Nieuws van politieke partijen in Eindhoven over VVD inzichtelijk

7 documenten

VVD zet streep door ballonnenverbod

VVD VVD Eindhoven 12-09-2019 05:08

In de raadsvergadering van 10 september 2019 lag het raadsvoorstel ter discussie om een verbod in te stellen op het oplaten van ballonnen. Het college van B&W was zich er echter van bewust dat dit in de praktijk niet te handhaven is, en had om die reden alvast handhaving uitgesloten.

https://eindhoven.vvd.nl/nieuws/36410/vvd-zet-streep-door-ballonnenverbod

Voor de VVD is het onbegrijpelijk dat er een verbod komt zonder ook maar de intentie om er wat mee te doen. Wij zijn tegen onzinnige regels en tegen bettutteling in het algemeen. Naar ons idee zijn er serieuzere problemen die moeten worden aangepakt in onze regio.

De VVD heeft in de meningsvormende vergadering van 3 september 2019 gelukkig een meerderheid van de raad weten te overtuigen van ons standpunt. Het voorstel is tijdens de raadsvergadering dan ook verworpen.

Echter ziet ook de VVD wel de milieueffecten en zijn wij reëel over de winst die er te halen is. Om die reden hebben wij het initiatief genomen om met de coalitie in zijn geheel een motie aan te bieden die het oplaten van ballonnen vooral bij grote evenementen ontmoedigd. Wij hebben het vertrouwen dat organisatoren en inwoners hierin een goede afweging kunnen maken.

Meningsvorming Begroting 2019

Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Lijst Pim Fortuyn Eindhoven VVD Eindhoven 29-10-2018 14:45

30 oktober 2018

Programma 0: Bestuur en ondersteuning (inclusief paragrafen a t/m e) en Programma 1: Veiligheid Portefeuillehouders • J.A. Jorritsma/M. Oosterveer

Voorzitter, dank u wel.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Langs onze zorgen voor de betaalbaarheid, is ook de veiligheid in onze stad in het geding. Laat ik bij het laatste punt beginnen.

De Veiligheid

Voorzitter,

De criminaliteit is in onze stad op alle punten toegenomen en u zult het met mij eens kunnen zijn voorzitter, dat veiligheid een basisvoorwaarde is voor een aantrekkelijke en leefbare stad. Dit laatste punt, een veilige, aantrekkelijke en leefbare stad, is dan ook de reden dat wij als Lijst Pim Fortuyn al jaren hebben gepleit voor meer wijkagenten, die ook in hun wijk aanwezig zijn. Met de nadruk op hun wijk. Want zij moeten zich verantwoordelijk voelen voor de veiligheid in hun wijk, in hun domein. En als de criminaliteit in de kiem, dus in de wijken gesmoord kan worden en de jeugdige boefjes op tijd op het rechte pad worden gezet, is dat voor alle partijen beter en goedkoper. Maar dit geldt eveneens voor de doorgewinterde criminelen die in wijken opvallend gedrag tonen.

Voorzitter,

Waar het college eens aan moet denken, is het volgende spreekwoord: 'Een vliegende kraai vangt altijd wat'. Wij hebben in deze begroting namelijk niet kunnen lezen dat het college rekening houdt met meer stads-toezichthouders, handhavers of boa’s. En die niet een keertje met de auto door de wijk rijden, maar te voet de wijk verkennen. Mensen die bekend zijn in hun wijk en indien noodzakelijk de taken van de wijkagenten, waarvan er te weinig van zijn, kunnen overnemen. Dit terwijl onze stad soms een speeltuin lijkt te zijn voor criminelen. En dat is ontoelaatbaar.

Bestuur en ondersteuning en de betaalbaarheid van onze stad

Voorzitter,

Al meer dan 10 jaar zeggen wij als LPF vanaf deze plaats, dat de bureaucratie in het Eindhovense de doelmatigheid van de gehele organisatie in de weg staat. Dit college moet weten dat bij een gestroomlijnde organisatie, die is ontdaan van alle overbodige franje, alles sneller beter en goedkoper gaat.

Met dank aan de vorige coalities is het verhogen van de lokale heffingen om financieel schoon schip te maken nu dan ook onvermijdelijk. Maar er kan en moet zoveel meer gebeuren. In mijn betoog bij het coalitieakkoord op 29 mei jl. heb ik daar ook op aangedrongen. Maar in deze begroting is daar niets over te zien. Hoewel de totale begroting over 2019 ruim 7 miljoen lager is dan in 2018, nemen de totale personeelslasten, dit al vanaf 2017, met 10 miljoen per jaar toe tot 166 miljoen euro in 2019. Dat gaat helemaal de verkeerde kant op. Dat kan niet goed gaan.

Voorzitter, tot slot,

Het is onvermijdelijk dat het college de gemeentelijke organisatie eens flink moet opschudden. En daar dan ook de harde consequenties uit dient te trekken. En ik besef dat dit niet eenvoudig is. Want ik verwacht, dat het college het met de LPF eens kan zijn, dat een kleinere doelmatige en gestroomlijnde overheid, met gevoel voor onze stad Eindhoven, minder bureaucratie zal geven? En niet minder belangrijk, de Gemeente Eindhoven vele miljoenen euro’s per jaar kan besparen.

Dank u wel. (Spreektekst Rudy Reker)

Programma 2: Verkeer, vervoer en waterstaat

Portefeuillehouder • M. List

Voorzitter, dank u wel,

Hadden wij als Lijst Pim Fortuyn op eind mei van dit jaar nog de hoop dat het met de VVD in de coalitie het realisme wat betreft de verkeersmaatregelen in onze stad, zou terugkeren, moet ik u zeggen voorzitter dat wij ons daarin ernstig hebben vergist. Ook deze coalitie denkt te bescheiden en te zuinig in echte lange-termijn-oplossingen. Dat zal in de komende jaren funest blijken te zijn.

De vijfde stad van ons land besturen en tevens als tweede economische regio van ons land vraagt inzicht en visie, maar vooral moed om groter te denken dan de huidige stadsgrenzen. Veel inwoners vanuit gemeenten in de Metropoolregio, zijn nu en in de toekomst aangewezen op onze stad. Maar ook vanuit België en Duitsland weet men onze stad te vinden. Dan moet je voorsorteren op lange-termijn-plannen die het hart van de stad bereikbaar houden.

Voorzitter,

Als wij praten over het verkeers- en vervoersbeleid in deze begroting is het momenteel voor-borduren op het bescheiden dorpsachtig beleid van de laatste perioden. Behalve een te smalle ondertunneling van de Veldmaarschalk Montgomerylaan, om de doorstroming van het openbaar vervoer te versnellen, komen automobilisten er in onze stad slecht van af. Ook de bereikbaarheid van de binnenstad, dus het kloppend hart van Eindhoven, wordt hierdoor moeilijker bereikbaar.

Ook dit college staart zich blind op het niet zaligmakende openbaar vervoer, terwijl de e-bike voor veel mensen niet het juiste vervoermiddel is gebleken. Terwijl het autopark meer en meer over gaat op schoon- en elektrisch rijden, worden zij zwaar beperkt tot de toegankelijkheid van onze stad. Natuurlijk kan het verkeer wat niet in Eindhoven of de binnenstad moet zijn beter via de Randweg of de Ring omrijden. Maar de vraag is dan of de Ring het in deze nieuwe situatie wel aan kan? Het zal u niet verbazen dat het antwoord op deze vraag NEE is. Een grote NEE!

Met de reconstructie van de Vestdijk, zoals momenteel in uitvoering is, en bedacht door de vorige coalitie, spant u het paard achter de wagen. Dat is jammer. In aanloop naar de laatste verkiezingen in maart van dit jaar, hadden wij als LPF de hoop dat de VVD, indien zij deel zou uitmaken van de nieuwe coalitie, het huidige plan hoe mooi en kleurrijk op papier, van de baan zou zijn.

Wij als Lijst Pim Fortuyn hoopten, tevergeefs blijkt nu, dat deze coalitie zou gaan voor een toekomstvisie van vele decennia, i.p.v. weer een korte termijnvisie uit te voeren. Dus een langjarig-plan met een tunnel onder de Vestdijk en Stationsweg waardoor het winkel- en uitgaansgebied veel groter zal worden. Van die pinda, zoals Winy Maas onze binnenstad betitelde, moeten wij van af.

Een grotere aaneengesloten en bereikbare binnenstad met het Dommelkwartier en De Bergen, waar het verkeer ondergronds de binnenstad kan bereiken en weer kan verlaten, ligt voor het grijpen. Dat is wat Eindhoven nodig heeft als stad, die binnen de Ring naar 300 duizend inwoners wil groeien en een verzorgingsgebied heeft van ca. 700 duizend bezoekers.

Voorzitter, De bereikbaarheid van onze stad zal door de ombouw van de Vestdijk een stuk slechter en onveiliger worden. Het is ook daar wachten op de eerste verkeersslachtoffers.

(denk aan Stoplichten weg bij het van Abbe Museum op de Wal en Bilderdijklaan)

Dank u wel. (Spreektekst Tjerk Langman)

Programma 3: Economie, Programma 4: Onderwijs (inclusief paragraaf f) en Programma 5: Sport Portefeuillehouder • S. Steenbakkers

Voorzitter, dank u wel,

Het succes van Brainport zorgt voor veel werkgelegenheid, waar heel de Metropoolregio van profiteert. De Triple Helix formule, dus de overheid, het bedrijfsleven en onderwijsinstellingen hebben ook bij succes aandacht en onderhoud nodig.

De LPF bedoelt hiermee dat het college onderwijsinstellingen volgens het IHP (Integraal Huisvestingsplan) zo snel mogelijk moet faciliteren. De docenten maar ook de studenten hebben daar recht op. Bovendien heeft de praktijk ons ondertussen wel geleerd dat leerprestaties in eigentijdse schoolgebouwen zullen verbeteren. Daar worden wij allemaal beter van.

Bovendien, afspraak is afspraak. De LPF ziet graag dat er zo snel mogelijk een inhaalslag wordt gemaakt. (o.a. Christiaan Huijgens College, Lorentz Casimir Lyceum en het Van Maerlant Lyceum.)

Voorzitter,

Aangaande de doelstelling van het college aangaande de sport en de sportbegroting zijn wij tevreden. Wij zullen er voor waken dat dit zo blijft.

Dank u wel (Spreektekst Dennis Klein)

Programma 5: Cultuur en Recreatie, en Programma 7: Volksgezondheid en Milieu (inclusief paragraaf i)

Portefeuillehouders • R. Richters/M. List/J. van der Meer

Voorzitter, dank u wel,

Over Programma 5, van de begroting 2019 inzake Cultuur en Recreatie heeft de LPF op dit moment geen opmerkingen.

Dank u wel (Spreektekst Petra Strijbos)

Programma 6: Sociaal Domein

Portefeuillehouder • R. Richters/Y. Torunoglu

Voorzitter, dank u wel,

In dit hoofdstuk van de begroting 2019 spreken we over de financiering van het sociaal domein, wat ruim 45 % is van de totale gemeentelijke begroting over 2019. En als wij spreken over het sociaal domein hebben wij het over WIJeindhoven met een zeer breed programma en bijbehorende taken.

WIJeindhoven, in 2015 als aparte stichting in het leven geroepen, met de opgave om alle sociale taken waar de regering onder Rutte II van af wilde over te nemen. WIJeindhoven, was en is een prima plan. Mits men met verstand van zaken deze organisatie had opgezet. U begrijpt uit mijn laatste woorden voorzitter dat dit in onze optiek niet is gebeurd. Verre van dat zelfs!

Voorzitter,

Zorg op maat en naar behoefte en niet meer verleend door een scala aan hulpverleners maar doorverwijst naar de juiste instanties was het doel van WIJeindhoven. Een prima gedachte. Maar de miljoenentekorten die in de afgelopen jaren bij WIJeindhoven zijn ontstaan, vinden hun oorsprong in het gebrek aan kennis, inzicht en moed om het falen van het college, en in het verlengde daarvan de gemeentelijke organisatie te onderkennen.

Meerdere keren heeft de LPF dit probleem in de commissie ‘Raad in Positie’ bespreekbaar willen maken. Maar helaas was er niemand die onze ideeën, dus om van boven naar beneden de gemeentelijke organisatie, met in het verlengde daarvan WIJeindhoven op te schudden steunde. Er zou en moest bezuinigd worden op de werkvloer, bij de cliënten. Dit is ook de reden geweest dat de LPF tot twee keer toe uit de commissie ‘Raad in Positie’ is gestapt.

Voorzitter,

“Het gemak dient de mens” En onder dit spreekwoord schuift het college momenteel de financiële problemen af op onze inwoners die hulp het hardste nodig hebben. Er worden minder uren beschikbaar gesteld onder het motto: “een schoon en leefbaar huis” moet voldoende zijn. De scherven van het wanbeleid worden afgewenteld op de zwaksten in onze samenleving. Dat vinden wij als Lijst Pim Fortuyn onverteerbaar. En ik verwijs u nogmaals naar hetgeen ik zojuist heb gezegd. Morgen kunt u deze spreektekst nalezen op onze website.

Voorzitter,

Dat er in de begroting 2019 meer geld wordt vrijgemaakt voor het sociaal domein is momenteel acceptabel. Maar alleen dát is niet voldoende. Met minder mensen, die goed zijn geschoold, weten waar ze het over hebben en ook weten wat hun bevoegdheden zijn, met een goede controle zonder alle bureaucratische toestanden daarom heen, zal de productiviteit doen toenemen. Wat zich weer vertaalt in minder kosten.

Dank u wel. (Spreektekst Tjerk Langman)

Programma 8: Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing (inclusief paragrafen g, h en j)

Portefeuillehouder • Y. Torunoglu

Voorzitter, dank u wel,

De ambitie spat van dit programma af. Dat vinden wij als Lijst Pim Fortuyn uiteraard geweldig. Maar ja, ook hier “is het hemd nader dan de rok”. En dan heb ik het hier over het intomen en voorkomen van woningoverlast. Ondanks dat de burgers denken dat het college er mee aan de slag gaat wil het nog niet echt lukken. Dat is jammer, omdat het college de burgers onnodig lang buitenspel zet. Telkens komt er weer een andere aap uit de mouw, wat burgers die overlast ondervinden tot wanhoop kan drijven.

Nu weten wij als fractie ook wel dat achteraf corrigeren moeilijker en ingewikkelder is dan vooraf de zaken goed regelen. Juist hier voorzitter, zowel in het voortraject als daarna bij de controles door Bouw en Woningtoezicht, als deze nacontrole tenminste al plaats vindt, wordt te weinig rekening gehouden met het woongenot en belangen van omwonenden.

Voorzitter,

De LPF-fractie verzoekt het college, om met een deel van de winst uit de herontwikkeling van meerdere projecten en de geplande nieuw- en hoogbouw in het centrum’ de afdeling Bouw en Woningtoezicht op sterkte te brengen. Of in elk geval dusdanig te reorganiseren zodat de burgers van onze stad die overlast ervaren, niet meer tevergeefs een beroep hoeven te doen op deze dienst en zich daardoor gedwongen voelen om via een juridisch traject naar de rechter te stappen.

Voorzitter,

Het is prettig te lezen dat dit college aandacht heeft voor voldoende betaalbare koop- en sociale huurwoningen. Maar laten we ook een paar tandjes bijzetten om meer studentenwoningen te realiseren. Daar is een groot tekort aan.

Als daarbij het voornemen is, om de doorlooptijd bij bouwvergunningen en bestemmingsplan-wijzingen te verkorten, zou dat zeer welkom zijn.

Dank u wel. (Spreektekst Petra Strijbos)

Fusie Nuenen en Eindhoven

VVD VVD Eindhoven 11-09-2018 08:55

Als we het in Eindhoven hebben over bestuurskracht, dan bedoelen we daar iets anders mee dan waar dit woord vaak in Nuenen voor wordt gebruikt.

Wat wij hiermee bedoelen is hoe snel en slagvaardig we kunnen reageren, om zo het beste resultaat voor de stad, inwoners en regio te bereiken. 

Deze bestuurskracht zien we terug in onze contacten met Den Haag, maar ook hoe lang het duurt om in de regio besluiten te nemen met elkaar.

 

De VVD wilt graag met Nuenen fuseren om de bestuurskracht te vergroten. Een voordeel is daarbij is dat het gezamenlijke inwonersaantal zal worden vergroot en we meer geld zullen krijgen uit Den Haag. Op dit moment werkt Eindhoven al prettig samen met Nuenen, onder andere via de regionale woningbouwafspraken. De fusie zal niets veranderen aan de samenwerking.

 

We zien graag dat Eindhoven en Nuenen samen gaan werken aan één nieuwe gemeente. Met respect voor elkaars inwoners, haar tradities en rijke geschiedenis. Als VVD Eindhoven willen we uiteraard ook dat de naam “Nuenen” behouden blijft. Een naam is, net als een aantal kenmerkende faciliteiten (zoals sportzaal de Hongerman), belangrijk voor het behouden van een gemeenschap en gemeenschapszin. Deze gemeenschapszin is slechts een van de vele voorbeelden waar we als Eindhoven nog wat van Nuenen kunnen leren. 

Rik Thijs: 'Uitslag verkiezingen is vraag om gebalanceerd stadsbestuur' | Eindhoven

GroenLinks GroenLinks VVD Eindhoven 27-03-2018 00:00

Tijdens het duidingsdebat gisterenavond, bedoeld om te bepalen hoe de coalitievorming eruit zal zien, heeft GroenLinks, samen met de VVD, voorgesteld om twee informateurs aan te stellen. Het meest logische voorstel gezien de verkiezingsuitslag en de raad is het hier unaniem mee eens. 

Zoals fractievoorzitter Rik Thijs het in zijn betoog stelt: 'de uitslag zien wij als de vraag naar een goed gebalanceerd stadsbestuur waar we rechts en links verbinden. Een toekomstvisie waar economische groei hand in hand gaat met verduurzaming van de stad, en samengaat met een sociale stad waar iedereen gelijke kansen krijgt. GroenLinks neemt dan ook graag samen met de VVD de verantwoordelijkheid voor de informatie, door ook een informateur te leveren. Samenwerken zit in de genen van Eindhoven laten wij als stadsbestuur het goede voorbeeld geven.'

Lees hieronder het volledige betoog van Rik. 

Steun in de rug voor inwoners die samen willen bouwen

VVD VVD Eindhoven 30-12-2017 01:43

Op 19 december lag een voorstel voor over een betere samenwerking binnen het Stedelijk Gebied Eindhoven. Volgende dit voorstel zal er in het Stedelijk gebied een loket worden ingericht om bijzondere bouw- en woonvormen te faciliteren.

https://eindhoven.vvd.nl/nieuws/26260/steun-in-de-rug-voor-inwoners-die-samen-willen-bouwen

Steun in de rug voor inwoners die samen willen bouwen

Op 19 December lag een voorstel voor over een betere samenwerking binnen het Stedelijk Gebied Eindhoven. Volgens dit voorstel zal er in het Stedelijk gebied een loket worden ingericht om bijzondere bouw- en woonvormen te faciliteren.

Aflopen jaren zijn wij verschillende keren benaderd door CPO’s (collectief particulier opdrachtgeverschap) die op weg naar hun droom te realiseren tegen problemen aan liepen en bij ons uit kwamen. 

Het leven van een CPO is niet eenvoudig; je wil gaan bouwen of renoveren, maar de mensen waarmee je dit wil realiseren moet je op een heel andere manier leren kennen. Bijvoorbeeld als bouwpartners en niet alleen als vrienden. Je begeeft je namelijk in de wereld van bouw en ontwikkeling. In de motie kunt u lezen dat de manier waarop wij  als gemeente gronden en gebouwen verkopen ook niet helpt. Dit is niet vreemd, gezien we ons meer richten op professionele projectontwikkeling. Vandaar deze motie, om het leven van CPO’s makkelijker te maken.

We hebben gevraagd om te kijken of de mogelijkheid bestaat de procedures te veranderen, zodat CPO’s een betere kans maken. Wij weten dat dit niet eenvoudig is en daarom hebben we zo min mogelijk voorgeschreven hoe dit moet. We vragen het college hier samen met onze partners binnen het Stedelijk gebied naar te kijken.

Uiteindelijk hopen wij als VVD dat het meer mensen lukt om zelf hun woonwensen vorm te geven. Zodat wij als gemeenschap hiervan mee kunnen profiteren. Een verbetering van sociale structuur in wijken, levensloopbestendige woningen, en een extra groep mensen die het woning tekort aanpakken. Deze motie is aangenomen in de vergadering van 19 December.

Joost de Jong, VVD raadslid

Bijdrage VVD bij de begroting 2018

VVD VVD Eindhoven 09-11-2017 08:09

In 2014 was het voor de VVD een hard gelag. De linkse partijen zagen hun kans schoon om voor het eerst in de historie een college te vormen met zo’n links profiel. Een college dat ambities had en deze de komende periode ook duidelijk als beleid zou uitdragen. Veel beloftes werden er gemaakt, en voorzitter, twee belangrijke documenten, zoals u wilt visies uit het vorige college, zouden daadkrachtig worden uitgevoerd. De eerste was het veelvuldig geciteerde document “Eindhoven op weg”, het tweede was uitvoering geven aan WijEindhoven.

https://eindhoven.vvd.nl/nieuws/25053/bijdrage-vvd-bij-de-begroting-2018

De VVD heeft haar bijdrage opgedeeld in drie delen.

1.   Waar komen we vandaan, aanvang college 2014

2.   Waar staan we nu

3.   Wat kunnen wij de komende jaren verwachten

 

In 2014 was het voor de VVD een hard gelag. De linkse partijen zagen hun kans schoon om voor het eerst in de historie een college te vormen met zo’n links profiel. Een college dat ambities had en deze de komende periode ook duidelijk als beleid zou uitdragen. Veel beloftes werden er gemaakt, en voorzitter, twee belangrijke documenten, zoals u wilt visies uit het vorige college, zouden daadkrachtig worden uitgevoerd.

De eerste was het veelvuldig geciteerde document “Eindhoven op weg”, het tweede was uitvoering geven aan WijEindhoven.

Eindhoven op weg wil zorgen dat Eindhoven duurzaam bereikbaar is, bereikbaar voor alle vervoersmiddelen, zoals trein, bus, fiets en auto.

Voorzitter, het plan kent nog een belangrijk uitgangspunt: eerst goede alternatieve ontsluiting aanleggen alvorens wegvernauwingen, éénrichtingsverkeer realiseren of wegen afsluiten. Dit is een belangrijke voorwaarde om minder verkeerdruk in de stad te krijgen, een beter leefmilieu te realiseren en belangrijke voorwaarde in het plan.

En bij een goed plan hoort ook een goede en juiste uitwerking, zeg maar de feitelijke uitvoering.

Zo ook de visie op het sociaal domein, verwoord in het document WijEindhoven. Een goede visie waarbij de zorg van onze inwoner op maat wordt toegesneden. Voor de VVD een mooi uitgangspunt: “de juiste zorg, op het juiste moment, aan de juiste mensen”.

 

De VVD moet vandaag nogmaals concluderen dat de uitgangspunten uit de visie “Eindhoven op weg” allang niet meer bestaan. Delen uit de visie worden misbruikt om wegafsluitingen te realiseren, de bereikbaarheid van de binnenstad schier onmogelijk te maken en belangrijke maatregelen, zoals P&R faciliteiten worden niet in deze periode gerealiseerd. Voor de VVD is het dan ook onbegrijpelijk dat de Vestdijk is afgesloten, zonder dat er eerst maatregelen zijn genomen voor alternatieve maatregelen. De binnenstad van Eindhoven is door de afsluiting van de vele belangrijke toegangswegen door dit college volledig onbereikbaar geworden. Voor de winkeliers in de binnenstad een enorm probleem, maar ook voor de inwoners van onze stad.

Ook bij de uitvoering van het Bereikbaarheidsakkoord hebben wij zorgen over het realistisch gehalte. Bijvoorbeeld er wordt een onderzoek gedaan naar knelpunten op de Kennedylaan maar er is beperkt geld voor uitvoering van maatregelen uit het onderzoek, en dan zijn wij ook nog afhankelijk van andere gemeenten voor financiering. 

Wij willen nu vast aangeven dat wij de Kennedylaan als prioriteit zien!

 

De organisatie WijEindhoven kent een zeer moeizame start, aan financieel beleid is nooit enige sturing gegeven en sterker nog het college heeft geen idee wat het antwoord is op de basisvraag: aan wie geven wij nu zorg, en welke zorg. Voorzitter het college is verantwoordelijk voor de uitvoering van de visie en niet WijEindhoven. Daar heeft het college hopeloos in gefaald. Elke week geven we 700.000,- teveel uit binnen het sociaal domein. Bij elkaar heeft dit college al meer dan 100 miljoen extra uitgegeven bovenop het begrootte bedrag. Allicht dat we financieel in de problemen zitten. De VVD is van mening dat het niet gaat over cijfers, maar over mensen. De VVD kan alleen maar concluderen dat dit college werkelijk geen enkel idee heeft waar ze over praat. Sturen op cijfers is nodig om in deze tijd te borgen dat alle mensen in de toekomst ook zorg kunnen krijgen. Elk cijfer verwoordt een persoon. Voor de VVD geldt de menselijke maat! Dus college: verdiep u in de cijfers en draag verantwoordelijkheid voor de slecht presterende organisatie en de onbetrouwbare cijfers, want dan pas heeft u het over de mensen die het betreft.

 

Naast WijEindhoven heeft dit college nog een probleem, die zij niet wil of kan oplossen. De groei in de bijstand, en wellicht nog erger, deze groei is het licht van de economische sterke groei in Brainport. Het college is er nu zeker van, een trendbreuk is opgetreden. Er stromen nu meer mensen uit de bijstand dan dat er bijkomen. Voorzitter nog steeds zijn er veel personen in de bijstand en levert dat de gemeentelijke begroting een extra duw van ongeveer 12 miljoen negatief op (verlaging van het BUIG budget ongeveer 12 miljoen € (door zowel macrobudget, vangnetregeling en verdeelmodel).

Wij roepen het college op om snel werk te maken van werk. Ook hier geldt weer de menselijke maat: het sociaal maatschappelijk van groot belang om niet in de bijstand te zitten, want voorzitter ook hier geldt achter de cijfers zitten gewoon mensen! Ieder die weer aan het werk is, bloeit op, voelt waardering, is minder eenzaam en is zelfredzamer.

 

Wist u dat 100 mensen uit de bijstand ons 1 miljoen structureel geld oplevert. Dus uw ambitie om 1000 mensen uit de bijstand aan het werk te helpen had deze begroting 10 miljoen lucht gegeven. Geld dat wij hard nodig hebben. In de begroting staan weer termen als job carving en omscholing, maar worden niet effectief ingezet. Wij willen een meer ambitieus beleid waarbij ook daadwerkelijke resultaten behaald worden, met meer effectievere trajecten, meer mensen in een traject, meer handhaven, het inzetten van de tegenprestatie, meer deeltijdwerk naast WWB en daarmee een positief financiële effect op de begroting bereiken

 

De begroting voor 2018 maakt het voor de VVD nogmaals pijnlijk duidelijk dat echte keuzes niet gemaakt worden. DE VVD stelt voor om plafonds in te stellen in het sociaal domein. Een algeheel plafond en specifieke plafonds per zorgaanbieder. Alleen zo kunnen we borgen dat ook in 2018 en verder iedereen dezelfde zorg mag verwachten. De VVD vindt het werkelijk onbegrijpelijk dat dit college na alle financiële debacles niet een nieuw motto heeft: minder uitgeven en ophouden met roofbouw te plegen op de toekomst.

De VVD is daarom ook echt tegen de keuze van de OZB-verhoging en de verhoging van de parkeertarieven. Alle, maar dan ook werkelijk alle ondernemersverenigingen zijn eensluidend: Wij dragen bij aan een goed woon en leefomgeving. Wij helpen meer mensen aan het werk en als beloning krijgen wij een ongehoorde belastingverhoging. Daarnaast vindt de VVD het feitelijk onjuist dat inwoners in een huurwoning erop vooruitgaan, terwijl huiseigenaren er dik op achteruit gaan. De rekenmethodiek laat dit niet toe, zo zegt het college. Als –en dat doen wij niet- wij dan mee moeten denken over een OZB-verhoging, verlaag dat tarief dan en verhoog de afvalstoffenheffing en rioolheffing met een klein bedrag zodat iedereen mee betaalt aan uw beleid. De VVD geeft als suggestie dan maar weer eens aan: Wij zijn tegen de OZB-verhoging, zorg dat u het geld haalt uit een betere bedrijfsvoering bij WijEindhoven, betere controle op de contracten, maar laat onze inwoners niet betalen voor uw slechte aansturing binnen het sociaal domein.

 

Veiligheid: In deze begroting geeft het college aan dat zij wel een visie heeft op veiligheid, er zijn prioriteiten gesteld, maar bij een plan dat 4 jaar duurt hoort ook het benodigde geld. Dit college is niet bereid om daar 4 jaar lang geld voor vrij te maken. U hoort dat wel te doen. De buurtpreventieteams, die dag en nacht vrijwillig over straat lopen om de veiligheid in de wijken te verhogen verdienen extra ondersteuning. Wij roepen het college op om uit het sociaal domein en uit het ruimtelijk domein geld vrij te maken voor verbetering van de veiligheid in de wijken. Maak vanuit deze domeinen extra geld vrij voor het domein veiligheid.

 

Financieel: Voorzitter, dit college heeft alle potjes geplunderd en het einde is nog niet in zicht. Er is weinig tot geen reserve meer. De reserve die er is, is net toereikend voor het afdekken van de risico’s. De VVD heeft herhaaldelijk opgeroepen om een beter financieel beleid te voeren. Er mag niet meer uitgegeven worden dan dat er binnen komt. Dat zou het beleid moeten zijn. Dit college heeft bewust gekozen om ongebreideld geld uit te geven, waarbij tevens bewust extra risico’s worden genomen wanneer de bezuinigingsplannen – of beter gezegd- ondoorzichtige uitgavenpatroon van de gemeente niet gehaald worden.

In de risico paragraaf geeft u een bedrag tot 10 miljoen op doordat de mogelijkheid bestaat dat de aannames tot bijsturing in het sociaal domein te ambitieus zijn. We zien echter weinig terug van risicobeheersing en er is geen actieplan om op tijd in te grijpen. De VVD verwacht hiervoor een risicobeheersingsstrategie

 

Wat kunnen we nu nog verwachten.

De komende 4 maanden dient er zowel inhoudelijk als financieel nogal wat bijgestuurd te worden. Bij sport heeft u een negatief advies van de Eindhovense Sport Raad (ESR), een investering van 19 miljoen in een zwembad, geen verwijzing naar topsport en de tarieven voor sport zullen later volgen.

 

De financiële situatie vraagt om strakke sturing, hard financieel ingrijpen en een faciliterende overheid. De VVD heeft ook lichtpuntjes gezien bij dit college. Zo is er hard gewerkt aan de strategische agenda Brainport, staat de regio Brainport zowel landelijk als internationaal op de kaart en vindt hier een bijzondere combinatie plaats tussen design, technologische ontwikkelingen, onderwijs, bedrijfsleven en de gemeente. Activiteiten zoals de DDW en de actieagenda Brainport staan in schil contrast met andere beleidsterreinen waar we sterk achterblijven. De stad bruist en is aantrekkelijk. Dit blijkt ook uit het aantal hotelovernachtingen, waardoor wij meer toeristenbelasting ontvangen. De VVD vindt het daarom jammer dat juist een goed werkende marketingorganisatie als EHV365 moet vrezen dat zij als melkkoe wordt behandeld.

 

Afsluitend,

De VVD is ontsteld over de slechte aansturing vanuit het college en over het gevoerde beleid van de afgelopen jaren. De financiële naweeën zullen nog door vele colleges gevoeld worden en de inwoners van Eindhoven moeten meebetalen aan de financiële wanprestatie die binnen het sociaal domein geleverd is. De VVD heeft geen enkel vertrouwen dat dit college ook nog maar iets zal gaan oplossen. De begroting 2018-2022 is voor de VVD niet acceptabel. Er staan te veel onzekerheden in, te veel aannames en wij kunnen de beleidskeuzes ook niet onderschrijven.

 

Opinie: de gemeentelijke financiën

VVD VVD D66 PvdA Eindhoven 27-10-2017 02:52

Afgelopen dinsdag kwam het college (PvdA, D66, SP en GL) met twee belangrijke documenten naar buiten. Het eerste was de tussentijdse rapportage; oftewel: waar staan wij financieel per 1 oktober 2017? Het tweede stuk was de beantwoording van de technische vragen van raadsleden over de begroting voor 2018. De tussentijdse rapportage liet zien dat de gemeente Eindhoven bovenop het tekort van minimaal 40 miljoen, nog eens 10 -15 miljoen extra kan verwachten. Al met al zal er dan een tekort ontstaan van 40 tot 60 miljoen. Let wel, dit is een tekort dat overblijft nadat alle potjes, reserves etc. al door dit college leeg zijn geplunderd. Voor onze inwoners betekent dit dat er in drie jaar tijd per inwoner 540,- teveel is uitgegeven.

De VVD heeft de afgelopen jaren steeds gevraagd naar een helder financieel beleid en duidelijke voorwaarden waarop het college de stad wil besturen. De begroting voor 2018 is het laatste belangrijke document van het zittend college en geeft aan wat ze bereikt hebben en wat ze achter laten voor een nieuw college.

De begroting liet zoveel open einden zien, dat de gemeenteraad gezamenlijk meer dan 300 vragen heeft moeten indienen. En alweer blijkt dat er op de sociale uitgaven geen enkele rem zit, de bezuinigingen niet gehaald worden, sterker nog; het tekort loopt verder op. DeVVD heeft aangegeven dat de voornaamste oplossing is om plafonds in te stellen binnen het sociaal domein, daarnaast willen wij meer grip op de contracten en woekerwinsten tegengaan bij zorgaanbieders. De sturing ontbreekt volledig en nog steeds is het college niet in staat om inhoudelijk antwoord te geven op de vraag of de juiste zorg wel aan de juiste mensen wordt gegeven. Een beschamend resultaat, waar de wethouder haar verantwoordelijkheid nu echt dient te nemen.

In het kort komt het er op neer dat dit college 90% van de inwoners laat opdraaien voor het tekort van 42 miljoen. De gevolgen zijn zeer groot:ongekende OZB-verhogingen, parkeertarieven stijgen, bouwleges gaan omhoog en nog slechter, toekomstige belangrijke investeringen in de stad gaan in de ijskast. Dinsdag werd pijnlijk duidelijk dat dit college zelf aangeeft dat zede zaken niet kan oplossen en dat zij de oplossingen overlaat aan een nieuw daadkrachtiger college. Het voltallig college is verantwoordelijk voor deze puinhopen, waarbij de normale keuze om de wethouder financiën het vetorecht te geven om onverantwoorde uitgaven tegen te houden bewust niet is genomen en ook niet werd geaccepteerd. De VVD vindt dat alle individuele wethouders hun verantwoordelijkheid hadden moeten nemen en volledig eigenaarschap van de grote financiële problemen hadden moeten tonen. Geen enkele wethouder heeft blijk gegeven om op korte termijn politiek moeilijke keuzes te maken.

De tweede zeer pijnlijke conclusie is die van arbeidsparticipatie. De werkeloosheid daalt in onze regio sterk, de economische groei in de Brainport regio is een voorbeeld voor heel Nederland. Helaas kan dit college geen enkele invulling geven aan de ambitie om ook de mensen in de bijstand aan een baan te helpen. Jawel, er is nu een trendbreuk opgetreden, dit wil zeggen, eindelijk gaan er meer mensen uit de bijstand dan er ingaan. Maar als we dan naar de cijfers kijken zijn dat er maar een paar! Een trendbreuk betekent voor de VVD een belangrijke ontwikkeling, zodat we kunnen zeggen dat vele mensen in de bijstand nu ook een baan hebben gevonden. Dit college kan zoiets niet zeggen. Het pappen en nathouden van deze groep heeft een dusdanig effect dat thuiszitten lonend is en werken niet. En weer mogen 90% van onze inwoners betalen voor deze politieke keuze. Kosten: 11 miljoen extra!

De stad Eindhoven heeft vele mogelijkheden en zeker als we de regio Brainport als voorbeeld mogen nemen. Bij onze nieuwe status als mainport, 1 van de drie belangrijkste economische gebieden in Nederland, mogen we ook verwachten dat er een college zit dat invulling geeft aan deze status. Helaas moeten wij na 3,5 jaar links afbraakbeleid constateren dat onze mainport status ontkracht wordt door de slechte financiële situatie.Dat het college oproept om meer geld vanuit Den Haag naar Brainport te sturen is zeker juist. Onze regionale functie, onze economische uitstraling en onze innovaties zijn een voorbeeld voor heel Nederland en zelfs voor heel de wereld.Daar hoort een goed voorzieningenniveau bij, zoals een muziekcentrum, een bruisende (binnen)stad met mooie evenementen zoals de DDW en goede sportaccommodaties. Maar bij deze ambities behoort ook een goed functionerend college, dat sterk en daadkrachtig invulling kan geven aan onze status. Dit college heeft bewezen dat ze dat niet kan en voor de komende 8 jaar andere colleges opzadelt met de zeer slechte uitvoering van haar eigen beleid. De VVD zal zonder enig plezier terugkijken op deze 4 jaar. Het politieke wanbeleid zonder op tijd in te grijpen blijft niet alleen binnen het stadhuis zichtbaar,maar is voor al onze inwoners de komende jaren zichtbaar en voelbaar in de portemonnee.

Voor de VVD is het tijd om de balans op te maken. De bereikbaarheid van de stad is aanzienlijk achteruitgegaan, de financiële situatie verslechtert per jaar met 42 miljoen euro, het voorzieningenniveau is sterk gedaald, de luchtkwaliteit in de stad is niet verbeterd en van de ambities om de stad te verduurzamen is ook niets terecht gekomen. Daarnaast zijn de lasten voor de inwoners van Eindhoven sterk gestegen en krijgen de ondernemers, die de grote economische groei mogelijk hebben gemaakt nog een afscheidscadeautje: een OZB-verhoging van minimaal 12%, oplopend tot 30%.

Marcel OosterveerRaadslid Eindhovense VVD

<!-- /* Font Definitions */@font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;}@font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:8.0pt; margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:Calibri; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:NL;}.MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:11.0pt; mso-ansi-font-size:11.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:Calibri; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:NL;}.MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:8.0pt; line-height:107%;}@page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:72.0pt 90.0pt 72.0pt 90.0pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;}div.WordSection1 {page:WordSection1;}-->

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.