Nieuws van politieke partijen in Westervoort over GroenLinks inzichtelijk

2 documenten

Gas terug Stationsplein | Westervoort

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Westervoort 09-02-2020 00:00

De raad van 3 februari besloot tot geen verdere grote aanpassingen aan het stationsplein en tot wel een aantal kleine verbeteringen bij de kruising met het snelfietspad. De raad kwam, helaas, terug op de eerder aangenomen motie over de 30km-zone ter plekke. Wat blijft is het ''ludieke'' bord met de aanduiding ''gas terug''. 

GroenLinks is blij met het besef van de raad dat de kruising met het snelfietspad wel lastig kan zijn, maar niet zo gevaarlijk dat er grote en dure ingrepen nodig zijn. Pas als uit observaties van bijna-ongelukken blijkt dat er aanvullende maatregelen nodig zijn, kunnen die overwogen worden. In ieder geval komt er een voetgangersoversteek van Stationsplein naar de Vredenburgstraat, want die ontbreekt en wordt gemist. CDA en GroenLinks hebben voor dit unaniem aangenomen voorstel de handen ineen geslagen. Het voorstel van het college om het gebied volgens het zogenaamde Shared Space concept in te richten werd van tafel geveegd. De wethouder had niet goed naar de raad geluisterd.

GroenLinks vindt het teleurstellend dat het stationsplein niet als 30 km/u gebied wordt bestempeld en dat het CDA , D66 en SP hier een zwalkend standpunt over ingenomen hebben.

Tijdens de commissievergadering van 21 januari veegden alle fracties al het voorliggende voorstel van tafel om het stationsplein als shared space in te richten. Ook inspreker Harrie Peters namens de Fietsersbond had hier geen goed woord voor over. Wij hadden vanuit GroenLinks een uitgebreide analyse van de situatie en iedereen heeft daar behoorlijk goed naar geluisterd (zie ook bijlage met de inbreng op 21 januari). Samenvattend betoogden we:

Het voorstel dat er ligt voldoet niet aan de vraag van de raad in 2018 en 2019 (zonde van de ambtelijke uren en het adviesrapport). Er zijn geen grote infrastructurele aanpassingen nodig (net als ons betoog in 2018), want kleine aanpassingen volstaan en het is inmiddels veel veiliger geworden. Wel kan de situatie blijvend als lastig worden gekenschetst voor de automobilist; wellicht oplosbaar met nog een enkele kleine maatregel. Aanvullende maatregelen moeten pas genomen worden als dat duidelijk kan worden afgeleid uit observatieonderzoek naar bijna-ongelukken, net zoals we al in 2018 betoogden. De inrichting en wegbeeld zijn al zodanig dat de gemiddelde automobilist iets harder dan 30 km/u rijdt en dat daarmee de instelling van de ''30 km/u-zone'' gelegitimeerd is. De motie van 5 februari 2018 om dit te realiseren duldt dat ook geen uitstel meer. Een van de nuttige kleine maatregelen is een voetgangersoversteek tussen station en Vredenburgstraat.

De meeste punten van dit betoog heeft het CDA in een motie verwoord en dat hebben we samen ingediend tijdens de raad van 3 februari. Kleine maatregelen en aanvullend observatieonderzoek vormen het hart van de opdracht aan het college. Ons aanbod om over dit onderzoek mee te denken is aanvaard. (zie motie verkeersveiligheid)

Over de 30 km/u-zone, die al per motie in 2018 door de raad was opgedragen, is de afgelopen 2 jaar alleen maar getreuzeld door de verantwoordelijke wethouder(s). Ten onrechte werd door de wethouder naar voren gehaald dat er inrichtings-eisen zijn voor een 30km/gebied, terwijl dat alleen (CROW)-richtlijnen/aanbevelingen zijn. De ultieme legitimatie voor de invoering van een snelheidslimiet is de feitelijke snelheid van de gemiddelde automobilist. Hier is die feitelijke gemiddelde snelheid 31 km/u. De formele snelheid en de feitelijke snelheid, die uit het aanwezige wegbeeld blijkt, moeten met elkaar in overeenstemming zijn. De wethouder kan hiervan kennelijk niet overtuigd worden door de diverse adviezen sinds 2013, maar schermt met aanpassing van de inrichting, bijvoorbeeld Shared Space-achtig. Dit waandenkbeeld is gelukkig niet door de raad overgenomen. 

Niettemin draaiden CDA, D66 en SP ook over het snelheidsregime, want tijdens de raad werd de steun voor de motie van 2018 alsnog ingetrokken. Het argument was dat er inmiddels nauwelijks meer ongelukken zijn gebeurd en dat het daarom niet meer nodig is en dat verdere snelheidsverlaging niet zou helpen. Ons betoog was dat niet het aantal ongelukken maatgevend is, maar de feitelijke beleving van de omgeving en dat daarom de snelheid daarmee in overeenstemming moet worden gebracht. Bovendien is elke extra verlaging van de snelheid een verbetering van de verkeersveiligheid (denk maar aan de remweg). Gelukkkig hangt het bord ''Gas terug'' er nog wel en dat bewijst dat iedereen dat nog wel nuttig vindt. Onze motie om nu met spoed de 30 km/u motie uit te voeren heeft het dus niet gehaald. Zie als bijlagen onze motie en onze inbreng hierover in de raad van 3 februari.

Bij station 30 km/u | Westervoort

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Westervoort 19-02-2018 00:00

Met brede steun is op 5 februari onze motie aangenomen om het deel van de Zuidelijke Parallelweg voor het station bij de 30 km/u zone te trekken. Dit was een van onze voorstellen voor het veiliger maken van de kruising met de snelfietsroute. Uit de nu bekende ongelukregistraties blijkt dat auto's steeds in de fout gaan en er bijna altijd snorfietsers het slachtoffer zijn. Automobilisten moeten dus geholpen worden en snorfietsers gewaarschuwd. Daarom zijn we vóór een dynamisch led-licht-systeem (lichtjes gaan aan als er een (snor)fiets aankomt), vóór waarschuwingsaanduidingen op het fietspad, maar tégen fietsonvriendelijke hobbels, en vóór een stopbord aan de Dorpspleinkant. Helaas is door een meerderheid van CDA en SP juist dat niet besloten. 

Het was een bijzondere raadsvergadering op 5 februari, waar veel voorstellen ter tafel lagen voor het verbeteren van de veiligheid van de kruising met het snelfietspad op het Dorpsplein. Juist de goed voorbereide voorstellen zijn niet aangenomen, maar door een coalitie van CDA en SP werden wel een een plotseling voorgestelde haag langs het parkeerterrein en fietsonvriendelijke hobbels op de snelfietsroute aangenomen. 

Gelukkig kreeg de door ons ingediende motie over de uitbreiding van de 30 km/u zone de steun van bijna alle fracties. Alleen de VVD stemde tegen. Er lagen al geruime tijd nadrukkelijke adviezen van politie en een onafhankelijk adviesbureau om de 30km/u zone uit te breiden naar de kruising bij de Brugweg. Het deel langs het station is al als 30km/u zone ingericht en 85% van de auto's rijdt daar al maximaal 36 km/u. Voor de doorstroming maakt het dus niet uit en de toch sneller rijdende auto's weten dan dat ze te hard rijden. Vrijwel iedereen was het met ons eens en de verkeersveiligheid gaat daarmee dus omhoog, zeker als er op die maximale snelheid gehandhaafd wordt.

Beter handhaven van voorrangverlening aan fietsers op de snelfietsroute en de maximale snelheid van snorfietsers kan ook helpen voor het terugdringen van het aantal ongevallen, maar daar zit de politie niet op te wachten, schijnt het. Het gedrag van automobilisten is de voornaamste oorzaak van ongevallen. Niettemin kregen fietsers van vele fracties de zwarte piet: met de SP voorop vonden de meeste fracties dat fietsers die snel fietsen op het snelfietspad de oorzaak zijn en dat er daarom fietsonvriendelijke hobbels moeten komen. Met PvdA is GroenLinks hier nadrukkelijk tegen. Wel kunnen wat ons betreft fietsers gewaarschuwd worden met een bord of aanduiding op het wegdek dat je hier als fietser extra op moet letten of je daadwerkelijk voorrang krijgt. De echt fietsvriendelijke partijen bllijken dus GroenLinks en PvdA te zijn. 

Hulpmiddelen voor automobilisten zijn wat ons betreft zinnige maatregelen. De Bikescout, bestaande uit LED-verlichting langs de fietskruising die alleen aangaan als er fietsers aankomen, heeft zijn dienst al bewezen in Eindhoven en is niet overdreven kostbaar. Dat is een zinnige maatregel, die ook was voorgesteld door de wethouder. Wij hebben ons voor die maatregel uitgesproken.  Ook het zicht vanuit het Dorpsplein naar rechts kan beter: ofwel de haag knippen ofwel een stopbord plaatsen in plaats van een voorrangsbord. Dit voorstel hebben we ingediend en de wethouder gaat daar nog naar kijken en daar extra extern advies over vragen. Ook dat hebben we binnen.

De ontknoping van de raadsvergadering kwam van de gelegenheidcoalitie van CDA en SP, die elkaar ineens vonden. Een haag tussen fietspad en parkeerterrein, uit de koker van de cda-fractie, zou helpen voor het zicht. Noch wethouder, noch andere fracties hadden hier over nagedacht en er was ook geen deskundig advies over gevraagd. De SP ging hierin mee, maar alle andere fracties wilden daar eerst over nadenken. Vanuit GroenLinks vroegen we nog om uitstel voor het nemen van dit besluit. We horen weloverwogen besluiten te nemen in de raad, geen ad hoc beslissingen.

Verder wordt de hoop gevestigd op ''meer structurele maatregelen", zoals de verlegging van fietspad of een rotonde. Afgezien van het feit dat dit veel geld zou kosten, zijn deze grote maatregelen al uitgebreid afgewogen. Dit soort aanpassingen leveren meer en andere problemen op.  Voor GroenLinks is het belangrijk dat er de komende tijd nog extra onderzoek wordt gedaan naar wat er echt gebeurt bij de kruising. Een lange tijd waarnemingen doen naar de interactie tussen het verkeer bij het kruisen van het de fietsoversteek hoort daar bij. Met analyse van die waarnemingen is aan te tonen op welke manier de veiligheid verder kan verbeteren. Wellicht tonen die waarnemeningen aan dat het eigenlijk wel meevalt met de feitelijke onveiligheid en dat het vooral beleefde onveiligheid is, die breed wordt uitgemeten in pers en op sociale media.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.