Nieuws van CDA in Leiderdorp over GroenLinks inzichtelijk

4 documenten

Natuur verdient aandacht in energietransitie

CDA CDA GroenLinks D66 VVD PvdA Leiderdorp 25-05-2020 15:41

In de vergaderingen van 17 mei en 25 mei heeft de Leiderdorpse gemeenteraad het concept Regionale Energie Strategie besproken. Het CDA steunt de energietransitie, inclusief de noodzaak voor zonneweiden en windmolens, maar is wel kritisch. In de schaarse ruimte van de regio Holland Rijnland verdient de flora en fauna, landschap, biodiversiteit en recreatie veel meer aandacht. Ook vindt het CDA het onverantwoord om de Leiderdorpse Munnikkenpolder aan te prijzen als een kansrijk gebied voor 6 windmolens.Het CDA heeft daarom in de twee amendementen ingediend, nl ‘aandacht voor de natuur’ en ‘windambitie van Leiderdorp’ die allebei in de raadsvergadering werden aangenomen. Waar gaat het bij deze energiestrategie om? Via het energieakkoord heeft de landelijke overheid dertig regio’s in het land de opdracht gegeven om een strategie uit te werken waardoor ze in 2050 energieneutraal te zijn. Eind 2020 moet dit plan worden vastgesteld en er ligt nu een eerste concept waarop alle gemeenten van Holland Rijnland, waar Leiderdorp onder valt, hun wensen en bedenkingen mogen geven. De energiestrategie gaat over energiebesparing, warmte, elektriciteit en mobiliteit. Het is daarmee een groot onderwerp en via tussendoelen in 2030 moet een en ander al op korte termijn vorm gaan krijgen. D66-wethouder Van Woudenberg heeft aan de gemeenteraad een conceptdocument voorgelegd met wensen & bedenkingen vanuit Leiderdorp. Dit document vormde de basis voor de discussie met de raadsleden. Het CDA steunt de energietransitie. Voor warmte is het essentieel dat er restwarmte vanuit Rotterdam komt, omdat voor onze huizen het anders lastig zal worden om met een realistisch plan te komen om van het gas af te komen. Voor elektriciteit heeft Holland Rijnland twee denkrichtingen uitgewerkt om via zonneweiden en windmolens de elektriciteit voortaan op te wekken. Opvallend is dat daar het zwaartepunt bij zonneweiden wordt gelegd, terwijl volgens de adviezen een verhouding van 1 op 1 optimaal is. In de vergadering van 17 mei pleitte Jan Huisman, CDA-burgerraadslid, voor vier belangrijke punten als commentaar op het concept-RES en de voorgestelde brief van de wethouder: Ten eerste vraagt Leiderdorp met de regio om landelijke instrumenten voor energiebesparing. In het concept wordt gevraagd om instrumenten die inwoners kunnen afdwingen. Een aantal partijen, zoals GroenLinks is sterke voorstander voor afdwingen Wat het CDA betreft gaat het om stimuleren, maar niet om dwang. Op basis van het pleidooi in de vergadering van 17 mei, zwakte de wethouder de formulering al af.Een amendement van VVD en CDA om nadrukkelijk aan te geven dat er geen sprake kan zijn van dwang, werd in de de raad gesteund door D66 en LPL en daarmee aangenomen. Ten tweede moet een betere mix tussen zonne- en windenergie worden gevonden. In één van de varianten is er een mix van 1 op 22 tussen wind- en zonne-energie. Dit leidt ertoe dat in onze regio minimaal 7 km2 grond (1400 voetbalvelden) in zonneweide moet worden veranderd. Bovendien is de scheve balans ongunstig voor de belasting van het elektriciteitsnetwerk. Immers ’s nachts en in de winter, is er vooral windenergie beschikbaar. Verder is het draagvlak van bewoners essentieel. Naast communicatie, gaat het wat het CDA betreft ook om daadwerkelijke participatie van de Leiderdorpers. Een project als Zon op Leiderdorp is hierin een voorbeeld. Hier zijn Leiderdorpers zelf eigenaar geworden van zonnepanelen op grote daken. Wat het CDA betreft een voorbeeld voor de regio. Tot slot moet de energiestrategie met een bredere blik naar de schaarse ruimte in onze regio kijken. De energiestrategie zoals die er nu ligt, houdt geen rekening met zaken als de behoefte aan woningbouw en nieuwe bedrijventerreinen. De wethouder vroeg daar terecht aandacht voor, want ook hiervoor moeten de komende jaren keuzes worden gemaakt. Het CDA voegt daaraan toe dat recreatie, natuur, landschap en biodiversiteit ook criteria moeten worden bij de afwegingen.Hiervoor heeft Medea Hempen namens het CDA een amendement ‘aandacht voor de natuur’ ingediend wat werd gesteund door VVD, D66, GL en LPL en daarmee werd aangenomen. Alleen PvdA stemde tegen. In 2016 heeft de Leiderdorpse raad onderzocht of het mogelijk is om windmolens te plaatsen in Leiderdorp. Hier is de Munnikkenpolder als kansrijk gebied uitgekomen. Destijds was de Munnikkenpolder een zandwinningsput en opslaggebied voor de HSL. Inmiddels is dit gebied echter samen met de Ruigekade, volledig ontwikkeld als recreatie- en natuurgebied. Deze ontwikkeling was noodzakelijk als natuurcompensatiegebied voor de A4. Het gebied is inmiddels een populaire plek voor vogelexcursies en vele Leiderdorpers maken er graag een wandeling. Het CDA vindt het daarom onlogisch om juist dit gebied vanuit Leiderdorp aan te bieden aan de regio als de beste keuze voor windmolens.Ook hiervoor heeft het CDA een amendement ingediend. Dit ‘windambitie voor Leiderdorp’ amendement werd gesteund door alle partij, met uitzondering van PvdA en is daarmee ook aangenomen.

Natuur verdient aandacht in energietransitie

CDA CDA GroenLinks D66 VVD PvdA Leiderdorp 25-05-2020 15:41

In de vergaderingen van 17 mei en 25 mei heeft de Leiderdorpse gemeenteraad het concept Regionale Energie Strategie besproken. Het CDA steunt de energietransitie, inclusief de noodzaak voor zonneweiden en windmolens, maar is wel kritisch. In de schaarse ruimte van de regio Holland Rijnland verdient de flora en fauna, landschap, biodiversiteit en recreatie veel meer aandacht. Ook vindt het CDA het onverantwoord om de Leiderdorpse Munnikkenpolder aan te prijzen als een kansrijk gebied voor 6 windmolens.Het CDA heeft daarom in de twee amendementen ingediend, nl ‘aandacht voor de natuur’ en ‘windambitie van Leiderdorp’ die allebei in de raadsvergadering werden aangenomen. Waar gaat het bij deze energiestrategie om? Via het energieakkoord heeft de landelijke overheid dertig regio’s in het land de opdracht gegeven om een strategie uit te werken waardoor ze in 2050 energieneutraal te zijn. Eind 2020 moet dit plan worden vastgesteld en er ligt nu een eerste concept waarop alle gemeenten van Holland Rijnland, waar Leiderdorp onder valt, hun wensen en bedenkingen mogen geven. De energiestrategie gaat over energiebesparing, warmte, elektriciteit en mobiliteit. Het is daarmee een groot onderwerp en via tussendoelen in 2030 moet een en ander al op korte termijn vorm gaan krijgen. D66-wethouder Van Woudenberg heeft aan de gemeenteraad een conceptdocument voorgelegd met wensen & bedenkingen vanuit Leiderdorp. Dit document vormde de basis voor de discussie met de raadsleden. Het CDA steunt de energietransitie. Voor warmte is het essentieel dat er restwarmte vanuit Rotterdam komt, omdat voor onze huizen het anders lastig zal worden om met een realistisch plan te komen om van het gas af te komen. Voor elektriciteit heeft Holland Rijnland twee denkrichtingen uitgewerkt om via zonneweiden en windmolens de elektriciteit voortaan op te wekken. Opvallend is dat daar het zwaartepunt bij zonneweiden wordt gelegd, terwijl volgens de adviezen een verhouding van 1 op 1 optimaal is. In de vergadering van 17 mei pleitte Jan Huisman, CDA-burgerraadslid, voor vier belangrijke punten als commentaar op het concept-RES en de voorgestelde brief van de wethouder: Ten eerste vraagt Leiderdorp met de regio om landelijke instrumenten voor energiebesparing. In het concept wordt gevraagd om instrumenten die inwoners kunnen afdwingen. Een aantal partijen, zoals GroenLinks is sterke voorstander voor afdwingen Wat het CDA betreft gaat het om stimuleren, maar niet om dwang. Op basis van het pleidooi in de vergadering van 17 mei, zwakte de wethouder de formulering al af.Een amendement van VVD en CDA om nadrukkelijk aan te geven dat er geen sprake kan zijn van dwang, werd in de de raad gesteund door D66 en LPL en daarmee aangenomen. Ten tweede moet een betere mix tussen zonne- en windenergie worden gevonden. In één van de varianten is er een mix van 1 op 22 tussen wind- en zonne-energie. Dit leidt ertoe dat in onze regio minimaal 7 km2 grond (1400 voetbalvelden) in zonneweide moet worden veranderd. Bovendien is de scheve balans ongunstig voor de belasting van het elektriciteitsnetwerk. Immers ’s nachts en in de winter, is er vooral windenergie beschikbaar. Verder is het draagvlak van bewoners essentieel. Naast communicatie, gaat het wat het CDA betreft ook om daadwerkelijke participatie van de Leiderdorpers. Een project als Zon op Leiderdorp is hierin een voorbeeld. Hier zijn Leiderdorpers zelf eigenaar geworden van zonnepanelen op grote daken. Wat het CDA betreft een voorbeeld voor de regio. Tot slot moet de energiestrategie met een bredere blik naar de schaarse ruimte in onze regio kijken. De energiestrategie zoals die er nu ligt, houdt geen rekening met zaken als de behoefte aan woningbouw en nieuwe bedrijventerreinen. De wethouder vroeg daar terecht aandacht voor, want ook hiervoor moeten de komende jaren keuzes worden gemaakt. Het CDA voegt daaraan toe dat recreatie, natuur, landschap en biodiversiteit ook criteria moeten worden bij de afwegingen.Hiervoor heeft Medea Hempen namens het CDA een amendement ‘aandacht voor de natuur’ ingediend wat werd gesteund door VVD, D66, GL en LPL en daarmee werd aangenomen. Alleen PvdA stemde tegen. In 2016 heeft de Leiderdorpse raad onderzocht of het mogelijk is om windmolens te plaatsen in Leiderdorp. Hier is de Munnikkenpolder als kansrijk gebied uitgekomen. Destijds was de Munnikkenpolder een zandwinningsput en opslaggebied voor de HSL. Inmiddels is dit gebied echter samen met de Ruigekade, volledig ontwikkeld als recreatie- en natuurgebied. Deze ontwikkeling was noodzakelijk als natuurcompensatiegebied voor de A4. Het gebied is inmiddels een populaire plek voor vogelexcursies en vele Leiderdorpers maken er graag een wandeling. Het CDA vindt het daarom onlogisch om juist dit gebied vanuit Leiderdorp aan te bieden aan de regio als de beste keuze voor windmolens.Ook hiervoor heeft het CDA een amendement ingediend. Dit ‘windambitie voor Leiderdorp’ amendement werd gesteund door alle partij, met uitzondering van PvdA en is daarmee ook aangenomen.

Leidse Ring Noord - CDA Standpunt

CDA CDA GroenLinks D66 Leiderdorp 28-11-2019 20:44

Op maandag 18 november zou de Leiderdorpse Gemeenteraad het aangepaste kaderbesluit voor de Leidse Ringweg Noord bespreken. Zoals bekend, brak de LPL met de coalitie bij de start van de vergadering en zagen de wethouders zich gedwongen op te stappen. Het kaderbesluit kon daarom niet inhoudelijk worden behandeld. Waarom is 70 km p/u beter dan 50km p/u? CDA Leiderdorp heeft –samen met de VVD– gezocht naar een compromis. Een compromis in het belang van alle Leiderdorpers. Een compromis met geluidsmaatregelen, zicht op de polder en één die ervoor zorgt dat de weg snel wordt gerealiseerd. We hebben daarom een amendement ingediend dat garandeert dat geluidsschermen niet hoger worden dan 1,25m langs de Dijkwacht, waarmee zicht op de polder blijft behouden. Door middel van bijv. geluidsreducerend wegdek kan worden voldaan aan de wettelijke normen. Wij denken dat 70km p/u met geluidsmaatregelen en zicht op de polder een betere oplossing is dan een 50km-weg zonder geluidsmaatregelen. Bij een 50km-variant is de kans op geluidsoverlast immers zeer groot. Er wordt nu al veel te snel gereden op de weg en met de verdubbeling van de rijbanen zal de kans hierop niet afnemen. Daarnaast wil je de weg zo aantrekkelijk mogelijk houden, zodat het verkeer niet dwars door het dorp gaat. Waarom de ringweg? CDA Leiderdorp wil –net als de andere partijen– dat het verkeer zoveel mogelijk om ons dorp heen rijdt. De Leidse Ringweg Noord is dus een goede zaak voor Leiderdorp. Het verkeer gaat anders via de Engelendaal dwars door ons dorp. De weg moet snel worden gerealiseerd. Leiden zet Leiderdorp onder druk om de overeenkomst met 70km p/u in stand te houden. Het was oorspronkelijk immers 80km p/u. Deze Leidse druk helpt niet, maar het is wel zo dat Leiden de weg grotendeels betaalt (28mio), want de bijdrage van Leiderdorp is slechts 3,5mio. We zullen dus een compromis moeten vinden wat ook in de Leidse gemeenteraad kan worden aangenomen. Wat is het tracé door Leiderdorp? Het kaderbesluit valt voor Leiderdorp in twee delen uiteen: (1) Kruising Engelendaal/Oude Spoorbaan Diverse verbeteringen bij deze kruising, o.a. een fietstunnel onder de Engelendaal, een breder fietspad en geluidsschermen voor de Driegatenbrug en Buitenhof. (2) Oude Spoorbaan tot rotonde N445/N446 Verbreding van de weg tot 2x2 rijstroken en snellere rotondes. De voorgestelde snelheid is 70km. Geen vertraging voor Driegatenbrug CDA Leiderdorp hecht grote waarde aan de snelle realisatie van de Leiderdorpse delen van de Leidse Ring Noord. Waarbij de aanpak van de aansluiting Engelendaal, met een betere aansluiting voor langzaam verkeer en geluidsbescherming voor de woningen bij de Driegatenbrug een hele hoge prioriteit hebben. Met succes heeft het CDA in de informatieavonden gepleit dat de realisatie in Leiderdorp niet het sluitstuk van het project Leidse Ring Noord zou worden. De Engelendaal staat nu zelfs voorop in de volgorde van realisatie. Wij willen niet dat dit vertraging gaat oplopen. Dat is niet in het belang van de bewoners aan de Driegatenbrug en langs de Engelendaal. Wat is belangrijk bij de Oude Spoorbaan? De meeste aandacht is uitgegaan naar de inspanning aan de Oude Spoorbaan. Waar moet de Leidse Ringweg Noord aan voldoen? · Goede doorstroming Het moet voor automobilisten aantrekkelijk zijn om voor de Leidse Ring Noord te kiezen. In ieder geval aantrekkelijker dan een route via de Engelendaal. Daarom is het van belang dat de weg sneller is en ook voorspelbaar qua tijdsduur. Automobilisten moeten zonder na te denken voor de ringweg kiezen. · Geluidsbescherming Het is van belang voor de inwoners langs de route dat er geluidsmaatregelen worden genomen. Dit kan met stil asfalt, geluidsschermen enzovoort. Als dat niet voldoende is, kunnen er ook maatregelen op maat bij de woningen worden geregeld. · Zicht op de polder Leiderdorp kent de slogan ‘Kloppend hart tussen land en stad’. We willen graag zo goed mogelijk zicht houden op de polder. In de pers en commentaren lijkt de discussie nu alleen te gaan over 50 of 70km. Bij CDA Leiderdorp gaat het erom wat nodig is om Leiderdorp te beschermen tegen meer verkeer. Wij verwachten dat de Leidse Ring Noord vanaf de Zijlbrug niet alleen betekent twee rijbanen erbij, maar eindelijk ook goede geluidsbescherming voor de bewoners rond de Driegatenbrug en dat de geluidsbescherming voor de Dijkwacht de weg en de koplampen van de auto’s uit het zicht houdt, maar tevens bijdraagt aan zicht op de polder voor bewoners, fietsers en wandelaars. En daarbij verwachten wij dat de projectgroep en ons college volledig verantwoordelijkheid nemen en dat waar nodig zelfs aanpassingen en geluidsisolatie in en aan woningen worden gerealiseerd. Samenvattend Het CDA was tegen het oorspronkelijke plan waar werd gesproken over 2m hoge schermen. Wij willen maximaal 1,25m hoge geluidsschermen langs de Dijkwacht tot het ovaal. Hierdoor garandeer je zicht op de polder. De geluidsdeskundigen hebben aangegeven dat er oplossingen mogelijk zijn om de bewoners voldoende geluidsbescherming te geven bij 1,25m. Als de wethouder dit kan garanderen, dan is de 70km p/u voor ons acceptabel en draagt dit bij aan de aantrekkelijkheid voor automobilisten om Leiderdorp heen te rijden. Dit is de inzet via ons amendement wat vraagt om maximaal 1,25m geluidsschermen langs de Dijkwacht. We denken ook dat we hier uiteindelijk ook een betere oplossing bieden dan een 50km weg. Bij deze snelheid zullen er immers geen geluidsschermen worden geplaatst en is de kans op geluidsoverlast door te snel rijdende automobilisten zeer waarschijnlijk. Hoe nu verder? Er zijn nu nieuwe coalitieonderhandelingen tussen LPL, D66, GroenLinks en PvdA. De verwachting is uitgesproken dat het nieuwe college midden december kan worden geïnstalleerd. Daarna zal de Leidse Ringweg Noord opnieuw op de agenda staan. We hopen en verwachten dat het nieuwe college zo slim is om al tijdens de onderhandelingen contact te zoeken met Leiden en indien nodig de Provincie. Alleen met goede regionale samenwerking is een oplossing mogelijk en kunnen in ieder geval de (geluids)verbeteringen aan de kruising Engelendaal/Driegatenbrug snel worden gerealiseerd.

LPL breekt met coalitie

CDA CDA GroenLinks VVD D66 PvdA Leiderdorp 19-11-2019 21:05

Aan het begin van de raadsvergadering van 18 november 2018 heeft Hugo Langenberg van de LPL het vertrouwen in de coalitie met VVD en CDA opgezegd. Hij heeft tevens aangekondigd te onderhandelen met PvdA, D66 en GroenLinks over een nieuwe coalitie. Voor de CDA fractie kwam deze stap onverwachts. De begroting van dit college van CDA, VVD en LPL werd 10 dagen eerder nog volledig gedragen door de coalitie en uiteindelijk unaniem door de raad goedgekeurd. De samenwerking was af en toe stroef, omdat de LPL weinig zag in coalitieoverleg. Dat Langenberg zelfs zonder aankondiging of verzoek de coalitie opblaast, betreuren wij. CDA fractievoorzitter Mirjam van der Stelt licht toe: ‘Het CDA heeft er de afgelopen anderhalf jaar alles aangedaan om een betrouwbare coalitiepartner te zijn. Het is zeer bijzonder dat de LPL deze coalitie opblaast onder het mom van de wens van de Leiderdorper. Lang niet elke Leiderdorper herkent zich in het LPL standpunt. De gemeenteraad moet zorgvuldig de belangen van Engelendaal, Driegatenbrug en Oude Spoorbaan afwegen. Het CDA betreurt dat er nu geen debat kan volgen over de Leidse Ring Noord en wat de beste oplossing is voor Leiderdorp en de regio.’ CDA wethouder Daan Binnendijk verklaarde in de raad: ‘Ik vond het een buitenkans om voor Leiderdorp wethouder te zijn. Het is een prachtige gemeente. Het vertrek van Willem Joosten en mijzelf betekent dat in deze periode al vier wethouders zijn weggestuurd. Ik vind het echt jammer dat u de gemeente Leiderdorp een predicaat toebrengt in de regio Holland Rijnland als bestuurlijk onmachtige gemeente. De inwoners, de ambtenaren en deze prachtige gemeente verdienen beter.’ De wethouder heeft per direct ontslag genomen als gevolg van ontbreken van vertrouwen. De CDA fractie wacht nu de onderhandelingen van de nieuwe coalitie af en zal ook in de toekomst een kritische, constructieve en betrouwbare partner zijn in de gemeenteraad van Leiderdorp.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.