Nieuws van politieke partijen in Maassluis inzichtelijk

15 documenten

Actualiteiten Maassluis

CDA CDA Maassluis 20-05-2020 15:54

Lijndraaiersbrug Afgelopen zaterdag werd Maassluis opgeschrikt door een grote knal. De Lijndraaiersbrug was dichtgeklapt, gelukkig zonder slachtoffers. Juist op de eerste dag dat de schepen weer door de Monstersche Sluis mochten en de brug voor de eerste zaterdag weer “gedraaid” werd. Wij hebben gister tijdens de raadsvergadering onze vragen hierover aan de voorzitter gesteld. Verdeeld over de periode voor de klap, na de klap en de toekomst van de brug. Voor de klap De brug is in 2017 opgeleverd en we gaan ervan uit dat conform de instructies van het opleverdossier is gehandeld. De volgende vragen waren daarom: Waren er bij het onderhoud of anderszins al eerder aanwijzingen dat er iets mis was met het bewegingswerk van de brug? Waren er veiligheidssystemen of protocollen om een dergelijk ongeval te voorkomen? Het is gebruikelijk dat het brugdek zwaarder is dan het balansgewicht, waardoor de brug altijd dichtgedrukt blijft. Bij de Lijndraaiersbrug leek deze verhouding wat groot gezien de snelheid van dichtgaan. Klopt dat? Er is gisteren al onderzoek gedaan, duidt deze op een ontwerpfout, een constructiefout of een andere oorzaak aangaande het hydraulisch systeem? Het onderzoek volgt nog dus we hebben nog niet alle antwoorden. De brug is in 2017 opgeleverd en daarna in normaal onderhoud geweest. De directe gevolgen Direct na het ongeval is de rijweg gestremd, omleidingsroutes werden ingesteld, echter er is nog steeds sluipverkeer, wat helaas behoorlijke snelheden haalt op de vlieten. Bent u voornemens om hier iets aan te doen op korte termijn? En wanneer verwacht u de brug weer vrij te geven voor verkeer? De schade lijkt gelukkig mee te vallen. De openstelling van de brug voor autoverkeer is voorzien op 27 mei, mits de schade inderdaad meevalt De toekomst De belangrijkste en de voor de hand liggende vragen die boven de markt hangen zijn gerelateerd aan oorzaak, aansprakelijkheid, andere bruggen en de definitieve openstelling voor zowel verkeer als scheepvaart, welke vragen kunt u al beantwoorden? Vragen over oorzaak, aansprakelijkheid et cetera konden logischerwijs nog niet worden beantwoord. We hebben nadrukkelijk aandacht gevraagd voor het sluipverkeer over de vlieten.Wij hopen hier snel meer duidelijkheid over te krijgen. Wielervereniging De Coureur Verder hebben we een subsidie aanvraag voor wielervereniging De Coureur ingediend. Een zogenaamde kleedkamersubsidie. Zodat De Coureur verder kan met het bouwen van een mooi clubhuis. Wij wensen ze veel succes met de verdere bouw van hun clubhuis en kleedkamers.

Actualiteiten Maassluis

CDA CDA Maassluis 20-05-2020 15:54

Lijndraaiersbrug Afgelopen zaterdag werd Maassluis opgeschrikt door een grote knal. De Lijndraaiersbrug was dichtgeklapt, gelukkig zonder slachtoffers. Juist op de eerste dag dat de schepen weer door de Monstersche Sluis mochten en de brug voor de eerste zaterdag weer “gedraaid” werd. Wij hebben gister tijdens de raadsvergadering onze vragen hierover aan de voorzitter gesteld. Verdeeld over de periode voor de klap, na de klap en de toekomst van de brug. Voor de klap De brug is in 2017 opgeleverd en we gaan ervan uit dat conform de instructies van het opleverdossier is gehandeld. De volgende vragen waren daarom: Waren er bij het onderhoud of anderszins al eerder aanwijzingen dat er iets mis was met het bewegingswerk van de brug? Waren er veiligheidssystemen of protocollen om een dergelijk ongeval te voorkomen? Het is gebruikelijk dat het brugdek zwaarder is dan het balansgewicht, waardoor de brug altijd dichtgedrukt blijft. Bij de Lijndraaiersbrug leek deze verhouding wat groot gezien de snelheid van dichtgaan. Klopt dat? Er is gisteren al onderzoek gedaan, duidt deze op een ontwerpfout, een constructiefout of een andere oorzaak aangaande het hydraulisch systeem? Het onderzoek volgt nog dus we hebben nog niet alle antwoorden. De brug is in 2017 opgeleverd en daarna in normaal onderhoud geweest. De directe gevolgen Direct na het ongeval is de rijweg gestremd, omleidingsroutes werden ingesteld, echter er is nog steeds sluipverkeer, wat helaas behoorlijke snelheden haalt op de vlieten. Bent u voornemens om hier iets aan te doen op korte termijn? En wanneer verwacht u de brug weer vrij te geven voor verkeer? De schade lijkt gelukkig mee te vallen. De openstelling van de brug voor autoverkeer is voorzien op 27 mei, mits de schade inderdaad meevalt De toekomst De belangrijkste en de voor de hand liggende vragen die boven de markt hangen zijn gerelateerd aan oorzaak, aansprakelijkheid, andere bruggen en de definitieve openstelling voor zowel verkeer als scheepvaart, welke vragen kunt u al beantwoorden? Vragen over oorzaak, aansprakelijkheid et cetera konden logischerwijs nog niet worden beantwoord. We hebben nadrukkelijk aandacht gevraagd voor het sluipverkeer over de vlieten.Wij hopen hier snel meer duidelijkheid over te krijgen. Wielervereniging De Coureur Verder hebben we een subsidie aanvraag voor wielervereniging De Coureur ingediend. Een zogenaamde kleedkamersubsidie. Zodat De Coureur verder kan met het bouwen van een mooi clubhuis. Wij wensen ze veel succes met de verdere bouw van hun clubhuis en kleedkamers.

Artikel 51 vragen incident Lijndraaiersbrug

PvdA PvdA Maassluis 18-05-2020 07:58

Op zaterdagmiddag 16 mei iets na 16:00 viel de Lijndraaiersbrug plotseling met een enorme klap beneden. Gelukkig zijn er geen mensen gewond geraakt, of erger zelfs. De getuigen die we hebben gesproken en de filmpjes die op internet staan schetsen een angstaanjagend incident: de brug van vele tonnen is met een enorme klap gevallen, net nadat een bootje er onderdoor was gevaren. Veel mensen zijn enorm geschrokken: de vrijwilligers die de brug bedienden, de opvarenden, omwonenden en voorbijgangers.

Allereerst willen we een compliment maken voor de vele gemeentelijke medewerkers die op zaterdagmiddag snel ter plaatste waren en hebben geholpen de situatie weer veilig te maken. 

Hoewel we begrijpen dat er eerst nader onderzoek moet worden gedaan en de prioriteit ligt bij het weer toegankelijk maken voor verkeer hebben we aan het College de volgende vragen gesteld welke ook bij het onderzoek meegenomen kunnen worden

Artikel 51 vragen PvdA Maassluis Lijndraaiersbrug

Update 26 juni

Als PvdA Maassluis hebben wij direct na het incident met de lijndraaiersbrug vragen gesteld aan het College. Onze vragen zijn beantwoord maar de beantwoording is nog vrij algemeen. We zijn dan ook erg benieuwd naar het volledige onderzoek waarnaar we over de uitkomsten hiervan dit onderwerp verder met het College zullen bespreken.

Beantwoording artikel 51 PvdA inzake problemen met de Lijndraaiersbrg

Het bericht Artikel 51 vragen incident Lijndraaiersbrug verscheen eerst op PvdA Maassluis.

Beantwoording Artikel 51 vragen openbare verlichting

PvdA PvdA Maassluis 20-03-2020 22:59

Openbare verlichting levert een grote bijdrage aan de veiligheid voor voetgangers, fietsers en het gemotoriseerd verkeer. Verlichting vergroot de verkeersveiligheid en draagt ook bij aan de sociale veiligheid, het is ook belangrijk voor de uitstraling en aantrekkelijkheid van bijvoorbeeld winkelgebieden en wijken.

Zeker in de winterperiode, waarin inwoners in het donker van en naar school en werk reizen, is goede openbare verlichting extra belangrijk. De openbare verlichting is in Maassluis de laatste jaren vaak een moeizame kwestie geweest. Ook in de bestuursrapportages komen aantal meldingen met betrekking tot de openbare verlichting in de top 5 van de meldingen door bewoners van Maassluis. Verder zien we op de app voor storingsmeldingen, dat er behoorlijk veel storingen zijn. Tijdens onze wijkbezoeken in de stad komt dit onderwerp ook regelmatig terug.

Als PvdA Maassluis hebben we hierover in het verleden ook al vragen gesteld aan het College. N.a.v. de huidige situatie hebben wij toch nog aanvullende vragen welke u via onderstaande link kunt terugvinden.

Artikel 51 vragen openbare verlichting PvdA Maassluis

Update: Het College heeft vragen beantwoord. U kunt de antwoorden hieronder lezen. Wij bekijken als PvdA Maassluis hoe we een vervolg kunnen geven aan dit onderwerp naar aanleiding van de beantwoording.

Beantwoording vragen PvdA o.g.v. art. 51 RvO inzake openbare verlichting

https://maassluis.pvda.nl/nieuws/artikel-51-vragen-openbare-verlichting/

 

 

https://maassluis.pvda.nl/nieuws/artikel-51-vragen-openbare-verlichting/ https://maassluis.pvda.nl/nieuws/artikel-51-vragen-openbare-verlichting/ https://maassluis.pvda.nl/nieuws/artikel-51-vragen-openbare-verlichting/

Het bericht Beantwoording Artikel 51 vragen openbare verlichting verscheen eerst op PvdA Maassluis.

GROENLINKS STEMT TEGEN ACTIEPLAN VERKEERSVEILIGHEID | Maassluis

GroenLinks GroenLinks Maassluis 20-02-2020 00:00

DEBAT: GROENLINKS STEMT ALS ENIGE TEGEN HET RAADSVOORSTEL ACTIEPLAN VERKEERSVEILIGHEID

De coalitie heeft te weinig aandacht voor de fietsers. Ook zijn wij het niet eens zijn met de wegencategorisering. GroenLinks wil inzoomen op verbeteringen in de inrichting en ​het niet geconfronteerd worden met het afdoen van belangrijke moties. In dit bericht lees je wat de belangrijkste punten zijn die​ wij te weinig of niet terug zien in het Actieplan Verkeersveiligheid.

 

De coalitie heeft te weinig aandacht voor de fietsers, terwijl dit wel de groep is met de meeste slachtoffers in het verkeer. Ook zijn wij het niet eens zijn met de wegencategorisering van 50 km binnen de bebouwde kom. De beleidsdoelen daaromtrent zijn voor ons daarom ​niet goed.

Er zijn de afgelopen jaren in Maassluis relatief weinig ongelukken gebeurd. Maar resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Want, we zien een toename van het aantal fietsers. Dit in combinatie met de oververtegenwoordiging van ongelukken in het zwakke verkeer (fietsers en voetgangers). Daarvan kent de groep fietsers de meeste gewonden.

 

Hoe zoomen we in op verbeteringen in inrichting en ​het niet afdoen van ​de moties?

Om de fietsveiligheid te verbeteren moeten we de fietspaden zoveel mogelijk verbreden zodat fietsers elkaar makkelijker kunnen passeren én langzaam en snel fietsverkeer elkaar niet in de weg zitten. Een aantal fietsongelukken komt ook door de slechte kwaliteit van de fietspaden. Daarom moeten we de kwaliteit daarvan naar een hoger niveau tillen.

Verder beschouwt het college de motie Verkeersveiligheid in Maassluis als afgedaan. Dat vinden wij opmerkelijk, omdat de wethouder in de commissie ook duidelijk aangaf dat een losliggend fietspad op de Uiverlaan lastig in te passen is en we daar eerder moeten denken aan fietsstroken in plaats van een losliggend fietspad.

De motie vraagt om losliggende fietspaden op alle 50 wegen. Dit staat dus niet voor overal in Maassluis in de planning. Daarom is de motie wat ons betreft niet afgedaan. Een gemiste kans want de wethouder gaf ook aan dat veel fietsslachtoffers gevallen zijn met gemotoriseerd verkeer als onderdeel van de oorzaak.

 

Scheiden van langzaam en snel fietsverkeer vergroot dus de verkeersveiligheid!

 

De stoplichten voor het fietsverkeer zijn ons ook een doorn in het oog. Deze zijn bij de Westlandseweg slecht afgesteld. Nu kom je aanfietsen en staat het licht op rood zonder dat er iemand aankomt. Je stopt, stapt af, drukt op het knopje en hij springt gelijk op groen. Onnodig afstappen dus en daarmee een onjuiste volgorde. Daarom zou het andersom moeten zijn. De stoplichten dienen op groen te staan tenzij er verkeer afslaat.

Het Fietsplan

Dan wat betreft het ontbreken van het Fietsplan. De wethouder heeft het keer op keer beloofd maar dit plan komt er maar niet. Als we de fietsveiligheid echt belangrijk vinden moet het Fietsplan er snel komen, zodat de visie van het college ook duidelijk is.

40 Km inrichting voor wegen 

​We ​vinden de gewenste 40 kilometer op de Lange Boonestraat, Marelplein en de Julianalaan een slechte plangedachte. Je mag er 50 km/u, maar richt de weg vervolgens dan in als een 40 km weg. Nu is het daarom vragen om problemen. Bovendien zijn de bochten bij het Marelplein veel te krap, waardoor bussen of vrachtwagens elkaar niet goed kunnen passeren. Daardoor kunnen er zondermeer gevaarlijke situaties ontstaan.

Hulpdiensten

Hulpdiensten kunnen Maassluis helaas ook niet altijd goed bereiken. Als er iets aan de hand is bijvoorbeeld, zoals een aantal weken terug waarbij de A20 dicht moest en het verkeer via Maasluis ging, dan kunnen de hulpdiensten niet op tijd komen. ​Er moet daarom een plan komen zodat de aanrijtijden ten alle tijden verbeteren.

 

Wat ​zijn de belangrijkste punten die​ wij te weinig of niet terug zien in het Actieplan Verkeersveiligheid: 

Het scheiden van langzaam en snel fietsverkeer moet prioriteit zijn. Op de stukken waar fietsers, voetgangers en automobilisten elkaar nog wel kruisen moet de maximum snelheid hooguit 30 kilometer zijn. De kans op verwondingen bij een ongeluk met een fietser is dan 3,5 keer kleiner als bij een maximum snelheid 50 van km. De kwaliteit en breedte van de fietspaden moet op orde zijn. Daar bedoelen we mee genoeg ruimte om elkaar te passeren en netjes egaal geasfalteerde fietspaden. Stoplichten voor fietsers altijd op groen zetten, tenzij er verkeer aankomt. Dit in plaats van altijd op rood, tenzij je op het knopje drukt. Alle wegen die ingericht worden als 40 km waar je 50 km mag rijden moeten 30 kilometer-wegen worden. Dat is ​veiliger en duidelijker voor iedereen en beter voor de luchtkwaliteit in de stad. Er moet een duidelijk plan komen om de aanrijtijden van hulpdiensten ten alle tijden te verbeteren (dus ook als de stad vast staat).

PvdA Maassluis bezocht de Vogelbuurt

PvdA PvdA Maassluis 09-02-2020 13:19

Afelopen zaterdag was de PvdA Maassluis weer op wijkbezoek, ditmaal in de Vogelbuurt!

Mensen gaven aan dat ze prettig en rustig in de buurt wonen. Ook de nabijheid van de voorzieningen en de vernieuwing van de koningshoek worden zeer gewaardeerd.

Verbeterpunten zijn de openbare verlichting en de verkeersveiligheid op de Uiverlaan.

De PvdA Maassluis gaat al 13 jaar op wijkbezoek om persoonlijk met bewoners te spreken over wat er speelt. Wilt u dat we ook bij u in de wijk langskomen, neem dan contact met ons op. Van de raad naar de straat!

Het bericht PvdA Maassluis bezocht de Vogelbuurt verscheen eerst op PvdA Maassluis.

“Betaald parkeren in alle centra en ...

Forum voor Maassluis Forum voor Maassluis Maassluis 01-04-2019 06:33

“Betaald parkeren in alle centra en misschien zelfs tolheffing.” Het klinkt als een slechte 1 april grap. Helaas, dat is het niet.

Stevig debat over “Hoofdstructuur De Kade”

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Maassluis 27-03-2019 15:59

Woensdag 27 maart 2019: In een stevig maar verder inhoudelijk ( spoed-) debat heeft de VSP dinsdag 26 maart jl het college bevraagd.

Het college heeft het Hoofdstructuurplan De Kade vastgesteld waarin is geregeld hoe de Handelskade de hoofdader wordt van de nieuw te bouwen wijk. De VSP was van mening dat door deze vaststelling de ontsluiting van de wijk ter hoogte van het Stationsplein op de achtergrond zou zijn geraakt.

Ook een beoogde gespreide verkeersafwikkeling die verlichting moet brengen voor de Julianalaan kwam hiermee op de achtergrond.

Na uitleg van de beoogde vervolg stappen en een aantal toezeggingen van de zijde van het college kon de VSP met andere oppositie partijen akkoord gaan.

De verbrede Handelskade die nu is voorzien kan immers alleen een grotere rol gaan spelen in gespreide verkeersafwikkeling als er ontsluiting kan worden gerealiseerd bij het Stationsplein.

In dat geval kunnen daartoe ook t.z.t. de benodigde aanpassingen aan de nieuwe Handelskade worden aangebracht.

Het college zegde toe met urgentie in overleg te zullen treden met de bewoners van de Julianalaan, daarin een stuk 30 km bespreekbaar te maken en andere fysieke maatregelen om de overlast terug te dringen.

Ook zal onverminderd worden ingezet op een ontsluiting van de nieuwe wijk bij het Stationsplein waarmee een einde komt aan de moeilijke verkeerssituatie bij het Havenplein.

Na deze uitleg en toezegging van het college de raad binnenkort hierover te informeren ging de VSP en de gehele raad akkoord.

foto bron: WOS.nl

VSP Maassluis vraagt spoeddebat aan over besluit “Hoofdstructuur De Kade..”

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Maassluis 22-03-2019 15:31

Vrijdag 22 maart 2019: De VSP ondervraagt a.s. dinsdag het college van Maassluis over het besluit “Hoofdstructuur De Kade” .In deze optrekkend met de gezamenlijke oppositie, zal dit plaats vinden in een extra debat.De VSP is ontstemd over het premature besluit van het college, omdat dit volledig ingaat tegen de toezegging aan de raad gedaan in januari jl. Daarin zegde het college de raad toe alles in te zetten op een gelijkvloerse kruising bij het Stationsplein. Door deze ontsluiting zou de verdere Hoofdstructuur kunnen worden geoptimaliseerd van zowel De Kade alsook de Julianalaan. Door dit premature besluit lijkt het college voor te sorteren en zich neer te leggen bij varianten die door de raad als niet gewenst werden benoemd.

GroenLinks stelt vragen na ongeluk industrieweg | Maassluis

GroenLinks GroenLinks Maassluis 25-09-2018 00:00

Naar aanleiding van het dodelijke ongeluk met een fietser vorige week stelt GroenLinks het college schriftelijke vragen.

Inmiddels heeft de gemeente hierop geantwoord.

Al jaren staat de industrieweg bekend als een gevaarlijk punt voor fietsers. Dat werd vorige week op tragische wijze duidelijk toen een fietser om het leven kwam bij een ongeluk. GroenLinks vindt de veiligheid van fietsers belangrijk en heeft het college daarom schriftelijke vragen gesteld om opheldering te krijgen over de huidige situatie rond de Industrieweg, en om te kijken hoe zij bereid zijn om de situatie voor fietsers te verbeteren.

De volledige tekst van de vragen zijn in de bijlage te vinden, evenals de inmiddels door de gemeente gegeven antwoorden daarop.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.