Nieuws van politieke partijen in Oosterhout over GroenLinks inzichtelijk

14 documenten

Inbreng GroenLinks Oosterhout raadsvergadering 2 juli 2019 | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks VVD Oosterhout 03-07-2019 00:00

In de raadsvergadering van 2 juli heeft GroenLinks het woord gevoerd over de jeugdzorg. Er zijn mondelinge vragen gesteld over het samenvoegen van twee inloopvoorzieningen, betaald parkeren in het Centrum, de bestrijding van de eikenprocessierups en de stand van zaken m.b.t. een woonvoorziening voor ouderen in het centrum.

Mondelinge vragen Inloopvoorzieningen de Aanloop en de Buurtkamer (Van der Zanden)         

Voorzitter, enkele dagen geleden is er namens 140 mensen een protestbrief naar de gemeente Oosterhout gestuurd naar aanleiding van het samenvoegen de inloopvoorzieningen de Aanloop en de Buurtkamer. De aanloop is opgezet vanuit de GGZ. De buurtkamer is een initiatief van Thebe, Prisma en Surplus Welzijn. Hierdoor is het aantal openstellingen van negen dagdelen gedaald naar vier en is de vrijdagactiviteit geschrapt. Op de dinsdag en de donderdag is ook geen specialistische begeleiding van Prisma en Thebe meer aanwezig. Hierdoor is er dus sprake van verschillende doelgroepen waarop de beide inloopvoorzieningen zich richten. Volgens de briefschrijvers komt de meest kwetsbare groep bezoekers niet meer sinds het samenvoegen van beide inloopvoorzieningen.

Wij hebben dan ook de volgende vragen aan de wethouder? 1)    Wat is de inhoudelijke reden dat beide inloopvoorzieningen zijn samengevoegd, er op twee dagen geen specialistische begeleiding meer aanwezig is en de vrijdag als dag vervallen is? 2)    Is het college het er mee eens dat het onwenselijk is dat juist de groep meest kwetsbare bezoekers nu wegblijft? 3)    Wat gaat het college doen om tegemoet te komen aan de zaken die door de briefschrijvers beschreven worden?

Jeugdzorg (Louwerens)

De transitie van de jeugdzorg naar de gemeenten kunnen we een succes noemen. Dat wil zeggen, als het gaat over de zorg die gesignaleerd wordt en waar zoveel mogelijk een passend aanbod op gevonden wordt. Niet als het gaat om de bezuiniging die het rijk heeft doorgevoerd met de transitie.

Na een aarzelend begin, waarin het Sociaal WijkTeam nog niet of moeilijk gevonden werd door onze inwoners, wordt het Wijkteam nu wel gevonden. Dit aarzelend begin betekende een overschot op de begroting voor wat betreft de jeugdzorggelden en een groot deel van dit bedrag werd dan ook uitgegeven aan andere doeleinden. Voorzitter, deze tijden lijken nu al lang geleden. Oosterhout schrijft, net als zoveel gemeenten, rode cijfers als het gaat over de jeugdzorg.

GroenLinks begrijpt dan ook dat er goed gekeken dient te worden naar de besteding van de jeugdzorggelden. In een aantal gevallen kan het zeker effectiever. Waar het minder kan, mag het natuurlijk minder. Waar het slimmer kan, moet het ook slimmer. Een integrale aanpak binnen het sociaal domein is dan ook van belang. De VVD zal hierover, onder andere samen met GroenLinks, een initiatiefvoorstel over indienen. Eén ding blijft voor GroenLinks in ieder geval voorop staan: om de woorden van het vorige College te herhalen: we laten niemand in de kou staan.

Voorzitter, even terugkomend op het Sociaal WijkTeam. Aan het eind van dit jaar loopt de overeenkomst met het SWT af. Deze kan niet meer verlengd worden. Het is nog niet duidelijk of het SWT komend jaar wederom een deel van de toeleiding zal verzorgen of dat een andere partij dit op zich gaat nemen. Gezien het feit dat vele Oosterhouters inmiddels bekend zijn met de naam Sociaal WijkTeam, vindt GroenLinks het van belang dat deze naam in ieder geval behouden blijft.

Dan de nota zelf. Alles rondom de jeugdzorg is complexe materie. Dit maakt dan ook dat de beoordeling van de verordening en het uitvoeringsbesluit complex is. GroenLinks heeft dan ook een aantal concrete vragen aan de portefeuillehouder betreffende deze nota. In de beantwoording van de sjabloonvragen lezen we dat de Adviesraad Sociaal Domein niet gevraagd is om advies, omdat het hier vooral gaat over regionale zaken. Onze vraag is dan ook of het uitvoeringsbesluit zoals is voorgesteld specifiek is toegespitst op de Oosterhoutse situatie. Als dit het geval is, had de Adviesraad namelijk prima om advies gevraagd kunnen worden.

Verder lezen we in de beantwoording dat er momenteel een wachttijd is welke kan oplopen tot 7 weken. Hoewel we hiermee binnen de wettelijke termijn van 8 weken blijven, lijkt GroenLinks dit toch niet wenselijk. Kan de wethouder aangeven of er maatregelen genomen worden om de wachttijden te verkorten?

Voorzitter, op de vraag van GroenLinks of er overwogen wordt een eigen bijdrage in te voeren is het College helder: “nee” was hierop het antwoord. De VVD stelde een vergelijkbare vraag, namelijk: Hoe staat u tegenover een (vrijwillige) eigen bijdrage van ouders? Het antwoord hierop was en ik citeer: Dit is een vraag die wij nu (nog) niet kunnen beantwoorden. Er zijn voor- en nadelen bij te noemen. Het is juist een vraag waarbij de Adviesraad Sociaal domein een mooie rol zou kunnen spelen. Einde citaat. GroenLinks wil hier graag helderheid over van het College en overweegt, afhankelijk van het antwoord, hier in tweede termijn een motie over in te dienen.

In het uitvoeringsbesluit lezen wij verder: Bij de verwijzing zal de arts rekening moeten houden met de zorg die door de gemeente is ingekocht. Het college maakt afspraken met de artsen over de invulling van het verwijsrecht. Doel hiervan is dat zij zich bewust worden van hun handelen en eventueel hun handelen hierop aanpassen in een door de verzekeraar of gemeente gewenste richting.

Voorzitter, het is zoals het is: ook anderen, waaronder huisartsen, mogen doorverwijzen. Wij kunnen langs allerlei wegen proberen deze doorverwijzingen te reguleren, maar het recht blijft. GroenLinks denkt dan ook dat het lastig is om artsen te bewegen in een richting die de gemeente wil. Sterker nog, de vraag is of dit wenselijk is, artsen, maar ook andere doorverwijzers moeten immers vrijelijk hun beroep kunnen uitoefenen. In de sjabloonvragen heeft de fractie van GroenLinks hierbij om een concreet voorbeeld gevraagd, maar niet gekregen. Nogmaals dus de vraag aan de wethouder: hoe ziet dit er concreet uit?

Samenvattend, voorzitter:

Behoud de benaming Sociaal WijkTeam Is het uitvoeringsbesluit toegespitst op de Oosterhoutse situatie Wordt er werk gemaakt van de wachttijden Duidelijkheid over de eigen bijdrage Hoe moeten artsen hun handelen aanpassen in een door de gemeente gewenste richting

Tot besluit kan ik nog meedelen dat wij afgelopen donderdag erg verheugd waren dat we de gemeentequiz hebben gewonnen.

Schriftelijke vragen GroenLinks Oosterhout renovatie Heistraat | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks Oosterhout 07-06-2019 00:00

Op 28 september 2018 heeft Provinciale Staten van Noord-Brabant ingestemd met het Provinciaal Inpassingsplan (PIP) voor de N629. Dit plan ligt nu bij de Raad van State in de beroepsfase, waardoor het nog een behoorlijke tijd kan duren voordat begonnen kan worden met de aanleg van de nieuwe weg.

Tijdens de behandeling is een motie met de naam ‘Maak werk van de huidige weg’ ingediend en aangenomen (zie bijlage). Hierin werden Gedeputeerde Staten opgeroepen om samen met de gemeenten werk te maken van het oplossen van de knelpunten op de Heistraat. Denk hierbij aan de verkeersoverlast rondom Avri. Ook gaat het om de algemene drukte en daardoor ontstane onveilige situaties op deze weg.

1. Is het college bekend met bovenstaande motie? 2. Is er sinds 28 september contact geweest tussen Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant en de colleges van Oosterhout en Dongen over het uitvoeren van deze motie? a. Zo ja, wanneer is dit contact er geweest? b. Kunt u aangeven óf en op welke manier deze motie uitgevoerd is of gaat worden? c. Wat is de planning voor het oplossen van de knelpunten op de huidige weg? d. Is het mogelijk om de afspraken hierover te delen met de raad? 3. Indien vraag 2 negatief is beantwoord, bent u het dan met GroenLinks eens dat de Gemeente Oosterhout proactief contact op dient te nemen met Gedeputeerde Staten en Dongen? a. Zo ja, op welke termijn gaat het college dit doen en wilt u dit delen met de gemeenteraad? b. Zo nee, waarom niet? i. Snapt u dat omwonenden hierdoor het gevoel kunnen krijgen dat het de gemeenten Dongen en Oosterhout niet zozeer om een verbetering van verkeersveiligheid en doorstroming te doen is, maar vooral om het aanleggen van een nieuwe weg?

GroenLinks Oosterhout met het Museumkwartier in gesprek. | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks Oosterhout 21-05-2019 00:00

Op de zonnige middag afgelopen zaterdag gingen wij als GroenLinks Oosterhout in gesprek met bewoners van het Museumkwartier. De mensen die wij spraken gaven hun buurt gemiddeld een acht, mede dankzij een goed contact tussen de buurtbewoners en dat er samen wel wat dingen worden ondernomen.

Een groot probleem voor de mensen in de buurt blijft het parkeren, dit hebben we in onze vorige huis aan huis acties ook te horen gekregen, de buurt kan het niet eens worden over een goed parkeerbeleid. Verschillende personen pleiten voor het verschaffen van vergunningen en weer anderen willen geen vergunningen. Veel mensen parkeren blijkbaar hun auto's in de straat om naar het centrum te gaan of naar de horeca gelegenheden in de buurt.

Natuurlijk hebben we het ook gehad met de buurtbewoners van het Museumkwartier over de aankomende verkiezingen voor het Europees parlement en hoe belangrijk het is om je te laten horen. Voor een groen en sociaal Europa stem je 23 mei natuurlijk op GroenLinks!

Schriftelijke vragen GroenLinks Oosterhout over natuurcompensatie | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks VVD Oosterhout 24-04-2019 00:00

Bij verschillende projecten is door college en/of de gemeenteraad besloten dat verlorengegane natuur gecompenseerd zal moeten worden, zoals onder andere bij het fietspad Dorst-Oosterhout, Bergvliet, N629 en de Vijftig Bunderweg. Onze fractie maakt zich zorgen over de inzet van het college voor natuurcompensatie. Natuurcompensatieplannen komen amper of niet van de grond en lijken daarmee langzaamaan een farce geworden. Nu het college bij de raadsbehandeling op 23 april van de VVD-motie om het Groenfonds aan te wenden voor verwezenlijking van binnenstedelijk groen al op voorhand ondersteunde - terwijl dit Groenfonds tien jaar geleden uitdrukkelijk door de raad in het leven werd geroepen voor kwaliteitsverbetering in het buitengebied – wordt het vertrouwen van onze fractie in de intentie van het college niet groter.

GroenLinks heeft in dit kader een aantal vragen:

Heeft het college een overzicht van de in het verleden verwezenlijkte projecten, waarbij natuur verloren ging en waarbij besloten werd dat deze natuur ergens anders gecompenseerd zou worden? Zo ja, wil het college een dergelijk overzicht aan de raad beschikbaar stellen en zo nee, wilt uw college zo’n overzicht opstellen en aan de raad ter hand stellen? In concreto voor wat betreft de natuurcompensatie als gevolg van de aanleg van bedoeld fietspad. Dit zou worden verwezenlijkt in de Oranjepolder, noordelijk van de IVN-tuin. Kan het college aangeven of dit met de nodige voorrang kan plaatsvinden aangezien bedoelde locatie al langer in beeld is om een natuurlijker karakter te gaan krijgen? Kan het college ook voor de andere natuurcompensatieprojecten duiden wanneer deze uitgevoerd kunnen worden en op welke locaties.

GroenLinks voert campagne op de Markt. | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks Oosterhout 17-03-2019 00:00

Met aardige, flinke windvlagen om onze oren, hebben we vanmiddag op de markt en door de winkelstraat van Oosterhout gelopen. Niet zomaar, want aankomende woensdag 20 maart is het Provinciale Statenverkiezingen en Waterschapsverkiezingen. Een aantal mensen wisten we te overtuigen om te gaan stemmen.

Jacqueline Kuhlmann kreeg vaak de vraag: Waarom is stemmen belangrijk? Haar antwoord: "Het is je recht om te stemmen, en daarmee laat je je stem horen! Je stem uitbrengen is een manier om invloed te hebben over het beleid dat gevoerd wordt." Naast dat het campagneteam actief was afgelopen zaterdag, is Willem-Jan van der Zanden aangeschoven bij Orts(Oosterhout Vandaag op Zaterdag) voor een interview over de Provinciale Statenverkiezingen. Vanuit Oosterhout staat onze fractievoorzitter Willem-Jan van der Zanden ook op de lijst, nummer 27 voor GroenLinks bij de Provinciale Statenverkiezingen. Willem-Jan: "Ik hoop op veel stemmen op GroenLinks, zodat we ook in de Eerste Kamer onze stem duidelijk kunnen laten horen."

GroenLinks streeft naar een groene provincie waarbij aandacht is voor duurzame landbouw, schone energie, snelle fietspaden en zorg voor het klimaat, waarbij de vervuiler betaalt.

Schriftelijke vragen GroenLinks Oosterhout over vestiging Aldi | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks Oosterhout 18-01-2019 00:00

Vorige week heeft de fractie van GroenLinks Oosterhout kennis genomen van het verlenen van de vergunningen 21081221-OLO-4110225 (“Het plaatsen van gevelreclames t.b.v. 'ALDI'”) en 20181222-OLO-4112331 (“Het wijzigen van de gevels en de indeling van een winkel”) met betrekking tot het perceel Zandheuvel 95.

U zult wellicht begrijpen dat wij hieruit de conclusie trekken dat er een vestiging van ALDI zal komen in het voormalige pand van Boerenbond. Uit het artikel “Onrust over ALDI aan Zandheuvel” blijkt dat bewoners dezelfde conclusie hebben getrokken. Zij maken zich zorgen om onder meer het verkeer. Zo zouden er te weinig parkeerplaatsen aanwezig zijn.

1. Kan het college bevestigen dan wel ontkennen dat ALDI plannen heeft om een filiaal te vestigen aan de Zandheuvel 95?

Hoewel het bestemmingsplan van het perceel niet verandert, zal deze wel anders gebruikt worden. Dat uit zich in de parkeernorm. Voor een tuincentrum als Boerenbond is dit vastgesteld op 2,7 parkeerplaatsen per 100 meter vo, voor een supermarkt gaat het om 4 plaatsen per 100 meter vo. De grootte van het pand is ongeveer 1200 vierkante meter en er zijn op het eigen terrein zo’n 36 parkeerplaatsen beschikbaar. Voldoende volgens de norm van een tuincentrum, maar te weinig voor een supermarkt.

2. Is het college het met GroenLinks eens dat het aantal beschikbare parkeerplaatsen op het eigen terrein niet voldoet? a. Zo nee, waarom niet? 3. Ziet het college mogelijkheden voor ALDI om de benodigde extra parkeerplaatsen te realiseren op het eigen terrein van Zandheuvel 95? 4. Is het college het met GroenLinks eens dat een gebrek aan parkeerplaatsen op eigen terrein zal gaan zorgen voor parkeeroverlast in de nabijgelegen Heilige Driehoek? 5. Een discountsupermarkt trekt relatief veel autoverkeer aan, hoe kijkt het college aan tegen de verwachte uitbreiding van het aantal verkeersbewegingen op deze, toch al drukke, locatie? 6. Is er sprake van een eventuele uitbreiding van het aantal vierkante meters bvo op deze locatie? a. Zo ja, is al duidelijk om hoeveel vierkante meters dit gaat? Bent u het in dat geval met GroenLinks eens dat de parkeerdruk hierdoor nóg verder toe zal nemen?

Het detailhandelsbeleid van de gemeente Oosterhout heeft als doel om winkels te clusteren in met name het centrum. Door de vestiging van een supermarkt aan de Zandheuvel versnippert het winkelaanbod juist verder. Het had volgens de fractie van GroenLinks voor de hand gelegen als er in overleg met de eigenaar gezocht was naar een andere invulling van het perceel.

7. Is het college met de eigenaren van het perceel in overleg geweest om de bestemming te wijzigen? a. Zo ja, kunt u aangeven waarom dit niets heeft opgeleverd? b. Zo nee, waarom niet? 8. Kloppen de geruchten dat er (in een eerder stadium) plannen waren voor een appartementencomplex of woningen? a. Zo ja, is het bij het college bekend waarom dit geen doorgang heeft gevonden?

Reactie GroenLinks Oosterhout op verlaging parkeertarieven Oosterhout | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Oosterhout 01-11-2018 00:00

Voorzitter, al vele jaren wordt er in de gemeenteraad van Oosterhout een discussie gevoerd over de hoogte van de parkeertarieven en het aantal bezoekers dat naar de Oosterhoutse Binnenstad komt. Vanuit de parkeertarieven worden in Oosterhout allerlei kosten betaald rondom het parkeren en mobiliteit. Vaak worden hierbij de beide fietsenstallingen en de handhavers aangehaald. In beide gevallen gaat het om kosten, die te maken hebben met mobiliteit en parkeren en is het terecht dat deze ten laste komen van het parkeerfonds. De fietsenstallingen dragen zeker bij tot het aantrekkelijk houden van het centrum. Iets dat het College bevestigd in een antwoord op een vraag van het CDA waarin ze aangeven dat een groot deel van de bezoekers van het centrum te voet of met de fiets komt.

De werkelijke reden dat de kosten van het parkeren steeds verder stijgen in Oosterhout heeft te maken met de parkeergarage in het Santrijngebied. In de raadsvergadering van 26 juni 2012 heeft de gemeenteraad met de stemmen tegen van GroenLinks, SP, GroenBrabant en GBV besloten om in te stemmen met de bouw van deze parkeergarage. In de raadsnota van toen staat letterlijk:

"De parkeergarage is op lange termijn rendabel. Dit betekent dat in de berekende looptijd van 40 jaar bij een stijging van de parkeertarieven van € 0,10 per 2 jaar conform het huidige parkeerbeleid en met vergelijkbaar blijvende exploitatiekosten de investeringen en jaarlijkse kosten geheel terugverdiend worden."

Ook verantwoordelijk wethouder Willemsen heeft dit nog eens bevestigd in de vergadering van 26 juni 2012:

"U moet echter niet vergeten, want het Parkeerfonds is Oosterhout breed, dat het Parkeerfonds altijd een positief saldo vertoont. Jawel, dat is wel binnen het bestaande beleid wat wij in 2009 met elkaar hebben bepaald, dat het een dubbeltje per oneven jaar stijgt. Dat is wel een uitgangspunt dat we daarin blijven hanteren. Dus u stelde van, dat dubbeltje, geacht college, hoe staat het daarmee? Dat zit erin en dat blijft erin zitten."

Conclusie 1: Alle partijen die destijds hebben ingestemd met de bouw van deze parkeergarage hebben dus ook ingestemd met het laten stijgen van de parkeertarieven per 2 jaar met 10 cent per uur.

Voorzitter, vervolgens hebben wij ons de vraag gesteld, wat zijn nu de argumenten van het College om met dit voorstel te komen. Daar hoeven we niet lang naar te zoeken, want het College zegt hier in een antwoord op schriftelijke vragen van het CDA het volgende over:

"We verwachten dan ook niet dat een verlaging van het parkeertarief an sich tot een noemenswaardige toename van het aantal bezoekers aan de binnenstad zal leiden."

Het College geeft hier dus zelf toe, dat dit voorstel niet gaat helpen om het aantal mensen dat de binnenstad gaat bezoeken te vergroten. Uit onderzoeken blijkt hetzelfde. Tijdens de coalitiebesprekingen hebben de coalitiepartijen een aantal documenten ontvangen die gaan over parkeertarieven. Een van deze documenten is het rapport "Uitwerking Paragraaf Parkeren van Binnenstadsvisie Oosterhout" van ParkingCoach van 19 februari 2018. Hierin wordt een onderzoek aangehaald van het CROW (non-profit kennispartner voor overheden, aannemers en adviesbureaus) over parkeertarieven. Het CROW geeft de volgende conclusie:

"Uit dit onderzoek komt duidelijk naar voren dat er vrijwel geen effect is op het winkelbezoek en de bestedingen in winkels door het afschaffen van betaald parkeren. Oftewel, het winkelend publiek vind gratis parkeren blijkbaar minder belangrijk dan dat een ondernemer dit blijkbaar vindt."

In de gemeente Waalwijk heeft er de afgelopen tijd een proef gelopen met gratis parkeren. De conclusies van deze proef waren dat dit geen positief effect heeft gehad op de binnenstad en dat mensen zelfs minder op de fiets komen maar meer met de auto. Dit staat dus ook nog eens haaks op de grote uitdaging die we als gemeente hebben om de CO2 uitstoot te verminderen die zorgt voor de opwarming van de aarde. In Oosterhout is er al enige jaren sprake van gratis parkeren op zondag, maar ook dat heeft niet gezorgd voor positieve effecten.

Conclusie 2: Gratis parkeren zorgt niet voor extra bezoekers in de binnenstad. Het College vindt het, onderzoeken geven het aan en de proef in Waalwijk bevestigd het ook nog eens.

Voorzitter, dan de financiering van het voorstel. Het gevolg van het aannemen van dit voorstel is dat het Parkeerfonds waar nu nog €1,4 miljoen in zit, snel leeg gaat lopen. Rond 2024 is het dan leeg. Zo gaf de heer Kamps van het CDA vorige week bij de behandeling van de raadsnota over de ORTS aan: "We moeten niet voor een lapmiddel een greep uit de reserve doen, want we moeten bezuinigen". Als je dit vindt over een bedrag van €64.000 dat je eenmalig uit de reserve haalt voor de ORTS gaan wij ervan uit dat dit ook van toepassing is voor dit voorstel betreffende de parkeertarieven. Nu gaat het immers om structureel €300.000 per jaar. Hieruit maken wij dan ook op dat het CDA wel tegen dit voorstel van het College zal stemmen.

Om dit gat te dichten zijn er drie mogelijkheden:

De parkeertarieven weer verhogen; De kosten van het parkeren voor een deel gaan betalen uit de lopende begroting; Bepaalde kosten die nu ten laste van het parkeerfonds komen zoals de handhaving en de fietsenkelder op een andere manier gaan betalen.

Mogelijkheid 1 zien wij zo maar niet gebeuren. Mogelijkheid 2 en 3 betekenen dat ergens anders bezuinigd zal gaan worden. Het College geeft in dit voorstel niet aan hoe ze het gat wil gaan dichten. Er is dus sprake van een voorstel dat geen financiële dekking heeft. In de begroting 2019 geeft het College aan dat als er deze periode nieuw beleid gemaakt gaat worden, dit ten koste van andere zaken moet gaan omdat er geen financiële ruimte is. Het College stelt nu nieuw beleid voor, maar geeft niet aan ten koste waarvan dit dan moet gaan. Hier zien we dus het gevolg van het feit dat het coalitieakkoord geen financiële onderbouwing heeft. Zo gaf de heer Peters van de VVD vorige week bij de behandeling van de raadsnota over de ORTS aan: "We moeten het wel kunnen verantwoorden". Woorden die volledig van toepassing zijn op het raadsvoorstel betreffende het parkeren. Wij zijn benieuwd naar het stemgedrag van de VVD betreffende dit voorstel.

De reden dat dit voorstel er nu ligt, komt natuurlijk omdat dit een belangrijk punt was voor Gemeentebelangen. Zowel VVD als CDA hebben zich in het verleden altijd heel terughoudend opgesteld m.b.t. het verlagen van de parkeertarieven. Iets wat de heer Kamps afgelopen zaterdag nog heeft gezegd bij Oosterhout Vandaag. Maar nu Gemeentebelangen zo groot is geworden en de SP als coalitiepartij is weggevallen, moeten VVD en CDA op dit punt Gemeentebelangen wel zijn zin geven. Terwijl beide partijen in het verleden dit soort voorstellen juist tegenhielden omdat ze nooit financieel onderbouwd waren.

Conclusie 3: Het voorstel van het college is op geen enkele manier financieel onderbouwd. De financiële gevolgen worden doorgeschoven naar de toekomst.

Voorzitter, GroenLinks gaat niet instemmen met dit voorstel wat naar onze mening vooral parkeerpopulisme is. Op het eerste gezicht lijkt het een zeer simpele oplossing voor het ingewikkeld probleem van lagere bezoekersaantallen en leegstand in de binnenstad., maar al snel zal blijken dat het geen oplossing is. Het College zelf geeft dit aan, onderzoeken geven het aan en experimenten laten het ook zien. Het kost €300.000 aan parkeeropbrengsten zonder dat het ook maar iets oplost.

Voorzitter, ik kom tot een afronding en dat is het indienen van het volgende amendement. In de verordening parkeertarieven 2019 worden nog allerlei andere zaken vastgesteld naast het verlagen van het parkeertarief van €1,90 naar €1,50. Dit amendement houdt in dat hoog tarief van €1,90 per uur in 2019 gehandhaafd blijft net zoals het maximum van €3,80 per dag dat voor bepaalde parkeerterreinen geldt. Voor de rest blijven de overige wijzigingen van de verordening parkeertarieven 2019 die het College voorstelt in stand.

Antwoord schriftelijke vragen GroenLinks Oosterhout over Lievenshove | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks Oosterhout 15-10-2018 00:00

Op 19 september jl. hebt u schríftelijke vragen ex art. 39 van het Reglement van Orde van de Oosterhoutse gemeenteraad gesteld over de sluiting van Lievenshove. Wij beantwoorden uw vragen als volgt.

Vraag 1. In de beantwoording van een eerdere vraag betreffende de financiële effecten voor de gemeente Oosterhout, geeft u aan dat de verantwoordelijkheid wordt bepaald door het woonplaatsbeginsel. Volgens GroenLinks treedt dit beginsel pas op zijn vroegst in werking in 2020. Daarom nogmaals de vraag: Wat zijn de financiële effecten van de sluiting voor de gemeentelijke begroting? Antwoord 1. Het woonplaatsbeginsel is met de Jeugdwet in 2015 ingevoerd. Dit beginsel houdt in dat de gemeente waar de ouders met het gezag over de jeugdige verblijven (financieel) verantwoordelijk is. De gemeenten worden hiervoor gefinancierd op basis van een objectief verdeelmodel. Alleen voor jeugdigen die onder voogdij staan van een Gecertificeerde Instelling of die de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt geldt dat de werkelijke verblijfsplaats uitgangspunt is. Dit wordt gefinancierd op basis van historisch gebruik (werkelijk gebruik met peildatum 2 jaar terug). Dat betekent dat wij in 2018 hiervoor middelen krijgen gebaseerd op het werkelijk gebruik in 2016. In 2020 wordt dit woonplaatsbeginsel aangepast. Tot die tijd geldt bovenstaande regeling. Sluiting van Lievenshove in het jaar 2018 geeft dan het volgende financiële effect: * Voor jeugdigen tot 18 jaar, waarvan de ouders het gezag dragen en woonachtig zijn ín Oosterhout, blijft Oosterhout bij overplaatsing naar een andere locatie verantwoordelijk. De kosten blijven gelijk. * Voor jeugdigen van 18 jaar en ouder en jeugdigen die onder voogdij staan van een Gecertificeerde Instelling, wordt die gemeente verantwoordelijk waar de locatie van de jeugdhulpinstelling is gehuisvest. Gemeente Oosterhout zal deze kosten dan niet meer dragen, maar dit wordt met het verdeelmodel te zijner tijd ook weer in mindering gebracht op het budget dat Oosterhout hiervoor ontvangt. Onduidelijk is nog hoe dit uiteindelijk afgerekend zal worden met de aanpassing van het woonplaatsbeginsel in 2020.

Vraag 2. Hoeveel jongeren die woonachtig zijn op Lievenshove staan daadwerkelijk ingeschreven in de gemeente Oosterhout? Antwoord 2. Alle jeugdigen die op Lievenshove verblijven worden ingeschreven in de gemeente Oosterhout op het adres van Lievenshove. De (financiële) verantwoordelijkheid van de gemeente wordt echter bepaald op basis van het hierboven beschreven woonplaatsbeginsel. Van de jeugdigen die op dit moment op Lievenshove verblijven, vallen er 15 (peildatum eind augustus 2018) onder de verantwoordelijkheid van de gemeente Oosterhout.

Vraag 3. Op maandag 17 september, heeft GroenLinks Oosterhout signalen ontvangen die duiden op een acuut veiligheidsrisico. a. Kunt u de veiligheid van de jongeren, immers toch inwoners van Oosterhout, garanderen? Hoe? b. Kunt u de veiligheid van de medewerkers garanderen? Hoe? Antwoord 3. Er bestaan zorgen over de risico’s op korte en lange termijn, dat is ook de reden dat de Raad van Bestuur van Juzt besloten heeft om de jongeren te gaan verplaatsen naar andere locaties. Totdat de verhuizing heeft plaatsgevonden wordt er additioneel geïnvesteerd op de veiligheid van jongeren en de medewerkers door het inzetten van extra interventie medewerkers en beveiligingspersoneel.

Vraag 4. Begin september zijn er twee operationeel interimmanagers aan de slag gegaan bij Juzt, locatie Lievenshove. Deze managers hebben per 14 september hun opdracht teruggegeven. Is dit gegeven bekend bij het College? Wie heeft op dit moment de dagelijkse leiding over de locatie Lievenshove? Antwoord 4. De gemeente Oosterhout gaat niet over het management van Juzt. Het is ons bekend vanuit de Raad van Bestuur Juzt dat 2 operationele interimmanagers (overigens 2 maal parttime) hun opdracht hebben teruggegeven. De Raad van Bestuur van Juzt heeft ons verzekerd dat er voorzien wordt in de dagelijkse leiding van de locatie en neemt haar verantwoordelijkheid.

Vraag 5. In hoeverre is de Inspectie die verantwoordelijk is voor het toezicht bij Juzt betrokken bij de gang van zaken rondom Lievenshove? Antwoord 5. Samen met gemeente Breda en Oosterhout en Juzt heeft er een gesprek plaats gevonden met de Inspectie waarbij volledige onderlinge transparantie over het plan van aanpak is afgesproken. De Inspectie toetst op de nakoming en eventuele veranderingen van het plan van aanpak. Op korte termijn zal er een vervolg gesprek plaatsvinden tussen Juzt, Inspectie en gemeenten Breda en Oosterhout. Zo blijven wij gezamenlijk de kwaliteit en veiligheid monitoren.

Vraag 6. Bij de beantwoording van eerdere artikel 39 vragen van GroenLinks over Lievenshove gaf uw College aan in gesprek te zijn met de directie van Het Driespan. Kunt U ons reeds aangeven wat de toekomstplannen zijn m.b.t. het WarandeCollege? Blijft deze school op de huidige locatie gehuisvest? Antwoord 6. Nee, wij kunnen nog niet aangeven wat de toekomstplannen zijn met betrekking tot het Warande College. Wij zitten op korte termijn met het Warande College aan tafel om met elkaar de mogelijkheden en ontwikkeling te bespreken.

Vraag 7. In december sluit de locatie Lievenshove. De jongeren worden dan verdeeld over twee locaties van Juzt: Krabbebossen in Rijsbergen en De Vliethoeve in Kortgene. Hoe is de verdeling van jongeren over deze locaties? Worden de huidige groepen in zijn geheel verhuisd of wordt er individueel gekeken naar wat de beste locatie is? Antwoord 7. De Raad van Bestuur van Juzt heeft ons aangegeven dat de definitieve verdeling over alternatieve locaties van Juzt nog moet worden bepaald. Dit vanuit de doelstelling om per 1 december 2018 alle jongeren te hebben verplaatst. Of, en in hoeverre dit haalbaar is wordt de komende weken besloten. Uitgangspunt is dat per jongere wordt bekeken of het huidige zorgaanbod nog voldoet aan de actuele zorgvraag.

Vraag 8. Twee jaar geleden kwam locatie De Vliethoeve in het nieuws omdat de situatie aldaar onveilig was. Er werd toen één van de drie groepen gesloten. Is uw College hiervan op de hoogte? Wat is de huidige stand van zaken m.b.t. de veiligheid op deze locatie? Kan Juzt de veiligheid na 1 december op beide locaties garanderen? Antwoord 8. Een van de groepen op de locatie Vliethoeve werd gesloten, omdat er op dat moment onvoldoende personeel was en de veiligheid hiermee niet gewaarborgd kon worden. Inmiddels wordt hier weer in voorzien en is naar het oordeel van de Raad van Bestuur van Juzt het zorg- en werkklimaat zeer sterk verbeterd. Wij houden natuurlijk een vinger aan de pols.

Inbreng GroenLinks Oosterhout raadsvergadering 25 september 2018 | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks D66 VVD Oosterhout 26-09-2018 00:00

In de raadsvergadering van 2 juli heeft GroenLinks een achttal mondelinge vragen gesteld. GroenLinks heeft het woord gevoerd over de blijvers-, starters- en duurzaamheidslening, de verkeerslichten op de hoek Bredasweg-Ridderstraat en het regionaal beleidsplan van de politie.

Mondelinge vraag overbodige bewegwijzering (Van der Zanden)

Voorzitter, in Oosterhout zijn door de gemeente op een flink aantal plaatsen wegwijzers weggezet, die verwijzen naar plekken in Oosterhout zoals het Speelgoedmuseum, het ziekenhuis etc. Op verschillende plaatsen staan ook nog bordjes die de weg wijzen naar het "Psychiatrisch Centrum Oosterhout" dat inmiddels al enkele jaren geleden gesloten is.

Naar onze mening is het dan ook tijd om deze plaatselijke wegwijzers weer bij de tijd te brengen en de overbodige bordjes te verwijderen. Graag horen wij hierop een reactie van de wethouder.

 

Mondelinge vraag over onderhoudstoestand pand Zandheuvel 49 (Van der Zanden) Voorzitter, het pand "Zandheuvel 49" naast het Speelgoedmuseum in Oosterhout is al vele jaren in het bezit van de gemeente Oosterhout. Van buiten ziet deze voormalige buurtwinkel van de familie van Bekhoven er steeds slechter uit wat het onderhoud betreft. Goed onderhouden gebouwen zijn alleen maar goed voor het leefklimaat in en aanzicht van een wijk. De gemeente heeft daarin zeker een voorbeeldfunctie.

* Is de wethouder het met GroenLinks eens dat het pand "Zandheuvel 49" op dit moment geen visitiekaartje is voor Oosterhout? * Kan de wethouder aangeven of de gemeente Oosterhout van plan is om het achterstallig onderhoud in dit pand weg te werken? * Kan de wethouder aangeven wat de plannen zijn die de gemeente Oosterhout met dit pand heeft?

 

Subsidie aanvragen via website gemeente met eHerkenning (Van der Zanden) Voorzitter, wanneer burgers van Oosterhout subsidie willen aanvragen voor een kleinschalige activiteit dient dit te gebeuren via de website van de gemeente Oosterhout met een DigiD. Wanneer een burgerinitiatief zich echter formaliseert tot een stichting hebben wij begrepen dat een dergelijke aanvraag niet meer met DigiD aangevraagd kan worden, maar dat dient dit te gebeuren met eHerkenning. Hiervoor moet dan eerst een eHerkenning worden aanvraagd bij één van de vele private partijen die dit aanbieden. Hier zijn ook kosten aan verbonden. Dit proces en de bijbehorende kosten zijn juist voor kleinschalige stichtingen een extra drempel om subsidie aan te vragen.

* Kan de wethouder aangeven waarom kleinschalige stichtingen niet gewoon via DigiD een subsidieaanvraag op de website van de gemeente Oosterhout kunnen doen en hier het ingewikkeldere en duurdere systeem van eHerkenning voor nodig is? * Is de wethouder het met GroenLinks is dat hierdoor voor kleinschalige stichtingen juist extra regels in het leven geroepen worden, terwijl we als gemeente juist het aantal regels willen verminderen? * Is de wethouder bereid om te kijken of bij het zojuist genoemde voorbeeld een subsidieaanvraag ook gewoon mogelijk is volgens de eenvoudigere DigiD methode die ook niet leidt tot extra kosten voor een stichting?

 

Inrichtingsplan Hoogstraat (Van der Zanden) Voorzitter, op 29 november 2017 heeft het College in een brief aan de raad aangegeven dat er een inrichtingsplan opgesteld gaat worden voor de Hoogstraat. De bedoeling is om in het tweede kwartaal van 2018 te komen met een inrichtingsplan. In februari 2018 is er nog een bijeenkomst geweest voor de verschillende partijen die hierbij betrokken zijn. Wij hebben begrepen dat er hierna niet meer over dit project gecommuniceerd is.

•    Kan de wethouder aangeven wat op dit moment de stand van zaken is betreffende het inrichtingsplan van de Hoogstraat? •    Wanneer zal voor de uitvoering van het inrichtingsplan een krediet aangevraagd gaan worden?

 

Thuisvester- Dr Janssenslaan (Van der Pluijm)

In maart 2018 heeft GroenLinks vragen gesteld over gebreken in de te slopen flats van Thuisvester in Slotjes-Midden. Huurders in deze flats hebben de grootste moeite om hun woning warm te krijgen. Zij kunnen via Thuisvester elektrische kachels lenen, maar de extra kosten hiervoor worden niet vergoed.

Het college gaf destijds aan dat zij (en ik citeer) zich kan voorstellen dat de hiermee gepaard gaande kosten een belemmering kunnen vormen om van het aanbod gebruik te maken. (einde citaat) Het college gaf aan dat dit besproken zou worden met Thuisvester.

Voorzitter, nu de dagen weer kouder worden, vraagt GroenLinks zich af óf dit overleg al heeft plaatsgevonden en wat de uitkomsten hiervan zijn.

 

Fietsenstalling busstation (Van der Pluijm)

Veel Oosterhouters maken gebruik van de fiets om het busstation aan de Leijsenhoek te bereiken. Dat is positief. Helaas zit er ook een negatieve kant aan. Er worden namelijk dagelijks tientallen fietsen buiten de stalling geplaatst. Zo is het voor reizigers moeilijk om hun eigen fiets wél in de stalling te plaatsen.

Een van onze fractieondersteuners heeft ter plaats gesproken met reizigers en buschauffeurs en kreeg verschillende oorzaken aangereikt. Denk bijvoorbeeld aan de vele zwerffietsen die op het busstation staan, maar ook het feit dat het moeilijk is om 2 fietsen naast elkaar te plaatsen en dat het plaatsen van een fiets op de 'bovenste verdieping' veel moeite kost. Zeker als het om een e-bike gaat.

- Is het college op de hoogte van deze situatie?

- Ziet het college ook dat het met name moeilijk is om de fietsen op de bovenste rij te plaatsen?

- Wat gaat het college doen om deze overlast te voorkomen?

 

Dataonderzoek Oosterheide (Demir)

Voorzitter, de gemeente Oosterhout is een groot data-onderzoek begonnen in een aantal buurten van oosterhout, allemaal in de wijk Oosterheide en met die data probeert de gemeente uit te wijzen welke mogelijke problemen er kunnen gaan spelen op het gebied van veiligheid. Onze fractie heeft onlangs schriftelijke vragen over de pilot in Oosterheide, omdat wij benieuwd zijn naar de uitkomsten van het onderzoek en omdat wij het als fractie heel belangrijk vinden om te controleren of de privacy van de inwoners wel voldoende is gewaarborgd. Die vragen zijn onlangs beantwoord. Hieruit blijkt dat er voldoende is nagedacht over de privacy van onze inwoners. Wel hebben wij een aanvullende vraag op onze schriftelijke vragen.

In juli 2017 is de projectopdracht vastgesteld door het College voor deze pilot. Hoe staat het er op dit moment voor met de pilot en wanneer krijgen wij de uitkomsten van de pilot?

 

Stille kermis (Demir)

Voorzitter, De stille kermis is een middag van 1 tot 5 speciaal voor zowel kinderen als volwassenen die graag op een rustige manier (zonder al te veel prikkels) kermis willen vieren. De kermis in Oosterhout moet er voor iedereen zijn. Daarom is het ook goed dat we de stille kermis hebben. Zo hebben mensen met een beperking of bijvoorbeeld autisme, epilepsie etc Ook een fijne kermisdag. De kermis valt vaak in een vakantieperiode, waardoor kinderen de hele middag kunnen genieten van de stille kermis. Dit jaar viel de kermis in een reguliere schoolweek. Het zou dan meer voor de hand liggen dat de stille kermis in het weekend of op een woensdagmiddag plaatsvindt. Daarom vraagt onze fractie zich het volgende af.

Is de wethouder het met mij eens dat de kermis er voor iedereen moet zijn en daarom heel erg rekening gehouden moet worden met de toegankelijkheid tot zulke speciale middagen zoals de stille kermis? En kan de wethouder aangeven dat er rekening gehouden gaat worden met het dagdeel waarop de stille kermis plaatsvindt in de aankomende edities?

 

Verkeerslichten Bredaseweg-Ridderstraat (Van der Pluijm)

Dat de druk op de Bredaseweg voorbij het Wilhelminakanaal groot is en toeneemt, dat mag voor niemand in Oosterhout een verrassing zijn. Zeker met de ontwikkelingen in de omgeving, zoals de ontwikkeling van de Wilhelminahaven, zal de drukte op de Bredaseweg de komende jaren alleen maar toenemen.

In principe is GroenLinks voorstander van maatregelen die de verkeerdrukte laten afnemen én de luchtkwaliteit laten toenemen. Toch zetten wij onze vraagtekens bij dit specifieke voorstel.

De fractie van GroenLinks vreest namelijk dat we de problemen met dit voorstel slechts verplaatsen van de Bredaseweg, naar de Wilhelminalaan. Immers, wanneer we meer prioriteit geven aan noord-zuid verkeer, dan stropt het verkeer op de Wilhelminalaan richting het centrum en vice versa juist op. Zeker als we ook meenemen dat ook in de nabijheid van deze verkeersader een nieuwe wijk wordt ontwikkeld.

Voorzitter, het college geeft aan dat er met het berekenen van de wachttijden rekening is gehouden met de bouw van de Zwaaikom en dat er zelfs nog is gerekend met het oude model. De wachttijden zouden onder de norm van 120 seconden blijven. Dit klinkt mooi, maar betekent wel dat het aantal auto's op met name de Wilhelminalaan ernstig kan toenemen. Met name voor bewoners van Vrachelen die naar het centrum willen, betekent dat een verslechtering. En dan hebben we het nog niet over de luchtkwaliteit op de Wilhelminalaan.

Waar de fractie van GroenLinks zich verder zorgen om maakt is de combinatie van de grotere wachttijd, meer stilstaande auto's op de Wilhelminalaan en de openingstijden van Sluis 1. Deze Sluis gaat namelijk ook open voor het vaarverkeer tijdens de spits. Zelfs wanneer de nieuwe verkeerslichtenregeling er niet toe leidt dat auto's stilstaan op de brug, kan dit een extra lange wachttijd betekenen. GroenLinks is in het algemeen benieuwd of weleens met Rijkswaterstaat besproken is om de sluis tijdens de spits gesloten te houden voor vaarverkeer om zo de doorstroming op de weg te verbeteren. Zo nee, kan de portefeuillehouder dan aageven waarom en kan zij toezeggen of dit in de nabije toekomst wel gepland staat?

Tot slot, voorzitter, wil GroenLinks het nog even hebben over de herkomst van het verkeer. Het college geeft bij haar beantwoording van de sjabloonvragen aan dat het voor het functioneren van de verkeerslichten niet relevant is waar het verkeer vandaan komt. Tja, dat is natuurlijk een waarheid als een koe. Maar het is wél relevant als je de verkeersdruk op de weg wilt verminderen.

Kennelijk is wel onderzocht wat de herkomst en bestemming is van het verkeer op de Bredaseweg, maar dit wordt pas in het kader van het mobilieitsplan gedeeld met de raad. Volgens de fractie van GroenLinks is dat te laat, aangezien dit onderwerp nu pas op de agenda staat. Immers, als blijkt dat een substantieel deel van het verkeer over de Bredaseweg afkomstig is uit Teteringen en naar bijvoorbeeld het noorden van Oosterhout moet, dan is een andere verkeerslichtenregeling wellicht niet de beste oplossing. Wij zijn benieuwd of de wethouder kan aangeven waarom dit niet meegenomen is.

Voorzitter, al met al voelt het alsof deze nieuwe regeling puur een tijdelijk lapmiddel is om tegemoet te komen aan de eisen van de Raad van State. GroenLinks vraagt zich nadrukkelijk af of dit niet gaat betekenen dat de regelingen of verkeerssituatie niet in de nabije toekomst wéér aangepast moet worden. Bijvoorbeeld vanwege het nieuwe mobiliteitsplan en andere ruimtelijke ontwikkelingen in de omgeving, zoals de aanpassing van het Arendsplein. Wij hopen dat de wethouder onze zorgen weg kan nemen.

 

Duurzaamheids-, starters- en blijverslening (Van der Pluijm)

De starterslening, duurzaamheidslening én de blijversleningen zijn belangrijke regelingen voor Oosterhouters die een huis willen kopen of hun huis willen aanpassen voor de toekomst. Dat de ene regeling populairder is dan de andere, dat blijkt. De raad heeft het budget voor de duurzaameheidslening immers als voor het reces moeten aanvullen, terwijl de blijverslening sinds maart 2017 slechts 1 keer is aangesproken.

Dat betekent voor de fractie van GroenLinks echter niet dat de blijverslening minder belangrijk is. Het is immers een prima regeling die het Oosterhouters mogelijk maakt om hun huis toekomstbestendig te maken én om hen langer thuis te laten wonen. Zo blijven de maatschappelijke kosten op langere termijn bovendien lager. Een win-win situatie dus. Wat GroenLinks betreft, blijft de blijverslening dus. Vandaar ook het amendement dat wij hiertoe samen met VVD hebben ingediend.

Wel is GroenLinks van mening dat er wat meer ruchtbaarheid gegeven kan worden aan de bekendheid van deze lening. De motie van D66 die hierin voorziet, zullen wij daarom ook ondersteunen.

Dan de duurzaamheidslening. Gezien de populariteit, ik haalde het al eerder aan, voorziet deze ook in een duidelijke behoefte bij de Oosterhouter. Wel stellen wij onze vraagtekens bij het alleen nog beschikbaar stellen van deze lening voor isolatie, zoals het college voorstelt.

Zeker, voorzitter, de grootste winst bij het verduurzamen van een huis valt inderdaad te halen bij isolatie. Dit werkt energiebesparend en je kunt daarmee een enorme winst boeken. Maar, de fractie van GroenLinks vindt dit iets te beperkt van het college. Immers, de komende jaren komt er nog veel meer op ons af. Denk bijvoorbeeld aan het gasloos maken van de huizen.

Volgens de fractie van GroenLinks is het dan ook goed om de duurzaamheidslening hiervoor ook in te kunnen zetten. Zodat Oosterhouters die al een energiezuinig huis hebben, deze lening wél kunnen gebruiken voor het aanleggen van zonnepanelen. Wij zien ook dat een maximering van het te lenen bedrag daar op zijn plek is, maar dat er ook meen groter bedrag beschikbaar moet zijn. Er ligt nu eenmaal een enorme uitdaging om onze stad te verduurzamen. Dat schemert duidelijk door in de amendementen die wij hierover samen met VVD indienen.

 

Veiligheidsplan politie (Demir)

Onze fractie heeft kennis mogen nemen van het concept Regionaal Beleidsplan politie-eenheid Zeeland-West-Brabant (RBP). Het doel hiervan is het bepalen van de beleidsdoelstellingen voor de komende jaren met betrekking tot de uitvoering van de politietaak in deze regio. Dit beleidsdocument is dus erg belangrijk voor de focus en de aanpak op het gebied van veiligheid.

Wat direct opvalt is dat het concept Beleidsplan niet erg veel afwijkt van het huidige plan dat wij kennen. In het huidige beleidsplan staan thema’s zoals 1. WOS (woninginbraak, overvallen en straatroof) 2. Uitgaansgeweld en huiselijk geweld 3. Overlast en criminaliteit door jeugdgroepen 4. Ondermijnende criminaliteit en 5. Veiligheidsbeleving. In het concept beleidsplan zijn 3 beleidsprioriteiten aangegeven; 1. aanpak ondermijnende criminaliteit 2. Zorg en veiligheid en 3. De aanpak van cybercrime. Huiselijk geweld wordt in het concept beleidsplan geschaard onder zorg en veiligheid en WOS wordt onder lokale thema’s geschaard waardoor dit plan ruimte laat om dit lokaal op te pakken.

Dit beleidsplan is een regionaal beleidsplan en geldt daarmee voor de gehele regio. Het is goed dat we een regionaal beleidsplan hebben. Er zijn onderwerpen die je niet alleen lokaal kan aanpakken en dan is samenwerking in de regio goed. Daarbij voorkom je het zogeheten waterbedeffect: bepaalde problemen worden in een stad wel aangepakt en in de andere niet waardoor je een verschuiving kan zien van de vestiging van de criminele activiteiten. Door het beleid regionaal op te pakken kan dat effect voorkomen worden.

Voorzitter, wel is onze fractie van mening dat het merendeel van de thema’s die zojuist zijn opgesomd thema’s zijn die het beste lokaal opgevangen kunnen worden. Daarmee bedoelen wij dat bepaalde problemen beter aangepakt kunnen worden als we in Oosterhout kiezen voor een strakkere aanpak met kortere lijntjes.

Sta mij toe om hiervan een aantal punten te benoemen.

Voorzitter bijvoorbeeld als we het hebben over de wijkagenten in de stad constateren wij dat de wijkagent steeds minder tijd heeft om aanwezig te zijn in de wijk en het gesprek aan te gaan met de bewoners van die wijk. Wat ons betreft is de wijkagent een zeer belangrijk middel om problemen in een vroeg stadium aan te gaan. Allereerst kunnen zij overtredingen en strafbare feiten eerder constateren omdat ze rondlopen in de wijk. Daarnaast is het bewezen dat de drempel voor bewoners lager is om in gesprek met de wijkagent aan te geven wat er speelt in de wijk. Hierdoor zouden problemen van bijvoorbeeld huiselijk geld of ondermijnende criminaliteit al in een vroeger stadium op de radar kunnen komen.

Voorzitter, wat mijn fractie daarnaast een belangrijk aandachtspunt vinden is dat op sommige dagdelen er geen politievoertuig uit Oosterhout beschikbaar is om naar een noodmelding te gaan. Er wordt dan een voertuig uit Breda opgeroepen met politieagenten uit Breda. Dit komt vaak voor en op sommige dagdelen, vooral nacht, is dit zelfs zo ingepland. Voorzitter, wat ons betreft is dit een slechte zaak. De politie in Breda zal minder binding hebben met de inwoners en kent het hier ook minder. Wij beseffen dat dit deels te maken heeft met de centralisering van de politie, maar dat hoeft in Oosterhout niet door te slaan. Wij zien het liefst politieagenten uit Oosterhout voor onze problemen.

Voorzitter, wij beseffen dat dit deels een kwestie van het rijk is, omdat er meer geldmiddelen beschikbaar moet worden gesteld en bezuinigingen op dit gebied hebben hier niet aan meegewerkt. Wel zijn wij van mening dat de zojuist genoemde problemen deels voorkomen kunnen worden door in gesprek te gaan met de politie en te spreken over de focus van de politie. Die focus zou wat onze fractie betreft, nogmaals, meer in de wijken moet zijn. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat naast de regionale samenwerking ook korte lijntjes zijn met organisaties zoals een buurtpreventie, veilig thuis.

Een belangrijk thema waarbij het goed is dat het ook regionaal wordt opgepakt is ondermijnende criminaliteit; goed dat het weer een van de hoofdthema’s is. Ondermijnende criminaliteit is een groot probleem en mijn fractie vindt het een goede zaak dat dit weer een van de hoofdthema’s is waar de focus op wordt gelegd. Zoals zojuist al is benoemd, vinden wij een lokale aanpak hiervoor ook erg belangrijk.

Voorzitter, de reactie op het concept beleidsplan is wat ons betreft prima. Wij zijn tevreden met het feit dat het regionaal beleidsplan genoeg ruimte open laat om problematiek lokaal aan te pakken. Dat maakt ons meerjarenplan integrale veiligheid nog belangrijker en de aanpak van de lokale problematiek zijn zaken die in ons meerjarenplan integrale veiligheid dan ook zeer uitdrukkelijk naar voren moeten komen. Hierbij wil ik dan ook een oproep doen aan de portefeuillehouder om goed n te denken over de taakverdeling van de politie in Oosterhout. Het is namelijk goed dat het regionaal beleidsplan ruimte laat om de uitdagingen op het gebied van veiligheid die we hebben in Oosterhout lokaal te bestrijden, maar dat kan alleen met een strakkere aanpak met kortere lijntjes in de wijken.

Schriftelijke vragen GroenLinks over Lievenshove | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks Oosterhout 20-09-2018 00:00

Op 5 september j.l. heeft u vragen van GroenLinks betreffende Lievenshove beantwoord, waarvoor dank. Op basis van deze beantwoording en op basis van nieuwe informatie heeft de fractie van GroenLinks de volgende (aanvullende) vragen:

In de beantwoording van een eerdere vraag betreffende de financiële effecten voor de gemeente Oosterhout, geeft u aan dat de verantwoordelijkheid wordt bepaald door het woonplaatsbeginsel. Volgens GroenLinks treedt dit beginsel pas op zijn vroegst in werking in 2020. Daarom nogmaals de vraag: Wat zijn de financiële effecten van de sluiting voor de gemeentelijke begroting? Hoeveel jongeren die woonachtig zijn op Lievenshove staan daadwerkelijk ingeschreven in de gemeente Oosterhout? Onlangs heeft GroenLinks Oosterhout signalen mogen ontvangen die duiden op een acuut veiligheidsrisico. Kunt u de veiligheid van de jongeren, immers toch inwoners van Oosterhout, garanderen? Hoe? Kunt u de veiligheid van de medewerkers garanderen? Hoe? Hoe rijmen de door ons ontvangen signalen met het gegeven dat “kwaliteit en veiligheid reeds een harde voorwaarde is”, zoals u bij beantwoording van de eerder gestelde artikel 39 vragen heeft gesteld? Begin september zijn er twee operationeel interimmanagers aan de slag gegaan bij Juzt, locatie Lievenshove. Deze managers hebben per 14 september hun opdracht teruggegeven. Is dit gegeven bekend bij het College? Wie heeft op dit moment de dagelijkse leiding over de locatie Lievenshove? In hoeverre is de Inspectie die verantwoordelijk is voor  het toezicht bij Juzt betrokken bij de gang van zaken rondom Lievenshove? Bij de beantwoording van eerdere artikel 39 vragen van GroenLinks over Lievenshove gaf uw College aan in gesprek te zijn met de directie van Het Driespan. Kunt U ons reeds aangeven wat de toekomstplannen zijn m.b.t. het WarandeCollege? Blijft deze school op de huidige locatie gehuisvest? In december sluit de locatie Lievenshove. De jongeren worden dan verdeeld over twee locaties van Juzt: Krabbebossen in Rijsbergen en De Vliethoeve in Kortgene. Hoe is de verdeling van jongeren over deze locaties? Worden de huidige groepen in zijn geheel verhuisd of wordt er individueel gekeken naar wat de beste locatie is? Twee jaar geleden kwam locatie De Vliethoeve in het nieuws omdat de situatie aldaar onveilig was. Er werd toen één van de drie groepen gesloten. Is uw College hiervan op de hoogte? Wat is de huidige stand van zaken m.b.t. de veiligheid op deze locatie? Kan Juzt de veiligheid na 1 december op beide locaties garanderen?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.