Nieuws van politieke partijen in Hollands Kroon inzichtelijk

28 documenten

Motie Minder is Meer: “Integrale jeugdzorg moet van twee kanten komen.”

PvdA PvdA GroenLinks ChristenUnie Hollands Kroon 28-05-2020 14:49

https://hollandskroon.pvda.nl/nieuws/motie-minder-is-meer-integrale-jeugdzorg-moet-van-twee-kanten-komen/

© BreBuc / PvdA HK

De Partij van de Arbeid dient op de raadsvergadering van 28 mei twee moties in.

De tweede motie is na uitgebreid overleg en verschillende bijeenkomsten opgesteld door de PvdA, GroenLinks en een aantal andere partijen uit de 18 gemeenten die in onze regio’s (Noord-Holland Noord, Alkmaar, West-Friesland, Kop van Noord-Holland) jeugdzorg inkopen. Wij pleiten ervoor dat aanvragen en verantwoording van de zorgaanbieders zoveel mogelijk uniform worden opgesteld. Daarmee wordt enorm veel administratieve rompslomp en verspilling van geld voorkomen. Dat kan beter ten goede komen aan de jongeren waar het om gaat.

In de gemeenteraad van 28 mei is deze motie is aangehouden

De raad van de gemeente Hollands Kroon in vergadering bijeen op 28 mei 2020 constaterende dat:

Uit onderzoek blijkt dat zorgprofessionals gemiddeld 35 procent van hun tijd besteden aan administratieve taken1. De drie regio’s in Noord-Holland-Noord, Alkmaar, West-Friesland en de Kop van Noord-Holland, allen een eigen inkooptraject hebben als het gaat om inkoop ambulante jeugdhulp en jeugdzorg met verblijf. Er wat betreft inkoop van JeugdzorgPlus, Jeugdbescherming, Jeugdreclassering en de Bovenregionale Crisisdienst bovenregionaal ingekocht wordt. Er ook na gezamenlijke inkoop door iedere individuele gemeente contracten gesloten worden met iedere zorgaanbieder, waarbij elke gemeente zijn eigen eisen kan stellen t.a.v. verantwoording en rapportage. Zorgaanbieders die in meerdere gemeenten werken hebben hierdoor met verschillende soorten contracten en manieren van verantwoording te maken. Vereenvoudiging van administratieve lasten bereikt kan worden door afspraken tussen de samenwerkende gemeenten over gelijkluidende vereisten over inhoud, detailniveau en periodiciteit van de rapportages door de jeugdzorgaanbieders. Professionaliteit van de gecontracteerde en te contracteren ‘Zorgaanbieders’ gewaarborgd dient te zijn in de op te stellen contractvoorwaarden.

Overwegende dat:

Administratieve lasten zorgen voor frustraties in de zorg en ten koste gaan van de tijd voor zorg aan de jongeren en hun ouders. Administratieve lasten zorgen voor frustratie bij jongeren en hun ouder/pleegouders, aangezien elke gemeente weer andere regels heeft wat betreft toegang en ook elke zorgorganisatie eigen toegangsdocumenten heeft. Ook veel aanbieders van andere vormen van jeugdzorg contracten hebben met meerdere gemeenten, vaak in verschillende regio’s.

Verzoekt het College:

Voor alle jeugdhulpproducten bovenregionaal, met de 18 gemeenten in NHN dezelfde inkoopcontracten samen te stellen (ook al is samen inkopen niet nodig/mogelijk), met als resultaat dat de administratieve lastendruk voor de instellingen en uitvoerenden in de jeugdzorg drastisch vermindert. Hierin expliciet ook exact dezelfde eisen aan verantwoording en rapportage op te nemen. Per aanbieder/instelling op te nemen in de inkoopvoorwaarden dat 1 en hetzelfde aanmeldformulier wordt gehanteerd als toegang tot hulp in alle 18 gemeenten. De raad periodiek op de hoogte te houden van de voortgang op het gebied van het terugbrengen administratieve lastendruk in de Jeugdzorg.

En gaat over tot de orde van de dag.

Fractie Partij van de Arbeid Sylvia Buczynski

Fractie GroenLinks Lilian Peters

Fractie ChristenUnie Johan Paul de Groot

Toelichting: Op dit moment wordt er door (bijna) alle gemeenten in Noord-Holland gewerkt aan een gezamenlijke visie op de toekomst van de specialistische jeugdzorg. Deze toekomstvisie sluit in grote lijnen aan bij de visie van de gemeenten op andere Jeugdzorgonderdelen als Ambulante Jeugdzorg en Jeugdzorg met verblijf, zoals; een opname is een onderdeel van de ambulante behandeling, integraal werken en zoveel mogelijk begeleiden en behandelen in gezinsverband/gezinshuizen (‘zo thuis mogelijk’). Op de schaal van Noord-Holland Noord (regio’s Kop van Noord-Holland, West-Friesland en Alkmaar) vindt dit soort samenwerking op de inhoud al langer plaats, bijvoorbeeld als het gaat om jeugdzorgplus.

De indieners van deze motie juichen deze inhoudelijke bovenregionale samenwerking toe, want kinderen in Den Helder zijn niet anders dan kinderen in Opmeer. En ieder kind heeft recht op de beste zorg. Tegelijkertijd zouden we graag zien dat er ook in de monitoring en verantwoording die wij als gemeentelijke opdrachtgevers (terecht) vragen van jeugdzorgaanbieders, meer één lijn getrokken zou worden.

Geld voor de zorg moet ook naar de zorg gaan. Daar is iedereen het over eens. Toch blijkt uit onderzoek dat een steeds groter deel van het budget van zorgorganisaties opgaat aan administratieve lasten. Dit geldt ook voor de jeugdzorg, waar gemeenten verantwoordelijk voor zijn. In gesprekken met jeugdzorgaanbieders komt dit steeds terug als een knelpunt. Bij de start van het inkooptraject jeugdhulp met verblijf voor de regio Alkmaar, werd er door een aanwezige zelfs voor gepleit het terugdringen van de regeldruk tot een extra prioriteit te bestempelen.

Startbijeenkomst inkoop Jeugdzorg met verblijf regio Alkmaar, Alkmaar, 26 februari 2020. Niet alle administratie is te vermijden en gemeenten stellen terecht eisen aan de verantwoording door jeugdzorgaanbieders. Tegelijkertijd is al vaker geconstateerd dat door de decentralisatie jeugdzorgaanbieders te maken hebben met heel veel verschillende opdrachtgevers. Waarbij iedere gemeente net even andere eisen stelt ten aanzien van rapportage, verantwoording en contractmanagement. Dit maakt het voor jeugdzorgaanbieders enorm complex om hun werkzaamheden te verantwoorden. Ook jongeren en ouders zelf hebben last van regeldruk, omdat zij bij elke wisseling van aanbieder een nieuwe intake (met net even andere vragen) moeten invullen.

Niet alle regeldruk kan opgelost worden door individuele gemeenten. In het programma ‘[Ont]Regel de Langdurige Zorg’ wordt in opdracht van het ministerie van VWS en sociale partners, samen gewerkt aan minder regeldruk en meer tijd voor zorg. Er zijn al verschillende initiatieven gestart om die regeldruk te verminderen, zoals het actieplan (Ont)Regel de Zorg (https://www.ordz.nl). Tegelijkertijd kunnen wij ook als gemeenten hier een bijdrage aan leveren, bijvoorbeeld door op de schaal van Noord-Holland Noord met elkaar dezelfde eisen te stellen aan contracten, rapportages en verantwoording. Deze motie beoogt dat voor elkaar te krijgen. Hij wordt daartoe gelijktijdig ingediend in alle gemeenten in Noord-Holland Noord.

 

Het bericht Motie Minder is Meer: “Integrale jeugdzorg moet van twee kanten komen.” verscheen eerst op PvdA Hollands Kroon.

Campagneleider Cees van Noorloos koninklijk onderscheiden

CDA CDA Hollands Kroon 24-04-2020 11:05

Vandaag was Cees van Noorloos een van de vijf personen in Hollands Kroon, die een lintje heeft gekregen. Cees is al jaren de campagneleider van CDA Hollands Kroon en was van 2004 tot 2010 raadslid voor het CDA in de toenmalige gemeente Wieringermeer. Naast zijn vrijwilligerswerk voor het CDA is Cees al jaren actief als scheidsrechter, waarnemer en rapporteur van de KNVB. Daarnaast is hij actief in de Protestantse gemeente Wieringerwerf en in het bestuur van Kopwerk en De Kring (onderwijs). Wij feliciteren Cees van harte en hopen dat hij nog jaren actief kan zijn. Vanzelfsprekend feliciteren we ook Theo Broersen, Jan Groet, Ginus Hahn en Theo Seghers met hun onderscheiding. Voor het eerst zijn er ook jeugdlintjes uitgereikt en we feliciteren van harte Bente Berends, Dries Meijer, Megan Barelds en Shannon Smart. Fantastisch dat deze jonge mensen zich inzetten voor hun omgeving.

Campagneleider Cees van Noorloos koninklijk onderscheiden

CDA CDA Hollands Kroon 24-04-2020 11:05

Vandaag was Cees van Noorloos een van de vijf personen in Hollands Kroon, die een lintje heeft gekregen. Cees is al jaren de campagneleider van CDA Hollands Kroon en was van 2004 tot 2010 raadslid voor het CDA in de toenmalige gemeente Wieringermeer. Naast zijn vrijwilligerswerk voor het CDA is Cees al jaren actief als scheidsrechter, waarnemer en rapporteur van de KNVB. Daarnaast is hij actief in de Protestantse gemeente Wieringerwerf en in het bestuur van Kopwerk en De Kring (onderwijs). Wij feliciteren Cees van harte en hopen dat hij nog jaren actief kan zijn. Vanzelfsprekend feliciteren we ook Theo Broersen, Jan Groet, Ginus Hahn en Theo Seghers met hun onderscheiding. Voor het eerst zijn er ook jeugdlintjes uitgereikt en we feliciteren van harte Bente Berends, Dries Meijer, Megan Barelds en Shannon Smart. Fantastisch dat deze jonge mensen zich inzetten voor hun omgeving.

Tijd schrijven in de jeugdzorg

PvdA PvdA Hollands Kroon 21-04-2020 21:59

https://hollandskroon.pvda.nl/nieuws/tijd-schrijven-in-de-jeugdzorg/

© BreBuc / PvdA HK

Vragen aan het college over ‘tijdschrijven’ in de jeugdzorg.

Voor de coronacrisis losbarstte was er het heugelijke nieuws dat tijdschrijven echt overal en altijd afgeschaft ging worden in de jeugdzorg, iets waar de zorgaanbieders erg blij mee waren.

 

 

 

In een nieuwsbericht van de Rijksoverheid viel te lezen: “Er moet een einde komen aan het tijdschrijven in de jeugdzorg. Dat heeft minister Hugo de Jonge (VWS) vandaag afgesproken met de bonden FNV en CNV, Jeugdzorg Nederland en de VNG. Voor veel professionals in de jeugdzorg betekent dit dat ze vele uren per week minder kwijt zijn aan papierwerk en straks meer tijd over hebben voor zorg en ondersteuning aan kinderen.”

Het lijkt erop dat er verzet is tegen dit onderhandelingsakkoord, ook vanuit onze regio’s (wij kopen samen met Zuid-Kennemerland Jeugdbescherming en Jeugdreclassering in en daar zat een ‘pilot’ in met tijdschrijven).

Onze fractie heeft daarover de volgende vragen aan het college gesteld:

Klopt het gerucht dat het landelijke akkoord over het stoppen met tijdschrijven (en daarmee vermindering van administratieve lasten) onder druk staat? Wilt u zich er hard voor maken in het bovenregionaal overleg dat die pilot alsnog van tafel gaat, want tijdschrijven is een enorm symbool van onnodige administratiedruk geworden?

Het bericht Tijd schrijven in de jeugdzorg verscheen eerst op PvdA Hollands Kroon.

23 januari 2020 Themabijeenkomst over de jeugdzorg

PvdA PvdA Hollands Kroon 14-01-2020 14:30

https://hollandskroon.pvda.nl/den-helder/23-januari-2020-themabijeenkomst-over-de-jeugdzorg/De PvdA Den Helder organiseert op 23 januari een openbare themabijeenkomst over de jeugdzorg in Den Helder.

Tijdens deze bijeenkomst zal het Team Jeugd en Gezin een uiteenzetting geven over het huidige en toekomstige gemeentelijk jeugdbeleid.

Daarnaast heeft de Helderse PvdA afdeling de heer Peter Dijkshoorn uitgenodigd om te komen spreken over zijn visie over de huidige stand van de jeugdzorg en hoe dit te versterken.

Peter Dijkshoorn is kinder- en jeugdpsychiater en bestuurder van Accare (Accare biedt specialistische jeugdzorg op bijna 30 locaties in Noord- en Midden-Nederland). Daarnaast actief als expert effectieve jeugdhulp voor het Zorglandschap Jeugd en bestuurslid van GGZ-Nederland. Hij is actief in het landelijk debat, denkt mee en werkt mee aan versterken hulp aan jeugd, van preventie en wijkteam t/m weinig voorkomende specialistische hulp aan jeugdigen.

De bijeenkomst zal plaatsvinden in MFC ’t Wijkhuis, Texelstroomlaan 5. Aanvang 19.30 uur. Inloop vanaf 19.00 uur.

 

Het bericht 23 januari 2020 Themabijeenkomst over de jeugdzorg verscheen eerst op PvdA Hollands Kroon.

Het is belangrijk om de werkdruk te ...

GroenLinks GroenLinks Hollands Kroon 02-09-2019 20:50

Het is belangrijk om de werkdruk te verminderen, zodat zorgverleners meer tijd en aandacht kunnen besteden aan deze kinderen en jongeren. Maar geld is niet de enige oplossing. "Voor jongeren met complexe psychische problemen moeten we centraal weer regie gaan nemen. Voor hen moeten we landelijk zorgen voor de beste expertise centra. Want zij zijn nu de dupe van het gedecentraliseerde systeem waarbij ze van de regen in de drup komen."

Bloemrijke bermen in Hollands Kroon. ...

GroenLinks GroenLinks Hollands Kroon 14-07-2019 17:22

Bloemrijke bermen in Hollands Kroon. Meer biodiversiteit. Wat zouden wij daar enorm blij van worden! 😍🌼😍🐝😍

Progressieve partijen van 18 Noord Holland Noord gemeente maken zich zorgen.

PvdA PvdA GroenLinks Hollands Kroon 07-06-2019 10:32

De progressieve politieke partijen uit 18 gemeenten in Noord Holland Noord maken zich grote zorgen over de jeugdzorg in Noord Holland Noord. Daarom is er namens deze partijen een persbericht verstuurd naar de nieuws media.

 

 

 

 

 

 

Jeugdzorg-plus actief op de raadsagenda Progressieve Partijen uit 18 Noord-Hollandse gemeenten eisen een open debat

Achttien Noord-Hollandse gemeenten hebben gezamenlijk de jeugdzorg plus bovenregionaal aanbesteed. Tot op heden zijn de gemeenteraden niet betrokken geweest in deze discussie. Ze zijn enkel op de hoogte gesteld van de uitkomst van de aanbesteding en de consequenties voor de zorgaanbieders. De progressieve partijen van de 18 Noord-Hollandse gemeenten luiden nu de noodklok. Zij zijn van mening dat de raden gaan over de manier waarop gemeenten de gesloten jeugdzorg organiseren. En eisen via het aanbieden van een discussienotitie dat de raden: 1. zich uitspreken over de randvoorwaarden voor goede (gesloten) jeugdzorg, 2. kaders stellen voor de samenwerkingsrelatie die wordt aangegaan met de zorgaanbieder alsook 3. de wijze van financieren.

De opstellers van de discussienota: PvdA, GroenLinks, SP en de progressieven van de betrokken 18 gemeenten in Noord-Holland Noord, hebben de krachten gebundeld. Met deze nota willen ze een open debat met hun collega-raadsleden op gang brengen. Ze zijn van mening dat de gemeenteraden veel meer betrokken moeten worden omdat het over ‘onze kinderen’ gaat. Daar zijn de gemeenten verantwoordelijk voor.

Dat er iets moest veranderen in de (gesloten) jeugdzorg staat als een paal boven water. Het afgelopen halfjaar is er veel maatschappelijke onrust ontstaan door de veranderingen in de jeugdzorgplus en de consequenties voor de jongeren, medewerkers, ouders en ketenpartners. Het is niet voor niets dat wetenschappers, advocaten, Kamerleden en de minister de Noord-Hollandse ontwikkelingen in (gesloten) jeugdzorg op de voet volgen.

De progressieve partijen zijn het erover eens dat innovatie nodig is. Daar staat tegenover dat ze beducht zijn dat gemeentelijk ‘wensdenken’ tot een onmogelijke opdracht leidt en/of dat organisatorische belangen van een aanbieder innovatie in de weg gaan staan. De stelling is dat innovatie niet alleen bij de zorgaanbieder of van de gemeente vandaan kan komen. Maar dat het een netwerk van ketenpartners is dat zorgt voor een integrale aanpak van een jongere. Innovatie is niet mogelijk zonder intensieve samenwerking met dit netwerk.

In de ogen van de progressieve partijen heeft de recente aanbesteding van de jeugdzorgplus niet geleid tot het samen innoveren en veranderen. Sterker nog, de gemeenten hebben gekozen om via de aanbesteding innovatie af te dwingen en dit financieel te sturen. Dat is een ongelukkig concept.

Tevens zijn de links progressieve partijen van mening dat het veranderen van zorgaanbieder een onwenselijke gang van zaken is, een noodgreep die zo veel mogelijk voorkomen moet worden. Langdurige samenwerkingsrelaties zijn van onschatbare waarde, voor zowel de jongeren, de zorgverleners, hun ouders alsook de ketenpartners. De financieringswijze moet dusdanig zijn dat er geen blanco cheque wordt verstrekt, en dat er tussentijds bij kan worden gestuurd. Een subsidierelatie of een duurzame samenwerkingsrelatie zoals bij gemeenschappelijke regelingen liggen dan meer voor de hand.

Door in de 18 gemeenteraden te discussiëren over deze nota verwachten we tot een gemeenschappelijk kader te komen voor de organisatie van jeugdzorgplus waarbij de belangen van de betrokken kinderen voorop staan. In het najaar worden de uitkomsten van de discussies in de raden gebundeld en van concrete politieke voorstellen voorzien.

Namens PvdA, GroenLinks, SP en de Progressieven van Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stedebroec, Texel en Uitgeest

Gijsbert van Iterson Scholten (PvdA; 06-23557091, gijsbert123@gmail.com)

Saskia Borgers (PvdA/GroenLinks; 06-23917000, sborgers@xs4all.nl)

Het bericht Progressieve partijen van 18 Noord Holland Noord gemeente maken zich zorgen. verscheen eerst op PvdA Hollands Kroon.

Op zaterdag 25 mei zijn wij met een ...

ChristenUnie ChristenUnie Hollands Kroon 03-06-2019 13:24

Op zaterdag 25 mei zijn wij met een aantal leden naar de Open Dag van de ChristenUnie in Den Haag geweest. Een gezellige en geslaagde dag waarbij onze afdelingsvoorzitter Piet Groen in gesprek ging met Landbouwminister Carola Schouten en waarbij onze secretaris Sylvia Bergsma en steunfractielid Mieke Willemina Dijkema een deelsessie "Zeggenschap in de zorg" bijwoonde die door Tweede Kamerlid Carla Dik werd gepresenteerd. De leden van PerspectieF, ChristenUnie-jongeren spraken over de toekomst van Europa en Coalitie Y, speciaal van en voor jongeren.

Vragen aan college over jeugdzorg in Hollands Kroon.

PvdA PvdA Hollands Kroon 11-05-2019 08:00

26 april heb ik vragen aan het college gesteld over de jeugdzorg voor onze gemeente. Dit naar aanleiding van een krantenartikel in het Noord Hollands Dagblad van die dag. Er zijn door meerdere raadsleden van diverse raden vragen gesteld. In het hier onder volgende artikel vind u de vragen en antwoorden.

 

 

 

 

 

 

Er zijn binnen de achttien gemeenten een aantal dezelfde vragen gesteld naar aanleiding van berichtgeving in de media. Hieronder vindt u de beantwoording van deze vragen.

Bent u bekend met de recente uitspraak van de kinderrechter Alkmaar dat de plaatsing van een minderjarige op de locatie Antonius in strijd was met de kwaliteitseisen uit de jeugdwet? Zo ja, kunt u aangeven op welke punten dit is en welke acties er ondernomen worden om deze situatie recht te zetten?

Ja, daar zijn we mee bekend. In dit specifieke geval is de rechter van mening dat de zorg in strijd was met artikel 4.1.1 van de Jeugdwet. Uit de uitspraak vernemen wij dat de strijdigheid met de jeugdwet gaat over de zorg en veiligheid op Antonius omdat deze naar het oordeel van de rechtbank onvoldoende was afgestemd op de specifieke en ernstige problematiek van de jeugdige. Daarnaast is de rechter van mening dat de jeugdige in de periode dat zij op Antonius verbleef in onvoldoende mate scholing heeft gehad en dat de behandeling niet is gestart.

Het is ons bekend dat Horizon in Bakkum niet aan alle jeugdigen zorg kan bieden. De problematiek van de doelgroep in een gesloten jeugdinstelling is namelijk zo divers en complex dat dit lastig is om te regelen op één locatie. Het is om deze reden niet ongebruikelijk dat jeugdigen overgeplaatst worden. Dit was bij Transferium ook het geval.

Het was eerder bekend dat de jeugdige uit deze casus in een andere zorginstelling beter passende zorg zou kunnen krijgen. Hierover waren Horizon en de gecertificeerde instelling het met elkaar eens. Horizon en de gecertificeerde instelling hadden echter op inhoudelijke gronden een verschil van inzicht over het best passende vervolg-behandeltraject. Bij deze discussie is de desbetreffende gemeente nauw betrokken geweest. Op inhoudelijke gronden is vervolgens gekozen voor een behandeling bij Transferium.

Wat betreft het onderwijs was het ons bekend dat de formele gedoogverklaring nog niet was afgegeven. Wel waren wij van mening dat er scholing op Antonius werd geboden. Begin februari door pedagogische personeel van Horizon met een onderwijsbevoegdheid, later door docenten van het Spinaker.

Horizon heeft een uniek concept voor de JeugdzorgPlus, de JouwZorg-methode. De behandeling in de periode van geslotenheid is gericht op het activeren en stimuleren van jongeren en zijn/haar systeem (leefomgeving, familie, vrienden), om goede behandeldoelen neer te zetten en zelf een keuze te maken voor passende jeugdhulpverlening. De gekozen hulpverlening van de jongere vindt vervolgens plaats in de eigen woon- en leefomgeving. Met als doel dat jongeren en hun ouder(s) dit direct toe kunnen passen. De werkwijze van Transferium is meer gericht op behandeling in geslotenheid. Het verschil in werkwijze is nog niet bij iedereen bekend of voelt men zich (nog) niet comfortabel bij. Verandering heeft gewenning nodig.

Wij herkennen dat in de opstartfase niet alle processen optimaal hebben gefunctioneerd, maar we hebben vertrouwen dat Horizon verantwoorde jeugdhulp levert. Ook de jeugdrechter concludeerde op 20 februari 2019 dat gelet op de verbouwing de opening te vroeg heeft plaatsgevonden, maar dat Antonius voldeed aan de vereisten voor zorg en veiligheid.

De instelling geeft zelf aan dat ze de uitspraak van de kinderrechter ‘kortzichtig’ vindt. Hoe wordt gemonitord of voldaan wordt aan de kwaliteitseisen?

De inspectie van Onderwijs is belast met het toezicht op het onderwijs en de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd is belast met het toezicht op de kwaliteit van de geleverde jeugdhulp. Aan de hand van een toetsingskader controleert de inspectie een organisatie. Ze kijkt of de organisatie voldoet aan de wettelijke eisen en of zij verantwoorde hulp biedt van voldoende kwaliteit. Wij hebben contact gehad met de Inspectie van Gezondheidszorg en Jeugd. De inspecteur gaf aan Horizon te kennen en vertrouwen te hebben in de aanpak. Een inspectie vindt nog voor de zomer plaats. Zij doen dit na een gebruikelijke opstartperiode. We zien de inspectierapporten over Antonius met belangstelling tegemoet.

De achttien Noord-Hollandse gemeenten hebben gezamenlijk contractmanagement geregeld. Contractmanagement is belast met de toezicht op de contractuele afspraken die zijn gemaakt tussen Horizon en de gemeenten.

De raad voor de Kinderbescherming heeft, aldus het NHD, eerder twijfels geuit over de veiligheid van de locatie Antonius. Kunt u ons aangeven welke twijfels dit precies waren, welke maatregelen er getroffen zijn om deze twijfels weg te nemen en hoe u het vervolg monitort?

 De Raad voor de Kinderbescherming heeft twijfels geuit over de locatie, het onderwijs en de behandeling in Antonius. Deze twijfels zijn onder andere onderwerp geweest van de zitting die op 20 februari 2019 is gepubliceerd. Hierin concludeerde de rechter dat gelet op de verbouwing van Antonius de opening te vroeg heeft plaatsgevonden, maar dat Antonius voldeed aan de vereisten voor zorg en veiligheid. Op korte termijn zullen wij het gesprek voeren met de Raad voor de Kinderbescherming om rechtstreeks hun bevindingen te bespreken.

Wij maken uit het artikel op dat Defence for Children op basis van signalen van ouders en advocaten heeft aangegeven dat onderwijs, dagbesteding en veiligheid niet (altijd) op orde zijn. Klopt dit, was u hier mee bekend en welke actie heeft u hierop ondernomen?

 Wij kennen de signalen van de jeugdrechtadvocaten. Deze hebben we ook besproken met de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd die de signalen inmiddels had ontvangen. Wij hebben meerdere malen op ambtelijk niveau het initiatief genomen om een gesprek met de jeugdrechtadvocaten te voeren. Tot op heden is dit niet tot stand gekomen, maar dit zal snel plaatsvinden.

Wij herkennen ons niet in het beeld dat in het artikel van Defence for Children wordt neergezet. Wij erkennen dat in de opstartfase niet alle processen optimaal hebben gefunctioneerd, maar we hebben vertrouwen dat Horizon verantwoorde jeugdhulp levert. Elke jeugdige krijgt de best passende zorg.

De kinderrechter Alkmaar heeft gesteld dat de regie over de behandeling van een minderjarig kind naar Parlan overgedragen moet worden. Ligt de verantwoordelijkheid daarmee nu bij Parlan? En zo ja, is dit in strijd met de aanbesteding?

Het is niet wat we hebben beoogd met de aanbesteding, maar we staan toe dat Horizon hierover afspraken heeft gemaakt met Parlan.

In reactie stelt wethouder Does uit Heerhugowaard dat de inspectie ‘zeer tevreden’ is over Horizon, is er een inspectierapport, specifiek over de locatie Bakkum, waar dit uit blijkt en zo ja, zou u ons dit kunnen doen toekomen?

 Wethouder Does doelde met zijn uitspraak op de mening van de inspecteur – van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd – over Horizon. Zie ook het antwoord op vraag 2.

We lezen dat de jeugdzorg die door Horizon geleverd wordt niet geschikt is voor elke jeugdige. Mocht de situatie zo worden dat het Transferium niet open kan blijven voor dergelijke zorg en Horizon blijkt niet aan de gemaakte afspraken te kunnen voldoen of de volgende aanbesteding hen niet gegund wordt, hoe gaat deze zorg dan geregeld worden? Ziet de wethouder (of het college) hier de zorgelijkheid van in?

Horizon heeft binnen de eigen gelederen voldoende mogelijkheden. Dit zou kunnen betekenen dat jongeren buiten Noord-Holland (tijdelijk) opgevangen moeten worden. Dit is overigens geen uitzondering. Ook Transferium plaatst jongeren die specifieke hulp – die zij niet kunnen leveren – nodig hebben, in een andere JeugdzorgPlus-locatie elders in het land. JeugdzorgPlus is de meest intensieve vorm van jeugdhulp. Als een kind specifieke, intensieve hulp nodig heeft die niet binnen de eigen regio te verkrijgen is, dan kan het buiten de regio geplaatst worden. Net als binnen de gezondheidszorg gebruikelijk is wanneer iemand een specifieke operatie of behandeling nodig heeft en daarvoor bereid is een gespecialiseerd ziekenhuis verder in het land te bezoeken.

Het behouden van specialistische jeugdhulp op bovenregionaal, zelfs landsdeel-, niveau was gespreksonderwerp in het overleg van 3 april jongstleden dat de wethouders Van Gent (regio Kop Noord-Holland), Van der Ven (regio West-Friesland) en Does (regio Alkmaar) met minister De Jonge van VWS hebben gevoerd. De minister gaf daarbij aan dit proces op landsdeelniveau tussen alle regio’s en alle vier de JeugdzorgPlus aanbieders in het landsdeel te willen faciliteren.

De aanbesteding hield vanaf het begin risico’s in. Werd en wordt er met die risico’s rekening gehouden? Is er nagedacht over een ”plan B”, als de zorg door Horizon toch niet zo rooskleurig blijkt als dat deze is voorgesteld?

Wij hebben vertrouwen in de hulpverlening van Horizon. Daar waar de contractuele afspraken niet nagekomen worden, gaan we hier via de geëigende manier – namelijk via contractmanagement – op sturen.

Omdat Horizon niet de kwaliteit en veiligheid kan bieden aan minimaal 5 jeugdigen, zijn zij overgeplaatst naar Transferium. Heeft Parlan daar nog wel voldoende personeel voor in huis, gezien het vertrek van haar medewerkers na het verlies van de aanbesteding?

Er zijn vijf jeugdigen in Transferium geplaatst op inhoudelijke gronden. Hierover heeft Horizon inhoudelijke afspraken met Transferium gemaakt. Transferium heeft voldoende bezetting om de gewenste jeugdhulp te bieden.

Zijn de contacten met Parlan zodanig dat er sprake kan zijn van goede samenwerking, gezien de voorgeschiedenis en als we kijken naar de opstelling van Horizon bij het zogenaamde onderaannemerschap en de bijbehorende verantwoordelijkheid voor de behandeling? Maakt u zich daar, net als wij, zorgen over?

 Zowel Horizon als Parlan zijn professionele zorgaanbieders. We hebben signalen ontvangen dat het niet altijd soepel loopt, maar we hebben vertrouwen in de professie van beide aanbieders. Zij stellen beide de belangen van de jongeren voorop.

Met vriendelijke groet,

Elbert Volkers. Fractie PvdA

Klik hier voor het artikel in het NHD.

Klik hier voor de raadsinformatie over deze problemen

Het bericht Vragen aan college over jeugdzorg in Hollands Kroon. verscheen eerst op PvdA Hollands Kroon.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.