Nieuws van politieke partijen in Berkelland over GroenLinks inzichtelijk

11 documenten

Fractiebericht | Berkelland

GroenLinks GroenLinks Berkelland 04-08-2020 00:00

Groen Lintje

 

Net als vorig jaar zijn we op zoek naar mensen of organisaties uit Berkelland die het afgelopen jaar iets bijzonders hebben gedaan. GroenLinks is blij met duurzame of groene initiatieven en wil initiatiefnemers graag bedanken en in het zonnetje zetten.

Ken je iemand of een organisatie, die actief is op het gebied van duurzaamheid, natuur of met groene initiatieven? Iemand die een blijk van waardering kan gebruiken? Iemand die anderen enthousiast heeft gemaakt? Iemand die tegen de stroom in roeit?

Nomineer diegene of de organisatie dan!

Schrijf een korte motivatie waarom je die persoon of organisatie wilt nomineren en stuur die vóór 15 september op naar Jan Lenselink:  j.lensenlink@gemeenteberkelland.nl       

 

Voor meer nieuws klik op Fractiebericht!                                                                    

Perspectiefnota 2021, waar gaat dit over?

VVD VVD GroenLinks PvdA Berkelland 10-07-2020 06:59

Dinsdag 7 juli en woensdag 8 juli hebben de gemeenteraadsleden in totaal 9 uur met elkaar vergaderd over de perspectiefnota 2021. Maar wat is dat nu eigenlijk? In de perspectiefnota wordt aangegeven hoe de financiële situatie in grote lijnen op dat moment is en welke gedachten er bij het college zijn om de begroting voor 2021 en voor de komende jaren in te vullen. Daarbij wordt rekening gehouden met nieuwe wensen, met kosten die hoger of lager zijn dan eerder ingeschat, met de middelen die we naar verwachting van het rijk krijgen, met mogelijkheden om activiteiten anders uit te voeren met meer of minder geld en met mogelijkheden aan de inwoners meer belasting (of ook minder) te laten betalen. De provincie Gelderland kijkt over de schouder mee, hoe dat allemaal is gedacht en zal, als de begroting niet in orde is, daarover de raad aanspreken.

https://berkelland.vvd.nl/nieuws/40269/perspectiefnota-2021-waar-gaat-dit-over

Het is wellicht goed om eerst te schetsen welke ontwikkelingen er zijn sinds eind vorig jaar, toen de begroting voor het jaar 2020 is vastgesteld. We weten nog niet precies hoe zich dat het 1e halfjaar van 2020 heeft ontwikkeld, maar wel in grote lijnen. Omdat het sociaal domein een groot deel van de inkomsten en uitgaven uitmaken, ongeveer 30 miljoen euro van in totaal 100 miljoen eurogemeentebudget, nemen we de getallen voor het sociaal domein even apart van de overige domeinen.

Voor volgend jaar wordt verwacht dat het tekort in het sociaal domein oploopt naar 2,5 miljoen en het college denkt dat op te lossen door: enerzijds dat we voor het sociaal domein 1,4 miljoen euro meer krijgen van het rijk en door 1,6 miljoen euro te besparen door minder uit te geven aan zorg. Mogelijk houden we dan een 0,5 miljoen euro over. In de overige domeinen hielden we al rekening met een tekort van 2 miljoen euro, dat loopt door hogere kosten op tot 3 miljoen euro. Gelukkig krijgen we 1,5 miljoen euro meer van het rijk en kunnen we mogelijk een zelfde bedrag besparen door minder uit te geven aan activiteiten die dan dus minder kosten.

Zo is dat voor elk jaar uitgerekend; voor 2024 is het tekort in het sociaal domein opgelopen naar een geschatte 4 miljoen euro. Dat is eventueel op te lossen door (zoals we hopen) dat we in dat jaar 2 miljoen euro meer van het rijk krijgen en 2,5 miljoen euro minder gaan uitgeven door de zorg anders te verlenen. Ja, dat kan ook inhouden dat we op sommige punten minder zorg moeten / kunnen verlenen. Uitgangspunt blijft dat een ieder die zorg nodig heeft, dat ook krijgt! Daar staat de hele raad voor. Hoe dat er dan in de praktijk uit zal zien, zal o.a. te maken hebben met de (politieke) beslissingen die men maken zal.

Voor de overige domeinen is - ook omdat we rekening moeten houden met kosten die we maken om in Borculo een nieuwe school te kunnen bouwen en in Ruurlo een nieuwe sporthal - het tekort dan 4 miljoen euro. Het college denkt dat dit is op te lossen doordat we als gemeente in dat jaar hopelijk 2 miljoen euro meer krijgen van het rijk en 3 miljoen euro kunnen besparen door activiteiten anders uit te voeren.

Of we de komende jaren wel meer van het rijk krijgen, is zeer ongewis; dat kan ook best minder meer zijn dan we nu verwachten. Dat maakt het allemaal ook zo lastig. Om te voorkomen dat we dan toch met grote(re) tekorten geconfronteerd worden en we niet nóg meer kunnen besparen door minder personeel of door in activiteiten te snijden, zegt het college de inwoners vast rekening te houden met een hogere onroerendzaakbelasting (OZB) voor huizenbezitters. In 2020 betalen de huizenbezitters samen 8 miljoen euro en dat zou dan elk jaar met een half miljoen moeten stijgen en in 2024 ca. 10 miljoen euro moeten opleveren. Mogelijk krijgen we in het najaar te horen of daadwerkelijk meer geld krijgen van het rijk. Zo niet, dan zou het college om de begrotingen sluitend te krijgen aan die desbetreffende inwoners meer belasting moeten vragen; in cijfers wordt dan rekening gehouden met in totaal 24% stijging. Elk jaar 6% dus (elke 6% levert een half miljoen euro extra OZB op).

Het college stelt dit voor om zo de komende jaren een structureel sluitende begroting te kunnen aanbieden en door de raad te kunnen laten vaststellen.

Dit lijkt in feite simpel en je vraagt je af hoe je daar 9 uur met elkaar over kunt vergaderen. Allereerst omdat partijen natuurlijk verschillend denken. Laat me enkele voorbeelden noemen: partijen als Partij van de Arbeid, GroenLinks en Gemeentebelangen willen liever niet besparen op Cultuur en Sport, terwijl Ondernemend Berkelland en de VVD liever geen hogere belasting aan de inwoners willen vragen. Door deze verschillen worden er door alle partijen allerlei voorstellen gedaan (moties) om het anders op te lossen. Daarnaast komen er ook altijd weer actuele onderwerpen aan de orde, of onderwerpen waar partijen hun zinnen op hebben gezet om anderen daarvan te overtuigen. Uiteindelijk zijn er maar liefst 11 moties ingediend, waarvan er 4 zijn ingetrokken, 4 verworpen en 3 aanvaard (dat betekent dat er een meerheid in de raad was (minstens 14 raadsleden) die met die motie konden instemmen).

Het voorstel zoals het college dat heeft gepresenteerd (de totale perspectiefnota) is door een raadsmeerderheid aangenomen.

Het college kan nu, rekening houdend met wat er door de raad over de Perspectiefnota naar voren is gebracht (dus aangevuld door de moties die zijn aangenomen), aan het werk om de begroting voor 2021 op te stellen. Belangrijk daarvoor is nu wat we eind september van het rijk gaan horen. Mocht dat tegen vallen, dan wordt het nog een hele puzzel!

M / V ??? | Berkelland

GroenLinks GroenLinks Berkelland 30-04-2020 00:00

GroenLinks heeft vragen gesteld aan het college. Wij hadden gezien dat er nog formulieren zijn waarbij je moet kiezen uit M / V. Wat GroenLinks betreft is dit niet meer van deze tijd. 

Dit was onze vraag;

Vraag: Deelt u de opvatting van GroenLinks dat onze gemeente met haar tijd mee moet gaan en dat alle mensen zich welkom mogen voelen in onze gemeente? Bent u bereid om te onderzoeken of de formulieren in onze gemeente aangepast kunnen worden aan de nieuwe tijd en dat er op alle formulieren naast m / v ook een derde mogelijkheid komt om aan te vinken?

Vandaag antwoord gekregen; Wij zijn nu bezig om op alle eigen formulieren de aanduiding M/V weg te halen. Ook regelen we dat de documenten die op de website staan, vervangen worden.

Zie jij ook iets waar GroenLinks aandacht voor mag hebben? Laat het ons weten. 

lees hier het hele bericht...

 

ja/ja sticker helpt... | Berkelland

GroenLinks GroenLinks Berkelland 13-01-2020 00:00

 

Steeds meer gemeenten in  Twente en de Achterhoek overwegen een ja/ja-sticker. In sommige gemeenten is al een motie aangenomen. Dat blijkt uit een rondgang van De Twentsche Courant Tubantia. 

Aantal folders gehalveerd

De ja/ja-sticker is het tegenovergestelde van de nee/nee-sticker. Met de ja/ja-sticker moeten huizen kenbaar maken wanneer zij nog wél reclamefolders willen ontvangen. In Amsterdam - die de sticker in 2018 introduceerde - is sindsdien het aantal verspreide folders gehalveerd. 

Lees meer via onderstaande link

https://www.tubantia.nl/regio/ja-ja-sticker-sterk-in-opkomst-in-twente-en-de-achterhoek~a67f0c06/ 

In Berkelland heeft GroenLinks aan het college gevraagd om te onderzoeken of  invoering van de Ja-Ja sticker ook bij ons ingevoerd kan worden. Later dit jaar zal het onderzoek klaar zijn. Dan zal een besluit worden genomen over een eventuele invoering.

Wij zijn voorstander van het invoeren van de Ja-Ja sticker. 

GroenLinks in actie | Berkelland

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Berkelland 23-04-2019 00:00

GroenLinks heeft vorige week samen met PvdA in de gemeenteraad een motie ingediend om de  bomen tussen Ruurlo en Groenlo te redden. Wij kregen steun van D66. Dit was helaas niet voldoende. 

Wij steunen het burgerinitiatief dat is gestart. Wanneer wij 750 handtekeningen verzamelen moet de Provincie de bomenkap opnieuw gaan bespreken. Mogelijk is er tegen die tijd een nieuw bestuur en kunnen wij voorkomen dat de bomen massaal gekapt worden. 

Bedankt voor je steun | Berkelland

GroenLinks GroenLinks Berkelland 22-03-2019 00:00

GroenLinks is nog nooit zo groot geweest. In Berkelland zijn wij zelfs verdubbeld.. En dat is mede dankzij jou. Bedankt voor je stem!

In de Eerste Kamer gaan we van 4 naar 9 zetels. De coalitie is haar meerderheid kwijt en wij hebben de sleutel in handen. Wij gaan onze winst inzetten om daadkrachtig klimaatbeleid af te dwingen. Om te zorgen dat die CO2-heffing er komt en mensen een lagere energierekening krijgen.

Volgens de tussenstand verdubbelen we ook in de provincies: van 30 naar 61 zetels. Wij zijn trots. Op iedereen die zo keihard werkt om onze idealen waar te maken.

Tegelijkertijd is er ook een andere partij die fors heeft gewonnen. Een partij die juist haaks staat op onze idealen. Een partij die klimaatverandering ontkent. 

Het geeft onze beweging nog meer brandstof. Laat dit ervoor zorgen dat we met nog meer vuur en passie en urgentie ons verhaal over hoop, optimisme en empathie vertellen.

Dit is het moment om in beweging te komen. Spreek je uit. Sluit je aan. Wij staan voor een land waarin we voor elkaar opkomen, en niet elkaar uitsluiten. Voor een planeet die leefbaar is voor onze kinderen. Als wij al die mensen verenigen die er willen zijn voor de ander, dan is onze beweging niet meer te stoppen.

Sluit je aan. Word lid van onze beweging en spreek je uit voor hoop. https://wordlid.groenlinks.nl  

Samen gaan wij Nederland veranderen.

Belastinggeld gebruiken om iemands rechten te ontnemen als het aan D66, PvdA en GL ligt

VVD VVD GroenLinks D66 CDA PvdA Berkelland 11-01-2019 05:10

Belastinggeld gebruiken voor afkopen van rechten. Ik vraag me af of ze (D66, PvdA en GL) dit écht wilden en willen, maar desgevraagd zeggen ze van wel. In feite willen deze partijen de portemonnee trekken om te voorkomen dat er een grootschalig agrarisch bedrijf komt op het adres Diepenheimseweg 29. Ze willen voorkomen dat op flanken van de Needse Berg ooit grote stallen kunnen verrijzen. Niet alleen voor het houden van varkens, maar ook niet voor grootschalige akkerbouw, rundvee- en paardenhouderij.

https://berkelland.vvd.nl/nieuws/33455/belastinggeld-gebruiken-om-iemands-rechten-te-ontnemen-als-het-aan-d66-pvda-en-gl-ligt

Wij als VVD vinden dit onbegrijpelijk! En met ons gelukkig ook OBL, het CDA en GB. Het recht van eigendom is een groot goed. Het best bewaarde recht in ons land en dat te grabbel gooien? Dat kunnen ze toch niet menen?

Maar ik heb het hen in de raadscommissie op de man af gevraagd. Ja, dat willen ze en dat stond hen ook al voor ogen toen ze in maart 2018 meewerkte aan een raadsbesluit, het voorbereidingsbesluit van maart 2018 op initiatief van GroenLinks . Rechten afpakken en daarvoor de knip trekken. 'Mag ik even weten hoe we dat als gemeente gaan betalen?', vroeg een woordvoerder van het CDA zich dan ook terecht af.

 

Het ziet er naar uit dat het college dit onzalige idee van D66 c.s. niet gaat volgen, maar de rechten respecteert en het agrarisch bouwvlak aan de Diepenheimseweg 29 in stand laat om de fam. Nijhof ook daar hun gewenste agrarische activiteiten te kunnen blijven ontplooien. Naar wij hopen werkt het college ook mee om zo snel mogelijk voor deze familie het mogelijk te maken dat er een nieuwe vleesvarkensstal voor 1990 vleesvarkens kan worden opgericht op hun huislocatie Stobbesteeg 1.

Daarmee is dan teruggedraaid het voorbereidingsbesluit dat vlak voor de raadsverkiezing onze wenkbrauwen deed fronsen. Immers, naast de in de aanhef genoemde partijen waren daar toen ook het CDA en GB voorstander van. ‘Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald’, zullen we maar zeggen. 'Of voortschrijdend inzicht', om met het CDA te spreken, maar eigenlijk hetzelfde bedoelend.

 

Valse start voor wederzijds vertrouwen gemeente, ondernemer en omwonenden

Voor de fam. Nijhof een hard gelag. Want waar zij begin vorig jaar buren en omwonenden vroegtijdig informeerden over hun plannen ( vooruitlopend hoe het in de toekomst moet gaan in het kader van de Omgevingswet), werd het hen plotseling door een meerderheid in de raad onmogelijk gemaakt in alle openheid en oprechtheid hun plannen verder uit de doeken te doen en te verwezenlijken.

 

Gelukkig is de wind gedraaid in de raad, maar de openheid die in de toekomst door diezelfde raad wordt verwacht van ondernemers om de buurt bij hun wensen te betrekken, heeft een valse start gemaakt! GroenLinks heeft zichzelf, maar nog meer de gemeenteraad en goedwillende ondernemers, een slechte dienst bewezen. Op de gehele raad rust een grote verantwoordelijkheid enig vertrouwen terug te winnen.

 

Na de discussie over het geurbeleid en dit vervolg over het voorbereidingsbesluit lijken de verschillen van inzicht tussen partijen scherper te zijn getrokken. Verschil van inzicht mag, maar niet altijd komt dat het bestuur van de gemeente ten goede; het is de hoop dat een ieder zich daarvan bewust is en daar naar handelt.

Verhoging toeristenbelasting gaat door

VVD VVD GroenLinks D66 PvdA Berkelland 12-12-2018 10:16

Maar liefst vier amendementen werden ingebracht tijdens de raadsvergadering van 11 december. Dat is niet gebruikelijk voor een stuk dat al als hamerstuk op de agenda stond. Dat er ruim 70 minuten over de toeristenbelasting werd gesproken én een inspreker hierover het woord deed, bewijst dat er veel te doen is om de deze belasting.

Normaliter wordt een hamerstuk met het tikken van de hamer snel besloten, omdat deze bijvoorbeeld al uitgebreid besproken is tijdens een voorgaande commissievergadering. Het stuk 'belastingverordening' stond ook als hamerstuk op de agenda, maar drie partijen wensten hiervan een bespreekstuk te maken, waaronder de VVD.

Zoals u in een voorgaand bericht op onze site kunt lezen, is er veel te doen om de verhoging van de toeristenbelasting. Niet zo zeer om de verhoging zelf, maar om de manier waarop. Recreatieondernemers hebben pas op 9 november dit jaar te horen gekregen dat de belasting wordt verhoogd, met gevolgen voor promotioneel (druk)werk en de inmiddels al aangegane contracten met recreanten. Wij vinden dit onwenselijk en hebben daarom twee amendementen onder de andere partijen verspreid.

Het eerste amendement ging over het uitstellen van de verhoging van de toeristenbelasting, in elk geval tot januari 2020. Wij beseffen ons dat dit een gat van om en nabij de €65.000,- in de begroting slaat. Daarom ons tweede amendement, waarin we het college opriepen het overschot van rond de €68.000,- van de Najaarsnota 2018 te bestemmen voor het dichten van dat gat wat ontstaat. 

Helaas vond ons eerste amendement alleen de steun van GroenLinks. D66 vond dit niet ver genoeg gaan; zij wilden liever naar een afstel van de verhoging en eerst in gesprek met de ondernemers (hiervoor een eigen amendement). OBL sloot zich hierbij aan. De andere partijen zijn voor de verhoging van de belasting per 1 januari en sloten zich om die reden niet bij één van de andere amendementen aan.

Wel diende de PvdA nog een amendement in over de doelstelling van de belasting, maar dat zou geen effect hebben gehad op het uitstel noch op de afstel van verhoging.

Het is spijtig dat een aantal partijen ergens onder de streep hetzelfde denken, maar dat zij door details elkaar niet vinden. De toeristenbelasting zal zodoende worden verhoogd met €0,25 per persoon per overnachting in Berkelland, per 1 januari 2019.

Noot:

De toeristenbelasting is een manier om toeristen mee te laten betalen aan de voorzieningen in de gemeente en het onderhouden ervan. Bijvoorbeeld fietspaden. Maar het maakt ook deel uit van de algemene promotie van de gemeente. Volgens wethouder Teselink zijn de kosten van de promotie zo hoog, dat dit niet eens gedekt wordt door de toeristenbelasting, ook niet met de verhoging. Om hier een beter beeld bij te krijgen heeft hij toegezegd een informatieavond te organiseren, waarin duidelijk wordt gemaakt hoe de gemeente inzet op promotie en waar de belastinggelden aan worden besteed. Wij nemen deze toezegging uiteraard met beide handen aan. 

Reactie D66 op het verkenningsrapport

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Berkelland 12-04-2018 19:54

Op vrijdag 23 maart vond er een bijeenkomst plaats in het gemeentehuis om de verkiezingsuitslag te duiden.

D66 heeft o.a. het volgende gezegd:

Er is een aantal winnaars: CDA, VVD, GL en GB; D66 heeft iets verloren, maar is met 4 zetels de derde partij; Winnen of verliezen heeft niet per sé te maken met de plaatselijke prestaties van politieke partijen. Er zijn landelijke trends die ook in Berkelland naar voren komen; D66 is voor een raadsakkoord. Daarin bepalen alle fracties gezamenlijk welke thema’s de komende jaren belangrijk zijn voor Berkelland; D66 wil graag een open, eerlijk en transparant proces van coalitievorming.

Het CDA heeft, als grootste partij, tijdens de duiding bekend gemaakt dat er een verkenner wordt aangesteld om te onderzoeken welke coalitie mogelijk is. D66 was blij met deze toezegging van het CDA. Dit zou namelijk een verbetering van het proces betekenen. Vier jaar geleden is namelijk de coalitievorming ernstig verstoord doordat het proces niet transparant was en partijen vooraf akkoord moesten gaan met een tweede CDA wethouder. Dit was een voorwaarde om het verdere onderhandelingsproces in te mogen gaan.

Het aanstellen van een verkenner zou dus een verbetering van het proces moeten zijn, maar niets bleek minder waar. Naast de gesprekken die de partijen met de verkenner hebben gevoerd is er door het CDA druk uitgeoefend om de uitkomst van de verkenning te beïnvloeden.

Toen de VVD bij de verkenning de voorkeur voor een coalitie uitsprak met CDA, D66 en VVD is dit niet in het verkenningsresultaat verwerkt. Sterker nog, er is toen druk uitgeoefend op de VVD om akkoord te gaan met een coalitie van CDA, GB en VVD. Als de VVD niet akkoord zou gaan, zouden zij worden ingeruild voor GroenLinks. Dit is een herhaling van de machtspolitiek van vier jaar geleden en heeft niets te maken met een transparant en eerlijk proces van coalitievorming. Dit is maar één voorbeeld van de wijze waarop het CDA in dit proces te werk is gegaan. Het is overigens jammer dat de VVD  gezwicht is voor deze ongepaste druk in deze fase van het verkenningsproces.

Alle partijen m.u.v. het CDA zouden graag D66 als partner in een coalitie zien. Een uitkomst die ook recht zou doen aan het uitgangspunt van draagvlak in de samenleving omdat D66 als 3e partij van Berkelland uit de bus is gekomen. Het CDA heeft dit in iedere combinatie geblokkeerd.

Een uitkomst van de verkenning zou een raadsdebat moeten zijn waar gesproken zou moeten worden over de wens van de raad over hoe de coalitievorming verder gaat. Er is nu blijkbaar al een coalitie en men gaat met een “onafhankelijke” formateur aan de slag.

In het verslag van de verkenner wordt ook gesproken over een raadsakkoord. D66 is één van de partijen die dit heeft aangedragen. Een raadsakkoord zou veel meer recht doen aan een transparant proces en een breed gedragen uitkomst. Een door de raad geschreven akkoord over de koers van Berkelland voor de komende vier jaar. Daarna volgt pas de afweging welke partijen, welke mensen kunnen leveren. Een gemiste kans, tenzij de raad haar verantwoordelijkheid alsnog pakt.

Hoe gaan we verder na de verkiezingen? | Berkelland

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA Berkelland 03-04-2018 00:00

De verkiezingen zijn geweest. En wie gaan er nou besturen in Berkelland? Gaat de oude coalitie van CDA, Gemeentebelangen en D66 verder? Of wordt D66 ingeruild voor de VVD? OF! Wordt het misschien wel CDA, Gemeentebelangen en GroenLinks? Dat zijn samen 15 zetels. Genoeg voor een gemeentebestuur. Morgen (woensdag 04-04) zijn de eerste, verkennende gesprekken. We zijn benieuwd wat er gaat gebeuren!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.