Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

2 documenten

Kamervragen over A79 bij Vroenhof/Goudenrood

CDA CDA VVD PvdA Valkenburg aan de Geul 14-12-2019 12:29

Afgelopen week hebben CDA kamerleden Wytske Postma (CDA woordvoerder infrastructuur) en Martijn van Helvert (ons CDA kamerlid in Regio Zuid-Limburg), op verzoek van CDA Valkenburg aan de Geul, kamervragen gesteld aan minister Cora van Nieuwenhuizen, minister van infrastructuur en waterstaat. Sinds 1991 vragen de inwoners van “Het Goudenrood” al om geluidswerende maatregelen i.v.m. geluidsoverlast van de A79 in hun achtertuin. Bijna 30 jaar na de eerste stappen van de werkgroep uit Houthem-Sint Gerlach om voor geluidswering te strijden, wordt het tijd dat er echt concrete actie komt. Eerder pleite CDA gedeputeerde Hubert Mackus al voor een snellere realisatie van het aanbrengen van een ZOAB wegdek, waardoor sprake zal zijn van geluidsvermindering. Recent is daar nog een opmerkelijke tijdelijke snelheidsverlaging op de A79 aan toegevoegd, dit i.h.k.v. “veiligheid” van het wegdek. De gesprekken tussen de initiatiefnemers van “Wij zijn Houthem-St.Gerlach” en vertegenwoordigers van Rijkswaterstaat Zuid-Nederland lijken een positief resultaat te gaan opleveren. CDA Valkenburg aan de Geul probeert met het gebruik maken van het provinciaal en landelijk (politiek) netwerk deze positieve ontwikkeling te versterken. Initiatieven CDA Valkenburg aan de Geul In het bericht van 22 januari 2018 van TV Valkenburg werd vermeld dat het vorige college tegenstander was van geluidsschermen, sterker nog dat het college aan Rijkswaterstaat heeft geadviseerd dat inwoners het moesten oplossen met gevelisolatie. Het CDA heeft daarom gemeend dit thema te moeten opnemen in haar verkiezingsprogramma. Zeker na zoveel jaar vindt het CDA dat inwoners recht hebben op een passende oplossing voor de overlast. Na de verkiezingen heeft CDA in de nieuwe coalitie, in goed overleg met de coalitiepartners, gezorgd voor een andere zienswijze. Inmiddels heeft het college, bij monde van wethouder Remy Meijers, gezorgd dat Rijkswaterstaat is geïnformeerd over de positieve grondhouding van de gemeente Valkenburg aan de Geul ten opzichte van het plaatsen van geluidsschermen in “het Goudenrood” en bij het viaduct bij “Vroenhof”. Deze nieuwe stand van zake heeft ertoe geleid dat Rijkswaterstaat Zuid-Nederland heeft aangegeven aan zowel wethouder Meijers als in gesprekken met “Wij Houthem-St.Gerlach” dat de geluidsschermen er zeer mogelijk toch gaan komen. In verband met aangescherpte regelgeving valt de overlast in ieder geval binnen de kaders van het Meerjarenprogramma Geluidssanering (MJPG) van Rijkswaterstaat. Het programma is bedoeld om de leefbaarheid te vergroten bij mensen/woningen die overmatig overlast hebben van het geluid afkomstig van rijkswegen. Als er geen actie wordt ondernomen bestaat het risico dat deze situatie wederom “aan de kant wordt geschoven”. Het CDA zal zich blijven inspannen om dit dossier onder de aandacht te blijven brengen. Uiteraard staan de inspanningen van het CDA in geen verhouding met het jarenlange doorzettingsvermogen van dit inwonersinitiatief vanuit het kernoverleg “Wij Houthem-St.Gerlach”. Bezoek CDA Tweede Kamerlid Martijn van Helvert Op zaterdag 2 februari heeft Martijn van Helvert, op uitnodiging van CDA Valkenburg aan de Geul, de wijk “het Goudenrood” in Houthem bezocht. Het CDA en een afvaardiging van PGP Valkenburg waren daar destijds ook bij aanwezig. Hij heeft daar met diverse inwoners zelf gesproken over hun zorgen en de last die zij ervaren van het geluid afkomstig van de A79. Martijn van Helvert heeft destijds aangegeven zich hard te zullen maken in Den Haag voor een positieve beïnvloeding van de plannen ten gunste van de wensen van de inwoners van Houthem. Hij heeft tijdens zijn bezoek ook een petitie, die door de wijk reeds in 1991 was aangeboden aan lokaal en provinciaal bestuur, in ontvangst genomen. Martijn van Helvert heeft in aanloop naar het stellen van de kamervragen deze “historische” petitie aan de Minister aangeboden. Noodzaak stellen kamervragen Ondanks zeer voorzichtige positieve stappen aan Rijkswaterstaat zijde is i.o.m. Martijn van Helvert toch besloten om kamervragen te stellen. Daarnaast bieden diverse vertragingen van grote projecten i.h.k.v. de stikstof- en PFAS discussie openingen/mogelijkheden om onderhoud en geluidswerende maatregelen eerder te laten uitvoeren. Ondanks dat het geen onwil is van Rijkswaterstaat (RWS) zijn de voorgenomen projecten steeds verschoven. De vragen aan de minister zijn bedoeld om nu maar eens helder te laten worden waarom het zolang moet duren voordat de passende maatregelen getroffen worden om de ontzettende geluidsoverlast voor de inwoners van “het Goudenrood” en “Vroenhof” te minimaliseren. De vragen zijn in goed overleg met de werkgroep “Goudenrood” van kernoverleg “Wij Houthem-St.Gerlach” gesteld. Bij het stellen van de vragen is rekening gehouden met de positieve ontwikkelingen met betrekking tot de ophanden zijnde oplossing en het willen behouden van de goede relatie met Rijkswaterstaat Zuid-Nederland, zowel vanuit de werkgroep als met wethouder Remy Meijers, verantwoordelijk wethouder voor dit dossier. Politieke steun Om de kamervragen kracht bij te zetten heeft CDA Valkenburg aan de Geul in de voorbereiding contact gehad met gedeputeerde Hubert Mackus. Hij zegde toe om Rijksaterstaat te blijven herinneren aan het belang van een goed onderhouden ZOAB-wegdek. Uiteraard in het belang van de inwoners, maar zeker ook vanuit het belang dat Maastricht en Heerlen (via Valkenburg aan de Geul) een goede verbinding verdienen. Daarnaast heeft CDA Valkenburg aan de Geul meerdere gesprekken gevoerd met Tweede Kamerlid Martijn van Helvert over dit thema. Martijn van Helvert heeft zich bereid verklaard om kamervragen aan minister Cora van Nieuwenhuizen te stellen over deze langslepende kwestie. Dit heeft hij gezamenlijk gedaan met CDA collega Tweede Kamerlid Wytske Postma, die vanuit de CDA Tweede Kamerfractie o.a. de woordvoerder is op het thema infrastructuur. Op verzoek van CDA Valkenburg aan de Geul hebben de lokale fracties van PGP en VVD hun eigen “Haagse” netwerk benaderd om steun voor de vragen (en suggesties) aan de minister te vergaren. PvdA Tweede kamerlid Gijs van Dijk (woordvoerder infrastructuur) heeft inmiddels steun toegezegd en aangegeven zich te zullen aansluiten en zal met Van Helvert en Postma meepraten over dit dossier na de beantwoording van de vragen door de minister. De verwachting is dat VVD Tweede Kamerlid Remco Dijkstra (woordvoerder infrastructuur) dit ook zal doen. Belangrijk om zowel een coalitiepartner als een oppositiepartij als medestander te hebben. De kamervragen zijn te benaderen via: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2019Z25013&did=2019D51499 foto: TV Valkenburg

Bezoek Tweede Kamerlid Remco Dijkstra

VVD VVD D66 CDA Bodegraven-Reeuwijk 05-03-2018 06:00

https://bodegraven-reeuwijk.vvd.nl/nieuws/28458/bezoek-tweede-kamerlid-remco-dijkstra

Op uitnodiging van onze fractie bracht Remco Dijkstra in de middagspits een bezoek aan Bodegraven. Remco is Tweede Kamerlid voor de VVD en heeft sinds vorig jaar weginfrastructuur in zijn portefeuille. Na een korte, interactieve presentatie van ons kandidaat raadslid Robin Kersbergen zijn we met alle aanwezigen naar buiten gegaan om de problemen van dichtbij te bekijken. Dit werkbezoek leek ons na diverse gesprekken bij de provincie een goed vervolg om de noodzaak van de Bodegravenboog ook in de Tweede Kamer op de kaart te zetten.

Het was wat ons betreft een zeer geslaagde bijeenkomst, waarbij we om te beginnen nog onze hartelijke dank willen uitspreken voor de gastvrijheid van Buro N11. Voor de presentatie en bespreking werd ons een ruimte beschikbaar gesteld op de meest passende locatie die je bij dit thema kunt vinden, en zowel de verzorging als de technische ondersteuning lieten aan niets te wensen over!

Verkeersproblemen

Hoewel de problematiek rond de N11 al langer speelt, komt deze met de aantrekkende economie en de bijbehorende verkeersgroei steeds nadrukkelijker naar voren. De wachttijden worden langer, en de bereikbaarheid van onze gemeente staat onder druk. Niet alleen voor onze inwoners en bedrijven, maar ook voor hulpdiensten en fietsers. De toelichting van de verkeerssituatie uit de presentatie werd extra verduidelijkt aan de hand van dronebeelden. Deze gaven een zeer goede indruk gaven van zowel de lengte van de files, als ook de belangrijkste verkeersstromen.

Naast de opstoppingen kwam ook het probleem van sluipverkeer aan bod: de zeer beperkte parallelle routes zijn totaal niet geschikt voor het moderne verkeer. Robin lichtte toe dat dit een historische oorzaak heeft: in tegenstelling tot gebieden die wat verder buiten de grote steden lagen, is hier nooit een netwerk van enkelbaans wegen ontstaan. Dat is dan ook de keerzijde van de luxepositie dat we sinds 1939 op het snelwegennet zijn aangesloten: er is geen goed secundair wegennet. Al met al reden te meer om nu in goede samenwerking te zoeken naar oplossingen voor gemeente, regio en rijk.

Regeerakkoord

Remco gaf aan dat met het nieuwe regeerakkoord zo'n 2 miljard euro aan extra middelen voor infrastructuur beschikbaar is gekomen. Met name projecten die hoog scoren in de Nationale Markt en Capaciteitsanalyse (NMCA) maken een goede kans. Omdat de A12 tussen Gouda en Utrecht hier vrijwel bovenaan staat, is de kans groot dat hier middelen voor beschikbaar komen zodra de A20 bij Nieuwerkerk is verbreed. Na het zien van de presentatie en de situatie buiten, gaf hij aan dat het logisch zou zijn om de aansluiting met de N11 in deze plannen te betrekken. Over de planvorming rond infrastructuur wordt in mei bij de commissievergaderingen in de Kamer een inventarisatie gemaakt, en Remco wil dan zeker kijken of de Bodegravenboog hoger op de agenda kan komen.

Draagvlak

Met name het grote draagvlak voor de Bodegravenboog kan volgens Remco bijdragen aan een snellere realisatie. Bij de begrotingsbehandeling in november werd (kort na het aantreden van kabinet Rutte III) in de gemeenteraad een motie ingediend door CDA, VVD, CU en D66 met de oproep aan zowel het college als de fracties om de lobby kracht bij te zetten. Deze werd door alle partijen unaniem aangenomen. Robin vatte de middag kort maar krachtig samen: "Onze contacten met Den Haag zijn al goed, nu de verbinding nog!"

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.