Nieuws van politieke partijen over Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS inzichtelijk

13 documenten

Achtergronden bij de val van het College / Column Hans de la Mar

Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Westerveld 16-10-2019 09:01

Het college is gevallen omdat Progressief Westerveld het vertrouwen in de twee andere collegepartijen heeft opgezegd. Dat opzeggen was de afsluiting van een proces waarin we langzaam maar zeker uit de coalitie zijn geduwd. De fractie heeft in grote lijnen de onderstaande conclusies getrokken.

Er bleken twee fundamentele tegenstellingen tussen onze fractie en de twee partners: lelieteelt en de verhouding fractie-college.

Wat betreft de lelieteelt kwamen we steeds meer alleen te staan in de coalitie. De steun om nog iets te doen aan spuitvrije zones was vrijwel verdwenen. DSSW en Gemeentebelangen wilden er eigenlijk niet meer van weten. Het voortbestaan van het college heeft hierover een paar maal aan een zijden draadje gehangen. Mede door de immer voortdurende laksheid van het college is het nooit tot een definitief standpunt over de lelieteelt gekomen. In een bespreking tussen de fractievoorzitters duidde Jannie Mones (Gemeentebelangen) de val van het college: “Het komt allemaal door het gedoe over de lelieteelt.” Drie partijen die in de verkiezingscampagne een hoofdpunt maakten van het terugdringen van de lelieteelt, hebben samen een college gevormd. Binnen een jaar na de verkiezingen was dit punt bij twee van de drie als sneeuw voor de zon verdwenen.

Ook over de rol van de fractie verschillen we van mening met de coalitiepartners. Progressief Westerveld heeft een actieve fractie. We zoeken dingen uit, gaan de boer op om met ideeën op te doen en meningen te horen en hebben dus ook een actieve inbreng in de raad. Dat werd door onze coalitiegenoten maar matig gewaardeerd. “We lieten het college niet schitteren” verweet Geke Kiers (DSSW) ons. “Het moet geen PW-feestje worden” was het commentaar van wethouder Jelle de Haas (Gemeentebelangen) toen we een amendement bespraken om extra geld voor duurzaamheid beschikbaar te stellen. DSSW en Gemeentebelangen stelden zich volgzaam naar het college op en kwamen vrijwel nooit zelf met voorstellen. Daardoor viel onze rol nog meer op.

Daar kwam bij dat het college heel veel moeite had om met voorstellen te komen. Het ambtenarenapparaat en het college waren duidelijk niet op elkaar ingespeeld. Van alle plannen en voorstellen uit het coalitieakkoord was na ruim een jaar nog maar bitter weinig terecht gekomen, als er al naar gekeken was. Onze grootste kritiek op onze wethouder en op het college betrof niet het uitblijven van een standpunt over de lelieteelt, maar over het sowieso uitblijven van besluiten.  Duurzaamheid, energietransitie, armoedebeleid, het betrekken van jongeren bij de politiek, bevorderen van innovaties bij lokale werkgelegenheid, toegankelijkheid van de arbeidsmarkt, instellen van een zorgoverleg, instellen stuurgroep biogas, milieuhandhaving: er gebeurde vrijwel niets.

We waren enthousiast toen we aan het college begonnen: nu konden we laten zien dat er ook een ander gemeentebeleid mogelijk was. Daar is niets van terecht gekomen. We hadden gehoopt dat we met een nieuwe wethouder een frisse start konden maken en eindelijk dingen voor elkaar zouden gaan krijgen. Zover is het niet gekomen.

We staan er nu weer naast, we zijn weer in de oppositierol beland.

We hadden onze mond kunnen houden. We hadden minder actief kunnen zijn. We hadden verkiezingsbeloften kunnen relativeren. We hadden dan misschien nog in het college gezeten. Maar daarvoor zijn we niet de politiek ingegaan.

U zult de komende jaren nog veel van ons horen!

Lastenverhoging burgers getemperd

Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS CDA Westerveld 10-07-2019 12:54

Toen de voorjaarsnota door het College aan de Raad werd toegezonden, was het financiële perspectief voor de gemeente Westerveld, evenals voor heel veel andere gemeenten, problematisch. Door een opeenstapeling van eenmalige tegenvallers en externe factoren kon het College niet anders dan de Raad voor te stellen de OZB weer te verhogen na de verlaging van twee jaar geleden. Ook een relatief sterke verhoging van de Toeristenbelasting leek onvermijdelijk.

Korte tijd voor de behandeling van de Voorjaarsnota in de Raad ontving de gemeente de zogenaamde Meicirculaire van de Rijksoverheid. Doorrekening van de daarin aangegeven cijfers leidde gelukkig tot een wat positiever beeld. Voor een deel is die "meevaller" nodig om de extra kosten van een aantal belangrijke zaken te kunnen opbrengen. Maar op initiatief van Progressief Westerveld werd bij de behandeling van de Voorjaarsnota op 9 juli een door de drie coalitie-partijen ingediende motie aangenomen, waarin het College wordt verzocht om - als 'dit perspectief bij het opstellen van de begroting 2020 niet wezenlijk veranderd is' - bij het opstellen van de begroting 2020 de verhoging van de OZB zodanig te temperen dat de woonlasten met maximaal 25 Euro worden verhoogd zodat de burgers er per saldo deze collegeperiode niet op achteruitgaan'.

Samen met het CDA diende Progressief Westerveld een amendement in, waarin ook de verhoging van de Toeristenbelasting werd getemperd. Voorgesteld was om de Toeristenbelasting te verhogen van 1,10 Euro naar 1,50 Euro per persoon per overnachting. Het raadsbreed aangenomen amendement van CDA en PW beperkt dat nu tot een verhoging naar 1,25 Euro per persoon per nacht.

Een ander amendement van Progressief Westerveld schrapte de kosten voor een onderzoek naar de N855 ad Euro 35.000 en kende dit bedrag toe aan de bestrijding van de Eikenprocessierups.

En tenslotte werd middels een amendement van Progressief Westerveld voor 2020 de inzet van het college om de uitgaven voor het Sociaal Domein terug te dringen gesteund. Daarvoor zijn ingrijpende maatregelen nodig. Om frictiekosten, onderzoeken en tijdelijke inhuur mogelijk te maken willen we een reserve Herstructurering Sociaal Domein instellen, waarin we jaarlijks € 100.000,-- willen storten. Ter dekking van de extra uitgaven voor Stichting Toeristische Promotie Westerveld (STPW) ten gevolge van de motie van Gemeentebelangen Westerveld verhogen we de uitgaven voor STPW met € 35.000,--. De dekking van deze twee uitgaven wordt gevonden door de raming van de opbrengst bouwleges en vergunningen te verhogen met € 45.000,--. Er blijken meer en grotere bouwaanvragen te zijn. De meeropbrengst 2018 bedroeg € 278.000,-- Een bescheiden verhoging van de raming van de opbrengst lijkt ons daarom verantwoord. Voorts verlagen we de lasten van SSC-ONS. In de voorjaarsrapportage is per abuis geen rekening gehouden met de besparingen die het college op het laatste moment nog heeft gerealiseerd. (niet uitbesteden van inkoop-functie). Hierdoor vallen de lasten € 90.000,-- lager uit.

Nieuwe uitvoeringsovereenkomst Gemeente en Welzijn Mensen Werk

Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Westerveld 16-01-2019 13:14

De raadscommissie Sociaal Domein besprak de nieuwe uitvoeringsovereenkomst 2019-2022 tussen gemeente en Welzijn MensenWerk (WMW) in de commissievergadering op 15 januari.

De leidraad van de nieuwe uitvoeringsovereenkomst met WMW is opgave- en gebiedsgericht werken. Dit betekent meer inspelen op behoeftes van inwoners en zelfredzaamheid en meedoen vergroten. In feite sluiten we op deze manier ons welzijnswerk aan op de transities in het SD. Een goede zaak vindt de fractie van Progressief Westerveld.

De omslag naar opgavegestuurd werken vergt zoals ook in de overeenkomst wordt beaamd een omslag in werken. Hiertoe is oa een intensieve communicatiestructuur tussen gemeente en WMW ingesteld. Graag wil Progressief Westerveld op de hoogte blijven van hoe deze omslag zich voltrekt. De wethouder zegde toe ons als raad te blijven informeren over de voortgang.

Een vraag die de fractie ook heeft, is hoe de resultaten benoemd gaan worden. Met andere woorden, hoe weten we wat de gewenste resultaten en effecten zijn? En, hoe gaan we dit meten? Hulpmiddel hierbij zijn de bouwstenen waarop het werk uitgevoerd gaat worden. Deze bouwstenen zijn de thema’s waarop het welzijnswerk nieuwe stijl gebaseerd gaan worden. Andere fracties worstelden met dezelfde vraag zo bleek. Het antwoord van de wethouder was dat juist in deze opzet het lastig is om vooraf allerlei doelstellingen vast te leggen en dat dit ook juist niet gewenst is in de nieuwe opzet.

Progressief Westerveld houdt hier vinger aan de pols de komende tijd.

Zorgen om Veilig Thuis Drenthe nog niet weg.

Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Westerveld 16-01-2019 12:18

Het was geen agendapunt in de Commissie Sociaal Domein van 15 januari 2019, maar de zorgen over Veilig Thuis Drenthe zijn bij Progressief Westerveld nog niet weg.

Dus had de fractie toch een opmerking en een verzoek bij het ingekomen stuk van Veilig Thuis Drenthe zelf.

Veilig Thuis Drenthe (VTD) is op 1 januari 2015 ontstaan uit de fusie van het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling van Bureau Jeugdzorg en het Steunpunt Huiselijk geweld van de GGD. Vanaf dat moment is VTD onderdeel van de GGD Drenthe en voor de 12 Drentse gemeenten het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling en Huiselijk Geweld.

Veilig Thuis heeft een periode van problemen achter de rug (zelfs met een ondertoezichtstelling door de inspectie) en probeert die nu achter zicht te laten. Dat lijkt inmiddels enigszins te lukken. Daarom presenteerde Veilig Thuis (ondergebracht bij de GGD Drenthe) een "Informatieve Notitie".

De opmerking. Ergens in de cijfers, die door Veilig Thuis zijn  zit een mededeling die Progressief Westerveld  blijft verontrusten, namelijk in het staatje onder 4 (Huidige stand van zaken) staat bij het onderdeel ‘Wachttijd’, dat “de gemiddelde wachttijd 10 dagen is ipv de wettelijk verlichte 5” en dat slechts 52% van de onderzoeken binnen die wettelijk verplichte 5 dagen ook daadwerkelijk start.  "Dat lijkt mij een slechte zaak", zei Michiel van de Kasteelen in zijn korte inbreng.

Hij sloot af met het verzoek: om – naar aanleiding van deze rapportage – nog meerdere vragen te kunnen stellen liefst aan de organisatie zelf. Dus stelde hij voor de GGD uit te nodigen om eens in deze Commissie hierover te komen spreken?

Extra investering Huis van Weldadigheid

Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Westerveld 26-09-2018 08:32

De gemeenteraad heeft ingestemd met een extra investering van 2 ton voor de plannen van de Maatschappij van Weldadigheid om een "Experience Centre" te ontwikkelen op de plek van de oude Tuinbouwschool in Frederiksoord.

In dit centrum kunnen de bezoekers de historische en tegenwoordige betekenis van de Maatschappij van Weldadigheid 'beleven'. Het bezoekerscentrum moet daarmee bijdragen aan de verbetering van de positie van Westerveld als recreatieve-toeristische gemeente. De provincie Drenthe het centrum ook aangemerkt als museum van provinciaal belang; en heeft het centrum daarmee een bijzondere status.

Een belangrijk onderdeel van het bezoekerscentrum is de ‘experience’ (een succesvol concept binnen de museale wereld): een plaats waar de bezoeker ‘een tijdreis maakt naar het begin van de negentiende eeuw en komt, na deze historische sensatie, terug in de eenentwintigste eeuw met een andere kijk op de sociale verantwoordelijkheid nu’. Het concept van een experience is een modern en succesvol concept binnen de museale sector. De experience zal bestaan uit een multimediaal belevingsparcours waarin: het historische verhaal van de Koloniën van Weldadigheid zal worden verteld; bezoekers kunnen ontdekken of zij voorouders hebben gehad in de Koloniën van Weldadigheid; en bezoekers bewust worden gemaakt van onze sociale verantwoordelijkheid van nu.

Het bezoekerscentrum zal 1.480 m2 groot worden, waarvan 600 m2 is bestemd voor de experience.

Voor de financiering van dit Huis van Weldadigheid kwam de Maatschappij uiteindelijk Euro 600.000 te kort. Zelf wilden zij er een extra bedrag van Euro 200.000 in steken en ook de Provincie Drenthe kwam over de brug met Euro 200.000. Vandaar het verzoek aan de Gemeente om eenzelfde extra financiering.

Geen van de fracties, ook Progressief Westerveld niet, wilde het ingediende plan en de bijbehorende extra gemeentelijke bijdrage van Euro 200.000 afwijzen. Hans de la Mar deelde de positieve houding ten opzichte van de realisatie van het Experience Centre: een veelbelovend project, belangrijk voor Westerveld in meerdere opzichten. Hij had wel nog een aantal nadere vragen bij het dekkingsplan en bij de prognoses voor de exploitatie. Ook bleven er vragen over de kosten, die er nog aan gaan komen, zoals de aanleg van het parkeerterrein. Eigenlijk bestond er bij alle partijen in de Raad hetzelfde gevoel: zijn we er met deze Euro 200.000, of gaan er nog vele extra's volgen? Uiteindelijk kon de Raad instemmen met het College-voorstel, maar sprak tegelijkertijd uit dat men graag in de nabije toekomst met de Maatschappij van Weldadigheid in gesprek wil over de inhoudelijke en financiële toekomst, de rol die de Gemeente heeft en zou moeten hebben ten opzichte van de Maatschappij.

Raadsvergadering

Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS VVD Westerveld 25-09-2018 12:31

Aanwezig voor Progressief Westerveld: Anke Oosterhuis, Michiel van de Kasteelen, Wilfred Beets en Hans de la Mar.

Relevante agendapunten: Ingekomen stukken: beantwoording vragen Progressief Westerveld over omleidingen OV; Rondvraag Progressief Westerveld inzake Zendmast Wateren; Benoeming mevr. Hornstra als Commissielid voor de VVD; Voorstel Aanpak Vitale Vakantieparken; Cofinanciering Experience Huis van Weldadigheid; Bodemkwaliteitskaart en Bodembeheer.

Onder de Ingekomen Stukken lag ter tafel de beantwoording van de Schriftelijke Vragen van Progressief Westerveld over Omleidingen Openbaar Vervoer (zie bericht eerder op deze website). Michiel van de Kasteelen reageerde op de antwoorden van het College (zie bijgevoegd document). Op zich was hij tevreden over de strekking van de antwoorden: de noodzaak tot vroegtijdige en heldere communicatie in een zo vroeg mogelijk stadium tussen Gemeente en vervoerder wordt onderschreven, en er heeft nader overleg plaatsgevonden met de vervoerder om een en ander nog beter te stroomlijnen. Wel vond hij de toonzetting van de antwoorden onnodig defensief; hij stelde dat er wel degelijk aanleiding was geweest om de vragen op deze wijze aan de orde te stellen.

Wilfred Beets bracht namens Progressief Westerveld een Rondvraag in over de Zendmast in Wateren (zie bijgevoegd document). Doel was om - nu de aanleg van de zendmast toch stil ligt in verband met de lopende rechterlijke procedure - van de gelegenheid gebruik te maken om nogmaals met KPN om de tafel te gaan zitten en te kijken naar bruikbare alternatieve locaties. Het College gaf echter aan daarvoor op dit moment geen mogelijkheden te zien.

Mevrouw S. Hornstra werd vervolgens beëdigd als lid van de Commissie Fysiek Domein en Middelen namens de VVD.

Bij de bespreking van het Voorstel Aanpak Vitale Vakantieparken Drenthe 2018-2024 gaf Hans de la Mar namens Progressief Westerveld opnieuw aan dat zijn fractie dit provinciebrede plan toejuicht en dus ook instemt met de deelname van de Gemeente Westerveld daaraan. De twee kanttekeningen, die hij eerder in de Commissie FDM maakte, herhaalde hij hier. Allereerst staat of valt de uitvoering van het plan met het al dan niet deelnemen van de vakantieparken zelf. Hans de la Mar vroeg de wethouder dan ook om de Raad in een zo vroeg mogelijk stadium te informeren over de deelnamebereidheid, zodat daaraan conclusies kunnen worden verbonden over de verdere voortgang. Wethouder Jelle de Haas zegde dat in principe toe, zij het dat hij zich nog niet wilde vastleggen op een precieze termijn.

Ten tweede had de fractie van Progressief Westerveld bezwaar tegen de bijbehorende begroting, leidend tot een bedrag van structureel Euro 123.000 in 2019 (en ook in volgende jaren). In het Bestuursakkoord was al Euro 50.000 ingeruimd hiervoor, waaruit de gemeentelijk projectleider, de beoogde trainee en de deelname aan de landelijke Stuurgroep Interventie kunnen worden betaald. Het vorige College had ook reeds een extra bijdrage van Euro 34.000 toegezegd aan de Provincie; ook daarmee kon Progressief Westerveld instemmen. Maar de additionele Euro 39.000 voor "Ambtelijke Ureninzet" was in deze vorm voor Progressief Westerveld problematisch. De andere fracties wilden echter de goedkeuring van dit voorstel niet belasten met een discussie over de wijze van begroten. Die discussie keert terug; het College-voorstel Vitale Vakantieparken werd aangenomen.

Ook de discussie over de co-financiering door de Gemeente van het Experience Huis van Weldadigheid werd voortgezet op basis van wat er in de Commissie FDM al over was gezegd. Geen van de fracties, ook Progressief Westerveld niet, wilde het ingediende plan en de bijbehorende extra gemeentelijke bijdrage van Euro 200.000 afwijzen. Hans de la Mar deelde de positieve houding ten opzichte van de realisatie van het Experience Centre: een veelbelovend project, belangrijk voor Westerveld in meerdere opzichten. Hij had wel nog een aantal nadere vragen bij het dekkingsplan en bij de prognoses voor de exploitatie. Ook bleven er vragen over de kosten, die er nog aan gaan komen, zoals de aanleg van het parkeerterrein. Eigenlijk bestond er bij alle partijen in de Raad hetzelfde gevoel: zijn we er met deze Euro 200.000, of gaan er nog vele extra's volgen? Uiteindelijk kon de Raad instemmen met het College-voorstel, maar sprak tegelijkertijd uit dat men graag in de nabije toekomst met de Maatschappij van Weldadigheid in gesprek wil over de inhoudelijke en financiële toekomst, de rol die de Gemeente heeft en zou moeten hebben ten opzichte van de Maatschappij.

In de zijlijn van bovenstaande discussie speelde zich een kleine aanvaring af tussen Wilfred Beets namens Progressief Westerveld en burgemeester Jager, die als portefeuillehouder het voorstel verdedigde. Losjes gedane suggesties over een mogelijke herinrichting van het centrum van Frederiksoord vond Wilfred Beets niet passen.

Bij het agendapunt Bodemkwaliteitskaart en Bodembeheer lag een aanvullende notitie van wethouder Doeven ter tafel, waarin hij tegemoet kwam aan de opmerkingen die Wilfred Beets bij de behandeling in de Commissie hierover namens Progressief Westerveld had gemaakt. De verlenging van de huidige Bodemkwaliteitskaart (ter voorkoming van allerlei aparte procedures voor bodemonderzoek bij ieder grondverzet) werd nu vastgesteld voor 2,5 jaar in plaats van de volle 5 jaar.

Nu verder met de samenlevingsakkoorden

Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS VVD CDA Westerveld 11-07-2018 14:05

Het bestuursakkoord, dat ten grondslag lag aan het nieuwe College, kende twee onderdelen: een aantal uitgangspunten, die voor de drie deelnemende partijen zo belangrijk waren, dat ze deze wilden vastleggen, en de inzet op Samenlevingsakkoorden.

Ons belangrijkste uitgangspunt gaat daarom over bestuurlijke vernieuwing: het sluiten van samenlevingsakkoorden. Voortbordurend op ‘Zo Buiten Zo Binnen’ willen we verder gaan met de samenleving vaker, eerder en intenser te betrekken bij beleid. We willen met inwoners, ondernemers, deskundigen, raads- en collegeleden om de tafel om met zijn allen beleid te ontwikkelen. Dat betekent een andere manier van denken en werken voor raad, college en organisatie. Het betekent het afstaan van een deel van de macht en zeggenschap. In ruil daarvoor krijgen we een meer betrokken samenleving en kunnen we tot voorstellen komen waar we vroeger niet eens aan gedacht zouden hebben. Wij willen maatschappelijke initiatieven daarom meer gaan stimuleren.

Op dinsdag 10 juli kwam de Raad informeel bijeen om hieraan verder invulling te geven. De informele bespreking van de thematiek en aanpak van de samenlevingsakkoorden werd ingeleid door Tjerk Voigt, beleidsambtenaar bij de Gemeente Westerveld. Hij refereerde aan de ervaringen, opgedaan in de afgelopen jaren, met het programma Zo Buiten Zo Binnen en de daaruit te leren lessen. Zijn volledige presentatie is hier terug te lezen.

Vervolgens werd de lijst met onderwerpen voor samenlevingsakkoorden zoals neergelegd in het Bestuursakkoord, aangevuld met thema's van de kant van de VVD, het CDA en de PvdA. De volledige lijst werd aan het College van B&W meegegeven ter nadere uitwerking, ter voorbereiding van een vervolgbespreking in de eerste of uiterlijk tweede raadsvergadering na het reces.

Reactie op verkenning RIVM

Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Westerveld 10-07-2018 17:10

Progressief Westerveld heeft kennis genomen van het RIVM-rapport 2018-0068 ‘Gezondheidsverkenning omwonenden landbouwpercelen’. Het is belangrijk dat op deze wijze wetenschappelijk onderzoek wordt verricht; dat is uiteindelijk de enige manier om feiten vast te stellen als basis voor beleid.

Dat dit RIVM-onderzoek op zichzelf ‘geen duidelijke verbanden tussen gezondheid en de nabijheid van landbouwpercelen’ aantoont, komt niet als een verrassing. Op 16 februari 2018 werd op het Symposium ‘Bestrijdingsmiddelen in het Milieu’ in het Provinciehuis in Assen al aangegeven, dat een rechtstreeks en helder verband niet uit het onderzoek zou komen. Het onderzoek zelf vermeldt de beperkingen waarmee het is uitgevoerd, en geeft op basis daarvan aan dat “de uitkomsten van deze verkenning en de uitkomsten van het nog lopende blootstellingsonderzoek samen richting geven aan vervolgvragen”. Ook nader contact met de onderzoekers heeft uitgewezen dat uit dit verkennende onderzoek geen definitieve conclusies kunnen en mogen worden getrokken, niet in het algemeen en niet voor specifieke teelten en locaties.

Naast de verder te onderzoeken mogelijke relatie tussen luchtwegaandoeningen en maisteelt, zal ook vervolgonderzoek worden gedaan naar “problemen rond zwangerschap en geboorte, luchtwegaandoeningen, oogirritatie, leukemie en de ziekte van Parkinson in de nabijheid van specifieke gewassen”. De waardes bij de intensieve fruitteelt en ook bij de zogeheten ‘rotatieteelt’ geven daartoe zeker aanleiding. Ook wordt aanbevolen ‘in kaart te brengen welke aandoeningen in deze verkenning buiten beschouwing zijn gebleven’, waarbij gedacht wordt aan cognitieve ontwikkeling en autisme. Eind 2018 en vervolgens in 2020 zal dat vervolgonderzoek gepresenteerd worden. Complicerende factor bij chronische aandoeningen is – volgens het rapport - dat deze ‘over het algemeen een lange ontstaansgeschiedenis hebben’, zodat verbanden met woonplaats en afstand tot bepaalde teelten niet goed te leggen zijn.

De ongenuanceerde berichten naar aanleiding van het rapport, die de afgelopen dagen in de regionale pers en op Twitter verschenen, gaan echter niet alleen voorbij aan de nuances in het rapport zelf, maar vooral aan het feit dat de directe gezondheidsrisico’s voor omwonenden slechts één aspect zijn van een veel omvangrijker geheel. Vooral ook de zorgen over de effecten op de insectenstand, en daarmee op de biodiversiteit, en de effecten op de waterkwaliteit, zijn hiermee op geen enkele manier weggenomen. Progressief Westerveld heeft tijdens de behandeling van de Voorjaarsrapportage 2018 met een door de raad aangenomen tekstueel amendement het milieuaspect (naast het aspect van de directe gezondheidsrisico’s) benoemd en benadrukt.

Blijft staan, dat de komende periode in een versterkte dialoog met de sector, maar ook met de omwonenden en de samenleving als geheel, verdere stappen gezet moeten worden naar een natuur-inclusieve landbouw, in Europa, in de nationale politiek (middels de landbouwagenda van Minister Schouten), in Drenthe en in Westerveld.

Themaraad Samenlevingsakkoorden

Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS VVD CDA Westerveld 10-07-2018 15:12

Aanwezig voor Progressief Westerveld: Anke Oosterhuis, Michiel van de Kasteelen en Wilfred Beets.

Relevante agendapunten: Presentatie door Tjerk Voigt; Bespreking aangedragen thema's.

De informele bespreking van de thematiek en aanpak van de samenlevingsakkoorden werd ingeleid door Tjerk Voigt, beleidsambtenaar bij de Gemeente Westerveld. Hij refereerde aan de ervaringen, opgedaan in de afgelopen jaren, met het programma Zo Buiten Zo Binnen en de daaruit te leren lessen.

Vervolgens werd de lijst met onderwerpen voor samenlevingsakkoorden zoals neergelegd in het Bestuursakkoord, aangevuld met thema's van de kant van de VVD, het CDA en de PvdA. De volledige lijst werd aan het College van B&W meegegeven ter nadere uitwerking, ter voorbereiding van een vervolgbespreking in de eerste of uiterlijk tweede raadsvergadering na het reces.

Hoe de juiste afslag op het nippertje werd genomen

Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Westerveld 03-07-2018 13:18

Strakblauw is de lucht nog niet boven de Koloniën van Weldadigheid, maar de Unesco-status gloort aan de horizon. Alle koloniën samen op weg, hoera, maar die eensgezindheid was ver te zoeken voor 2010.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.