Nieuws van politieke partijen in Noordwijk inzichtelijk

5 documenten

Nog veel onduidelijkheid over de voorrangsregels op rotondes in Noordwijk

Bruisend Noordwijk Bruisend Noordwijk Noordwijk 23-11-2021 20:35

Op 19 november 2021 gingen de vlaggen uit voor de vernieuwde rotonde Lijnbaanweg/Weteringkade in Noordwijk. En dat was de tiende en ook voorlopig laatste rotonde, die werd vernieuwd en opnieuw ingericht. Aanleiding was het omdraaien van de voorrang voor fietser en snorfietsen. Zij krijgen voortaan voorrang op de auto’s.

Twijfel over nut en noodzaak van “voorrang in de rotonde”

De fractie van Bruisend Noordwijk twijfelt echter over het nut en de noodzaak daarvan, omdat we de laatste tijd nogal eens worden opgeschrikt door ongevallen, die nu plaats vinden en waarbij de fietsers/snorfietsers voorrang nemen en met onverminderde snelheid de rotonde naderen. Daarbij waant de fietser of snorfietser  zich veilig en neemt ook de voorrang, maar realiseert zich niet, dat hij of zij juist de meest kwetsbare verkeersdeelnemer is bij een aanrijding. Er is dus sprake van schijnveiligheid, die zich keert tegen de zwakste verkeersdeelnemer zelf. Dus ja, wie wordt hier nu wijzer van? De fietser of snorfietser in ieder geval niet, die is het meest kwetsbaar voor verwondingen. De automobilist wordt nog beschermd door airbag en autogordel.

Waarom “voorrang in de rotonde” niet veiliger is

Er is al eens een landelijke verkenning uitgevoerd naar 2448 rotondes in de periode 2015 – 2018. Daaruit bleek, dat voorrang voor de fietser in de rotonde ongeveer 4 keer zo onveilig was als geen voorrang voor de fietser in de rotonde. Dit sluit ook aan bij conclusies van de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) uit 2005.

Als mogelijke redenen werden genoemd dat automobilisten op rotondes met fietsers in de voorrang soms, ten onrechte, denken voorrang te hebben op de fiets. En dat zou weer kunnen komen door een gebrek aan eenheid in verkeersregime tussen de verschillende rotondes. Maar ook, doordat automobilisten op een rotonde erg veel waarnemingen in korte tijd moeten uitvoeren en daardoor die ene fietser of snorfietser, die zich net in een dode hoek bevindt, te laat opmerken.

Dit college heeft gekozen voor “voorrang in de rotonde”

De keuze kan zijn gemaakt om politieke redenen vanuit de gedachte iets goed te doen voor onze fietsers en bromfietsers. Inderdaad, het is comfortabel, je bent sneller en je kunt vrijwel onbekommerd en ongeremd de bocht in de rotonde nemen. Dus op het oog een vriendelijke of zelfs duurzame maatregel voor de (snor-)fietser. Dus een keuze voor comfort en gemak boven verkeersveiligheid. Een merkwaardige keuze. Ook al zal het mogelijk niet om enorm grote aantallen, iedere onnodige verwoning door een verkeerde beleidskeuze is er één te veel.

De schriftelijke vragen aan het college

De fractie van Bruisend Noordwijk wil helder krijgen wat de overwegingen zijn geweest van het college en heeft daarom onderstaande schriftelijke vragen gesteld:

Welke overwegingen hebben een rol gespeeld bij het ombouwen van de 10 rotondes in de gemeente Noordwijk?

Heeft er een analyse plaats gevonden met betrekking tot de verkeersveiligheid?

Zijn er verkeersongevallencijfers bekend met onderscheid naar de rotondes in en uit de voorrang en zijn daar conclusies uit te trekken?

Welke kosten zijn gemaakt voor de ombouw?

Is er nu een blijvend onderscheid in voorrang tussen rotondes binnen en buiten de bebouwde kom?

Beantwoording is voorzien binnen een termijn van 30 dagen

Nut en noodzaak van het stellen van schrifelijke vragen

Tenslotte wordt nog wel eens de vraag gesteld of dit onderwerp nu wel belangrijk genoeg is om daar schriftelijke vragen over te stellen. Schriftelijke vragen, die vragen om een correcte beantwoording en waaraan ambtelijke capaciteit moet worden besteed. De fractie van Bruisend Noordwijk vindt dit zeker de moeite waard. Zeker op dit vlak van verkeersveiligheid. Fietsverkeer, waarbij zowel kinderen in de schoolgaande leeftijd als ouderen zijn oververtegenwoordigd.  Het gaat ook om meer dan een puur technische of kleine kwestie, maar om een politiek bepaalde beleidskeuze met blijvende en verstrekkende gevolgen voor de verkeersveiligheid.

Iedere gewonde is er één te veel!

gemeente NoordwijkGemeente Noordwijk nieuwsgevaarlijke rotondesNoordwijk Politiekongelukken op de rotondesProblemen rotonde noordwijkverkeersproblemen Gemeente Noordwijkvoorrang op de rotonde

Nog niet wezen stemmen? Het kan nog! ...

GroenLinks GroenLinks Noordwijk 21-11-2018 17:38

Nog niet wezen stemmen? Het kan nog! De stembureaus zijn open tot 21 uur. Elke stem telt. Gewoon even doen, #veranderingbeginthier

ChristenUnie: Herenstraat Voorhout versneld afsluiten voor autoverkeer

ChristenUnie ChristenUnie Noordwijk 31-01-2018 07:26

https://noordwijk.christenunie.nl/k/n6160/news/view/1185066/43786/Herenstraat Voorhout Hier zou volgens de ChristenUnie het nieuwe dorpsplein moeten komenDe ChristenUnie Teylingen wil de Herenstraat in Voorhout versneld voor een deel afsluiten voor autoverkeer. Volgens de partij lost dit niet alleen een aantal problemen op ten aanzien van verkeersintensiteit en verkeersveiligheid, maar biedt de maatregel bovendien kansen voor de lokale detailhandel en horeca in Voorhout. Wachten op de aanleg van de noordelijke randweg is volgens de ChristenUnie niet verstandig omdat dat voor het oplossen van de problemen op de Herenstraat op te veel vertraging stuit.

Dorpsplein

In het voorstel wordt in elk geval het gedeelte tussen de inrit van het parkeerterrein op de Kerkweg en de garage onder de Plus supermarkt autovrij. Daarmee wordt een nieuw dorpsplein gecreëerd. Het deel tussen de Boekhorstlaan en de afsluiting bij de Kerkweg wordt autoluw, door een zogeheten auto-te-gast straat, waarbij autoverkeer alleen nog stapvoets door dit deel van de straat kan rijden. Aan de andere kant wordt ook het deel tussen de Boerhaavestraat en de ingang van de parkeergarage op dezelfde manier autoluw gemaakt. Bussen en hulpdiensten kunnen het nieuwe dorpsplein bij de Plus wel nog oversteken. Voor fietsers en voetgangers wordt in het plan extra ruimte gemaakt.

Verkeersveiligheid

Frans Nederstigt (ChristenUnie): ‘We hebben het al veel langer over de verkeersveiligheid in de Herenstraat, ook met betrekking tot de situaties bij de spoorwegovergang. Die onveilige situaties worden vooral veroorzaakt door een te hoge verkeersintensiteit. Dat willen we aanpakken. De Herenstraat moet weer van het winkelend publiek worden en het moet in de Herenstraat prettig zijn om te lopen, je boodschappen te doen, op een terrasje te zitten of uit eten te gaan. Dat is voor de plaatselijke ondernemers ook beter. Wachten op de aanleg van de randweg is niet verstandig. Dat zou betekenen dat je eerst tot 2021 op je handen moet gaan zitten en pas dán aan de Herenstraat toekomt’.

Bang voor verkeersopstoppingen in de wijken rondom is de ChristenUnie niet. Nederstigt: ‘In het plan blijft het mogelijk om het oude dorp aan beide kanten te verlaten, zoals dat voor bewoners nu ook het geval al is. Veel verkeer van buitenaf dat nu door de Herenstraat rijdt heeft daar echter helemaal niets te zoeken. Die kunnen ook nu al prima buitenom vanaf Noordwijk via de N206 en de N443 of via de Leidsevaart en de weg bij Akzo. Dan ben je ook meteen van de drukte bij het spoor af. Je hebt in Voorhout maar één of twee minuutjes vertraging nodig om routeplanners al een andere weg te laten kiezen. Als je dat doorgaande verkeer er uit weet te werken hou je alleen nog het echte bestemmingsverkeer over voor in de wijk. Bovendien, vergeet ook niet dat de eventuele extra verkeersdruk ook maar tijdelijk is omdat die randweg er natuurlijk uiteindelijk wel komt.’

Detailhandel

Met het plan zegt de ChristenUnie ook de detailhandel en horeca in de Herenstraat te kunnen stimuleren. Nederstigt: ‘De Herenstraat heeft het heus wel in zich om een kleinschalige winkelwandelboulevard te worden, maar dan moet er wel nú actie worden ondernomen. In ons voorstel blijft het aantal bestaande parkeerplekken gehandhaafd, maar komen er wel veel meer mogelijkheden voor winkels om activiteiten te ontwikkelen en meer mensen te trekken’.

Als het aan de ChristenUnie ligt gaat na de verkiezingen het nieuw te vormen College direct aan de slag met het plan.

Schriftelijke vragen over doorstroming en verkeersveiligheid N444

D66 D66 Noordwijk 07-12-2017 13:23

Schriftelijke vragen ex artikel 38 RvO inzake de N444

Dagelijks maken veel Noordwijkse inwoners gebruik van de N444 tussen Noordwijk en Voorhout als verbinding naar bijvoorbeeld station Voorhout of de A44. Deze weg wordt druk bereden door gemotoriseerd verkeer. Hoewel de weg overzichtelijk is, verloopt de doorstroming soms moeizaam. D66 ziet twee knelpunten en stelde vragen aan het College.

· Het is niet duidelijk welke snelheid gereden mag worden. Er staat heel klein op de wegnummerborden dat er 80 km. p/u gereden mag worden. Voor veel weggebruikers is dit niet duidelijk (zichtbaar). Het gevolg is dat weggebruikers na het verlaten van de bebouwde kom 50 of 60 km. p/u blijven rijden, waardoor een vlotte doorstroming van het verkeer wordt verhinderd.

· Ter hoogte van de KTS in Voorhout ligt de rijbaan erg dicht op de Leidsevaart. De flauwe bocht zal voor menig (nieuwe) weggebruiker, komende vanuit de richting Voorhout, de angst oproepen om de Leidsevaart in te rijden. Vooral in winterse of nachtelijke omstandigheden zien veel automobilisten het onaantrekkelijke risico om in de vaart te belanden.

D66 realiseert zich dat de verkeersveiligheid van de N444 de eerste verantwoordelijkheid is van de Provincie Zuid-Holland en niet van de gemeente Noordwijk. D66 zou echter graag zien dat het College bij de Provincie aandringt op (kleine) verbeteringen van de weg.

Vraag 1: Herkent u bovenstaande knelpunten?

Vraag 2: Deelt u onze mening dat het simpel plaatsen van enkele borden die de maximum snelheid buiten de bebouwde kom aangeven, de huidige onduidelijkheid kan wegnemen?

Vraag 3: Deelt u onze mening dat het plaatsen van vangrails tussen de weg en de Leidsevaart kan bijdragen aan het veiligheidsgevoel van de weggebruikers?

Vraag 4: Bent u bereid om met het provinciebestuur van Zuid-Holland in gesprek te gaan over verbeteringen aan de N444 (dat deel dat tussen de woonkern Voorhout en Noordwijk is gelegen)?

 

Noordwijk, 6 december 2017.

Fractie D66 Noordwijk,

Dick Gutlich.

ChristenUnie: Zorgen over verkeersveiligheid Nagelbrug

ChristenUnie ChristenUnie Noordwijk 10-05-2017 07:53

https://noordwijk.christenunie.nl/k/n6160/news/view/1117195/43786/Nagelbrug VoorhoutDe ChristenUnie Teylingen maakt zich zorgen over de nieuw ontstane verkeerssituatie bij de aanleg van de rotonde bij de Nagelbrug in Voorhout. Sinds medio april mogen auto’s die vanuit Voorhout naar de A44 willen niet meer linksaf de Leidsevaart op. Ook is het niet toegestaan om vanuit Noordwijk linksaf Voorhout in te rijden. De omleidingsroutes betekenen dat automobilisten gebruik moeten maken van de rotondes bij de N206 of bij Akzo om zo het dorp van een andere kant in te kunnen. In de praktijk blijken automobilisten vaak voor andere opties te kiezen.

Frans Nederstigt (ChristenUnie): ‘Het lijkt een typische bureau-oplossing waarbij er maar van uit gegaan is dat mensen de borden wel zullen volgen. Veel automobilisten die vanuit Voorhout naar de A44 willen kiezen er echter voor om de Rijnsburgerweg in te slaan en dan bij het Overbos om te keren. Auto’s vanuit Noordwijk richting Voorhout kiezen vaak voor de inrit van het sportpark om te draaien.’

Volgens de ChristenUnie werkt dit onveilige en onwenselijke situaties in de hand. Nederstigt: ‘De Rijnsburgerweg is helemaal niet berekend op kerende auto’s, om over het sportpark Elsgeest nog maar te zwijgen. Auto’s moeten op die laatste plek ook nog rekening houden met het fietspad en de omleiding voor fietsers die naar Leiden willen en met het verkeer op de Leidsevaart als ze weer de weg op willen’.

Ook heeft de ChristenUnie kritiek op de gekozen omleidingsroutes: ‘Ik vond het vanaf het begin een wat bijzondere oplossing, maar als het van korte duur geweest zou zijn dan kan ik me voorstellen dat inwoners van Voorhout het misschien nog wel voor lief nemen. Op de site van de provincie staat echter dat deze situatie een half jaar zo blijft. Dat lijkt ons niet acceptabel. Als je straks in de zomer of bij mooi weer vanuit Voorhout richting de A44 wil dan moet je eerst een tijdje in de rij aansluiten met al het strandverkeer voordat je weer terug kunt rijden. En andersom moet je eerst in de file richting de A44 terwijl je net Voorhout langsgereden bent. Je kunt je er dus goed bij voorstellen dat de nalevingsbereidheid van automobilisten niet erg hoog zal zijn, en dat zou nu juist wel eens voor problemen kunnen zorgen. Bovendien zijn dat ook weer allemaal extra auto’s op de weg en extra kilometers.’

 De ChristenUnie heeft het College nu gevraagd om het probleem bij de provincie aan te kaarten. Ook wordt de situatie voorgelegd aan de statenfractie van de ChristenUnie Zuid-Holland. Volgens de ChristenUnie Teylingen zou het mogelijk moeten zijn om met wat aanpassingen een andere oplossing te creëren. Nederstigt: ‘Er ligt genoeg asfalt op die plek om wat anders te proberen. Je zou iets met verkeerslichten kunnen doen, of misschien zelfs een tijdelijke minirotonde. Hoe dan ook, in beide gevallen zou het betekenen dat automobilisten de nieuwe situatie wel moeten opvolgen. Dat lijkt me voor iedereen niet alleen makkelijker, maar vooral ook een stuk veiliger.’

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.