Op 27 februari stonden twee grotere onderwerpen op de agenda van de raadsvergadering. De regionale bereikbaarheidsvisie en het beschikbaar stellen van extra middelen voor grotere inwonersinitiatieven die vallen binnen ‘Heemstede maakt het mogelijk’. Bij beide onderwerpen werd duidelijk dat de raad behoorlijk verdeeld is en de coalitie partijen ook niet altijd op één lijn zitten.

De vergadering begon met het afscheid nemen van Heleen Hooij van de VVD. Zij wordt wethouder in Teylingen. In het vragenuurtje, waar het CDA vragen stelde over laadsnoeren over het trottoir en de overlast die dit geeft. Zij wilden weten welke regels hiervoor gelden. Inwoners mogen de snoeren gewoon over het trottoir leggen, mits dit niet leidt tot gevaarlijke situaties. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de inwoner zelf. Wij vinden dat de overlast beperkt is. D66 had nog een vraag over loden leidingen in gemeentelijke panden. Gelukkig blijken deze er niet te zijn.

Vervolgens werd het voorstel besproken om een budget van €150.000,- voor twee jaar beschikbaar te stellen voor inwonersinitiatieven die meer dan €6.000,- kosten. In de praktijk is dit een begrotingswijziging, omdat dit geld al gereserveerd was voor nieuwe initiatieven. Bij het voorstel zaten een aantal spelregels. In een eerder stadium zijn al tien regels opgesteld voor inwonersinitiatieven. In mei volgt het overall participatiebeleid. Dit is een paraplu rond inwonersinitiatieven en het betrekken van inwoners bij beleidsonderwerpen. Vooral bij VVD en CDA zat weerstand tegen het beschikbaar stellen van dit budget. Zij willen meer regels en eerst het overall beleid vaststellen. Terecht merkte de wethouder op dat meer regels belemmerend kunnen werken, terwijl we juist op zoek zijn naar onverwacht goede initiatieven. Ook D66 aarzelde. Na een debat waarbij we benadrukt hebben dat dit geld drempels weghaalt om de dienstverlening van de gemeente te verbeteren en sneller te kunnen handelen in het belang van onze inwoners is het voorstel aangenomen. CDA en VVD stemden tegen. Met de toezegging dat de raad ieder half jaar evalueert hoe het geld besteed wordt ging D66 mee met HBB, PvdA en ons.

We zijn blij dat het budget er komt, omdat er al initiatieven zijn die wachten om te starten. Zo komt er een Adriaan Pauw boekje, ontmoetingsplaatsen, invulling van het tramwachtershuisje op de Glipperbrug, en worden speeltuinen aangepakt. Op www.wijmakenheemstede.nl kun je meer informatie vinden over inwonersinitiatieven.

Het tweede grote onderwerp dat op de agenda stond was de regionale bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland. De vorige visie was inmiddels tien jaar oud en toe aan vervanging. In de nieuwe visie wordt een duidelijke keuze gemaakt voor investeringen in fietsen, OV en voetgangers. Daarnaast wordt ook geïnvesteerd in autoverkeer. Bijvoorbeeld met de Velserboog. Ook staat de Kennemertunnel nog in de nieuwe visie. Een nieuwe visie is belangrijk omdat we de verkeersproblemen van Heemstede niet zelf op kunnen lossen. Met de regionale visie kunnen we meer geld los krijgen bij de provincie, MRA en het Rijk om onze ambities te realiseren. Raadsbreed hadden we liever meer invloed gehad vooraf, zodat we niet een compleet stuk ter vaststelling krijgen voorgeschoteld. Als we in een eerder stadium onze wensen kenbaar hadden kunnen maken, was er meer draagvlak geweest.

In het debat werd duidelijk dat vooral VVD en HBB (samen een meerderheid) nog niet gewend zijn aan het anders prioriteren van autoverkeer. Volgens hen moet dit hoger op de agenda. Zij hebben het standpunt dat de verkeersoverlast van auto’s en vrachtwagens in Heemstede niet op te lossen is met investeringen in fietsen en OV. Onduidelijk is welke oplossingen zij dan concreet missen, die het verkeersprobleem van Heemstede op kunnen lossen. We hebben beperkt ruimte, willen een groene Oase zijn en plek voor meer asfalt is er niet. Procesmatig zou het kunnen dat we concrete oplossingen voor het gemotoriseerde verkeer toevoegen in de uitvoeringsagenda. Met de raad hebben we met een tweetal moties al acht punten geformuleerd die we unaniem van belang vinden.

Uiteindelijk is het stuk teruggegeven aan de wethouder en worden de 8 punten meegenomen naar de stuurgroep regionale bereikbaarheid, waar de afspraken gemaakt worden. Ook komt er een raadsbreed gesprek over regionale bereikbaarheid, waarbij wij andere partijen vooral oproepen om concrete voorbeelden te noemen. Daarmee willen we bereiken dat het niet blijft bij sentimenten als  ‘te weinig voor Heemstede’ en ‘ te weinig voor de auto’. Vervolgens wordt dit als zienswijze meegegeven bij de visie.

Bij de rondvraag hebben we nog aandacht gevraagd voor het inzetten van het digipanel om het draagvlak te peilen voor een vuurwerkvrije gemeente en het handhaven van de vergunning voor het afschieten van ganzen rond Hageveld.