Nieuws van politieke partijen in Zutphen inzichtelijk

13 documenten

CDA-fractie stelt vragen aan college over rotonde op kruispunt N348

CDA CDA Zutphen 09-03-2020 19:48

CDA Zutphen-Warnsveld heeft vandaag, 9 maart 2020, vragen gesteld aan het college over de aanleg van een rotonde op de N346 (de weg Zutphen-Lochem) bij de kruising met de Almenseweg. In de Stentor van 25 februari heeft het Zutphense college, bij monde van wethouder Matser, aangegeven hoe het aankijkt tegen een financiële bijdrage voor aanleg van een rotonde op de N346 (de weg Zutphen-Lochem) ter hoogte van de kruising met de Almenseweg. Deze kruising wordt wel de onveiligste verkeerssituatie van Gelderland genoemd. Er gebeuren daar regelmatig ongelukken. Fractievoorzitter Hein Brunsveld maakt zich hierover grote zorgen: "Vaak gaat het om ongevallen met alleen blikschade, maar ik ben bang dat er vroeger of later iets ergers gebeurt. Van deze verantwoordelijk ben ik me bewust. Het CDA juicht het daarom toe dat ook de provincie Gelderland nu aangeeft dat een rotonde op die plek een goede en verstandige oplossing is." In het provinciale coalitieakkoord 'Samen voor Gelderland' is de fifty-fifty-benadering voor cofinanciering van dit soort projecten losgelaten en vervangen door de mooie omschrijving 'evenwichtige cofinanciering gericht op echt maatwerk'. Het maatwerkprogramma biedt mogelijkheden om de provinciale opgaven toch te realiseren. Vragen aan het college: Is het college het eens met het CDA dat de betreffende kruising op dit moment zorgt voor te veel ongelukken, en dat aanpassing van de kruising noodzakelijk is? Op welke manier heeft het college contact met de provincie Gelderland op dit dossier? Wat is de huidige status van de voorbereiding van deze rotonde? Wanneer gaat de 'schop de grond in'? De reactie van wethouder Matser: "De wethouder is het eens met het CDA dat deze gevaarlijke kruising aangepakt moet worden. Recentelijk heeft de wethouder hierover gesproken met de Gelderse gedeputeerde. Hij heeft daarbij aangegeven dat, door de financiële situatie van de gemeente Zutphen, een financiële bijdrage vanuit de gemeente niet mogelijk is. Op dit moment wacht het college de reactie van de provincie af." Voor CDA Zutphen-Warnsveld is verkeersveiligheid een absolute prioriteit. Wij blijven dit onderwerp op de voet volgen!

CDA-fractie stelt vragen aan college over rotonde op kruispunt N348

CDA CDA Zutphen 09-03-2020 19:48

CDA Zutphen-Warnsveld heeft vandaag, 9 maart 2020, vragen gesteld aan het college over de aanleg van een rotonde op de N346 (de weg Zutphen-Lochem) bij de kruising met de Almenseweg. In de Stentor van 25 februari heeft het Zutphense college, bij monde van wethouder Matser, aangegeven hoe het aankijkt tegen een financiële bijdrage voor aanleg van een rotonde op de N346 (de weg Zutphen-Lochem) ter hoogte van de kruising met de Almenseweg. Deze kruising wordt wel de onveiligste verkeerssituatie van Gelderland genoemd. Er gebeuren daar regelmatig ongelukken. Fractievoorzitter Hein Brunsveld maakt zich hierover grote zorgen: "Vaak gaat het om ongevallen met alleen blikschade, maar ik ben bang dat er vroeger of later iets ergers gebeurt. Van deze verantwoordelijk ben ik me bewust. Het CDA juicht het daarom toe dat ook de provincie Gelderland nu aangeeft dat een rotonde op die plek een goede en verstandige oplossing is." In het provinciale coalitieakkoord 'Samen voor Gelderland' is de fifty-fifty-benadering voor cofinanciering van dit soort projecten losgelaten en vervangen door de mooie omschrijving 'evenwichtige cofinanciering gericht op echt maatwerk'. Het maatwerkprogramma biedt mogelijkheden om de provinciale opgaven toch te realiseren. Vragen aan het college: Is het college het eens met het CDA dat de betreffende kruising op dit moment zorgt voor te veel ongelukken, en dat aanpassing van de kruising noodzakelijk is? Op welke manier heeft het college contact met de provincie Gelderland op dit dossier? Wat is de huidige status van de voorbereiding van deze rotonde? Wanneer gaat de 'schop de grond in'? De reactie van wethouder Matser: "De wethouder is het eens met het CDA dat deze gevaarlijke kruising aangepakt moet worden. Recentelijk heeft de wethouder hierover gesproken met de Gelderse gedeputeerde. Hij heeft daarbij aangegeven dat, door de financiële situatie van de gemeente Zutphen, een financiële bijdrage vanuit de gemeente niet mogelijk is. Op dit moment wacht het college de reactie van de provincie af." Voor CDA Zutphen-Warnsveld is verkeersveiligheid een absolute prioriteit. Wij blijven dit onderwerp op de voet volgen!

https://www.rivm.nl/nieuws/hitteplan- ...

Burgerbelang Zutphen Warnsveld Burgerbelang Zutphen Warnsveld Zutphen 24-06-2019 08:56

https://www.rivm.nl/nieuws/hitteplan-actief-delen-nederland Hitteplan 2019.

Voorstel herinrichting kermislocatie in de binnenstad | Zutphen

GroenLinks GroenLinks Zutphen 23-09-2018 00:00

Voorstel GroenLinks Zutphen voor de herinrichting van de kermislocatie.

Voorstel Zaadmarkt en Houtmarkt worden vrijgemaakt Op de Groenmarkt uitsluitend relatief geluidsarme, kindvriendelijke attracties zoals snoepkraam, oliebollenkraam, draaimolen, goktenten, spookhuis, waarzegster etc. ‘Zware attracties’ met veel geluid en lichtflitsen op de IJsselkade nabij de Marspoortstraat Eventueel ‘stille’ kramen in de Marspoortstraat

 

Voordelen De (in juridische termen ‘onduldbare’) geluidoverlast van de Hout- en Zaadmarkt behoort hiermee tot het verleden Geen klankkasteffect in de smalste delen van de markten De weekmarkt kan op de Hout- en Zaadmarkt blijven Geen inkomstenverlies voor de ondernemers op de Houtmarkt en omgeving (de kermis kan nu wellicht zelfs tot meer omzet leiden) Het Geelvinck Muziek Museum kan tijdens de kermisweek gewoon open blijven Het meest monumentale deel van de markten blijft in de nazomer bereikbaar en interessant voor toeristen De geluidsoverlast op de Groenmarkt neemt sterk af De interactie tussen kermis en het winkelend publiek blijft door de locatie Groenmarkt bestaan (zie de argumenten van de inspreker dhr. De Jager: jonge ouders zetten hun kind tijdens het winkelen in de draaimolen, oudere mensen trakteren elkaar op een kaneelstok etc.) Minder onrust en onveiligheid op de markten Betere verbinding met het vuurwerk aan de overkant van de IJssel De kermis blijft hiermee in de binnenstad.

 

Kanttekeningen Het voorstel is ongunstig voor de IJsselkade, maar geeft minder overlast dan op de Hout- en Zaadmarkt omdat het geluid op de IJsselkade weg kan (geen klankkast-effect) Op de IJsselkade zullen investeringen moeten worden gedaan, bijvoorbeeld in de aanleg van krachtstroom. Maar die zijn relatief beperkt omdat een deel van de kermis wordt gehuisvest op de Groenmarkt, waar de voorzieningen al aanwezig zijn Algemeen: er is geen locatie denkbaar die iedereen tevreden kan stellen, wel zijn locatie(s) die de huidige problemen flink doen afnemen. Het is zaak de beste alternatieven in de discussie mee te nemen.

CDA stelt vragen over verkeerssituatie N348

CDA CDA Zutphen 14-05-2018 06:59

Afgelopen week heeft er helaas wederom een ernstig ongeluk plaatsgevonden op de nog steeds "nieuwe rondweg om de Polbeek", de N348. Volgens een woordvoerder van de provincie wordt er structureel te hard gereden, maar is de provincie niet van plan om daarop in te grijpen. Het betreft hier de eigen verantwoordelijkheid van de automobilist. Volgens dhr Jos Addink, voormalig transportondernemer en parkmanager van De Mars, ligt het probleem in de bermen. Deze zijn te zacht. Auto's die in de bermen terecht komen glijden makkelijk weg en verliezen zo de macht over het stuur. Het CDA stelt de volgende vragen vanavond tijdens het Vragenkwartiertje: - Wat is de visie van het College op de verkeersveiligheid van dit traject? - Heeft het College overleg met de Provincie om de verkeersveiligheid te verbeteren, bijv. door het verstevigen van de bermen of door het plaatsen van zgn flitspalen?

Verkeersveiligheid in Zutphen

D66 D66 GroenLinks Zutphen 03-05-2018 07:48

Verkeersveiligheid in Zutphen

Toen ik eind april de Stentor opensloeg viel mijn oog op een paginagroot artikel over de verkeersveiligheid in Nederland. Het blijkt dat er voor het eerst meer fietsers zijn omgekomen dan inzittenden van een auto. Topadviseur Peter van der Knaap vindt dan ook dat het de hoogste tijd is om het lokale bestuur desnoods te dwingen om hun gemeente verkeersveiliger te maken. Mijn gevoel dat verkeersveiligheid enorm leeft onder de bevolking werd nog eens versterkt toen ik vorige week voor ProDemos aan de slag mocht met leerlingen van de Vrije School Zutphen over democratie en gemeente in de oude raadszaal. Leerlingen mochten zelf problemen aandragen én oplossen. Veiligheid van fietsen was een hot topic: jeugd voelt zich heel kwetsbaar door het vele vrachtverkeer. Het merendeel van de aangedragen onderwerpen ging dan ook over verkeersveiligheid.

De verbetering van de verkeersveiligheid in Zutphen verdient daarom weer om hoog op de agenda gezet te worden vindt D66 Zutphen-Warnsveld. Het werk in Zutphen op het gebied van veiliger wegverkeer is nog lang niet af. En wij staan niet alleen in deze gedachte. Maar liefst drie moties kwamen voorbij in de gemeenteraad van afgelopen maandag 23 april. De motie “Paulus Potterstraat goed op weg” werd door de fracties van GroenLinks, D66, Stadspartij, Fractie Pepers en Lijst van Vliet ingediend. De motie verzoekt het college om de fietsroute vanuit Leesten en Warnsveld door te trekken over de Paulus Potterstraat naar het centrum en dit in 2019 te realiseren waarbij bewoners, scholen en ondernemers aan de Paulus Potterstraat en deel Berkenlaan worden meegenomen in de te realiseren plannen. De tweede motie pleitte voor een integrale aanpak van veilig verkeer in de hele gemeente Zutphen. De derde motie betrof een specifieke verkeerssituatie, te weten de kruising Jan Vermeerstraat/Gerard Doustraat.

Wij steunen de drie moties van harte. Want we zijn in Zutphen toe aan een integrale aanpak van het verkeer. Wat ons betreft verdient de Paulus Potterstraat hierin prioriteit. Zeker als je naar de verkeersveiligheid kijkt. De kruising Jan Vermeerstraat/Gerard Doustraat kan dan hopelijk snel verbeterd worden binnen de integrale aanpak van de verkeerssituaties en verkeersveiligheid van de gemeente Zutphen. Alle moties werden met een grote meerderheid aangenomen.  Het college is nu aan zet en ik hoop van harte dat de vaart er in blijft, want een aantal verkeerssituaties zijn heel hard aan verbetering toe.

Huibert Brouwer

Raadslid D66 Zutphen-Warnsveld

https://zutphen.d66.nl/2018/05/03/verkeersveiligheid-in-zutphen/ https://zutphen.d66.nl/2018/05/03/verkeersveiligheid-in-zutphen/ https://zutphen.d66.nl/2018/05/03/verkeersveiligheid-in-zutphen/

 

Paulus Potterstraat goed op ...

GroenLinks GroenLinks Zutphen 11-04-2018 12:44

Paulus Potterstraat goed op weg Afgelopen maandag is tijdens het forum onze motie Paulus Potterstraat goed op weg behandeld, naast de moties over de kruising Gerard Doustraat-Jan Vermeerstraat en het verzoek tot het maken van een integraal verkeersplan, waarvan wij mede-indiener zijn. Allereerst waren er twee insprekers, bewoners van de Jan Vermeerstraat, die ons namens meerdere bewoners toegesproken hebben en duidelijk maakten dat het verkeer in deze straat, en dan vooral het zware verkeer (vrachtverkeer), aanzienlijk is toegenomen. Ook rijden de auto’s veel te hard; dit zorgt, tezamen met de vele fietsers in deze straat, voor onveilige situaties. Wat in dit forum duidelijk werd, is dat het hele gebied rondom de Paulus Potterstraat hinder ondervindt van het toenemende verkeer. Als GroenLinks onderstrepen we het belang van een integraalplan en merken we net als de andere partijen dat het op verschillende plekken anders moet met het verkeer in Zutphen. Een optie is om de drie moties samen te voegen en als geheel in te dienen in de raad. Daarover gaan we nog even in beraad, want veiligheid staat altijd voorop en dat er snel grote maatregelen genomen moeten worden in de Paulus Potterstraat en de Jan Vermeerstraat is ons nu wel duidelijk. Wordt vervolgd. Lees het hele bericht op onze website: https://zutphen.groenlinks.nl/nieuws/paulus-potterstraat-goed-op-weg https://www.destentor.nl/zutphen/brede-steun-voor-aanpak-gevaarlijke-verkeerssituaties-zutphen~a3dcfba8/

Paulus Potterstraat goed op weg | Zutphen

GroenLinks GroenLinks Zutphen 11-04-2018 00:00

Afgelopen maandag is tijdens het forum onze motie Paulus Potterstraat goed op weg behandeld, naast de moties over de kruising Gerard Doustraat-Jan Vermeerstraat en het verzoek tot het maken van een integraal verkeersplan, waarvan wij mede-indiener zijn.

Allereerst waren er twee insprekers, bewoners van de Jan Vermeerstraat, die ons namens meerdere bewoners toegesproken hebben en duidelijk maakten dat het verkeer in deze straat, en dan vooral het zware verkeer (vrachtverkeer), aanzienlijk is toegenomen. Ook rijden de auto’s veel te hard; dit zorgt, tezamen met de vele fietsers in deze straat, voor onveilige situaties.

Wat mij in dit forum heel duidelijk werd, is dat het hele gebied rondom de Paulus Potterstraat hinder ondervindt van het toenemende verkeer. Ik heb echter duidelijk gemaakt dat wij als GroenLinks voor een integraalplan zijn omtrent al het verkeer in Zutphen, maar dat wij nu urgentie zien voor de Paulus Potterstraat.

Deze straat wordt in de praktijk namelijk al jaren als fietsstraat gebruikt, gezien de grote aantallen fietsers vanuit het centrum richting Warnsveld en vice versa. Aanpassingen om de verkeerssituatie veiliger te maken zijn dan ook noodzakelijk. Deze aanpassingen zijn al in 1996 én in 2008 uitgebreid besproken in de raad. De urgentie van de aanleg van een primaire fietsstraat heeft in onze ogen prioriteit om de veiligheid in deze straat te kunnen waarborgen. 

De afgelopen periode heb ik met verschillende belanghebbenden uit de Paulus Potterstraat gesproken en tijdens die gesprekken veel oplossingen gehoord die de veiligheid en overzichtelijkheid kunnen vergroten. De wethouder heeft aangegeven met deze oplossingen aan de slag te willen gaan.

Desondanks willen we dat er, naast snelle oplossingen, vooral goed gekeken wordt naar wat deze straat echt nodig heeft om alle problemen op te lossen. Waarbij we als grootste knelpunten vooral het parkeren bij Arcus en de daardoor grote onveiligheid onderaan de fietsbrug en de problemen rondom de scholen de Wegwijzer en de Plotter hebben aangewezen. De wethouder zegt hier al druk mee bezig te zijn, maar concrete voorbeelden over wat dit dan in de praktijk inhoudt blijven vooralsnog uit.

Als GroenLinks onderstrepen we het belang van een integraalplan en merken we net als de andere partijen dat het op verschillende plekken anders moet met het verkeer in Zutphen. Een optie is om de drie moties samen te voegen en als geheel in te dienen in de raad. Daarover gaan we nog even in beraad, want veiligheid staat altijd voorop en dat er snel grote maatregelen genomen moeten worden in de Paulus Potterstraat en de Jan Vermeerstraat is ons nu wel duidelijk. 

Wordt vervolgd.

Martine Westerik, namens de fractie GroenLinks Zutphen - Warnsveld

 

 

Hieronder de persberichten n.a.v. het forum afgelopen maandag:

De Stentor: Brede steun voor aanpak gevaarlijke verkeerssituaties zutphen

Lokaal Gelderland: Paulus Potterstraat moet echt veiliger

Lokaal Gelderland: Bewoners Jan Vermeerstraat uiten zorgen

Slimme bereikbaarheid

VVD VVD Zutphen 16-03-2018 10:50

https://zutphen.vvd.nl/nieuws/29167/slimme-bereikbaarheid

Zutphen groeit en dat is goed nieuws: het gaat steeds beter met onze gemeente. Daarbij hoort dat de verkeerstromen zich blijven ontwikkelen. Om Zutphen en Warnsveld ook in de toekomst gezond te houden is een passende infrastructuur van groot belang

Met de komst van de rondweg De Hoven zullen de verkeerstromen rondom Zutphen wijzigen. Dat vergt aanpassingen aan de infrastructuur. Zo wil de VVD een snelle en toekomstbestendige oplossing voor het soepel afwikkelen van verkeer aan de westzijde van de Cortenoeversebrug (Nieuwe IJsselbrug). Bij de ontwikkeling van deze brug is rekening gehouden met een maximale capaciteit aan voertuigbewegingen. Deze capaciteit wordt al jarenlang overschreden. Hier moeten we samen met de Provincie en buurgemeenten doorpakken: niets doen zal betekenen dat Zutphen steeds minder goed bereikbaar is en zal daarmee haar aantrekkelijkheid verliezen voor toerisme en bedrijvigheid, maar ook als woonplaats.

Ook is het noodzakelijk om de ring tussen de N348 ter hoogte van de rotonde met de Polbrug door te trekken in noord-westelijke richting, zodat het bedrijventerrein de Mars aansluiting vindt op de N345 richting Apeldoorn. De VVD ondersteunt de wens van de ondernemers om de toegang tot de Industriehaven te verbeteren ten gunste van de scheepvaart. De monumentale IJsselbrug hindert de scheepvaart en zal op termijn vervangen moeten worden. Hierover loopt reeds overleg met de Provincie. De VVD vindt dat er een duurzame oplossing moet komen voor de ontsluiting aan de noord-westzijde van Zutphen richting rijksweg A1. Zo wordt het vestigen van bedrijvigheid op bedrijventerrein de Mars interessant voor logistieke partijen en krijgt Zutphen een nieuwe groei impuls.

De VVD wil graag gebruik maken van slimme infrastructuur en oplossingen die het mogelijk maken de bestaande infrastructuur optimaal te benutten. Zo heeft Zutphen een groot knooppunt voor spoorvervoer en zijn er diverse lijnbusverbindingen. De binnenstad van Zutphen is vanuit historisch perspectief minder geschikt voor grote verkeersstromen. Daarom is het belangrijk dat aan de randen van de oude stad goede voorzieningen zijn.

Het is van essentieel belang dat zowel de bedrijventerreinen als de binnenstad van Zutphen bereikbaar blijven. Daarbij horen parkeervoorzieningen op een goed niveau. Hierdoor blijft afwikkeling van het doorgaande verkeer op orde en kunnen bezoekers snel een parkeerplaats vinden.

Al eerder namen wij het initiatief tot een hoogwaardiger parkeervoorziening aan De Houtwal in combinatie met aantrekkelijke looproutes naar de binnenstad. De Poort van Zuid moet zo snel gerealiseerd gaan worden alsook een herinrichting van het ’s Gravenhof. Dit kan alleen in samenwerking met de Provincie en in samenspraak met alle belanghebbenden: omwonenden, cultuurinstellingen, horeca en winkeliers.

In de promotie van Zutphen moet de bereikbaarheid van onze gemeente via de snelweg A1, openbaar vervoer en de fiets een prioriteit worden. Betere benutting van parkeerruimte kan worden bevorderd met dynamische bewegwijzering en apps. Het delen van parkeerruimte en vervoermiddelen (deelauto’s) moet worden gestimuleerd.

De veiligheid van fietsverbindingen in Warnsveld en Zutphen blijft van een hoog niveau. Er is in de binnenstad en bij Winkelcentrum Warnsveld meer gelegenheid nodig om fietsen te stallen.

Bij aanbestedingen in infrastructuur en het openbaar vervoer neemt de gemeente het voortouw om duurzame innovaties van de grond te krijgen (bijvoorbeeld adaptieve LED verlichting, bussen op waterstof).

Maak van Paulus Potterstraat na 22 jaar nu eindelijk een fietsstraat | Zutphen

GroenLinks GroenLinks Zutphen 13-03-2018 00:00

GroenLinks Zutphen-Warnsveld wil dat het al lang geleden genomen besluit om de Paulus Potterstraat om te vormen tot een fietsstraat nu eindelijk wordt uitgevoerd. In een fietsstraat is de inrichting afgestemd op fietsers en zijn auto’s te gast.

Het besluit om de Paulus Potterstraat in te richten als een fietsstraat is al genomen in 1996 en vervolgens opnieuw in 2008. Om onduidelijke redenen is dit voornemen nooit uitgevoerd. De GroenLinks-fractie heeft de gemeenteraad via een motie gevraagd om nu eindelijk tot snelle uitvoering over te gaan. GroenLinks is op 14 maart in de vroege ochtend in de Paulus Potterstraat aanwezig om hiervoor extra aandacht te vragen. 

Sinds 1996 noodzaak alleen maar toegenomen

In de afgelopen 22 jaar zijn er aan de Paulus Potterstraat scholen uitgebreid en bijgekomen, plus nog een kinderdagverblijf. Ook liggen er twee gezondheidscentra aan de straat en komt er steeds meer fietsverkeer vanuit Leesten en Warnsveld via de brug over de Den Elterweg door de Paulus Potterstraat op weg naar de binnenstad, en vanuit tegengestelde richting. Volgens fractielid Martine Westerik van GroenLinks is de noodzaak voor een fietsstraat daarmee alleen maar toegenomen: “Op het moment is het vooral in de ochtenduren en bij het uitkomen van de scholen een gekrioel van fietsers en auto’s die elkaar passeren, stoppen, inladen en uitladen. Dit levert vaak onoverzichtelijke en daarmee onveilige situaties op. Bovendien is er door het eerdere voornemen weinig tot geen onderhoud meer gepleegd aan het wegdek.”

“Bij mobiliteit gaat het nog teveel over de auto”

Martine Westerik: “Als we het over mobiliteit hebben in Zutphen praten we vaak meteen over de auto. Dit zouden we nu toch echt eens los moeten laten. We moeten naar de toekomst toe veel meer gaan denken vanuit schoon vervoer. Die verandering moeten we nu echt gaan inzetten.”

Het pleidooi van GroenLinks past in het streven om meer invalswegen van Zutphen fietsvriendelijk te maken, zoals de Deventerweg en de Warnsveldseweg die binnenkort worden heringericht. Ook de aansluiting van de rode loper en de Spittaalstraat bij de Gerard Doustraat kan voor fietsers wat GroenLinks betreft nog een stuk beter.

Martine Westerik: “Het is nu echt tijd voor een andere koers. We zijn dan ook blij met de moties ook van andere partijen voor meer verkeersveilige situaties”

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.