Nieuws van politieke partijen in Utrechtse Heuvelrug over VVD inzichtelijk

5 documenten

Raadsvragen tunneltje Maarn

VVD VVD Utrechtse Heuvelrug 03-03-2020 07:05

Evert de Boer stelt raadsvragen tijdens de open agenda ruimte van 19 Maart. Met Regelmaat rijden bestelbusjes en vrachtwagens zich klem in tunneltjes. Zo ook op zaterdag 1 februari bij het tunneltje onder de A12 en de spoorlijn Utrecht-Arnhem in het centrum van Maarn. Hoewel op het viaduct duidelijk staat aangegeven dat de maximale doorrijhoogte 2,5 meter is. En dat is niet de eerste keer.

https://utrechtseheuvelrug.vvd.nl/nieuws/38546/raadsvragen-tunneltje-maarn

 

Vragen voor Open Agenda Ruimte op 19 maart 2020

 

Met regelmaat rijden bestelbusjes en vrachtwagens zich klem in tunneltjes.   Zo ook op zaterdag 1 februari bij het tunneltje onder de A12 en de spoorlijn Utrecht-Arnhem in het centrum van Maarn. En dat is niet de eerste keer! Hoewel op het viaduct duidelijk staat aangegeven dat de maximale doorrijhoogte 2,5 meter is.

Naast het feit dat zo’n aanrijding gevaarlijk kan zijn voor de voetgangers op het naastliggende trottoir betekent het ook dat gedurende de tijd dat de vrachtwagen klem zit de tunnel niet gebruikt kan worden door de hulpdiensten.

 

Vragen:

 

Is geregistreerd hoe vaak dat in de afgelopen jaren op deze plaats is voorgekomen?

Is het misschien verstandig om een extra aanduiding aan te brengen?                                                  

 Gedacht kan worden aan:                                                                                                                      

a. Dwarsliggers enkele meters voor de tunnel op doorrijhoogte. Zodat de chauffeur tijdig een  waarschuwing krijgt dat zijn wagen te hoog is                                                                                             

  b. Waarschuwingsborden op ooghoogte vóór de tunnel

c.  Een andere (ons onbekende) voorziening

Is er iets bekend over de kosten? Te denken valt aan de maatschappelijke kosten (hulpdiensten) en de directe kosten voor de gemeente (opruim- en herstelwerkzaamheden).

 Fractie VVD

Evert de Boer

 

 

Meer woningen kerklocatie Lange Dreef

SGP SGP VVD Utrechtse Heuvelrug 17-07-2019 00:00

 

In Driebergen ligt in de nieuwbouwwijk de Groene Tuinen een stuk grond vrij. Het is een kavel waar de Oranjelaan-kerk heen zou gaan. Deze hebben echter hun intrek genomen in de vrijgekomen Immanuëlkerk. De kavel heeft nu een maatschappelijke bestemming, waar geen invullin g voor is nu de kerk er van af ziet.

Daarom is een traject gestart om een nieuwe bestemming te vinden. Gezien de ligging is een woonbestemming een voor de hand liggende keuze. De Lange Dreef C.V. (50% eigenaar gemeente Heuvelrug en 50% Heuvelrug Wonen) presenteerde 2 jaar terug een plan voor 37 woningen.

Na stevige weerstand uit de buurt werd dit teruggebracht tot 24 woningen. Later was er nog de wens om er ooke en tandartspraktijk te huisvesten. Daardoor daalde het aantal woningen tot 20. Bezwaren zijn met name dat de woningdichtheid te hoog wordt en het parkeren en de verkeersdrukte. De Lange Dreef C.V. moet een principeverzoek indienen. In de raad is hier nog niet eerder over gesproken.

De VVD diende een motie in om toch 30-40 woningen te realiseren. Wij hebben dit plan gesteund. In dit geval vinden we deze woningaantal op deze locatie acceptabel. Op de Lange Dreef hebben we reeds maatregelen genomen voor de verkeersveiligheid. Parkeren moet binnen het bouwvlak gerealiseerd worden. Gezien de grote woningnood vinden we in dit geval de belangen van woningzoekenden meer gewicht in de schaal leggen dan de bezwaren vanuit de omgeving.

Wij hadden hier ons als raad eerder over uit moeten spreken. Omdat we ons hier niet eerder over hebben uitgesproken, leidt dat tot een lastig moment omdat de raad zich pas uitspreekt na de participatie. Dat we nu alsnog duidelijkheid gegeven als raad, en niet na de zomer, is omdat we niet willen dat straks bij het principeverzoek de raad het plan voor 20 woningen + tandartspraktijk afwijst en we onnodig een halfjaar verder zijn voor een nieuw plan wordt ontwikkeld. 

Renovatie van de Amersfoortseweg (Doorn)

OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. VVD Utrechtse Heuvelrug 10-04-2019 19:21

Op 4 april 2019 heeft het college de raad gevraagd akkoord te gaan met zijn plan de Amersfoortseweg in Doorn te renoveren. De weg is in slechte staat en daarnaast wordt er vaak te hard gereden.

Voorstel college

Om de snelheid en daarmee de veiligheid, geluidsoverlast en de fijnstof-uitstoot te verbeteren werd een aantal maatregelen voorgesteld:

Vervangen van het asfalt;

Verhogen van de huidige fietssuggestiestroken;

Uitbuigen van de weg ter hoogte van de komgrens;

Verkeerslichten aanbrengen bij de voetgangersoversteek bij basisschool De Kameleon.

Deze maatregelen passen niet binnen het hiervoor beschikbare budget van ruim 1 miljoen. Daarom stelde het college voor om budgetten binnen het programma van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan anders te besteden. Versobering van de oversteekplaatsen Arnhemse Bovenweg in Driebergen maakt deel uit van deze wijziging.

Tijdens de beeldvorming bleek de door het college genoemde streefdatum van eind april 2019 veel te ambitieus geweest. 2020 zou een meer realistische datum zijn voor aanvang van de werkzaamheden.

Wat vindt OPEN?

De reden voor de renovatie is eigenlijk heel simpel: het asfalt en waarschijnlijk ook de fundering van het wegdeel is door het intensieve verkeer versleten. Een aantal jaar geleden had de Amersfoortseweg al aangepakt moeten worden en dat is aan de omwonenden ook al vaak gemeld.

Tijd om het dan ook echt aan te pakken nu.

Omwonenden ervaren veel (geluids)overlast van het snelle en zware verkeer. Gezondheid en veiligheid, ook voor de overstekende leerlingen van de Kameleon, waren voor ons belangrijke overwegingen om dit werk zo snel mogelijk uit te voeren.

Voor de ondernemers in het dorp was vooral het tijdstip van de uitvoering van belang. Zij dachten niet allemaal hetzelfde over wat hiervoor een gunstig tijdvak zou zijn.

Voor OPEN was het ook belangrijk hoe de omwonenden van de Arnhemse Bovenweg dachten over het voorstel. De oversteekplaatsen bij hen zouden immers versoberd worden. Gebleken is dat zij goed met de versobering konden leven.

OPEN is akkoord met het voorstel van het college.

Motie

D66 en VVD dienden  een motie in,  waarbij ze het college verzoeken: “Alles in het werk te stellen om dit jaar nog te starten met de uitvoering van het project en verdere vertraging te voorkomen”.

OPEN wil ook dat de werkzaamheden zo snel mogelijk van start gaan, maar wij vinden wel dat de uitvoering in eerste instantie altijd bij het college ligt. Daarnaast heeft het college al toegezegd zo snel mogelijk te willen beginnen, maar is er ook uitgelegd dat dit in 2019 bijna onmogelijk is; onder andere in verband met het regelen van wegomleidingen en een aanbestedingsprocedure. Ten slotte heeft het college aangegeven geleerd te hebben van het noemen van overambitieuze en enthousiaste startdata.

Voor OPEN is de motie daarom overbodig. Wij hebben deze niet gesteund.

Link naar raadsvergadering van 4 april 2019:

Herinrichting Amersfoortseweg opnieuw op langere baan?

D66 D66 VVD Utrechtse Heuvelrug 20-03-2019 06:30

De verkeersproblematiek en daaraan gerelateerde herinrichting van de Amersfoortseweg is een langlopende kwestie. Metingen in het voorjaar van 2016 bevestigden een flinke toename van met name het vrachtverkeer op deze weg. Dat was aanleiding voor de fracties van D66 en VVD het college te verzoeken de renovatie, die gepland stond voor 2018, te vervroegen en vóór de oplevering van de nieuwe Kameleon (in 2017) te laten plaats vinden. Een motie hierover kreeg destijds voldoende steun.

Toch heeft het nog 2,5 jaar geduurd voor de gemeenteraad van, inmiddels een nieuwe, wethouder een raadsvoorstel toegestuurd kreeg. De fractie van D66 heeft de afgelopen jaren veel gesproken met de aanwonenden van de weg en diverse malen aandacht gevraagd voor de voortgang van de herinrichting, de overlast van het vracht- en hardrijdend verkeer  en een veilige oversteek en fietspad richting basisschool de Kameleon. We zijn er  blij mee dat op de raadsvergadering van 4 april nu eindelijk wordt besloten over de renovatie en kunnen volmondig instemmen met de voorgestelde uitvoering en financiering. We betreuren het echter dat het allemaal zo lang heeft geduurd en kunnen ons goed voorstellen dat de vertraging van de afgelopen jaren voor veel frustratie en verlies aan vertrouwen bij  de inwoners heeft gezorgd.

Wanneer wordt er gestart?

Dat is aan het college. In de toelichting bij het raadsvoorstel is een vervolgtraject genoemd: eind april 2019 starten, zodat het project voor de bouwvak afgerond zou moeten zijn. Wethouder Boonzaaijer gaf echter tijdens de oordeelvormende vergadering van 14 maart al aan dat in het voorstel weliswaar deze planning genoemd staat, maar dat deze niet haalbaar is. Onzorgvuldig en lastig te begrijpen waarom deze planning in eerste instantie wel in het voorstel is opgenomen. Teleurstellend ook. Vooral omdat in dezelfde vergadering werd gezegd dat het meest realistische scenario nu “na de winter” is, dus pas in 2020.

De D66 fractie zou graag zien dat de wethouder nog eens met aanwonenden, basisschool, Doornse ondernemers en andere belanghebbenden om de tafel gaat om de bekijken wat er voor nodig/mogelijk is om toch dit jaar nog te starten met dit lang verwachte project dat essentieel is voor de leefbaarheid voor omwonenden en de verkeersveiligheid van de basisschoolleerlingen.

Plan en aanbesteding straatverlichting (vervolg)

ChristenUnie ChristenUnie VVD Utrechtse Heuvelrug 30-01-2018 19:54

https://utrechtseheuvelrug.christenunie.nl/k/n7372/news/view/1184515/507362/SpaarlampWat zijn de standpunten van de Christen Unie ten opzichte van de plannen voor de vernieuwde straatverlichting?

Het is de bedoeling dat de nieuwe palen en het stroomnetwerk eigendom van de gemeente blijven. Plaatsing, onderhoud en beheer worden voor 15 jaar uitbesteed aan een uitvoerder. Dat kan tegen dezelfde jaarlijkse kosten als op dit moment. De beslissing die nu van de gemeenteraad wordt gevraagd gaat over de vormgeving van de aanbesteding en de randvoorwaarden daarbij.Zie ook de Nota Openbare Verlichting op de gemeente site

Vanuit de visie "verlichting waar het moet en duister waar het kan" staat de Christen Unie voor:

Bijdrage aan de verkeersveiligheid en sociale veiligheid door de openbare verlichting Beperking van lichthinder voor inwoners en de natuur Vermindering van het energiegebruik Zo veel mogelijk hergebruik van materialen Passende lantarenpalen bij de historische omgeving Daar waar nodig vereenvoudiging van beheer en onderhoud Een zo goed mogelijke verlichting tegen zo laag mogelijke kosten

Een groep bewoners heeft protest aangetekent tegen het in 2016 vastgestelde basis verlichtingsniveau. Dit is door de rechter verworpen. Aan de vaststelling van de nota is een uitgebreide testperiode met diverse afstanden tussen de palen en lichtniveaus in enkele straten in Doorn Noord voorafgegaan. Daarbij heeft ook het seniorenplatform zijn adviezen gegeven. De VVD wil echter alsnog het niveau in de hele gemeente verhogen. Daarvoor moeten honderden palen extra worden neergezet, met alle kosten van dien. De Christen Unie is van mening dat, als in de praktijk blijkt dat lichtniveau bijvoorbeeld rond verzorgingshuizen en andere plekken te laag is, het niveau voldoende kan worden bijgesteld met het computer systeem, waarmee de gemeente de lichtsterkte van de palen kan regelen.

De fractie van de ChristenUnie stelt voor dat er op de nieuwe palen geen wifi antennes worden geplaatst voor een toekomstig 5G netwerk. Een groep inwoners heeft aandacht gevraagd door de nadelen van dit soort wifi, zoals sterke korte golf electro magnetische straling. Onze voorkeur gaat er naar uit om de hele gemeente toegang tot internet te geven via een glasvezelkabel. In Doorn ligt dat er al.   Voor andere functies zijn de nieuwe lantarenpalen mogelijk wel geschikt, bijvoorbeeld voor het meten van de luchtkwaliteit, verkeersintensiteit en verkeersgeluid. De verzamelde data zullen goed moeten worden beveiligd en blijven eigendom van de gemeente.

Omdat er andere bekabeling voor nodig is, heeft de Christenunie het pleidooi voor laadstations in lantarenpalen gestaakt.  We gaan voor laadpalen die zowel een auto kunnen opladen als ontladen. Dat vraagt om andere technologie. Hiervoor loopt momenteel al een proef in de stad Utrecht

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.