Nieuws van Keerpunt 2010 over CDA inzichtelijk

7 documenten

Voorafgaand aan de raadsvergadering om 19.15 uur wordt de petitie aangeboden.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 D66 VVD CDA Grave 04-11-2019 10:12

GraverMaat: In IBabs zijn nu al meerdere agendapunten toegevoegd.

Voorafgaand aan de raadsvergadering bieden de partijen D’66, VPGrave en LLvC om 19.15 uur in de raadszaal een petitie aan aan de burgemeester m.b.t. een nieuwe opiniepeiling. Deze overhandiging met toelichting duurt maximaal 10 minuten.

Het betreft het agendapunt 13.a Mogelijke zienswijze herindelingsontwerp CBA.

Ook zal het aanbieden van de handtekeningen met het verzoek om een opiniepeiling te houden en een eventuele stemming over een motie n.a.v. deze petitie nog op de agenda geplaatst moeten worden.

Omdat het waarschijnlijk als een motie “niet aan de orde van de dag” behandeld wordt zal het laat in de avond worden als de stemming gehouden wordt.

Eerst moet de begroting behandeld worden.

In IBabs staat de afsprakenlijst openbare werkbijeenkomst over de mogelijke zienswijze herindelingsontwerp CBA-gemeenten.

Dit agendapunt wordt pas aan de agenda toegevoegd,  als de raad hiertoe besluit bij agendapunt 2.

Afsprakenlijst openbare werkbijeenkomst raad over

mogelijke zienswijze herindelingsontwerp CBA-gemeenten

29-10-2019     21.30 – 22.21 uur

Aanwezige raadsleden: LPG: A.(Astrid) Bannink, A.(Arno) Heemskerk, E.W.J.M.(Edwin) van Kraaij, J.J.M.(Joeri)

Nuijen, S.(Sjoerd) Radstake, J.G.M.(Jan) Schraven. CDA: G.W.H.J.(Roland) Eijbersen, J.J.M.(Jochem) Jacobs, A.(Alex) van Megen Keerpunt  2010: B.W.A.M.(Ben) LitjensVPGrave: J.J.E.(Jacques) van Geest VVD: R.(Rob) Bannink

D66: M.(Marion) Wierda LLVCG: H.M.J.(Hennie) Bongers

College: A.M. (Anja) Henisch-Hulsman, B.J. (Ben) Peters en D.B. (Rick) Joosten

Afwezig: M.A.M.(Marion) Hulsebosch

Opening

De burgemeester opent de besloten werkbijeenkomst om 21.30 uur. Hij geeft aan dat in de agendacommissie is afgesproken dat deze bijeenkomst besloten zou zijn. Hij meldt dat hierover via app en mail vragen zijn gesteld en dat er is gesproken over openbaar of besloten.

Hij vraagt de raadsleden wat ze willen. Vervolgens wordt in meerderheid besloten de deuren te openen en dus van de besloten werkbijeenkomst een openbare te maken. Nadat het publiek is toegelaten, geeft de voorzitter een korte toelichting.

Hij vertelt dat de CBA gemeenten gisteren het herindelingsontwerp hebben vastgesteld en dat iedereen in de gelegenheid is om hierop een zienswijze in te dienen tot 24 december 2019.

De vraag die vanavond voorligt is de procedurele vraag of de raad van Grave een zienswijze wenst in te dienen en zo ja, welke afspraken er gemaakt dienen te worden om tot die zienswijze te komen.

Mevrouw Bannink merkt op dat ze de gang van zaken schandalig vindt. De agendacommissie heeft gezamenlijk besloten deze bijeenkomst besloten te houden. In een openbare bijeenkomst

van VPGrave, D66 en LLVCG is echter opgeroepen naar deze werkbijeenkomst te komen. Ze geeft aan dat het kan dat je op het moment niet wist dat deze werkbijeenkomst besloten was. Ze verwacht dan echter van de fracties dat – als ze naderhand horen dat het een besloten werkbijeenkomst is – ze hun verantwoording nemen door of hun uitspraken openbaar te corrigeren of de raadsleden te verzoeken om het toch openbaar te houden. In haar ogen hebben deze fracties hun verantwoording niet genomen en inwoners voor hun karretje gespannen om de discussie aan te zwengelen.

De heer Bongers geeft aan dat hij het echt niet in de gaten had op de desbetreffende avond en hier pas naderhand over heeft gehoord. Hij geeft aan geen contact hierover gehad te hebben met inwoners. Hij geeft aan dat hij niet gewend is om op een app te reageren en dat ook heeft aangegeven. Ook heeft hij gereageerd op de agenda van deze vergadering. Hij snapt niet hoe mevrouw Bannink tot haar uitspraken komt.

Mevrouw Wierda reageert dat ze de toonzetting van dit gesprek deze raad niet waardig vindt. Ze legt uit wat er in haar ogen is gebeurd. Ze geeft aan dat ze een avond hebben georganiseerd.

Dat ze dat het liefst met de hele raad hadden gedaan, maar daar was onvoldoende steun voor bij de kadernota. Op de avond zelf is gevraagd wanneer hierover gesproken wordt met de raad en

op dat moment dachten ze dat het 29 oktober was, maar dat bleek later niet het geval.

Daar had de raadsvergadering van 5 november genoemd moeten worden. Ze vindt dat er niet heel veel aan de hand is. Ze vindt het belangrijk dat de inhoudelijke discussie gevoerd gaat worden. En

dat is weer afhankelijk van de procesafspraken die vanavond gemaakt worden. Kwalificaties als schandalig is niet haar terminologie.

Gesprek

Afgesproken wordt dat op 5 november heldere afspraken worden gemaakt of de raad wel of nieteen zienswijze gaat voorbereiden en wat daarvoor moet gebeuren om hiertoe te komen.

Aangegeven wordt dat het lastig zal worden om inhoudelijk te reageren, omdat de standpunten van de fracties uiteen liggen wat betreft de bestuurlijke toekomst van de gemeente Grave. Er bestaat ook de optie om wel gezamenlijk te reageren, maar dan procedureel en formeel (succeswensen en aandacht vragen voor CGM).

De voorzitter meldt dat bij het vaststellen van de agenda op 5 november, dit punt dan aan de agenda moet worden toegevoegd door de raad.

Sluiting

De voorzitter sluit de bijeenkomst om 22.21 uur.

Roland Eijbersen wil dat Grave Manifest iedereen doet mee ondertekent.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 CDA Grave 10-10-2019 13:30

GraverMaat: Na het lezen van het digitale bericht in de Gelderlander over het besluit van Sint Anthonis om dit landelijk Manifest te ondertekenen las ik bij het doornemen van de door de raadsleden gestelde vragen en antwoorden het bovenstaande onderwerp waar ik in het verleden regelmatig vragen over stelden.

Dus in Grave doen we er nog een flinke tijd over voordat dit Manifest ondertekend wordt.

Het kan ook anders bewijst Sint Anthonis!

Denk maar aan fietsenchaos bij de bushalte en het nog steeds afgesloten trottoir in de Maasstraat ter hoogte van het Palazzo Theater.

Zo hangt de gehandicapte vlag er in Grave momenteel bij blijkt uit de beantwoording.

Met de ratificatie van het VN-verdrag Handicap door Nederland moeten ook gemeenten actief uitvoering geven

aan dit verdrag. Wij willen een inclusieve gemeente zijn, ook voor mensen met een handicap. Dit is een streven

waar het CDA volledig achter staat. Sinds kort is er een initiatief dat gemeenten worden gevraag om het manifest ‘Iedereen doet mee!’ te tekenen, aangemoedigd door de minister van Gehandicaptenzaken Rick Brink. Tientallen gemeenten hebben dit manifest ondertussen getekend.

Is de gemeente Grave bereid om op korte termijn het manifest ‘Iedereen doet mee!’ te ondertekenen en daarmee één van de koplopers onder gemeenten te zijn en de minister van Gehandicaptenzaken hiervoor uit te nodigen?

Beantwoording vragen over Manifest Iedereen doet mee!

In 2018 ontwikkelden 25 koplopergemeenten, samen met ervaringsdeskundigen, een manifest waarin zij aangaven wat zij binnen het VNG-project Iedereen doet mee! wilden bereiken.

Inmiddels zijn steeds meer gemeenten met hun ervaringsdeskundigen aan de slag met het VN-Verdrag. Als een gemeente het manifest wil ondertekenen moet men aan een aantal criteria voldoen.

Criteria die de VNG en de Alliantie VN-Verdrag samen

De aanmelding om te tekenen is een gezamenlijk initiatief van de gemeente en (belangenbehartigers van) mensen met een beperking.

De gemeente werkt – op sommige terreinen – al samen met mensen met een beperking.

Toegankelijkheid en inclusie staan hoog op de agenda.

Er zijn al een drietal initiatieven op het gebied van toegankelijkheid in gang gezet.

Deze initiatieven dragen bij aan een inclusieve en diverse samenleving.

Een afgeronde Lokale Inclusie Agenda is niet noodzakelijk, wel moet er (aanwijsbare) intentie zijn om daar actief mee aan de slag te gaan.

We gaan een startnotitie opstellen waarin we beschrijven hoe we in 2020 met de Lokale Inclusie Agenda aan de

Er zal een inventarisatie worden gemaakt (0-meting) van de zaken die al goed geregeld zijn en waar nog verbeterpunten te realiseren zijn.

Platforms voor mensen met een beperking behartigen de belangen voor mensen met een beperking en zijn vaak ervaringsdeskundigen.

In het gehele proces zal heel nadrukkelijk gezamenlijk met het platform voor mensen met een functiebeperking Grave (en ev. andere partijen) in de voorbereiding van de te houden startbijeenkomst/brainstormsessie worden opgetrokken om draagvlak te creëren en een actieplan op te stellen.

Zodra alle partijen van mening zijn dat er een aanmelding gedaan kan worden voor ondertekening van het manifest zullen we dit doen.

De VNG en de Alliantie VN-Verdrag beoordelen de

Vervolgens bepreken zij met onze gemeente hoe de bekendmaking wordt georganiseerd.

Zodra we in gezamenlijkheid met de mensen waar het om gaat en betrokken organisaties en inwoners duidelijk hebben waar

we voor staan, wat we gaan doen en wat we willen bereiken zullen we zo spoedig mogelijk het manifest ondertekenen.

Graafse Meedenkers: Louis Sparidans; besturen is vooruitzien.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 CDA Grave 20-08-2019 15:54

GraverMaat: Het zomerreces is voorbij. Na Leo de Vreede klimt ook Louis Sparidans inde pen. Zijn artikel staat op de digitale ARENA.

Alle inwoners van Grave horen en lezen het al jaren: Grave wil zogenaamd zelfstandig blijven! Terwijl alle grotere plaatsen in onze regio (Oss, Uden, Boxmeer, Cuijk enzovoort) beseffen dat ten behoeve van een behoorlijke bestuurskracht niet aan een fusie valt te ontkomen, weet Grave het beter: wij doppen gewoon onze eigen boontjes! Althans, zo lijkt het.

Vorig jaar mochten we middels een opiniepeiling nog onze mening geven: zes van de tien mensen in Grave stemden voor een of andere vorm van fusie en slechts vier van de tien waren toen voor een zelfstandig Grave. Duidelijk, zou je zeggen.

Toch besloten de LPG en het CDA om vooralsnog zelfstandig te blijven. Ofschoon het CDA feitelijk al vóór de opiniepeiling, zonder enig voorbehoud, meteen voor één (grote) fusie had gekozen. Maar toen hun voorman (Ben Peters) door de LPG een wethouderszetel kreeg aangeboden waren ze meteen om. Het is toch heerlijk om wethouder te mogen zijn en goed voor zijn pensioen, vond hij kennelijk en dús moet Grave nog maar een paar jaartjes wachten op verandering! En zo gaat het gehannes in Grave nog wel een tijdje door.

De burgemeester, ofschoon hij feitelijk hét voorbeeld van een goede bestuurder zou moeten zijn, houdt zijn mond. Niemand (behalve zijn vrouw) mag weten wat zijn opvattingen zijn aangaande fusie of zelfstandigheid, verklaarde hij onlangs nog. ‘Ze zoeken het maar uit’ denkt hij wellicht.

Intussen vergeet het gehele gemeentebestuur, raadsleden en college van B&W, dat besturen van een gemeente eigenlijk gelijk staat aan vooruitzien. Naar de toekomst kijken dus. Ik heb in mijn arbeidzaam leven ook een tijdlang mee-bestuurd.

Ik weet waarover ik praat.Misschien moeten we het ‘hele boeltje’ (burgemeester, wethouders, raads- en commissieleden) maar een dag lang de hei op sturen, met de verplichting er gezamenlijk uit te komen.

Anders nog maar een dag erbij. Een heisessie, noemen ze dat. Op kosten van alle inwoners van Grave. Inmiddels heeft een en ander toch al een heleboel tijd, energie, rapporten en dús gemeenschapsgeld gekost, maar het is een kniesoor die daarop let, vindt kennelijk ons gemeentebestuur.

Louis Sparidans

Graafse Meedenkers: Leo de Vreede pleit om Motiemarkt te annuleren!

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 CDA Grave 16-08-2019 14:35

GraverMaat: Bij de onderliggende stukken van de agendacommissie trof ik deze brief aan van Leo de Vreede.

Hij schrijft een goed doorwrocht stuk om op een andere manier met verschillende partijen en burgers rond de tafel te gaan zitten.

In zijn eerdere kritiek gaf hij nog aan om deel te nemen.

Nu adviseert hij om de Motiemarkt te annuleren.

Keerpunt 2010 merkt ook weinig enthousiasme onder de Graafse inwoners. Misschien kan de griffier dinsdag een tussenstand geven???

Grave 9 juli 2019

Geachte organisatoren van de motiemarkt,

Van de heer Roland Eijbersen, raadslid van het CDA, ontving een viertal regelmatige critici een mail met de vraag de motiemarkt die op 25 september 2019 in het Stadhuis van Grave wordt gehouden te promoten en er aan mee te doen.

Het simpele feit dat een raadslid inbreng vraagt van deze inwoners, die actief willen participeren maar zich nog steeds moeten beperken tot het leveren van kritiek achteraf, is een stap vooruit.

Dat is voor mij genoeg om toch op het verzoek in te gaan ofschoon ook ik met andere critici het organiseren van een motiemarkt geen wezenlijke bijdrage vind aan het verbeteren van de communicatie tussen inwoners en gemeentebestuur.

In mijn eerder kritiek heb ik ook aangegeven dat ik ondanks alle bezwaren toch aan de markt zal deelnemen.

De markt heeft als doel de animo bij inwoners te vergroten om deel te nemen aan het organiseren van het leven in Grave. Dat is dus weer een incidentele aanpak van een structureel probleem.

Tot nu hebben pogingen om er structureel iets aan te doen niets

Na het vaststellen van een nieuwe werkwijze van de raad wordt nu weer gewacht op een visiedocument over kernendemocratie die het college aan de gemeente raad dient voor te leggen.

Bij dit alles is, en wordt, de doelgroep waar het om gaat, de inwoners, niet betrokken. Het is alsof de dokter een diagnose stelt zonder de patiënt te onderzoeken.

Uit informatie over dergelijke markten elders blijkt dat de deelname niet overweldigend is en dat ingediende ideeën prima in een structureel contact gemeentebestuur-inwoners zouden kunnen worden ingebracht en uitgevoerd.

In Beuningen, dat kennelijk voor Grave als voorbeeld heeft gediend, is in de begroting 2019 geen budget voor de markt beschikbaar. Het college heeft gewaarschuwd dat bij de zomernota daarvoor een amendement zou moeten worden ingediend. Dat is volkomen geruisloos niet gebeurd.

Ook bij andere gemeenten wordt getwijfeld aan het nut van een dergelijke motiemarkt.

Dat Grave blijkbaar niet in staat is tot een structurele aanpak maar dat toch een dergelijke markt wordt georganiseerd kan gerust vluchtgedrag worden genoemd.

Als je het doet doe het dan goed en probeer er iets bruikbaars uit te halen.

Over de aanpak zoals die nu bekend is gemaakt heb ik een aantal opmerkingen.

Om te beginnen is het nodig veel meer dan nu actieve publiciteit te geven aan deze markt. De nu gegeven informatie zal weinig aandacht trekken en is niet stimulerend.

Van activiteit bij politieke partijen en dorps- en wijkraden is nog niets te merken en wij verwachten daar in deze recesperiode, die kennelijk vooral voor rust is bedoeld, ook weinig van.

Het heeft op zijn minst de schijn dat niet wordt gerekend en misschien zelfs niet wordt gehoopt op een respons van enige betekenis.

De wel gegeven informatie roept bij mij een aantal vragen en opmerkingen op die ik als gewone inwoner ook beantwoord zou willen hebben alvorens zelfs maar na te denken over deelname.

Inschrijven kan tot 15 september. De markt wordt gehouden op 25 september en op 6 november zal de raad beslissen. De agendacommissie is op 24 september. Op dat moment moeten de raadsvoorstellen voor 6 november gereed zijn. Nu zouden de ideeën los van elkaar als moties buiten de orde kunnen worden behandeld, maar dat zou onrecht doen aan de opzet. In Beuningen was in 2018 de behandeling in de raad begin november gepland. Uiteindelijk is dat op 4 december gebeurd, nadat de in de vorm van een motie uitgewerkte ideeën inhoudelijk in de commissies waren besproken.

In de raadsvergadering van 6 november zal ook de begroting 2020-2023 worden behandeld. Gezien de situatie zal die begrotingsbehandeling veel voorbereidingstijd van de raad- en commissieleden vragen. De behandeling van de moties behoort dan tot het “bijprogramma”. Het vinden van voldoende tijd om de moties samen met de indieners voor te bereiden zal niet eenvoudig zijn.

De markt wordt gehouden in de hal van het stadhuis. Ik vraag me af hoeveel kraampjes met ruimte voor gesprekken daar kunnen worden geplaatst en hoe die gesprekken uitmondend in een vorm van een contract kunnen worden georganiseerd

zonder elkaar te storen. In Beuningen is in 2018 eerst een algemene presentatie door de indieners gegeven en daarna vonden de gesprekken plaatst. Het geringe aantal deelnemers maakte dat mogelijk.

De beschikbare tijd van 1:30 uur is wel erg beperkt. Waarom is dat?

Gezien het voorgaande vind ik dat organisatoren en deelnemers voordat de markt plaats vindt de regie van de avond met elkaar moeten bespreken. Dat moet dan tussen 15 en 25 september gebeuren en wel met voldoende ruimte tussen gesprek en markt om eventuele voorzieningen te kunnen treffen.

De enige eis die aan ideeën wordt gesteld is dat zij niet in aanmerking mogen komen voor subsidie. Waarom zijn die ideeën niet welkom? Waarschijnlijk omdat voor dergelijke ideeën een structurele mogelijkheid bestaat. Volgens mij zal het moeilijk zijn met een idee te komen waarvoor nog geen mogelijkheid bestaat. Het burgerinitiatief is daarbij het uiterste redmiddel. Als u al beperkingen wil stellen dan ligt aansluiten bij de bepalingen voor een burgerinitiatief meer voor de hand.

Uit informatie afkomstig van andere gemeenten blijkt dat de meeste ideeën betrekkingen hebben op de inrichting van de leefruimte en meestal eenvoudig zijn uit te voeren en ook langs de normale kanalen zouden kunnen zijn ingebracht. Ideeën

over de communicatie tussen bestuur en inwoners zouden ook overbodig moeten zijn maar zijn dat zeker in Grave niet. Als de raad het organiseren van deze markt als een wezenlijke stap ziet in de ontwikkeling van actieve deelname van inwoners zou het indienen van ideeën op dit terrein juist moeten worden bevorderd.

Vooralsnog zie ik geen aanleiding om enthousiast mee te doen aan de markt. De schijn dat een geringe deelname zonder veel nazorg ook de bedoeling is wordt wel gewekt.

De oproep met ideeën naar de markt te komen heeft mij op het idee gebracht u aan te raden alsnog van de markt af te zien en in plaats daarvan gesprek te organiseren tussen leden van het gemeentebestuur en vertegenwoordigers van wijk- en dorpsraden en andere maatschappelijke organisaties.

Toevoegen van enkele loslopende mensen met interesse voor het besturen van een gemeente zou best nuttig kunnen zijn.

In deze rustperiode zou ik over de opzet graag eens willen praten.

ARENA. Leo de Vreede: Waarheen leidt de weg die Grave gaat? (deel 2)

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 D66 CDA Grave 18-06-2019 08:02

De auditcommissie van 12 juni heeft daarin nog geen duidelijkheid gebracht. De vergadering begon al met de vraag wat eigenlijk de taak van de commissie is. Mogen er, zoals de voorzitter aanvankelijk stelde, alleen technische vragen worden gesteld die dan liefst direct, maar eventueel later schriftelijk worden beantwoord? Of is het de bedoeling dat ook meningen mogen worden uitgewisseld? De nieuwe werkwijze suggereert dat laatste en dus werd de voorzitter gecorrigeerd.

De accountant was aanwezig en dus werden de technische vragen over de jaarrekening in het algemeen afdoende beantwoord. Aan de feitelijkheid dat er wederom een greep in de reserves moet worden gedaan valt niet te ontkomen.

Interessant was dan ook hoe de commissie de financiële positie van de gemeente nu beoordeelt. Tot nog toe vonden met name college en LPG dat die positie gezond was; coalitiegenoot CDA hield zich retorisch op de vlakte. Er was wel een probleempje met de exploitatie, maar bij de behandeling van de begroting 2019-2022 waren maatregelen genomen om dit binnen 4 jaar op te lossen.

De accountant legde nogmaals uit dat de financiële positie van de gemeente wordt beoordeeld op drie criteria. Bij twee daarvan te weten de schuldpositie en de omvang van de reserves scoort de gemeente op zijn minst voldoende. Op de derde de jaarlijkse exploitatie, zeg maar het huishoudboekje is het een onvoldoende.

Toevallig werd diezelfde dag een hele hoop jonge mensen op eenzelfde wijze beoordeeld. Aan de hand van een aantal criteria werd bepaald of zij voldoende waren toegerust om een volgende stap in hun toekomst te zetten. En ook daarbij zijn slechts enkele onvoldoendes genoeg om ondanks een reeks zevens en achten toch te zakken.

Dat de financiële positie van Grave met dit structurele exploitatietekort niet geslaagd kan worden genoemd werd nu niet bestreden. En dat komt natuurlijk ook omdat een exploitatietekort de nu nog positieve criteria nadelig beïnvloed.

Alle partijen in de Graafse raad zijn dan ook van mening dat er iets moet gebeuren en daarvoor zou de kadernota moeten dienen. Ik denk niet dat er iemand gelooft dat het dit op 2 juli zal lukken. In de raadsvoorstellen doet het college geen enkele suggestie. De raad mag het zelf uitzoeken. Maar hoe???? De hele commissie vond dat het college een actieve rol in het proces zou moeten spelen maar niet zoals vorig jaar. Volgens LPG kan die aanpak wel als uitgangspunt dienen. Toen de toezegging kwam dat het college ergens mee zou komen, kon de bespreking veilig worden beëindigd. Als dit wordt bedoeld met ”opiniërend vergaderen” zoals de nieuwe werkwijze wil is het wel erg mager.

D66 was enige fractie die nog met een idee voor een totaal andere aanpak kwam: ontwikkelen van scenario’s waaruit zou moeten worden gekozen; natuurlijk met als resultaat een positief exploitatiesaldo op niet al te lange termijn. Er werd overheen gepraat.

De gemeenteraad maakt het wel heel eenvoudig de huidige gang van zaken te veroordelen. Lastiger is het een uitweg te vinden. De huidige werkwijze van het gemeentebestuur met de rolverdeling tussen college, raad en burgers maakt een systematische aanpak van een proces als dit wel moeilijk. De nieuwe werkwijze biedt daarvoor onvoldoende houvast en de vraag hoe de burgers een actieve rol kunnen spelen is doorgeschoven naar de jaarwisseling.

De raad gaat nu met reces en dan gebeurt er in die tijd bestuurlijk niets. Omdat in september het ontwerp voor de begroting toch wel beschikbaar moet zijn is dus geen tijd om ook bestuurlijk een actieve rol te spelen. Het wordt weer afwachten wat er ambtelijk wordt gepresenteerd en dat is weer in strijd met de wens dat de raad in een vroeger stadium moet worden betrokken.

Voor het gemak ga ik ook maar voorbij aan de relatie die bestaat tussen de bestuurlijke organisatie en de financiële ontwikkeling van Grave

Hoe dan wel? In ieder geval beginnen met de recesperiode te benutten om met mensen uit college, raad en commissie en geïnteresseerden uit de burgerij van gedachten te wisselen over de problematiek in Grave.

Het gaat daarbij om meningen uit te wisselen en dat is iets anders dan proberen de mening van jouw partij er door te krijgen.

Ik heb niet de illusie dat het al een sluitende meerjarenbegroting 2020-2023 op zal leveren. Dat wordt dus weer lapwerk. Een overleg van uit het college met de financiële toezichthouder, de provincie, zal daarom ook nodig zijn.

Tot zover het adviserende deel van de commissievergadering.

In de vergadering werd nog een presentatie gegeven over de ontwikkelingen van de P&C-cyclus in de CGM-gemeenten. Gestreefd wordt naar een harmonisatie van de processen van kadernota’s, begrotingen en jaarrekeningen met de tussenliggende rapportages in de drie gemeenten. Daarmee wordt bedoeld dat de CGM-organisatie voor zowel Cuijk, Grave en Mill dezelfde systemen hanteert. Het is niet moeilijk te begrijpen dat zo’n aanpak efficiënt is en op de duur tijd en kosten bespaard. Terecht dat er in de commissie veel waardering was voor dit werk.

Merkwaardig vond ik dat het gegeven dat er als gevolg van de fusie van Cuijk met Boxmeer en St. Anthonis binnen afzienbare tijd bij de CGM-organisatie veel zal veranderen totaal niet ter sprake kwam. Het negeren van de onduidelijke toekomst van CGM maakte het wel mogelijk een beeld te schetsen van een ideale gemeenschappelijke P&C-cyclus op termijn in die 3 gemeenten. Daarbij zijn er nog al wat voetangels en klemmen. Niet besproken werd de problematiek van het hebben van drie gemeentebesturen die een geharmoniseerde P&C-cyclus hebben. Het is als een koor waarbij sopranen, bassen en mannenstemmen ieder hun eigen dirigent hebben. Het kan maar zingt niet echt lekker.

Wordt hoe dan ook vervolgd.

Leo de Vreede

Grave stelt peiling over gemeentelijke herindeling uit.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 CDA Grave 17-04-2019 12:00

GraverMaat:

De Gelderlander en de ARENA schrijven  het volgende over de raadsvergadering                                           waarover ik verderop meer schrijf:

Een opiniepeiling onder de inwoners van Grave met de vraag wel of geen gemeentelijke herindeling gaat niet door. De geplande peiling voor 23 mei, gelijk met de Europese verkiezingen, heeft volgens de gemeenteraad nu geen zin.

De gemeenteraad van Cuijk is immers inmiddels de weg ingeslagen naar een fusie met Boxmeer en Sint Anthonis. “Hierdoor is de optie om te komen tot een herindeling van Gave met Cuijk en Mill nagenoeg van de baan”, concluderen de twee coalitiepartijen CDA en LPG in een gezamenlijke verklaring.

“Deze beslissing van Cuijk heeft er toe geleid dat we vooralsnog geen opiniepeiling onder de inwoners met de vraag “zelfstandig blijven of een herindeling met Cuijk en Mill” overwegen.

Maar de twee partijen houden zich vast aan een strohalm. “Zolang in Cuijk nog geen onomkeerbare beslissing is genomen, volgen wij de ontwikkelingen nauwgezet en laten we de deur voor de gemeente Cuijk open staan”. De meerderheid van de gemeenteraad in Mill staat ook op dat standpunt.

In een eerdere opiniepeiling had ruim 42 procent aangegeven voor een zelfstandige gemeente Grave te zijn. Maar 56,2 % was voor een andere vorm van gemeentelijke herindeling: 22,9 % voor een gemeente Land van Cuijk en   33,3 % voor een fusie met Mill en Cuijk.

In een onlangs gehouden onderzoek door PriceWaterhouseCoopers wordt geconcludeerd dat Grave zelfstandig zou kunnen blijven, maar dat in dat geval ambtelijke taken moeten worden ingehuurd. Nu heeft Grave een ambtelijk apparaat samen met Mill en Cuijk. Of dat in stand blijft is onzeker.

Enkele reacties op de website van de Gelderlander:

Een opiniepeiling onder de bevolking is niet nodig. De provincie beslist straks toch wel voor Grave. En maar goed ook. Weg met dat wanbestuur.

Dit is natuurlijk onzin. Ze kunnen prima een peiling houden met als keuze: (1) Zelfstandig blijven of (2) Meegaan in herindeling met Cuijk. Het lijkt er eerder op dat de coalitiepartijen in Grave bang zijn voor de uitkomst van zo’n stemming. Zeker omdat er de vorige keer al een meerderheid was voor herindeling.

En de opiniepeiling om te herindelen binnen het Land van Cuijk, dat durft men niet aan?

Dat wordt dan wachten tegen beter weten in. In Cuijk gaan ze echt niet meer veranderen, de keuze is echt gemaakt. Cuijk gaat terecht voor een gemeente Land van Cuijk. Het wordt tijd, in het belang van de inwoners van Grave en ook die van Mill dat de provincie ingrijpt. Dat plattelands geneuzel over zelfstandig willen blijven is niet meer van deze tijd. Politici die die zelfstandigheid wel promoten, hebben alleen hun eigen belang voor ogen. Hoe kleiner de gemeente hoe kleiner  de kans dat ze nog eens wethouder kunnen worden.

De Arena schrijft het volgende:

De bestuurlijke toekomst van Grave

LPG en CDA Grave bevriezen herindelingsplannen.

In het bestuursakkoord hebben de Lokale Partij Grave (LPG) en het CDA aangegeven hoe zij de bestuurlijke toekomst van Grave zien. Naast zelfstandigheid was er een voorkeur voor een samengaan met de gemeente Cuijk en Mill & Sint Hubert. Door de vergaande plannen van het Cuijkse gemeentebestuur om samen te gaan met Boxmeer en Sint Anthonis zien de Graafse partijen er momenteel weinig heil in om actief met deze optie aan de slag te gaan. Daarom zetten zij de plannen voorlopig in de ijskast.

Bij de gehouden opiniepeiling gaf 42,3 procent van de inwoners van de gemeente Grave aan zelfstandig te willen blijven. Bij deze peiling was er een minderheid voor herindeling naar één Land van Cuijk (22,9 procent), waardoor deze herindeling voor LPG en CDA geen optie is. Aan een herindeling met de gemeente Cuijk en Mill & SintHubert gaf één op de drie inwoners de voorkeur. Op basis van deze uitslag heeft de coalitie opdracht gegeven om nader te onderzoeken welke van deze twee opties (zelfstandig blijven of herindeling met Cuijk en Mill & Sint Hubert) het beste is voor de inwoners van de gemeente Grave.

‘Zelfstandigheid haalbaar’

PricewaterhouseCoopers heeft het onderzoek uitgevoerd. Het rapport is recent gepubliceerd. “De conclusies van dit rapport laten zien dat de variant waarbij de gemeente Grave bestuurlijk zelfstandig blijft en ambtelijke taken inhuurt haalbaar blijft”, stellen LPG en CDA Grave in een persbericht. “Op dezelfde manier zoals we nu al samenwerken met Cuijk en Mill & Sint Hubert. Daarnaast werken we (net als alle andere gemeenten) op vele vlakken al langere tijd samen met andere gemeenten zoals op het gebied van veiligheid, het sociaal domein, de omgevingsdienst, enzovoorts. De ambtelijke organisatie CGM, waar we onze ambtelijke taken inhuren, is na vijf jaar gegroeid tot een organisatie waar de kwaliteit van de dienstverlening succesvol op peil is gebracht.”

Andere koers

De gemeente Cuijk besloot begin april om te investeren in een traject dat kan leiden tot een herindeling met de gemeente Boxmeer en Sint Anthonis. “Hierdoor is de optie voor hen om te komen tot een herindeling met ons en Mill en Sint Hubert nagenoeg van de baan”, beweren LPG en CDA. “Zolang hier nog geen onomkeerbare beslissing over is genomen, blijven wij deze ontwikkelingen nauwgezet volgen. De deur voor de gemeente Cuijk laten we openstaan door met hen in gesprek te blijven.”

Welke gevolgen de beslissing van de gemeente Cuijk heeft voor de ambtelijke werkorganisatie is nu niet te overzien. “Feit is dat het uitstappen van Cuijk uit de gezamenlijke organisatie niet zonder financiële gevolgen voor deze gemeente zal zijn”, schrijven LPG en CDA.

Bestuurlijke toekomst

De koers van Cuijk heeft ertoe geleid dat de LPG en het CDA voorlopig geen peiling wil houden onder de eigen inwoners over zelfstandigheid versus een herindeling met Cuijk en Mill & Sint Hubert. “Deze raadpleging zetten wij ‘on hold’ en zetten we in op het moment dat alle keuzes in beeld zijn”, lichten de partijen toe. “In de tussentijd blijven we ons focussen op onze eigen gemeente Grave. We vinden dat we onze energie en de beschikbare middelen beter aan onze mooie gemeente kunnen besteden dan aan verdere onderzoeken en procedures. Wij zullen er dan ook alles aan doen om de inwoners op basis van feiten en inhoudelijke gegevens te informeren over de bestuurlijke toekomst van onze gemeente. Uitgangspunt voor ons daarbij is dat we met met hen steeds de afweging maken wat het beste is voor de inwoners van Escharen, Gassel, Grave en Velp.”

Raadsvergadering Grave over nieuw Rapport

GRAVE – Op verzoek van oppositiepartijen VPGrave, LLvC en D66 werd afgelopen dinsdag een extra raadsvergadering belegd. Reden was het verschijnen van alweer een nieuw rapport over de bestuurlijke toekomst van Grave.

Kort gezegd bestaat die toekomst voor de coalitiepartijen uit een zelfstandige gemeente Grave en voor de oppositie uit een herindeling met de andere vier gemeenten van het Land van Cuijk.

Burgemeester Lex Roolvink was ziek en het voorzitterschap werd waargenomen door Rob Bannink. Hij deed dat uitstekend. De vergadering startte moeizaam op. Niemand had zin om als eerste het woord te voeren. Normaal is het dat de aanvragers met de eerste termijn beginnen. Astrid Bannink maakte aan alle onwilligheid een einde en startte de beraadslagingen.

Marion Wierda.

Astrid Bannink (LPG): “In het bestuursakkoord hebben we ons standpunt vastgesteld. Een zelfstandig Grave is haalbaar. Op vele zaken werken we samen, zoals bij het CGM. Maar Cuijk is het traject begonnen met Boxmeer en Sint Anthonis. We blijven dat volgen en de deur blijft open. Die beslissing van Cuijk heeft er wel voor gezorgd dat we nog geen raadpleging gaan houden. Die zetten we “on hold”. (Zie het persbericht elders in Arena).

Ben Litjens (Keerpunt 2010) heeft het helemaal gehad met Cuijk: “Er is sprake van een waanvoorstelling. Natuurlijk is er een bestuurlijke toekomst. We hebben flinke bestuurskracht. Een vorige burgemeester en twee wethouders zijn naar grote gemeentes vertrokken. CGM is een grotere instantie. Dat kost alleen maar veel geld. We moeten Grave in stand houden. Onze kennis van toerisme en recreatie is groot. We hebben kennis van een mooie natuur. Grave heeft aandacht voor de lokale mens. Een grotere gemeente heeft meer onverschilligheid voor haar inwoners. Cuijk heeft haar trouwe partner de rug toegekeerd. Ik ben vóór zelfstandigheid. De mensen in Grave moeten dat zelf bepalen”.

De voorzitter van zijn politieke partij zal om deze woorden beslist niet kunnen lachen.

Alex van Megen (CDA): “Ik heb gemerkt dat over de bestuurlijke toekomst met emoties gesproken wordt. Maar hoe is het met het draagvlak onder de bevolking? Die gaat verder dan de leden van de raden. En hier wringt de schoen. Vorig jaar is duidelijk gebleken dat 3/4 van de bevolking een fusie met vijf gemeenten niet ziet zitten. Voor een tweede peiling wilden we naast de zelfstandigheid de samenstelling met Cuijk en Mill onderzoeken. Maar Cuijk wilde vóór de zomervakantie al een onderzoek. Cuijk heeft het antwoord niet afgewacht. Vanwaar die haast? Als CDA hebben we de mening van de kiezer gerespecteerd, maar Cuijk maakt het ons lastig. Het gaat Cuijk meer om de macht dan om de mensen. Onze prioriteit ligt bij de inwoners van Grave”.

Oppositie

Hennie Bongers (LLvC): “Of we hier nou zo blij van worden? Speel je het spel en zit je aan de knoppen, of word je een speelbal? Het is niet eenvoudig. Zie maar naar Cuijk. En naar onszelf. We hebben tijd gekocht. Een effectief middel om maar geen partij te moeten kiezen die je niet uitkomt. Hoe lang kun je dit nog voor je uitschuiven? Volgens het laatste rapport hebben we een hoge kwetsbaarheid en is er sprake van een slechte bestuurlijke kwaliteit. Van Megen heeft een eenzijdig verhaal en de LPG wil alleen maar een zelfstandig Grave”.

Marion Wierda (D66): “Het nieuwe rapport van PWC is een goed doortimmerd rapport. Met zelfstandigheid gaan we achteruit, met uitbesteding van het ambtelijk apparaat blijven we op de plaats staan en een fusie met CGM geeft een stapje vooruit. Dus lijkt het erop dat we voor CGM moeten gaan. Maar dat kan niet meer”. Marion Wierda had het ook over een niveausprong bestuurskracht: “Daarvoor is een maximale bestuurlijke invloed voor nodig. Als grote gemeente ben je een grotere speler in gemeenschappelijke regelingen. De optie LvC komt dan het dichtst in de buurt”.

Jacques van Geest (VPGrave): “Ik sluit me aan bij Wierda en Bongers. Wil je iets kunnen uitrichten dan moet je de gelederen sluiten. Dit gaat niet lukken. Als je verstandig bent zoek je naar een duurzame oplossing. CGM was al geen duurzame oplossing. We hebben al niet zoveel meer te vertellen. Als we zo doorgaan hebben we een hopeloos verdeelde raad”.

Tot slot

De gemeente Boekel werd nog aangehaald. Volgens Jacques van Geest staan daar de neuzen van de raadsleden allemaal dezelfde kant op. Zelfde argumenten passeerden de interruptiemicrofoons.

Het raadsvoorstel werd uiteindelijk met 13-1 aangenomen. Alleen VPGrave stemde tegen. Ook de motie om het PWC-rapport voor kennisgeving aan te nemen haalde het met 10-4.

Mijn aantekeningen n.a.v. de vergadering. Helaas kon ik niet volledig zijn omdat er een hardnekkige storing optrad halverwege de vergadering.

De heer Bannink zit de vergadering voor in verband met de afwezigheid van burgemeester Roolvink.

Opening en trekking stemmingcijfer.

Vaststellen agenda.

Algemeen spreekrecht: de heer Derks spreekt namens de Industriële Kring Land van Cuijk en Noord Limburg in over de toekomst van Grave. De ingesproken tekst is in een apart bericht terug te lezen. Ook de brief van 2013 van dezelfde kring is opgenomen in dit bericht.

Vragen.

Ingekomen stukken en mededelingen.

Vaststellen besluitenlijst.

Bespreken rapport “Onderzoek bestuurlijke toekomst Grave; drie varianten vergeleken.

Uitleg: extra raadsvergadering op verzoek van VPGrave, D’66 en Liberaal Land van Cuijk.

Hennie Bongers: griffier bedankt voor de memo. We zijn benieuwd naar de bevindingen van vooral de LPG en het CDA.

Astrid Bannink (LPG): Het woord is aan de initiatiefnemers. Optie fusie  Cuijk, Mill en Grave is zo goed als zeker van de baan. Daarom zetten we de burgerpeiling On hold.

Ben Litjens:

Inbreng raadslid Ben Litjens van Keerpunt 2010 tijdens de raadsvergadering op 16 april 2019 van de gemeente Grave

Agendapunt 7: Onderzoek bestuurlijke toekomst Grave; drie varianten vergeleken

Toen ik de uitnodiging voor deze raadsvergadering en ik de stukken las dacht ik bij mezelf:

“ Is hier sprake van een waanvoorstelling?

Natuurlijk heeft Grave een bestuurlijke toekomst.

Welk probleem wordt ons aangepraat?

Alles op bestuurlijk niveau moet grootschaliger worden en daardoor komt het gemeentebestuur verder van de inwoners van Grave te staan.

Er worden dan diverse argumenten gebruikt. Ik zal er een paar opnoemen:

Argument: bestuurskracht

In de raadsperiode vóór 2010 hadden wij burgemeester mevrouw Delissen. Zij is vertrokken naar een duidelijk grotere gemeente namelijk 43.000 inwoners Zij beschikte dus kennelijk een flinke bestuurskracht. Dat hebben wij gezien aan de overeenkomst met de GBB.

In de voorbije periode hadden wij een wethouder de heer Joon. Hij is vertrokken als wethouder naar een gemeente van 160.000 inwoners. Hij beschikte dus kennelijk over een flinke bestuurskracht maar met al het geld dat de gemeenteraad beschikbaar stelde voor de oude binnenstad is niet één gevel opgeknapt.

In de voorbije periode hadden wij een wethouder de heer Daandels. Hij is vertrokken naar een veel grotere gemeente van 50.000 inwoners. Hij beschikte kennelijk ook over een flinke bestuurskracht. Maar in zijn periode is niets noemenswaardig gebouwd maar wel gesloten zoals de scheepswerf.

Argumenten: Efficiëntie en effectiviteit

Wat heeft de organisatie CGM ons geleerd?

Dat van deze grotere organisatie geen kwaliteitstoename is verkregen maar wel een kostentoename.

De gemeente Grave betaalt meer dan € 7 miljoen aan CGM.

Locatie nieuw gemeentehuis

Om bestuurskracht te tonen zouden de drie fusie gemeenten Cuijk, Boxmeer en St. Anthonis nu reeds kunnen vaststellen waar zij het nieuwe gemeentehuis willen bouwen.

Een unanieme keuze op korte termijn is voor mij een vorm van bestuurskracht.

Taakstelling gemeente

Het ambtelijk apparaat en hun dagelijkse bestuurders behoren oog te hebben met de specifieke gemeentelijke taakstelling. De taakstellingen van de gemeente Mill en St. Hubert en de gemeente Landerd komen het meeste overeen met de gemeente Grave.

Ik bepleit nog steeds dit model.

Wat is de kennis, die nodig is om Grave goed te besturen?

Voor Grave betekent dat kennis over een historische stad. Hoe deze te behouden in stand te houden en te beschermen tegen brand? Denk eens aan de onvoorzichtigheid om de ladderwagen te verkopen.

Voor Grave betekent dat kennis van toerisme, cultuur en recreatie.

Een actieve plaatselijke VVV is daarbij van groot belang.

En dan zorg je voor hotels en andere vormen van gastenverblijven.

Voor Grave betekent dat kennis van natuur en landbouw.

Daarbij heb je oog voor aanleg van vennen in bosgebieden en dan adviseer je als CGM niet aan de gemeente om dat tegen te houden.

Voor Grave betekent dat aandacht voor de individuele mens met zijn noden en behoeften.

Dan zorg je voor ambtenaren en bestuurders, die hun inwoners kennen. Dan heb je oog voor de lokale woningbehoefte. Het bouwen aan gemeenschapszin. Grote gemeenten boeten altijd in op gemeenschapszin doordat de onverschilligheid ten opzichte van de samenleving toeneemt.

Voor Grave betekent dat aandacht voor speciale instituten in de gezondheidszorg.

Grave stond altijd landelijke bekend om instituten als Visio, opleidingsinstituten in Velp enz.

Alles gesloten.

Te weinig bestuurders en ambtenaren met liefde voor hun gemeente. Wel meer functies en kosten voor zogenaamde professionals.

Willen wij een bestuurlijke toekomst met het Land van Groot Boxmeer?

In alle stukken wordt nog steeds gesproken over het Land van Cuijk.

Deze naam geeft een vertekend beeld. Daarvoor heb ik al diverse malen aandacht gevraagd.

Als ik aan mensen vraagt wat betekent voor u één gemeente Land van Cuijk dan is nagenoeg altijd het antwoord: “Samengaan met Cuijk”. Als ik dan zeg: “Ja, daar valt ook Boxmeer en St. Anthonis onder” dan is het antwoord: “Dat wist ik niet of zijn ze gek geworden. Zo’n grote gemeente”.

Wat zijn nu de alternatieven nu de gemeente Cuijk gekozen heeft voor samengaan met Boxmeer?

Op dit moment is de keuze in Grave tussen Groot Boxmeer en zelfstandigheid doordat Cuijk haar trouwe partner Grave de rug heeft toegekeerd ondanks alle samenwerkingsverbanden.

In mijn dorp zeiden de mensen vroeger: “Dadde bedankt zei, dat witte”.

Persoonlijk ben ik in dit geval voor zelfstandigheid maar mijn stem gaat uit naar het standpunt in het Verkiezingsprogramma 2018-2022 van Keerpunt 2010.

Daarin staat: Citaat: “Wij willen geen gedwongen herindeling. De mensen in de gemeente Grave moeten de richting bepalen”. Einde citaat.

Dit betekent dat ik de mening van de mensen in Grave wil horen via een referendum.

Tot op heden is dat door de meerderheid in de gemeenteraad van Grave afgehouden.

De mensen kunnen echt wel hun mening geven zonder uitgebreide informatie. Zij hebben elders kennis kunnen nemen wat herindeling betekent. Voeg een duidelijke kaart bij van de gemeente Groot Boxmeer met het gemeentehuis in Boxmeer.

Aan propaganda heb ik geen behoefte. Vroeger las ik ook niet de Pravda.

Het Rapport van PWC heeft mij alleen geleerd dat het elders in Brabant en Nederland wel anders kan.

En dat is de gemeente Boekel.

Dit voorbeeld mag wat mij betreft opgenomen worden in een pagina grote advertentie in onze bekende bladen.

Daarin staat op bladzijde 1, 4e regel van boven, van de PWC notitie: “De ambtenaren moeten dicht bij de burger staan, het simpel houden, denken in mogelijkheden en het leuk vinden om voor de gemeente te werken”. Een kleine organisatie, die voor specifieke problemen specifieke kennis inhuurt. Helder en duidelijk.

Het voorbeeld van Boekel mijn volle steun.

Een ander voorbeeld uit het rapport van PWC is de gemeente Oudewater met zijn historische binnenstad en de beroemde heksenwaag.

Deze gemeente van ruim 10.000 inwoners heeft een ambtelijk apparaat van 52 fte wat € 4 miljoen euro kost en niet € 7,5 miljoen euro zoals Grave. Dit ambtelijk apparaat wordt voor die prijs ondergebracht bij de gemeente Woerden. Een dergelijke constructie voor die prijs zou wat mij betreft voor Grave ook bespreekbaar zijn.

De les is dat een kleinere gemeente een prima bestaansrecht kan hebben.

Ideale grootte en omvang gemeenten. Groot Boxmeer voldoet daar niet aan.

Gemeenten met een inwonertal van ongeveer 40.000 inwoners blijkt uit studies is beste schaal.

Cuijk met Boxmeer hebben met St.Anthonis, Mill en Grave ruim 80.000 inwoners. Een omvang van 80.000 inwoners is niet de beste schaal voor de inwoners.

De frictiekosten bij uittreding

Op pagina 10 van het PWC voorstel staat dat uittreding uit CGM behoorlijke frictiekosten voor Grave met zich brengen.

Dit is in mijn ogen een volstrekt misplaatste aanname.

Grave treedt immers niet uit maar Cuijk.

CGM was opgezet voor de drie gemeenten Cuijk, Grave en Mill met als perspectief een toekomstige fusie.

Dit perspectief is kapot gemaakt door Cuijk doordat Cuijk gekozen heeft voor een fusie met Boxmeer. Zij hebben Mill en Grave in de steek gelaten.

Alle frictiekosten zijn dus voor Cuijk. Ik zeg, dat is de prijs voor deze ontrouw door Cuijk.

Overlegstructuren blijven altijd bestaan ongeacht de grootte van een gemeente.

In alle documenten wordt steeds geschermd dat veel overlegstructuren overbodig worden door de toename van de grootte van een gemeente.

Ook dit is een drogredenering.

Overlegstructuren en gemeenschappelijke regelingen blijven geboden.

Kijk eens naar de regio Eindhoven of naar de regio Den Bosch. Hoe vaak overlegt Den Bosch met Oss.

Provincies overleggen weer met aanpalende provincies, nationale staten in Europa via de EU enz.

Ook de invloed zou toenemen bij een grotere gemeente.

Ook dat is een drogredenering. Overtuigingskracht en inzet van de betrokken bestuurder is bepalend voor zijn of haar invloed.

Slotoverweging:

Vaststaat voor mij, dat Grave zelfstandig kan blijven.

Vaststaat voor mij ook dat de kans bestaat dat Grave wordt opgeheven en onderdeel wordt van Groot Boxmeer.

Voor Keerpunt 2010 moet aan de bewoners een duidelijke keuze worden voorgelegd tussen deze twee mogelijkheden.

Laat het aan de wijsheid van de burgers over waar zij voor kiezen.

Escharen, 16 april 2019

Ben Litjens

Alex van Megen: Het CDA zal in de eerste termijn uit leggen hoe ons standpunt is. Hoe is het gesteld met het draagvlak onder de bevolking? In Land van Cuijk wringt hier de schoen. De tweede peiling was gepland tijdens de Europese verkiezingen. Vanwaar de haast in Cuijk? Te grote stap ineens leidt tot problemen. Wat nu? Democratisch draagvlak is voor ons uitgangspunt. We kiezen om op te stappen op een stoptrein. Opstappen op een rijdende sneltrein is gevaarlijk. We hopen dat er in het Land van Cuijk naar de minister van binnenlandse zaken geluisterd wordt. Voortvarend moet er gewerkt worden aan de kernendemocratie.

Hennie Bongers: Zit je aan de knoppen of ben je een speelbal? Zo duidde burgemeester Hillenaar de huidige situatie. Grave heeft misschien teveel tijd gekocht? Hoge kwetsbaarheid enz. waren de uitkomsten van dit rapport. Boekel heeft alle neuzen dezelfde kant opstaan. LPG heeft een missie: Grave zelfstandig!! Zelfstandigheid hoort voor ons niet meer tot een optie. Aansluiten bij de grote fusie is de beste optie.

Astrid Bannink: voor welke grote kosten staan we?

Hennie Bongers: hoge frictiekosten.

Jacques van Geest: houd je bij de vergaderorde.

D’66: goed doortimmerd rapport. Zelfstandigheid stap achteruit en/of pas op de plaats. Waarom hebben we hier discussie over? Maximale bestuurlijke invloed. Grotere speler kan eigen regelingen doorvoeren. Gemiste kans dat er geen onderzoek naar grote fusie is gedaan. PWC raadt zelfstandigheid af. Geen opiniepeiling op korte termijn. CDA heroverweeg je positie nu rapport er is en de fusie van Cuijk, Mill en Grave een gepasseerd station is.

Astrid Bannink: prima onze eigen broek ophouden.

Alex van Megen: na schorsing wil ik reageren.

Jacques van Geest: we moeten de gelederen sluiten. Zelfstandig Grave met inhuur van ambtelijk apparaat is niet duurzaam. Alleen een grote fusie is duurzaam. We hebben niet zoveel meer te vertellen. Een pas op de plaats zorgt voor een ingreep.

Verder luisteren werd onmogelijk. Deze melding kreeg ik steeds terug. Maar gelukkig kon ik overschakelen naar de televisie om naar de wedstrijd Juventus – Ajax te zien.

Ben Litjens over het college-voorstel fusie voetbalverenigingen/nieuwe sportaccommodatie.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 CDA Grave 11-02-2019 15:42

Ben Litjens:

Wil Grave met het nieuwe sportpark JVC Cuijk achterna?

Twee van de drie voetbalverenigingen hebben prima accommodaties op het sportpark Kranenhof.

Daar wil GVV ’57 ook naar toe is de informatie, die wij krijgen als gemeenteraad. Maar dat blijkt toch niet helemaal zo te zijn.

De leden hebben zich nog niet kunnen uitspreken over de toekomstige accommodaties.

Dat is echt een misser.

Wie heeft het huidige voorstel opgesteld? Dat is Bureau Kragten. Dat is hetzelfde bureau dat advies heeft uitgebracht over de verkeerssituatie bij de Brede School Oost.

In plaats van een besparing van 1 miljoen als gevolg van de realisering van de Brede School Oost kostte het de gemeente € 1 miljoen extra. Een verschil van 200%. Tel uit de kwaliteit van de adviezen en voorstellen van het College.

En dan zijn wij er nog niet met de extra kosten voor de verkeerssituatie rondom deze school.

En evenmin is er ooit verantwoording afgelegd welk bedrag Bureau Kragten heeft ontvangen.

Dat zal zeker boven hun offerte uitstijgen en mogelijk boven de Europese aanbestedingsnorm uitkomen.

En dit Bureau Kragten wordt zonder enige vorm van evaluatie en zonder enige aanbesteding opnieuw ingezet. In hun advies en kwaliteit heb ik geen enkel vertrouwen.

Het valt ook op dat dit Bureau op hun site nergens Grave noemt.

Aan hun adviezen aan Grave willen zij zelf niet herinnerd worden.

Waarom begin ik over dit Bureau?

Alles is namelijk gebaseerd op hun adviezen.

Een goede rapportage is duidelijk en begrijpelijk. Dan behoeven er geen 100 vragen te worden gesteld.

Zelfs het CDA stelt een grote hoeveelheid vragen.

Is de wethouder van het CDA zonder overleg met de fractie akkoord gegaan met de plannen? Hierover zwijgt het CDA.

Vragen van een partij, die de belangen van Cuijk voorstaat, leg ik langs mij neer.

De vele vragen duiden op vele onduidelijkheden.

Ik bepleit, dat het huidige voorstel wordt teruggenomen door het College.

Ik bepleit meer open overleg met alle betrokkenen.

Een maand geleden was er een vertrouwelijk overleg over de fusieplannen binnen het presidium van de raad. Het presidium bestaat uit de burgemeester en alle fractievoorzitters.

Ik heb hieraan zoals gebruikelijk niet deelgenomen, omdat ik tegen besloten vergaderingen ben.

Maar wie zat bij het vertrouwelijk fractievoorzitters overleg: een bestuurslid en tevens een gewoon raadslid van een van de verenigingen, die willen fuseren.

Hoe verhoudt zich dat tot de Integriteitscode voor hem en alle betrokkenen, die dat toegelaten hebben?

De gemeente Grave kent een goede sportcultuur. In hoeverre zijn de overige sportverenigingen betrokken bij dit voorstel?

Ik weet dat tennisvereniging Thos bij de gemeente nauwelijks iets voor elkaar krijgt.

Tijdens de verkiezingen wordt door alle partijen gepleit voor Kernendemocratie.

Meer dan 5 miljoen euro uitgeven aan de voetballers in drie dorpen zonder overleg met de dorpsraden, hun eigen leden en met alle sportverenigingen  komt niet overeen met het pleidooi voor kernendemocratie.

Ook Keerpunt 2010 is voorstander van een goed sportbeleid.

Verenigingen, die fuseren, behoren ondersteuning te krijgen van de gemeente.

Maar is een bedrag van meer dan 5 miljoen exclusief verkeersaanpassingen en extra parkeerplaatsen nog wel te verantwoorden? De vraag stellen is hem beantwoorden.

Ik bepleit hierover een referendum onder de Graafse inwoners.

Wat ook onbegrijpelijk is, dat de leden van de te fuseren verenigingen niet weten wat ze boven het hoofd hangt.

De leden moeten op basis van dit voorstel een hogere contributie betalen en de nieuwe fusie vereniging neemt een berg risico’s.

En wie staat in de toekomst borg voor hen: “Niemand”.

Het sportpark van GVV’57 kan ook heel geschikt gemaakt voor de kleintjes en de jeugd.

Wie kent in Nederland niet de jeugdsportterreinen als De Toekomst, Varkenoord of de Herdgang.

Als wij als gemeente tenminste € 5 miljoen bijdragen in het opnieuw opzetten van een nieuwe voetbalaccommodatie en tegelijkertijd prima voorzieningen slopen, wie gelooft dan nog in een gemeente, die subsidie vraagt aan de provincie voor de oude binnenstad van Grave.

Hebben wij in Grave dan geen dringender behoefte aan een nieuw tracé voor de provinciale weg Cuijk-Grave?

Of wat te denken van een verbetering van de brandweer uitrusting in de vorm van een ladderwagen?

Of van de verbetering van de verkeersveiligheid?

Of betaalbare woningen voor starters en ouderen?

Ik ben voor ondersteuning van de sport maar het huidige voorstel roept voor mij te veel vragen op, de procedure is ondoorzichtig omdat de omgekeerde weg wordt gevolgd.

Ik wil eerst de mening van de leden van de diverse verenigingen horen.

Over een uitgave van 6 miljoen euro voor een fusieproces tussen drie voetbalclubs wil ik, dat daarover een referendum gehouden wordt.

Dat kan gemakkelijk gehouden worden gelijktijdig bij de Staten verkiezingen in maart 2019 of bij de Europese verkiezingen in juni 2019.

Verder constateer ik dat het College geweigerd heeft om naar reële alternatieven te kijken.

Er zit geen enkele balans in het huidige voorstel.

Al met al wordt door dit voorstel de sport, de leden van de voetbalverenigingen en de gemeente Grave een zeer slechte dienst bewezen.

Hierbij wil ik het in eerste instantie bij laten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.