Nieuws van politieke partijen in Zuid-Holland over VVD inzichtelijk

8 documenten

Miljoeneninvestering in bereikbaarheid Hoeksche Waard

VVD VVD Zuid-Holland 02-07-2020 09:45

De komende jaren wordt zo’n 25 miljoen euro geïnvesteerd om de Hoeksche Waard bereikbaar te houden. De gemeente Hoeksche Waard, het waterschap Hollandse Delta, Rijkswaterstaat en de provincie Zuid-Holland hebben hierover afspraken gemaakt. Het geld wordt ingezet om de overlast voor weggebruikers tijdens de renovatie van de Heinenoordtunnel te beperken en is ook om de regio voor de toekomst bereikbaar te houden

https://hoekschewaard.vvd.nl/nieuws/40127/miljoeneninvestering-in-bereikbaarheid-hoeksche-waard

Vorig jaar mei stemde minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) van Infrastructuur en Waterstaat in met een plan om de Hoeksche Waard tijdens de renovatie van de Heinenoordtunnel bereikbaar te houden. Het budget van 15 miljoen euro wordt onder meer gebruikt om de Tweede Heinenoordtunnel die nu voor landbouwverkeer is, geschikt te maken voor lijnbussen. Daarnaast worden bedrijven geholpen om thuiswerken te stimuleren of hun medewerkers op een andere manier te laten reizen. Ook worden werknemers verleid te fietsen door 1500 extra parkeerplekken voor hen te maken. Een uitbreiding van lijndiensten van Connexxion moet er voor zorgen dat meer mensen met het openbaar vervoer reizen.

De Heinenoordtunnel is een belangrijke schakel in de A29 tussen Rotterdam en de Hoeksche Waard, de Zuid-Hollandse eilanden, de Randstad en Antwerpen. Voor de renovatie gaat de tunnel in 2023 en 2024 verschillende keren dicht. De impact hiervan voor de omgeving is zo groot dat er bovenop de 15 miljoen euro, nu 10 miljoen euro extra wordt uitgetrokken. De minister heeft een kleine 4 miljoen euro gereserveerd, de andere partijen zo’n 6 miljoen.

“We hebben met Rijkswaterstaat, de minister, maar natuurlijk ook met de gemeente en het waterschap goede afspraken gemaakt om te zorgen dat de Hoeksche Waard bereikbaar blijft in die periode van dat onderhoud. Want vrachtauto’s, auto’s, fietsers, en natuurlijk ook het openbaar vervoer moeten wel goed op hun bestemming kunnen blijven komen”, vertelt  gedeputeerde Floor Vermeulen (VVD) van Verkeer en Vervoer van de provincie Zuid-Holland.

Extra geld voor permanente aanpassingen

De 10 miljoen extra wordt onder meer gebruikt voor allerlei aanpassingen in en rond de N217. Zo wordt de rotonde (Maasdamseweg) in ’s-Gravendeel veranderd. Op de kruising N217 – aansluiting Polderweg komen verkeerslichten, de kruising bij Recreatieoord Binnenmaas wordt aangepast. Het aantal parkeerplaatsen wordt uitgebreid, zoals bij P+R Numansdorp en de aanleg P+R busstation Heinenoord/Reedijk. Een onderzoek volgt er naar het verbeteren van de bus- en treindiensten vanuit Brabant naar Rotterdam zodat er minder overgestapt hoeft te worden.

Het extra budget is ook voor permanente extra parkeerplaatsen voor de fiets. Tussen de kruising Reedijk/Blaaksedijk en de Tweede Heinenoordtunnel wordt versneld een vrij liggend fietspad aangelegd. Van de Reedijk naar busstation Heinenoord komt een fietsoversteek. Onderzoek wordt er gedaan naar de aanleg van een parallelweg voor agrarisch verkeer langs de N217 tussen Maasdam en ’s-Gravendeel.

VVD wil minder openingen Haringvlietbrug voor minder files

VVD VVD Zuid-Holland 18-12-2019 07:47

De VVD Hoeksche Waard vindt mobiliteit en goede bereikbaarheid belangrijk en wil de filevorming op de A29 verminderen. Het beperken van het aantal openingen van de Haringvlietbrug op werkdagen kan daar aan bijdragen. In het vaarseizoen kan de brug van 09.30 uur tot 20.00 uur namelijk tot wel 9 keer open gaan. Door de toegenomen verkeersdrukte op de A29 leidt dit de hele dag tot filevorming en vertraging en dan met name rond de spitstijden. Honderden auto’s staan in de file voor het laten passeren van zeilboten met een te hoge mast. Om de files aan te pakken heeft de VVD daarom een motie ingediend die mede ondersteund werd door D'66 en HWSP, waarin het College wordt gevraagd om bij Rijkswaterstaat aan te dringen op minder brugopeningen. De motie is unaniem aangenomen door de gemeenteraad van 17 december jl.

https://hoekschewaard.vvd.nl/nieuws/37753/vvd-wil-minder-openingen-haringvlietbrug-voor-minder-files

© Rijkswaterstaat

Het verkeer op A-29 is sinds het doortrekken van de A4 van Dinteloord tot aan Bergen op Zoom gedurende de gehele werkdag aanmerkelijk drukker geworden. In de periode van 1 april tot en met  31 oktober 2019 werd de Haringvlietbrug gedurende de werkdagen vanaf 09.30 uur  tot 20.00 uur tot wel  9 keer geopend, waarbij een aantal openingstijden dichtbij de spitstijden lag (09.30 uur,  15.45 uur en 18.30 uur). De toegenomen drukte leidt sowieso al tot problemen in de verkeersdoorstroming en de brugopeningen versterken dit effect. Ongemak, economische schade en extra uitstoot van uitlaatgassen zijn de directe gevolgen.

“Wij vinden de extra vervuiling en de vertraging en economische schade voor vele automobilisten en professionele chauffeurs niet in verhouding staan tot het recreatieve genot van een beperkt aantal zeilers, die met hun boot niet onder een gesloten Haringvliet brug met een doorvaarhoogte van ca. 14m door kunnen. Bovendien is het bij bruggen in drukke verbindingswegen landelijk gebruikelijk, dat het aantal brugopeningen op werkdagen beperkter is dan 9 en dat er meer rekening wordt gehouden met de spitstijden. De ervaring leert dat de zeilers hier prima op kunnen anticiperen. Het is daarnaast niet ondenkbaar, dat de hulpdiensten hinder hebben van de brugopeningen en de gerelateerde filevorming. Door het beperken van het aantal  brugopeningen hopen wij de verkeersdoorstroom en daarmee ook de veiligheid te verbeteren.”, aldus VVD-fractievoorzitter Arnold de Man. De Man vervolgt: “Wij hopen op een brede steun in de gemeenteraad en dat het College de motie overneemt en zoals gevraagd ook in overleg treedt met andere Colleges in de regio om samen het verzoek bij Rijkswaterstaat in te dienen”.

'Goede bereikbaarheid maakt eiland veiliger'

VVD VVD Zuid-Holland 10-11-2019 08:52

Het was een helder advies aan de gemeentelijke VVD, die gisteren enkele landelijke en provinciale partijgenoten op bezoek had. ,,Er moet inderdaad wat gebeuren, maar de A4 staat niet hoog op de planning bij het kabinet. Jullie vliegen de discussie over mobiliteit aan met bereikbaarheid, maar daarmee kom je niet ver. Het gaat om de veiligheid van je inwoners, dat is een uniek punt voor dit gebied'', adviseerde Tweede Kamerlid Mark Harbers.

Want hoe snel kunnen Hoeksche Waarders het eiland verlaten in geval van nood? Die zorg speelt ook in Spijkenisse, wist Harbers. ,,Betrek daarom partijgenoten aan de andere kant van het water, maar ook de Rotterdamse VVD en het Havenbedrijf bij jullie pleidooi voor de aanleg van de A4-zuid'', gaf hij aan.

Kennismaking

Restaurant Binnenmaas was gisteren de plek voor de kennismaking van de lokale VVD-fractie met landelijke en provinciale partijgenoten. Daarbij werd gesproken over mobiliteit, duurzaamheid, zorg en wonen in de Hoeksche Waard.

VVD-fractievoorzitter Arnold de Man kenschetste de Hoeksche Waard als een gebied waar het plezierig en veilig wonen is, maar waar de 87.000 inwoners op een oppervlakte van 325 vierkante kilometer wel op de auto zijn aangewezen.

En juist die bereikbaarheid is een knelpunt: de A29 loopt snel vast, er zijn maar vier verbindingen om het eiland te verlaten, het openbaar vervoer is niet dekkend, er is veel doorgaand vrachtverkeer en de wegenstructuur schiet tekort, zette De Man uiteen. ,,Een sense of urgency is er wel bij de gemeente, maar het mag wat meer peper krijgen'', gaf de fractievoorzitter aan.

  Een sense of urgency is er wel bij de gemeente, maar het mag meer peper krijgen-Arnold de Man 

Oplossingen

Een betere wegenstructuur, aanleg van de A4-zuid, een goede P&R-plek en eventueel een lightrail-verbinding met Rotterdam-Zuid, noemde De Man als mogelijke oplossingen om de druk weg te nemen.

Volgens VVD-gedeputeerde Floor Vermeulen kan een uitbreiding met R-net-lijnen voor hoogwaardig openbaar vervoer de doorstroming verbeteren, maar er is meer nodig. ,,De verbindingen zijn niet zo slecht, maar de A29 staat vol'', wist VVD-raadslid Leon Niemantsverdriet. Als de lokale VVD inzet op meer veiligheid hoeft dat niet alleen om grote calamiteiten te gaan, adviseerde statenlid Mirjam Nelisse. ,,Er gebeuren geregeld ongelukken op de doorgaande wegen in de Hoeksche Waard. Ook die veiligheid moet je in de gaten houden.’’

De verbindin­gen zijn niet slecht, maar de A29 staat vol-Leon Niemantsverdriet 

De actuele stikstofdiscussie kwam ter sprake bij het onderwerp duurzaamheid. Raadslid Odila Sibrijns liet weten raadsvragen voor te bereiden over de gevolgen voor de Hoeksche Waard. Volgens VVD-bestuurslid Arie Verhorst zijn de Natura 2000-gebieden niet stikstofgevoelig, maar is er geen ruimte voor uitbreiding. Harbers tipte zijn partijgenoten gebruik te maken van de 'vliegende brigade' van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit die in korte tijd alle gegevens in kaart kan brengen.

Windmolens

Raadslid Marijke Boorsma herinnerde VVD-kamerleden aan een brief met een oproep voor een nationaal onderzoek naar de effecten van het laagfrequente geluid van windmolens op omwonenden. Een duidelijk antwoord daarop bleef gisteren uit

 

VVD lost verkiezingsbelofte in: Taxis op busbaan N217

VVD VVD Zuid-Holland 06-04-2019 07:57

In het eerste kwartaal heeft de VVD een grote verkiezingsbelofte ingelost: De toegankelijkheid van de busbaan langs de N217 toegankelijk maken voor de zogenaamde blauwe borden, oftewel taxi’s en doelgroepenvervoer.

https://hoekschewaard.vvd.nl/nieuws/34893/vvd-lost-verkiezingsbelofte-in-taxis-op-busbaan-n217

Maart stond in het teken van de mobiliteitsagenda van de Hoeksche Waard. Met grote projecten zoals de renovatie van de Heinenoordtunnel en Haringvlietbrug voor de boeg zullen we goed moeten plannen en tijdig maatregelen moeten nemen om overlast te voorkomen en de doorstroming op gang te houden op ons mooie eiland.

We hebben meteen een grote verkiezingsbelofte ingelost: De toegankelijkheid van de busbaan langs de N217 toegankelijk maken voor de zogenaamde blauwe borden, oftewel taxi’s en doelgroepenvervoer. In een motie die gezamenlijk met bijna alle partijen is opgesteld hebben we onze punten mee kunnen nemen.

Daarnaast heeft VVD heeft zich hard gemaakt voor goede parkeervoorzieningen bij het busstations Heinenoord en langs de A29 bij Numansdorp. En uiteraard hebben we onze mening over de A4-Zuid niet onder stoelen of banken gestoken.

VVD lost verkiezingsbelofte in: Taxi's op busbaan N217

VVD VVD Zuid-Holland 06-04-2019 07:57

In het eerste kwartaal heeft de VVD een grote verkiezingsbelofte ingelost: De toegankelijkheid van de busbaan langs de N217 toegankelijk maken voor de zogenaamde blauwe borden, oftewel taxi’s en doelgroepenvervoer.

https://hoekschewaard.vvd.nl/nieuws/34893/vvd-lost-verkiezingsbelofte-in-taxi-s-op-busbaan-n217

Maart stond in het teken van de mobiliteitsagenda van de Hoeksche Waard. Met grote projecten zoals de renovatie van de Heinenoordtunnel en Haringvlietbrug voor de boeg zullen we goed moeten plannen en tijdig maatregelen moeten nemen om overlast te voorkomen en de doorstroming op gang te houden op ons mooie eiland.

We hebben meteen een grote verkiezingsbelofte ingelost: De toegankelijkheid van de busbaan langs de N217 toegankelijk maken voor de zogenaamde blauwe borden, oftewel taxi’s en doelgroepenvervoer. In een motie die gezamenlijk met bijna alle partijen is opgesteld hebben we onze punten mee kunnen nemen.

Daarnaast heeft VVD heeft zich hard gemaakt voor goede parkeervoorzieningen bij het busstations Heinenoord en langs de A29 bij Numansdorp. En uiteraard hebben we onze mening over de A4-Zuid niet onder stoelen of banken gestoken.

VVD wil Taxivervoer op busbaan N217

VVD VVD Zuid-Holland 13-11-2018 08:20

De VVD Hoeksche Waard wil dat de busbaan langs de N217 ook wordt opengesteld voor taxi’s en groepsvervoer. Dit leidt tot minder drukte op de overvolle N217 en verminderde reistijd voor de passagiers in de taxi’s en busjes. De benodigde aanpassingen zijn relatief eenvoudig te realiseren en is een eerste stap om snel iets te doen aan de verkeersdrukte van en naar de Hoeksche Waard.

https://hoekschewaard.vvd.nl/nieuws/32625/vvd-wil-taxivervoer-op-busbaan-n217

© VVD Hoeksche Waard

“Veel automobilisten, die in de file staan ergeren zich er aan dat de busbaan en de weg voor langzaam verkeer er bijna werkeloos bij liggen. Het gebruik is zodanig laag, dat wij deze wegen willen open stellen voor de zogenaamde ”blauwe” kentekenplaten. Het is een relatief eenvoudige maatregel en het mes snijdt aan twee kanten: de N217 wordt ontlast en de passagiers in de taxi’s en in het speciale vervoer komen sneller op hun eindbestemming. Als de ervaringen positief zijn, willen we ook het vrachtverkeer deze mogelijkheid bieden”, zegt Arnold de Man, lijsttrekker van de VVD Hoeksche Waard.

Het verbeteren van de bereikbaarheid in en van/naar de Hoeksche Waard is een belangrijk punt voor de VVD. De VVD wil tevens een scheiding tussen het landbouwverkeer en het normaal verkeer op de N217 tussen ‘s-Gravendeel en Maasdam. Ook zijn een verbetering van het totale wegennet op het eiland met ontlasting voor de kernen, de belangrijke aanleg van de A4-Zuid en een goed openbaar vervoer noodzakelijk. Juist door deze combinatie wordt de overlast verminderd en is er ook bij onderhoudswerkzaamheden aan de Heinenoord- of Kiltunnel of Haringvlietbrug sprake van een betere doostroming.

 “We hebben inmiddels overleg gevoerd met de VVD verkeersgedeputeerde Floor Vermeulen en hij staat positief ten opzichte van onze plannen”, aldus De Man, die het gedeeltelijk openstellen van de busbaan van de N217 als een eerste en snelle mogelijkheid ziet om de bereikbaarheid van de Hoeksche Waard te verbeteren.

 

Mobiliteit is een verkiezingsthema!

VVD VVD SGP D66 CDA Zuid-Holland 24-09-2018 10:42

Op 20 september was Léon Hoek, kandidaat raadslid voor de VVD, te gast in een paneldiscussie over mobiliteit in de Hoeksche Waard. De avond was georganiseerd door Groen Links Hoeksche Waard en de stichting Stop A4. In het panel zaten o.a. vertegenwoordigers van de ondernemersvereniging, van het Hoeksche Waard Landschap en van de politieke partijen: CDA, SGP, D66 en Groen Links Zuid-Holland. De VVD was de enige politieke partij die zich uitdrukkelijk uitsprak voor de aanleg van de A4. Op een verantwoorde manier uiteraard.

https://hoekschewaard.vvd.nl/nieuws/31776/mobiliteit-is-een-verkiezingsthema

Hoe houden we de Hoeksche Waard bereikbaar’ was de centrale vraag, waar het panel over in discussie ging. Er werden interessante oplossingen genoemd zoals snelfietspaden, betere busverbindingen en zelfs een metro of lightrail werden als oplossing genoemd voor personenvervoer. Vervoer over spoor en water werden als alternatief genoemd voor vrachtvervoer.

Voor de VVD, bij monde van Léon Hoek, is het duidelijk: alle oplossingen zijn welkom (o.a. openbaar vervoer, fietsverbindingen)  maar je zult ook moeten investeren in de A4-Zuid om de Hoeksche Waard op lange termijn bereikbaar te houden. Daarnaast speelt het veiligheidsaspect ook een rol, als bijvoorbeeld bij een nieuwe “Moerdijkbrand” een grootschalige evacuatie nodig is.

Tijdens de avond bleek dat ook ondernemers het belang van de A4-Zuid onderschrijven. En zij vragen ook voor lokale en korte termijn oplossingen in de Hoeksche Waard. De ondernemers zien in spoor of water geen echte oplossing om vrachtverkeer van de snelweg af te halen.

Waarom de A4-zuid?Het openen van de A4 in Midden Delfland en Steenbergen heeft gezorgd voor een meer dan 20% toename in verkeer. Iedereen die van en naar de Rotterdamse regio rijdt merkt dat dagelijks: files en ongelukken zorgen voor enorm veel vertraging. Om die reden pleit jouw VVD ervoor om in de nieuwe gemeente zo snel mogelijk te starten met de lobby bij provincie en Rijk om de aanleg te bespoedigen.

Daar verbinden we wel voorwaarden aan: de 6 kilometer A4 door de Hoeksche Waard wordt indien mogelijk verdiept aangelegd, er komt een op- en afrit bij Oud-Beijerland en de capaciteit van de Haringvlietbrug wordt ook verhoogd.

Voor de VVD is mobiliteit een topprioriteit de komende periode.

Ons standpunt over de A4 staat hier.

Von Martels:Kamervragen over het onterecht afnemen van rijbewijs van ouderen

CDA CDA VVD Zuid-Holland 04-04-2018 06:27

Van honderden ouderen is het rijbewijs ten onrechte afgenomen zo meldt de NOS. CDA Tweede Kamerlid Maurits von Martels heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat tijdens het Vragenuurtje gevraagd naar deze cijfers. Von Martels: ‘’De politie en de marechaussee hebben de afgelopen drie jaar ten onrechte rijbewijzen ingenomen van 229 automobilisten van 70 jaar en ouder. Na medisch onderzoek en eventuele rijtest bleken deze zeventigplussers volledig in orde te zijn. Vaak kregen zij pas na een half jaar hun rijbewijs terug’’. Von Martels pleitte voor kortere termijnen van teruggave. Tevens vroeg Von Martels de minister of zij ervan overtuigd is dat er geen sprake is van leeftijdsdiscriminatie. Minister van Nieuwenhuizen (VVD) gaf aan dat zij met zekerheid kan stellen dat er geen sprake is van leeftijdsdiscriminatie. Ook zal er aandacht aan de reactietermijnen worden besteed tijdens de evaluatie van het CBR. Deze evaluatie zal voor de zomer naar de Tweede Kamer worden gestuurd. https://nos.nl/artikel/2225367-rijbewijs-honderden-ouderen-ten-onrechte-ingenomen.html

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.