Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

5 documenten

Unieke kans voor historische Maliebaan met meer ruimte voor fietsers en voetgangers | Utrecht

GroenLinks GroenLinks Utrecht 19-12-2019 00:00

De Maliebaan wordt opnieuw ingericht. De middenbaan wordt een wandel en fietspromenade en auto’s mogen alleen nog 30 km/u rijden op de ventwegen aan de zijkant. Het voorstel van het stadsbestuur hiervoor kwam tot stand na jarenlange gesprekken met de buurt en haalde donderdagavond een meerderheid in de Utrechtse gemeenteraad. 

GroenLinks raadslid Thijs Weistra: “Dit is een unieke kans om een historisch stuk Utrecht extra glorie te geven, met meer ruimte voor groen, voetgangers en fietsers. We kunnen hier geschiedenis schrijven en de Maliebaan nog mooier te maken.”  

Er lagen twee plannen voor het opnieuw inrichten van de Maliebaan. Voor de keuze van GroenLinks was verkeersveiligheid essentieel. Uit een vergelijking van een onafhankelijk onderzoeksbureau bleek het voorstel van het stadsbestuur het meest veilig. Ook was het voor GroenLinks belangrijk dat het kruispunt met de Nachtegaal/Reigerstraat veilig zonder verkeerslichten kan. 

Plan B kwam van een groep bewoners van de straat. Zij pleitten voor een middenbaan ingericht als fietsstraat waarbij de auto te gast is. Weistra: “Mooi dat er veel betrokkenheid is vanuit de buurt. We zullen bij de uitwerking van de plannen scherp blijven letten op veiligheid, geluid en trillen en dat het een prettige straat blijft voor gebruikers en bewoners.” 

Verlaag snelheid Ring Utrecht naar 80 km/u | Utrecht

GroenLinks GroenLinks D66 Utrecht 26-09-2019 00:00

Woensdag presenteerde de adviescommissie stikstofproblematiek van Remkes een helder advies: de maximumsnelheid op snelwegen moet omlaag om kwetsbare natuurgebieden te beschermen. Naar aanleiding hiervan pleiten GroenLinks en D66 voor het verlagen van de maximumsnelheid op de Ring Utrecht naar 80 km/u. Tijdens het vragenuur roepen ze het college op haar lobby bij het Rijk hierover te versterken.  

GroenLinks raadslid Thijs Weistra: “Het verlagen van de maximumsnelheid op de Ring is goed voor natuur en maakt de verbreding van de A27 overbodig. Bovendien willen we met deze maatregel voorkomen dat geplande woningbouwprojecten stil komen te liggen.” 

De commissie Remkes uit grote zorgen over de negatieve effecten van stikstof op natuur en adviseert ook gemeentes maatregelen te nemen voor het verminderen van stikstofuitstoot. GroenLinks en D66 willen weten wat de gemeente Utrecht daarvoor gaat doen en of het verlagen van de maximumsnelheid op de Ring Utrecht hieraan kan bijdragen. Ook vragen ze het college of deze maatregel kan voorkomen dat woningbouwprojecten stil komen te liggen. 

Wethouder Lot van Hooijdonk antwoordde hierop dat het college zich gesterkt in haar lobby voor snelheidsverlaging richting het Rijk. In november wordt de raad geïnformeerd over de stikstofproblematiek in Utrecht en oplossingen daarvoor. 

Minder ongelukken met snorfietsen door verplaatsing naar de rijbaan | Utrecht

GroenLinks GroenLinks D66 Utrecht 13-09-2019 00:00

In Amsterdam heeft de politie afgelopen week geconstateerd dat het aantal ernstige ongevallen met snorfietsen sinds de verplaatsing naar de rijbaan fors is gedaald. GroenLinks en D66 pleiten in Utrecht al lange tijd voor de verplaatsing van de snorfiets naar de rijbaan en stellen hierover vragen aan het college.

GroenLinks raadslid Thijs Weistra: "De cijfers uit Amsterdam klinken veelbelovend. De verplaatsing blijkt naast minder vieze uitstootgassen bij het fietsstoplicht, ook te leiden tot veiligere fietspaden en minder ongelukken met snorfietsen. Dat is goed nieuws voor snorfietsers en andere weggebruikers. Op naar groen licht voor onze lang gekoesterde wens!"

Op initiatief van GroenLinks en D66 is het college al enige tijd bezig met de uitwerking van de plannen om de snorfiets naar de rijbaan te verplaatsen. Dit duurt echter langer dan verwacht. Belangrijk reden voor deze vertraging lijkt de weerstand van nood en hulpdiensten, omdat zij vrezen voor de veiligheid.

Sinds de snorfiets in Amsterdam naar de rijbaan is verplaatst telde de politie telde tien ernstige ongelukken met snorfietsen tussen april en augustus. In dezelfde periode vorig jaar waren er 53 ernstige ongevallen. GroenLinks en D66 willen weten hoeveel ongelukken er op dit moment met snorfietsen zijn en vragen de wethouder of de cijfers uit Amsterdam doorslaggevend zijn om groen licht te geven voor de verplaatsing.

Kamervragen GroenLinks over extra bomenkap voor verbreding A27 | Utrecht

GroenLinks GroenLinks Utrecht 04-07-2018 00:00

Tweede Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks heeft Kamervragen gesteld over het geplande kappen van extra bomen door Rijkswaterstaat ten behoeve van verbreding van de A27. GroenLinks maakt zich zorgen over de grote hoeveelheid extra groen die ingeruild wordt voor asfalt.

De partij stelde onder meer vragen over de klaarblijkelijk verouderde gegevens op basis waarvan is besloten tot het kappen van meer bomen.GroenLinks wil weten wat dit betekent voor het besluit, het participatietraject en of dit mogelijk juridische gevolgen heeft.

Rijkswaterstaat maakte vorige week bekend dat er door een aanpassing van de plannen nog eens 28 hectare aan groen sneuvelt om de snelweg langs Amelisweerd uit te kunnen breiden naar 2x7 rijbanen. Volgens Rijkswaterstaat is er meer ruimte nodig dan eerder voorzien werd omdat er werkterreinen en tijdelijke rijstroken moeten komen waar nu nog bomen staan.

"Dat zijn 42 voetbalvelden aan bomen en struiken extra die plaats moeten maken", zegt GroenLinks raadslid Thijs Weistra "GroenLinks pleit voor een oplossing die de gezondheid en leefbaarheid van Utrecht en haar natuur vooropstelt, in plaats van een duur en vervuilend asfaltproject waar zoveel groen voor moet wijken."

Er is al jaren veel verzet tegen de verbreding van de A27. De gemeente Utrecht is tegen en en de provincie is ook niet overtuigd van het huidige voorstel. De Kerngroep Ring Utrecht, waarin Utrechtse bewoners en milieu- en natuurorganisaties zich verenigd hebben, zei na de mededeling van Rijkswaterstaat dat het tijd wordt voor een bereikbaarheidsplan dat de nadruk legt op openbaar vervoer en de fiets. Ook GroenLinks wethouder Lot van Hooijdonk dringt bij het Rijk aan op forse investeringen in de bereikbaarheid van de stad met een hoogwaardig openbaar vervoer. Ze benadrukt de urgentie hiervoor vanwege de groei van de stad.  

Ruimte voor de fietser, naar de weg met de snorfiets | Utrecht

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie Utrecht 04-07-2018 00:00

De gemeente Utrecht gaat de snorfiets vanaf begin 2019 verplaatsen van het fietspad naar de rijbaan. Door een meevaller bij de voorjaarsnota gebeurt dit op initiatief van GroenLinks, D66 en de ChristenUnie een half jaar eerder dan gepland.

De verplaatsing van de snorfiets naar de rijbaan is een langgekoesterde wens van onder andere D66 en GroenLinks, die eerder samen actieplan bommeroverlast opstelden. GroenLinks-raadslid Thijs Weistra: "Veel fietsers ergeren zich aan gevaarlijke situaties en het wachten in de uitlaatgassen van de scooter voor je bij het stoplicht. Door snorfietsen van het fietspad te halen maken we fietsen in Utrecht nog gezonder en veiliger.”

Meevaller

De verplaatsing van de snorfiets naar de rijbaan werd, eerder dan verwacht, mogelijk gemaakt door de regering. D66 en GroenLinks kondigden vrijwel direct na het bekend worden van dit nieuws aan dat zij dit in Utrecht willen regelen. Wethouder Everhardt antwoordde op vragen van de raad er wel kosten gemaakt moeten worden omdat rijbanen en borden veranderd moeten worden. Door een meevaller bij de voorjaarsnota kon dit geld op initiatief van D66 en GroenLinks direct worden ingezet. Daarom kunnen de maatregelen een half jaar eerder, namelijk vanaf begin 2019 worden ingevoerd.

Duurzame coalitie

De Utrechtse coalitie van GroenLinks, D66 en de ChristenUnie heeft in haar coalitieakkoord nog meer stappen aangekondigd voor de verduurzaming van Utrecht. Het verplaatsen van de snorfietsen naar de rijbaan zal gebeuren op geschikte rijbanen in de binnenstad en wijken daaromheen. Uitgesloten worden drukke wegen zoals de Kardinaal de Jongweg en de Marshallaan. Vanwege de drukte op deze wegen zal de snorfiets daar voorlopig nog wel op het fietspad mogen rijden

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.