Nieuws van politieke partijen in Leiden over GroenLinks inzichtelijk

12 documenten

Twijfels bij uitbreiding Haarlemmerstraatgarage

CDA CDA GroenLinks Leiden 24-06-2020 14:48

Het CDAheeft tijdens de laatste Raadsvergadering ingestemd met de uitbreiding van de Haarlemmerstraat Parkeergarage. Op de huidige garage moeten 3 nieuwe etages worden gebouwd dat plek moet bieden aan 88 auto's. "Gelukkig zijn niet alle voorstellen van het huidige college anti-auto" zo zegt CDA duo-duoraadslid Stijn Hemel. "Het voorstel van wethouder North voor het toevoegen van 88 parkeerplaatsen door het ophogen van de Haarlemmerstraat parkeergarage vindt het CDA dan ook prima. Wel gek trouwens dat het voorstel om een parkeergaragete bouwen komt van een GroenLinks-wethouder. Die partij was tijdens de verkiezingen van 2014 nog mordicus tegen de bouw van twee garages. Speelden zij niet ene potje voetbal in een lege garage om hun aversie kenbaar te maken? Het kan verkeren." Bij de uitbreiding van de Parkeergarage Haarlemmerstraat heeft het CDA wel een aantal kanttekeningen geplaatst.“Er zijn de afgelopen tijd parkeerplaatsen op maaiveld aan de Hooigracht weggehaald (-50) en ook de Kaasmarktparkeerplaats wordt op korte termijn een groot aantal parkeerplekken opgeheven (-78 plekken). Die 88 plekken die in de nieuwe garage worden gerealiseerd komen dus als geroepen" aldus Hemel.Als de opgeheven parkeerplaatsen in de buurt optelt worden, zijn die 88 nieuwe plaatsen volstrekt onvoldoende zeker bedacht wordtdat door de bebouwing op de Kaasmarkt er extra vraag komt naar parkeerplaatsen. Hemel:“Dat dit dan gebeurd door het verhogen van een van de lelijkste gebouwen rond het centrum van Leiden vind ik onbegrijpelijk, zeker in het licht van het feit dat we de laatste jaren uitsluitend parkeerruimte ondergronds hebben laten bouwen. Ik ben blij met de extra parkeerplaatsen maar vraag me af of de Raad hier niet iets beters voor de burgers van Leiden had kunnen en moeten doen?" Het CDA heeft nagedacht over een voorstel voor een ondergrondse parkeergarage onder de Kaasmarkt in combinatie met een beperkt aantal kort parkeerplaatsen langs de Hooigracht, dit zou voor zowel ondernemers als burgers een uitkomst zijn geweest, maar dit bleek bij voorbaat onhaalbaar in de Raad. "De collegepartijen zitten hier best geharnast in, dat makat het niet makkelijker. We moeten het er maar mee doen." Heeft u vragen of opmerkingen, of wilt u het CDA iets meegeven over parkeren en bereikbaarheid in Leiden, mail dan naar fractiecdaleiden@gmail.com

CDA bezorgd over College-plannen voor weigeren parkeervergunningen

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Leiden 14-09-2019 13:20

Afgelopen donderdag uitte duo-raadslid Jonathan Provoost namens het CDA zijn zorgen over de plannen voor een tussentijdse parkeerverordening. Het College van D66, GroenLinks en PvdA stelt in het raadsvoorstel voor om toekomstige bewoners van verschillende nieuwbouwwoningen een parkeervergunning te weigeren. Provoost: ‘Onze fractie begrijpt heel goed dat we als stad moeten nadenken over manieren om duurzame vormen van mobiliteit te stimuleren, zeker in een drukbevolkte stad als Leiden. Toch is het denk ik belangrijk om de realiteit wat beter in het oog te houden dan nu gebeurt. Veruit de meeste mensen zijn afhankelijk en gewend aan het gebruik van hun auto: daar moet je rekening mee houden.’ Het College wil, wanneer een projectontwikkelaar niet aan de parkeernormen voldoet, nieuwe bewoners een parkeervergunning kunnen weigeren. In theorie wordt het daarmee mogelijk dat in een groot deel van de nieuwbouw geen plek is voor mensen die een auto hebben. ‘Hiermee werk je in de hand dat bijvoorbeeld gezinnen of zzp’ers met een werkbus eigenlijk geen aanspraak kunnen maken op deze nieuwbouw, omdat ze hun auto niet kwijt kunnen. Daarmee wordt de diversiteit van zo’n woonblok niet bepaald vergroot. Ik begrijp niet dat D66, GroenLinks en de PvdA daarmee instemmen.’, aldus Jonathan. ‘Wij willen echt graag nadenken over manieren om de stad leefbaar en duurzamer in te richten. Zet dan bijvoorbeeld een maximum op het aantal woningen dat niet in aanmerking komt voor een parkeervergunning, en bied de mensen uit die woningen aan om hun auto tegen lager tarief in de dichtstbijzijnde parkeergarage te zetten. Dan zet je wel mooie stappen, maar neem je niet zo’n drastisch besluit zonder oog voor de realiteit...’ Het raadsvoorstel waarover donderdag gesproken is in de commissie betreft een tussentijdse maatregel. Eind 2019 moet wethouder Leewis (GroenLinks) met de volledige nieuwe plannen voor mobiliteit en parkeren komen. Het CDA zal zich ook dan beraden op realistische voorstellen die zowel een bereikbare en leefbare stad, als duurzame mobiliteit voorstaan. Wilt u het CDA iets meegeven, mail dan naar fractie@cdaleiden.nl of neem contact op met CDA woordvoerder Bereikbaarheid & Mobiliteit, Jonathan Provoost, j.provoost@gemeenteraadleiden.nl

Tegeltje eruit, plantje erin met D66 ...

PvdA PvdA GroenLinks D66 Leiden 29-06-2019 09:15

Tegeltje eruit, plantje erin met D66 Leiden en GroenLinks Leiden 🌹🌹

Ruim baan voor veilig verkeer! Ons ...

GroenLinks GroenLinks Leiden 06-06-2019 18:35

Ruim baan voor veilig verkeer! Ons raadslid Emma VB stelt samen met Tom Leest en Josine Heijnen vragen om de verkeerssituatie te verbeteren, nu 2 van de 5 gevaarlijkste wegen van Zuid-Holland in Leiden blijken te liggen. Dat lazen we o.a. bij Unity: https://www.unity.nu/Artikelen/leiden/leiden-twee-keer-in-top-vijf-gevaarlijkste-wegen Tijd daar iets aan te doen en voetgangers en fietsers in de kinderrijke buurten rond de Kennedylaan en Herenstraat beter te beschermen!

Scootervrije fietspaden: ook in Leiden de juiste route? | Leiden

GroenLinks GroenLinks Leiden 08-04-2019 00:00

Vanaf maandag 8 april vindt er een grote verschuiving plaats in de vervoersstromen in Amsterdam. De scooter is vanaf deze dag namelijk verplicht om, inclusief helm, van de rijbaan gebruik te maken in plaats van het fietspad. Volgens GroenLinks een mooi besluit! Meer veiligheid voor fietsers en niet meer achter een stinkende scooter staan bij het stoplicht. Is dit ook mogelijk in Leiden?

In Leiden is het beleid sinds het huidige college dat de fiets op 1 staat. Maar wat houdt dat precies in? Martine Leewis, wethouder Mobiliteit: “De fiets op 1 houdt in dat we de fietser centraal stellen in Leiden. We denken goed na hoe de fietser de meest gunstige omstandighedoen krijgt, zodat meer mensen gebruik maken van de fiets in plaats van dat ze voor de auto kiezen.” Sinds het aantreden van dit college zijn dan ook al veel pro-fiets-maatregelen genomen. Zo wordt er geïnvesteerd in fietscorridors naar de omliggende steden en dorpen, worden fietspaden verbeterd en wordt de veiligheid van fietskruispunten aangepakt.

Dit jaar vindt er een hoop onderzoek plaats naar verdergaande maatregelen, zoals een autoluwe binnenstad wat weer een positief effect heeft op fietsen. En die scootervrije fietspaden? Ook daar zal na komende zomer onderzoek naar gedaan worden. Een goede ontwikkeling, vindt ook de Fietsersbond. Peter Rumler, voorzitter van de Leidse afdeling van de Fietsersbond, vertelt waarom deze stap zo belangrijk is: “Met de groei van fietsers en e-bikes wordt het steeds drukker op de fietspaden, en verbreden van de fietspaden is niet altijd een optie. Vooral de zwakke groepen zoals kinderen en ouderen hebben steeds vaker last van de scooters en voelen zich niet meer veilig. Daarom willen wij de scooters, zowel snorfietsen als brommers, naar de rijbaan verplaatsen overal waar het kan.”

De scootervrije fietspaden zorgen dus voor een veiligere en schonere omgeving voor de fietser. Leonard Burtscher, bewoner van de Merenwijk en bevlogen fietser, vindt ook dat er iets moet gebeuren. Hij komt oorspronkelijk uit Oostenrijk en na aankomst in Nederland viel hem op hoe goed de fietser het heeft in Nederland: “Fietspaden in Nederland zijn veilig en vaak ver van het autoverkeer. Ik vond het dus vreemd dat men toelaat dat een klein aantal brom- en snorfietsers de lucht voor alle fietsers vervuilt en met lawaai en gevaarlijk gedrag het fietsen met kinderen minder veilig en leuk maakt.” Ook Leonard zet zich daarom actief in om fietspaden in Leiden scootervrij te krijgen.

Aan het einde van dit jaar hopen we de resultaten van de onderzoeken te ontvangen om zo een goede beslissing te kunnen nemen of scootervrije fietspaden realistisch zijn in Leiden.

Wat een mooie avond afgelopen ...

GroenLinks GroenLinks Leiden 15-03-2019 17:23

Wat een mooie avond afgelopen woensdag! Martine Leewis en heel veel andere betrokken Leidenaren gingen met elkaar in gesprek over de toekomst van verkeer en vervoer in Leiden. Samen op weg naar een nieuwe mobiliteitsvisie en een schoner en duurzamer Leiden!

Vinden jullie ook dat Leidse ...

GroenLinks GroenLinks Leiden 19-12-2018 11:00

Vinden jullie ook dat Leidse jongeren meer kansen moeten krijgen om hun ideeën en plannen voor de stad uit te voeren? Dan hebben wij goed nieuws: de gemeente gaat het budget voor vraaggerichte jongerenparticipatie verhogen van 100.000 naar 130.000 euro per jaar. Een prachtig resultaat, waar wij ons jaren voor hebben ingezet. Lees er na de klik meer over! 👇

Wij willen de fiets op één zetten ...

GroenLinks GroenLinks Leiden 20-11-2018 12:33

Wij willen de fiets op één zetten door te zorgen dat de veiligheid van fietsers verbetert om zo het fietsgebruik in onze stad te stimuleren. Hoe zijn we van plan om dit te doen? Lees er hier meer over!

Nieuw onderzoek naar veiligere fietsinfrastructuur | Leiden

GroenLinks GroenLinks Leiden 20-11-2018 00:00

GroenLinks wil de fiets in Leiden op één zetten. Daarom heeft ons raadslid Emma van Bree de gemeente gevraagd om een nieuwe analyse te maken van de locaties in Leiden waar de meeste fietsongevallen plaatsvinden, om zo de veiligheid van fietsers gericht te verbeteren en het fietsgebruik te stimuleren. Haar voorstel werd afgelopen dinsdag 13 november aangenomen door de gemeenteraad.

De oude fietsanalyse was gebaseerd op cijfers uit 2001-2011 en sinds deze tijd is er een hoop veranderd in de Leidse verkeerssituatie. Zo zijn er diverse nieuwe wegen en kruispunten aangelegd, waardoor nieuwe knelpunten zijn ontstaan. Daarom vonden we het hoog tijd voor een nieuwe analyse.

Begin 2019 zal de nieuwe hotspotanalyse worden uitgevoerd. Hierbij wordt wederom in kaart gebracht op welke plekken in Leiden de meeste ongevallen met fietsers plaatsvinden. Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek kan het geld voor fietsinfrastructuur vervolgens op de juiste plekken geïnvesteerd worden om deze wegen veiliger te maken voor de fietser. Op deze manier kunnen we de fiets echt op één zetten!

Een veiligere verkeerssituatie voor fietsers maakt het gemakkelijker voor Leidenaren om zich op de fiets te verplaatsen in de stad. Dit is niet alleen een gezonde keuze voor de mens, maar zorgt bij afname van de hoeveelheid auto’s ook voor een verbeterde luchtkwaliteit in onze stad. Kortom, een win-win situatie!

Zoals elke Leidenaar al gemerkt ...

GroenLinks GroenLinks Leiden 19-11-2018 13:38

Zoals elke Leidenaar al gemerkt heeft, wordt er op de Garenmarkt druk aan een ondergrondse parkeergarage gebouwd. Dankzij ons voorstel bij de bespreking van de gemeentebegroting vorige week wordt de nieuwe markt nu ook definitief parkeerplaatsvrij. Lees er hier meer over! 👇

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.