Nieuws van politieke partijen in Renkum over D66 inzichtelijk

5 documenten

Van "Kaasschaaf" naar "Botte Bijl"

CDA CDA VVD D66 Renkum 26-06-2019 16:12

Bijdrage CDA fractie Voorjaarsnota en Perspectiefnota 2019-2023 (26 juni 2019) Voorzitter, Nog geen jaar geleden, september 2018, sprak ik de Algemene beschouwingen uit van het CDA. Ik heb ze nog eens nagelezen om te zien wat er nu veranderd is. We lezen de ambities nog eens na van het Coalitieakkoord en leggen die naast de Voorjaarsnota en Perspectiefnota 2019-2023. Wanneer we dan de voorstellen zien van de Voorjaarsnota en Perspectiefnota, dan zien we dat er weinig overeind blijft van uw ambities van het Coalitieakkoord, dat uitblonk in termen als: We zetten nog meer inWe nemen regieWe onderzoekenWe maken een planWe versterkenWe maken beleidWe spannen ons inWe geven met de samenleving aandacht aan We vragen ons nu werkelijk af wat er nu feitelijk is gebeurd om die ambities waar te maken. Ook uw voornemen om de inwoners te betrekken bij ontwikkelingen zowel wat betreft de planvorming als de uitvoering lijkt een mislukking te worden. Het vertrouwen in het gemeentebestuur neemt mede hierdoor sterk af. Inwoners voelen zich niet meer gehoord. Hoe staat het met het contact met de inwoner? Wij ontvangen signalen dat het erg lastig is om afspraken te maken met bestuurders. Sommigen wachten reeds langer dan drie maanden. Het enthousiasme om mooie initiatieven vanuit de samenleving met het college te bespreken neemt daardoor in rap tempo af. Er moet dan ook daadwerkelijk wat veranderen in de bestuurscultuur van dit College, dat kennelijk nog steeds regeert vanuit haar ivoren toren. Het is de vraag of het dit College gaat lukken om ook in de bestuurscultuur de nodige veranderingen aan te brengen. Wij hebben een motie voorbereid met D’66 waarin we het college opdragen met de burger in gesprek te gaan. Wat wel verbeterd is, is de agenda voor de Raadsvergaderingen en de commissies. We zien duidelijke verbetering van de organisatie en het personeel. We klimmen weer uit het dal, echter, we zijn er nog niet. Dan de samenwerking binnen de Raad zelf. Voorzitter, het CDA is altijd een partij geweest die zich constructief opstelt t.o.v. het College en coalitie. Juist daarom is het bitter te moeten constateren dat de oppositie met daarin het CDA nagenoeg continu buiten spel wordt gezet. Wat we nog steeds zien is dat de coalitie toch weer op diverse dossiers eerst zelf een afweging maakt en dat vervolgens voorlegt aan de oppositie. Waarom niet gelijk een raadsbreed overleg? De oppositie bestaat niet uit tweederangs raadsleden. Er zit voldoende kennis en knowhow om tot betere voorstellen en besluiten te komen. Het enthousiasme bij onze raadsleden en commissieleden ebt weg, waarbij wordt aangegeven of wij nog wel zoveel tijd in het raadswerk moeten steken als de coalitie toch samen de dienst uitmaakt. Het proces om te komen tot besluitvorming rond de PPN, laat zien dat het ook anders kan. Laten we elkaar opzoeken, zodat de besluitvorming een breder draagvlak krijgt! Dan nu de Voorjaarnota en Perspectiefnota. Voorzitter, bij de PPN dient het nieuwe beleid en de extra budgetvraag integraal te worden afgewogen. We zien dat dit jaar het college voor de behandeling van de PPN al een aantal voorstellen naar de Raad heeft gestuurd, met als argument, kan niet wachten, is een wettelijke taak etc. Voorzitter het CDA is van mening dat alle voorstellen integraal bij de PPN dienen te worden afgewogen. Wat nu gebeurt, is dat de extra budgetvraag voor bijv. het IHP zich vertaalt in de VJN ipv de PPN. Bij de PPN vindt integrale afweging plaats en daarbij kan de Raad de noodzaak, wettelijke verplichting etc. meewegen bij haar afweging. Voorzitter, vorig jaar bij de begrotingsbehandeling illustreerde het CDA dit college als een gezelschap dat in een sterrenrestaurantje gaat dineren, terwijl de aanmaningen en incasso’s op de deurmat ploffen. Voorzitter, nu een jaar later mogen we constateren dat inmiddels ook de curator voor de deur staat. En dan is er ineens paniek en wordt er vervolgens niet meer bestuurd met visie, maar komt er een grove kaasschaaf uit de la, of, zo u wilt, gaat de ‘miljoenenjacht’ van start. Voorzitter, wanneer we kijken naar de VJN en de PPN en dan vooral naar de bezuinigingen en ombuigingen, zeg maar gewoon wat doen we niet meer, dan missen wij een strategische visie waaraan e.e.a. is getoetst, of heeft het college het louter en alleen boekhoudkundig getoetst, waarbij het jaarresultaat van de jaarschijven op minimaal € 0,- moet uitkomen. Het lijkt daar erg op. Echter, in Renkum, daar draait het om mensen en dat lijkt dit college in deze perspectiefnota volledig te vergeten. Wat voor een gemeente willen we nu zijn? Welke leefbaarheid hebben we onze inwoners te bieden? Zakken we met deze bezuinigingen niet door onze sociale basisvoorzieningen heen? Is er al gekeken welke impact deze maatregelen hebben voor onze inwoners? En wat vindt de inwoner hier nu zelf van? Bij de vaststelling van het Coalitieakkoord is teven besloten om de OZB met 7% te verhogen om gedeeltelijk de ambitie van dit college te bekostigen, waarvan ruim 1% voor de uitbreiding en salarisverhoging van deze wethouders. Het bestuur zit zo wel erg ruim in haar jasje met 4 fulltime wethouder en een burgemeester. Ook daar kan naar gekeken worden naast de voorgestelde bezuinigingen. Ook een herijking van het coalitieakkoord zou zeker nog een extra opbrengst te zien geven. Wellicht dat de meicirculaire hiertoe aanleiding geeft. Voorzitter, 1% OZB verhoging betekent een opbrengst van ongeveer € 70K, oftewel een last van gemiddeld € 0,30 per maand per huishouden. Gelet op dit kengetal zijn wij benieuwd wat de inwoner hier nu zelf van vindt. En hebben zij een keuze gehad? We zijn nog net een jaar na de verkiezingen en nu al blijkt dat de gewekte verwachtingen van alle mooie beloftes uit de verkiezingsprogramma’s niet worden nagekomen. Een verdere verschraling van het onderhoudsniveau openbare ruimten, begraafplaatsen etc. en de overige voorzieningen. Voorzitter, dan de beantwoording van vragen over de VJN van het CDA. De tekst in de VJN correspondeert niet met de beantwoording van de vragen over het Kalimaropad. Wat gaat u nu doen? Gaat u nu het ontwerp uitvoeren of niet? Uit de VJN blijkt dat u het pad niet gaat verleggen . Uit de beantwoording blijkt dat u het ontwerp gaat bespreken met de omwonenden. Dat rijmt niet met elkaar en wekt de indruk dat het college niet integraal werkt. De Connectie: Wanneer we even terugblikken naar de besluitvorming van destijds, om aan te haken, en nu kijken wat daar van is terechtgekomen, dan zien we dat het hele financiële plaatje waarop we destijds hebben besloten niet klopt. Grote overschrijdingen, en inverdieneffecten / efficiency voordelen, blijken een wassen neus te zijn. Zie hier het resultaat, een grote overschrijding die zich structureel doorzet. Wij hebben nu geen keus meer om anders te besluiten. Wel dringen we er bij het college op aan dat er nauwgezet op wordt toegezien dat de Connectie haar taken binnen de begroting uit gaat voeren en dat er waar mogelijk inverdiend gaat worden. Voorzitter als we de PPN nader beschouwen dan vallen ons de volgende punten op: Wanneer alle bezuinigingen één op één worden doorgevoerd dan eindigt de jaarschijf van 2020- 2021 neutraal op € 0,-Vanaf 2022 is er een positief resultaat van € 17K en Vanaf 2023 is er een positief resultaat van € 1.168KWanneer we kijken welke beleidsvelden met name bijdragen aan de tekorten dan zijn dit:Het sociaal domein; Met name de JeugdzorgDe ambtelijke organisatie, waaronder ook de ConnectieHet personeelsbeleidOnderhoud wegen Voorzitter begin juni ontvingen we de uitkomsten van de Meicirculaire. Het accres stijgt minder dan aanvankelijk in 2018 werd gemeld bij de septembercirculaire. De mei circulaire laat zien dat Renkum opnieuw fors minder van het Rijk ontvangt via het gemeentefonds. Ook deze uitkomsten zullen we nog moeten verwerken in de begroting 2020. Voorzitter het CDA is van mening dat de bezuinigingen in eerste plaats daar moeten worden gevonden waar zij ook veroorzaakt zijn. In de perspectiefnota geeft u aan dat u ook daar het merendeel van de bezuinigingen neerlegt. Daarmee redt u het niet. Een deel zal moeten worden gevonden in het voorzieningenniveau, en die zullen de inwoners direct dan wel indirect raken. Het is de vraag of wij dit nu al moeten invullen. Het CDA zou graag willen dat voor de begrotingsbehandeling er een brede inwonersraadpleging wordt gehouden waarin wordt gevraagd of men een x bedrag over heeft voor de volgende punten, waarbij inzichtelijk wordt gemaakt wat 1 % OZB verhoging betekent. Ik gaf al aan dat we daarover een motie met D’66 indienen. Voorzitter Het CDA is mede indiener van het breed samengesteld amendement. Het mag duidelijk zijn dat het CDA de bibliotheek zien als een (sociale) basisvoorziening, waarop wij niet willen bezuinigen.Ook het zwembad Oosterbeek wil het CDA handhaven. Met nagenoeg een bezettingsgraad van 100% voorziet dit in een duidelijke behoefte.Betaald parkeren is voor het CDA geen optie. Er is nauwelijks onderzoek gedaan naar consequenties. Wij zouden juist aantrekkelijk moeten zijn voor de ondernemers om zich hier te vestigen! De reactie van de ondernemersvereniging spreekt boekdelen. Ook de concurrentiepositie van onze centra tov Presikhaaf en Kronenburg is altijd meegewogen om juist geen betaald parkeren in te voeren.Het huidige niveau van groenonderhoud, is voor het CDA de basis. Wij willen hier niet verder op versoberen. Wij hebben al aangegeven dat de inwoners hier best wat voor over hebben. Ga dan ook het gesprek hierover aan met onze inwoners. Wat niet in het amendement is opgenomen is het schoolzwemmen. Voorzitter het is niet uit te leggen dat we enerzijds in Doelum een prachtige nieuwe zwemaccommodatie hebben gebouwd, en dat we anderzijds de schoolkinderen daar geen gebruik van laten maken, omdat we het schoolzwemmen niet meer faciliteren. Maak maximaal gebruik van deze dure voorziening en laat het schoolzwemmen in tact! Ook draagt het bij aan de ontwikkeling van de fijne motoriek. Het is meer dan een natte gymles. Wij komen hier bij de begroting op terug. Wij hebben ook gekeken naar de inkomens verruimde maatregelen. Samen met de VVD dienen we een motie in waarin we het college opdragen om een minima effectrapportage op te stellen. Daarin zal duidelijk worden of er al dan niet een verlaging van de individuele inkomens toeslag kan plaatsvinden. Het Nibud voert dergelijke onderzoeken uit. Ook het kostendekkend maken van de bouwleges is voor ons een belangrijke bijdrage om de tekorten op te lossen. Niet wachten maar nu doorzetten en invoeren m.i.v. 2020. Samen met GB dienen we hier een motie voor in. Ook in de commissie heeft het CDA al aangegeven dat het budget voor onderhoud wegen wel erg hoog is vastgesteld. Zowel structureel van ruim € 700.000 tot ruim € 900.000 alsmede de eenmalige dotatie van € 1.5 mio. ( 2019 en 2020) wellicht dat ook hier een kleine temporisering kan plaatsvinden, zodat de begroting minder belast wordt. Ook het onderzoek naar de staat van onze wegen moet nog worden gerapporteerd, wij willen hier niet op vooruit lopen. Zoals al eerder gemeld staat het CDA niet onwelwillend t.o.v. een kleine OZB verhoging. Een extra belasting van gemiddeld € 1,50 per huishouding zou voldoende moeten zijn om de voorzieningen op het huidige niveau te handhaven Wij willen voor deze maatregel het draagvlak onder onze inwoners weten. Daarnaast zal wat het CDA betreft ook nadrukkelijk gekeken moet worden naar de eigen ambities, zoals weergegeven in het coalitieakkoord. Ook daar zal in geschrapt moet worden of moeten zaken worden uitgesteld. Voorzitter wanneer we de balans opmaken mede n.a.v. onze voorstellen, dan kan er een negatief saldo ontstaan voor de komende jaren. Wij willen met onze inwoners in gesprek om samen met hen tot een duurzame oplossing te komen voor onze begroting. Tot zover de eerste termijn van de CDA fractie.

Lezing filosoof Jan Flameling

D66 D66 Renkum 03-09-2018 12:44

Op vrijdag 28 september houdt filosoof Jan Flameling een lezing in onze gemeente.

Zijn gekozen onderwerp is: ‘Naar een duurzame en harmonieuze samenleving; een kennismaking met Martha Nussbaum en Kate Raworth’.

In de lezing wordt ingegaan op de ideeën en methoden van deze twee denkers, zodat we met elkaar een gesprek kunnen voeren over de uitwerking die hun opvattingen kunnen hebben op ons sociale en politieke doen en laten.

Vrijdag 28 september 2018

Aula Dorenweerd College, Dalweg 5, 6865 CZ Doorwerth

Inloop 19.30 uur, aanvang lezing 20.00 uur

Vrijwillige bijdrage

De Amerikaanse filosofe Martha Nussbaum geldt als een van de belangrijkste denkers van onze tijd. Haar werk nodigt uit tot zelfonderzoek, draagt bij aan een opvoeding tot medemenselijkheid en roept op tot solidariteit.

In haar werk ontwikkelt zij een theorie van sociale rechtvaardigheid die een antwoord wil geven op de vraag: ‘Hoe kan een ieder die deel uitmaakt van de gemeenschap de kans krijgen om een volwaardig menselijk leven te leiden, om de mogelijkheden die wezenlijk zijn voor ieder mens te benutten?’

Er van uitgaande dat een regering de taak heeft om het mensen mogelijk te maken een waardig leven te leiden, dan zou een fatsoenlijke politieke orde iedereen de kans moeten geven zijn persoonlijke mogelijkheden te ontwikkelen. Daarvoor heeft Martha Nussbaum een tiental ‘capabilities’, bekwaamheden ontwikkelt.

De Britse econome Kate Raworth verbindt in haar werk het streven naar een fatsoenlijke samenleving met het streven naar een duurzame samenleving, samengevat in een nieuw economisch model. In haar onlangs verschenen boek ‘Donuteconomie, in zeven stappen naar een economie voor de 21eeeuw’ toont zij dat het mogelijk is om een economie te ontwerpen die tegemoetkomt aan de twee voorwaarden – sociaal en ecologisch – en aan het collectieve menselijke welzijn. Zij geeft daarbij een binnengrens aan: het sociale fundament, de basisbehoeften waar iedereen over zou moeten beschikken en een buitengrens: het ecologisch plafond waarboven de druk op de aarde te hoog wordt.

Jan Flameling studeerde filosofie in Groningen, Keulen, Berkeley en Amsterdam en richtte in 1994 het Filosofisch Bureau Ataraxia op. Hij geeft onderwijs aan de Internationale School voor Wijsbegeerte, geeft trainingen in morele oordeelsvorming en organiseert verschillende seminars in Nederland, Griekenland en het Verre Oosten (www.janflameling.nl).

Nieuw college Gisteravond zijn de ...

GroenLinks GroenLinks VVD D66 PvdA Renkum 31-05-2018 09:30

Nieuw college Gisteravond zijn de vier wethouders benoemd die samen met burgemeester Schaap het College van B&W vormen. Wij wensen Joa Maouche (GroenLinks), Jasper Verstand (D66), Marinka Mulder (PvdA) en Leonie Rolink (VVD) veel plezier en succes en zien uit naar een goede samenwerking!

Nieuw college | Renkum

GroenLinks GroenLinks VVD D66 PvdA Renkum 31-05-2018 00:00

Vanaf vandaag heeft Renkum een nieuw college. De wethouders Joa Maouche (GroenLinks), Jasper Verstand (D66), Marinka Mulder (PvdA) en Leonie Rolink (VVD) werden gisteravond door de gemeenteraad benoemd. En het coalitieakkoord werd gepresenteerd aan de raad.

Eerder die avond werd het coalitieakkoord officieel gepresenteerd aan de raad. Fractievoorzitter Charlotte de Roo deed dat namens de nieuwe coalitie. Zij noemde het een groen, sociaal en liberaal akkoord waarin veel ambities staan maar ook veel ruimte gegeven wordt om onderwerpen met de raad en met inwoners samen in te vullen.  

"Het is een toekomstbestendig akkoord geworden. Klimaatmaatregelen en groen met meer biodiversiteit zijn urgente onderwerpen die stevig beleid vragen en in dit akkoord ook krijgen."

 

Charlotte noemde enkele inhoudelijke punten uit het akkoord, zoals versoepeling van regels bij zorg en welzijn, een experiment met het basisinkomen, landschap en landgoederen en meer inhoud voor de titel kunstenaarsgemeente.  

"We werken dorpsgericht en geven ruimte aan de eigenheid en diversiteit in elk dorp waarin uitgangspunt is dat iedereen mee moet kunnen doen."

 

Er zijn grote uitdagingen voor de komende vier jaar. Er zijn  investeringen nodig om achterstallig onderhoud op wegen, bomen en groen op te lossen. We hebben een flexibele en integraal werkende organisatie nodig.

 

"Wij brengen ambities en financiën in evenwicht."

 

De hele tekst van Charlotte is hieronder te downloaden.

Wij wensen het nieuwe college veel plezier en succes en zien uit naar een goede samenwerking de komende vier jaar.

‘Zes dorpen, Één Renkum’

D66 D66 Renkum 23-05-2018 07:20

D66 Renkum zit in het nieuwe college.

Na een intensief proces van onderhandelingen, die in een prima sfeer zijn verlopen, ligt er een coalitieakkoord, waar wij ons prima in kunnen vinden.

Voor de verkiezingen hebben wij ingezet op het meest groene/duurzame coalitieakkoord ooit. Dat is gelukt! Dit akkoord is het meest duurzame ooit. Met zowel veel aandacht voor de duurzame opwekking van energie als het terugdringen van de CO2 uitstoot. Bijvoorbeeld door veel intensiever bedrijven en woningeigenaren te verleiden tot duurzame maatregelen.

Er is een groot tekort aan woningen. Met de nieuwe afspraken gaan we nog sneller bouwen en zorgen we voor nieuwe woningen voor starters en voor nieuwe woningen voor ouderen. En dat allemaal gasloos. Inpassing in onze groene omgeving is daarbij wel belangrijk.

Het onderhoud van het groen en wegen is de laatste jaren onvoldoende geweest. We gaan hierin nu extra investeren.

We gaan door met de intensievere samenwerking met onze ondernemers. Ondernemers krijgen nog meer ruimte, we werken aan nog sterkere winkelgebieden en we gaan veel meer inzetten op recreatie en toerisme.

Al jaren willen we dat Renkum een echt kunstenaarsdorp wordt. Wij zijn blij dat in het coalitieakkoord hierover nu duidelijke afspraken zijn opgenomen.

Bij milieuhinder, zoals bij Parenco, nemen we, ook als we niet het bevoegd gezag zijn voor afgegeven milieuvergunningen, de verantwoordelijkheid voor het bereiken van een oplossing.

Op het gebied van Welzijn en Zorg gaan we veel meer naar de inwoners toe. We hebben meer oog voor initiatieven uit de samenleving. Dat komt onder andere tot uiting in veel meer samenwerking met dorpshuizen en ontmoetingsplaatsen.

Wij zijn dan ook blij in het coalitieakkoord veel terug te vinden van ons eigen programma. Goed wonen, goede zorg, goed ondernemen. En dat alles duurzaam.

Als we naar de toekomst kijken, zien we meer taken op ons afkomen. Taken die we nu nog niet of niet naar behoren aanpakken, terwijl het voor een groot deel om wettelijke taken gaat: de Omgevingswet, Uitvoeringsprogramma Klimaatneutraaal 2020, Integraal Veiligheidsbeleid, digitale dienstverlening, informatieveiligheid, beschermd wonen en de doordecentralisatie van taken in het Sociaal Domein. Dit alles vraagt veel van de gemeentelijke organisatie; de werkdruk is hoog. Zoals in het coalitieakkoord staat, willen we voor het einde van 2018 zicht hebben op een bij onze gemeente passende organisatie. Ook de werkdruk voor de wethouders is hoog. Werkweken van zestig tot zeventig uur zijn de afgelopen jaren geen uitzondering geweest. Is het dan reëel om wethouders voor 75% uit te gaan betalen zoals de oppositie voorstelt? Wij vinden van niet.

We hebben ervoor gekozen om alle voorzieningen (waaronder zwembad en bibliotheek) overeind te houden, om als gemeente zelfstandig te blijven en om extra te investeren in onder andere groen en wegen. De overheid delegeert veel taken, maar heeft ook veel bezuinigingen ingebouwd. De gemeente zal dus zelf moeten zorgen voor extra inkomsten. Wij zagen geen andere oplossing dan het verhogen van de OZB. Een verhoging die ertoe leidt dat de OZB voor de inwoners van de gemeente Renkum met gemiddeld € 2,00 per maand omhoog gaat. Een verhoging die misschien niet nodig is als we straks meer middelen van het rijk ontvangen.

Het coalitieakkoord is hier beschikbaar

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.