is Volgens het CDA het betaald parkeren. Nu moet doordeweeks bijvoorbeeld tot 19.00 uur (op koopavonden tot 21.00 uur) betaald worden. Verwarrend en onlogisch. Reeds vele binnenstadbezoekers zijn hier al op onaangename wijze door verrast. Bij terugkomst bij de auto lag er bon op de voorruit omdat er na 18.00 uur ook nog betaald moet worden. Niet bepaald uitnodigend voor een volgend bezoek aan de binnenstad. Om de binnenstad extra aantrekkelijk te maken heeft het CDA al meerdere malen opgeroepen om doordeweeks vanaf 17.00 uur het parkeren gratis te maken. Bijvoorbeeld goed voor de winkels omdat het aantrekkelijk wordt om nog even snel “de na het werk boodschappen” te doen zonder naar een parkeerautomaat te hoeven lopen, en goed voor de horeca omdat mensen dan makkelijker blijven hangen om wat te eten en te drinken. Het CDA is dan ook blij dat onlangs tijdens de raadsactiviteit “Een werkbezoek aan de binnenstad” duidelijk werd dat een deel van het plan wordt overgenomen. Hier werd namelijk medegedeeld dat in het binnenstadplan is opgenomen dat betaald parkeren alleen tijdens openingstijden van de winkels geldt en dat parkeren op (koop)zon- en feestdagen gratis blijft. CDA-er Ron Wesseling: “Dit is een goed begin. Veel binnenstadbezoekers zullen met deze door het CDA gevraagde maatregel verlost zijn van de onaangename verassing bij terugkomst bij de auto na een middag – en avondbezoek aan onze steeds mooier wordende binnenstad. Het CDA zal zich verder blijven inzetten voor het afschaffen van het betaald parkeren vanaf 17.00 uur. Ook voor de koopavond. Dit geeft een impuls aan de speciale koopavond en nodigt uit om de volgende keer weer naar de binnenstad van Hengelo te komen!”

De nieuwe auto is een diesel, zal ...

LokaalHengelo LokaalHengelo Hengelo 18-04-2019 15:32

De nieuwe auto is een diesel, zal die wel een ontheffing voor de milieuzones krijgen in de steden? Dan mogen wij dat vast ook.... https://www.tubantia.nl/regio/nieuwe-politieauto-in-overijssel-en-gelderland-met-250-kilometer-per-uur-achter-de-boeven-aan~a4d3145d/

Bijdrage fractie betreffende parkeren op het marktplein

LokaalHengelo LokaalHengelo VVD Hengelo 18-03-2019 19:32

VVD heeft recentelijk een voorstel gedaan om het marktplein open te stellen voor parkeren. Een paar maanden geleden wees o.a. de VVD ons voorstel om een Kiss & Ride plek af. Inhoudelijk heeft ons raadslid Jeffrey Scholten de onderstaande vragen/bijdrage gedaan.

Wij vinden het een erg sympathieke motie, van de VVD, maar hebben toch nog wat vraagtekens over de timing en de uitvoerbaarheid van dit plan.

Aanstaande maandag wordt er al begonnen met de herinrichting van het burgemeester Jansenplein en de Kloosterhof. Binnen wat voor termijn verwacht de VVD dat dit plan kan worden gerealiseerd?

Ten tweede vraag ik mij af hoe het zit met de verkeersveiligheid. Enkele maanden geleden diende LokaalHengelo een motie in voor het creëren van een Kiss & Ride plek op de Brink tijdens uitgaansavonden. Uw wethouder gaf toen nog aan dat het Marktplein hier niet voor is ingericht en dat dit verkeersonveilige situaties met zich meebrengt. Waarom zou dat nu anders zijn? Volgens mij brengt dit plan veel meer verkeersrisico’s met zich mee.

Daarnaast is het op de drukke dagen niet mogelijk op te parkeren op het plein ivm de markt. Op de overige dagen zijn er volgens mij ruim voldoende betaald parkeerplaatsen beschikbaar in de nabije gelegen parkeergarages. Het tijdelijk verplaatsen van parkeren op de markt, onder deze voorwaarden, zorgt naar mijn inziens niet voor meer bezoekers en meer reuring in de stad.

En als wij dan toch willen experimenteren, laten wij dan lef tonen en komen met een echt experiment. LokaalHengelo zou dan graag zien dat het marktplein tijdelijk wordt ingericht als blauwe parkeerzone of beschikbaar wordt gesteld tegen een sterk gereduceerd parkeertarief, om de binnenstadbezoekers te compenseren voor het ongemak.

Vanaf 8 maart overlast op de A35A35 ...

LokaalHengelo LokaalHengelo Hengelo 14-02-2019 12:06

Vanaf 8 maart overlast op de A35

Hengelo en Overijssel aan vooravond van Waterstof Economie?

CDA CDA Hengelo 24-01-2019 17:06

Hengelo en Overijssel aan vooravond van Waterstof Economie? Ron Wesseling en Marcel Elferink hebben samen met de CDA statenleden Bouwien Rutten en Jeroen Meulink een werkbezoek gebracht aan het bedrijf Witte Energie van de Hengelose ondernemers Harry Evers en Peter Boers. Deze ondernemers zitten sinds kort met hun bedrijf op de campus van High Tech System Park van Thales in Hengelo. Zij hebben concrete plannen voor de toepassing van waterstof als oplossing voor het energievraagstuk. Tijdens het bezoek op vrijdag 18 januari presenteerden beide ondernemers hun ideeën voor onder andere een proefopstelling voor een eerste waterstof fabriek en de eerste waterstof tankstations. De CDA fractie vindt dit een prachtig voorbeeld van duurzaam en innovatief ondernemerschap en zal dit in de politieke markt van 30 januari over de voortgang van het programma Nieuwe Energie Hengelo onder de aandacht brengen. Marcel: 'We houden als CDA Hengelo de ontwikkelingen op gebied van waterstof goed in de gaten en kunnen deze ontwikkelingen in de nabije toekomst zeker aan de orde stellen als bijdrage voor de energietransitie en de kansen voor bedrijvigheid en werkgelegenheid in onze stad en regio.'

Hengelo en Overijssel aan vooravond van Waterstof Economie?

CDA CDA Hengelo 24-01-2019 17:06

Hengelo en Overijssel aan vooravond van Waterstof Economie? Ron Wesseling en Marcel Elferink hebben samen met de CDA statenleden Bouwien Rutten en Jeroen Meulink een werkbezoek gebracht aan het bedrijf Witte Energie van de Hengelose ondernemers Harry Evers en Peter Boers. Deze ondernemers zitten sinds kort met hun bedrijf op de campus van High Tech System Park van Thales in Hengelo. Zij hebben concrete plannen voor de toepassing van waterstof als oplossing voor het energievraagstuk. Tijdens het bezoek op vrijdag 18 januari presenteerden beide ondernemers hun ideeën voor onder andere een proefopstelling voor een eerste waterstof fabriek en de eerste waterstof tankstations. De CDA fractie vindt dit een prachtig voorbeeld van duurzaam en innovatief ondernemerschap en zal dit in de politieke markt van 30 januari over de voortgang van het programma Nieuwe Energie Hengelo onder de aandacht brengen. Marcel: 'We houden als CDA Hengelo de ontwikkelingen op gebied van waterstof goed in de gaten en kunnen deze ontwikkelingen in de nabije toekomst zeker aan de orde stellen als bijdrage voor de energietransitie en de kansen voor bedrijvigheid en werkgelegenheid in onze stad en regio.'

Betaalbare duurzame energie

LokaalHengelo LokaalHengelo GroenLinks D66 Hengelo 16-11-2018 19:58

De laatste jaren lijkt het niet snel genoeg te kunnen gaan met de “groene golf”. Het is inmiddels een tsunami aan maatregelen waarbij de noodzaak om te vergroenen belangrijker is dan de haalbaarheid daarvan. Alles lijkt hierbij geoorloofd, ook als het betekent dat je een rekenfoutje maakt (Groen links).

We snappen de urgentie voor duurzaamheid maar we moeten ook niet doorslaan in maatregelen waarvan we de gevolgen niet kunnen voorzien. De meeste van de aangekondigde maatregelen door D66 en Groen Links zijn alleen betaalbaar voor mensen met een goed gevulde portemonnee. Mensen die géén goed gevulde portemonnee hebben kunnen nooit een warmtepomp (aanschaf € 20.000,-) betalen. Het is ook vreemd dat de nadelen van een warmtepomp niet benoemd worden, we moeten ten koste van alles van het gas af. Mensen die de afgelopen jaren in zonnepanelen hebben geïnvesteerd moeten nu meer WOZ betalen en dat zal straks ook gaan gebeuren als er een dure warmtepomp geplaatst gaat worden. De warmtepomp als alternatief ís geen alternatief, voornamelijk omdat we nog maar aan het begin van de ontwikkelingsfase van de warmtepomp staan.

Is er dan een ander alternatief? Jazeker, waterstof. Waterstof zit in dezelfde ontwikkelfase als de warmtepomp maar heeft veel minder nadelen. Het grootste voordeel van waterstof is dat we met relatief eenvoudige aanpassingen de huidige cv-ketels kunnen hergebruiken, er op zouden kunnen koken en de bestaande infrastructuur kunnen gebruiken. Dit betekent dat de gasleidingen gebruikt kunnen worden voor het vervoer van waterstof naar de woningen. Waterstof is volledig duurzaam als het opgewekt wordt door wind, water of zon. De conversie ratio van waterstof is ongeveer 40%; je houdt 40% van de oorspronkelijke energiewaarde over. Waterstof zou ook voor auto’s (binnen 4 minute de tank vol) gebruikt kunnen worden en in fabrieken; de eerste experimenten zijn al gestart. Je vraagt je af waarom partijen die duurzaamheid hoog op de agenda hebben staan het woord waterstof niet gebruiken. Waarschijnlijk doen ze het niet omdat het voor iedereen dan betaalbaar gaat worden en dan is het bestaansrecht van de partij verloren.

Het zou toch mooi zijn als we in Hengelo in plaats van het volgen van de elitaire partijen en lobbyclubjes van Hengelo het volledig op waterstof draaiende stad zouden maken. We kunnen natuurlijk voorzichtig beginnen met experimenteren zodat we de voordelen van duurzaamheid gaan zien. Laten we de dialoog aangaan over waterstof: het heeft veel meer mogelijkheden dan een warmtepomp en is veel goedkoper.

Dit is een opiniestuk van een lid van LokaalHengelo

Motie Slimme Lantaarnpalen

CDA CDA Hengelo 20-07-2018 06:13

CDA Hengelo draagt het college op de bestaande straatverlichting op korte termijn te vervangen door slimme lantaarnpalen. Dit zodat de afgesproken doelstellingen voor duurzaamheid, efficiency en veiligheid alsnog worden gehaald.

CDA uit zorgen over veiligheid rondom Titus Brandsmaschool

CDA CDA Hengelo 26-11-2017 21:03

Al geruime tijd ontvangen we signalen over de gevaarlijke verkeerssituatie rond de Titus Brandsmaschool aan de Drienerstraat. Weliswaar is bij deze school kleurrijk wegmeubilair geplaatst om weggebruikers er op te wijzen dat zij zich in een schoolomgeving bevinden, de situatie blijft gevaarlijk, mogelijk mede door het gedrag van ouders zelf. Naast klachten over de gevaarlijke verkeerssituaties die zich voordoen, ontvingen wij ook een voorstel over hoe de verkeersveiligheid ter plaatse verbeterd kan worden. Het CDA Hengelo heeft verkeersveiligheid hoog in het vaandel, zeker als het gaat om verkeersveiligheid rondom scholen. Wij dringen daarom ook nu weer aan op maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Onderstaand voorstel is ons inziens een mogelijke maatregel die de verkeersveiligheid rond de Titus Brandsmaschool verbetert en die het verdient om nader onderzocht te worden. Het voorstel betreft een herinrichting van de Drienerstraat ter hoogte van de Titus Brandsmaschool. In de huidige situatie ligt tegenover de basisschool een ruime parkeerplaats. Alle verkeer naar/van de binnenstad wordt tussen de parkeerplaats en het schoolplein geleid, en daar is vrijwel geen ruimte voor ouders die hun kind met de auto ophalen of wegbrengen. Het voorstel is om het (auto) verkeer van/naar de binnenstad te leiden over de huidige parkeerplaats. De huidige Drienerstraat ter hoogte van de Titus Brandsma school verandert in een fietsstraat waar auto’s te gast zijn. Omdat we als CDA Hengelo (a) de verkeersveiligheid van onze inwoners hoog in het vaandel hebben staan, (b) geen concessies willen doen op verkeersveiligheid rond scholen en (c) niet willen afwachten tot er (bijna) ongelukken gebeuren, hebben we voor het college de volgende vragen. 1. Wat is uw beeld van de verkeerssituaties bij de Titus Brandsmaschool en hoe beoordeelt u de objectieve en subjectieve verkeersveiligheid voor de schoolkinderen en weggebruikers? 2. Bent u bereid om het voorstel voor herinrichting, of varianten daarvan, nader te onderzoeken? Zo ja, op welke termijn? Zo nee, waarom niet?Jan Jacobs

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.