Nieuws van D66 in Haren inzichtelijk

12 documenten

Stedenbouwkundig plan uitbreiding Westerholm: unanieme instemming

D66 D66 Haren 25-09-2018 09:24

Gisteravond stemde de gemeenteraad van Haren unaniem in met het stedenbouwkundig plan voor de uitbreiding van woonzorgcentrum Westerholm op de locatie van de vroegere St. Nicolaasschool aan de Beatrixlaan. De raadsfracties toonden begrip voor de bezwaren van een aantal omwonenden, maar vonden de afstand van de beoogde nieuwbouw tot de woningen aan de Beatrixlaan acceptabel. De bijdrage van de fractie van D66:

Stedenbouwkundig plan Westerholm

Allereerst onze waardering voor de zorgvuldigheid waarmee dit plan is ontwikkeld. Er is een gedegen bomeninventarisatie, omwonenden hebben de gelegenheid gekregen te reageren en Westerholm heeft het plan ook op enkele punten aangepast en toegezegd enkele suggesties mee te nemen in het vervolgtraject. Ook zijn er toezeggingen gedaan omtrent de openbare toegankelijkheid van het groen zeker langs de Beatrixlaan en over het informeren van omwonenden zodra de omgevingsvergunning wordt ingediend en voor de bouw begint, Eveneens onze waardering voor de insprekers en voor de uitnodiging om de plannen vanuit het perspectief van de mensen die tegenover de beoogde nieuwbouw wonen, te komen bekijken. Daarnaast onze waardering voor de toelichting en rondleiding die de directeur van Westerholm ons gaf.

Aan ons de taak om alle informatie te wegen en de verschillende en soms tegenstrijdige belangen tegen elkaar af te wegen. Hoewel, in wezen is er nauwelijks sprake van tegenstrijdige belangen: omwonenden hebben er best begrip voor dat er iets anders wordt gebouwd op de plaats van de oude St. Nicolaasschool. Zij vinden het te hoog en te volumineus. En sommigen zien liever een gezellig buurtplein. Dat kunnen wij ons best voorstellen en ik denk dat velen van ons dat ook herkennen. Laat ik voor mezelf spreken. Als je je betrokken voelt bij je straat en je omgeving, voelt dat een beetje alsof de openbare ruimte en de straat van jou en de buren is. Daar is niks mis mee en dat is geen NIMBY-gedrag, maar een soort verantwoordelijkheidsgevoel voor je omgeving. Als inwoner kan ik mij ook inzetten voor zaken die voor mijn straat het beste zijn. Maar zodra wij op deze stoel zitten, dienen wij het algemeen belang en daar maken we de genoemde afwegingen.

Als fractie zijn wij trots op onze uitstekende woon- en zorgcentra voor ouderen. We zijn er trots zijn dat deze allemaal op een uitstekende manier meegaan met de ontwikkelingen in woonzorgland. Elk op een eigen manier, met een eigen identiteit, waardoor er voor elk wat wils is, volop keus in zowel woonvormen als in karakter. Wij hebben veel waardering voor het concept van Westerholm: uitgaan van de bewoner en niet van de organisatie. Dat ouderen, juist als zij gaan dementeren, niet hoeven verhuizen naar een gesloten afdeling, dat spreekt ons zeer aan. De zorg past zich aan aan de situatie van de bewoner in plaats van andersom. Het lijkt vanzelfsprekend, maar helaas is dat op veel plaatsen wel anders. De landelijke ontwikkelingen maken dat voor het verantwoord en efficiënt kunnen aanbieden van zorg-op-maat een zeker volume nodig is. Wij zijn dan ook van harte bereid mee te werken aan een verantwoorde uitbreiding van Westerholm.

Maar past het beoogde gebouw wel in de omgeving? Wanneer we naar het westen kijken, wordt het even hoog en ongeveer even breed als het oorspronkelijke gebouw. Naar het zuiden toe verhoudt het zich goed met de St. Nicolaaskerk. Maar de tien woningen aan de overkant zijn een verdieping lager en wij kunnen ons best voorstellen dat het geen aanlokkelijk vooruitzicht is dat daar een fors gebouw van drie verdiepingen wordt gebouwd. Kan dat dan niet lager? Westerholm heeft goed beargumenteerd waarom dat zeer onwenselijk is. De afstand van gebouw tot aan de gevels van de ertegenover gelegen woningen is 40-43 meter. Het gebouw zelf zal niet meer letterlijke schaduw kunnen werpen op de huizen dan de bomen doen die er nu staan. Een brede strook tussen het gebouw en de straat zelf zal worden ingevuld als openbaar toegankelijk groen. De omwonenden zijn uitgenodigd over de invulling daarvan mee te denken. Wat het ook wordt, het wordt beslist mooier dan zoals het terrein er nu bij ligt.

Het parkeren is goed onderzocht en voor ons acceptabel opgelost. Normaliter zullen die oplossingen voldoen, alleen op momenten dat de Nicolaaskerk veel kerkgangers trekt, wordt het moeilijk, net als nu trouwens. In het weekend en vakanties kan dan het parkeerterrein bij de nieuwe St. Nicolaasschool soelaas bieden.

Alles overwegende stemmen wij in met het voorgestelde stedenbouwkundige plan, waarbij we ons realiseren dat dat voor een aantal omwonenden slikken is. Wij roepen de betrokkenen, gemeente, buren en directie Westerholm op, met elkaar goed contact te houden en begrip te hebben voor elkaar.

https://haren.d66.nl/2018/09/25/stedenbouwkundig-plan-uitbreiding-westerholm-vindt-unanieme-instemming/   https://haren.d66.nl/2018/09/25/stedenbouwkundig-plan-uitbreiding-westerholm-vindt-unanieme-instemming/

Harense D66-raadsleden zeggen lidmaatschap van hun partij op

D66 D66 Haren 11-07-2018 15:13

Harense D66-raadsleden zeggen lidmaatschap van hun partij op

Vier leden en een commissielid van de Harense gemeenteraadsfractie van D66 hebben het lidmaatschap van hun partij opgezegd. In een brief aan het landelijk bestuur beschrijven fractievoorzitter Marjan Bachman en de raadsleden Wil Legemaat, Céline Fenijn en Peter Hidding, alsmede commissielid Ries de Langen hoezeer zij zich in het herindelingsproces door hun partijgenoten op regionaal, provinciaal en landelijk niveau in de steek gelaten voelen. Een interne dialoog op inhoud bleek niet gevoerd te kunnen worden. Haagse D66’ers deden niets met de informatie die hun partijgenoten uit Haren aanleverden, maar volgden kritiekloos alle hele en halve onwaarheden van de Provincie. Het dogma van de schaalvergroting bleek belangrijker dan de democratische uitgangspunten. ‘D66 heeft als eerste richtingwijzer: ‘ Vertrouw op de eigen kracht van mensen.’ Dat zijn inhoudsloze woorden gebleken in de houding naar Haren toe. De opvattingen van de grootste fractie in de gemeenteraad en die van de ervaren wethouder in het Harense gemeentebestuur zijn systematisch genegeerd’, zo staat in de brief.

Maar het is niet alleen de herindeling die de Harense raadsleden tot dit besluit doet komen. De wijze waarop D66 zich heeft vastgenageld in een landelijk regeerakkoord, ten koste van de eigen idealen en uitgangspunten maakt dat de raadsleden zich voelen vervreemden van hun partij. ‘D66 is in onze ogen ver af komen te staan van de idealen die de partij ooit zo aantrekkelijk maakten. Sterker nog: D66 is bestuurlijk en uitvoerend verworden tot datgene waartegen de partij ooit werd opgericht! Dogmatisch, regentesk en top-down in plaats van luisteren naar ‘van onderop’.’ De raadsleden stellen zich hier niet langer bij thuis te voelen. Zij beëindigen hun lidmaatschap per 31 december 2018, zodat zij in de gemeenteraad de lopende zaken in Haren nog zorgvuldig kunnen afwerken en hun inbreng kunnen leveren aan de overgang naar de nieuwe gemeente.

Gemeenteraad behoorlijk eensgezind over verscheidene moties

D66 D66 VVD CDA PvdA Haren 03-07-2018 09:54

Op de agenda van de laatste raadsvergadering voor het zomerreces stonden voornamelijk financiële voorstellen. De Jaarstukken van 2017, de voorjaarsrapportage 2018 en de perspectiefnota. Terugblikken, actueel bijstellen en vooruit kijken. De gemeenteraadsfracties maakten gebruik van de gelegenheid om wat zaken bij te stellen.

Jaarstukken In zijn bijdrage zei raadslid Rogier van der Heijen: ‘Het jaar 2017 is qua resultaat een prima jaar geweest voor onze gemeente. Er was al een stevige toevoeging aan de Algemene Reserve begroot, het eindresultaat is nog veel beter. Alle belangrijke kengetallen zoals de solvabiliteit e.d. zijn verbeterd en dit geldt ook voor het weerstandsvermogen. We kunnen een heleboel meer zeggen over deze jaarstukken, maar eigenlijk willen wij het College, de organisatie en de Raad een compliment maken en vaststellen dat Beterr Haren in elk geval wat betreft het financiële deel ervan uitstekend heeft gefunctioneerd.’ Bij de behandeling van de jaarstukken diende de fractie van GVH een motie in die beoogde het positieve saldo van de jaarrekening 2017 aan de inwoners terug te geven. De andere raadsfracties waren unaniem in hun afwijzing.

Voorjaarsrapportage: Van der Heijden: ‘De begrotingsmutaties zijn naar ons oordeel allemaal goed te verklaren of het gevolg van keuzes die wij ondersteunen.’ Bij de behandeling van de voorjaarsrapportage diende D66, mede namens VVD, PvdA, CU en GVH een motie in waarmee mee zicht op het groenonderhoud wordt gevraagd én een concreet voorstel voor verbetermaatregelen. Deze motie werd unaniem aangenomen. De fractie van het CDA, gesteund door D66, VVD, GVH, PvdA en CU diende een motie om waarmee per 1 november 2018 anderhalf uur vrij parkeren wordt gerealiseerd op de bovengrondse parkeerplekken in Haren. Een verkiezingsbelofte van D66 en enkele andere partijen. Het uitblijven van helder parkeerbeleid was de aanleiding voor de raad om het heft in eigen hand te nemen. Alleen GL steunde de motie niet. Een motie van GL en de CU om de bezuinigingen op Torion te schrappen haalde net een meerderheid.

Perspectiefnota: In de afgelopen jaren zijn verscheidene maatregelen genomen in het kader van bezuinigingen. Tijd om af en toe te evalueren of daarin niet iets moet worden bijgesteld. D66 is, met uiteindelijk de voltallige gemeenteraad en het college, van mening dat er goede redenen zijn om het budget Culturele Raad Haren te verruimen. Het aantal organisaties en commissies waarvan de CRH de activiteiten coördineert is toegenomen het budget daarentegen niet. Bovendien zijn de incidentele subsidies afgeschaft en is de CRH een belangrijke verbindende schakel binnen de culturele structuur van Haren. Voorgesteld werd de subsidie met 5000 euro per jaar te verhogen. Het college noemde de argumenten valide en was het eens met de gemeenteraad. Unaniem aangenomen.

Eerste Kamer stelt vragen over herindeling GHTB aan de minister

D66 D66 Haren 13-06-2018 10:05

De meeste fracties in de Eerste Kamer hebben vragen gesteld aan de regering over de herindeling Groningen-Haren-Ten Boer. U leest ze hier:

20180612 Voorlopig_verslag EK wetsvoorstellen herindeling

Hoed u voor nepnieuws: reactie op uitlatingen burgercomité

D66 D66 VVD CDA Haren 10-05-2018 21:07

Over nepnieuws, factchecking en zwartepieten

Voor de zoveelste keer ontvangen wij mails en telefoontjes van inwoners, die daartoe aangezet zijn door de voorzitter van het burgercomité. In voortgangsberichten die in een niet-openbaar circuit circuleren, staan allerlei kwalijke aantijgingen richting de wethouder en fractie van D66. Met het afnemen van de kans op een zelfstandig voortbestaan van Haren, begint kennelijk het zwartepieten. Niet zelden wordt daarbij nepnieuws verspreid. Aan factchecking of wederhoor wordt niet gedaan. Wij kiezen er voor om onze antwoorden aan menig mailer en beller in het openbaar te verspreiden.

1. De fractie van D66 heeft het opgegeven en gaat voluit voor herindeling Dit is nepnieuws! In het duidingsdebat op 8 mei is door ons gezegd: ‘Wij blijven er natuurlijk op hopen dat de leden van de Eerste Kamer hun werk zorgvuldig zullen doen, dat zij heldere afwegingen maken en het dossier toetsen op rechtmatigheid. Wij zullen ons dan ook richting Senatoren ten volle inzetten voor een rechtmatige en afgewogen behandeling. Ondertussen zullen in Haren, zo staat er in het collegevoorstel, geen onomkeerbare besluiten worden genomen tot aan de afronding van de parlementaire besluitvorming.’ En: ‘Het is onze vaste overtuiging dat Haren de toekomst prima als zelfstandige gemeente aan kan en dat dat ook beter is voor onze inwoners.’

2. Gesteld wordt dat D66 geen respect heeft voor de Eerste Kamer Gebaseerd op 1. Dus ook hier: nepnieuws en een goedkope aantijging. Het treffen van voorbereidingen heeft alles te maken met bestuurlijke verantwoordelijkheid en niets met respect voor de Eerste Kamer.

3. Gesuggereerd wordt dat D66 een ander standpunt inneemt dan het CDA Dit is nepnieuws! Het standpunt van D66 in het college en in de raad is namelijk EXACT hetzelfde als dat van het CDA. Het voorstel dat er lag (en waarin staat dat het college ondanks de voorbereidingen blijft strijden voor zelfstandigheid richting Eerste Kamer) is door alle collegeleden geaccordeerd en ook door de CDA-fractie vastgesteld zonder dat een amendement of motie is ingediend om aanpassingen te bewerkstelligen. Het CDA gaat op dezelfde wijze meewerken aan de voorbereidingen als D66. Net als de fracties van D66 en CDA zal het college zich richting Eerste Kamer sterk maken voor zelfstandigheid. De (pittige) brief daarbij wordt door de wethouder van D66 opgesteld.

4. Gesteld wordt dat D66 het mandaat van haar kiezers aan de laars lapt Het burgercomité heeft altijd de mond vol over feiten die gecheckt horen te worden, maar doet daar zelf niet aan. De feiten nog maar eens op een rijtje: D66 had in 2014 NIET in het verkiezingsprogramma staan dat zelfstandigheid het streven was. Integendeel, wij wilden herindelen met een gelijkwaardige partner. Dit op basis van de toen alom gevreesde uitbreiding taken Sociaal Domein en het feit dat zelfstandig blijven voor het toenmalige college van GS GEEN optie was. D66 heeft direct na de verkiezingen in 2014 alles in het werk gesteld om het proces overnieuw te doen. Uit de Large Scale Intervention bleek dat burgers Haren het liefst zelfstandig zien en als dat niet kan, dan herindeling met Tynaarlo wilden. De gesprekken met Tynaarlo vorderden, maar liepen in 2015 spaak toen er een nieuw college van GS van de Provincie Groningen kwam dat zei: gemeenten gaan er zelf over. Tynaarlo zei toen terecht: jullie hoeven niet meer zo nodig. Intussen was er sprake van voortschrijdend inzicht op het Sociaal Domein: de schaalgrootte van Haren bleek juist uitstekend geschikt voor het uitvoeren van die nieuwe taken. In december 2015 maakte een ruime meerderheid in de raad (12:5) de keus zelfstandig te willen blijven. Dat mocht van GS, zo was toegezegd, het was voor de inwoners eerste keus en we konden die nieuwe taken prima aan. Helaas kwam er begin 2016 een vreemde kentering: het CDA in GS draaide 180 graden en de VVD in Haren eveneens. D66 strijdt sinds dat moment voluit voor zelfstandigheid, maar nooit met uit het oog verliezen van bestuurlijke verantwoordelijkheid. Als er al D66-kiezers teleurgesteld zouden moeten zijn in ons, dan zouden dat degenen zijn die graag willen herindelen. Tenslotte: in voorgaande voortgangsberichten werd herhaaldelijk opgeroepen tot het wegsturen van onze D66-wethouder. Zelfs onze leden werden er toe aangezet. Reden? De wethouder heeft zijn eigen opvattingen over de wijze waarop moet worden gestreden voor zelfstandigheid. Hij doet dat met zoveel passie dat hij zich afgelopen week uitvoerig de nieren moest laten proeven door de oppositiepartijen. Maar hij heeft zich – geheel terecht – niet willen laten aansturen door de voorzitter van het burgercomité. En dat wordt niet geaccepteerd. Zoals het maken van andere afwegingen en realiteitszin niet worden geaccepteerd. Over respect hebben gesproken. Inmiddels is wel duidelijk dat gestook in het college en zwartmakerij de gemeenschappelijke zaak geen goed doen.

Zoals wij zeiden tijdens het duidingsdebat: wij zijn er inmiddels wel achter dat met die herindeling een politiek besluit werd genomen, al jaren en jaren geleden. Wat we ook anders gedaan hadden, het resultaat was waarschijnlijk hetzelfde geweest. Ieder doet op zijn of haar manier z’n uiterste best en het is een bittere pil dat het zo lijkt te gaan aflopen en onthutsend dat het op zo’n ondermaatse manier gaat. Maar wie op voorhand begint de zwartepiet uit te delen, bewijst niemand een dienst en haalt zichzelf naar beneden.

Marjan Bachman Wil Legemaat

Duidingsdebat: teleurstelling, hoop op Eerste Kamer en bestuurlijke verantwoordelijkheid nemen

D66 D66 Haren 09-05-2018 08:34

De bijdrage van D66 aan het duidingsdebat van 8 mei 2018:

In dit duidingsdebat willen we kort terugblikken en vervolgens ingaan op de komende periode en onze inzet daarbij.

Wij zijn geconfronteerd met een zeer betreurenswaardig besluit van de Tweede Kamer. Wij voerden het proces op inhoud en van onderop, ervan uitgaande dat de Provincie zich zou houden aan de door hen nieuw ingezette koers van 2015. Maar het bleek sneeuwruimen in een doodlopende steeg.

Provincie en Rijk lijken te opereren via andere sporen, die van de top down benadering.

We hebben de stellige indruk dat de uitkomst al in 2013 vaststond bij het uitkomen van het rapport Jansen. De weg naar die gewenste uitkomst heeft helaas veel geld en tijd gekost. Ook al hadden we alles anders gedaan dan nog zou het resultaat hoogstwaarschijnlijk hetzelfde zijn geweest. Zo is onze stellige indruk.

Het is voor ons en veel inwoners van Haren zeer moeilijk te verteren dat er niet alleen over de lokale democratie is heen gewalst maar dat de inbreng vanuit Haren keer op keer onbeantwoord is gebleven en daarmee genegeerd is.

Velen voelen dat als schoffering en dat is fundamenteel schadelijk voor het vertrouwen in de politiek.

Waren we al verbijsterd over de manier waarop de Provincie met Haren omging, nu zijn we opnieuw verbijsterd door de ervaring dat tijdens de behandeling van het wetsontwerp in de Tweede Kamer maar een enkele partij de moeite heeft genomen en de verantwoordelijkheid heeft gevoeld zich tweezijdig te verdiepen in de achterliggende geactualiseerde informatie en de vele signalen uit Haren. Het debat is vanuit de meeste partijen, een aantal daargelaten, hoofdzakelijk gevoerd op basis van percepties, achterhaalde informatie en stellingen die niet overeenkomen met de feiten.

We weten dat sommigen die de herindeling graag zien gebeuren denken dat onze frustratie voortkomt uit het ‘niet gelijk krijgen’. Maar: onze onvrede komt vooral voort uit het beeld dat ik net schetste en uit de vaste overtuiging dat Haren de toekomst prima als zelfstandige gemeente aan kan en dat dat ook beter is voor onze inwoners.

– Wij blijven er natuurlijk op hopen dat de leden van de Eerste Kamer hun werk zorgvuldig zullen doen, dat zij heldere afwegingen maken en het dossier toetsen op rechtmatigheid. Wij zullen ons dan ook richting Senatoren ten volle inzetten voor een rechtmatige en afgewogen behandeling. Ondertussen zullen in Haren, zo staat er in het collegevoorstel, geen onomkeerbare besluiten worden genomen tot aan de afronding van de parlementaire besluitvorming.

Dat neemt niet weg dat wij realistisch genoeg zijn om te zien dat de kans op herindeling weer groter is geworden en dat onze bestuurlijke verantwoordelijkheid zwaar weegt. Dat zullen we moeten scheiden van onze politieke opvatting.

Vanuit dat perspectief zullen we de voorbereiding van een herindeling ter hand moeten nemen. Dit vooral in het belang van de inwoners van Haren. Er ligt een wetsontwerp voor een reguliere samenvoeging, waaruit volgt dat de drie gemeenten gelijkwaardige partners zijn in de gesprekken.

Onze fractie ziet het als haar taak op een zakelijke manier de huwelijkse voorwaarden te gaan regelen voor een gedwongen huwelijk.

Wat staat ons te doen?

Lopende zaken

Naast de voorbereidingen in het kader van een mogelijke herindeling, daar kom ik straks op terug, zullen onze medewerkers de lopende dossiers, het lokale beleid, de wettelijke taken en de dienstverlening moeten blijven uitvoeren. Deze raad zal zich moeten uitspreken over de prioriteiten ten aanzien van die dossiers die nog in de pijplijn zitten (volgens de planningslijst) Over welke onderwerpen wil de raad van Haren zich nog kunnen uitspreken vóór 1-1-2019?

Onze fractie heeft de volgende wensen:

Bestemmingsplan Buitengebied Huisvesting Brinkschool De Rieshoek Stedenbouwkundig kader DHE 1 Een Perspectiefnota als basis voor de financiële inbreng vanuit Haren

En dan de voorbereidingen Ik heb maar eens even het raadsbericht van november 2017 erbij gepakt waarin de raad werd geïnformeerd over de noodzakelijke voorbereidingen. Op het lijstje staan daar

* Personeel en organisatie * Dienstverlening inwoners * Harmonisatie beleid en regelgeving * Financiën (begroting en belastingen etc) * Praktische zaken (o.a. ICT, huisvesting etc) * Bestuursakkoord

We moeten dit aanvullen met

Raadsaangelegenheden de invulling van de griffiefunctie

De meeste zaken betreffen ambtelijke uitwerking en inzet. De gelden die beschikbaar zijn voor de voorbereiding van herindeling zou het mogelijk moeten maken een projectleider aan te trekken, daar waar onze ambtelijke capaciteit onvoldoende is en ervaring met herindeling niet voor handen is. Wij horen graag hoe het college de organisatie van de ambtelijke inzet voor zich ziet. Graag een concrete reactie hierop. Een belangrijk aandachtspunt voor de komende periode is de regelmatige terugkoppeling naar de raad. Wij stellen voor elke vergadering, commissie of raad, te beginnen met het agendapunt terugkoppeling. Het college kan ons dan informeren over wat er op ambtelijk niveau gebeurt en tevens moet er dan vanuit de raad ruimte zijn voor vragen en opmerkingen.

Vanuit het perspectief van de fractie van D66 zou deze raad vooral betrokken moeten worden bij het overleg en de afspraken betreffende

Raadsaangelegenheden Invulling griffiefunctie Bestuursakkoord, incl inbreng inwoners, maatsch org.

We stellen ons zo voor dat bij deze drie onderwerpen de ondersteuning vooral vanuit de griffie komt. Samen met de fractievoorzitters zullen we daarvoor een plan moeten trekken zodat daar vanuit de raad inbreng geleverd kan worden door een vertegenwoordiging uit deze raad.

In de hoedanigheid van voorzitter van de werkgeverscommissie griffie kan ik u melden dat deze commissie in overleg zal gaan met de werkgevers-commissies van Groningen en Ten Boer.

En tot slot: maar niet in het allerminst onbelangrijk

Hoe gaan we de inwoners informeren over de stand van zaken en de vervolgstappen van dit proces? . Heeft u concrete gedachten hierover? Komt er een speciale button op de website met informatie?

Afdelingsvergadering D66 Haren: teleurstelling over fusiebesluit Tweede Kamer en hoe nu verder

D66 D66 VVD Haren 26-04-2018 21:53

Afgelopen woensdag een druk bezochte Algemene Afdelingsvergadering van D66 in Haren. De raadsleden van D66 en de leden zijn allen bijzonder teleurgesteld over het feit dat de Tweede Kamer deze week de voorgestelde fusie tussen Groningen, Haren en Ten Boer heeft goedgekeurd. Dinsdag 17 april hebben de D66 fractie en wethouder Verbeek, samen met diverse leden en niet leden vanaf de publieke tribune het debat in de Tweede Kamer over het wetsontwerp gevolgd. Tot onze verbijstering gaven de woordvoerders van VVD, GL, CU en D66 er blijk van op basis van achterhaalde rapporten en achterhaalde financiële gegevens, aannames en pertinente onwaarheden blindelings de redenatie van de Provincie Groningen te herhalen. Ook de Minister werd in haar beantwoording niet gehinderd door recente feitenkennis en de informatie die aangedragen is o.a. door haar partijgenoten in Haren. Het is verbijsterend dat Tweede Kamerleden en de Minister, die verantwoordelijk zijn voor het tot stand komen van omstreden wetgeving, zich slechts baseren op informatie van één belanghebbende partij, nl. die van de Provincie. Het was voor de fractie van D66 nauwelijks een verrassing, maar wel een zeer bittere pil, dat bij de plenaire stemming afgelopen dinsdag het wetsontwerp werd aangenomen met 94 stemmen voor en 44 tegen. 12 Kamerleden waren niet aanwezig. Naar verwachting zal de Eerste Kamer half juli het wetsontwerp behandelen. De fractie van D66 Haren heeft zich bezonnen op de ontstane situatie en ging in gesprek met de leden tijdens een extra AAV. Tot de uitspraak van de Eerste Kamer zal ingezet worden op een tweesporenbeleid. Spoor 1 betreft de uitvoering Beterr Haren dat gekoppeld is aan een zelfstandige toekomst, spoor 2 betreft de voorbereiding van de herindeling zonder dat er intussen onomkeerbare besluiten worden genomen. Ook de D66 afdeling Haren hanteert dit tweesporenbeleid en gaat door met de voorbereidingen van de verkiezingen met een kandidatenlijst voor een zelfstandig Haren en er zijn tevens Harense kandidaten beschikbaar voor een gezamenlijke D66-lijst Haren-Groningen-Ten Boer. De Harense D66 fractie blijft intact vanuit pragmatisme en vanuit een sterk gevoel van verantwoordelijkheid als volksvertegenwoordigers. Ook het lokale afdelingsbestuur zal zich de komende periode blijven inzetten. De onvrede onder de leden van D66, die vaak verder gaat dan het onderwerp herindeling, heeft geleid tot opzeggingen van het lidmaatschap van de partij. Uiteraard is en blijft dat een individuele keuze en verantwoordelijkheid van partijgenoten. Verontwaardiging en afkeuring over het optreden van de Haagse partijgenoten werden door de voltallige vergadering uitgesproken in een motie van afkeuring. Dat document is naar de fractie van D66 in de TK en naar het Landelijk Bestuur gestuurd.

U kunt de motie van afkeuring hier lezen: Motie van afkeuring 25 april 2018

Algemene Afdelingsvergadering D66 Haren op woensdag 25 april 2018

D66 D66 Haren 20-04-2018 21:00

Beste democraten,

Zoals u ongetwijfeld hebt meegekregen heeft de Tweede Kamer dinsdag gedebatteerd over de herindeling Groningen, Haren en Ten Boer. Dinsdag aanstaande vindt de stemming plaats, waarvan de uitslag zich in het debat al aankondigde: de Tweede Kamer zal instemmen met het wetsvoorstel.

Het bestuur nodigt u uit voor de (onder voorbehoud aangekondigde) Algemene Afdelingsvergadering op woensdag 25 april om de uitslag van de stemming samen met de fractie en de wethouder met u bespreken.

Algemene afdelingsvergadering afdeling Haren

Woensdag 25 april 20.00 uur

“Astoria”, Rijksstraatweg 200, Haren

A G E N D A

Opening en vaststelling van de agenda Mededelingen en ingekomen stukken Conceptverslag van de ALV op 14 februari 2018 Duiding van de stemming in de Tweede Kamer over de herindeling Wat verder ter tafel komt Rondvraag Sluiting

Wij hopen velen van u zien op deze bijzondere en belangrijke vergadering.

Met vriendelijke groet,

Marianne Jansen

Secretaris D66 Haren

Samen meedoen met D66 in Haren: kom op 7 maart naar Astoria

D66 D66 Haren 26-02-2018 22:28

Samen meedoen in Haren

Afgelopen vrijdag is Sander Claassen gekozen als lijsttrekker van D66 in Haren. Claassen: “Ik ben enorm vereerd om deze rol te mogen vervullen en wil dit graag samen met anderen doen.” Daarom organiseert hij het initiatief Samen meedoen in Haren. Een reeks van bijeenkomsten om te luisteren naar inwoners van Haren, Glimmen, Onnen en Noordlaren. Ontmoetingen om samen na te denken over wat nodig is, samen initiatieven ontwikkelen en nieuwe oplossingen creëren. “Tijdens de bijeenkomsten wordt geluisterd naar onderwerpen die inwoners bezighouden en gesproken over de ambities van D66 voor de gemeenteraadsverkiezingen in november”, aldus de lijsttrekker. “Het gaat wat mij betreft over thema’s als Haren als onderwijsdorp, onze groene toekomst, economie, gezonde en bruisende dorpen, ruim baan voor de fiets, vrijheid en veiligheid, ruimte voor sport en bewegen, ruimte om te wonen en te leven en gezonde financiën.”

Een concreet voorbeeld is het sociaal domein. Haren heeft hier een eigen manier die succesvol is en die binnen budget de opgave naar tevredenheid van de cliënten waarmaakt. Dat moet uitgebouwd vanuit de uitgangspunten maatwerk, kennen en gekend worden. Dit is typisch D66, versterking van de eigen kracht.

De bijeenkomsten worden ook gebruikt om kennis en ervaringen te delen van de huidige fractie en wethouder Michiel Verbeek. “We willen graag vertellen wat het inhoudt om raadslid of wethouder te zijn. Volksvertegenwoordiger zijn is een boeiende en leuke rol, zeker in een prachtige gemeente als Haren.”

De eerste bijeenkomst is georganiseerd op woensdag 7 maart bij Astoria in Haren.

Wil je samen meedoen in Haren? Meld je dan aan via mariannegjansen@xs4all.nl.

Datum: 7 maart 2018 Start: 20.00 uur Einde: 22.00 uur Locatie: Astoria, Rijksstraatweg 200, 9752 BR Haren

Sander Claassen lijsttrekker voor D66 zelfstandig Haren

D66 D66 Haren 24-02-2018 10:30

De leden van D66 afdeling Haren hebben Sander Claassen gekozen als lijsttrekker voor de D66-kandidatenlijst bij de gemeenteraadsverkiezingen in november 2018. Als de gemeente Haren zelfstandig blijft zal Sander de verkiezingscampagne aanvoeren. Sander Claassen werd geboren in Dokkum en hij groeide op in Usquert. Hij werkt als docent aan het Instituut voor Sportstudies aan de Hanzehogeschool.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.