Nieuws van GroenLinks in Oss over PvdA inzichtelijk

2 documenten

GroenLinks stuurt met VVD, PvdA, D66, CDA brief over mestfabriek aan formerende partijen Brabant | Oss

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA PvdA Oss 16-05-2019 00:00

De lokale fracties uit Oss van GroenLinks, VVD, PvdA, D66 en CDA sturen een brief naar hun formerende provinciale fracties om geen mestfabriek in Oss te plaatsen.

In de vorige periode van de Provinciale Staten is een proces in gang gezet om een grote mestverwerkingsfabriek in Oss te plaatsen. De gehele gemeenteraad in Oss is tegen, evenals college, met juridische procedures tot gevolg. In de formatie om tot een nieuw Gedeputeerde Staten te komen ligt een kans voor de formerende partijen om een niet gedragen mestfabriek te schrappen uit haar plannen. Een meerderheid van de formerende partijen heeft zich in de campagne uitgesproken tegen de plaatsing van een mestfabriek in Oss. De lokale fracties vragen de provinciale fracties daad bij het woord te voegen en geen mestfabriek op te dringen aan de meer dan 90.000 inwoners van Oss. 

 

De brief is ook te downloaden onderaan de pagina.

GroenLinks wil Raadhuislaan naar 30 km/h | Oss

GroenLinks GroenLinks PvdA Oss 07-02-2019 00:00

OSS – De gemeente Oss moet haast maken met het verlagen van de maximumsnelheid op de Raadhuislaan. Dat stelt de lokale GroenLinks-fractie. Op de kruising van de fietsstraat en Raadhuislaan vonden in twee maanden tijd al zeker drie serieuze ongelukken plaats. Maandagavond werd er nog een vrouw van haar fiets gereden.

Sinds een paar maanden hebben fietsers en voetgangers op de donkerrode fietsstraat voorrang op autoverkeer. Dat zorgt voor de nodige verwarring en ongevallen. Rijschoolhouder Arno Smits is bijvoorbeeld fel criticus van de nieuwe inrichting. Volgens hem krijgen automobilisten nu veel te veel prikkels. Een ruime meerderheid van de lezers van deze krant ziet het liefst dat autoverkeer er weer voorrang krijgt. Oss veranderde de voorrangssituatie omdat de Raadhuislaan langzaam maar zeker moet transformeren in Oss Avenue: een plek waar wonen en verblijven prioriteit krijgen. De straat moet autoluw worden, fietsers en voetgangers komen op één.

Een ruime meerderheid van de gemeenteraad stemde in de herfst van 2017 al in met die plannen, waarin ook staat dat de maximumsnelheid op de Raadhuislaan uiteindelijk verlaagd wordt tot 30 kilometer per uur. Veel aandacht kreeg dat besluit niet, omdat in hetzelfde stuk knopen werden doorgehakt over het Wal Kwartier.

Afgesproken is dat de Raadhuislaan van alle centrumstraten als allerlaatste aan de beurt is, op zijn vroegst in 2023. Maar volgens GroenLinks nopen de recente ongelukken tot een wijziging van de planning. De partij wil de weg snel opnieuw inrichten, zodat er nog maar 30 kilometer per uur gereden kan worden. Alleen een bord in de grond is de partij niet genoeg.

GroenLinks heeft nu schriftelijke vragen gesteld aan het college. Naar aanleiding van de vele ongelukken op het kruispunt overweegt de Osse PvdA daarnaast een meldpunt op te richten voor gevaarlijke situaties in Oss.

Brabants Dagblad, 7 februari 2019: https://www.bd.nl/oss-e-o/groenlinks-na-serie-ongelukken-maak-van-raadhu...

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.