Nieuws van politieke partijen in Ridderkerk inzichtelijk

18 documenten

Weinig draagvlak voor fietsstraat Pruimendijk (raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk)

PvdA PvdA Ridderkerk 13-07-2020 06:07

Met het wijzigen van de komgrens wil het college het mogelijk maken om de Pruimendijk verder in te richten als fietsstraat. Eén kilometer van de Pruimendijk is ingericht als fietsstraat en als het aan het college ligt, komt daar straks twee kilometer bij. De PvdA Ridderkerk is een voorstander van goede voorzieningen voor fietsers en voetgangers. Fietsstraten en snelfietsroutes horen daarbij.

Betekent dit dat we vanavond zullen instemmen met het voorliggende voorstel? Nee. We vinden het namelijk minstens zo belangrijk dat besluiten zoveel mogelijk in samenspraak met onze inwoners worden genomen en dat daarvoor draagvlak is. Gesprekken met inwoners, digitale ‘inspreekbijdragen’ en ingezonden brieven vandaag in de Combinatie geven ons dat gevoel vooralsnog niet. Belangrijkste punt van kritiek: inwoners zijn naar eigen zeggen niet betrokken bij het eerdere besluit om de Pruimendijk in te richten als fietsstraat. Met de voorgenomen wijziging van de komgrens voelen zij zich nu (bijna) voor een voldongen feit geplaatst.

Volgens de wethouder is het besluit om de Pruimendijk verder in te richten als fietsstraat nu eenmaal genomen, zullen de meeste bezwaren wel worden weggenomen en zullen alle bewoners straks blij zijn met de verlengde fietsstraat. Daarmee gaat hij eraan voorbij dat het deze collegeperiode wel vaker is misgegaan met de inspraak in Oostendam. Denk aan de tijdelijke afsluiting van de Damweg en de voorgenomen afsluiting van de Oostmolendijk. Ook in Rijsoord zijn inwoners regelmatig kritisch over de wijze waarop door de gemeente wordt omgegaan met inspraak.

In het verleden gemaakte fouten kun je niet altijd terugdraaien. Wel kun je daar, mits je daarvoor openstaat, lering uittrekken om het een volgende keer beter te doen. De PvdA Ridderkerk wil daarom dat het college met de bewoners en ondernemers van de Pruimendijk in gesprek gaat over hun bezwaren. En dat er opnieuw wordt gekeken of het wel zo verstandig is om de Pruimendijk verder in te richten als fietsstraat. Of dat het bijvoorbeeld beter is om hier alleen de snelheid te verlagen en te kijken naar een alternatief. Bij het voeren van een gelijkwaardig gesprek past het volgens ons niet dat de raad nu al instemt met een wijziging van de komgrens. Dat zet het proces onnodig onder druk.

Vraag aan de wethouder: kunt u toezeggen met bewoners en ondernemers in gesprek te zullen gaan over hun bezwaren en de raad daarover te informeren?

Het bericht Weinig draagvlak voor fietsstraat Pruimendijk (raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk) verscheen eerst op PvdA Ridderkerk.

Mobiliteitsplan Ridderkerk

VVD VVD Ridderkerk 03-07-2020 06:23

De keuzevrijheid om zelf te bepalen hoe men aan het verkeer deelneemt is voor de VVD heel belangrijk. Wij zijn er dan ook geen voorstander van prioriteit te geven aan een bepaalde mobiliteit. Daarbij kan de keuze hoe men zich wil verplaatsen ook nog van diverse omstandigheden afhangen. De beste vorm van mobiliteit bestaat simpelweg niet. Die verschilt per keer.

Verkeersveiligheid vinden wij veel belangrijker. Het veilig kunnen aankomen op de plek van bestemming is uitgangspunt en wij zijn dan ook blij met één van de doelen van dit mobiliteitsplan, namelijk nul dodelijke verkeersslachtoffers. Het liefst willen we uiteraard helemaal geen slachtoffers. Voor dit doel moet de infrastructuur voor alle verkeersdeelnemers op orde zijn, waarbij wel extra rekening gehouden moet worden met de kwetsbare groepen. Goede en veilige fiets- en voetpaden en de juiste verbindingen zijn daarbij onmisbaar.  Om de automobilisten daarvoor echter bijna overal maar als gast in Ridderkerk te laten rondrijden, gaat ons te ver. Hierdoor lijkt het dat de automobilist de veroorzaker van vrijwel alle problemen is. Voor de CO2 uitstoot is het overigens ook geen goede zaak, wanneer auto’s vaak moeten stilstaan om fietsers voorrang te geven.

Dit mobiliteitsplan heeft ook aandacht voor nieuwe initiatieven en dat juichen wij toe. Bedenk daarbij echter wel dat er ook nadelen aan verbonden kunnen zijn. Neem bijvoorbeeld de deelscooters zoals die er al in veel steden zijn. Die worden overal te pas en te onpas neergezet, nemen daardoor ruimte in en kunnen voor rommelige en soms ook onveilige situaties zorgen. En dat is nu juist dat de automobilisten verweten wordt.

Bij verschillende genoemde deelprojecten is het risico voor het zogenaamde waterbedeffect groot. Hierbij willen wij o.a. wijzen op de plannen met betrekking tot de infrastructuur rond het centrum. Voordat dergelijke plannen uitgevoerd worden zal dit goed uitgezocht moeten zijn om overlast in de desbetreffende gebieden te voorkomen. Wat de oplossing voor een deel van de inwoners betekent, kan overige inwoners enorm benadelen. Gezond verstand moet bij deze keuzes dan ook voorop staan.

Voorzitter,

Er zijn honderdduizenden euro’s nodig voor onderzoek en voorbereidingskredieten en voor de uiteindelijk uitvoering zullen miljoenen nodig zijn. Investeren vinden wij als VVD zeker niet verkeerd. De investeringen dienen dan wel weloverwogen en zinvol te zijn en ook gezien de nu nog onbekende financiële gevolgen van de corona crisis in de juiste verhouding te staan tot andere noodzakelijke uitgaves. Bij sommige mobiliteitsplannen hebben wij daar twijfels over. Zeker de enorme hoeveelheid geld die gemoeid is met onderzoek en voorbereiding doet de wenkbrauwen meer dan fronsen.

Het Mobiliteitsplan Ridderkerk is veelomvattend en daarom is het, gezien de spreektijd, lastig om er gedetailleerd op in te gaan. De VVD Ridderkerk ziet een aantal goede uitgangspunten in dit mobiliteitsplan staan en bij een aantal plannen hebben wij onze bedenkingen. Gelukkig wordt er per deelproject besloten of er tot uitvoering overgegaan wordt. Wij zullen voor dit Mobiliteitsplan stemmen, waarbij wij echter nu al aangeven, dat de kans groot is dat wij later tegen een aantal deelprojecten zullen stemmen.

De voordelen van het nemen van rijlessen

D66 D66 Ridderkerk 09-03-2020 07:00

Het krijgen van de juiste training voorafgaand aan het besturen van een voertuig is gunstig op zowel persoonlijk als financieel vlak. Hier enkele voordelen van het bijwonen van rijlessen voorafgaand aan het afleggen van je rijexamen:

Maak kennis met vrienden en rijpartners

Veel rijscholen koppelen je aan andere studenten tijdens rijlessen, zodat je niet alleen van je eigen fouten kunt leren, maar ook van die van anderen. Nog een voordeel? Rijschool Den Haag is een geweldige plek om nieuwe vrienden en rijpartners te ontmoeten. Je hebt genoeg mensen om mee te oefenen.

Betere veiligheid

Het volgen van een rijschool zorgt ervoor dat je de regels van de weg op de rug van je hand kent. Je beschikt niet alleen over een betere rijtechniek, maar ook over een opleiding om je aan te passen aan wisselende weersomstandigheden, om een aanrijding te vermijden en om defensief te kunnen rijden. Het bijwonen van rijlessen verzekert zowel je veiligheid als die van andere bestuurders op de weg.

Oefenen voor de praktijk test

Er is geen betere manier om je kansen op het afleggen van het rijexamen te vergroten dan met rijlessen. Elke sessie wordt je op de weg getest in reële situaties, waarbij je leert hoe je veilig kunt navigeren door veelvoorkomende problemen en uitdagingen op de weg. Terwijl je oefent, krijg je meer zelfvertrouwen op de weg. Op de dag van de echte test voel je je als een pro en word je niet gehinderd door angst of stress.

Blijf op de hoogte van de regels en voorschriften

De regels en voorschriften op de weg zijn altijd in beweging. Een professionele rij-instructeur is op de hoogte van alle wetten die met het rijden te maken hebben en kan je op de hoogte brengen van recente wijzigingen in de regelgeving, zodat je de eerste keer op de weg kunt testen.

Lees ook: De meest voorkomende oorzaken van waarom je project niet soepel verloopt

Een brug te ver

VVD VVD Ridderkerk 26-11-2019 07:09

De VVD Ridderkerk blijft tegen een brug tussen Bolnes en de Krimpenerwaard. In het AD stond vandaag een artikel dat Kamerfractie VVD een bommetje legt onder Rotterdamse stadsbrug. We hebben vandaag gesproken met de indiener van de motie van de VVD in de Tweede Kamer.

De motie is ingediend om de 200 miljoen van het rijk alleen te besteden aan het verminderen van de drukte bij de Van Brienenoordbrug. De brug naar Kralingen en Rotterdam Zuid vermindert de filedruk op de A16 niet. Volgens de indiener van de motie doet Rotterdam dus een oneigenlijk beroep op de Rijksbijdrage. Volgende week dinsdag wordt in de Tweede Kamer over de motie gestemd.

Voor de VVD Ridderkerk blijft een brug tussen Krimpen en Ridderkerk een brug te ver!

De motie is hier te lezen: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/moties/detail…

Raadsbijdrage: Geluid- en luchtmaatregelen Oosterpark

SGP SGP Ridderkerk 17-10-2019 00:00

 

Voorzitter,

Dank voor het rapport van KuiperCompagnons en dank aan 3VOBiotoop voor de inspreekbijdrage en het commentaar op het rapport. Het heeft de SGP-fractie stof tot nadenken gegeven. Het rapport geeft inzicht in een aantal mogelijke maatregelen en de effecten. Duidelijk wordt dat een scherm of wal vooral effect heeft op het Oosterpark zelf en de huizen die met name aan de rand van het park staan. Het effect op volgende huizenrijen is beperkt doordat de daarvoor staande huizenrij het geluid al tegenhouden. Duidelijk is ook dat met name een scherm direct langs de snelweg effect heeft. Het effect van een scherm of wal wat verder van de snelweg af doet het geluiddempende effect snel verminderen. Alle maatregelen kosten veel geld en het effect op de wijk Drievliet als geheel is relatief beperkt.

De fractie kijkt uit naar maatregelen die meer effect geven tegen lagere kosten. Biedt bijvoorbeeld toepassing van diffractoren kansen? Het is dan ook logisch om vervolgonderzoek te doen. Graag zou de SGP fractie bij een volgend rapport naast de plaatjes met geluidcontouren ook tabellen zien waarin inzichtelijk wordt bij hoeveel huizen verbetering optreedt en in welke mate het aantal decibels daalt.

De geluidsoverlast wordt met name veroorzaakt door de snelwegen. De SGP-fractie is van mening dat het wenselijk is dat ingezet wordt op actie van Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat kan als probleemeigenaar worden gezien en dient ook als zodanig te worden aangesproken. Kan het college ook nagaan of Rijkswaterstaat mogelijkheden heeft voor toepassing van geluidreducerend asfalt en snelheidsverlaging op de snelweg? De SGP fractie ziet graag het effect hiervan in kaart gebracht, zodat dit vergeleken kan worden met de varianten met een scherm of wal.

De SGP fractie vraagt ook om 3VObiotoop en het wijkoverleg blijvend mee te nemen bij de komende onderzoeken en ook het commentaar op het bestaande rapport aan de opstellers voor te leggen.

Ook duidelijk is dat het onderzoeken niet eindeloos dient te duren en het wenselijk is dat volgende jaar een knoop wordt doorgehakt of er wel of geen maatregelen genomen gaan worden en wie daarbij de aangewezen instantie is om dat te doen.

Hoe zorg je ervoor dat je de juiste Vespa scooter koopt?

D66 D66 Ridderkerk 04-10-2019 23:19

Als het te maken heeft met je eerste Vespa aankoop, kan de pure hoeveelheid keuze die beschikbaar is behoorlijk overweldigend zijn voor de niet-ingewijden. Nieuw, gebruikt, vintage, modern, handmatig, automatisch, klein frame, groot frame – er zijn zoveel opties en veel mensen maken uiteindelijk de verkeerde beslissingen.

Echter, door jezelf op te leiden en rekening te houden met de juiste factoren, zul je uiteindelijk veel minder geld uitgeven aan gas, een meer kosteneffectieve rit hebben, en voel je je veel vrijer op de weg dankzij de open aard van de Vespa scooter. Ze komen ook met lagere verzekeringspremies, goedkoper parkeren en meer gebruiksgemak dan traditionele motorfietsen – plus niet meer vast komen te zitten in het verkeer!

Dus, hoe vermijd je de verkeerde keuzes te maken? Hoe zorg je ervoor dat je de juiste Vespa-scooter koopt? Hieronder staan enkele belangrijke punten op wat je moet weten voordat je je eerste Vespa scooter koopt.

Nieuw, modern gebruikt of vintage classic? Het kopen van een nieuwe Vespa

Een nieuwe moderne Vespa wordt geleverd met een garantie, de nieuwste technologie en automatische transmissie, waardoor het rijden gemakkelijker wordt. Omdat je de eerste eigenaar bent, hoef je je ook geen zorgen te maken over vervelende verrassingen in de geschiedenis van je machine, zoals eerder slecht onderhoud.

Modern gebruikt

De voor de hand liggende waarschuwing bij het kopen van een nieuwe Vespa is dat het je in eerste instantie meer kan kosten, dus een gelukkige middenoptie is waarschijnlijk om een moderne gebruikte Vespa te kopen. Deze zijn meestal vrij goed geprijsd, hebben veel van de voordelen van een nieuwe Vespa, en worden meestal verkocht zonder grote problemen. Sommige kunnen zelfs een garantie, dus zorg ervoor dat je hierover vragen stelt voordat je het koopt.

Vintage of klassieke Vespa

De conditie van je Vespa gaat bepalen hoeveel plezier je er aan beleeft en hoeveel tijd je kwijt bent aan onderhoud, dus dit is een goede plek om de discussie te starten. Een vintage Vespa kan visueel verbluffend zijn en bij goed onderhoud zal de waarde ervan toenemen, maar ze komen vaak met veel problemen. De werkende onderdelen zullen regelmatig onderhoud nodig hebben, daarom is de vintage optie beter geschikt voor iemand die gewend is om reparaties uit te voeren op een scooter.

Gerelateerd: Meest effectieve en eenvoudige manieren om geld te besparen

Een paar tips voor auto bestuurders

D66 D66 Ridderkerk 10-09-2019 09:33

Zelfs de meest ervaren bestuurders kennen niet altijd alle tips en trucjes die het rijden gemakkelijker kunnen maken. De meeste dingen opgenoemd in dit artikel leer je al bij Rijschool Rotterdam, maar voor degene die daar niet hebben gereden is dit het perfecte artikel.

Wij leggen je uit met contributie van Rijschool Rotterdam hoe je op je gemak voelt tijdens het rijden, hoe je gevaarlijke situaties leert te vermijden en een zelfverzekerde bestuurder wordt.

Controleer of al uw spiegels correct zijn afgesteld

Als uw spiegels niet goed zijn afgesteld, verschijnt er een dode hoek. Een dode hoek is een deel van de weg dat je niet kunt zien, dus je kunt een auto missen die op een aangrenzende rijstrook rijdt. Om blinde vlekken te elimineren, moet u uw zijspiegels zo instellen dat u uw auto niet in de dode hoek kunt zien. Om te controleren of er een dode hoek is, rijdt u langs een andere geparkeerde auto in omgekeerde richting, kijkend in uw zijspiegel. Zodra deze niet meer in beeld is, moet u hem met uw perifere zicht zien.

De achteruitkijkspiegel moet zo worden afgesteld dat u de achterruit van uw auto volledig kunt zien. Bij het afstellen van de spiegels moet u zich in uw normale rijpositie bevinden.

Je auto droog maken

Voor zelfs de kleinste plassen kunt u beter afremmen en er vlot doorheen rijden zonder te manoeuvreren of de snelheid te veranderen. Als u snel rijdt, is er een kans dat er water in het ontstekingssysteem komt en dat de motor afslaat. Bovendien kan aquaplaning beginnen – dat is wanneer een auto zijn tractie verliest en u de controle erover verliest.

Als we het nu toch over auto’s hebben, lees hier waarom je een scooter moet kopen!

Na het passeren van een grote plas, snijdt u uw motor niet af en verandert u uw snelheid niet. Droog eerst de remmen: druk het gaspedaal in, druk het rempedaal een paar keer in. Wrijving veroorzaakt warmte, waardoor water uit de remblokken verdampt.

Let op de grotere auto’s voor u

Let niet alleen op de auto recht voor u, maar ook op degenen die verderop op de weg staan. Bestuurders van hogere voertuigen (vrachtwagen en bussen) zien de wegsituatie veel beter. Als ze in één keer van rijstrook beginnen te wisselen, is het waarschijnlijk dat ze een auto-ongeluk of een ander soort wegversperring hebben gezien. Volg het pak, en verander ook van rijstrook.

4 Redenen om een elektrische scooter te kopen

D66 D66 Ridderkerk 03-09-2019 21:41

Terwijl benzinemotoren en -scooters nog steeds een favoriet zijn, is er wereldwijd een groeiende belangstelling voor elektrische scooters. Of je nu een fervent liefhebber van scooters op benzine bent, of een eerste koper, hier zijn een paar voordelen van het kopen van een elektrische scooter.

1. Milieuvriendelijk

Het eerste en waarschijnlijk belangrijkste voordeel van een elektrische scooter kopen is het milieuvriendelijke karakter ervan. E-scooters stoten precies nul C02-uitstoot uit en helpen u en de aarde om alle milieuvoordelen te plukken die het bezit van een e-scooter met zich meebrengt.

2. Gemakkelijk op te laden

Door de toegenomen populariteit zijn ook de oplaadpunten voor elektrische auto’s gestegen meer dan 5.800 oplaadpunten, 9.800 oplaadapparaten en 16.700 connectoren sinds 2018. Naarmate het aantal laadpoorten blijft toenemen en zich over heel Nederland verspreidt, wordt het steeds gemakkelijker om uw rit op te laden. Er zijn zelfs live kaarten beschikbaar die u de locatie en toegankelijkheid van oplaadpunten laten zien.

3. Gemakkelijk te rijden en te onderhouden

Net als veel scooters met benzinemotor zijn e-scooters voorzien van een twist & go gaspedaal, waardoor ze gemakkelijk te rijden en leuk zijn in het gebruik. Hun elektromotor en batterij hebben bijna geen onderhoud nodig, dus de onderhoudskosten worden aangenaam laag gehouden.

Elektrische scooters hebben geen luchtfilters, olie, bougies, tandriemen, koppelingen en versnellingsbak, dus er is zeer weinig te onderhouden en uit te betalen. Deze milieuvriendelijke ritten zijn niet alleen kosteneffectief, ze beperken ook het onderhoud tot een minimum, waardoor u zowel tijd als geld bespaart.

4. Goedkoop om te onderhouden

Hoewel de initiële aankoopprijs van een elektrisch voertuig duurder kan zijn, besparen ze de eigenaar op de lange termijn wel geld. Het opladen van een elektrische scooter kost veel minder dan het tanken van een traditionele scooter op benzine. Het volledig opladen van uw elektrische scooter kost u zelfs maar een cent – letterlijk. U hoeft niet eens wegenbelasting te betalen, want elektrische voertuigen zijn hier wettelijk van vrijgesteld.

Omdat elektrische scooters zo milieuvriendelijk zijn, zijn ze ook vrijgesteld van congestieheffingen, waardoor ze perfect geschikt zijn voor reizen in grote steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag etc.

Verhogen onderhoudsniveau

SGP SGP Ridderkerk 11-07-2019 00:00

 

Recente rondgangen van de fractie door verschillende wijken in het kader van zwerfafval  prikken, bevestigen wat de SGP al jaren constateert en ook door inwoners steeds wordt aangegeven. Er dient de nodige verbetering plaats te vinden door herstel van verzakte delen van fiets- en voetpaden, het terugplaatsen van afgebroken veiligheidspaaltjes en het schoonhouden van bebording en straatmeubilair.

De SGP heeft dat actiepunt ook staan in het verkiezingsprogramma. Het is ook door de SGP ingebracht bij de coalitie-onderhandelingen. Ik citeer het verkiezingsprogramma: “Het is belangrijk om de leefomgeving op een goed kwaliteitsniveau te houden. Onder het beheer van openbare ruimte vallen water, verhardingen, openbare verlichting, groen en speelvoorzieningen. Waar mogelijk moet het beheer in samenhang gebeuren. Bij werkzaamheden en groot onderhoud aan wegen en riolering moet de openbare ruimte een kwaliteitsimpuls krijgen”.

En nog een citaat: “Wegen, voet- en fietspaden worden goed onderhouden.”

Door de bezuinigingen uit de periode 2010-2012 is het onderhoud weggezakt en is de kwaliteit van de openbare ruimte zichtbaar achteruit gegaan.

De fractie is verheugd dat met het voorliggende voorstel voor verhogen van het onderhoudsniveau het verkiezingsprogramma van de SGP wordt gerealiseerd. Ook komt het tegemoet aan de wens van vele inwoners van Ridderkerk die aangeven dat de kwaliteit van de buitenruimte dient te worden verbeterd.

De fractie beseft dat een achterstand van ruim 7 jaar niet zomaar is weggewerkt en dat het nog een aantal jaren zal duren om in de gehele gemeente op een acceptabel niveau terug te komen.

Voorzitter, het zal u niet verbazen dat de SGP voor dit voorstel zal stemmen.

Team Geen Brug (door Arianne Ripmeester)

PvdA PvdA Ridderkerk 28-03-2019 08:20

Krimpen wil groeien en daarom nog meer een brug naar Bolnes want de Algerabrug naar Capelle staat vaak vol.

In het voorjaar 2011 diende PvdA Ridderkerk een motie in. De gemeenteraad sprak unaniem uit dat er geen brug in Bolnes kon komen. Een brug betekent teveel overlast voor inwoners bij de Rijnsingel en de Randweg. ‘De motie is te vroeg, er is nog niks!’ riep het toenmalig college. Maar op heel veel lagen draaien ambtelijke molens misschien niet snel maar ze draaien wel! Dat hebben we geleerd uit de komst van Nieuw Reijerwaard. Ridderkerk kon maar beter in een vroeg stadium een helder standpunt hebben. En daar bleven we achter staan met gemeenteraad en college. Nieuwe lokale partijen schaarden zich daar ook achter. Geen brug en als het moet dan een tunnel maar onder voorwaarden. Want ook dat geeft overlast.

Nu zal blijken of onze wethouders en ambtenaren in de afgelopen jaren in de regionale of provinciale overleggen goed ons standpunt hebben verteld en laten opschrijven. We weten dat Krimpen hun standpunt tot nationaal belang heeft weten te verheffen.

Dat er wat aan de files gedaan moet worden is duidelijk. Meer fiets, goed frequent openbaar vervoer èn autoverkeer spreiden. Ridderkerk steunt een brug bij stadion Feijenoord. Een ouder plan dat het verkeer meer spreidt plaatst een brug bij Lekkerkerk om aan te sluiten op de A15/N3.

Inwoners en ondernemers van Krimpen en Capelle worden in stelling gebracht om een brug af te dwingen. Laten wij juist nu als inwoners, raadsleden, collegeleden en ambtenaren samen optrekken.

Team geen brug. Samen sterk!

Het bericht Team Geen Brug (door Arianne Ripmeester) verscheen eerst op PvdA Ridderkerk.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.