Nieuws van ChristenUnie in Almelo inzichtelijk

22 documenten

Wouter Teeuw over resultaten afgelopen periode

ChristenUnie ChristenUnie Almelo 04-03-2022 19:24

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1419095/173756/wouter.jpgOnze huidige fractie heeft veel bereikt in de afgelopen 8 jaar. Wouter blijft zich inzetten voor een transparant en betrouwbaar bestuur, zingeving en menselijke relaties.

Bestemmingsplan oude stadhuis vastgesteld

ChristenUnie ChristenUnie VVD CDA Almelo 07-12-2019 19:59

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1282443/173756/oudestadhuisDe ChristenUnie Almelo heeft zich jarenlang ingespannen voor het behoud van het oude stadhuis. Met de goedkeuring van het bestemmingsplan is weer een belangrijke stap gezet.

In juli 2017 konden we al verheugd melden dat sloop van het oude stadhuis van de baan was, en er werd ingezet op herontwikkeling. Nu, meer dan twee jaar later, is ook het bestemmingsplan aangepast. De eerdere wens van grote partijen als VVD en CDA om het pand te slopen, en op deze locatie grondgebonden woningen of een zorginstelling te realiseren, wordt niet meer geuit. Iedereen lijkt enthousiast over het nieuwe plan voor een Stads Huis. Alleen over parkeren ontstond discussie en hebben wij ook zorgen. Het bestemmingsplan zegt dat de ontwikkelaar binnen 100 meter 99 parkeerplaatsen moet realiseren. Als dat niet lukt kan geen omgevingsvergunning worden afgegeven (en gaat het plan dus niet door). Belangrijkste optie is dat de parkeergarage Stadsbaken. Heel veel meer opties zijn er niet binnen 100 meter. Maar juist die parkeergarage kan wel eensherontwikkeld of zelf gesloopt worden, zo bleek tijdens de raadsvergadering op 19 november waar investeringen in deze parkeergarage om deze reden van de agenda werden gehaald.

Zie onderstaand onze bijdrage van Jeanet Buikema:

In het voorliggende bestemmingsplan wordt het mogelijk gemaakt om woningen te realiseren in het voormalige stadhuis. De fractie van de ChristenUnie heeft zich altijd sterk gemaakt voor behoud van dit gebouw en wij zijn dan ook blij dat het oude stadhuis nu een nieuwe functie gaat krijgen. Binnenstedelijk wonen moet ook een nieuwe impuls geven aan reuring in de binnenstad. Dit is ook een van de punten die in het koersdocument binnenstad belangrijk wordt gevonden.

Wij hebben echter nog wel een aantal vragen aan de wethouder: Wonen in de binnenstad brengt ook meer autoverkeer met zich mee. En hieraan gekoppeld meer parkeren. In het bestemmingsplan wordt uitgegaan van de norm van 1 parkeerplaats per woning die gerealiseerd kan worden op 100 meter van het plangebied. Er zal dus voorzien moeten worden in 99 parkeerplaatsen. Als argumentatie voor dit aantal geeft u aan dat de gemeente voor medewerkers van het voormalige stadhuis een restrictief autobeleid heeft gevoerd. En u geeft nu aan: Wanneer dit beleid doorgezet wordt en alternatief vervoer ook daadwerkelijk door de gemeente en de ontwikkelaar/verhuurder gestimuleerd wordt dan kan voor alle functies het minimaal aantal parkeerplaatsen aangehouden worden. Het lijkt me logisch dat de gemeente als werkgever dit van haar werknemers kan vragen. Maar kan de gemeente of de ontwikkelaar/verhuurder dat ook van bewoners vragen? Dat lijkt me een zaak van eigen inzicht van de bewoners en kan toch niet van gemeentewege opgelegd worden? En het houdt ook nog een sterke mate van onzekerheid in zich door de motivatie ALS dit beleid doorgezet wordt. Als het dus niet doorgezet wordt is er weldegelijk een grotere parkeerbehoefte.

En dan komt ook nog de vraag bij ons naar boven waar die parkeerplekken dan gesitueerd moeten worden. U geeft in het plan aan dat de parkeergarage Stadsbaken hier de uitgelezen plek voor is. Een parkeergarage met 375 openbare parkeerplekken moet dan ineens 99 plekken inleveren voor bewoners en hun bezoekers. Afgezien nog van de extra plekken die de overige functies vragen. Twee weken geleden stond de parkeergarage Stadsbaken op de agenda van de raadsvergadering. De garage zou niet brandveilig zijn en er zou veel achterstallig onderhoud zijn. Dit punt is toen van de agenda gehaald omdat er vergaande ontwikkelingen zouden zijn rond het omliggende terrein, inclusief de parkeergarage. Hoe toekomstbestendig is de parkeergelegenheid dan voor de bewoners stel dat de parkeergarage in de gehele gebiedsontwikkeling gesloopt zou worden? Dan is de realisatie van 99 parkeerplekken binnen 100 meter van de woningen niet haalbaar. Of krijgen we in dit gebied dan op het maaiveld een parkeerterrein voor minimaal 99 auto’s?

Een tweede punt waar voor ons nog onduidelijkheid over is, is de exploitatieovereenkomst. In het voorjaar heeft de ChristenUnie schriftelijke vragen gesteld over het verdwijnen van industrieel erfgoed op het Indieterrein. Bij de beantwoording van deze vragen werd verwezen naar de exploitatieovereenkomst die gesloten was met de ontwikkelaar. Deze overeenkomst was echter nooit ter beschikking gesteld aan de Raad en wij konden dus ook niet weten van bepalingen die hierin opgenomen waren over ondermeer het economische belang van de ontwikkelaar. In het bestemmingsplan Oude Stadhuis wordt aangegeven dat dit gebouw de aanduiding “karakteristiek” krijgt.

Kan de wethouder uitleggen wat precies met deze status beoogd wordt? En geldt dat alleen voor de buitenkant of ook voor eventuele kunstwerken in het gebouw? Hoe wordt hier mee omgegaan bij de transformatie van het gebouw? Staan hierover ook afspraken in de exploitatieovereenkomst? U kunt zich voorstellen dat wij nieuwsgierig zijn naar deze overeenkomst, want opnieuw is deze niet opgenomen bij de stukken en kunnen we dus ook niet weten wat hierin met de ontwikkelaar is afgesproken, terwijl in het bestemmingsplan dit stuk bij name genoemd wordt.

Vandaag met de Statenfractie op ...

ChristenUnie ChristenUnie Almelo 04-03-2019 16:37

Vandaag met de Statenfractie op werkbezoek bij CTT/Port of Twente. Gesproken over de kansen en het belang van Twente/Almelo als logistieke hotspot.

Preventie via ...

ChristenUnie ChristenUnie Almelo 05-11-2018 20:16

Preventie via vrijwilligerscoach

ChristenUnie ChristenUnie VVD Almelo 05-11-2018 09:40

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1234016/173756/vrouwen coachen meiden.jpgVrouwen Coachen Meiden is een project dat meiden en jonge vrouwen een steuntje in de rug geeft wanneer het op school of thuis of anderszins niet zo soepel loopt. Onze motie om te onderzoeken of en hoe dit (preventieve) project kan worden meegenomen in de Almelose aanpak is met ruime meerderheid aangenomen door de raad.

De ChristenUnie staat voor een maatschappij waarin niet de overheid alles regelt (zoals 'links' wil) en ook niet de markt alles regelt (zoals 'rechts' wil) maar waarin de eigen verantwoordelijkheid van inwoners centraal staat. Vandaar dat we vrijwilligersinitiatieven van harte steunen. Veel vrijwilligersinitiatieven werken heel preventief, en daarmee besparen ze de overheid kosten, terwijl de overheid -om verschillende redene-n zelf niet met zo'n initiatief kan of zal komen. Een voorbeeld van zo'n initiatief is het project Vrouwen coachen meiden, dat tijdens de motiemarkt op 16 oktober jl. aandacht vroeg van de Raad. Voor ons aanleiding onderstaande motie in te dienen, mede ondertekend door de VVD. De motie is met 21 stemmen voor en 12 stemmen tegen aangenomen!

Titel motie:              Preventie via vrijwilligerscoach (Vrouwen coachen meiden)

De raad van de gemeente Almelo, in vergadering bijeen d.d. 1 november 2018,

Gehoord de beraadslaging,

Constateert

Dat Almelo in het Programma Zorg inzet op preventie en het versterken van algemene, voorliggende voorzieningen;

Overweegt

Dat het initiatief Vrouwen coachen meiden bijdraagt aan het vroegtijdig signaleren van uitval op school of problemen thuis of in de vrije tijd; en daarmee bijdraagt aan het beperken van de instroom in de Jeugdzorg; Dat Almelo meer maatjesinitiatieven kent zoals het Mentorproject (Avedan/ROC), de Moestuin (bedrijf adopteert gezin), Schuldhulpmaatje, Ervaringsmaatjes (jonge mantelzorgers) en/of initiatieven voor lotgenoten contact; Dat we subsidies blijvend beoordelen op maatschappelijke effecten;

Verzoekt het college

Te onderzoeken of het initiatief Vrouwen coachen meiden een lacune opvult en zo ja hoe het kan worden geïntegreerd in de preventieve aanpak van de gemeente.

en gaat over tot de orde van de dag.

Bijdrage raadsvergadering over begroting 2019

ChristenUnie ChristenUnie PvdA Almelo 31-10-2018 19:04

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1233874/173756/stadhuis_19deOp 1 november behandelt de Gemeenteraad de begroting voor 2019. Traditiegetrouw komen de fracties in de Raad dan met hun Algemene Beschouwingen. Onderstaand vindt u de bijdrage van de fractie van de ChristenUnie.

Begroting 2019: Bijdrage ChristenUnie Almelo

1 november 2018

Voor ons ligt de eerste begroting van het nieuwe college. Na de aanloop naar de verkiezingen in maart jl. waarbij een minderheidscollege weinig meer door de raad kreeg en de stad ‘op slot’ leek te zitten; na een formatie die langer duurde dan verwacht en een rustige periode waarin de raad weinig besluiten langs kreeg; en na de eerste confrontaties en profileringsdrang coalitie-oppositie bij de presentatie van het coalitieakkoord kan nu – na een verdiende zomervakantie – de reguliere draad weer opgepakt worden. De fractie van de ChristenUnie Almelo heeft daarbij een groot vertrouwen in het college dat er zit. De begroting straalt dat ook uit. De ambitie om de grote uitdagingen die er zijn – zoals duurzaamheid, het vormgeven van preventie of de aanpak van eenzaamheid– daadwerkelijk gestalte te geven. De daadkracht en durf om zaken als (gratis) parkeren en participatie aan te pakken in plaats van op de winkel te passen. We zijn ervan overtuigd de resultaten die komen ook zullen leiden tot meer vertrouwen in de stad en haar bestuur. Dat vereist wel dat raad, college en ambtenaren eer gezamenlijk voor gaan. Deze begroting, waarvoor we onze complimenten willen uitspreken, is daarvoor een goede start.

Bestuurscultuur & Financiën

De ChristenUnie fractie heeft er van oudsher voor gepleit om inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven te betrekken bij de beleidsontwikkelingen in de stad en aan hen zoveel mogelijk taken, verantwoordelijkheden en ook middelen over te dragen. Niet heersen maar dienen, een dienende overheid die initiatieven vanuit de stad faciliteert. We constateren in de begroting dat er weer twee belangrijke stappen vooruit zijn gezet:

Niet realiseerbare bezuinigingen zijn geschrapt. Te vaak hebben we in het verleden gezien dat taakstellingen werden opgenomen als een vorm van wensdenken (zie bijvoorbeeld de jarenlange taakstelling van 150k€ richting VRT); of zelfs als een middel om tegen beter weten in de begroting kloppend te maken (zie bijvoorbeeld de beoogde parkeerinkomsten). Het siert het college dat niet realiseerbare bezuinigingen zijn geschrapt, zelfs al leidt dat tot een incidenteel negatief resultaat over 2019. We hebben behoefte aan een begroting waar je op kunt bouwen! Niet aan wensdenken! Er is, mede op basis van het coalitieakkoord, ruimte gecreëerd voor investeringen terwijl we tegelijkertijd blijven inzetten op een blijvend financieel herstel. Dit geeft ruimte voor innovatie en voorkomt dat we de stad ‘kapot bezuinigen’.

Rond bestuurscultuur zien we ook twee aandachtspunten:

We moeten waken voor een opleving van de vermaledijde ‘potjescultuur’? Op pag. 65 lezen we als uitgangspunten dat Tegenvallers gedurende het jaar worden opgevangen door bijsturing binnen het hoofdtaakveld en dat Tussentijds aanwenden [van incidentele meevallers] voor bijsturing van incidentele knelpunten binnen het hoofdtaakveld is toegestaan. Gaan de tijden herleven dat even 6 ton die over is bij het stadhuis wordt geschoven naar het potentieel beweegbaar maken van de Egbert Gorterbrug? Gaan de tijden herleven dat de raad voor elk voorstel dekking moet zoeken met een onvindbaar potje dat alleen het college weet te vinden? Er wordt verwezen naar de ‘Kadernota weerstandsvermogen en risicobeheersing 2014’ maar nadien is –ook in kader toezicht door de provincie duidelijk– afgesproken dat alle meevallers en tegenvallers via de algemene middelen gaan. - Dus dat een stijging van de OZB-opbrengst met 120k€ (pag. 59) wordt ‘gecompenseerd’ met een verlaging van de rioolheffing van 120k€ (los van het feit dat de compensatie vice versa is!) is niet de gewenste denkwijze. Ten onrechte worden onafhankelijke budgetten gekoppeld. - Dat de vrijval uit de impactvisie kunstwerken van 413k€ niet wordt opgepot maar vrijkomt voor het incidentele perspectief is wel de cultuur die we willen (pag. 13)! Dat dit bedrag vervolgens één-op-één wordt gekoppeld aan de besparingsverliezen uitvoering fysiek en systeeminnovatie fysiek domein (pag. 85) weer niet…. We zien dit als de laatste stuiptrekkingen van een verdwijnende bestuurscultuur. Bij de gemeenschappelijke regelingen is de overhead een aandachtspunt. Deze is vele malen groter dan bij de gemeente zelf. Men lijkt het geld wel erg makkelijk uit te geven, mogelijk vanuit de gedachte dat het ‘toch niet van henzelf is’. We zien hier een ongebreidelde groei, zoals recent ook in de raad besproken rond de beoogde 2,5FTE Privacy Officer bij Regio Twente. Er is een hogere bijdrage aan Regio Twente (gedurende 2018 al een stijging van 130k€, in 2019 weer 174k€ hoger; nog zonder een bijdrage aan de Agenda van Twente), de overgang naar ODT is niet budgetneutraal (310k€ extra bijdrage), de GBT moet zijn reserves op orde brengen (50k€ incidentele extra bijdrage), de bijdrage aan VRT gaat in de toekomst structureel 130k€ omhoog i.p.v. een taakstelling van dezelfde orde, etc. De ChristenUnie wil minder bestuurlijke drukte. Bestuurlijke samenwerkingsverbanden zoals gemeenschappelijke regelingen (WGR) vragen een kritische houding. De ChristenUnie is niet per definitie tegen gemeenschappelijke regelingen, maar die dienen op zijn minst de mogelijkheid in zich te hebben dat de individuele gemeente eigen beleid kan blijven formuleren. Ook is belangrijk dat de raad zicht en controle houdt op besluiten die een WGR neemt.
Zorg

De fractie van de ChristenUnie is bijzonder tevreden over de preventieve insteek bij het programma zorg en de aandacht voor een veilige en positieve gezins- en thuissituatie, zoals ook aangegeven in het coalitieakkoord. Wat ons betreft is kan er niet genoeg aandacht zijn voor het versterken van preventie bij het jonge kind door te investeren in opvoedingsondersteuning, vroegsignalering en de relatie onderwijs-Jeugdzorg. De gezondheid van een kind voor, tijdens en na de geboorte blijkt een belangrijke voorspeller te zijn van problemen – zowel fysiek als mentaal – op latere leeftijd. Daarom is landelijk het actieprogramma Kansrijke Start opgesteld. Op de motiemarkt is aandacht gevraagd voor het initiatief ‘vrouwen coachen meiden’. Dit vrijwilligerswerk voorkomt niet alleen voortijdige schooluitval, het draagt uiteindelijk ook bij aan het beperken van de instroom in de Jeugdzorg (en daarmee ook aan het beperken van kosten voor de gemeente). Net als bij een ‘schuldhulpmaatje’ is de ChristenUnie van mening dat het stimuleren van dergelijke laagdrempelige hulp (zo mogelijk als een algemene voorziening) zich in verschillende opzichten uitbetaalt. Via een motie roepen we het college op hier de mogelijkheden toe te verkennen.

Landelijk wordt ook hard gewerkt aan het opstellen van een Nationaal Preventieakkoord. Meer dan 50 maatschappelijke partners leveren bijzondere inspanningen om samen met het kabinet afspraken te maken die echt iets gaan betekenen voor de gezondheid van alle Nederlanders. Hopelijk ziet het college hier het belang van een lokale aanpak als het gaat om roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik. Is het college bereid om – zodra het Nationaal Preventieakkoord er is – hier lokaal mee aan de slag te gaan (verder dan alleen het bundelen van het huidige beleid)?

Maatregelen voor 2019 die ons ook bijzonder aanspreken zijn de aanpak van zorgfraude (het is het geld van de inwoners!), het beoordelen van subsidies op maatschappelijke effecten (motie PvdA c.s. 2 juli 2015) en de bestrijding van eenzaamheid onder ouderen, waar ook 50k€ budget voor wordt vrijgemaakt. Goede zorg en aandacht voor ouderen in de strijd tegen eenzaamheid en maatschappelijke isolement is belangrijk, en sluit naadloos aan op de ChristenUnie ambities voor een waardig ouder worden. De ChristenUnie is er ook voorstander van dat ouderen in een koopwoning gebruik kunnen maken van een Blijverslening om de woning aan te passen zodat ze er, ondanks toenemende lichamelijke beperkingen, kunnen blijven wonen. Bij de motiemarkt heeft de COSBO dit ook bepleit. We dienen hier een motie over in. Bij de motiemarkt heeft Thuisteamtwente ook gepleit voor beschermd wonen in de thuissituatie. Ook deze motie steunen we.

De ChristenUnie vraagt tenslotte graag de aandacht van het college voor de motie rond een lokale inclusieagenda die bij de begroting 2018 is aangenomen. Deze vraagt om verdere opvolging/uitvoering.

Economie en participatie

In het programma Economie en participatie zijn er twee speerpunten uit het coalitieakkoord waar de ChristenUnie zich bijzonder hard voor maakt:

Het voorkomen van problematische schulden door goede voorliggende voorzieningen, zoals ‘schuldhulpmaatje’ of het overnemen van beginnende schulden(problematiek) door de gemeente. De collectieve zorgverzekering wordt structureel gecontinueerd (binnen een taakstellend budget).

Vanuit onze achtergrond en handelen in het verleden steunen we ook bijzonder het stimuleren van vrijwilligerswerk en het tegengaan van laaggeletterdheid.

Op twee punten zou de ChristenUnie graag nog een versterking zien:

De uitvoering van de participatiewet moet zodanig zijn dat meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk komen. Maar hoe doen we dat? We moeten waken voor ‘re-integratie cowboys’ zoals we die in het verleden hebben gezien (en zoals we die ook zagen in de kinderopvang en we die nu zien bij de zorgbureaus: ondernemers die op het geld afkomen). Als ChristenUnie willen we benadrukken de kennis en ervaring van SOWECO, Werkplein en het intern verzelfstandigde groenbedrijf optimaal te benutten. In 2022 willen we bereiken dat minder Almelose kinderen financiële belemmeringen hebben om zich te ontplooien. (Overerfelijke) armoede onder kinderen is een belangrijk speerpunt. Wij willen ook pleiten voor kinderen vanuit het AZC. Met veel ophef heeft de Raad eind 2017 geregeld dat de zogenaamde Klijnsmamiddelen in zeer strikte zin worden gereserveerd voor kinderen. Het geld staat daarmee nog steeds op de bank omdat we er geen ‘raad’ mee weten. Heeft de Raad echt hart voor kinderen? Of was dit enkel politiek armpje drukken met het toenmalige college dat het geld indirecter wilde inzetten voor kinderen? In verschillende plaatsen zijn al moties aangenomen voor het verruimen van het kinderpardon. Wat de ChristenUnie betreft sluit Almelo zich daarbij aan. We dienen hiertoe een motie in.
Binnenstad

De binnenstad wordt een mix van wonen, werken, winkelen en recreëren. Er zijn in het coalitieakkoord afspraken gemaakt rond het verbeteren van de uitstraling van de binnenstad door het instellen van een fonds voor gevelverbetering. De ChristenUnie is zeer content dat, naar aanleiding van ons amendement bij de programmabegroting 2018 en met het aannemen van de erfgoednota ‘zichtbaar verleden’, er nu structureel geld beschikbaar komt voor cultureel erfgoed. Almelo is een oude stad, die in de loop van de eeuwen op een unieke manier haar veelzijdige vorm heeft gekregen. Deze specifieke ruimtelijk kwaliteiten zijn het waard om beschermd en versterkt worden. Gelukkig is er de laatste jaren weer aandacht voor historische stijl. Eerder hebben wij ook gepleit voor een principestop op sloop van gebouwen van voor 1950. Buiten de historische zone moet juist ruimte zijn ruimte voor innovaties in stijl, creativiteit, kleur. 

In het coalitieakkoord is ook afgesproken de leegstand verder terug te dringen door het instellen van een leegstandsverordening en striktere handhaving daarvan (vervallen winkelbestemming bij langdurige leegstand). Wat de ChristenUnie betreft wordt ook hier vaart mee gemaakt en wordt zo spoedig mogelijk een belasting op leegstand ingevoerd.

Duurzaamheid

Er komt -voor het eerst- een apart programma Duurzaamheid gericht op een duurzame, klimaatbestendige en leefbare stad, de energietransitie en een circulaire lokale economie. Er is ook nog veel werk te doen om de doelen van het Energieakkoord te halen. In lijn met onze eerdere moties zien wij uit naar de maatregelen rond aardgas-loos bouwen en het stimuleren dat Almelose inwoners, bedrijven en instellingen hun producten en diensten lokaal inkopen. Graag herinneren wij het college ook aan onze breed gedragen motie rond participatiewet/sociaal ondernemerschap van 11 november 2014 waarvan ons nooit helemaal duidelijk is geworden hoe het toenmalige college dat nu heeft vormgegeven. Bij de begroting vorig jaar is een onderzoek naar Social Impact Bonds genoemd (als financieel instrument om maatschappelijke vraagstukken aan te pakken). Wat is hier de status van?

In het programma Duurzaamheid zit ‘relatief weinig’ geld. De kansen hier meer van de maken via subsidie of particuliere initiatieven lijken echter groot. Ook hier vragen we aandacht voor. Via afspraken en/of convenanten met lokale ondernemers kan ook heel veel geregeld worden. Denk bijvoorbeeld aan het terugdringen van het gebruik van plastic (naar een plastic-loze gemeente) of de lokale inkoop.

Veiligheid

De aanpak van ondermijning, zoals recent in het Nieuwstraat kwartier, zal het vertrouwen van de inwoners in het bestuur verhogen. Juist hier is de overheid voor! Hetzelfde geldt voor het bestrijden van mensenhandel en uitbuiting. Daarbij gaat het de ChristenUnie niet alleen om het bestrijden van illegale en gedwongen prostitutie maar ook om de veilige opvang van slachtoffers. Prostitutie is geen gewoon beroep. Mensen zijn te waardevol om te werken in de prostitutie. Prostitutiecontrole en controle door de GGD behoort structureel plaats te vinden, ook om prostituees te kunnen benaderen om hen te bewegen met behulp van een uitstapprogramma, het werk in de prostitutie achter zich te laten. Onder jongeren speelt sexting (delen van seksueel getinte foto's) en grooming (‘digitaal kinderlokken’) een steeds grotere rol. De ChristenUnie vindt het belangrijk dat ouders en scholen samen optrekken als het gaat om goede voorlichting en hulpverlening hierover. Wijkteams/professionals zouden ook meer moeten worden getraind om loverboysituaties en gevallen van mensenhandel (thuisprostitutie) in de wijk te herkennen.

Tenslotte

We hebben als fractie onze complimenten uitgesproken over de begroting, maar ook enkele kritische kanttekeningen gezet. De begroting blijft een zeer kwetsbare begroting. Er zijn systeeminnovaties nodig waarvan het effect onzeker is. De vele bezuinigingen vragen veel van onze inwoners. Het is goed dat we hen perspectief geven door naast te bezuinigen ook te investeren en door een toekomstvisie voor de stad neer te zetten. Wat de ChristenUnie betreft is dat een stad waar iedereen meetelt, die investeert in de toekomst van kinderen en die opkomt op voor (godsdienst)vrijheid. Er komt de komende tijd veel op raad en college af. De ChristenUnie fractie hoopt van harte dat er tussen raad, college en maatschappelijke partners een nieuwe samenwerking en rolverdeling ontstaat die waarborgt dat het perspectief voor alle inwoners verbetert en dat er in ieder geval voor de kwetsbare inwoners van Almelo sprake is van sociale stijging. De ChristenUnie fractie wenst raad, college en ambtelijke organisatie daarbij Gods zegen toe.

Fractie ChristenUnieWouter TeeuwJeanet Buikema

 

Vragen over vervoer van en naar dagbesteding

ChristenUnie ChristenUnie Almelo 26-07-2018 15:34

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1180307/173756/Verpleegster oude vrouwEen cliënt die onverwachts vroeg wordt opgehaald en vervolgens een half uur op straat staat te wachten tot de dagopvang open is. Hoe is het mogelijk. Als fractie hebben we hierover in bredere zin vragen gesteld aan het college.

Geacht college,

Sinds de decentralisatie naar de Wmo per 1 januari 2015 is het vervoer van en naar de dagbesteding een gemeentelijke verantwoordelijkheid. Sinds 1 januari 2018 organiseert in Almelo Witteveen het vervoer. Voorheen regelden de dagbesteding en zorginstelling dat zelf. “Door het onder te brengen bij één vervoerder per gemeente, ontstaan er korte lijntjes tussen gemeente en vervoerder, waardoor er betere afstemming mogelijk is. Uiteindelijk moet dat leiden tot meer en beter maatwerk voor de mensen die er gebruik van maken.” Aldus de website van Samen14.

Signalen vanuit organisaties voor dagbesteding geven aanleiding tot zorg. De overstap naar Witteveen is niet vlekkeloos verlopen. Dit lijkt vooral te komen omdat vervoer vrij ‘letterlijk’ wordt opgevat: zonder de begeleiding die de kwetsbare doelgroep nodig lijkt te hebben. Meest schokkende voorval betreft een cliënt die te vroeg is opgehaald en om 8:15 in de kou op straat is afgezet en een half uur heeft moeten wachten voordat de dagopvang opende. Voor andere mensen met knie- en rugproblemen blijken de taxibusjes weer ongeschikt. Een cliënt die niet tegen drukte kan moet te lang in een busje zitten omdat meerdere cliënten tegelijkertijd worden vervoerd. Sommige cliënten hebben bij huis begeleiding nodig naar de voordeur of in een portiek, maar een chauffeur kan en/of mag zijn taxi met overige cliënten niet ‘onbeheerd’ achterlaten. Voor deze cliënten is de vervoersdienst daarmee ongeschikt. Tenslotte geven organisaties aan dat cliënten soms te laat worden opgehaald, wat leidt tot extra kosten als het personeel van de dagbesteding daardoor langer moet blijven.

Van in ieder geval twee zorgorganisaties hebben we begrepen dat zij inmiddels zelf het vervoer van cliënten verzorgen omdat ze het niet veilig of onverantwoord vinden om hun cliënten door Witteveen te laten vervoeren. Zij krijgen daar echter geen vergoeding voor. Een van de organisaties heeft contact gezocht met de gemeente (WMO), die daarbij zou hebben aangegeven dat dit niet het probleem van de gemeente is. De organisatie voor dagbesteding moet het zelf maar oplossen met Witteveen. Dit is in overleg maar nog niet gelukt.

In de krant (Almeloos weekblad 16 januari 2018) hebben wij ook gelezen dat er een juridisch geschil loopt met Taxicentrale Witteveen omtrent het innen van eigen bijdragen Regiotaxi. Deze maand kwam ook al in het nieuws (RTV Oost) dat in Enschede Taxi Brookhuis een gehandicapt kind van 4 jaar meerdere malen niet ophaalde, een keer zonder zitje vervoerde en een keer een verkeerd kind afleverde. In oktober jl. lazen we in Tubantia ook al dat een 4-jarig meisje door Almelo dwaalde na verkeerd te zijn afgezet en/of overgedragen aan school. Het betrof hier Taxi Baan. Het roept de vraag op of er een breder probleem is rond de (aanbesteding van) vervoersdiensten.

We hebben daarom de volgende vragen aan het college:

Is het college op de hoogte van de problematiek rond het vervoer van en naar dagbesteding? Bent u van oordeel dat deze gevallen incidenten zijn, of betreft het een structureel probleem? Heeft men bij de aanbesteding/gunning van het zogenaamde ‘OMD vervoer’ (Ondersteuning Maatschappelijke Deelname) ook het criterium van het begeleiden van de cliënten gehanteerd? Zo ja, hoe wordt dit in de praktijk geëvalueerd? Zo nee, waarom niet? Wie is volgens het college verantwoordelijk voor het vinden van een goede oplossing voor de geschetste problematiek? In het bijzonder: hoe ziet u de rol van de gemeente? Gaat het college actie ondernemen om zo spoedig mogelijk deze problematiek op te lossen? Zo ja welke? Zo nee waarom niet?

Met vriendelijke groet,

Wouter Teeuw

Fractievoorzitter ChristenUnie Almelo

In antwoord geeft het college aan dat het vooral om incidenten gaat. Wij houden in de gaten hoe het verder gaat met de kwaliteit en kosten van het vervoer naar dagbesteding.

Wouter Teeuw en Jeanet Buikema zijn ...

ChristenUnie ChristenUnie Almelo 29-03-2018 18:13

Wouter Teeuw en Jeanet Buikema zijn vandaag geïnstalleerd als leden van de Raad van Almelo!

Mooie woorden voor Michiel van Heek ...

ChristenUnie ChristenUnie Almelo 28-03-2018 20:44

Mooie woorden voor Michiel van Heek bij zijn afscheid van de gemeenteraad.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.