Nieuws van politieke partijen in Gelderland over D66 inzichtelijk

11 documenten

Maasdriel verhoogt vindbaarheid (openbare) toiletten

D66 D66 Gelderland 16-07-2020 15:01

Als gevolg van de coronacrisis is het de verwachting dat heel veel mensen de zomer van 2020 in eigen land doorbrengen. De Bommelerwaard is bij uitstek een prachtig gebied om per fiets te bezoeken. Een uitdaging is soms het vinden van een openbaar toilet. Naar aanleiding van vragen van D66 Maasdriel verleent de gemeente extra service aan fietsende toeristen.

Naar aanleiding van een pamflet over het gebrek aan openbare toiletten in een tijd waarin ook de horeca voorzichtig moet omgaan met bezoekersaantallen, stelde D66 Maasdriel enkele weken geleden vragen over het beschikbaar maken van openbare toiletten. In heel het land staan immers mobiele toiletten werkeloos in opslag. De intentie was om horecaondernemers te ontzien bij het naleven van coronaregels en tegelijkertijd fietsers niet te verplichten tot het kopen van een consumptie om ook van het toilet gebruik te mogen maken in een restaurant of café.

Aanmeldingen in HogeNood App Op donderdag 16 juli ontving D66 Maasdriel de antwoorden op de schriftelijke vragen. Het College schat in dat het bijplaatsen van extra sanitair niet nodig is in de gemeente Maasdriel. Er wordt gerekend op de horeca en de service-gerichte instelling van ondernemers. D66 heeft daar overigens ook het volste vertrouwen in. Tot dit antwoord blijft de actiebereid van het College niet beperkt, blijkt uit de verdere beantwoording: “Wij gaan actie ondernemen om de (horeca)ondernemers te wijzen op de app HogeNood en daar hun sanitaire beschikbaarheid aan te melden. Wij melden ook het openbare sanitair aan van Strandbad Well en De Zandmeren in Kerkdriel.”

Blij met het antwoord D66 Maasdriel is blij met het antwoord van het College. De vindbaarheid van (openbare) toiletten gaat hiermee omhoog en wij hopen dat dit het plezier van een bezoek aan de Bommelerwaard met de fiets verhoogt. Wij wensen iedereen een mooie, recreatieve en vooral veilige zomer toe!

Stop lokale bezuinigingen

D66 D66 Gelderland 30-06-2020 15:01

 

Betreft: stop lokale bezuinigingen

Geachte Kamerfractie,

Deze brief mag worden beschouwd als een noodkreet. Wij maken ons als D66-fracties in Gelderland namelijk ernstig zorgen over de toekomst van onze gemeentelijke samenlevingen. De afgelopen jaren hebben we in onze Gelderse gemeenten door bezuinigingen  continu beslissingen moeten nemen die ervoor hebben gezorgd dat het voorzieningenpeil in onze gemeenten drastisch is afgenomen. Dit kan, afhankelijk van lokale politieke kleur en omstandigheden, leiden tot het volgende:

Zwembaden en bibliotheken worden met sluiting bedreigd; Investeringen in wegen worden uitgesteld en hebben consequenties voor de verkeersveiligheid; Het bouwen en investeren in schoolgebouwen staat ernstig onder druk; Dorpshuizen en buurtcentra die veelal de dragers zijn van sociale cohesie dreigen hun deuren te moeten gaan sluiten; Kwetsbare bevolkingsgroepen, met name ouderen, kinderen en minderbedeelden, wordt steeds meer zorg ontzegd terwijl zij die eigenlijk keihard nodig hebben; Groenbeheer en onderhoud van infrastructuur zijn tot een minimum teruggebracht, met op vele plekken verloedering van de openbare ruimte en sociale achteruitgang tot gevolg; Op kunst- en cultuuractiviteiten en sport is zodanig bezuinigd dat lokale verenigingen en organisaties op het punt staan te verdwijnen, omdat zij financieel het hoofd niet langer meer boven water kunnen houden; Investeren in de lokale economie en het ondersteunen van lokale ondernemers en de lokale middenstand wordt afgebouwd met, naast het verdwijnen van deze lokale economische dragers, ook leegstand en een neergang van veel dorps- en wijkcentra tot gevolg; Doelstellingen in het kader van de noodzakelijk verduurzaming van de leefomgeving en de energietransitie zullen niet meer worden gehaald.

Onze gemeenten zijn hierdoor op een punt aangekomen dat verdere bezuinigen zullen gaan zorgen voor een onomkeerbare uitholling van onze lokale gemeenschappen. Als we nu weer kiezen voor bezuinigingen zullen elementaire voorzieningen verdwijnen. Als we als Gelderse D66-fracties zouden instemmen met verdere lokale bezuinigen, betekent dat dat er elementaire, cruciale voorzieningen uit onze gemeenten gaan verdwijnen. Voorzieningen waarvoor de kans dat ze ooit nog terug zullen komen erg klein zal zijn. Dat mag niet gebeuren!  Het kan niet zo zijn dat we als lokale raadspartijen voortdurend moeten praten en beslissen over belangrijke taken die ons onder meer door het Rijk zijn toegewezen, terwijl we vanuit datzelfde Rijk niet meer de (financiële) mogelijkheid krijgen er daadwerkelijk lokaal beleid op te maken. De opschalingskorting die minister Plasterk heeft ingevoerd drukt te zwaar op onze financiën. De financiële ondergrens is voor onze gemeenten bereikt.

Als Gelderse D66-fracties doen we dan ook een dringend beroep op onze landelijke D66-kamerfractie om ervoor te zorgen dat er vanuit het Rijk voldoende financiële middelen worden vrijgemaakt om gemeenten de kerntaken te kunnen laten uitvoeren die op lokaal niveau moeten worden uitgevoerd. Wij rekenen dan ook op uw steun en danken u alvast voor uw inzet.

Graag vernemen wij van u welke acties u gaat ondernemen ten aanzien van deze brief.

Met vriendelijke groet,

Namens de D66-fracties van:

• Tobias van Elferen, Fractievoorzitter D66 Nijmegen • Pieter Herngreen, Fractievoorzitter D66 Doetinchem • Rinske van Noortwijk, Fractievoorzitter D66 Culemborg • Roel Eefting, Fractievoorzitter D66 Overbetuwe • Laura Kaper, Fractievoorzitter D66 Wageningen • Erik Roumen, Fractievoorzitter D66 Rheden • Rolf Schinkel, Fractievoorzitter D66 Brummen • Freddy van Dijken, Fractievoorzitter D66 Montferland • Loes ten Dolle, Fractievoorzitter D66 Winterswijk • Tessa Vorderman, Fractievoorzitter D66 Berg en Dal • Martijn Pijnenburg, Fractievoorzitter D66 Harderwijk • Bernadette Smelik, Fractievoorzitter D66 Heumen, • Lēon Dekkers, Fractievoorzitter D66 Lingewaard • Ashley Karsemeijer, Fractievoorzitter D66 West Betuwe • Jan Engels, Fractievoorzitter D66 Bronckhorst • Jerry van der Meulen, Fractievoorzitter D66 Oost Gelre • Ton Zuidema, Fractievoorzitter D66 Tiel • Marleen van der Meulen, D66 Lochem • Robert van Vliet, Fractievoorzitter D66 Apeldoorn • Alda van Zijl Hoek, Fractievoorzitter D66 Buren • Tom van Engelen, Fractievoorzitter D66 Maasdriel • Elke Meyers, Fractievoorzitter D66 Zaltbommel • Yvonne ten Holder, Fractievoorzitter D66 Zutphen • Sabine Andeweg, Fractievoorzitter D66 Arnhem • Kees van Galen, Fractievoorzitter D66 Wijchen • Wim van Vee, Fractievoorzitter D66 Nijkerk en Danielle Bondt, Fractievoorzitter D66 Renkum

Betrek de jeugd, juist nu

D66 D66 Gelderland 16-06-2020 12:55

Minister-President Mark Rutte richtte zich in de persconferentie van een aantal weken terug expliciet tot de kinderen en jongeren van Nederland. Om hen te complimenteren voor hun positieve gedrag in de afgelopen tijd en om vol te houden de komende tijd. Maar ook met de vraag om met de overheid mee te denken over het Coronabeleid. Rutte doet dat door zelf jongeren uit te nodigen op het Catshuis en heeft alle leden van het kabinet gevraagd om ook op hun terrein met jongeren in gesprek te gaan.

Ook de burgemeester Schuiling van Groningen betrekt kinderen actief bij het coronabeleid. Samen met zijn negenjarige kinder-ambtsgenoot Floor beantwoordt hij de vragen van kinderen over de coronamaatregelen.

In januari 2019 is er in de provinciale staten een amendement aangenomen over het experimenteren met een jeugdcommissaris en een jeugdparlement. Antoon Kanis ziet de grote toegevoegde waarde om de jeugd te betrekken bij het beleid en juist nu! Op 27 mei 2020 heeft Kanis Gedeputeerde Staten gevraagd gesteld over het betrekken van jeugd bij het beleid. D66 wil graag weten op welke manier GS kinderen en jongeren gaan betrekken bij de uitwerking van de provinciale coronamaatregelen en wanneer er een jeugdparlement en/of jeugdcommissaris wordt ingesteld.

Lees de ingediende vragen 

D66 stelt opnieuw vragen over vaccinatie

D66 D66 Gelderland 22-01-2020 18:05

De al jaren aanhoudende daling van de vaccinatiegraad in de gemeente Zaltbommel baart D66-raadslid Elke Meyers-Smulders zorgen. Naar aanleiding van recente informatie stelt zij opnieuw vragen aan het College van B en W.

Aanleiding is een motie in de gemeenteraad van juni 2019, waarop door het College een terugkoppeling is gegeven over de huidige vaccinatiecijfers in de gemeente Zaltbommel. Daaruit blijkt dat 78 procent van de kinderen deelnam aan het Rijksprogramma. Een dalende trend ten opzicht van 2018 (81 procent) en 2017 (83,4 procent). De norm van de Wereldgezondheidsorganisatie is 95 procent om bijvoorbeeld een uitbraak van mazelen te voorkomen.

In Zaltbommel lijkt de verklaring te liggen in het feit dat een grote groep ouders hun kinderen uit religieuze overwegingen niet laten vaccineren. Daartoe stelt het College van B en W een aantal oplossingen voor, zoals gesprekken binnen kerken organiseren om voorlichting te geven. Daarnaast wil het College werken aan een communicatieplan over hoe om te gaan met het onderwerp.

“Magere oplossingen”, concludeert Elke Meyers, die daarom opnieuw in de pen klom om vragen te stellen aan het College.

Te vrijblijvend initiatief

“Het is natuurlijk fijn om te lezen dat het College de zorgen over de dalende vaccinatiegraad deelt én in actie komt”, begint Meyers. “Maar een plan zonder tijdspad, afspraken en doelen is te vrijblijvend. Het baart ons grote zorgen dat het cijfer maar blijft dalen. Ouders maken natuurlijk zelf de keuze om hun kind wel of niet te laten vaccineren maar het is wel van belang dat ze alle risico’s kennen. D66 vindt vaccineren verstandig; niet alleen voor je eigen kinderen maar óók om risico’s te beperken voor kinderen in je omgeving.”

D66 Zaltbommel vraagt het College met een planning te komen, zodat duidelijk is wanneer bijeenkomsten plaatvinden, wanneer de gemeenteraad iets van een plan te zien krijgt en tenslotte welke doelen en resultaten nagestreefd worden. Dit alles met het uiteindelijke doel om het vaccinatiecijfer.

Speech Elke Meyers bij de Algemene beschouwingen van donderdag 4 juli 2019

D66 D66 CDA Gelderland 05-07-2019 20:44

Voorzitter,

In mijn eerste beschouwing bij de kadernota voor Zaltbommel, maar uw laatste vergadering als voorzitter , mag ik u gelijk ook bedanken voor uw inzet voor onze mooie gemeente. Ruim één jaar na de verkiezingen ligt de eerste kadernota voor ons; een mooi financieel overzicht waarin een aantal belangrijke voorzieningen en projecten aan bod komen waarmee inwoners en instellingen gebaat zullen zijn. D66 wil het college daarvoor nadrukkelijk complimenteren èn bedanken !

Jip en Janneke, gecreëerd door onze lokale heldin Fiep Westendorp en toch één van de symbolen van de gemeente Zaltbommel , worden gekenmerkt door pure eenvoud en zonder kleur, maar blijven in die hele basale vorm al bijna 70 jaar talloze kinderen ver buiten Zaltbommel aanspreken.

De vertrouwde tweedimensionale silhouet-kleuters, kwamen in hun avonturen in een steeds gedetailleerdere, drukkere en kleurrijker decor te leven. Maar ze behielden hun eenvoud, hun karakter en vorm zonder aan waarde voor onze kinderen in te boeten. Is dit niet óók de uitdaging waar wij in onze tijd voor staan ? Onze maatschappij, ons stadsbeeld èn de dorpskernen daarbuiten worden steeds multi-cultureler, kleurrijker en óók drukker, maar de kunst is om telkens terug te kunnen keren naar de basis, en eenvoud zoals Jip en Janneke al generaties lang door een telkens veranderende maatschappij wandelen.

Kleurrijk palet Zoals gezegd We leven in een kleurrijke gemeenten met verschillende nationaliteiten en geloofsovertuigingen. Onze afkomst, nationaliteit en ervaringen maken ons tot wie wij zijn en iedereen moet hierin dezelfde kansen krijgen om zichzelf te kunnen ontwikkelen. In het bestuursakkoord van vorig jaar werd gesproken over zelfredzaamheid, armoede bestrijding en het belang van deelname aan het arbeidsproces. De laaggeletterdheid in Zaltbommel is hoger dan het landelijk gemiddelde. Dit beperkt de zelfredzaamheid van onze inwoners en draagt bij aan een hogere drempel om deze doelen te bereiken. D66 is dan ook zeer tevreden met het voorstel om een leerhuismedewerker aan te stellen om deze laaggeletterdheid aan te pakken.

Verbinding Wij zijn tevens verheugd te lezen dat de veerverbinding Loevestein Zaltbommel ook dit jaar weer zal worden aangeboden aan toeristen en onze inwoners. Dit past in de door D66 bepleitte verbinding van twee hoofdpijlers in ons gebied. Nu deze lijn er ligt verzoekt D66 de wethouder nogmaals om ook goed te kijken naar de verbinding tussen de binnen- en buitenstad. Een logistieke , planologische èn culturele schakel. Maar óók een verbinding tussen de geschiedenis en cultuur van de gemeente Zaltbommel met het heden. Een heden waarin ondanks uitbreiding en modernisering nog steeds plaats is voor eenvoud en rust. Waar Jip en Janneke op de Waalkade in een culturele driehoek met het stadskasteel de Buitenstad kunnen gaan verbinden met mogelijk ruimte voor het Fiep paviljoen wat vanuit een vorig voorstel helaas niet haalbaar bleek. We dienen gezamenlijk met de SP een motie in zodat we zicht houden op het verloop van het project ter nagedachtenis aan Fiep. Zoals gezegd; Het gaat de gemeente Zaltbommel financieel goed en we mogen tevreden zijn over tal van mogelijke investeringen. Echter de andere meer immateriële kant mogen wij niet vergeten. In sociaal-maatschappelijk opzicht is er namelijk nog steeds reden om ons zorgen te maken.

Gezamenlijke verantwoordelijkheid Anders dan in de verhalen van onze jeugdvrienden Jip en Janneke staat onze jeugd al op steeds jongere leeftijd voor moeilijke keuzes en soms complexe problemen. Onze jeugd is de toekomst en met zijn allen dragen wij de verantwoordelijkheid voor hoe de jeugd van onze kinderen zal verlopen. De wethouder sprak een aantal weken terug terecht over meer aandacht voor preventie; Echter sinds de overheveling van de jeugdzorg vanuit het Rijk naar de gemeentes, nu ruim 4 jaar geleden is er nog weinig uniformiteit en te weinig samenwerking tussen de omliggende regio’s . Zo is Zaltbommel mbt jeugd -ggz en gedwongen kaders afhankelijk van zowel Gelderland als Brabant. Veilig-thuis, Jeugdbescherming en pleegzorgvoorzieningen halen wij uit Gelderland. Voor psychiatrische zorg voor onze kinderen rijden we naar Vught. De vele partners waarmee we samenwerken, de vele belangen, de tekorten aan bedden en bekwame hulpverleners, en de toename aan wachtlijsten bij onze zorgaanbieders zijn van grote invloed op onze inwoners. Het zijn aspecten waar we niet alleen afhankelijk van zijn, maar ook nauwelijks zicht op hebben. Hoe gaat de wethouder er voor zorgen dat onze jeugd de juiste passende en spoedige hulp krijgt die ze nodig heeft als er zoveel ketenpartners en regionale verschillen zijn om rekening mee te houden? Kan de wethouder daar inzicht in geven? De kosten van de Jeugd -GGZ zouden omlaag moeten. D66 denkt dat het mogelijk is kosten te verminderen, en de kwaliteit van jeugdzorg te verbeteren ondanks de eerder genoemde tekorten en wachttijden. Veel hangt af van de wijze waarop efficiënt wordt omgegaan met de reeds aanwezige expertise , het zorgvuldig verwijzen en gebruik maken van reeds bestaande zorgstructuren. D66 nodigt de wethouder uit hier samen eens over te brainstormen. Ook zullen wij een motie, samen opgesteld met het CDA indienen, met het verzoek aan het college om een uitgebreid overzicht te maken van alle onderwerpen en thema’s die het sociaal domein behelst. Wij als Raadsleden krijgen vele verschillende nota’s, documenten en beleidsstukken te zien en een soort recepten boek waarin beleid, visie , kosten worden omschreven zou wat ons betreft geen overbodige luxe zijn.

En nu: “Let’s talk about seks”. Zonder zelfs de zwarte gezichtjes van Jip en Janneke te laten blozen of de raadsleden met rode oortjes hier achter te laten is het een serieus onderwerp binnen opnieuw het thema preventie; Een tijd terug is er gesproken over educatie over lachgas. Alle partijen waren het er over eens; handhaven kan (nog )niet, maar voorlichten wel. Gelukkig wordt onze jeugd in Zaltbommel inmiddels voorgelicht over het gebruik van lachgas, en ook over misbruik, van drank en drugs en de gevolgen hiervan. Wat wij missen in het preventieve stuk en waar we eveneens zorg signalen over hebben ontvangen is de educatie over seksueel geweld. Het beleid rondom bijvoorbeeld ongewenste aanrakingen en gedrag of seksting onder de jongeren zonder enige besef van de mogelijke consequentie voor de nabije of verre toekomst en hoe dicht ze bij een strafbaar feit kunnen staan , is nog onvoldoende helder.

Democratisch verbindend Ik zou graag willen afsluiten met ons zelf als Raad. In de afgelopen periode is duidelijk geworden dat wij als Raad in staat zijn om elkaar op cruciale momenten te vinden. Iedere fractie, ieder raadslid werkt vanuit dezelfde intenties: onze gemeente elke dag stap voor stap een beetje mooier en beter maken. De weg er naar toe kan verschillen, maar ik ben ervan overtuigd dat iedereen, die hier aanwezig is, vanuit zijn beste vermogen handelt. We spreken met dezelfde woorden, maar verstaan elkaar soms niet goed. Hierin is Zaltbommel niet uniek. Laten we niet alleen verbinden in onze maatschappij. Maar laten we dit onderling als raadsleden juist óók doen. Laten we de verantwoordelijkheid nemen, in belang van de burgers ,die ons gekozen hebben, om de verbinding met elkaar te blijven maken als het gaat om belangrijke dossiers. Natuurlijk; het debat moet gevoerd worden (wellicht wat forser dan we gewend zijn) en partij-standpunten moeten worden benadrukt; dit is immers de kracht van onze democratie. Maar ondanks verschillende politieke kleuring moet ,volgens D66, gezamenlijkheid haalbaar blijven.

Wij wensen het college samen met de organisatie veel succes met het opstellen van de begroting. Schroom niet om vooraf keuzes voor te leggen aan de Raad. Het is uiteindelijk een opgave aan ons allemaal.

Samen moeten we het kleuren tot een mooi palet. Een palet rondom een mooie en duurzame, maar ook een financieel gezonde gemeente, die bruist, die aantrekkelijk is om in te wonen en die uitnodigt om te bezoeken. Zoals onze helden Jip en Janneke ondanks hun kleurloze silhouet overeind blijven in hun kleurrijke, bruisende omgeving.

Dank u wel.

Mondelinge vragen aan het college van GS over tekorten binnen de jeugdzorg bij gemeenten

PvdA PvdA D66 CDA Gelderland 22-05-2019 15:53

https://gelderland.pvda.nl/nieuws/mondelinge-vragen-aan-het-college-van-gs-over-tekorten-binnen-de-jeugdzorg-bij-gemeenten/

De afgelopen tijd heeft in de media regelmatig berichtgeving gestaan aangaande de tekorten op het budget voor jeugdzorg/GGZ binnen de gemeente. De VNG heeft de noodklok al geluid in een open brief en vorige week schaarden vele gemeenten zich publiekelijk achter deze oproep van het VNG. Het water staat ze aan de lippen. De PvdA maakt zich ernstige zorgen over de ontstane financiële tekorten. Eind 2018 hebben wij al eerder onze zorg geuit ten aanzien hiervan. Middels de motie 18M98 hebben wij hier, samen met CDA, aandacht voor gevraagd. In deze motie is verzocht om: • In kaart te brengen te brengen welke Gelderse gemeenten een financieel risico lopen vanwege de kosten van jeugdzorg; • Samen met gemeenten te lobbyen bij de Rijksoverheid voor toereikend budget jeugdzorg. Naar aanleiding van de motie heeft het college in februari 2019 na een herhaalde oproep van de PvdA, CDA en D66 een inventarisatie gemaakt waarin de financiële gezondheid van de Gelderse gemeenten afgezet wordt tegen de tekorten op de jeugdzorg. In totaal zijn er 28 gemeenten in Gelderland die aangeven problemen te hebben met de kosten in de jeugdzorg, 13 gemeenten hebben het niet inzichtelijk. In totaal gaat het hier om € 69 miljoen. Gemeenten geven zelf aan de tekorten op te gaan vangen door te bezuinigen op andere noodzakelijke voorzieningen zoals armoedebestrijding, sportvoorzieningen, bibliotheken, onderwijsachterstandenbeleid, etc. In het licht van de toenemende berichten uit de media, de noodkreten van de gemeenten en de actie van de Commissaris van de Koning in Groningen krijgt de PvdA sterk de indruk dat de ernst van de situatie groter is dan de inventarisatie weergeeft. Inmiddels lopen andere provincies en gemeenten harder in het nemen van acties op de ontstane situatie.

De PvdA is dan ook van mening dat het college meer actie moet nemen.

De PvdA heeft daarom de volgende vragen aan het college: • Hoe ernstig schat het college de situatie van de gemeenten in? • Heeft het college zicht op de manier waarop de gemeente de problemen rond de tekorten gaat oplossen? • In de motie wordt tevens gevraagd om samen met de gemeenten te lobbyen bij de Rijksoverheid, op welke manier heeft het college hieraan gevolg geven? • Wat vindt het college van de oproep ‘dat de boot zinkende is’ van de Commissaris van de Koning van de provincie Groningen, herkent het college dit beeld?

Naar aanleiding van onze vragen heeft het college aangeven wel uitvoering te hebben gegeven aan de wens van de PvdA in CDA in de motie. College is in gesprek met verschillende partijen, waaronder VNG en een aantal gemeenten. In juli komt het Rijk met een overzicht van de stand van zaken. We hebben erop aangedrongen om deze evaluatie van het Rijk zodra deze beschikbaar is, met de Staten te delen en verdere acties te bespreken.

PvdA maakt zich zorgen over de situatie en zal deze kwestie met scherpe aandacht blijven volgen. Wordt vervolgd..

Partij van de Arbeid Marilyn A-Kum

Het bericht Mondelinge vragen aan het college van GS over tekorten binnen de jeugdzorg bij gemeenten verscheen eerst op PvdA Gelderland.

Vragen over vaccinatie in West Betuwe

D66 D66 Gelderland 01-05-2019 08:36

Het wordt in Nederland helaas steeds normaler om kinderen niet te laten vaccineren. Dit vergoot het infectiegevaar en maakt de kans op uitbraken van eerder praktisch uitgebannen kinderziekten groter. Met alle risico’s van dien voor kinderen die nog te jong of te ziek zijn voor het rijksvaccinatieprogramma. Er is een vaccinatiegraad van 95 % nodig om ook hen te kunnen beschermen. De cijfers voor de gemeente West Betuwe zijn ronduit zeer zorgelijk, met name op het grondgebied van de voormalige gemeente Neerijnen maar zeker ook in de voormalige gemeente Geldermalsen. De voormalige gemeente Lingewaal laat gelukkig positievere cijfers zien. Van de in 2015 geboren kinderen heeft blijkens onderzoek over 2017 in voormalig Neerijnen 18,7 % geen enkele vaccinatie ondergaan. In voormalig Geldermalsen is dit 14,5 %. In Lingewaal is dit slechts 2,9 %. 

NB: Uitgebreidere cijfers van verslagjaar 2018 (met cijfers over 2017) zijn te vinden op: https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/vaccinaties/regionaal-internationaal/zuigelingen#node-volledige-deelname-gemeente 

Ook landelijk zijn er steeds meer zorgen over de vaccinatiegraad. Eind 2018 kondigde staatssecretaris Blokhuis verschillende maatregelen aan namens het kabinet om het tij te keren. Echter ook gemeenten zelf hebben de verantwoordelijkheid en mogelijkheid om een actieve, eigenstandige rol hierin te spelen. We willen daarom de lokale inspanningen vergroten om de vaccinatiegraad in West Betuwe te verhogen zodat kinderen die opgroeien dan wel op bezoek zijn in West Betuwe beter beschermd zijn tegen infectieziekten. 

Daarom hebben wij de volgende vragen: 

Vraag 1 

Zijn de cijfers over de vaccinatiegraad 2018 al bekend? Zo niet, is het mogelijk de cijfers over 2018 op korte termijn te ontvangen? 

Vraag 2 

Landelijk is er een daling van de vaccinatiegraad. Ziet het college deze trend ook in West Betuwe? Zo ja, wat is volgens het college hier de oorzaak van? 

Vraag 3 

Uit eerdere cijfers blijkt dat er grote verschillen zijn in de vaccinatiegraad van de West Betuwse kernen/wijken. Kan het college inzicht geven in deze cijfers en aangeven welke verklaring het college voor deze verschillen heeft? 

Vraag 4 

De staatssecretaris is onlangs gestart met een vaccinatiealliantie waarbij getracht wordt kennis over vaccinatie bij ouders en professionals te vergroten en zo bij te dragen aan een hogere vaccinatiegraad. Zie: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2019/03/26/blokhuis-start-vaccinatiealliantie#content Maakt West Betuwe al deel uit van deze alliantie? Zo niet, gaat West Betuwe hier deel van uitmaken? 

Vraag 5 

Is het college bereid om een lokale vaccinatiealliantie te sluiten (d.w.z. een samenwerkingsverband tussen uiteenlopende relevante partijen in de gemeente om de lage vaccinatiegraad tegen te gaan)? 

Vraag 6 

Hoeveel middelen zijn er structureel en incidenteel beschikbaar voor de voorlichting over vaccinaties? 

Vraag 7 

Er is in het bevorderen van de vaccinatiegraad een belangrijke rol weggelegd voor de professionals die zich bevinden rondom de aanstaande dan wel kersverse ouder(s). Daarbij moet gedacht worden aan de jeugdarts, jeugdverpleegkundige, verloskundige, kraamhulp en huisarts. Zonder ook maar te twijfelen aan het harde werk van al deze professionals, denken wij dat er meer mogelijk is om enerzijds sterker te werken vanuit één gezamenlijke aanpak/benadering, en anderzijds de individuele professional beter toe rusten met de mogelijkheden om twijfelende en/of kritische ouders beter te woord te staan. Welke mogelijkheden ziet het college om samen met deze professionals – wellicht als onderdeel van een lokale vaccinatiealliantie – te komen tot een meer geïntegreerde en gezamenlijke aanpak/benadering? 

Vraag 8 

Hoe worden de individuele professionals nu toegerust? Welke plannen zijn er om hen te helpen gesprekken met ouders met vragen en twijfels (nog) beter te kunnen voeren? Is er ook aandacht voor ouders die om praktische redenen de vaccinatie hebben gemist en is het mogelijk hierin maatwerk te leveren? 

Vraag 9 

Zijn er lokaal mogelijkheden om ouders die overwegen hun kind(eren) niet te laten vaccineren, uit te nodigen voor een extra gesprek (met een arts) waarin hun zorgen besproken kunnen worden? 

Vraag 10 

Op de huidige gemeentelijke website is geen informatie over (het belang van) vaccineren te vinden. Hoe wil het college dan wel aandacht besteden aan het belang van vaccinaties via gemeentelijke communicatiekanalen? Staan er campagnes op stapel? 

Vraag 11 

Het komt frequent voor dat ouders na het 2e jaar van het kind niet meer komen opdagen voor de vervolgprikken van een bepaald vaccin. Kunnen deze ouders extra aandacht krijgen in de communicatie vanuit de gemeente, bijvoorbeeld door het ontvangen van een brief van de wethouder/de burgemeester? 

Vraag 12 

Ouders waarvan kinderen naar een kinderdagverblijf en/of peuterspeelzalen gaan maken zich zorgen over de mogelijke aanwezigheid van niet-ingeënte kinderen. Hoe werkt de gemeente op dit moment samen met kinderdagverblijven en peuterspeelzalen op dit thema? 

Vraag 13 

Welke informatie heeft het college over het aantal niet ingeënte kinderen op kinderdagverblijven/peuterspeelzalen? Is het mogelijk deze cijfers inzichtelijk te maken per vestiging? 

Vraag 14 

Is het college bereid met kinderdagverblijven/peuterspeelzalen afspraken te maken over hoe zij actief kunnen bijdragen aan het laten toenemen van de vaccinatiegraad (zij kunnen ook goed onderdeel zijn van een lokale vaccinatiealliantie.) 

Vraag 15 

Om uiteenlopende redenen kan het zo zijn dat pubers en volwassenen niet alle prikken hebben ontvangen uit het Rijksvaccinatieprogramma. Er zijn ook verhalen te lezen over bijv. pubers die zich tegen de wil van hun ouders alsnog willen laten inenten. In hoeverre kan een jongere er zonder toestemming van de ouders zelf voor kiezen om alsnog de benodigde inentingen te ontvangen? En is het mogelijk deze jongeren actief te benaderen voor een gesprek (of andere daarvoor geschikte manieren) om hen te bewegen vaccinaties in het halen? 

Vraag 16 

Wat zijn (ongeveer) de kosten wanneer de gemeente de mogelijkheid zou bieden aan niet-ingeënte volwassenen (dit kunnen ook nieuwkomers zijn) wonend in de gemeente om de vaccinacties van het Rijksvaccinatieprogramma kosteloos in te halen? 

Rita Boer Rookhuiszen, namens de fractie van D66 West Betuwe 

30 april 2019 

https://www.hetkontakt.nl/regio/bomme ...

D66 D66 Gelderland 27-03-2019 07:36

https://www.hetkontakt.nl/regio/bommelerwaard/algemeen/190815/maasdriel-loopt-achter-met-peuterbeleid

D66 Maasdriel luidt noodklok over VVE-beleid gemeente

D66 D66 Gelderland 20-02-2019 15:56

D66 manifesteert zich ook in de gemeente Maasdriel als dé onderwijspartij. Nu wij de tanden zetten in hoe de uitvoering van de regiefunctie van de gemeente op de Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE) verloopt stuiten wij op een ronduit zorgelijke situatie. Door het stellen van collegevragen hopen wij de eerste aanzet te geven naar een veel hogere prioriteit. 

Burgerlid Liesbeth Faas nam het initiatief om vanaf het begin van 2019 onderzoek te doen naar de toepassing van VVE in Maasdriel. Vanuit de fractie benaderden wij de ketenpartners en directstonden ze ons met een hartenkreet te woord. De gedeelde zorgen vanuit de ketenpartners resulteerden naast de bevindingen vanuit ons onderzoek in de collegevragen. In deze vragen komen onder andere de volgende pijnpunten aan bod: de ervaren lacunes in kennis bij de rondom VVE betrokken ambtenaren. Dit vergt een grote (tijds)investering vanuit de partners; het gebrek aan een meerjarenbeleidsplan en begroting (vergeleken met Zaltbommel is in Maasdriel de basis niet eens op orde); tenslotte zijn de vele wisselingen van de portefeuillehoudende ambtenaren zorgwekkend. De gemeente kan binnenkort namelijk voor de derde keer in korte tijd op zoek naar een nieuwe beleidsmedewerker.

Geld naar externe inhuur, niet naar kinderen

Wat D66 Maasdriel én de ketenpartners tegen de borst stuit, is het feit dat van rijkswege beschikbaar geld vooralsnog niet naar de kinderen gaat. Het viel de ketenpartners recent rauw op het dak dat de gemeente Maasdriel van plan is een externe kracht in te huren. Wat de opdracht is weten we niet, maar de verwachting is dat dit gefinancierd gaat worden uit de VVE-pot. Dit is tegen het zere been van de ketenpartners. Met name doordat dit zonder overleg of toetsing bij de ketenpartners noch de gemeenteraad is besloten. D66 Maasdriel betreurt dit, mede doordat zo ook geen gebruik gemaakt wordt van de aanwezige kennis en kunde in de regio. D66 Maasdriel voelt het College aan de tand over deze gang van zaken. Wij willen onder andere dat het geld naar de juiste bestemming gaat. Daarnaast is het onderhand hoog tijd dat méér prioriteit wordt gegeven aan VVE-beleid. De gemeente moet de regierol veel beter gaan invullen en nauwgezet monitoren. D66 pleit al sinds de entree in de Maasdrielse politiek voor urenuitbreiding op onderwijs. Geen kwestie van luxe, maar bittere noodzaak.

Wat is VVE precies?

VVE staat voor “vroeg- en voorschoolse educatie” en is onderdeel van het onderwijsachterstanden beleid. Het doel is om peuters met een (taal)achterstand beter voor te bereiden op de basisschool en er voor te zorgen dat kleuters zonder achterstand naar groep 3 kunnen. D66 Maasdriel gunt ieder kind een gelijke start van de schoolcarrière en wil weten wanneer Maasdriel daarvoor beleid klaar heeft. Dat een stimulans voor VVE in de gemeente hard nodig is, blijkt uit bijvoorbeeld de getallen voor Heerewaarden, waar van de 16 kinderen in de doelgroep er 9 een VVE-indicatie hebben.

Collegevragen VVE beleid Maasdriel

Gelderland krijgt een Jeugdcommissaris van de Koning

PvdA PvdA Partij voor de Vrijheid D66 CDA Gelderland 31-01-2019 08:27

30 januari 2019

 

De provincie Gelderland krijgt na de verkiezingen een Jeugdcommissaris van de Koning en een Jeugdparlement, een vertegenwoordiging van jongeren. Een amendement daarvoor, ingediend door de PvdA, D66 en het CDA is daarvoor vandaag aangenomen. PvdA fractievoorzitter en lijsttrekker Peter Kerris: “Afgelopen weekend gingen 70.000 jongeren in Brussel de straat op om te protesteren voor het klimaat, omdat ze zich niet gehoord voelen door de politiek. De jeugd heeft de toekomst. De PvdA vindt dat iedereen zijn zegje moet kunnen doen, ook als je nog geen stemrecht hebt. In heel veel gemeentes, ook in Gelderland, zijn er al jeugdburgemeesters actief. Wij vinden dat de Gelderse politiek en het bestuur op deze manier dichter bij de jeugd kan komen.”

Naast een Jeugdcommissaris willen de initiatiefnemers ook dat de jongeren in Gelderland worden vertegenwoordigd door een Jeugdparlement. Het voorstel is gedaan bij de behandeling van het advies voor een nieuwe werkwijze die Provinciale Staten na de verkiezingen van 20 maart moet gaan volgen. In die werkwijze moet meer ruimte zijn voor initiatieven van onderop, burgerparticipatie, een open agenda en transparantie. Een mooi succes dat ook in de media niet onopgemerkt bleef.

Kerris: “We willen allemaal dat de politiek zich meer aantrekt van wat er onder de mensen leeft. Door een Jeugdcommissaris bijvoorbeeld eens per maand mee te laten lopen met onze nieuwe Commissaris van de Koning John Berends dwing je hem om naar jongeren te luisteren. De Jeugdcommissaris kan op zijn of haar beurt de Commissaris van de Koning meenemen naar initiatieven of ontwikkelingen die belangrijk zijn voor kinderen en jongeren, bijvoorbeeld op het gebied van woning, school, sport of cultuur.”

Het amendement werd aangenomen met een meerderheid van 50 van de 55 stemmen. Alleen de PVV stemde tegen.

 

Het bericht Gelderland krijgt een Jeugdcommissaris van de Koning verscheen eerst op PvdA Gelderland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.