Op 28 februari 2019 heeft de raad nog eens haar best gedaan op een zwaar onderwerp: het bestuurlijke besluit over het opwaarderen van de N65. Na anderhalf uur debat leverde dat instemming op, zij het deze keer niet unaniem. Het CDA besloot niet in te stemmen.

De discussie over dit onderwerp is al meer dan 10 jaar gaande. Ik ga hier niet de gehele historie vertellen maar in grote stappen ging het als volgt. De eerste beweging was dat de weg voor 100 miljoen verdiept zou kunnen worden aangelegd. Nadat gemeente, provincie en rijk daar de nodige studie over deden bleek dat er een soort Zevenheuvelenweg tussen 4 meter hoge schermen kon worden aangelegd met gelijkvloerse kruisingen. Het eerste plan ging de wereld in als het VoorKeursAlternatief, het VKA. Toen dat aan de orde kwam in de raad ging deze –als een boer met kiespijn- akkoord met het VKA maar stuurde direct ook het college op pad om een verbeteerd alternatief uit te onderhandelen. Dat voornemen kwam ook in ons bestuursakkoord te staan.

Het college ging aan de slag en kwam terug met een verbeterd alternatief dat door het leven gaat als het VKA+. De “plus” is er ook. Ongelijkvloerse kruisingen, een grote verbetering bij de Boslaan / Vijverbosweg, geen stoplichten meer (dus ook geen stoppend en optrekkend verkeer), een verbeterde infrastructuur voor fietsers en – hoewel het om heel veel geld gaat- een financiële overeenkomst met de partners. Ik maakte het college voor dat werk een compliment.

Zijn daarmee alle problemen opgelost? Zeker niet. Om met het laatste te beginnen: het geld zal zeker nog aanleiding zijn tot verdere discussies. Immers, er zijn nog tegenvallers mogelijk en de kostenstijging in de wegenbouw is op dit moment nog onduidelijk. We rekenen er echter vast op dat dit oplosbaar zal blijken.

Twee andere problemen liggen er wel. Het eerste probleem is de toenemende verkeersdruk in Cromvoirt en Helvoirt en de vermindering van de toegangsmogelijkheden tot de N65 voor de bedrijven tussen Helvoirt en Vught. Samen met de VVD en GB dienden wij daar een motie over in.

Daarnaast is er het probleem van het mogelijk verharden van de Jagersboschlaan. Voor meer informatie hierover klik hier. Hier ga ik verder met de N65 zelf.

We vinden het jammer dat het CDA uiteindelijk besloot niet in te stemmen. Onvoldoende inzicht in het geld en de gevolgen voor verkeer in Vught brachten hen daartoe. Vanuit ons standpunt daarover maar twee opmerkingen. Als het gaat om het verkeer dan vinden wij dat er voldoende helderheid is. De cijfers van het eerste VKA zijn bekend en in het VKA+ neemt het aantal op- en afritten niet toe of af ten opzichte van het VKA. Natuurlijk zijn we wat verder in de tijd maar dat er voor het verkeer in de bebouwde kom van Vught als gevolg van dit besluit spectaculaire wijzigingen zullen optreden is niet geloofwaardig voor ons.

En dan het geld. Het VKA+ kent meerkosten ruim 13 miljoen Euro. Voorwaar een megabedrag voor Vughtse begrippen. Financieel is een en ander doorgerekend in de begroting en de meerjarencijfers en volgens onze wethouder financiën kan Vught die last aan hoewel we een fors aantal jaren zeker niet ruim in de slappe was zullen zitten. PvdA-GroenLinks vindt het echter een verantwoorde keuze: voor nu en vele jaren verder komt er een veiligere oplossing en een oplossing die bijdraagt aan de leefbaarheid van het dorp. Het is een sloot geld maar wat ons betreft staat daar voldoende tegenover.