Nieuws van politieke partijen in Berkelland over D66 inzichtelijk

15 documenten

Aanbesteding voor jeugdzorg 'on hold'

VVD VVD D66 PvdA Berkelland 09-07-2020 06:44

De aanbesteding waar het om gaat zou aanbieders van jeugdzorg terug moeten dringen naar een aanzienlijk kleiner aantal aanbieders. Zo zou het betaalbaarder en overzichtelijker moeten worden. Tijdens de raadsvergadering van 7 en 8 juli werd hierover gesproken en hebben insprekers hun zorgen geuit. Flinke zorgen. Na de eerste beantwoording van wethouder Van Haaren op dinsdag 7 juli, volgde al snel (de volgende dag) een aanvullende brief van de insprekers.

https://berkelland.vvd.nl/nieuws/40253/aanbesteding-voor-jeugdzorg-on-hold

© VNG

Al eerder heeft de VVD nadrukkelijk contact gezocht met kleine ondernemingen - en andersom - die zich benadeeld voelen door deze aanbestedingsplannen. De brieven van afgelopen twee weken en de insprekers van gisteren maken duidelijk dat er veel vragen zijn, maar vooral ook enorm veel zorgen.

Als VVD vinden we de geluiden zorgwekkend, maar vinden we het proces ook erg snel gaan. Hoewel de wethouder aangaf dat niemand overvallen zou zijn met dit nieuws, voelen veel ondernemers dat wel zo. Maar ook zorggebruikers ervaren dit zo. De VVD zou graag de mogelijkheid willen ons hier goed in te verdiepen om vervolgens een gezond debat met elkaar te kunnen voeren over deze koerswijziging. Dinsdagavond werd die discussie al snel doodgeslagen, omdat het te ver zou afliggen van het onderwerp van die raadsvergadering, namelijk de perspectiefnota.

Na de aanvullende brief die we gisteren (woensdag 8 juli) als politiek hebben mogen ontvangen van de insprekers, hebben wij als partij ook nog contact gehad met enkele zorgondernemers. We proeven dat overvallen gevoel overal, maar we proeven ook de bereidheid om mee te denken en samenwerkingen op te zetten. Een soort 'coöps', zo noemde wethouder mevrouw Van Haaren dat. Maar dan moet daar natuurlijk wel de gelegenheid voor zijn.

Mede door die reden werd er gisteren een motie naar voren gebracht door D66, GL, OBL en PvdA, waarin gevraagd werd om het proces 'on hold' te zetten. Wij vinden dat geen slecht plan en zeiden in eerste instantie onze steun toe richting de motie. Zo hebben we de ruimte om ons te verdiepen in de eisen van de aanbesteding, maar ook in de gevolgen. Niet alleen voor de (kleine) ondernemers, ook voor de zorgbehoevenden, waaronder de vrije zorgkeuze. Wethouder Van Haaren heeft nadrukkelijk opgeroepen deze motie niet aan te nemen, omdat o.a. haar bezuinigingstaakstelling dan in ernstige problemen zou komen. Ze gaf wel toe dat ze zorgen te begrijpen waren en dat ze zelf ook twijfel heeft over hoe het proces - en dan vooral het tempo en de timing - momenteel loopt. 'Een on-hold kunnen we wel gebruiken, maar deze motie brengt ons echt in de problemen.'

Na een schorsing zei de wethouder toe dat er geen besluitvorming plaatsvindt voordat er een debat is gevoerd in de raad. Daarop kon de motie voorlopig van tafel.

Update: vandaag (9 juli) is duidelijk geworden dat het hele proces Achterhoek breed 'on hold' wordt gezet door de zorguitingen.

College verlaagt PGB tarief informele zorg

D66 D66 Berkelland 22-04-2020 19:00

Als het aan ons college ligt wordt het PGB tarief voor informele zorg verlaagd naar het minimum loon. D66 vindt dit een slecht idee.
In Berkelland maken diverse ouders gebruik van een PGB voor jeugdhulp. Vaak betreft het kinderen die intensieve zorg nodig hebben. Het kunnen ook partners zijn die een naaste verplegen, ook zij ontvangen een PGB.  Zij verrichten zorgtaken die anders door een professional zou worden uitgevoerd. Dit noemen we “informele” zorg. Niet iedereen krijgt dit zomaar, daar zijn strikte regels voor.
D66 vindt het een onverantwoorde en onnodige maatregel om het PGB tarief voor informele zorg te verlagen. Het college presenteert dit als een bezuiniging. Een ander argument van het college is dat een PGB, en informele zorg, niet als inkomensvoorziening mag worden gezien. D66 is het hier niet mee eens. Door juist zelf de intensieve zorg voor je kind of partner te kunnen doen, doordat je daar een deel van je betaalde werk voor kunt opgeven, is juist een groot voordeel van het PGB.
 
De vraag is of deze maatregel ook daadwerkelijk tot een bezuiniging zal leiden, immers doordat ouders of familieleden minder vergoed krijgen voor hun eigen inzet, is de verwachting dat zij eerder zullen kiezen om duurdere hulp in te huren. D66 vindt dat zij niet gestraft mogen worden. Wij vinden dat deze bezuinigingsmaatregel uit de nieuwe verordening moet worden geschrapt.  
 
Op verzoek van D66 is de verordening van de agenda gehaald om de volgende redenen:
Het college stelde zich op het standpunt dat de raad niet over de vaststelling van de PGB tarieven gaat. D66 heeft dit juridisch uitgezocht. Conclusie: de raad gaat wel over de hoogte van de PGB tarieven. Belanghebbenden zijn niet betrokken (en waarschijnlijk niet op de hoogte) en niet geïnformeerd. Dit moet wel gebeuren.
Onze fractie vindt het belangrijk dat PGB’s toegankelijk blijven, vooral voor mensen die intensieve zorg nodig hebben.

Woningen voor elke doelgroep in iedere kern

D66 D66 Berkelland 08-09-2019 10:53

Al jaren wordt de woningbouw in Berkelland beperkt door de woningbouw contingenten, voortvloeiend uit provinciaal en regionaal beleid. Een beleid sterk beïnvloedt door de crisisjaren van net daarvoor, met stagnerende investeringen, onzekere economie en daardoor een “blijf zitten waar je zit woning markt”.

D66 heeft vaak gezegd (zie ook https://berkelland.d66.nl/2017/10/02/d66-berkelland-woonpamflet/) – staar je niet blind op prognoses, kijkt goed wat er gebeurt in de lokale markt en durf voor te sorteren op nieuwe ontwikkelingen, zoals de N18 en de sterk aangetrokken economie, en geeft de inwoners meer tijd en meer keus.  D66 heeft vaak geprobeerd de collega partijen in de gemeenteraad hiervan te overtuigen, maar een meerderheid wilde liever vasthouden aan het krimp beleid. En dat terwijl omliggende gemeenten wel volop door bouwden. Kijk bijvoorbeeld eens in Hof van Twente, net over de provinciegrens in Overijssel.

De provincie Gelderland is nu wel bereid om de woningbouwcontingenten in de Achterhoek los te laten, mits we kunnen aantonen dat er behoefte is naar de huizen.  Dat die behoefte bestaat, is wel duidelijk als je kijkt naar de huisverkopen van het afgelopen jaar, zowel voor nieuwbouw als bestaande woningen.  In Eibergen is “Op de Bleek” in snel tempo verkocht.

D66 juicht het loslaten van de woningbouw contingenten toe.  Maar wil ook vaart maken.  Eerst uitgebreid de behoeft in kaart brengen en pas plannen maken past daar niet bij. Potentiële kopers van binnen en buiten Berkelland zijn dan allang uitgeweken naar omliggende gemeenten waar wel direct aanbod is.

D66 wil in iedere kern voor iedere doelgroep woningen en daarom moeten er meer mogelijkheden komen. Zo is het voor ons onbestaanbaar dat er in Neede en Borculo eigenlijk geen vrije sectorbouw meer mogelijk is. In november 2018 haalde het  amendement van ons het niet om een aantal plannen waaronder het Hondelink in Neede, de Schollenkamp fase 2 in Borculo en de Hofrichter in Eibergen op de kaart te houden en is het definitief weg bestemmen opgestart.  Wij blijven er echter voor vechten en denken dat nu de Schollenkamp in Borculo ook bijna vol zit we weer opnieuw naar het Elbrink moeten gaan kijken.

D66 gaat op de raadsvergadering van 17 september een motie indienen om bouwmogelijkheden op de kaart te houden of opnieuw op de kaart te zetten.   En vertrouwd op het gezonde verstand van de college partijen om ons deze keer wel te steunen.  Zonder aanbod neemt de behoefte immers vanzelf af.

GroenLinks in actie | Berkelland

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Berkelland 23-04-2019 00:00

GroenLinks heeft vorige week samen met PvdA in de gemeenteraad een motie ingediend om de  bomen tussen Ruurlo en Groenlo te redden. Wij kregen steun van D66. Dit was helaas niet voldoende. 

Wij steunen het burgerinitiatief dat is gestart. Wanneer wij 750 handtekeningen verzamelen moet de Provincie de bomenkap opnieuw gaan bespreken. Mogelijk is er tegen die tijd een nieuw bestuur en kunnen wij voorkomen dat de bomen massaal gekapt worden. 

Bijzondere Bomenlijsten Natuurcompensatie en Illegale Kap

D66 D66 Berkelland 31-01-2019 18:38

Tien jaar geleden zijn de bijzondere bomenlijsten vastgesteld voor binnen en buiten de bebouwde kom.

Staat een boom niet op de lijst en wel in je tuin of op je erf mag je deze zonder kapvergunning kappen.

Binnen de kom werkt dit prima, buiten de bebouwde kom staan mooie plekjes soms niet op de lijst of is er discussie wat nog tuin of erf is.

D66 heeft daarom gevraagd of de lijsten niet geactualiseerd moeten worden. Tuin en erf moeten beter gedefinieerd worden.

Daarnaast heeft D66 zorgen over het uitvoeren van herplantplicht, natuurcompensaties en illegale kap en wil daarom inzage in de het aantal zaken en de wijze van afhandeling. Mogelijk dat aanpassingen van beleid nodig zijn.

Belastinggeld gebruiken om iemands rechten te ontnemen als het aan D66, PvdA en GL ligt

VVD VVD GroenLinks D66 CDA PvdA Berkelland 11-01-2019 05:10

Belastinggeld gebruiken voor afkopen van rechten. Ik vraag me af of ze (D66, PvdA en GL) dit écht wilden en willen, maar desgevraagd zeggen ze van wel. In feite willen deze partijen de portemonnee trekken om te voorkomen dat er een grootschalig agrarisch bedrijf komt op het adres Diepenheimseweg 29. Ze willen voorkomen dat op flanken van de Needse Berg ooit grote stallen kunnen verrijzen. Niet alleen voor het houden van varkens, maar ook niet voor grootschalige akkerbouw, rundvee- en paardenhouderij.

https://berkelland.vvd.nl/nieuws/33455/belastinggeld-gebruiken-om-iemands-rechten-te-ontnemen-als-het-aan-d66-pvda-en-gl-ligt

Wij als VVD vinden dit onbegrijpelijk! En met ons gelukkig ook OBL, het CDA en GB. Het recht van eigendom is een groot goed. Het best bewaarde recht in ons land en dat te grabbel gooien? Dat kunnen ze toch niet menen?

Maar ik heb het hen in de raadscommissie op de man af gevraagd. Ja, dat willen ze en dat stond hen ook al voor ogen toen ze in maart 2018 meewerkte aan een raadsbesluit, het voorbereidingsbesluit van maart 2018 op initiatief van GroenLinks . Rechten afpakken en daarvoor de knip trekken. 'Mag ik even weten hoe we dat als gemeente gaan betalen?', vroeg een woordvoerder van het CDA zich dan ook terecht af.

 

Het ziet er naar uit dat het college dit onzalige idee van D66 c.s. niet gaat volgen, maar de rechten respecteert en het agrarisch bouwvlak aan de Diepenheimseweg 29 in stand laat om de fam. Nijhof ook daar hun gewenste agrarische activiteiten te kunnen blijven ontplooien. Naar wij hopen werkt het college ook mee om zo snel mogelijk voor deze familie het mogelijk te maken dat er een nieuwe vleesvarkensstal voor 1990 vleesvarkens kan worden opgericht op hun huislocatie Stobbesteeg 1.

Daarmee is dan teruggedraaid het voorbereidingsbesluit dat vlak voor de raadsverkiezing onze wenkbrauwen deed fronsen. Immers, naast de in de aanhef genoemde partijen waren daar toen ook het CDA en GB voorstander van. ‘Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald’, zullen we maar zeggen. 'Of voortschrijdend inzicht', om met het CDA te spreken, maar eigenlijk hetzelfde bedoelend.

 

Valse start voor wederzijds vertrouwen gemeente, ondernemer en omwonenden

Voor de fam. Nijhof een hard gelag. Want waar zij begin vorig jaar buren en omwonenden vroegtijdig informeerden over hun plannen ( vooruitlopend hoe het in de toekomst moet gaan in het kader van de Omgevingswet), werd het hen plotseling door een meerderheid in de raad onmogelijk gemaakt in alle openheid en oprechtheid hun plannen verder uit de doeken te doen en te verwezenlijken.

 

Gelukkig is de wind gedraaid in de raad, maar de openheid die in de toekomst door diezelfde raad wordt verwacht van ondernemers om de buurt bij hun wensen te betrekken, heeft een valse start gemaakt! GroenLinks heeft zichzelf, maar nog meer de gemeenteraad en goedwillende ondernemers, een slechte dienst bewezen. Op de gehele raad rust een grote verantwoordelijkheid enig vertrouwen terug te winnen.

 

Na de discussie over het geurbeleid en dit vervolg over het voorbereidingsbesluit lijken de verschillen van inzicht tussen partijen scherper te zijn getrokken. Verschil van inzicht mag, maar niet altijd komt dat het bestuur van de gemeente ten goede; het is de hoop dat een ieder zich daarvan bewust is en daar naar handelt.

Verhoging toeristenbelasting gaat door

VVD VVD GroenLinks D66 PvdA Berkelland 12-12-2018 10:16

Maar liefst vier amendementen werden ingebracht tijdens de raadsvergadering van 11 december. Dat is niet gebruikelijk voor een stuk dat al als hamerstuk op de agenda stond. Dat er ruim 70 minuten over de toeristenbelasting werd gesproken én een inspreker hierover het woord deed, bewijst dat er veel te doen is om de deze belasting.

Normaliter wordt een hamerstuk met het tikken van de hamer snel besloten, omdat deze bijvoorbeeld al uitgebreid besproken is tijdens een voorgaande commissievergadering. Het stuk 'belastingverordening' stond ook als hamerstuk op de agenda, maar drie partijen wensten hiervan een bespreekstuk te maken, waaronder de VVD.

Zoals u in een voorgaand bericht op onze site kunt lezen, is er veel te doen om de verhoging van de toeristenbelasting. Niet zo zeer om de verhoging zelf, maar om de manier waarop. Recreatieondernemers hebben pas op 9 november dit jaar te horen gekregen dat de belasting wordt verhoogd, met gevolgen voor promotioneel (druk)werk en de inmiddels al aangegane contracten met recreanten. Wij vinden dit onwenselijk en hebben daarom twee amendementen onder de andere partijen verspreid.

Het eerste amendement ging over het uitstellen van de verhoging van de toeristenbelasting, in elk geval tot januari 2020. Wij beseffen ons dat dit een gat van om en nabij de €65.000,- in de begroting slaat. Daarom ons tweede amendement, waarin we het college opriepen het overschot van rond de €68.000,- van de Najaarsnota 2018 te bestemmen voor het dichten van dat gat wat ontstaat. 

Helaas vond ons eerste amendement alleen de steun van GroenLinks. D66 vond dit niet ver genoeg gaan; zij wilden liever naar een afstel van de verhoging en eerst in gesprek met de ondernemers (hiervoor een eigen amendement). OBL sloot zich hierbij aan. De andere partijen zijn voor de verhoging van de belasting per 1 januari en sloten zich om die reden niet bij één van de andere amendementen aan.

Wel diende de PvdA nog een amendement in over de doelstelling van de belasting, maar dat zou geen effect hebben gehad op het uitstel noch op de afstel van verhoging.

Het is spijtig dat een aantal partijen ergens onder de streep hetzelfde denken, maar dat zij door details elkaar niet vinden. De toeristenbelasting zal zodoende worden verhoogd met €0,25 per persoon per overnachting in Berkelland, per 1 januari 2019.

Noot:

De toeristenbelasting is een manier om toeristen mee te laten betalen aan de voorzieningen in de gemeente en het onderhouden ervan. Bijvoorbeeld fietspaden. Maar het maakt ook deel uit van de algemene promotie van de gemeente. Volgens wethouder Teselink zijn de kosten van de promotie zo hoog, dat dit niet eens gedekt wordt door de toeristenbelasting, ook niet met de verhoging. Om hier een beter beeld bij te krijgen heeft hij toegezegd een informatieavond te organiseren, waarin duidelijk wordt gemaakt hoe de gemeente inzet op promotie en waar de belastinggelden aan worden besteed. Wij nemen deze toezegging uiteraard met beide handen aan. 

Betekeniseconomie en rode loper

D66 D66 VVD Berkelland 29-09-2018 11:23

Donderdag 27 september vond de dag voor de Berkellandse ondernemer 2018 plaats. Het was een geslaagde dag waarop Kaj Morel de aanwezigen liet kennismaken met betekenisvol ondernemerschap. De locatie De Heikamp in Ruurlo paste prima bij het thema van de dag.

VVD wethouder Gerjan Teselink sprak nog over het rodeloperbeleid van de gemeente Berkelland.  Dinsdag 2 oktober is de commissie ruimte en hoopt D66 dat het college de rode loper uitlegt voor LG-Dance, zodat deze ondernemer een kans krijgt het voormalige HEMA pand in Borculo te verwerven. Het college van B&W zal dan haar eigen plannen om dit pand te slopen en parkeerplaatsen aan te leggen, voorlopig in moeten trekken.

D66 heeft hierover de afgelopen weken vragen gesteld en de antwoorden die we tot nu toe krijgen getuigen niet van een rode loper, maar meer van een koppige sloper.

Fractievoorzitter Han Boer over de Voorjaarsnota

D66 D66 VVD CDA Berkelland 08-07-2018 18:12

De voorjaarsnota is deze keer beleidsarm en heeft naast een beperkt financieel inzicht helaas weinig extra te bieden. Deze keuze is gemaakt omdat er net een nieuw coalitieakkoord is wat in de begroting 2019  en verder uitgewerkt gaat worden en ook de Auditcommissie werkt aan een opzet waarbij we de plannings & controlcyclus wat anders inrichten. Dat geeft de raad bij deze beleidsarme voorjaarsnota mooi de gelegenheid om wat richting mee te geven waar in die begroting 2019 en zo mogelijk al eerder rekening mee gehouden dient te worden.

Een punt waar wij nadrukkelijk aandacht voor vragen is verbindend besturen zoals u in uw coalitieakkoord omschrijft. U bent op de goede weg zegt u, maar het kan beter, u wilt met u zelf aan de slag. Hoe voorkom je dat goedbedoelde initiatieven worden “dicht gekaderd” vraagt u zich af. Kijkt u nog eens naar uw opstelling en houding rond het initiatief van de KunstKring in Ruurlo zou ik zeggen en kijk eens of dat proces anders had gekund.

Ook het proces rond de communicatie met de buurt inzake het bestemmingsplan Op de Bleek is een mooi voorbeeld van hoe het niet moet. Veel inwoners is daar het gevoel bekropen dat VSVB en verbindend besturen leuk is als het de gemeente uitkomt. Maar als er problemen zijn met een projectontwikkelaar regelt de gemeente het wel 1 op 1 en word je vooraf niet meer betrokken. “Waar klaagt u toch over”? “Tja had u maar niet moeten wennen aan dat veldje voor de deur, of wilt u liever een appartementencomplex? U kunt natuurlijk nog naar de Raad van State”. Als inwoners zich boos, misleid en gepiepeld voelen is er in ieder geval niet erg veel sprake van verbinding.

Als het college hier nu wel echt serieus werk van wil maken dan vernemen wij graag hoe u de inwoners wilt betrekken bij de totstandkoming van het nieuwe Plussenbeleid. En minstens zo belangrijk is hoe gaat u inwoners betrekken waarom u dingen niet meer gaat doen. Denk hierbij ondermeer aan het geurbeleid wat u niet wilt herijken. Ook de fractie van CD Light, voorheen Gemeente Belangen zou het sieren al die bedrogen kiezers eens uit te leggen waarom een herijking van het geurbeleid nu niet meer nodig is. Dat is verbindend besturen.

Een ander belangrijk punt voor de begroting 2019 wat wij mee willen geven is het op orde houden van de begroting. De door de VVD bejubelde binnengehaalde lastenverlaging is geen blijvende lastenverlaging als deze niet structureel in de begroting verwerkt gaat worden, maar van het spaarbankboekje wordt betaald. Als u het niet structureel in de begroting verwerkt moet een volgend college op de blaren zitten en gelijk de OZB 10% verhogen. Als de coaltie van mening is dat de reserves structureel te hoog zijn, en dit een rechtvaardiging is van deze teruggave, zien wij graag bij de begroting een analyse hoe u komt tot een bedrag van 4 miljoen en dient u dit in 1 keer terug te geven aan de inwoners. Een betaling gaat wel eens in termijnen, te veel betaalde bedragen kunnen in 1 keer terug. Dat deden we tot dit moment overigens ook ieder jaar. Graag horen wij van de VVD, CDA en GB of zij deze analyse delen en ook van mening zijn dat deze lastenverlichting niet alleen voor deze regeerperiode is en dus structureel verwerkt moet worden.

Ook de gestegen zorgkosten die jaarlijks € 1,8 miljoen structureel hoger uit zullen vallen zullen structureel in de begroting verwerkt moeten worden. We komen daar bij een volgend agendapunt nog op terug. Deze kaders geven wij u nadrukkelijk mee voor de begroting van 2019.

Er zijn tal van andere punten die uitwerking behoeven en die we rond de begroting of eerder of later op tafel zullen krijgen. Benieuwd zijn we naar de nieuwe economische mogelijkheden in het buitengebied waar opnieuw de VVD het nadrukkelijkste melding van maakte. Wij zijn van mening dat er eigenlijk niets is wat nu nog niet kan in het buitengebied en wat we wel zouden moeten willen. Graag horen wij wat voorbeelden van u, waaraan u dan zoal denkt.

De komende maanden zal duidelijk worden hoe wendbaar het woonbeleid daadwerkelijk is.

Wij zien met belangstelling de dagelijkse praktijk op deze terreinen tegemoet.

Afsluitend valt ons nog op dat in de voorjaarsnota alle namen van de betrokken ambtenaren staan, dit hadden natuurlijk de portefeuillehouders moeten zijn. De voorjaarsnota is door het nieuwe college vastgesteld, dus dit had makkelijk aangepast kunnen worden. Dat geldt helemaal voor de pagina´s die over de zorg gaan. Bij het geld staat een aantal keren vermeld dat er nog onvoldoende zicht was op de kostenontwikkeling op het moment van schrijven. Dat kan zijn, maar niet op het moment van vaststellen, deze zaken moet je natuurlijk aanpassen. Zo kun je een voorjaarsnota niet presenteren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.