Nieuws van politieke partijen in Amersfoort over CDA inzichtelijk

6 documenten

Motie De Stille Bemmel aangenomen!

CDA CDA Amersfoort 30-05-2023 17:47

Raadsvoorstel: Vaststellen kaderstellende notitie en reactienota locatie AH Leusderweg (1763113) De raad van de gemeente Amersfoort constaterende dat: A. De Van Bemmelstraat één van de nauwste straten van Amersfoort is. B. Veel klanten van de AH deze straat nu nog gebruiken om met hun auto de AH-parkeerplaats te bereiken. C. Deze auto’s van winkelpubliek tot overlast en gevaarlijke situaties voor spelende kinderen in de Van Bemmelstraat leiden. D. De nieuwbouw aan de Leusderweg voor extra autoverkeer gaat zorgen. E. Er voor bezoekers van de AH-nieuwbouw via de Van Campenstraat/Leusderweg een uitstekend alternatief is. verzoekt het college: 1. Het doorgaande verkeer in de Van Bemmelstraat te weren zodra AH zijn nieuwbouw heeft be- trokken. Alex Engbers CDA Foto Credit: Leusderweg-Amersfoort.nl

Programma, mensen en standpunten CDA provincie Utrecht

CDA CDA Amersfoort 11-03-2023 15:36

Het gehele verkiezingsprogramma, de standpunten en de mensen kunt u vinden op de CDA.nl Utrecht pagina!

Motie "Voetgangers en fietsers veilig naar het stadhuis" aangenomen!

CDA CDA Amersfoort 14-11-2019 07:03

MOTIE Fietsers en voetgangers veilig naar het stadhuisAmersfoort, 12 november 2019Raadvoorstel Toekomst Stadhuis (1183295)De raad van de gemeente Amersfoort overwegende dat:a. Het voorliggende raadsvoorstel uitgaat van de variant Trapezium als de toekomstige locatie van het stadhuis van Amersfoort;b. Het stadhuis hierdoor is geprojecteerd naast de rotonde De Nieuwe Poort met bijbehorende verkeersuitdagingen en verkeersstromen;c. De komst van het stadhuis op deze locatie een extra stroom fietsers en voetgangers van en naar het stadhuis creëert die de rotonde zullen oversteken;d. De verkeersveiligheid van fietsers en voetgangers op de rotonde Nieuwe Poort nu al een aan-dachtspunt is;e. De realisatie van het eerste deel van de ontwikkeling van de rotonde Nieuwe Poort al in 2020 is gepland;Verzoekt het College om:- De gevolgen van de inpassing van het stadhuis op de Trapezium locatie voor fietsers en voetgangers zo snel mogelijk in kaart te brengen en de uitkomst aan de gemeenteraad in het voorjaar terug te koppelen inclusief de raakvlakken met de ontwikkeling van de rotonde de Nieuwe Poort in 2020 Michelline Paffen (CDA)

Betaald of vergunning parkeren?

CDA CDA Amersfoort 20-04-2019 03:50

Dinsdag 16 april werd het raadvoorstel behandeld om de huidige B-vergunninggebiedengefaseerd om te gaan vormen naar gebieden waar men moet betalen om te parkeren. Dehuidige vergunninghouders krijgen dan een ontheffing en moeten eenzelfde bedragdaarvoor betalen als nu voor hun vergunning.De gemeente heeft namelijk onderzocht dat in veel van de vergunninggebieden overdagvrijwel geen auto’s geparkeerd staan omdat iedereen naar zijn werk is. Het doel van degemeente is nu om parkeren (tegen betaling) mogelijk te maken voor mensen diekortstondig bij een (tand)arts, fysiotherapeut, museum of winkel moeten zijn.Vanuit de stad ontvingen alle raadsleden zowel tijdens de inspraakronde als via de emailveel felle reacties van de bewoners in de betreffende gebieden.Men vroeg zich af welk probleem zich op dit moment voor doet, zij vrezen een toenamevan verkeer in hun straat op zoek naar een betaald parkeerplaatsje, onveiligheid voorhun op straat spelende kinderen en aantasting van hun woongenot.Bovendien bevinden zich in het overgrote deel van de straten in de betreffende gebiedenhelemaal geen winkels, museum, artsen en dergelijke. Ook gaven zij aan dat degemeente helemaal niet met hen had overlegd. Kortom: er was totaal geen draagvlak.De CDA-fractie is van mening dat bewoners betrokken moeten worden bij de besluitenvan de gemeenteraad. Dat wil niet zeggen dat iedereen altijd op alle punten gelijk krijgt,maar wel dat we er samen uit willen komen. We luisteren naar elkaar. Niet voor nietshameren we iedere keer weer op “starten voor de start”, participatie en draagvlak.Vooraf hebben wij ingeschat dat het raadsvoorstel om de vergunninggebieden om tevormen naar betaald parkeren door de collegepartijen zou worden gesteund en hebbendus geprobeerd om zo goed als mogelijk aan de bezwaren van de bewoners tegemoet tekomen. Wij hebben een amendement ingediend waarin wij hebben opgeroepen hetbetaald parkeren alleen in die straten in te voeren waar dat nodig, mogelijk en nuttig is.Dus waar winkeltjes zijn, een arts, een kapper of fysiotherapeut. En pas dan als er in diestraat ook voldoende draagvlak onder bewoners en winkeliers is.Dit amendement heeft het helaas niet gehaald. De coalitiepartijen hielden de rijengesloten.Daarnaast hebben we een motie ingediend die er voor moet zorgen dat het parkeren inde wijken duurder moet zijn dan parkeren in de beschikbare parkeergarages. Anderhalfkeer het tarief van de parkeergarage. Wat neerkomt op ongeveer 3,60 euro per uur.Bovendien moet op de parkeermeters duidelijk aangegeven staan dat parkeren daarduurder is dan in een parkeergarage.Met deze motie willen we bereiken dat zo weinig mogelijk mensen in deze wijken wilparkeren om in de binnenstad te gaan winkelen, willen we voorkomen dat veel verkeerdoor de soms nauwe straatjes gaat rijden om een parkeerplaats te zoeken, en willen wede straten veilig houden voor ouderen, fietsers en op straat spelende kinderen.Voor mensen die noodgedwongen van een auto gebruik moeten maken om naar dekapper, arts, fysiotherapeut of winkel te gaan, blijft het op deze manier mogelijk dichtbijte parkeren, dit zal in de regel maar kort duren, en zij moeten er iets meer voor betalen.Omwille van de veiligheid en leefgenot van de mensen die daar wonen. Deze motiehaalde wel een meerderheid in de raad.Wij hebben als CDA fractie uiteindelijk tegen het raadsvoorstel voor het omvormen vande vergunninggebieden gestemd. Dit komt omdat ons amendement over maatwerk enparticipatie het niet heeft gehaald en wij als fractie niet akkoord willen gaan met hetvoorstel om betaald parkeren overal in de B zones zonder dat de bewoners in de stratengoed betrokken zijn en mee mogen beslissen waar het betaald parkeren ingevoerdwordt.

Betaald parkeren in vergunninggebieden | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Amersfoort 15-04-2019 00:00

In de gemeenteraad spreken we regelmatig over parkeren. Een onderwerp waarvoor altijd veel belangstelling is op de publieke tribune. Niet gek, want als het ergens gaat over het afwegen van belangen, dan is het wel bij parkeren. Wie mag aanspraak maken op de openbare ruimte?

Morgen spreken we in de gemeenteraad over een voorstel om stapsgewijs vergunninggebieden om te vormen tot gebieden voor betaald parkeren. Hoe ziet GroenLinks dit?

In Amersfoort hebben we last van een probleem dat in vele steden speelt: te veel auto’s die geparkeerd moeten worden op te weinig ruimte en dan vooral op bepaalde tijden van de dag. Parkeerdruk ’s avonds in te kleine straten, waar meer auto’s zijn dan de huizen waarvoor ze geparkeerd kunnen worden. En overdag: bezoekers van de binnenstad die hun auto in de wijken rond het centrum parkeren, en daar voor overlast zorgen. In het centrum zelf en ook in de omliggende wijken is daarom vergunningparkeren ingevoerd. Alleen bewoners en hun bezoek kunnen gebruik maken van een parkeervergunning.

Waterbedeffect In de praktijk werkt het vergunningparkeren goed. Bewoners kunnen de eigen auto goed kwijt en hebben geen last meer van mensen die ’s morgens hun auto neerzetten en die na werk- of winkeltijd weer ophalen. Er zijn echter twee nadelen: de automobilist die het vertikt te betalen voor een parkeerplek, zet zijn auto nu gewoon een wijk verder en haalt een vouwfiets uit de kofferbak of wandelt een stukje langer. Dat noemen we het waterbedeffect. De oplossing ligt voor de hand: ook in die wijken vergunningen invoeren. GroenLinks is daar een groot voorstander van. Als je met je auto aanspraak wilt maken op een stukje openbare ruimte dat schaars is, dan betaal je daarvoor. De vervuiler betaalt. Zo moedigen we ook aan dat forensen het openbaar vervoer of de fiets gebruiken.

Bereikbaarheid Een ander nadeel van het vergunningbeleid is dat artsen, fysiotherapeuten, verloskundigen, kleine bedrijfjes en het wijkmuseum Soesterkwartier nu slechter bereikbaar zijn voor mensen die met de auto komen. Voorstelbaar, als je ziek of hoogzwanger bent, dat je met de auto komt. Op dit moment zijn  op een zeer beperkt aantal plaatsen in de buurt van de vergunninggebieden plekken aangewezen waar je betaald mag parkeren. Dat is niet altijd vlakbij de voorziening die je wilt bezoeken. Het is ondoenlijk om bij iedere voorziening voor de deur een parkeerautomaat te zetten.

Het college stelt nu voor om van alle vergunninggebieden in kleine stappen gebieden te maken, waar iedereen betaalt. In zo’n gebied mag de bewoner nog steeds een vergunning aanvragen (die dan ontheffing heet) – ook voor het eigen bezoek – en is het tevens mogelijk om kort in dit gebied te parkeren. Handhaving wordt makkelijker doordat kentekenparkeren wordt ingevoerd.

Overleg met  bewoners In het voorstel is een grote rol weggelegd voor de bewoners van het gebied. Als de raad morgen ja zegt tegen het voorstel, is de eerste stap overleg met de bewoners van gebied B1. Hoe de invoering precies zal gaan, is namelijk mede aan de bewoners. Zij praten mee over de tijden waarbinnen kortparkeren mogelijk wordt en hoe lang men aan de meter mag staan.

GroenLinks vindt dat we autogebruik zoveel mogelijk moeten ontmoedigen. Pak de auto alleen als het echt nodig is. We vinden dat mensen die de fysio per auto willen bezoeken of ouderen die naar het wijkmuseum willen, geholpen kunnen zijn met de mogelijkheid betaald te parkeren. We willen echter een ding voorkomen; dat mensen die een paar uurtjes gaan shoppen in het centrum de auto in zo’n woonwijk neerzetten. Daar is de parkeergarage voor.

Kortom, we kunnen leven met het voorstel maar hebben een aantal voorwaarden:

Het kortparkeren mag alleen mogelijk zijn als de buurt er geen of weinig last van heeft (overdag, als bewoners zelf vaak weg zijn). Daar is de buurt dus aan zet; Kortparkeren moet echt kort parkeren zijn, dus maximaal 1 á 2 uur. Ook daar kan de buurt invloed op uitoefenen; Parkeren op straat moet verschrikkelijk duur zijn, om zo ‘luxeparkeren’ te voorkomen; Bewoners mogen meeprofiteren van de opbrengsten die er zijn.

Voorwaarde 1 en 2 zijn geregeld in het voorstel. Om er zeker van te zijn dat aan onze andere voorwaarden wordt voldaan, hebben wij met CDA, D66 en PvdA een motie ingediend die regelt dat parkeren op de straat veel duurder wordt dan in de garage. Het eerste tijdvak betaal je anderhalf keer het tarief van de parkeergarage, het tweede tijdvak zelfs het dubbele. Op de meter staat aangeduid dat de garage slechts 2,40 euro per uur kost. Ga je toch bij de meter staan en zit je al snel op bijna 5 euro per uur, dan rijd je de volgende keer toch maar door naar die garage. Zie: https://amersfoort.notubiz.nl/document/7508839/3

Investering in de buurt Ook heeft GroenLinks een motie ingediend om te regelen dat de buurt kan meeprofiteren. De boetes van foutparkeerders gaan namelijk niet naar het rijk, maar naar de gemeente. Wij vinden dat bewoners die mogelijk last hebben ervaren van foutparkeerders daar iets voor terug mogen krijgen. Een investering in groen of speelvoorziening in de buurt bijvoorbeeld. We hopen dat een meerderheid van de raad er ook zo over denkt. Zie: https://amersfoort.notubiz.nl/document/7514948/1

Proef Het college stelt nu voor om in 1 gebied door middel van een proef te kijken of het werkt. Met de buurt wordt na een tijd gekeken wat er goed ging en wat niet. Pas als de proef geslaagd is, volgen een of meerdere andere gebieden. Zijn er helemaal geen bedrijven, zorgverleners etcetera in een wijk? Dan is het niet nodig het beleid te veranderen wat ons betreft.Slaagt de proef niet, dan gaan we wat GroenLinks betreft door met de vergunninggebieden.

Cameratoezicht Park Schothorst

CDA CDA Amersfoort 13-04-2018 19:14

Er moet eindelijk cameratoezicht en goede verlichting komen aan de Hoolesteeg en aangrenzende wegen en paden bij Park Schothorst. Daarom vraagt het CDA in Amersfoort. Aanleiding isde mishandeling woensdagavond van een 17-jarige jongenop het fietspad. Twee jongens op een scooter brachten hem ten val op zijn fiets en sloegen hem enkele keren tegen het hoofd. Vanwege eerdere mishandelingen en aanrandingen in en rond het stadspark eiste het CDA al eens eerder maatregelen als cameratoezicht. Toen werd daarvan afgezien, omdat de kosten te hoog zouden worden om het hele gebied met camera’s te bestrijken. De onveiligheid in en rond het park baart het CDA grote zorgen. Hoge kosten mogen geen rol spelen bij het verbeteren van veiligheid van bewoners, vindt de partij. Die wijst erop dat ook plannen om het park veiliger in te richten nog altijd niet zijn gerealiseerd. In een motie wil de fractie het college aansporen werk te maken van cameratoezicht en betere verlichting.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.