Nieuws van D66 in Enschede inzichtelijk

6 documenten

June Nods kandidaat-wethouder D66 Enschede

D66 D66 Enschede 17-01-2020 11:00

De fractie van D66 Enschede draagt June Nods voor als nieuwe wethouder. Nods is daarmee de beoogd opvolger van Eelco Eerenberg, die in december in Utrecht aan de slag is gegaan als wethouder. Nods is sinds 1993 woonachtig in Enschede en heeft in die jaren onder andere op verschillende plekken in de stad in de Raad van Commissarissen of Raad van Toezicht gezeten, waaronder bij de Openbare Bibliotheek, NV Enschedese Zwembaden en de Stichting Kinderopvang Enschede.

Fractievoorzitter Gertjan Tillema: “Met June hebben we iemand gevonden die zowel kennis van de stad als de nodige bestuurlijke ervaring meebrengt. Daar zijn we heel blij mee. Daarbij zien we een grote inhoudelijke overlap tussen haar ervaring en de portefeuille die ze krijgt.”

Nods neemt de gehele portefeuille van oud-wethouder Eerenberg over, waaronder Financiën, Economie, Jeugd, Onderwijs, Privacy, Stadsdeel Centrum en de projecten Kennispark en Technology Base Twente. Haar bestuurlijke en toezichthoudende rollen heeft ze bij veel instellingen in de stad en de regio vervuld, waaronder bij verschillende zorginstellingen.

De raadsfractie van D66 Enschede wil Nods voordragen in de gemeenteraadsvergadering van 3 februari. Daar zal gestemd worden over haar voordracht. Nods:”Het voelt als een enorme eer dat de D66-fractie mij voordraagt voor het wethouderschap in mijn mooie stad. Ik lever met veel plezier mijn bijdrage aan het bestuur van deze stad. Eelco heeft een zeer stevige basis achtergelaten, ik ben hem zeer dankbaar dat ik daarop kan bouwen en de afspraken in het coalitieakkoord verder uit mag voeren.”

June Nods (62) is getrouwd met Max. Samen hebben ze twee kinderen, Kasper en Guido.

Het bericht June Nods kandidaat-wethouder D66 Enschede verscheen eerst op Enschede.

Eelco Eerenberg voorgedragen als wethouder in Utrecht

D66 D66 Enschede 29-11-2019 13:18

Vandaag heeft Eelco Eerenberg zijn vertrek als wethouder in Enschede aangekondigd. Hij wordt op 19 december voorgedragen als kandidaat-wethouder voor D66 in Utrecht. Eelco is ruim vijf jaar wethouder geweest voor D66 in Enschede. Gedurende deze periode heeft hij zich met groot resultaat ingezet voor onze stad. De fractie en de afdeling D66 Enschede zijn hem daarvoor zeer dankbaar en zijn trots op wat hij in deze jaren voor Enschede heeft gedaan.

Onder het wethouderschap van Eelco is de binnenstad van Enschede totaal veranderd. Van een binnenstad met steeds meer leegstand is de stad de afgelopen vijf jaar uitgegroeid tot de bruisende binnenstad die het nu is. Als wethouder financiën heeft hij Enschede door zware financiële tijden geloodst.

Kort na zijn aantreden als wethouder was hij tot twee keer toe korte tijd waarnemend burgemeester van Enschede. Eerst nadat Peter den Oudsten als burgemeester vertrok, in 2014, en later na het vertrek van waarnemend burgemeester Fred de Graaf in 2015.

Zijn prestaties bleven niet onopgemerkt. Hij mag zich beste jonge bestuurder van 2015 noemen en twee jaar later zat hij bij de genomineerden van de ‘Beste Lokale Bestuurder’, samen met Victor Everhardt, de man die hij opvolgt in Utrecht.

Vanuit zijn rol als vicevoorzitter van de commissie Zorg, Jeugd en Onderwijs van de VNG heeft Eerenberg veel betekend in de succesvolle lobby om meer geld vanuit Den Haag naar de gemeenten te krijgen voor jeugdzorg. In die rol verwachten we dat hij onze stad de komende jaren nog van dienst zal blijven.

De fractie en de afdeling van D66 Enschede zijn trots op alles wat hij voor Enschede en de partij heeft bereikt. We bedanken hem voor zijn grenzeloze inzet, zijn gevoel voor humor, de prettige samenwerking, zijn aandeel in het verder uitbouwen van de afdeling en zijn strategische blik. We feliciteren Utrecht en in het bijzonder D66 Utrecht met de komst van Eelco.

We wensen hem en zijn gezin heel veel succes in Utrecht.

De procedure en het profiel voor de opvolging van Eelco zal binnenkort worden gepubliceerd op https://enschede.d66.nl

Het bericht Eelco Eerenberg voorgedragen als wethouder in Utrecht verscheen eerst op Enschede.

Lachgas: verbieden of niet?

D66 D66 Enschede 07-10-2019 16:20

Het gebruik van lachgas is inmiddels een veelbesproken onderwerp in de media. Ook in Enschede is hier ruimschoots aandacht aan besteed. In de krant zijn meerdere artikelen verschenen over de gevolgen en gevaren van lachgas gebruik. De politie vraagt om een oplossing van het probleem, maar wat is eigenlijk het probleem precies? En wat kunnen we hier aan doen? Ik blijf vinden dat mensen zelf moeten kunnen kiezen of ze lachgas gebruiken. Daar moeten wel een aantal voorwaarden aan  worden gesteld. Volgens mij zouden we een heel eind komen wanneer er aan lachgas dezelfde regels worden verbonden als alcohol.

De raad heeft op 13 mei een motie aangenomen voor een verbod op lachgas. Wij hebben hier om verschillende redenen tegen gestemd. Wij vinden het belangrijk dat mensen zelf mogen kiezen welke middelen zij gebruiken zolang dit niet in strijd is met de wet. Omdat de verkoop van lachgas nu legaal is, maar wij dit wel als risico zien voor minderjarigen, hebben we onze 2e kamer fractie gevraagd haast te maken met landelijk beleid. Ook vinden wij dat ondernemers die een legaal product verkopen niet mogen worden belast met een verbod zonder dat er met hen is gekeken naar een goede oplossing. Om meer inzicht te krijgen in het ‘lachgas probleem’ van Enschede hebben wij technische vragen gesteld aan het college. Wij willen graag in grote lijnen weten welke overwegingen het college heeft genomen bij het opstellen van het raadsvoorstel. De uitvoering van de motie lijkt logisch gezien hij met meerderheid is aangenomen in de raad. Toch maken wij ons zorgen over het daadwerkelijke effect van de motie, de gevolgen voor de rest van de stad, buiten het verbodsgebied, en de haalbaarheid met betrekking tot handhaving. Wij vragen ons dan ook af of het raadsvoorstel een afgewogen voorstel is of sec de uitvoering van de motie.

Om wat meer te weten te komen over lachgas gebruik hebben we gevraagd aan het college wat zij weten over lachgas; is er wetenschappelijk onderzoek bekend waarin de risico’s en gevolgen van lachgas gebruik worden weergegeven en wat vindt het college hier van? Uit de beantwoording van deze vragen blijkt dat er in den lande meerdere onderzoeken zijn gedaan. Het effect van lachgas gebruik pakt bij mensen verschillend uit, maar de meesten ervaren een kortdurende maar sterke roes. De een reageert hier beter op dan de ander en sommige mensen ervaren klachten zoals hoofdpijn en verlies van het evenwicht. Bij recreatief gebruik treden er geen schadelijke lichamelijke gevolgen op, mits je uiteraard het lachgas op de juiste manier gebruikt. Eigenlijk worden klachten veroorzaakt doordat je even minder zuurstof binnen krijgt. De combinatie van lachgas gebruik en andere middelen is gevaarlijk maar het wordt niet duidelijk of dit door het lachgas gebruik of door de andere middelen komt. Uiteraard is gecombineerd middelen gebruik altijd een gok hoe dat uitpakt.

Daarnaast wilden wij weten wat de problemen in Enschede zijn met betrekking tot lachgas gebruik en wat er al is gedaan om deze problematiek aan te pakken? In de periode van 1 januari 2018 t/m 15 mei 2019 zijn er 12 politiemutaties geweest waarin sprake was van overlast of ordeverstoring waarbij lachgas, al dan niet in combinatie met alcohol, in het spel was. Dit is minder dan 1 incident per maand. Er is ook geen aangetoond causaal verband tussen lachgasgebruik en agressie. Dat lachgas gebruik niet heel gezond is verbaast mij niet; alcohol gebruik is ook niet gezond, maar veel meer maatschappelijk geaccepteerd. Daarom wilde ik graag weten wat voor een gezondheidsklachten optreden na lachgas gebruik. Het aantal meldingen van gezondheidsklachten loopt de afgelopen jaren wel op: in de eerste helft van 2019 werden er landelijk 67 gevallen gemeld. Sommige klachten ernstiger dan andere. Het varieert van duizeligheid en tintelingen in de armen tot vitamine B12 tekort vanwege overmatig en langdurig lachgas gebruik.

Nu we weten wat er speelt in Enschede op basis van de cijfers vraag ik mij terdege af of deze incidenten en gevolgen te voorkomen zijn door uitvoering van het lachgas verbod. Hier kreeg ik niet heel duidelijk antwoord op, het enige dat duidelijk wordt is dat de politie dankzij dit verbod beter kan handhaven, maar dat is nou precies mijn punt. We gaan handhaven en doen verder niks ter voorkoming van overmatig of veelvuldig gebruik van lachgas. Er wordt geen extra budget vrij gemaakt voor voorlichting. Het preventiebeleid wordt landelijk geïnitieerd, maar is naar mijn mening onvoldoende. Het is belangrijk dat men het op de juiste manier gebruikt om het risico op schadelijke gevolgen te beperken. Goede voorlichting moet de hoogste prioriteit hebben; jongeren moeten weten wat lachgas gebruik met je doet om een weloverwogen beslissing te kunnen nemen. Ook moet er voorlichting zijn over de wijze waarop je lachgas en andere drugs gebruikt. Niet om onze jongeren allemaal aan te moedigen om drugs te gaan gebruiken, maar wel om ze eerlijk te vertellen wat het is. Zo voorkom je hopelijk dat jongeren te veel of op verkeerde wijze gebruiken.

Ik wilde ook graag weten of de gemeente in gesprek is geweest met lokale ondernemers en of er gezamenlijk gezocht is naar een oplossing. Ook ben ik zelf op onderzoek uitgegaan om meer te weten te komen over lachgas gebruik in de Enschedese horeca. Hiervoor ben ik ingegaan op een uitnodiging van de eigenaar van Xotic, een café in Enschede waar lachgas ballonnen verkocht worden. Tijdens dit bezoek heb ik uitgebreid gepraat met Baki Polat. Hij vertelde dat hij weinig problemen ervaart met het gebruik van lachgas in zijn zaak. Het is wel eens voorgekomen dat iemand duizelig werd en omviel, maar dit is meer uitzondering dan regel. Dit is ook in lijn met wat er in wetenschappelijke onderzoeken wordt vastgesteld. Hij ervaart geen toename van agressie wat mij niets verbaast op basis van de incidentcijfers. Zelf houdt hij zijn klanten goed in de gaten en hanteert hij dezelfde richtlijnen als bij alcohol gebruik; wanneer iemand te veel heeft gehad “schenkt” hij niet meer. Dit is naar mijn mening zoals het hoort en een belangrijk argument om lachgas in de horeca niet te verbieden. Gebruik in een gecontroleerde omgeving is veiliger dan ergens op een parkeerplaats. Aanwezigheid van bhv’rs en de mogelijkheid om overlastplegers aan te pakken heb je wel binnen de horeca, maar niet op straat in de wijken. Daar is handhaving een stuk lastiger en is het risico aanwezig dat ook jongere jeugd in aanraking komt met lachgas gebruik. En dat is ook het probleem dat ik heb met dit voorgestelde lachgasverbod. We gaan handhaven in de binnenstad, verbieden lachgas op evenementen, maar hebben totaal geen grip op wat er in de wijken en achter de voordeur gebeurt. Jongeren zijn niet voldoende ingelicht en lachgas is gewoon te koop alsof het een paar schoenen is. Ieder zijn eigen ding; de een drinkt een biertje en valt daardoor van de fiets tegen een auto en een ander valt van zijn fiets, omdat hij nog wat dizzy is vanwege lachgas gebruik. Mijn conclusie is dat we het lachgasverbod nog eens goed tegen het licht moeten houden, zodat we bereiken wat we willen en wat mij aan betreft een stukje keuze vrijheid behouden.

Het bericht Lachgas: verbieden of niet? verscheen eerst op Enschede.

Extra geld voor arme gezinnen met kinderen

D66 D66 Enschede 07-11-2018 16:31

De gemeenteraad was van plan deze maand te besluiten een hogere inkomenstoeslag te geven aan arme gezinnen met kinderen. Dat is hard nodig. Het NIBUD heeft berekend dat gezinnen met twee kinderen van 14 en 16 wel 120 euro per maand tekort komen. D66 heeft vorig jaar al voorgesteld de individuele inkomenstoeslag te verhogen voor gezinnen met kinderen. De gemeenteraad wilde dat toen niet. Nu stelt het college voor de toeslag voor heel 2018 te verhogen met 130 euro per jaar per kind ouder dan 12 jaar. Per jonger kind is de stijging de helft daarvan. D66 Enschede is heel blij dat deze gezinnen nu wél een steuntje in de rug krijgen.

Ook met meer dan bijstand komen gezinnen geld tekort

Maar D66 mist een tegemoetkoming voor gezinnen met kinderen die een hoger inkomen hebben dan bijstandsniveau. Want volgens NIBUD komen gezinnen met een hoger inkomen óók geld tekort. Bij 110 en 120 procent van de bijstand komen gezinnen met oudere kinderen iedere maand respectievelijk 90 en 50 euro tekort. Daarom heeft D66 met steun van heel veel partijen voorgesteld het besluit niet maandag 12 november al te nemen. We willen eerst met de wethouder bespreken of we niet ook een inkomenstoeslag kunnen invoeren voor de andere gezinnen met tekorten. Vanzelfsprekend zal dan in 2018 de toeslag voor gezinnen met oudere kinderen op bijstandsniveau met minder dan 130 euro per kind stijgen. Volgende maand weten we meer.

Het bericht Extra geld voor arme gezinnen met kinderen verscheen eerst op Enschede.

D66 Enschede en partners presenteren nieuwe coalitieakkoord Enschede

D66 D66 VVD ChristenUnie PvdA Enschede 02-07-2018 19:46

De onderhandelingsdelegaties van Burgerbelangen Enschede, VVD, PvdA, ChristenUnie en D66 Enschede hebben op maandag 2 juli het Coalitieakkoord 2018-2022 gepresenteerd. Een coalitieakkoord dat in de afgelopen periode onder leiding van formateurs Jon Hermans-Vloedbeld en Miriam Luizink tot stand is gekomen.

Trots

D66 Enschede is, net als de nieuwe coalitie, trots om te mogen leven en werken in Enschede en wil verder bouwen aan de toekomst. Na meer dan 100 dagen onderhandelen ligt er sinds vanavond een akkoord. Een akkoord waar wij ontzettend trots op zijn. De komende vier jaren willen wij in de nieuwe coalitie daadkrachtig verder werken op gebied van duurzaamheid, ontwikkeling van de stad en sociaal domein. Deze thema’s zijn belangrijk om Enschede ook voor de toekomst nog meer de plek te maken waar iedereen wil zijn en blijven.

Verbinden

Direct na de verkiezingen hebben wij gepleit voor een coalitie die links en rechts met elkaar verbindt. Een coalitie waarin Enschedeërs zich herkennen en die in staat is om de toenemende tweedelingen in onze stad te verbinden. En dat is gelukt! Met een samenstelling van Burgerbelangen Enschede, VVD, PvdA, CU en wijzelf, is er een stabiele meerderheid en een verbindende agenda.

D66 geluid

Op veel onderwerpen hebben we ook het échte D66 geluid kunnen realiseren. Zo komt er een onderwijsbudget, met een focus op kansengelijkheid. Zetten we een stevige en concrete stap op het gebied van duurzaamheid. Daarmee zullen er rondom de A35 aan de westkant drie windmolens verrijzen. Binnen het sociale domein komt er focus op jeugd en gezinnen. Zodat we nu al, de problemen van de toekomst oplossen. In de bijlage vindt u het hele coalitieakkoord  en het persbericht van de gemeente Enschede.

Wethouder

Eelco gaat door als wethouder met een stevige en herkenbare portefeuille: Financiën, Jeugd, Onderwijs, Economie en Innovatie en het stadsdeel Centrum.

Wij zijn trots op het resultaat en gaan volop aan de slag!

Het bericht D66 Enschede en partners presenteren nieuwe coalitieakkoord Enschede verscheen eerst op Enschede.

D66 stelt vragen over thuiszittende scholieren

D66 D66 Enschede 28-06-2018 18:52

In de uitzending van EenVandaag van zaterdag 23 juni werd aandacht besteed aan thuiszittende leerlingen. Deze leerlingen hebben  passend onderwijs nodig, maar krijgen dat niet aangeboden. De leerlingen en hun ouders komen in een oerwoud van regels, instellingen en structuren terecht die vaak ook (zowel in- als extern) strijdige belangen hebben.

Leerplichtambtenaren op niveau gemeente slagen er niet in scholen aan te spreken op hun falende zorgplicht en blijken hiervoor ook onvoldoende instrumenten te hebben. De redenen daarvoor zijn uiteenlopend, maar het resultaat is dat een toenemend aantal kinderen (4215 in het afgelopen schooljaar) tussen wal en schip raken. Ook zijn er ruim 800 meldingen bij de Inspectie van Onderwijs gedaan. We hebben signalen gekregen dat in Enschede meerdere leerplichtige kinderen en jongeren zich in deze situatie bevinden.

Vragen aan het college

Daarom willen we vragen:

Hoeveel thuiszittende kinderen zijn er momenteel in Enschede? Zijn er bij de gemeente gevallen bekend waarbij scholen niet voldeden aan hun zorgplicht? Zo ja, wat heeft de gemeente daaraan gedaan? Indien de gemeente niet succesvol is geweest bij het oplossen van de problemen van thuiszittende kinderen, waar zaten dan de grootste knelpunten? Is de gemeente bereid om in de komende maanden de problematiek van thuizittende kinderen in Enschede in kaart te brengen en met alle betrokken partijen naar passende oplossingen te zoeken?

Het bericht D66 stelt vragen over thuiszittende scholieren verscheen eerst op Enschede.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.