Nieuws van politieke partijen in Heusden inzichtelijk

8 documenten

08-11-2019: behandeling begroting 2020

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 08-11-2019 08:25

Algemene beschouwing bij begroting 2020

Afgelopen weekend hebben we in onze gemeente 75 jaar bevrijding gevierd. De fractie Gemeentebelangen wil graag haar grote waardering uitspreken voor het college, maar vooral voor de vele vrijwilligers, die gezorgd hebben voor een mooie, gevarieerde en waardige viering. Een zeer geslaagd programma waar veel inwoners ook aan deelgenomen hebben. Kortom een groot succes.

Over naar de orde van deze dag: onze algemene beschouwing op de begroting. Allereerst de lokale lastendruk. De lokale lastendruk neemt in 2020 wederom toe. Voor een gemiddeld huishouden gaan de lasten van 663 euro in 2019 naar 696 euro in 2020, een stijging van bijna 5%. Die stijging komt vooral voor rekening van de rioolheffing en de afvalstoffenheffing. De rioolheffing gaat omhoog met 6,4% waarvan 5% als gevolg van het vastgestelde Waterplan en 1,4% inflatie. Over dat laatste een vraag: vorig jaar werd er geen inflatiecorrectie toegepast en op onze vraag waarom niet kregen we toen als antwoord dat de inflatiecorrectie alleen wordt toegepast als de ontwikkeling van kosten en opbrengsten dat ook noodzakelijk maakt. Dit jaar wordt die inflatiecorrectie weer wel toegepast terwijl de opbrengsten toch aanzienlijk hoger zijn dan de kosten. Waarom dan dit jaar wel de inflatiecorrectie toegepast en vorig jaar niet? Graag een toelichting.

Ook de afvalstoffenheffing stijgt aanzienlijk en dan vooral het vastrecht. Inwoners gaan gemiddeld bijna 9% meer betalen. De afvalstoffenheffing zou kostendekkend moeten zijn maar de praktijk leert anders. Volgens de jaarrekeningen over 2017 en 2018 was de opbrengst resp. 600 en 700 duizend euro lager dan begroot. Voor 2019 valt nu al te voorzien dat er geen of nauwelijks geld overblijft om de negatieve egalisatiereserve aan te vullen en toch was daar wel ruim twee ton voor opgenomen. De kosten van de afvalinzameling en -verwerking waren redelijk conform de begroting, maar de opbrengsten dus een stuk lager. Gevolg: we moeten de egalisatiereserve nu aanvullen met ruim 1 miljoen euro om die weer op peil te krijgen. Wij denken met het college dat deze achterstand niet meer in te halen valt via de afvaltarieven. De doelstelling van kostendekkendheid wordt dus bij lange na niet gehaald. Vraag: welke garantie kan het college geven dat de nieuwe tarieven wel kostendekkend zullen zijn?

Het locatieonderzoek voor de brandweer in Drunen: de resultaten van dit onderzoek hebben ons verrast. Verhuizing naar een locatie in Dillenburg zou betekenen dat de aanrijtijden naar Drunen-west niet meer gehaald zouden kunnen worden en dus is men op zoek naar een andere locatie in het centrum van Drunen. Wij willen graag van het college vernemen wat de huidige stand van zaken is.

Het up to date houden van het fiets- en wandelroutenetwerk is een mooie doelstelling uit de begroting, maar heeft in de dagelijkse praktijk kennelijk niet de hoogste prioriteit. De voorbeelden die we genoemd hebben bij de technische vragen (onderhoud fietspad Zeedijk en onderhoud wandelroute) zouden moeten worden meegenomen bij het beheer van de openbare ruimte. Maar wij constateren dat dit bij genoemde voorbeelden niet gebeurt. De informatie bij het kunstwerk op de Zeedijk is niet of nauwelijks terug te vinden op de “halve zolen website”. Bij het kunstwerk staat wel een informatiebord met informatie over de Baardwijkse Overlaat en over de korenmolen; enige extra informatie over het kunstwerk moet toch geen probleem zijn?

Afronding Dillenburg en het recreatiepark. De aansluiting van het nieuwe fietspad op de Lipsstraat is gereed, een mooie en veilige nieuwe verbinding. Maar de situatie op de hoek Dillenburgstraat/Tiny de Munnikstraat roept wat ons betreft om maatregelen. Bij het afzetten en ophalen van leerlingen door ouders ontstaat er regelmatig een verkeerschaos, die ook de nodige onveilige situaties met zich meebrengt. Misschien biedt een stop- en parkeerverbod buiten de parkeervakken een oplossing; wij vinden in ieder geval dat een verkeersdeskundige daar nog eens goed naar moet kijken. Graag een reactie van het college hierop.

Ook bij het recreatiepark zijn er de nodige ontwikkelingen; er loopt een burgerinitiatief om van het park een multifunctioneel sport- en recreatiepark te maken. Wij volgen deze ontwikkeling met grote belangstelling. We willen ook graag aandacht voor de paden in het recreatiepark. De paden worden erg slecht, natuurlijk komt er geen intensief verkeer en in die zin hebben deze paden geen echte topprioriteit maar aan de andere kant moeten ze wel “heel en veilig” zijn en naar ons gevoel voldoen de paden niet overal aan dit criterium. Wij verzoeken uw college om dit aspect bij de verdere ontwikkelingen mee te nemen. Ook zouden wij graag zien dat de wandelbrug weer terugkomt in het park. Ooit toegezegd door een voormalig college, maar de kosten vormden toen een obstakel. Het fietsbruggetje in de Halvezolenlijn aan de Eindstraat wordt bij de aanleg van de SFR overbodig en kan mogelijk een rol spelen. Ook daar graag aandacht voor.

Tot slot, voorzitter. Bij RIB van 3 september jl. is de raad geïnformeerd over het feit dat er geen nieuwe geluidsschermen langs de A59 ter hoogte van de Veilingstraat zullen komen. Het maximaal haalbare met de nieuwe doelmatigheidsnormen is het aanbrengen van tweelaags ZOAB op dit deel van de A59. Voor de bewoners aan de Veilingstraat biedt dat een vermindering van de geluidsoverlast, maar de strook ZOAB reikt slechts tot iets voor het viaduct Wolfshoek. Dat betekent dat bewoners van de Wolfshoek en omgeving hoegenaamd niet profiteren van deze maatregel terwijl daar de overlast niet kleiner is. Wellicht is het mogelijk om met RWS te onderhandelen over het nog 100 à 200 meter doortrekken van de strook ZOAB. De gemeente zou dan de meerkosten voor haar rekening kunnen nemen. Wij willen in een motie het college de opdracht geven om een kosten-baten analyse te maken van een dergelijke maatregel. Want de kosten moeten acceptabel zijn en de maatregel moet ook een significant effect hebben.

Ingediende motie:

Motie ZOAB op de A59

De gemeenteraad van de gemeente Heusden, bijeen in zijn openbare vergadering van donderdag 7 november 2019,

Kennis genomen hebbende van de raadsinformatiebrief d.d. 3 september inzake het niet plaatsen van geluidsschermen op de A59 ter hoogte van de Veilingstraat in Elshout,

Overwegende dat,

er geen nieuwe geluidsschermen langs de A59 bij de Veilingstraat in Elshout zullen komen, maar dat RWS kiest voor het aanbrengen van tweelaags ZOAB asfalt, echter alleen voor een strook parallel aan de Veilingstraat;

dat bewoners van de Wolfshoek en directe omgeving hier niet of nauwelijks van profiteren terwijl de overlast toch niet minder is;

dat verlenging van de aan te brengen ZOAB-strook met 100 à 200 meter in oostelijke richting wellicht met geringe meerkosten te realiseren valt;

besluit het college opdracht te geven een kosten-baten analyse te maken waarbij duidelijk moet worden hoe groot die meerkosten zijn en wat het effect van een dergelijke maatregel zou zijn op de geluidsbelasting voor de woningen aan de Wolfshoek e.o.,

en gaat over tot de orde van de dag.

Namens de fractie Gemeentebelangen,

Kees Musters

08-11-2019: Begroting 2020

Gemeentebelangen Gemeentebelangen CDA Heusden 08-11-2019 08:16

Begroting unaniem vastgesteld door raad

Gisteren (donderdag 7 november) was de gemeenteraad bijeen voor de jaarlijkse begrotingsvergadering. De vergadering begint traditioneel al om 17:00 uur met het uitspreken van de algemene beschouwingen, een beschouwing op de begroting maar wel met een beperkte spreektijd van 7,5 minuten. Op zich al een beetje vreemd dat je bij de belangrijkste vergaderingen zoals over begroting, voorjaarsnota en jaarrekening) een beperkte spreektijd krijgt, terwijl dat bij andere raadsvergaderingen niet het geval is. Maar dat terzijde. De beschouwing van onze fractie kunt u lezen bij het actuele nieuws op deze site.

Bij de bespreking van de begroting kunnen partijen moties indienen om aandacht te vragen voor bepaalde specifieke zaken of om het college een bepaalde opdracht mee te geven. Het college zal over het algemeen een (bij meerderheid) aangenomen motie ook uitvoeren, maar is dat wettelijk niet verplicht. Het college kan een motie om hem moverende redenen naast zich neer leggen, zoals dat heet, maar dat komt echter maar zelden voor.

In de vergadering gisteren kwamen 12 moties aan de orde. Tijdens de bespreking daarvan werd de helft hiervan alweer ingetrokken. Twee moties (allebei CDA) werden met overgrote meerderheid verworpen (alleen het CDA zelf stemde vóór) en vier moties werden uiteindelijk aangenomen, soms met meerderheid van stemmen, maar meestal unaniem.

Ook onze fractie heeft een motie ingediend en wel over het aanbrengen van ZOAB op de A59 ter hoogte van de Wolfshoek in Elshout. Enkele maanden terug heeft Rijkswaterstaat namelijk besloten om geen nieuwe geluidsschermen bij Elshout te plaatsen zoals jaren terug eigenlijk al was besloten. Maar op grond van nieuwe normen zoals die tegenwoordig gehanteerd worden was dat geen doelmatige oplossing. In onderhandeling met de gemeente is er uiteindelijk gekozen voor een andere oplossing, nl. tweelaags ZOAB-asfalt op de A59, maar dat geldt alleen voor het traject ter hoogte van de Veilingstraat (ten westen van het viaduct Wolfshoek). In een motie vragen wij het college om een kosten-baten analyse te maken van het doortrekken van die strook ZOAB enkele honderden meters naar het oosten zodat ook de bewoners van de Wolfshoek daarvan kunnen profiteren. Of dat ook inderdaad mogelijk is hangt af van de meerkosten en van het effect dat met deze maatregel bereikt zou kunnen worden. De motie werd met algemene stemmen aangenomen en dus gaan we ervan uit dat het college de motie gaat uitvoeren en dat er op korte termijn een kosten-baten analyse beschikbaar zal komen. Op dat moment kan de gemeenteraad een keuze maken over het al dan niet toepassen van deze maatregel.

Alle beschouwingen en moties kunt u nalezen op de website van de gemeente Heusden. En de begroting zelf. Die werd met algemene stemmen goedgekeurd.

Drunen, vrijdag 8 november 2019

Kees Musters

Persbericht inzake aansluiting Klinkert – Duinweg

D66 D66 Heusden 26-09-2018 19:31

D66 Heusden wil aanpak onveilige kruising Klinkert-Duinweg

De Democraten in de Heusdense raad willen dat de gemeente de onveilige aansluiting Klinkert-Duinweg gaat aanpakken. Op deze route bevindt zich veel recreatief fietsverkeer.

De fietsroute maakt onderdeel uit van het Rondje duinen. Deze route wordt druk bezocht, zeker in de zomermaanden en in de weekenden. De fietspaden op deze route zijn grotendeels gescheiden van het autoverkeer. Dat geldt helaas niet voor de aansluiting van Klinkert op de Duinweg, aldus D66. Fietsers die uit het bos komen moeten de Duinweg oversteken om het fietspad langs de Duinweg te kunnen bereiken. Onduidelijk is waar de fietsers moeten oversteken. Een deel van de aansluiting is half-verhard. Naast de boom terplekke ligt een slordig gestort strookje asfalt.        Automobilisten mogen op de Duinweg niet harder rijden dan 60 km/u. De weg nodigt echter uit tot harder rijden. Automobilisten kunnen uit de weginrichting niet goed opmaken dat fietsers hier oversteken. En er ligt ook nog een bocht in de weg. Dit zorgt voor een onveilige situatie.

D66 vindt het belangrijk dat de verkeersveiligheid in de gemeente versterkt wordt, zeker voor fietsers. Daarnaast  vertegenwoordigt de fietsroute Rondje duinen een wezenlijk economisch belang; gelet op de vele horecagelegenheden rond deze route.

Daarom heeft de fractie van D66 het college gevraagd snel met een aanpak te komen. De fractie heeft ook een suggestie gegeven voor een nieuw fietspad, rechtstreeks van De Klinkert naar Giersbergen. Een route die de huidige zandpaden volgt. Met zo’n nieuw fietspad hoeven recreanten die het Rondje duinen willen fietsen niet meer de Duinweg over te steken.

 

Voor nadere info: Aart Jan Gorter raadslid D66 Heusden 06 82919594

Fotos zijn op verzoek beschikbaar

GOL: Wat houdt dat nu eigenlijk in?

VVD VVD Heusden 30-06-2018 09:12

https://heusden.vvd.nl/nieuws/34813/gol-wat-houdt-dat-nu-eigenlijk-in

Om de kwaliteit van de omgeving rond de A59 (tussen ’s-Hertogenbosch en Waalwijk) te verbeteren, is er een programma ontwikkeld. Het programma Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL) verbetert niet alleen de veiligheid rondom gevaarlijke op- en afritten en meer doorstroming van het verkeer op de A59, maar zorgt ook voor behoud van natuur, meer mogelijkheden voor recreatie en economische activiteiten en een betere leefbaarheid in de kernen.

 

In de gebiedsontwikkeling werken 20 partijen samen, zij vormen samen de stuurgroep. Dit zijn de gemeenten (Heusden, Waalwijk en ’s Hertogenbosch), belangenverenigingen, waterschap, provincie en bedrijven. De provincie is gebiedsregisseur en coördineert in die rol alle (deel)projecten en werkzaamheden en is het aanspreekpunt voor de omgeving. Verschillende deelprojecten zijn de afgelopen jaren al uitgevoerd in voorbereiding op de complete realisatie van de GOL, denk hierbij aan de aanleg van het ei van Drunen en de afsluiting van de op- en afritten bij Drunen en Elshout.

 

Op 29 juni 2018 zijn door de Provinciale Staten de inpassingsplannen voor de GOL vastgesteld. Dit is een belangrijke mijlpaal in de voortgang van projecten die deel uitmaken van de GOL. Namens VVD Heusden waren Thom Blankers en Bram Lommers als geïnteresseerde toehoorders op de publieke tribune in de Statenzaal aanwezig.

 

In het coalitieprogramma ‘Heusden. Samen. Doen.’ van de partijen DMP Heusden, Gemeentebelangen, VVD Heusden en Heusden één is de GOL uitvoerig beschreven en is het college opdracht gegeven de volgende zaken de komende bestuursperiode op te pakken:

 

·       Aan de hand van de provinciale reactie op de ingekomen zienswijzen op het PIP, gaan we de gemaakte keuzes nogmaals op een transparante wijze toelichten.

·       We stellen een nieuw Gemeentelijk Verkeers- en VervoersPlan op waarin zowel aanvullende maatregelen op de GOL als andere aanpassingen aan het lokale wegennet, inclusief aandacht voor een slimme fasering, een plek krijgen. Voor deze maatregelen en aanpassingen is inmiddels tweeënhalf miljoen beschikbaar.

·       Als de randweg Vlijmen gerealiseerd is gaan we verder met de tweede fase van het Centrumplan (herinrichting De Akker) en de volgende fases van woonwijk de Grassen.

·       We maken ons sterk voor behoud van het huidige openbaar vervoerniveau en spelen in op de toenemende lokale vraag naar laagdrempelig vervoer van deur tot deur. We gaan hiervoor de mogelijkheden van kleinschalige mobiliteit verkennen.

·       We stellen een fiets(paden)plan op voor de hele gemeente. Onderdeel hiervan vormt een vrijliggend fietspad langs de Tuinbouwweg, tussen Haarsteeg en Elshout. Na realisatie van een eerdere fase, wordt gestart met de uitvoering van het overige gedeelte.

·       De Abt van Engelenlaan, tussen Haarsteeg en Nieuwkuijk, wordt van een vrijliggend fietspad voorzien.

·       We tillen het kwaliteitsniveau van onze wegen, openbaar groen en gebouwen op een hoger plan en stellen hiervoor extra geld beschikbaar.

·       Vanuit het beleidsplan openbare verlichting 2018-2022 ‘Slim verlichten’ richten we ons op het bewuster en spaarzamer omgaan met verlichting van de openbare ruimte.

 

VVD Heusden is voorstander van de plannen uit de GOL omdat het belangrijk is voor onze gemeente dat bedrijfsterreinen en woongebieden ook in de toekomst goed bereikbaar blijven. Verdere uitbreiding van de mogelijkheden tot recreatie en genieten van de natuur biedt kansen voor de plaatselijke economie en zet onze gemeente positief op de kaart.

 

Komende jaren gaat de uitvoering plaats vinden van de GOL, hierbij is er een belangrijk raakvlak met het nieuwe Gemeentelijk Verkeers- en VervoersPlan. Wij pleiten ervoor dat er genoeg geld beschikbaar is om deze plannen in een keer goed uit te voeren en er gekozen wordt voor duurzame lange termijnoplossingen. Ook vinden wij het belangrijk dat de inwoners actief betrokken worden bij de plannen en mee kunnen denken over de concrete invulling van het plan in de eigen omgeving. 

De manifestatie tegen de Gol plannen ...

GroenLinks GroenLinks Heusden 18-06-2018 12:33

De manifestatie tegen de Gol plannen afgelopen zaterdag 16 juni was druk bezocht. Zo’n 150 mensen luisterden naar voordrachten, muziek, gedichten én naar een ontroerende “huilende” overlaat zelf. De geschiedenis van de spoordijk met bruggen werden werd kort verwoord, en met de GOL- minachting daarvoor door een onnodige miljoenen kostende open brug was men het duidelijk niet eens. Deel dit bericht als je ook vind dat de Baardwijkse Overlaat geen asfalt jungle moet worden! 🌳🌳 Met een tocht over de dijk en het plaatsen van een enorm spandoek bij de Eindstraat werd de manifestatie afgesloten. Het alternatief van de stichting “vanGolnaarBeter” moet echt haar eerlijke kans krijgen. Laat

Om de kernen gelegen langs de A59 ...

VVD VVD Heusden 09-03-2018 12:42

Om de kernen gelegen langs de A59 ook in de toekomst leefbaar en bereikbaar te houden moet er iets gebeuren. Daar is vriend en vijand het met elkaar over eens. De verkeersafwikkeling stroopt nu al regelmatig op en zorgt daardoor voor onveilige situaties. Denk bijvoorbeeld aan de Akker in Vlijmen en de Kastanjelaan in Drunen. Dit zal in de toekomst erger worden en daarom moet het verkeer rondom de A59 anders verdeeld worden. Daarom is de VVD voorstander van het GOL. Echter moeten we er wel voor zorgen dat het GOL niet gaat leiden tot onleefbaarheid en onveiligheid op andere plekken in onze gemeente. Waar dat gebeurt moeten we snel maatregelen nemen om dit aan te pakken. #DOEN!

CDA Heusen stemt tegen het vervolg van het GOL

CDA CDA Heusden 07-12-2016 07:43

In de door het CDA geïnitieerde extra raadsvergadering op 6 december heeft CDA Heusden tegen het vervolg van het GOL gestemd. Het GOL betreft onder andere het regionale plan om de doorstroming op de A59 structureel te verbeteren. De aanpassingen in de wegenstructuur, welke hiervoor zijn bedacht, leveren niet de gewenste resultaten op. Na realisatie van deze GOL-plannen gaat er meer verkeer door de kernen, de verkeersdrukte neemt toe, verkeerssituaties worden onveiliger, van een verbetering van een gezonde leefomgeving is absoluut geen sprake. De angst onder de bewoners voor deze plannen is gegrond en wordt onderschreven door de projectleden van het GOL, waaronder de provincie. De provincie stelt echter dat de gemeente Heusden hierin haar eigen problemen heeft op te pakken en op te lossen. Daarvoor dient het GVVP (het Gemeentelijk Verkeers- en VervoersPlan). Het huidige GVVP is verlopen en had al vervangen moeten zijn! Het CDA heeft in de raadsvergadering gepleit voor een overall/integrale aanpak. Inhoudend: de GOL-plannen pas verder vormgegeven en realiseren, wanneer deze plannen hand in hand met de uitwerking van een nieuwe GVVP plaatsvinden. Binnen deze procesgang worden de burgers uitgebreid betrokken. Welke zijn die nodige aanpassingen in de wegenstructuur binnen de gemeente Heusen? Lossen die de overlast op de lokale wegen wel voldoende op? En wat gaat dat dan kosten en kunnen we dat wel betalen als gemeente Heusden? Ons pleidooi is niet door de meerderheid van de raad overgenomen. Daarom heeft CDA Heusden tegen het vervolg van het GOL gestemd. Ondanks onze tegenstem is het raadsvoorstel aangenomen. Dat betekent dat de rijdende GOL-trein doordendert zonder dat de gemeente op een zorgvuldige wijze de nodige aanpassingen in de lokale wegenstructuur in beeld gaat brengen. De mening van het CDA is dat het draagvlak bij de inwoners van Heusden voor de GOL-plannen te broos is. Het herstellen en verbreden van dit maatschappelijk draagvlak is voor het CDA van groot belang, alvorens de GOL-plannen definitief worden gemaakt.

CDA Heusden heeft de milieueffecten van het GOL geanalyseerd

CDA CDA Heusden 20-11-2016 12:22

Met veel belangstelling heeft CDA Heusden de milieueffectrapportage (MER) van het GOL bestudeerd. CDA Heusden heeft altijd het belang van de leefbaarheid voor de inwoners in al onze kernen voorop gesteld. Het gaat niet alleen over de veranderingen in de verkeersdrukte, maar vooral ook om de gevolgen die het GOL heeft voor het leefklimaat van onze inwoners. Over de resultaten van het verkeersmodel kan het CDA Heusden kort zijn: de uitvoering van de infrastructurele GOL-plannen bieden geen enkele oplossing voor de doorstroming op de A59. Met het GOL worden door de ontsluiting van Vlijmen Oost wel de straten Grote Kerk en De Akker ontlast ten gunste van de realisatie van het centrumplan Vlijmen en de ontwikkeling van de Grassen, hoewel op langere termijn niet afdoende.. Elders laten de cijfers echter zien dat de verkeersdrukte niet afneemt, eerder zelfs toeneemt. Meer verkeer gaat door de kernen, de GOL-oplossingen zijn niet toekomstbestendig. In het MER-rapport is een gezondheidseffectscreening weergegeven voor geluid, dag en nacht, en luchtkwaliteit, stikstofdioxide, fijnstof. Het GOL is niet vergeleken met nu maar met de referentiesituatie 2030 waarbij de vastgestelde plannen (Geerpark, de Grassen, Dillenburg, het Hoog en Groenewoud) volledig in bedrijf zijn uitgevoerd. Dat er iets moet gebeuren aan de verkeersituatie op de A59 en daarbij behorende milieueffecten,blijkt overduidelijk uit de doorrekening van de referentiesituatie 2030. De geluidsoverlast in Vlijmen dorp is, dag en nacht, zeer ernstig in de Groen van Prinstererlaan, Leeuwenhoeklaan, de Akker en de Wolput. In Vlijmen Vliedberg gaat het om de Schilderstraat en de Jonkheer de la Courtstraat. Met GOL verbetert de geluidsbelasting in 2030 op de Akker/Grote Kerk van ONVOLDOENDE naar MATIG. Voor de Vliedberg betekent verleggen van de toe- en afrit een grote verslechtering voor de Parallelweg West, Parallelweg Oost en Schilderstraat. In Drunen West treedt geluidsoverlast op bij de Laurierstraat en Kastanjelaan West. Met GOL komen hier de Statenlaan, Laan van Samoa en Molensteeg bij, de variant Overstortweg is iets beter dan de variant Heidijk. De luchtkwaliteit (stikstofdioxide en fijnstof) is zowel in de referentie situatie als in alle varianten in vrijwel heel Drunen en Vlijmen MATIG. Er treedt geen verbetering op als gevolg van het GOL. De enige straat die in Drunen gebaat is bij het GOL is de Eindstraat. Het CDA Heusden is van mening dat aanvullende maatregelen nodig zijn om ook in de toekomst de luchtkwaliteit en geluidsbelasting in onze gemeente te waarborgen. MATIG, met of zonder GOL, kan toch niet het einddoel zijn. Wellicht biedt permanente invoering van 100 km/uur op de A59, zoals ten oosten van Den Bosch, een deel van de oplossing. Over overige effecten op leefbaarheid stelt het MER dat het groen en de verbetering van de recreatie- en fietsmogelijkheden in de omgeving per saldo leidt tot een licht positief effect. Hier worden appels met peren vergeleken, recreatie is een hele andere factor in de leefbaarheid, dan het dag in dag ondervinden van geluid- en fijnstofoverlast! Samenvattend stelt het CDA Heusden dat de MER weinig aanknopingspunten biedt om een goede keuze te kunnen maken tussen 2030 met GOL of zonder GOL, voor alle varianten. Conform vereiste van de commissie MER moet ook het verschil tussen de referentie 2030 en nu gemeten waarden in beeld worden gebracht. Ook nu is er al sprake van overlast van geluid en fijnstof, bijvoorbeeld in de Laurierstraat in Drunen en de Parallelweg West in Vlijmen. ONTHEFFING VAN NORMEN VRAGEN, TEN KOSTTE VAN LEEFBAARHEID IN WOONSTRATEN IS VOOR CDA HEUSDEN GEEN OPTIE. Bij natuur doen we er alles aan om negatieve effecten te mitigeren of compenseren. De natuurwetten worden strikt gehandhaafd en bij iedere verandering in wegenstructuur of bebouwd gebied wordt kosten nog moeite gespaard om de natuur zoveel mogelijk te ontzien. CDA Heusden vindt dat de stuurgroep, met de gemeente Heusden voorop, deze insteek ook moet kiezen ter waarborging van de leefbaarheid van al onze inwoners. Een gezondheidsscore ONVOLDOENDE voor geluid en luchtkwaliteit in woonstraten is voor ons onacceptabel. Misschien betekent dit dat bepaalde plekken in onze gemeente in 2030 niet leefbaar genoeg meer zijn, door toegenomen intensiteit van het verkeer. Compenseren betekent dan de bewoners van Heusden een nieuw perspectief bieden: kosteloos verhuizen naar een leefbare plek. De MER-resultaten zijn te vinden ophttps://www.oostelijkelangstraat.nl/MER ++verkeersmodel/mer-resultaten/default.aspx

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.