Nieuws van politieke partijen in Lansingerland over CDA inzichtelijk

13 documenten

Waarschuwingsborden geplaatst!

CDA CDA Lansingerland 12-02-2023 13:33

Onlangs zijn op het kruispunt Hoekeindseweg- Lijsterlaan in Bleiswijk waarschuwingsborden voor automobilisten geplaatst. Deze waarschuwingsborden geven aan dat het kruispunt ook een fiets oversteekplaats betreft. Het is het resultaat van schriftelijke vragen die door Charles van Harn aan het college zijn gesteld. Hij heeft bij het college aandacht gevraagd voor de overstekende fietsers op dat kruispunt. Door het ontbreken van een duidelijke wegmarkering was het onduidelijk waar de fietser ging oversteken. Dit kan leiden tot onveilige situaties voor fietser en automobilist. Laten we hopen dat nu de waarschuwingsborden zijn geplaatst de automobilist maar ook de fietser meer rekening met elkaar zullen houden op dit kruispunt.

Lachgas - het debat wordt vervolgd

ChristenUnie ChristenUnie CDA Lansingerland 29-07-2019 06:00

https://lansingerland.christenunie.nl/k/n10584/news/view/1278428/113707/lachgas.jpeg

Tijdens de laatste raadsvergadering vóór het zomerreces dienden we als ChristenUnie met steun van het CDA een motie in om het gebruik van lachgas in de openbare ruimte te verbieden op het moment dat de openbare orde dan wel de verkeersveiligheid in gevaar komen. Met ‘openbare ruimte’ wordt bedoeld: op straat, in speeltuintjes, op parkeerplaatsen, al dan niet half verstopt in een hoekje. Onze plaatselijke De Heraut deed vrijwel woordelijk verslag van ons betoog waarmee we dit verdedigden:

Het gebruik van lachgas neemt de laatste jaren toe, het wordt ook gebruikt tijdens deelname aan het verkeer, het gebruik van lachgas kan tot gevaarlijke verkeerssituaties en het verstoren van de openbare orde leiden, lachgas is legaal en er kan niet wettelijk tegen opgetreden worden bij verstoring van de openbare orde of bij het gebruik hiervan in het verkeer.

Om die redenen vindt de ChristenUnie de APV de aangewezen methode om hier iets tegen te doen. Het kan handhavers (politie en boa’s) iets in handen geven om op te kúnnen treden. Andere gemeenten gingen ons hierin reeds voor. De motie ging over het gebruik in de openbare ruimte maar ook over het tegengaan ervan door het op te nemen in vergunningen voor bijvoorbeeld festivals.

Andere fracties zien wel de problemen maar vinden de APV niet de juiste methode. Sommigen willen zich liever eerst breder oriënteren op het gebruik van drugs in Lansingerland. Omdat de motie niet op voldoende steun kon rekenen, heeft de ChristenUnie deze nu niet in stemming gebracht. 

Overigens ziet de burgemeester de noodzaak om aan het gebruik van lachgas iets te doen iets scherper. Hij zegde ook zonder aangenomen motie toe om een beeldvormende avond hierover te beleggen en de mogelijkheid van het opnemen ervan in de APV te onderzoeken.

Wordt dus vervolgd, want het probleem is ook in onze gemeente goed zichtbaar.

Extra openstelling publieksbalies gemeentehuis op donderdagavond

Leefbaar 3B Leefbaar 3B VVD CDA ChristenUnie Lansingerland 02-06-2019 21:22

Extra openstelling publieksbalies gemeentehuis op donderdagavond

Posted on jun 2, 2019 | 0 comments

Vanaf 6 juni is ook op donderdagavond de publieksbalie van het gemeentehuis open voor de inwoners. Om de inwoners nog vaker de gelegenheid te geven om ’s avonds zaken met de gemeente te regelen, wordt de openstelling uitgebreid. Vanaf 6 juni 2019 kunnen onze inwoners ook op donderdag tot 20.00 uur in het gemeentehuis in Bergschenhoek terecht. De openstelling op de dinsdagen is ook tot 20:00 uur.

Door een extra avondopenstelling wordt de bereikbaarheid en de dienstverlening verbeterd. Het uitbreiden van de openingstijden sluit aan op de ambities uit het coalitieakkoord van Leefbaar 3B, VVD, CDA en ChristenUnie en het collegeprogramma.

Voor het regelen van zaken met de gemeente kunnen de inwoners (online of telefonisch) een afspraak maken of langskomen tijdens de vrije inloopmomenten in de Publiekshal. De gemeente moet zo veel mogelijk klaarstaat voor de inwoners op de momenten dat het de inwoners uitkomt.

Donderdag 16 mei ALV Leefbaar 3B

Leefbaar 3B Leefbaar 3B VVD CDA ChristenUnie Lansingerland 12-05-2019 12:01

Posted on mei 12, 2019 | Reacties uitgeschakeld voor Donderdag 16 mei ALV Leefbaar 3B

Donderdagavond 16 mei spreekt wethouder Simon Fortuyn tijdens de Algemene Ledenvergadering van Leefbaar 3B over de recente politieke ontwikkelingen in Lansingerland. Verkeer, verkeersveiligheid, beheer van het openbaar gebied, duurzaamheid, het vliegveld, woningbouw en de houtkap in het Recreatieschap Rottemeren zullen zeker aan de orde komen. Fractievoorzitter Don van Doorn zal een terugblik geven op het eerste jaar van de coalitie Leefbaar 3B, VVD, CDA en ChristenUnie.

Tijdens de ALV zullen de leden een nieuwe voorzitter kiezen. Leefbaar 3B neemt afscheid van Patra Steehouwer. Patra heeft met name in de twee jaar tot aan de raadsverkiezing van maart vorig jaar enorm veel werk verzet en dat heeft er toe geleid dat Leefbaar 3B met negen zetels de grootste fractie is in de gemeenteraad van Lansingerland. De huidige vice-voorzitter Dave Salomons is kandidaat om de nieuwe voorzitter te worden. Hij is een jaar geleden lid geworden van het bestuur.

In de ALV wordt het jaarverslag 2018, inclusief het financieel verslag besproken en vastgesteld. Ook wordt een voorstel gedaan voor een nieuw logo van Leefbaar 3B.

De Algemene Ledenvergadering van Leefbaar 3B

Inloop vanaf 19:30 uur

Plaats: Gemeentehuis Lansingerland, Tobias Asserlaan 1 te Bergschenhoek.

De ledenvergadering is ook toegankelijk voor niet-leden van Leefbaar 3B.

Donderdag 16 mei ALV Leefbaar 3B

Leefbaar 3B Leefbaar 3B VVD CDA ChristenUnie Lansingerland 12-05-2019 11:53

Posted on mei 12, 2019 | 0 comments

Donderdagavond 16 mei spreekt wethouder Simon Fortuyn tijdens de Algemene Ledenvergadering van Leefbaar 3B over de recente politieke ontwikkelingen in Lansingerland. Verkeer, verkeersveiligheid, beheer van het openbaar gebied, duurzaamheid, het vliegveld, woningbouw en de houtkap in het Recreatieschap Rottemeren zullen zeker aan de orde komen. Fractievoorzitter Don van Doorn zal een terugblik geven op het eerste jaar van de coalitie Leefbaar 3B, VVD, CDA en ChristenUnie.

Tijdens de ALV zullen de leden een nieuwe bestuursvoorzitter kiezen. Leefbaar 3B neemt afscheid van Patra Steehouwer. Patra heeft met name in de twee jaar tot aan de raadsverkiezing van maart vorig jaar enorm veel werk verzet en dat heeft er toe geleid dat Leefbaar 3B met negen zetels de grootste fractie is in de gemeenteraad van Lansingerland. De huidige vice-voorzitter Dave Salomons is kandidaat om de nieuwe bestuursvoorzitter te worden. Hij is een jaar geleden lid geworden van het bestuur. lees meer

In de ALV wordt het jaarverslag 2018, inclusief het financieel verslag besproken en vastgesteld. Ook wordt een voorstel gedaan voor een nieuw logo van Leefbaar 3B.

De Algemene Ledenvergadering van Leefbaar 3B

Inloop vanaf 19:30 uur

Plaats: Gemeentehuis Lansingerland, Tobias Asserlaan 1 te Bergschenhoek.

De ledenvergadering is ook toegankelijk voor niet-leden van Leefbaar 3B.

CDA: Amendement bevriezing huurtarief voor de binnensport

CDA CDA Lansingerland 22-10-2018 09:14

Tijdens de raadsvergadering van 18 oktober heeft Dave Bergwerff van het CDA Lansingerland zijn eerste amendement ingediend aangaande de tarievennota ‘Sportaccomodaties’. Volgens de tarievennota krijgen binnensportaccomodaties binnen Lansingerland in 2019 te maken met een btw-verhoging van 3%. Het CDA Lansingerland heeft zich hier tegen verzet. Het probleem van deze btw-stijging van 3% is dat een gemeenteraad dit niet tegen kan gaan, omdat dit Rijksbeleid is. Daarentegen is de gemeenteraad niet verplicht de btw-verhoging van 3% te belasten aan de binnensportverenigingen. Wat het CDA betreft blijft er een tariefstabilisatie. Mede omdat het CDA in haar verkiezingsprogramma pleit de verenigingen zekerheid te geven over hun maandelijkse lasten. Ook in het Lansingerlandse coalitieakkoord en collegeprogramma staat dit punt beschreven als: ‘Wij bevriezen de huurtarieven voor binnen- en buitensportlocaties voor de komende vier jaar’. De bekostiging van deze 3% zal niet ten laste komen van de verenigingen, maar vanuit de gemeentelijke begrotingspost ‘verhuur sportterreinen’ worden bekostigd. Tot grote vreugde van het CDA Lansingerland is het amendement unaniem aangenomen.

Het CDA pleit voor een veilige Zuidersingel in Berkel en Rodenrijs.

CDA CDA Lansingerland 12-09-2018 12:14

Betrokkenen willen ontsluitingsweg voor vrachtverkeer naar de Molenweg Berkel en Rodenrijs – Bewoners van de Zuidersingel en directies van bedrijven aan de Molenweg in Rodenrijs hebben, via het stellen van schriftelijke vragen door de CDA-fractie aan het college van b. en w., de overlast en onveilige situaties door vrachtverkeer over de Zuidersingel weer onder de aandacht gebracht. We verdiepten ons in het vraagstuk en spraken met directeuren Carine Post en Paul Koppert over oplossingen voor de bereikbaarheid van hun bedrijven. Freek J. Zijlstra Het oostelijke gedeelte van de Zuidersingel, tussen de Industrieweg en de N471, heeft al een ingrijpende facelift ondergaan. Nu staat de reconstructie en herinrichting van het westelijke gedeelte, tussen de N471 en de Molenweg, op het programma. Het gemeentebestuur wil stukken openbare ruimte weer in beheer nemen en dat herinrichten als groenvoorziening, openbare parkeerplaatsen aanbrengen en op- en afritten aanleggen die integraal onderdeel van de bestrating zijn.Bewoners van de Zuidersingel zijn ongerust over de toenemende hoeveelheid vrachtverkeer en een aantal van hen heeft de koppen bij elkaar gestoken. Ook directies van de verderop liggende bedrijven hebben met elkaar overleg gehad over de onhoudbare situatie. Vervolgens is er contact gelegd met Charles van Harn, CDA-afgevaardigde in de gemeenteraadscommissie Ruimte. Vragen aan b. en w. Dat overleg heeft ertoe geleid dat Charles van Harn schriftelijke vragen heeft ingediend bij het college van b. en w.De inzet van alle betrokkenen is primair het veilig maken van de Zuidersingel, op een manier dat het vrachtverkeer van en naar de Molenweg ongehinderd en veilig gebruik kan maken van deze weg. Veel liever nog wil men via een nieuw aan te leggen weg door het nog te ontwikkelen industriegebied Oudeland (Zuid-West) de Molenweg direct ontsluiten. Wat moet er gebeuren? Charles van Harn: “Het CDA wil allereerst van het college weten of zij de opvatting deelt dat de Zuidersingel in Rodenrijs, met aan weerszijden veel woningen en volop woningen in aanbouw, geen veilige – en feitelijk niet de juiste – route is om al het vrachtverkeer van en naar de Molenweg af te voeren. Is het college überhaupt op de hoogte van de omvang van de transportbewegingen van bedrijven P.A. Post Berkel BV en Koppert Biological Systems, dat binnenkort een nieuwe vestiging aan de Molenweg heeft, en dat deze vrachttransporten over de Zuidersingel leiden tot onveilige en ongewenste situaties voor gebruikers èn omwonenden? Is het college bereid om met alternatieven te komen voor het vrachtverkeer, bijvoorbeeld door een nieuwe ontsluiting te creëren vanaf de Molenweg langs de Sligro naar de rotonde Marconisingel/N471?”Volgens Van Harn zien enkele bewoners zelfs graag dat de gemeente het geld, dat uitgetrokken wordt voor terugname van gemeentegrond plus de aanleg van als groenvoorziening en parkeerplaatsen en identieke bestrating van de op- en afritten, liever steekt in het omleiden van het vrachtverkeer via een nieuw aan te leggen ontsluitingsweg. De bedrijven Het is opmerkelijk dat in het bewonersoverleg de ‘veroorzakers’ van de overlast betrokken werden. Wij vroegen aan Carine Post en Paul Koppert hoe zij tegen de situatie aankijken.Het transportbedrijf P.A. Post Berkel BV is al dertig jaar aan de Molenweg gevestigd. Deze onderneming telt momenteel 13 vrachtauto’s/oplegcombinaties. Carine Post: “Drie vrachtwagens die internationaal rijden, komen en gaan drie keer per week via de Zuidersingel. De andere tien vrachtwagens rijden gemiddeld vier keer per dag op en neer naar het bedrijf aan de Molenweg.” Heeft de gemeente nooit gevraagd om het bedrijf te verhuizen naar Oudeland? Daarvan is voor een ander bedrijf in de Groenzoom bijvoorbeeld wel sprake. Carine (verbaasd): “Nee, daar is nooit over gesproken. We hebben wel duidelijk gemaakt dat onze opleggers de draai vanaf de Molenweg over de brug (het Tuinpad) naar de Rodenrijseweg niet kunnen maken, waardoor we wel via de Zuidersingel móeten rijden, omdat we daar die draai wél kunnen maken. Wij vinden het heel vervelend dat we met ons wagenpark overlast veroorzaken in het 30 km zonegebied van de Zuidersingel, terwijl er nu bovendien intensief gebouwd wordt en veel gezinnen zich gaan vestigen.”Daarnaast zijn er in de directe omgeving nog een aantal agrarische- en tuinbouwbedrijven die hun handel aan- en afvoeren over de Zuidersingel. Bovendien maken het verderop gelegen transportbedrijf Schotte en aannemersbedrijf Schotte aan de Oude Leedeweg te Pijnacker gebruik van de Zuidersingel.Volgens Carine Post willen de bedrijven aan de Molenweg graag op die plek hun bedrijf voortzetten, maar dan wel op een manier dat de verkeersveiligheid voor gebruikers èn omwonenden van de Zuidersingel gewaarborgd wordt. “De neuzen van bewoners en eigenaren van bedrijven staan in dezelfde richting. We willen allemaal dat er een nieuwe ontsluitingsweg komt!”Carine heeft ook contact gelegd met Transport en Logistiek Nederland. Die organisatie is van mening dat de gemeente bij de flinke toename van het aantal woningen in het westelijk deel van de Zuidersingel niet heeft nagedacht over afwikkeling van het vrachtverkeer. Het ontstane probleem wordt nu onder andere bij de ondernemers gelegd. Koppert Biological Systems vestigt zich nu ook aan de Molenweg. Daartoe heeft het bedrijf een milieuvergunning ontvangen waarin alle te verwachten transportbewegingen zijn vermeld. Mededirecteur Paul Koppert: “We verwachten met ongeveer zestig man personeel aan de Molenweg te gaan werken. Dat betekent personenvervoer per fiets of auto, maar natuurlijk vrachtvervoer om onze goederen via de hoofdvestiging op transport te zetten.” Waarom bent u niet naar Oudeland gegaan? Koppert: “Dat hadden we graag gewild, maar onze activiteiten pasten niet in het bestemmingsplan voor werkzaamheden die binnen industrieterrein Oudeland uitgevoerd mogen worden. Op dat punt kon of wilde men het bestemmingsplan niet aanpassen. Men wilde ons zelfs eigenlijk achterin Bleiswijk hebben, maar dat sluit logistiek natuurlijk helemaal niet aan bij de werkzaamheden in onze hoofdvestiging aan de Industrieweg. Bovendien, we hebben grond aan de Veilingweg afgestoten om bouw van een nieuwe woonwijk mogelijk te maken. Reden waarom we tijdelijk aan de Hofweg (gemeente Rotterdam) zitten. Na jaren overleg voeren is uiteindelijk de locatie aan de Molenweg overeengekomen.” Zijn er toen geen afspraken gemaakt over de bereikbaarheid? Koppert: “Wij willen dat de Zeppelinstraat verder wordt aangelegd en via een brug of dam met duiker op de Molenweg wordt aangesloten!” Ik heb hierover herhaaldelijk met het gemeentebestuur gesproken. Al met al is er niets gebeurd en nu is voor bewoners van de Zuidersingel de maat vol. Wij begrijpen dat helemaal en vinden daarom dat het nu tijd wordt om tot uitvoering over te gaan. Wat het ook moet kosten! Dat zijn peanuts in vergelijking met de opbrengsten van de bouwgrond en het belang van ondernemers en partijen die zich nog op Oudeland willen vestigen. En het mag toch niet zo zijn dat het ten koste moet gaan van de middelen die beschikbaar zijn voor de herinrichtring van de Zuidersingel!” Wanneer moet de ontsluitingsweg mét brug (of dam met duiker) over de sloot klaar zijn? Carine Post: “Wat ons betreft natuurlijk vóórdat begonnen wordt met die herinrichting van de Zuidersingel! Tijdens die werkzaamheden zouden wij daar namelijk geen gebruik van kunnen maken en dan ligt ons bedrijf plat. Overigens, we willen met vrachtwagens van een paar ton natuurlijk ook niet onnodig over die nieuwe bestrating van de Zuidersingel gaan rijden!” Artikel uit de Heraut, 5 september 2018.

De CDA fractie wenst u een fijne vakantie!

CDA CDA Lansingerland 13-07-2018 14:36

Met het vaststellen van de kaderbrief voor de begroting 2019-2022 is het zomerreces begonnen. De CDA Lansingerland fractie wenst u een fijne vakantie!

CDA: Trots op het coalitieakkoord 2018-2022

CDA CDA VVD Lansingerland 11-06-2018 12:02

Op maandag 11 juni is het coalitieakkoord voor Lansingerland gepresenteerd. Tijdens een persbijeenkomst in Outdoor Valley te Bergschenhoek werden de fractievoorzitters en wethouders (opnieuw) voorgesteld en werd het coalitieakkoord met trots kort toegelicht. Het nieuwe college van B&W ziet er als volgt uit: Burgemeester: Pieter van de Stadt - o.a. Openbare Orde en Veiligheid. Wethouders: Simon Fortuyn (Leefbaar 3B) - o.a. Verkeer & Vervoer (incl. A16, HSL, RTHA, N209).Kathy Arends (VVD) - o.a. Economie (incl. city marketing, A12 corridor en Bleizo-West).Albert Abee (CDA) - o.a. Financiën en grondzaken.Ankie van Tatenhove - o.a. Sociaal Domein (incl. seniorenbeleid). Het coalitieakkoord is hieronderte vinden: coalitieakkoord

Radio interview Mauriel van As RTV ...

VVD VVD CDA ChristenUnie Lansingerland 18-04-2018 13:25

Radio interview Mauriel van As RTV Lansingerland Afgelopen donderdag 12 april 2018 was Mauriel samen met 2 andere raadsleden van het CDA en de ChristenUnie te gast in de studio bij RTV Lansingerland voor een radio interview. Tijdens het programma Iedereen Toegang Tot Informatie (ITTI) van Loek Bergman en Marc de Boer heeft Mauriel onder meer verteld over zijn motivatie om raadslid te worden en hoe hij de bewoners wil vertegenwoordigen. Mauriel heeft onder meer verteld dat hij de politiek in wilde gaan om bij te kunnen dragen aan het mooi en fijn houden van onze gemeente in plaats van erover roepen vanaf de zijlijn. Verder heeft hij verteld over wat hij wil bereiken. Hij is lid van de commissie Ruimte en wil vooral een bereikbaar en veilig Lansingerland. In deze commissie is Mauriel vanuit de fractie verantwoordelijk voor onder meer bereikbaarheid & verkeersveiligheid, de kern Bleiswijk en het dossier A16/A13. Hij vindt deze onderwerpen belangrijk omdat juist deze onze directe leefomgeving betreffen. Concreet wil Mauriel dat verkeersonveilige situaties worden aangepakt en dat er een masterplan voor de verkeerscirculatie komt voor de hele gemeente. Mauriel heeft ook verteld over hoe hij de bewoners wil gaan vertegenwoordigen. Hij wil dit doen door gesprekken aan te gaan met mensen, zowel vanuit de mensen maar ook actief mensen benaderen. Onder meer wil hij dat doen door zelf kennis te nemen van bijvoorbeeld verkeersonveilige situaties zoals hij dat al heeft gedaan op de Gemeentewerf en de Röntgenstraat in Berkel en de Hoefweg in Bleiswijk. Op deze wijze krijgt hij de informatie om de juiste afwegingen te kunnen maken. Het interview terugluisteren kan hier:

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.