Nieuws van politieke partijen in Eindhoven over D66 inzichtelijk

4 documenten

Voor een bruisende, inclusieve en duurzame stad

D66 D66 Eindhoven 11-07-2020 08:55

Kaderbrief begroting 2021 (Raad 7 juli)

Voorzitter,

We zijn blij dat enkele voorstellen die D66 vorig jaar bij de Kadernota heeft gedaan werkelijkheid lijken te worden: een autoluwe Kleine Berg en strenge voorwaarden voor nieuwe biomassacentrales, dit college stelt als uitgangspunt in haar beleid dat er geen biomassacentrales meer bijkomen in onze stad. Dat is goed nieuws!

D66 vindt de kaderbrief wel héél erg een stuk op hoofdlijnen en om die reden is het in de ogen van D66 nodig om met concrete voorstellen richting te geven aan de koers die het college in 2021 gaat varen. Er komt als we de beantwoording van het college vorige week moeten geloven nog veel naar ons toe en we moeten als gemeenteraad nog even geduld hebben…. Veel van de antwoorden van het college vorige week riepen bij D66 vooral meer vragen en ongeduld op, dan geruststelling. Welke kaders stellen we nu écht met elkaar? Om die reden heeft D66 één duidelijke vraag: wat verwacht het college in het laatste bestuurs-jaar 2021 nog te gaan realiseren, waar gaan nu écht de ambities naar uit?

D66 gaat voor een bruisende, duurzame en inclusieve stad:

waarin we zoveel mogelijk mensen mee laten profiteren van het succes van Brainport, een stad waar Brede Welvaart hoog op de agenda staat.

Het streven naar Brede welvaart, wordt dat nu écht een ambitie van het college? Of is de verwachting dat de economie vanzelf wel haar werk doet? De onderzoeksmonitor Brede Welvaart volgt na de zomer, maar als die resultaten duidelijk zijn, wat gaan we er dan mee doen? D66 zal de resultaten van de monitor bij de begrotingsbehandeling in het najaar concreet willen vertalen naar voorstellen om serieus stappen te zetten naar Brede Welvaart: denk hierbij aan een Brede Welvaarts-toets die gemeentelijk beleid toetst op de ‘brede’ positieve impact in onze stad.

 

met een laagdrempelige toegang tot zorg, zonder langdurige wachtlijsten, zonder een bureaucratisch en duur servicebureau

D66 wil in 2021 dan ook stoppen met het servicebureau en dient daartoe een motie in. In de ogen van D66 kunnen we de 5,5 miljoen aan kosten op jaarbasis beter besteden aan een sterke sociale basis en transformatieagenda i.p.v. een extra bureaucratische laag met langere wachttijden voor inwoners tot gevolg. Daarnaast wordt 95% van de indicaties zoals gesteld door de generalist juist bevonden door het servicebureau, dan kunnen we toch niet meer aan onze inwoners uitleggen waarom zo’n servicebureau er zou moeten zijn? De generalist kan een zorgvraag blijkbaar prima beoordelen.

 

met groene wijken met voldoende buitensportvoorzieningen

D66 vraagt al jaren aandacht voor meer groen in de wijken en sportvoorzieningen/beweegtuinen in de openbare ruimte. Het is goed dat de inzet van buurtsportcoaches gecontinueerd wordt, maar er daar horen in onze ogen ook voorzieningen bij. D66 dient dan ook een motie in waarin wij het college oproepen om in 2021 middelen te reserveren voor sportvoorzieningen in de openbare ruimte.

 

met een buitenbadvoorziening bij de Tongelreep 

In het kader van een inclusieve stad is het voor D66 ook essentieel dat er een laagdrempelig toegankelijk zwembad is voor alle Eindhovenaren. D66 vindt een buitenzwembad bij de Tongelreep om die reden nog steeds een erg goed idee. In onze jaarrekening laten beide zwemvoorzieningen immers positieve resultaten zien. Bij de begrotingsbehandeling zullen wij wederom met concrete voorstellen komen.

 

met een sterk en divers cultureel voorzieningenniveau, de gemeente toont zich een partner en geen tegenstander

D66 gaat voor een bruisende stad. Een gemeente die zich flexibel opstelt voor organisatoren en ondernemers van evenementen en initiatieven, die bijdragen aan een bruisend nachtleven. Een goed voorzieningenniveau is in de ogen van D66 namelijk meer dan een theatervoorstelling of concert, ook de (alternatieve) dance-scène heeft daarin een plek nodig om internationaal talent naar onze stad te trekken en vast te houden. Wat gaat het college concreet doen om een Bruisend nachtleven in onze stad te faciliteren?

 

met een risicoparagraaf

Ons huidige weerstandsvermogen gaat uit van normale risico’s in normale tijden, nu leven we in andere tijden, met grotere risico’s. Wat doet dat met onze norm voor het weerstandsvermogen? D66 vraagt het college om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om te komen tot een andere vorm van risicoafweging waarbij toekomstige pandemieën een onderdeel zijn van deze afweging en op basis waarvan de norm voor het weerstandsvermogen mogelijk dient te worden aangepast.

Tot slot voorzitter, het is belangrijk dat we ons in 2021 wendbaar en faciliterend tonen als gemeente richting hen die de gevolgen van Corona ervaren, of zoals Merel Morre, ex-stadsdichter van Eindhoven, het zo mooi beschreef:

 

nederlanders, nederlanders

let een beetje op elkaar

houd afstand

maar ook oog voor elkaar

 kijk een beetje om

kijk een beetje uit  

kijk een beetje naar elkaar om

kijk een beetje naar elkaar uit

houd afstand

en daardoor juist

oog voor elkaar

 –Merel Morre

 

 

Maidenspeech Bart Habraken: een hoopvol betoog over de jaarrekening 2018 | Eindhoven

GroenLinks GroenLinks D66 Eindhoven 04-09-2019 00:00

Raadslid Bart Habraken debuteerde op 27 augustus in de raadsvergadering met zijn maidenspeech. In zijn betoog reflecteert hij op de jaarrekening van 2018. Hij spreekt hierbij de hoop uit dat Eindhoven vol energie de blik vooruit richt na een financieel lastige periode. Het betoog werd ontvangen met een luid applaus. 

Lees hieronder de volledige speech:

“Net voor ons zomerreces zag ik de nieuwe stunt van broer en zus Nik en Lijana Wallenda. Nik is een van de bekendste koorddansers ter wereld. Uiterst geconcentreerd heeft hij onder andere de Niagarawatervallen overgestoken op een koord. Lijana was bij een oefening voor een stunt in 2017 ernstig gewond geraakt, maar ze heeft niet opgegeven en stond daar samen met haar broer met succes op 23 juni 2019 hoog boven Time Square.

Ook Eindhoven startte in 2015 aan een nieuwe koorddans. Na een flinke voorbereiding begonnen we aan het eerste stuk, de afdaling op het koord. En het leek er in 2016 en 17 even op dat we ons evenwicht begonnen te verliezen, maar we liepen door. We keken soms even terug hoe we het hadden gedaan en zagen dat we op verschillende fronten verbeteringen konden aanbrengen. Medio 2018, met vernieuwd evenwicht en energie, zijn we begonnen aan het herstellen van de balans. We zijn er nog niet, maar mogen trots zijn dat we ons financiële evenwicht weer een stuk teruggevonden hebben.

En natuurlijk, we moeten soms harde keuzes maken, onze budgetten zijn helaas eindig. Dat heeft natuurlijk ook impact op onze stad. Daar zijn we als GroenLinks niet blind voor, maar het was nodig om ook de zorg op lange termijn te garanderen.

Trots zijn we als GroenLinks, terugkijkend op 2018, onder andere op de uitbreiding van de werkplaats financiën, het veiligstellen van het armoedebeleid, de stappen die we gezet hebben naar een bruisender nachtleven, hopelijk kunnen we dat dit jaar vasthouden, en op onze organisatie die meer en meer inclusiever aan het worden is en mooie stappen zet m.b.t. heldere taal.

Financieel gezien hadden we weer een positief jaar en als je eerder geraamd verlies kunt ombuigen in een winst, dan is dat zeker een compliment waard richting het college. En laten we eerlijk zijn na de jaren ervoor, met miljoenen verliezen, hadden we dit ook zeker even nodig.

In het raadsbesluit lezen we over de reparatie m.b.t. het budget dat is vrijgekomen vanuit de onderhoudsvoorzieningen. De te maken reserves zijn een snelle oplossing die voor nu voldoende is. Maar is dit wel de oplossing???

We zijn blij met de toezegging van de wethouder dat we dit onderwerp de komende tijd verder gaan uitdiepen om te kijken hoe we het voor de toekomst het beste kunnen aanpakken met onze reserves, voorzieningen en exploitatie. We hopen dan ook dat dit onderwerp al met een gedegen voorbereiding in de eerstvolgende accountantscommissie aan bod kan komen. Graag reactie.

Naar aanleiding van de discussie van vorige week en gezien de huidige ontwikkelingen vragen we de wethouder wel of we als raad goed geïnformeerd kunnen blijven over het bouwoffensief en daaraan gekoppeld de risico’s met betrekking tot het stikstofvraagstuk?

We hebben bij het lezen van de jaarrekening ons ook zorgen gemaakt over onze inwoners. Steeds meer Eindhovenaren maken zich ongerust over de gevolgen van straling, gevaarlijke stoffen en luchtverontreiniging. Hieraan kunnen we over 2018 niks meer veranderen, maar het is wel iets waar we mee aan de slag willen. We zullen starten met een stadsgesprek omtrent deze thema’s en we hopen dat alle andere partijen willen aansluiten.

En ik weet, voorzitter, we hebben het hier over de jaarrekening 2018 van Eindhoven, een document dat we vanavond als het aan GroenLinks ligt zullen vaststellen. Tegelijkertijd is het ook een moment waarop we graag vooruitkijken want er blijft veel op ons afkomen. Gezien het toegenomen aantal mensen dat in Nederland op straat leeft, de terugloop van de biodiversiteit, de groter wordende tweedeling in de maatschappij en de doorlopende energietransitie is het absoluut geen moment van stilzitten. We zullen vooruit moeten kijken en creatief moeten blijven om onze stad toekomstbestendig te maken. Daarom kijken we ook uit naar welke punten uit het 40punteplan bij ons in 040 overgenomen kunnen worden. Ook dienen we daarom graag de toekomstgerichte motie van D66 mee in.

Eindhoven heeft de koorddans boven de dommel volbracht. En om de volgende koorddans tussen het student hotel en District E te volbrengen hoop ik dat we ons goed voorbereiden, leren van het verleden in balans blijven en onze blik vooruit blijven houden. Zodat we met elkaar een duurzame en sociale samenleving blijven creëren voor nu en voor in de toekomst.

Dank u wel.

 

GroenLinks spreekt vertrouwen uit in evenwichtige begroting | Eindhoven

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Eindhoven 07-11-2018 00:00

Negen uur en nog een beetje heeft de raad gistermiddag en –avond gedebatteerd over het huishoudboekje van de stad. De begroting – welke plannen heeft het college, hoe worden deze uitgevoerd en wat mag het kosten? – is al vorige week inhoudelijk besproken door de raad en gisteren konden de partijen hun verzoeken tot aanpassingen bepleiten. GroenLinks heeft 2 (van de 30) moties en 1 (van de 6) amendement ingediend. De begroting is aangenomen met een meerderheid van 32 stemmen voor en 10 tegen. Het mag duidelijk zijn dat GroenLinks voor de begroting heeft gestemd.

Lees hieronder de visie van GroenLinks op de begroting, gisteren tijdens de raad uitgedragen door fractievoorzitter Rik Thijs. 

Evenwicht

Dankuwel voorzitter,

21 maart 2018, voor GroenLinks een historische avond in Eindhoven groeide wij, van 4 naar 7 zetels. Dit schepte ook meteen een grote mate van verantwoordelijkheid. Een verantwoordelijkheid die wij ook voelde omdat wij onderdeel waren van de vorige coalitie waarin de financiële problemen waren ontstaan.

Deze begroting is een eerste uitwerking van het coalitieakkoord “Evenwicht en energie”. Een akkoord dat de financiële problemen aanpakt omdat alle 4 de partijen durfden te bewegen op belangrijke onderwerpen zoals o.a. het verhogen van woonlasten en het beheersbaar maken van het sociaal domein. Maar voor ons is ook de realistische begroting in het sociaal domein, met een oplossing van 15 miljoen een goede uitgangspositie. In deze begroting zien we dit evenwicht dus helder terug. En nog mooier was het nieuws dat we een uitkering van bijna 22 miljoen uit de landelijke stroppenpot krijgen. Dat hebben we hard nodig, want de begroting 2019 kent nog een tegenvallende uitgangspositie, gewenste investeringen kunnen helaas niet doorgaan.En dus ligt de focus het komend jaar nog het in balans brengen van de financiën en organisatie. Maar ook willen wij oproepen om de gewenste transformatie binnen het sociaaldomein wel door te zetten. Vandaar dat GroenLinks dit ook heeft geagendeerd voor een A-avond.

GroenLinks deed vorige week drie voorstellen om ons weerstandsvermogen sneller aan te vullen. Het college deed de toezegging om te kijken of de woonlasten van niet-woningen ook op G40 niveau zijn en wanneer dit niet het geval is dit alsnog bij te stellen. Daarnaast wordt er nu al gekeken naar onze uitgaven voor externe inhuur. GroenLinks vraagt hierbij specifiek aandacht voor de tarieven en de duur van deze contracten

GroenLinks heeft ook een tweetal moties geschreven over het nutsbedrijf Eindhoven Airport. Inmiddels is het eigen vermogen al opgelopen tot 70% en liggen er daar tientallen miljoenen om een eventuele groei te faciliteren. GroenLinks is van mening dat het geld in de toekomst onze kant op moet komen. Zeker omdat er uit technische vragen blijkt dat er de afgelopen jaren geen enkele onderbouwing blijkt te zijn. GroenLinks roept het college op de onderbouwing inzichtelijk te maken (ook financieel), ons standpunt te handhaven om een uitkering van 50% te ontvangen en dit jaarlijks in te brengen. Deze motie wordt mede ingediend door: PvdA. Met het antwoord, laten we afwachten hoe het toekomstscenario bij Eindhoven Airport eruit ziet kunnen wij niet uit de voeten. De aandeelhoudersvergadering in dit voorjaar is voor het afronden van de proefcasus.

En als laatste stelt GroenLinks de raad voor om een quickscan uit te laten voeren om helderheid te geven om mogelijke juridische stappen die wij kunnen zetten wanneer er geen enkele beweging ontstaat bij de andere aandeelhouders. Mede ingediend door: PvdA.

Voor de begroting in 2019 hebben wij nog een aantal moties waar wij nog wat extra aandacht op willen vestigen:

GroenLinks ziet graag een huurteam voor studenten. Studenten zijn namelijk nu vaak de dupe van huisjesmelkers, zeker in deze tijden waar we grote tekorten hebben op de woningmarkt. De huidige situatie waarbij studeten moeilijk inzicht hebben in hun rechten en plichten past niet bij de stad die wij willen zijn. Een gastvrije en aantrekkelijke studentenstad. Wij roepen dan ook op om samen met partijen die het convenant studentenhuisvesting hebben getekend een huurteam op te stellen voor het nieuwe collegejaar. Mede ingediend door: PvdA en D66

Als tweede de motie; help werkende armen aan beter werk. In een regio met sterke economische groei moet het mogelijk zijn alle groepen hiervan te laten profiteren. Dus ook bij bijvoorbeeld ZZP-ers en oproepkrachten. Uit onderzoek blijkt dat de armoede onder werkende in 2014 (laatste cijfers)gemiddeld 4,6% was terwijl het in Eindhoven toen tussen de 7,5-11,5% lag. GroenLinks roept het college dan ook op om beter inzicht te krijgen in de groepen werkende armen: zowel kwantitatief, als ook ‘de gezichten’ achter de cijfers. Dit zodat we op basis van deze inzichten een aanpak te ontwikkelen per groep. Deze motie wordt mede ingediend door:

o Bij oproepkrachten: Mogelijkheden urenuitbreiding, begeleiding naar beter betaald werk, lobby ondernemers voor hogere lonen/vastere contractvormen of scholing/training ter vergroting kansen elders.

o Bij zelfstandigen: Zelfstandigenloket mee laten denken over uurtarieven/marktverruiming etc, of coaching door bijvoorbeeld succesvolle zelfstandig ondernemers.

o in samenwerking met WIJeindhoven en bijvoorbeeld het zelfstandigenloket etc.

En u ziet, GroenLinks heeft ook nog een amendement. Evenementen leveren volgens ons niet alleen een bijdrage aan economische promotie maar bovenal aan het welzijn van onze inwoners en de levendigheid van onze stad. Wij vinden het vreemd dat niet-branding evenementen, de naam zegt het al, juist overgebracht worden naar een taakveld dat juist over branding gaat: economische promotie. Andere steden, u weet wel de G4 waar wij ons graag mee vergelijken doen dit ook niet. Wij roepen dan ook op om de topsport, culturele en niet-branding evenementen onder te brengen in hoofdstuk 5 Sport, cultuur en recreatie en deze vanuit de doelstellingen die daarbij horen te beoordelen.

GroenLinks is zich bewust dat er in deze begroting een beroep wordt gedaan op onze inwoners en instellingen. Middels de aanpak in het sociaal domein waardoor verworven zekerheden onder druk staan, en het niet volledig indexeren wat een opdracht geeft aan culturele instellingen, sportverenigingen en tal van andere organisaties in de stad. Ik benoemde het al we vragen veel van de stad en onze organisatie. Er wordt hard gewerkt door het college en de ambtenaren om financieel weer in balans te komen. Complimenten voor jullie daadkracht en inzet. Dit alles zodat we zo snel mogelijk weer investeringen aan kunnen gaan doen en verder kunnen werken aan een klimaat neutrale en inclusieve stad.

Je kunt de krant bijna niet meer openslaan of er is niet een staatssecretaris of ministers op bezoek. Social media goeroes uit andere landen worden hier in Eindhoven in de watten gelegd om te laten zien wat voor een prachtige en energieke stad het is. Maar het is ook wel eens goed om buiten onze eigen stadsgrenzen te kijken, elders in de wereld zijn er prachtige voorbeelden te vinden van uitdagingen die ook wij hebben. En ik wil dan ook dit moment gebruiken om het college, de ambtenaren maar ook jullie collega raadsleden en onze inwoners 3 voorbeelden laten. Voorbeelden die ons energie geven. Energie en inspiratie over hoe we vanaf 2020 intensiveringsmiddelen zoals aangekondigd in het coalitieakkoord ingezet kunnen worden en hoe dit een plek krijgt in de collegeprogramma’s en richting de kadernota van volgend jaar.

Als eerste:

Curitiba een stad in Brazilië met 3 miljoen inwoners. Deze stad `kampte in de jaren 70 met een groot afvalprobleem, een groeiende bevolking en geen geld voor grote afvalverwerkingsfabrieken.

Gotenborg een stad met ruim 570.00 inwoners in Zweden. Deze stad zorgt voor de verbinding tussen mensen in de bijstand en ouderen.

En tot slot een radicaal voorbeeld. Pontevedra een stad met 80.000 inwoners in Spanje. Na jaren van discussie over hoe om te gaan met verkeer in de binnenstad koos de burgemeester ervoor om binnen 1,5 maande de volledige binnenstad autovrij te maken.

“How can it be that private property – the car – occupies the public space?

Voor GroenLinks zijn dit mooie voorbeelden die ons inspiratie en energie geven. We hoeven niet altijd zelf het wiel opnieuw uit te vinden.

Ik begon mijn verhaal dat 4 partijen over hun eigen schaduw heen zijn gestapt en de financiële en organisatorische problemen willen aanpakken. Dit alles omdat we snel weer willen investeren in deze prachtige stad. Het zal u niet verbazen dat voor GroenLinks dan de nadruk komt te liggen op een inclusieve en groene stad waarbij we, werk maken van de energietransitie en er in de stad er een groene revolutie plaats gaat vinden voor mens en dier. En ik ben mij bewust dat iedereen zo zijn eigen ideeën heeft, vandaar ook de twaalf verschillende vibes. Maar ik wil mijn betoog afsluiten met een oproep.

Een oproep tot samenwerking zeker in deze tijd waarin harde keuzes gemaakt moeten worden. Laten we dit doen omdat onze stad gebouwd is op samenwerking en met respect voor elkaar. Dat is broodnodig in een tijd waarin verhoudingen hier in het stadhuis maar ook daarbuiten op scherp staan. Laten we dit doen uit een gezamenlijke liefde voor Eindhoven.

 

Dankuwel

Opinie: de gemeentelijke financiën

VVD VVD D66 PvdA Eindhoven 27-10-2017 02:52

Afgelopen dinsdag kwam het college (PvdA, D66, SP en GL) met twee belangrijke documenten naar buiten. Het eerste was de tussentijdse rapportage; oftewel: waar staan wij financieel per 1 oktober 2017? Het tweede stuk was de beantwoording van de technische vragen van raadsleden over de begroting voor 2018. De tussentijdse rapportage liet zien dat de gemeente Eindhoven bovenop het tekort van minimaal 40 miljoen, nog eens 10 -15 miljoen extra kan verwachten. Al met al zal er dan een tekort ontstaan van 40 tot 60 miljoen. Let wel, dit is een tekort dat overblijft nadat alle potjes, reserves etc. al door dit college leeg zijn geplunderd. Voor onze inwoners betekent dit dat er in drie jaar tijd per inwoner 540,- teveel is uitgegeven.

De VVD heeft de afgelopen jaren steeds gevraagd naar een helder financieel beleid en duidelijke voorwaarden waarop het college de stad wil besturen. De begroting voor 2018 is het laatste belangrijke document van het zittend college en geeft aan wat ze bereikt hebben en wat ze achter laten voor een nieuw college.

De begroting liet zoveel open einden zien, dat de gemeenteraad gezamenlijk meer dan 300 vragen heeft moeten indienen. En alweer blijkt dat er op de sociale uitgaven geen enkele rem zit, de bezuinigingen niet gehaald worden, sterker nog; het tekort loopt verder op. DeVVD heeft aangegeven dat de voornaamste oplossing is om plafonds in te stellen binnen het sociaal domein, daarnaast willen wij meer grip op de contracten en woekerwinsten tegengaan bij zorgaanbieders. De sturing ontbreekt volledig en nog steeds is het college niet in staat om inhoudelijk antwoord te geven op de vraag of de juiste zorg wel aan de juiste mensen wordt gegeven. Een beschamend resultaat, waar de wethouder haar verantwoordelijkheid nu echt dient te nemen.

In het kort komt het er op neer dat dit college 90% van de inwoners laat opdraaien voor het tekort van 42 miljoen. De gevolgen zijn zeer groot:ongekende OZB-verhogingen, parkeertarieven stijgen, bouwleges gaan omhoog en nog slechter, toekomstige belangrijke investeringen in de stad gaan in de ijskast. Dinsdag werd pijnlijk duidelijk dat dit college zelf aangeeft dat zede zaken niet kan oplossen en dat zij de oplossingen overlaat aan een nieuw daadkrachtiger college. Het voltallig college is verantwoordelijk voor deze puinhopen, waarbij de normale keuze om de wethouder financiën het vetorecht te geven om onverantwoorde uitgaven tegen te houden bewust niet is genomen en ook niet werd geaccepteerd. De VVD vindt dat alle individuele wethouders hun verantwoordelijkheid hadden moeten nemen en volledig eigenaarschap van de grote financiële problemen hadden moeten tonen. Geen enkele wethouder heeft blijk gegeven om op korte termijn politiek moeilijke keuzes te maken.

De tweede zeer pijnlijke conclusie is die van arbeidsparticipatie. De werkeloosheid daalt in onze regio sterk, de economische groei in de Brainport regio is een voorbeeld voor heel Nederland. Helaas kan dit college geen enkele invulling geven aan de ambitie om ook de mensen in de bijstand aan een baan te helpen. Jawel, er is nu een trendbreuk opgetreden, dit wil zeggen, eindelijk gaan er meer mensen uit de bijstand dan er ingaan. Maar als we dan naar de cijfers kijken zijn dat er maar een paar! Een trendbreuk betekent voor de VVD een belangrijke ontwikkeling, zodat we kunnen zeggen dat vele mensen in de bijstand nu ook een baan hebben gevonden. Dit college kan zoiets niet zeggen. Het pappen en nathouden van deze groep heeft een dusdanig effect dat thuiszitten lonend is en werken niet. En weer mogen 90% van onze inwoners betalen voor deze politieke keuze. Kosten: 11 miljoen extra!

De stad Eindhoven heeft vele mogelijkheden en zeker als we de regio Brainport als voorbeeld mogen nemen. Bij onze nieuwe status als mainport, 1 van de drie belangrijkste economische gebieden in Nederland, mogen we ook verwachten dat er een college zit dat invulling geeft aan deze status. Helaas moeten wij na 3,5 jaar links afbraakbeleid constateren dat onze mainport status ontkracht wordt door de slechte financiële situatie.Dat het college oproept om meer geld vanuit Den Haag naar Brainport te sturen is zeker juist. Onze regionale functie, onze economische uitstraling en onze innovaties zijn een voorbeeld voor heel Nederland en zelfs voor heel de wereld.Daar hoort een goed voorzieningenniveau bij, zoals een muziekcentrum, een bruisende (binnen)stad met mooie evenementen zoals de DDW en goede sportaccommodaties. Maar bij deze ambities behoort ook een goed functionerend college, dat sterk en daadkrachtig invulling kan geven aan onze status. Dit college heeft bewezen dat ze dat niet kan en voor de komende 8 jaar andere colleges opzadelt met de zeer slechte uitvoering van haar eigen beleid. De VVD zal zonder enig plezier terugkijken op deze 4 jaar. Het politieke wanbeleid zonder op tijd in te grijpen blijft niet alleen binnen het stadhuis zichtbaar,maar is voor al onze inwoners de komende jaren zichtbaar en voelbaar in de portemonnee.

Voor de VVD is het tijd om de balans op te maken. De bereikbaarheid van de stad is aanzienlijk achteruitgegaan, de financiële situatie verslechtert per jaar met 42 miljoen euro, het voorzieningenniveau is sterk gedaald, de luchtkwaliteit in de stad is niet verbeterd en van de ambities om de stad te verduurzamen is ook niets terecht gekomen. Daarnaast zijn de lasten voor de inwoners van Eindhoven sterk gestegen en krijgen de ondernemers, die de grote economische groei mogelijk hebben gemaakt nog een afscheidscadeautje: een OZB-verhoging van minimaal 12%, oplopend tot 30%.

Marcel OosterveerRaadslid Eindhovense VVD

<!-- /* Font Definitions */@font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;}@font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:8.0pt; margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:Calibri; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:NL;}.MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:11.0pt; mso-ansi-font-size:11.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:Calibri; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:NL;}.MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:8.0pt; line-height:107%;}@page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:72.0pt 90.0pt 72.0pt 90.0pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;}div.WordSection1 {page:WordSection1;}-->

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.