Nieuws van politieke partijen in Meierijstad inzichtelijk

20 documenten

Beruchte kruising (2)

SP SP Meierijstad 16-02-2024 12:52

LEES MEE EN HUIVER...

De gemeente wil de kruising Floralaan/Boschweg/Madelalaan nu niet verkeersveiliger maken. Het argument; er zijn meerdere vergelijkbare kruisingen van het trace Boschweg/Hoofdstraat. Die moeten ook aangepakt worden! Prima, zeker nodig. En ze zijn al opgenomen in het uitvoeringsprogramma mobiliteit, aldus de gemeente. Waarom dan wachten ? Als je weet dat allemaal tegelijk aanpakken, zeker niet zal gaan lukken. Dus ga aan de slag met vast deze kruising. Vooral omdat de Floralaan opnieuw ingericht gaat worden. Na eerst aanvullende vragen beraden we ons op verdere actie.

Hieronder leest u de antwoorden.

1. Wanneer worden de werkzaamheden gestart om de Floralaan opnieuw in te richten?  De planning van uitvoering van de werkzaamheden is nu maandag 8 april 2024 – begin juni 2024. 2. Bent u het met mij eens dat de kruising Floralaan/Boschweg een gevaarlijke onoverzichtelijke kruising is? Mede door het verkeer vanuit en naar de Mandelalaan en het verkeer wat o.a. naar de Action gaat. De betreffende kruising is inderdaad niet ideaal ingericht. In de afgelopen vijf jaar hebben op de betreffende kruising 8 ongevallen plaatsgevonden waarvan 2 met letsel en 6 met uitsluitend materiële schade. De voorrangssituatie is niet altijd duidelijk voor de weggebruiker. De zijstraten sluiten namelijk niet haaks aan op de Boschweg waardoor de betreffende locatie eigenlijk niet één kruispunt is, maar twee T-splitsingen zijn die heel dicht op elkaar liggen. Echter heeft dit te maken met de ligging van kadastrale grenzen en de aansluitende zijstraten. Hier hebben we geen invloed op. Daarnaast is het kruisingsvlak erg groot.

3. Zo ja, wordt genoemde kruising dan ook meteen verkeersveiliger gemaakt? Nee. De kruising is onderdeel van het tracé Boschweg/Hoofdstraat. Dit tracé heeft meerdere vergelijkbare kruisingen. Wanneer je een van deze kruisingen aanpakt, wil je vanuit veiligheidsoogpunt ook meteen de andere kruisingen op het tracé op een uniforme wijze inrichten. Los daarvan willen we verkeershinder ook zo veel mogelijk beperken. Het tijdelijk afsluiten van de betreffende kruising betekent ook dat de grote hoeveelheid verkeer op de Boschweg omgeleid moet worden. Dit zal zorgen voor ernstige verkeershinder. Gezien het feit dat het tracé Boschweg (en ook Hoofdstraat/Europalaan/Rooiseweg) is opgenomen in het uitvoeringsprogramma mobiliteit van de mobiliteitsvisie willen we de betreffende kruising meenemen in dat project. Zo kunnen we de route in zijn geheel veiliger maken en de verkeershinder beperken. 4. Zo nee, waarom niet? Zie bovenstaande.

Gemeente Meierijstad organiseert inloopbijeenkomst over de toekomst van de Steeg

CDA CDA Meierijstad 20-12-2023 18:49

Schijndel, 14 december 2023 Gemeente Meierijstad organiseert inloopbijeenkomst over de toekomst van de Steeg In de gezellige ambiance van de Schaapskooi in Schijndel, vond op donderdag 14 december een bijzondere inloopbijeenkomst plaats, georganiseerd door de gemeente Meierijstad. Deze bijeenkomst, die in het teken stond van de reconstructie van de Steeg, trok een geïnteresseerd publiek van omwonenden en andere belangstellenden. Het doel van deze middag was helder: de gemeenschap informeren en betrekken bij de geplande vernieuwingen aan de Steeg, een cruciale verkeersader die loopt van de brug bij Heeswijk-Dinther tot aan de rotonde bij de randweg. De rijbaan, die tekenen van slijtage vertoont, staat aan de vooravond van een grondige vervanging. Dit project omvat echter meer dan alleen een nieuwe laag asfalt. Met een focus op veiligheid en toegankelijkheid, lichtte de gemeente toe hoe de nieuwe inrichting van de Steeg zal bijdragen aan een veiliger verkeerssituatie. Er wordt te hard gereden, en daarom zijn er maatregelen in het plan opgenomen om dit aan te pakken. Ook krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte, dankzij een breder fietspad dat wordt aangelegd.De aanwezigen, die onder het genot van koffie en thee de plannen konden inzien, werden aangemoedigd hun mening en input te delen. Diverse tekeningen en foto’s illustreerden de aanstaande veranderingen, en ambtenaren die aan het plan hadden gewerkt, stonden klaar om vragen te beantwoorden. Opvallend was de aanwezigheid van twee CDA-raadsleden, Rien Verhagen en Jankees Schwiebbe, die aandachtig de plannen bestudeerden en positief reageerden op de voorgestelde aanpassingen. Volgens hen zal de vernieuwde weg een significante bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid in het gebied. De bijeenkomst, die ook media-aandacht trok van TVSchijndel, vormde een belangrijk platform voor dialoog en interactie tussen de gemeente en haar inwoners. Het was een middag waarin de stem van de gemeenschap duidelijk hoorbaar was en waarin de toekomst van Schijndel's wegen met enthousiasme werd besproken.

Wijkfestival 15 juli Veghel

VVD VVD Meierijstad 20-07-2023 04:24

Weet u nog dat het Heilig Hartplein een rotonde was? Dat juist op dit plein het festival plaatsvond als afsluiting van een door René Hildesheim, projectleider- en ontwikkelaar, voormalig circusdirecteur van Circus Caps en Circus Poehaa en een bekend gezicht binnen het Veghelse, geïnitieerde rondgang door de Veghelse wijken was, gezien de vele opmerkingen over het verkeer in met name Veghel-West, treffend. 

De bonte karavaan van circusartiesten, koffieleuten met taartjespruiken en hartenwensverzamelaars in hartenpakken trok de afgelopen weken door de Veghelse wijken waar ze voor reuring in de wijk zorgden en polsten wat er leeft onder de bewoners. Ze streken neer in de Oranjewijk bij buurthuis d’n Blok, waren aanwezig in de Sluisstraat, bezochten de Bloemenwijk en deden het klooster aan waar de Oekraïense vluchtelingen verblijven.

Dat verkeer, naast diverse andere onderwerpen zoals pesten en (zwerf-)afval, erg bleek te leven is niet zo vreemd. De verkeerssituatie in en rondom de wijken die door de karavaan zijn gevisiteerd is niet ideaal. Door de jaren heen zijn er  allerhande maatregelen genomen om de verkeersafwikkeling en de verkeersveiligheid te verbeteren. Te denken valt aan de herinrichting van de Sluisstraat (met vrachtwagenverbod, tenzij het bestemmingsverkeer betreft), de afwaardering tot en herprofilering van de NCB-laan als erftoegangsweg, een nieuwe aansluiting van de Zuidkade op de N279 inclusief een verkeerssluis op die weg, een hoogtebegrenzer op de Lelylaan, de verlegging van de Pater van den Elsenlaan en een compleet vernieuwd Heilig Hartplein. Ondanks al deze investeringen is de verkeerssituatie in Veghel-West niet optimaal. Op de NCB-laan wordt weliswaar niet meer met de zeer hoge snelheden gereden zoals dat voorheen het geval was (met uitschieters boven de 100 km/u), door de Sluisstraat rijdt nauwelijks nog vrachtverkeer, het verkeer vanaf de NCB-laan richting de bedrijventerreinen Dorshout en De Amert hoeft meer niet zo ver de bebouwde kom in te rijden en het Heilig Hartplein is van verkeersplein een verblijfsgebied geworden dat voor evenementen gebruikt kan worden.

Het lastige van het westelijke deel van Veghel is echter dat veel verkeer richting de N279 gaat en de Maxwell Taylorbrug een zeer belangrijk onderdeel is van het lokale wegennet. De Oost-West-verbindingen (Rembrandtlaan, NCB-laan) worden daardoor intensief gebruikt. Uit eerdere onderzoeken in het kader van de gebiedsontwikkeling Rembrandtboulevard bleek dat (fysieke) maatregelen die het verkeer op de Rembrandtlaan doen afnemen leiden tot een toename van het verkeer op de NCB-laan. Bij iedere ingreep in het lokale wegennet zal er een verschuiving van de verkeersstromen gaat plaatsvinden waardoor de ene weg rustiger gaat worden en de andere drukker.

Het is daarom vooral de vraag op welke weg bepaalde intensiteiten passender zijn, in het volle besef dat er aan alle betrokken wegen omwonenden en bedrijven zijn die én bereikbaar willen zijn maar ook niet met problematisch hoge verkeersstromen geconfronteerd willen worden. De juiste balans zoeken en vinden zal daardoor immer een ingewikkeld en weerbarstig proces zijn waarbij de vraag moet worden beantwoord of de nadelen voor sommigen in een redelijke verhouding staan tot de voordelen voor anderen. Iedere betrokkene zal daar een oordeel over vormen. 

Bij ieder voornemen om een wijziging aan te brengen in de verkeersafwikkeling in het westelijke deel van Veghel is een goede inbreng van alle belanghebbenden van groot belang. In dat verband zijn goed functionerende wijkraden van groot belang. Wat we als gemeenteraad de afgelopen jaren gemerkt hebben is dat de Veghelse wijkraden veel minder actief het contact met de raadsleden zoeken dan de dorpsraden die wel steevast de data van hun (openbare) vergaderingen doorsturen naar de griffie van Meierijstad en zelfs de notulen daarvan.

De wijkraden doen dat niet of nauwelijks en daardoor missen we als gemeenteraad een deel van wat er speelt in de Veghelse wijken. De ‘tafels der ontmoeting’ die op 15 juli werden georganiseerd tijdens het wijkfestival waren voor ons als gemeenteraad daarom een zeer welkome vorm om (opnieuw) het contact te leggen met de Veghelse wijkraden. Het zou voor wat betreft een betere voeling met de wijkraden helpen als de data en de notulen van de wijkraadvergaderingen naar de griffie worden gestuurd, indien een wijkraad dat wenst, zodat ze op de lijst van ingekomen stukken kunnen worden geplaatst. Zo weten de raadsfracties beter wat er leeft in de Veghelse wijken, of het nu over verkeer gaat of over andere onderwerpen, en wordt het gemakkelijker om contact te leggen. 

Eindelijk wordt de Ollandseweg opgeknapt

HIER HIER Meierijstad 24-05-2023 09:31

Op 25 mei zal ook HIER akkoord gaan met het verstrekken van een krediet voor de reconstructie van de Ollandseweg. Al jaren wordt er geklaagd over de slechte staat van deze weg en dan met name de fietspaden. Een van de oorzaken van de slechte staat van de fietspaden was de wortelopdruk. Om te voorkomen dat dit probleem zich weer voordoet, gaat de gemeente gebruik maken van het easy path systeem, dat bestaat uit betonplaten die deze problemen moeten voorkomen.

Voordeel van dit systeem is dat het veel langer meegaat en dat leidingen onder het fietspad makkelijker kunnen worden gerepareerd. Dit is dus een veel duurzamere oplossing.

Verder kwamen er uit de participatie verschillende knelpunten naar voren, die ook meegenomen worden. Problemen met wateroverlast worden opgelost en op verschillende plaatsen worden de oversteekplaatsen veiliger gemaakt, en ook voor de parkeerproblemen is een oplossing.

Tevens wordt de weg nu in de bebouwde kom ingericht voor 30 km wat ook hier voor een verbetering van de verkeersveiligheid zorgt.

Door de vele aanpassingen en de prijsstijgingen is het wel veel duurder geworden, maar door de staat van deze weg en de vele verbeteringen is het toch verantwoord om deze uitgave te doen.

Eindelijk wordt de Ollandseweg opgeknapt

HIER HIER Meierijstad 24-05-2023 09:31

Op 25 mei zal ook HIER akkoord gaan met het verstrekken van een krediet voor de reconstructie van de Ollandseweg. Al jaren wordt er geklaagd over de slechte staat van deze weg en dan met name de fietspaden. Een van de oorzaken van de slechte staat van de fietspaden was de wortelopdruk. Om te voorkomen dat dit probleem zich weer voordoet, gaat de gemeente gebruik maken van het easy path systeem, dat bestaat uit betonplaten die deze problemen moeten voorkomen.

Voordeel van dit systeem is dat het veel langer meegaat en dat leidingen onder het fietspad makkelijker kunnen worden gerepareerd. Dit is dus een veel duurzamere oplossing.

Verder kwamen er uit de participatie verschillende knelpunten naar voren, die ook meegenomen worden. Problemen met wateroverlast worden opgelost en op verschillende plaatsen worden de oversteekplaatsen veiliger gemaakt, en ook voor de parkeerproblemen is een oplossing.

Tevens wordt de weg nu in de bebouwde kom ingericht voor 30 km wat ook hier voor een verbetering van de verkeersveiligheid zorgt.

Door de vele aanpassingen en de prijsstijgingen is het wel veel duurder geworden, maar door de staat van deze weg en de vele verbeteringen is het toch verantwoord om deze uitgave te doen.

Inloopavond Ollandseweg druk bezocht.

CDA CDA Meierijstad 29-01-2023 15:14

Inloopavond Ollandseweg druk bezocht. Aanwonende en de Dorpsraad Olland zijn positief gestemd. Er zijn nog paar aandachtspunten zoals de verkeersdrempels en breedte van de weg, maar deze worden opnieuw beoordeeld en getoetst. Hiervoor is de inloopavond namelijk bedoeld en er kan gesteld worden dat het participatietraject goed is doorlopen.

Verkeersveiligheid Nieuwe Eerdsebaan

VVD VVD Meierijstad 14-10-2022 01:32

De afgelopen recente jaren zijn daar nieuwe bedrijven gevestigd aan een ventweg. Maar waarbij er wordt gewerkt met het aantal ongevallen van de afgelopen 5 jaar in plaats van vooruit denken hoe de kans op verkeersongevallen geminimaliseerd kan worden in de nieuwe situatie.

Tijdens deze 5 jaar, waar vanuit wordt gegaan, waren de bedrijven aan de ventweg nog niet allemaal operationeel. Dus is het de vraag of dit een goed beeld geeft van de huidige situatie.

We zijn blij dat er al wel extra bebording en markeringen zijn aangebracht na een melding van ondernemers. Verder zijn we in afwachting van een onderzoek dat de provincie uit gaat voeren over verdere mogelijkheden om de verkeersveiligheid te waarborgen.

"CDA Meierijstad stelt vragen over lastbeperking Erpse brug (bij Keldonk)

CDA CDA Meierijstad 11-10-2022 19:23

"CDA Meierijstad stelt vragen over lastbeperking Erpse brug (bij Keldonk) Sinds 3 juli 2022 is er een lastbeperking ingesteld op de Erpse brug. Dit is de brug bij Keldonk over de Zuid-Willemsvaart. Een brug die van grote betekenis is voor (agrarisch) vrachtverkeer.CDA Meierijstad is onder meer benieuwd of de lastbeperking is gecommuniceerd met omwonenden en bedrijven, hoe lang de beperking gaat duren en/of er een alternatieve route komt als de Maxwell Taylorbrug in juli 2023 wordt afgesloten."

Tijdelijke oplossing Shared Space Wijbosch

SP SP Meierijstad 08-03-2020 15:27

Op de doorgaande weg door Wijbosch is gekozen voor Shared Space. Nabij de school is de straat ingericht als een soort plein. Een groot plein zonder verkeersborden, stoplichten, stoepranden.

Ze noemen dit een verblijfsruimte waarin ook het verkeer van voetgangers, fietsen, scooters en auto’s dient te worden afgewikkeld. Iedere verkeersdeelnemer wordt ter plekke aangesproken op eigen verantwoordelijkheid en ge- en verboden ontbreken.

Deze inrichting zorgt voor gevaarlijke situaties. Met name voor de kinderen van de basisschool. Zij spelen buiten aan de voorkant van de school. Voetballen, rennen rond. Het speelterrein heeft geen afscheiding, maar is onderdeel van het plein. De ouders, de school, de gebruikers en de inwoners van Wijbosch zijn erg ongerust. En zij willen niet wachten op een dodelijk verkeersongeval. Een oplossing hiervoor zou nog maanden kunnen duren. Voor de SP reden om aan de bel te trekken.

Op 19 februari heeft de gemeente overleg gehad met de directeur van de school en twee bestuursleden van Skopov. Ze hebben afgesproken om als maatregel voor de korte termijn een hekwerk te plaatsen. Dat hekwerk moet demontabel zijn bij evenementen. Op 5 maart wordt het voorstel aan Skopov voorgelegd. Daarna wordt het ook besproken met oa de Dorpsraad. Na instemming wordt het hekwerk besteld. Al met al gaat dit dus nog wel enkele weken duren. Maar gelukkig geen maanden meer.

N279 en Taylorbrug: De SP lijkt na veel omwegen toch gelijk te krijgen

SP SP Meierijstad 10-11-2019 17:52

Al in de gemeenteraad van de voormalige gemeente Veghel pleitte de SP (samen met de toenmalige fractie van TEL) voor een nieuwe aansluiting van de industrieterreinen op de N279 via de Taylorbrug. Dit kan met een 'ovatonde' die mogelijkheden biedt voor  een goede verkeersafhandeling. Daarnaast zou dan de Talorbrug verbreed moeten worden naar vierbaans met een naastgelegen nieuwe fietsbrug. Maar voor dat idee kregen we toen geen steun. Er moest een nieuwe, twaalf miljoen  euro kostende verbindingsweg komen aan de andere kant van het kanaal.  Vijf alternatieven waren daar maar liefst. De één nog langer dan de ander.  Met een ingewikkeld en duur groot “kunstwerk” (lees brug met toevoerwegen) bij Keldonk. Een enorme extra kostenpost voor de provincie in dit geval. “Waarom gemakkelijk als het moeilijk kan?”, denk je dan.

En wat lezen we nu in de raadsinformatiebrief van 22 oktober? Op grond van  het advies van de commissie voor de MER (milieu effect rapportage) wordt er onderzocht, welke opties er zijn om de huidige verbinding vanaf de N279 richting de bedrijventerreinen op te waarderen. Dit om zo te komen tot een goed afgewogen oordeel of er een realistische oplossing op bestaande wegen is. Dat als volwaardig alternatief in de MER kan worden meegenomen. Wij kunnen dan stellen dat die er is. Want destijds hebben wij als SP al laten doorrekenen dat het op die plaats kan. Een goede aansluiting maken in de vorm van een ovatonde. Maar zoals vaak moet er eerst door deskundigen naar alternatieven worden gekeken. En dat heeft al heel wat geld gekost! Dit extra onderzoek vraagt ook alweer extra financiering. Het thema stikstof wordt er nog bijgehaald als extra factor. Maar als er toen al serieus geluisterd was naar de optie die wij in beeld brachten, had dat veel omwegen en geld kunnen besparen. We zijn benieuwd naar de uitkomst straks. Omdat het regionaal verkeersmodel – dat de basis vormt voor dit project – nog  even op zich laat wachten, kan het nog even duren. Maar volgens de SP is er een goede kans, dat we achteraf (zoals wel vaker overigens) toch gelijk gaan krijgen.

Zie ook: Verkeer

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.