Nieuws van politieke partijen in Amersfoort inzichtelijk

694 documenten

De westkant van Amersfoort blijft minder bereikbaar

VVD VVD Amersfoort 26-04-2024 08:30

Wat de VVD Amersfoort betreft is een oplossing die verschillende toekomstscenario's voor zowel de auto, fiets als voetganger mogelijk maakt de enige juiste oplossing.

Het college heeft namelijk een oplossing voorgesteld waarbij alleen wordt gekeken naar fiets- en voetgangersoplossingen en de mogelijkheid voor een tunnel onder het spoor voor OV en hulpdiensten. Dat is de huidige politieke realiteit. Een realiteit die is gebaseerd op dromen over een toekomst waarin de zon altijd schijnt en iedereen vrolijk huppelend op de fiets springt. De werkelijke realiteit buiten de muren van het stadhuis, is echt anders. Voor de meeste mensen is een auto een onmisbaar onderdeel van het dagelijks leven.

Wat de VVD Amersfoort betreft is veilig verkeer belangrijk voor iedereen, of je nu loopt, met de fiets bent, in het OV of met de auto. Daarom willen we graag dat de oplossingen aan de westkant van de stad voor iedereen tot veiliger verkeer leidt. De tunnel die in het voorstel staat – de kruising van het spoor met de Barchman Wuytierslaan - zou wat de VVD betreft dan ook geschikt moeten zijn voor autoverkeer. Dit is niet alleen gunstig voor automobilisten, maar ook voor fietsers. Ook ProRail, de beheerder van de spoorwegovergang, zou het liefst een tunnel voor alle verkeer zien vanwege de veiligheid.

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 23 april 2024 heeft de VVD Amersfoort een motie ingediend om informatie te ontvangen over eventuele extra eisen die aan de tunnel worden gesteld als die toch ook geschikt moet zijn voor auto's. Deze motie heeft het helaas niet gehaald, de rest van de raad droomt met het college mee en wil niets weten van een werkelijkheid die wel eens anders kan uitpakken dan hun dromen.

Daarnaast is het uiteindelijke voorstel van het college zo gewijzigd dat het zelfs niet eens meer zeker is of het OV en de hulpdiensten nog wel door de tunnel onder het spoor door kunnen! de snelle doorstroom van hulpdiensten is voor de VVD Amersfoort een onmisbaar onderdeel van dit project en daarmee een harde randvoorwaarde. Een ondertunneling als deze maken we immers maar één keer.

Daarom heeft de VVD Amersfoort uiteindelijk tegen het aangepaste voorstel gestemd.

Sociaal Lokaal: kom naar de SP Amersfoort!

SP SP Amersfoort 15-04-2024 19:11

Vanaf april organiseert SP Amersfoort iedere laatste donderdag van de maand ‘Sociaal Lokaal’ in café de Rooie Cent. Een laagdrempelige inloopavond die soms een thema heeft, soms een speciale gast of activiteit, maar bovenal u als bewoner van Amersfoort de gelegenheid geeft een gesprek aan te gaan over wat u in uw directe omgeving bezighoudt. Of om zomaar een praatje te komen maken.

Aanstaande laatste donderdag van de maand 25 april nodigen wij u uit aanwezig te zijn bij de eerste avond van Sociaal Lokaal. Aangezien het de eerste keer is, trappen we af met een leuke kennismakingsavond met de leden van de gemeenteraadsfractie.

Natuurlijk willen we u dan ook onze kijk op een socialer gemeentebeleid laten zien, maar alleen samen met u kunnen we ook anderen zich bewust laten worden van het onrecht en ongelijkheid dat we allemaal om ons heen zien. en natuurlijk ook, samen stilstaan bij de mooie dingen van Amersfoort, want als iets heel goed werkt in uw wijk, dan horen we dat ook graag!

Vaak krijgen we op de vraag wat mensen verwachten van de politiek te horen : ‘Ach wat maakt het uit, ze luisteren toch niet naar mij’. De SP luistert wel, kom het maar vertellen. We luisteren en als we kunnen, dan helpen we. De SP in Amersfoort doet er alles aan om uw stem te laten horen.

Wilt u wel eens weten hoe de politiek en de fractie werkt en wie de fractieleden zijn? Kom dan om 19:30 uur naar ons Sociaal Lokaal op donderdag 25 April in café de Rooie Cent, Hooglandseweg-Zuid 34A in Amersfoort. Het programma eindigt uiterlijk half tien, daarna is er nog ruimte zat om na te kletsen.

Graag aanmelden via e-mail amersfoort@sp.nl want de  ruimte is beperkt. Gezellig aanwaaien kan ook maar vol is vol!

De BOA-organisatie (schriftelijke vragen)

CDA CDA Amersfoort 03-04-2024 10:17

Op 13 februari 2024 heeft CDA Amersfoort enkele feitelijke vragen gesteld over de BOA-organisatie bij agendapunt 8 van de commissie Bedrijvigheid. De beantwoording hiervan, naast gesprekken met betrokkenen, zijn aanleiding om aanvullende vragen over de organisatie, inzet en aansturing te stellen. Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden: 1. Een van de vragen die de fractie van CDA Amersfoort heeft gesteld ging over een organogram van de organisatie. Uit de beantwoording blijkt dat de 30 (waarvan 2 deeltijd) Amersfoortse boa’s werkzaam zijn in diverse domeinen: (1) openbare ruimte, (3) leerplicht en (5) werk, inkomen en zorg. We willen graag een organogram van de organisatie zien. Zowel naar FTE, als naar de deelgebieden. 2. Ook willen we graag overzicht van de verschillende management-lijnen. Wie stuurt wie aan, wie is beslisbevoegd, wie stelt werkschema’s op, en wie stelt de prioriteiten vast. Wie beslist bijvoorbeeld dat er op Eerste Kerstdag niét gehandhaafd wordt? 3. Waar, wanneer en hoe vaak is er overleg tussen de leidinggevenden van de politie en leidinggevenden van de boa’s? 4. Uit diverse gesprekken blijkt dat de inzet van boa’s op andere gebieden plaatsvindt dan waar (vanuit de samenleving, de gemeenteraad) behoefte aan is. Zo is men per FTE ca. 176 uur aan opleidingen per jaar kwijt (dat is ongeveer 10% van hun inzet per jaar). Ook heeft SO team Verkeer de verplichting opgelegd om controles uit te voeren waar relatief veel uren in gaan zitten. Klopt deze inschatting van CDA Amersfoort en zo ja, waarom is het volgens het college noodzakelijk dat boa’s zoveel bijscholing krijgen? 5. Hoe ziet volgens het college een gemiddeld werkschema van een boa eruit; hoeveel van zijn werkweek is hij daadwerkelijk en effectief op straat? 6. Ons is ter ore gekomen dat de inzet in de nachtelijke uren een slurper van boa-uren is. Welk percentage van de totale capaciteit wordt hieraan gespendeerd? 7. Ons is gebleken dat de werkdruk bij de Bba’s hoog is. Hoe ziet het college dat? Welke pogingen heeft het college ondernomen om deze werkdruk te verlagen en de effectiviteit op straat te verhogen? 8. Goed opgeleide boa’s worden soms verleid over te stappen naar de politie of beter betalende banen in de beveiliging. Is dit in Amersfoort aan de orde, en zo ja, welke stappen heeft het college hiertegen genomen? 9. Uit gesprekken is CDA Amersfoort gebleken dat boa’s vaker op straat willen zijn dan nu mogelijk is. Een vaker gehoorde klacht is de te grote administratieve last. Ziet het college kansen om deze administratieve last te verminderen? 10. Ziet het college kans om in Regio Amersfoort-verband toe te werken naar samenwerking met de omliggende gemeenten. Bijvoorbeeld door de introductie van een flexpool? Arie den Ouden (CDA)

De bebouwde kom (Schriftelijke vragen)

CDA CDA Amersfoort 29-03-2024 14:59

In de actualiteitenraad is dinsdag 26 maart gesproken over wie het bevoegd gezag is bij de kap van enkele bomen op het terrein van het Eemklooster. Nu blijkt dat binnen de bebouwde kom van Amersfoort de verantwoordelijkheid ligt bij Amersfoort en daarbuiten bij de provincie. Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden: 1. In welk jaar is deze afspraak gemaakt? En welke argumenten - financieel, bestuurskracht, etc. - hebben destijds tot deze verdeling geleid? 2. In de afgelopen jaren is Amersfoort onstuimig gegroeid. Van 80.000 naar 160.000 inwoners in veertig jaar tijd. Is de aard van de afspraak of de grensafbakening van de bebouwde kom hierop ooit aangepast? 3. Waarom valt dit nieuwe wijkje van Amersfoort, dat pal grenst aan het Bergkwartier en het Beroemde Vrouwenwijkje niet binnen de bebouwde kom? 4. Acht het college het opportuun om tot een nieuwe afspraak te komen in de werkverdeling tussen provincie en gemeente? Moet de subdefinitie van ‘bebouwde kom’ (naast gemeentegrens) gehandhaafd blijven, en zo ja waarom? 5. Zijn er nog meer bouwontwikkelingen in Amersfoort - Zon en Schild? - die binnen de huidige bebouwde kom-afspraken de provincie deels tot bevoegd gezag maken? 6. Wie is bevoegd gezag om in Amersfoort te bepalen wat onder de bebouwde kom valt? 7. Waarom zou Amersfoort niét in staat zijn om de verantwoordelijkheid voor zijn gehele grondgebied te dragen? 8. Vindt het college het wenselijk om zsm deze verantwoordelijkheid voor zijn gehele grondgebied te gaan dragen? Alex Engbers (CDA)

Samen tegen antisemitisme en voor een waardige Nationale Herdenking

CDA CDA Amersfoort 28-03-2024 17:38

De fracties van VVD, ChristenUnie en CDA in Amersfoort maken zich ernstig zorgen over de toenemende uitingen van antisemitisme in onze samenleving. Met afschuw zien wij dat Jodenhaat terugkeert op plekken waar iedereen vrij en veilig moet kunnen samenkomen. Jodenhaat blijkt niet alleen iets van lang geleden, maar laait weer op. Ook in Amersfoort heeft de overheid de verplichting om Joodse inwoners te beschermen tegen intimidatie en geweld en om te garanderen dat de Joodse gemeenschap in vrijheid en harmonie kan leven. Volgens de fracties van VVD, ChristenUnie en CDA is het van belang om maatregelen te nemen die de vrije en veilige doorgang van Joodse evenementen garanderen in het licht van het toenemende antisemitisme. Daarnaast roepen de fracties het college op om bijzondere aandacht te besteden aan een waardige Nationale Herdenking. Ordeverstoringen zijn bij de Nationale Herdenking niet gepast en horen zeker niet zichtbaar of hoorbaar te zijn bij herdenkingslocaties. Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden: 1. Is het college bereid om publiekelijk haar solidariteit en steun aan de Joodse gemeenschap in Amersfoort te betuigen en op te treden tegen slogans die oproepen tot genocide op Joden zoals verzocht door het Centraal Joods Overleg? 2. Welke maatregelen neemt college om te garanderen dat Joodse evenementen in Amersfoort veilig en zonder verstoringen kunnen plaatsvinden? 3. Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei herdenken wij allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties. 4)Is het college het eens met de fracties van de VVD, ChristenUnie en CDA dat een respectvolle Nationale Herdenking zonder verstoringen moet plaatsvinden Zo ja, welke maatregelen heeft het college genomen om dit te garanderen? Zo nee, waarom niet? Arie den Ouden (CDA), Hans Lemain (VVD), Reinier Polinder (ChristenUnie)

Samen tegen antisemitisme en waardig herdenken

VVD VVD Amersfoort 28-03-2024 02:34

Volgens de fracties van VVD, ChristenUnie en CDA is het van belang om maatregelen te nemen die de vrije en veilige doorgang van Joodse evenementen garanderen in het licht van het toenemende antisemitisme.

Daarnaast roepen de fracties het college op om bijzondere aandacht te besteden aan een waardige Nationale Herdenking. Ordeverstoringen zijn bij de Nationale Herdenking niet gepast en horen zeker niet zichtbaar of hoorbaar te zijn bij herdenkingslocaties.

De fracties hebben samen de volgende vragen gesteld aan het college:

1) Is het college bereid om publiekelijk haar solidariteit en steun aan de Joodse gemeenschap in Amersfoort te betuigen en op te treden tegen slogans die oproepen tot genocide op Joden zoals verzocht door het Centraal Joods Overleg?

2) Welke maatregelen neemt college om te garanderen dat Joodse evenementen in Amersfoort veilig en zonder verstoringen kunnen plaatsvinden?

3) Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei herdenken wij allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties. Is het college het eens met de fracties van de VVD, ChristenUnie en CDA dat een respectvolle Nationale Herdenking zonder verstoringen moet plaatsvinden Zo ja, welke maatregelen heeft het college genomen om dit te garanderen? Zo nee, waarom niet?

Veilig met de taxi ook na 0.00u

VVD VVD Amersfoort 26-03-2024 04:48

Sinds eind 2020 is de taxistandplaats in het centrum tijdens de uitgaansnachten op het Stadhuisplein waar dit voorheen in de Langestraat was. Hierdoor is het verboden voor taxi's om de binnenstad in te rijden tussen 0.00 uur en 06.00 uur. Voor veel mensen is de afstand tussen het uitgaanscentrum en de taxistandplaats een te grote afstand.

Tevens wordt de wandeling van uitgaanscentra naar het Stadhuisplein vaak als onveilig ervaren, met name door vrouwen. Het is rustig op straat, donker en veel slecht verlichte steegjes die onveilig aanvoelen. Het effect is dat mensen een taxi bellen die op een gunstigere locatie hen komt ophalen en de taxistandplaats hiermee gemeden wordt. Hierdoor ontstaan onenigheden tussen taxichauffeurs die het gevoel hebben dat anderen voordringen of dat ritjes worden afgepakt.

Een centrale standplaats in de stad draagt tevens bij aan het gevoel van veiligheid en een extra paar ogen op straat. Daarnaast hebben taxi's vaak een medisch ondersteunende rol. En worden taxi’s op voorspraak van handhaving ingezet om erg beschonken personen snel thuis te krijgen (en dan mag het met ontheffing wel).

Niet-uitgaanspubliek dat in de binnenstad woont of verblijft en gebruik wil maken van een taxi moet ook via de taxistandplaats (zowel de stad in als de stad uit). Dit geldt ook voor mensen die bijvoorbeeld met bagage van of naar de trein of het vliegveld gebracht of gehaald willen worden.

De VVD is van mening dat deze passagiers net zoals op andere momenten in de week gewoon in de binnenstad opgehaald en afgezet moeten kunnen worden.

Meldpunt korten huishuidelijke hulp

SP SP Amersfoort 25-03-2024 12:15

https://amersfoort.sp.nl/nieuws/2024/03/meldpunt-korten-huishuidelijke-hulp

De SP Amersfoort heeft meerdere inwoners gesproken waarbij de Thuiszorgorganisaties in de gemeente Amersfoort onrechtmatig uren huishoudelijke hulp in mindering hebben gebracht. Bij u ook? Meld het hier!

Volgens de gemeentelijke procedure moet dit met inwoners worden besproken. De SP heeft gemerkt door de klachten die we ontvangen dat dit niet altijd gebeurt.

‘Ik werd gebeld door mijn thuiszorg medewerker met de mededeling dat ik in het vervolg twee uur per week hulp zou krijgen in plaats van mijn 4 uren die ik al jarenlang krijg. Ik ben 80 jaar en kan steeds moeilijker bewegen dus ik zou eerder meer uren verwachten.’

Mischien heeft u ook van uw thuiszorgorganisatie medegedeeld gekregen dat u minder uren huishoudelijke hulp gaat krijgen. Dit is een onrechtmatige situatie.

De SP wil met dit meldpunt onderzoeken wie dit treft en hoe groot het probleem is. We gaan dit nader onderzoeken en aanpakken.

De landelijke vaccinatiegraad wordt gevaarlijk laag, ook in Amersfoort?

VVD VVD Amersfoort 16-03-2024 07:19

De VVD is enorm geschrokken van berichten in de media over uitbraken van infectieziekten bij kinderen in Nederland, met in gevallen zelfs de dood van kinderen tot gevolg. Het RIVM heeft bericht dat deze tendens in het hele land te zien is, dus niet alleen meer in de biblebelt.

De kinderen die opgroeien in een gezin waar wel de kans wordt gegrepen om ziekten te voorkomen, mogen niet lijden onder de keuze van ouders om hun kinderen niet te laten deelnemen aan het Rijksvaccinatieprogramma. De grens aan vrijheid is immers bereikt als je de vrijheid van een ander raakt. Volgens de VVD is het de gezamenlijke verantwoordelijkheid van ons allemaal om voorkombare ziekten ook daadwerkelijk te voorkomen. Ook voor kinderen die nog te jong zijn om gevaccineerd te worden en voor ongeboren kinderen.

De VVD wil graag weten hoe het gesteld is met de vaccinatiegraad in onze stad en wijken, wat het college doet om de vaccinatiegraad in onze stad zo hoog als mogelijk te krijgen en met welke maatregelen het college kinderen in hun gezondheid beschermt nu deze kwestie in ons land speelt.

Daarom stelde de VVD bij monde van Marleen van den Nieuwendijk schriftelijke vragen aan het college:

1. Hoeveel gevallen van de infectieziekten uit het Rijksvaccinatieprogramma hebben zich voorgedaan bij Amersfoortse kinderen in de afgelopen 10 jaar, verdeeld over de jaren?

2. Hoeveel kinderen in Amersfoort zijn momenteel gevaccineerd volgens het Rijksvaccinatieprogramma en hoeveel (geheel of deels) niet? En wat is daarmee de vaccinatiegraad van kinderen in Amersfoort?

3. Hoe zijn deze aantallen en graad, zoals gevraagd bij vraag 2, verdeeld over onze wijken?

4. Hoe zijn deze aantallen en graad in vergelijking met de aantallen in de gemeenten in onze (directe) regio en in vergelijking met de landelijke aantallen?

5. Mochten de aantallen gevaccineerde kinderen in Amersfoort(se wijken) blijken te dalen, wat gaat u doen om de vaccinatiegraad in onze stad en wijken te laten stijgen?

6. Met welke maatregelen gaat u Amersfoortse kinderen in hun gezondheid beschermen nu we weten dat deze kwestie in ons land speelt?

Schriftelijke vragen Spreidingswet Amersfoort

CDA CDA Amersfoort 26-02-2024 11:45

Inmiddels is bekend hoeveel extra opvangplekken vanuit de Spreidingswet voor de Nederlandse gemeenten geraamd zijn. De fracties van CDA en VVD willen dat, nu de overlegfase aangebroken is, de Amersfoortse gemeenteraad goed in het zadel gezet wordt. Woordvoerders Jan de van der Schueren (CDA) en Marleen van den Nieuwendijk (VVD): “We moeten goed nadenken over het Amersfoortse bod in het kader van de Spreidingswet. Bij goed nadenken hoort de juiste informatie. Dus dat is de eerste stap.” Daarom hebben wij gezamenlijk schriftelijke vragen gesteld. We willen weten wat de huidige stand van zaken rond opvang in Amersfoort is, hoe het college te werk wil gaan bij de diverse zaken die komen kijken bij de uitvoering van de Spreidingswet en bij de afstemming en samenwerking met andere gemeenten. Toelichting: Per 1 februari 2024 is de Wet ‘gemeentelijke taak mogelijk maken asielopvangvoorzieningen’ van kracht, kortom: de Spreidingswet. Eens in de twee jaar vóór 1 februari stelt het kabinet o.b.v. de verwachte instroom een raming op voor het aantal benodigde opvangplekken voor de twee jaren vanaf 1 januari in het jaar daaropvolgend. Dit keer dus voor 2025 en 2026. De verdeelsleutel voor provincies is o.b.v. het inwoneraantal en de SES-WOA-score (sociaaleconomische status, welvaart-, opleiding- en arbeidsscore) op gemeenteniveau, niet o.b.v. het aantal reeds gerealiseerde plekken. De provincie Utrecht heeft een indicatie gekregen van 8.207 extra opvangplekken (Amersfoort 961). Voor 1 november 2024 moet de Provinciale Regietafel bij de staatssecretaris aangeven welke gemeenten de plekken gaan realiseren. De staatssecretaris oordeelt of er op basis van dit plan voldoende opvangplekken beschikbaar komen (zo niet, dan kan hij gemeenten aanwijzen om de nog resterende plekken te realiseren). Dit zogenoemde verdeelbesluit moet de staatssecretaris voor 31 december 2024 nemen. Vervolgens moeten deze gemeenten binnen 6 maanden de opvangplekken realiseren. Als de provinciale opgave niet gehaald wordt, kan het kabinet uiteindelijk overgaan tot het aanwijzen van een locatie. Daarbij wordt gekeken naar de inzet van de gemeente in het verleden, beschikbaar vastgoed en of er al veel Oekraïners of dak- en thuislozen worden opgevangen. De Amersfoortse CDA en VVD fracties willen weten wat de huidige stand van zaken rond opvang is, hoe het college te werk wil gaan bij de diverse zaken die komen kijken bij de uitvoering van de Spreidingswet en bij de afstemming en samenwerking met andere gemeenten. Daarom stellen de fracties gezamenlijk schriftelijke vragen over dit onderwerp. Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden: Om inzicht te krijgen in opvang in brede zin in Amersfoort stellen wij allereerst vragen over aantallen, locaties en kosten. 1. Kunt u aangeven, met een verdeling naar het land van oorsprong en een verdeling over gezinnen, alleenstaande volwassenen en alleenstaande minderjarigen, hoeveel a. vluchtelingen momenteel in de gemeente Amersfoort verblijven? b. asielzoekers momenteel in de gemeente Amersfoort verblijven? c. statushouders momenteel in de gemeente Amersfoort verblijven? 2. Kunt u aangeven waar de mensen zoals genoemd bij vraag 1 verblijven? Verdeeld in aantallen over gastgezinnen, zelfstandige woningen, AZC, tijdelijke locaties, etcetera? 3. Amersfoort vangt ook Oekraïners op in de tijdelijke opvang. Hoeveel daarvan zijn oorlogsvluchteling en hoeveel arbeidsmigrant1 ? 4. Welke huidige locaties binnen Amersfoort zijn naar de definities in de Spreidingswet te bestempelen als duurzaam en welke als bijzonder? 5. Wat zijn de gemiddelde jaarlijkse kosten per persoon per soort opvang (uit vraag 2) voor de gemeente die niet door het Rijk worden vergoed? Wij denken hierbij onder andere aan kosten voor (taal)onderwijs, sociale voorzieningen en alle andere soorten kosten die voor rekening van de gemeente komen. 6. Extra opvang leidt tot extra vraag naar de genoemde voorzieningen. Wat betekent dit voor de capaciteit en budgetten mede gezien in het licht van het ravijnjaar? Met de bekendmaking van de indicatieve opgave is in de huidige eerste cyclus van de Spreidingswet de ramingsfase afgerond en is de overlegfase aangebroken. Dit betreft de fase die zal resulteren in een provinciebod, de optelsom van wat de gemeenten bieden. Hierover gaan de volgende vragen. 7. Begin februari van dit jaar zijn de 26 Utrechtse gemeenten bij elkaar gekomen in het kader van de overlegfase. Is er verslag gemaakt van deze bijeenkomst en kunt u dat delen met de gemeenteraad? Zo niet, wat is er besproken tijdens dat overleg en welke afspraken/actiepunten zijn gemaakt? Wat is de tijdlijn van provinciale overleggen in de overlegfase? 8. Iedere gemeente heeft door de Spreidingswet een verantwoordelijkheid om opvang te bieden, ook gemeenten die tot nu toe minder, weinig of niets hebben geboden. Uit berichtgeving in de media blijkt dat er in elk geval is afgesproken dat Utrechtse gemeenten elkaar zullen aanspreken als ze onvoldoende actie ondernemen. Amersfoort staat bekend als gastvrije gemeente. Borgt deze afspraak volgens het college voldoende dat ook andere gemeenten hun fair share leveren? 9. Op welke manier en momenten zal het college de gemeenteraad informeren en betrekken bij de totstandkoming van het Amersfoortse bod aan de provincie? Welke rol heeft de gemeenteraad voordat het Amersfoortse bod definitief wordt? 1 En dus geen oorlogsvluchteling zijn, zie voor nadere uitleg dit artikel. 10. Hoe gaat het college de inwoners van Amersfoort en de organisaties die zich inzetten voor de opvang betrekken bij de totstandkoming van het Amersfoortse bod? 11. De Spreidingswet maakt het mogelijk om met andere gemeenten onderling afspraken te maken over hoe de opvang eruit komt te zien. De ene gemeente bouwt bijvoorbeeld woningen voor statushouders en de andere heeft een opvanglocatie. Heeft het college al ideeën over mogelijke samenwerking met andere gemeenten? De bonusregelingen uit de Spreidingswet geven bonussen bij duurzame opvang boven de aantallen van de gemeentelijke indicatie (1000 tot 2000 euro per plek), bij bijzondere opvangplekken binnen de gemeente (2000 euro per plek) en bij alles boven de 75% van de provinciale indicatie (1500 euro per meerplek2 ). Deze bonussen zijn vrij te besteden, daarbij wordt het feit dat extra (bijzondere) plekken ook extra leunen op bepaalde domeinen in een gemeente dus buiten beschouwing gelaten. Op dit moment hebben wij de volgende vraag over de bonusregelingen: 12. Stel dat het Amersfoortse bod tot bonussen leidt, besteedt het college deze dan aan opvang gerelateerde kosten? En hoe wordt de gemeenteraad betrokken bij die keuze? Tot slot hebben wij nog de volgende overige vragen. 13. Kunt u aangeven hoeveel vastgoed (uitgedrukt in aantal opvangplekken) in de gemeente Amersfoort geschikt of geschikt te maken is voor opvang? 14. Amersfoort vangt nu veel dak- en thuislozen op, ook voor de regio. Hoeveel dak- en thuislozen worden er momenteel in Amersfoort opgevangen? Wat is de verdeling naar gemeente van herkomst3 ? Wat zijn de gemiddelde gemeentelijke kosten per jaar per persoon voor deze opvang, waaronder ook kosten voor sociale voorzieningen en alle andere soorten kosten die voor rekening van de gemeente komen? Jan de van der Schueren (CDA) en Marleen van den Nieuwendijk (VVD)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.