Nieuws van CDA in Vught inzichtelijk

38 documenten

Rutger Jans lijsttrekker van het CDA Vught

CDA CDA Vught 15-09-2020 12:41

‘We gaan het beste bereiken voor Cromvoirt, Helvoirt en Vught’ De leden van het CDA in Vught, Helvoirt en Cromvoirt hebben op 14 september 2020 in Cromvoirt per acclamatie de lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen vastgesteld. Ook het CDA-verkiezingsprogramma is door de leden vastgesteld. Het CDA gaat de verkiezingen in met een kandidatenlijst waarop vertrouwde én nieuwe namen staan. De lijst wordt aangevoerd door Rutger Jans (Vught), gevolgd door Ans Beijens-Swalen (Helvoirt). Op de derde plaats staat Yvonne Vos (Vught), met Jan van Iersel (Helvoirt) op de vierde plaats. Op plaats vijf staat Jeroen Pijnenburg. Lucien Verhoeven (Vught) en Ton Derks (Helvoirt) completeren de top 7 van de kandidatenlijst. Voorzitter van het overgangsbestuur Marianne van der Sloot geeft aan dat de mensen op de lijst herkenbare CDA’ers zijn die elkaar aanvullen, met ieder een eigen expertise. “We hebben een mooie balans gevonden tussen kandidaten uit de hele nieuwe gemeente Vught”, aldus Marianne. “En we zien veel energie om aan de slag te gaan voor Vught, Helvoirt en Cromvoirt.” Rutger Jans is verkozen tot lijsttrekker. De vertrouwenscommissie prees zijn brede inzet voor de Vughtse gemeenschap in combinatie met zijn gedegen financiële expertise. Ervaring in de politiek heeft hij de afgelopen jaren opgedaan als commissielid in Vught. In Rutger ziet het CDA de persoon die samen met het CDA-team verschil kan maken in de Vughtse politiek. Lijsttrekker Rutger: “We staan aan de vooravond van een intensieve en stevige campagne. De tegenstellingen tussen de coalitie en de oppositie zijn groot, en te vaak worden ze nog verder uitvergroot. Dat is jammer, want de belangen van onze inwoners raken daardoor in de verdrukking. Voor het CDA staat het belang van onze inwoners voorop, wij willen het beste bereiken voor Cromvoirt, Helvoirt en Vught. Door gewetensvol ons politieke werk te doen, in dialoog met de andere partijen. Want democratie heeft meer te maken met het luisteren naar de minderheid, dan het doordrukken van de meerderheid." Nadere informatie --------------- Rutger Jans lijsttrekker 0610485129 Marianne van der Slootvoorzitter0655196380 of via emailadressecretaris@vught.cda.nl

Vuurwerk

CDA CDA Vught 29-07-2020 10:17

Vanaf jaarwisseling 2020-2021 geldt er een landelijk verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen. Hierdoor ontstaat er vanaf de komende jaarwisseling een nieuwe situatie. Lokale initiatieven tot het gezamenlijk afsteken van vuurwerk zijn toegestaan, maar alleen onder leiding van een professionele vuurwerkdeskundige. Het is belangrijk dat ook in de gemeente Teylingen in aansluiting op deze ontwikkelingen als lokale overheid een visie op vuurwerk wordt ontwikkeld. Daarvoor is aanvullend onderzoek gedaan gericht op gevoelens en argumenten van de inwoners van Teylingen over vuurwerk. Het college stelt voor om Teylingen de komende jaarwisseling (nog) geen vuurwerkvrije gemeente te maken, maar wel de overlast van vuurwerk en de maatschappelijke gevoelens te blijven monitoren. Ze willen ook doorgaan met het beleid van vuurwerkvrije zones en wil met een campagne in de wijken zorgen dat het aanvragen voor een buurt van vuurwerkvrije zones makkelijker wordt. Vooralsnog ziet het college geen aanleiding om van het eerdere beleid van vuurwerkvrije zones af te wijken, maar neemt wel het advies over om hierin een aantal verbeteringen aan te brengen. Op 22 juni is in de commissie DEB opiniërend gesproken over het vuurwerkbeleid van de gemeente Teylingen. De CDA-fractie is voor een geleidelijke afbouw van vuurwerk en ondersteunt het college met de aanpak van vuurwerkvrije zones. In de laatste raadsvergadering voor het zomerreces werd op 15 juli een motie besproken van ChristenUnie, GroenLinks en PvdA om het principe van vuurwerkvrije zones vanaf de jaarwisseling 2020-2021 om te draaien naar vuurwerkzones, waarbij in beginsel de hele gemeente Teylingen vuurwerkvrij is, behoudens de vuurwerkzones. Toen de indienende partijen van de motie merkten dat hier in de raad geen meerderheid voor was, hebben zijn besloten de motie aan te houden. De CDA-fractie vindt de gedachte achter de motie sympathiek, maar de tijd ontbreekt om dat op een zorgvuldige manier en met participatie van onze inwoners tijdig voor de komende jaarwisseling te realiseren.

Het CDA wil duidelijkheid over de fietsbruggen bij van der Valk

CDA CDA Vught 02-07-2020 15:31

In de raad van 8 februari 2018, bijna tweeëneenhalf jaar geleden, heeft de raad besloten om een bijdrage van € 375.000 te verlenen aan de gemeente ‘s-Hertogenbosch om een fietsbrug aan te leggen bij de (turbo)rotonde bij de Postweg/Bosscheweg/Heunweg/Vughterweg. De verkeersveiligheid van het langzaam verkeer is hier zeer slecht, en we hebben als raad tot deze bijdrage besloten om een goede oplossing voor de fietsers zo snel mogelijk aan te leggen. Dit is gevolgd door een bijdrage van € 200.000 op 11 oktober 2018 voor de aanleg van de turborotonde. En op 27 juni 2019 hebben we als raad nogmaals een bijdrage aan ’s-Hertogenbosch gegeven van € 250.000 om hier twee fietsbruggen aan te leggen. In totaal dus €825.000 voor een rotonde op Bosch grondgebied, nog meer dan de Rijkssubsidie van €700.000 die de gemeente ’s-Hertogenbosch verspeeld heeft door zo lang te treuzelen. We zijn nu alweer ruim een jaar verder, en er is nog steeds geen aanvang gemaakt met de werkzaamheden. Nu hebben we uit de wandelgangen vernomen dat deze fietsbruggen op zijn vroegst augustus 2021 worden aangelegd. Dus nog ruim een jaar dat deze verkeersonveilige situatie blijft bestaan! Hierover heeft het CDA enkele vragen gesteld aan het college: 1. Is het college op de hoogte van de datum van aanleg? Zo ja, wanneer was u van plan de raad hierover te informeren? /Zo nee, hoe komt het dat u dat niet weet? 2.Bent u het met het CDA eens dat deze verkeersonveilige situatie veel te lang duurt? En heeft u buurgemeente ’s-Hertogenbosch hier op aangesproken? Wat was hier het resultaat van? 3. Wilt u de gemeente ’s-Hertogenbosch onder druk zetten door het intrekken van de Vughtse bijdrage indien niet nog dit jaar -dus in 2020 - de fietsbruggen worden aangelegd? 4. Hoe staat het met de provinciale subsidies? Die van het Rijk is ingetrokken vanwege de jarenlange vertraging, maar geldt dit nu ook voor de provinciale subsidie? Wat gelden daar voor eisen voor qua uiterste datum aanleg?

Vught subsidieert het rijk en schuift N65 problemen op de lange baan

CDA CDA GroenLinks D66 VVD PvdA Vught 15-06-2020 07:11

Na een traject van meer dan 10 jaar vond in mei voor de gemeenteraad van Vught de finale besluitvorming plaats met betrekking tot de N65.Op donderdag 7 mei de inspreekavond met maar liefst 34 insprekers, op 8 mei de commissievergadering met 125 zienswijzen en tenslotte op 14 mei de raadsvergadering met ook het burgerinitiatief van Vught Participeert en vaststelling van het bestemmingsplan. Inspraakavond N65 Op de inspraakavond hebben maar liefst 34 personen en/of instellingen gebruik gemaakt van hun spreekrecht. Deels schriftelijk (ingestuurde brief), deels via een videoboodschap en 21 mensen zijn persoonlijk komen inspreken. De rode draad bij alle insprekers was klip en klaar: Er heeft nooit een echte dialoog plaatsgevonden tussen gemeente enerzijds en inwoners c.q. direct belanghebbenden anderzijds, inspraak en overleg werd niet op prijs gesteld. Of zoals een inspreker het verwoordde: “ We worden niet serieus genomen”. Alle 125 ingediende zienswijzen (bezwaren) werden van tafel geveegd. Zonder dat daarbij inhoudelijk op de bezwaren werd ingegaan. Wat kregen de indieners wel? Inconsequente antwoorden, onlogische conclusies en rekenmodellen waar geen touw aan vast te knopen viel. “Onder de maat” zo kwalificeerde de woordvoerder van de Vereniging Platform Vught Structureel de kwaliteit van de beantwoording door de gemeente. En het recht op inspraak, dat recht werd met de voeten getreden. De inwoners van de Heikantstraat/Olmenlaan en een deel van de Helvoirtseweg, de straten die met een verdubbeling van het verkeer krijgen te maken, die inwoners hebben geen recht op bezwaar. Want laten nou juist die twee straten niet tot het bestemmingsplan behoren. Die zijn ondergebracht bij het PHS-project. En tegen het PHS-project kan nu geen bezwaar worden gemaakt. Een van de meest getroffen groep inwoners van Vught werd zo met een bestuurlijk trucje van het college juridisch buitenspel gezet. Over integer besturen gesproken. Burgerinitiatief Vught Participeert Op 8 mei werd in de commissie Ruimte een start gemaakt met de inhoudelijke behandeling van het bestemmingsplan N65. Vooraf werd eerst een discussie gevoerd over het burgerinitiatief (onderzoek naar ondertunneling N65) van Vught Participeert. Iedere politieke partij in Vught omhelst burgerinitiatieven, men juicht ze toe. Zo veel werd wel duidelijk. Maar voor de coalitie van GB, PvdA-GroenLinks en VVD bleef het hierbij. Prachtig zo’n burgerinitiatief, maar nu even niet dus. Vught subsidieert het rijk En dan de N65. Feiten deden er voor de coalitie niet zo toe. Dat de verkeersonveiligheid in Vught dramatisch toeneemt, jammer maar we moeten verder. Een toenemende luchtverontreiniging in Vught, jammer maar we moeten verder. Wat we als burger wel krijgen zijn de kap van 418 bomen (waaronder 70 monumentale bomen), gelikte animaties van de nieuwe N65 als je over de weg zelf rijdt (maar zonder dat de geluidsschermen goed worden getoond, en ook niet wat je te zien krijgt als je niet op de N65 rijdt), onjuiste verkeersmodellen, onvolledige cijfers en halve waarheden. En een totale kostenpost voor Vught van ruim € 33 mln. ( 5.000 per huishouden) die ons niets gaat brengen, want de enige winst van de reconstructie van de N65 is een marginale verbetering van de doorstroming op de N65 zelf. Conclusie is dat Rijkswaterstaat zich wel in de handen mag knijpen met onze € 33 mln. Een mooie subsidie van Vught aan het Rijk. Problemen verschuiven naar de toekomst Op 14 mei was daar dan de raadsvergadering. Een marathonzitting, die duurde van 20.00 tot 02.00 ’s-nachts. Het burgerinitiatief was al eerder in de voorbereidende Commissie vergadering door de coalitie af geserveerd. Dat gebeurde nu nog eens formeel.Bij de inhoudelijke behandeling vielen tenslotte een drietal zaken op. In de eerste plaats de erkenning van PvdA-GroenLinks woordvoerder van de Vossen dat de raad in 2016 belangrijke informatie is onthouden. Hij doelde daarmee op de officiële Rijkswaterstaat berekening die concludeert dat de hele investering van (toen nog) € 110 mln. in de N65 voor Vught niets brengt. “Het verdient niet de schoonheidsprijs, maar zou de besluitvorming in 2016 niet anders hebben doen zijn”, aldus PvdA-GroenLinks. Het CDA denkt van wel. We zouden als raad in 2016 hebben tegengestemd. Je gaat als raadslid toch geen miljoenen euro’s over de balk smijten? In de tweede plaats de verharding van de Jagersboschlaan. Wederom kon het college niet duidelijk maken dat die verharding noodzakelijk is en waarom de werkzaamheden op zo kort mogelijke termijn zouden moeten worden uitgevoerd. Maar toch werd de motie van de oppositie om de verharding uit te stellen door de coalitiepartijen afgewezen. Tenslotte de landbouwbrug op het perceel van de familie Simons. De geplande situering van de brug heeft duidelijk negatieve gevolgen voor de bedrijfsvoering en de toekomstbestendigheid van het landbouwbedrijf. Het CDA/D66 amendement om de geplande brug iets op te schuiven en daarmee de bedrijfsvoering niet te belasten haalde het ook niet. Afgewezen door de coalitie. Waarom? Omdat we verder moeten. Het CDA heeft tegen het bestemmingsplan N65 gestemd. Natuurlijk zijn wij voor ongelijkvloerse kruisingen, dat is ook niet het discussiepunt. We hebben tegengestemd omdat de leefbaarheid in Vught enorm afneemt door deze N65 plannen. Omdat er in Vught zelf sprake zal zijn van een enorme toename van de verkeersonveiligheid. Omdat daarvoor niets aan maatregelen is getroffen. “Dat komt later” zo was de reactie van college en coalitie. Dus eerst maar eens € 33 mln. subsidie aan Rijkswaterstaat geven en daarna maar eens kijken hoe we in Vught de problemen gaan oplossen? En wie gaat de kosten daarvan dan betalen? U raadt het al, dat zijn opnieuw de Vughtse burgers. Motie van wantrouwen Tot slot werd Wethouder van Woesik aan de tand gevoeld over de inspraak rondom de N65 plannen. Vond hij dat hij als verantwoordelijk wethouder echt zijn best had gedaan om de inwoners van Vught te betrekken bij de N65 plannen? De wethouder vond van wel. De oppositie onder aanvoering van het CDA niet. Uit opgevraagde informatie was namelijk gebleken dat de wethouder in de afgelopen 2 jaar slechts één keer had gesproken met burgers. Alle andere gesprekken werden door zijn ambtenaren afgehandeld. De wethouder bleef er bij dat hij zijn uiterste best had gedaan. Het CDA niet, en diende een motie van wantrouwen tegen wethouder van Woesik in, daarin gesteund door D66 en de SP. De motie haalde het niet, want de coalitiepartijen waren van mening dat de wethouder zijn werk wel goed had gedaan. Gezien de reacties in het Klaverblad wordt daar in Vught heel anders over gedacht.

Vught subsidieert het rijk en schuift N65 problemen op lange baan

CDA CDA GroenLinks D66 VVD PvdA Vught 02-06-2020 10:06

Na een traject van meer dan 10 jaar vond in mei voor de gemeenteraad van Vught de finale besluitvorming plaats met betrekking tot de N65.Op donderdag 7 mei de inspreekavond met 34 insprekers, op 8 mei de commissievergadering met 125 zienswijzen en tenslotte op 14 mei de raadsvergadering met het burgerinitiatief van Vught Participeert en vaststelling van het bestemmingsplan. Inspraakavond N65Op de inspraakavond hebben maar liefst 34 personen en/of instellingen gebruik gemaakt van hun spreekrecht. Deels schriftelijk (ingestuurde brief), deels via een videoboodschap en 21 mensen zijn persoonlijk komen inspreken. De rode draad bij alle insprekers was klip en klaar: Er heeft nooit een echte dialoog plaatsgevonden tussen gemeente enerzijds en inwoners c.q. direct belanghebbenden anderzijds, inspraak en overleg werd niet op prijs gesteld. Of zoals een inspreker het verwoordde: “ We worden niet serieus genomen”. Alle 125 ingediende zienswijzen (bezwaren) werden van tafel geveegd. Zonder dat daarbij inhoudelijk op de bezwaren werd ingegaan. Wat kregen de indieners wel? Inconsequente antwoorden, onlogische conclusies en rekenmodellen waar geen touw aan vast te knopen viel. “Onder de maat” zo kwalificeerde de woordvoerder van de Vereniging Platform Vught Structureel de kwaliteit van de beantwoording door de gemeente. En het recht op inspraak, dat recht werd met de voeten getreden. De inwoners van de Heikantstraat/Olmenlaan, de twee straten die met een verdubbeling van het verkeer krijgt te maken, die inwoners hebben geen recht op bezwaar. Want laten nou juist die twee straten niet tot het bestemmingsplan behoren. Die zijn ondergebracht bij het PHS project. En tegen het PHS project kan nu geen bezwaar worden gemaakt. Een van de meest getroffen groep inwoners van Vught werd dus met een bestuurlijk trucje van het college juridisch buiten spel gezet. Over integer besturen gesproken. Burgerinitiatief Vught ParticipeertOp 8 mei werd in de commissie Ruimte een start gemaakt met de inhoudelijke behandeling van het bestemmingsplan N65. Vooraf werd eerst een discussie gevoerd over het burgerinitiatief (onderzoek naar ondertunneling N65) van Vught Participeert. Iedere politieke partij in Vught omhelst burgerinitiatieven, men juicht ze toe. Zo veel werd wel duidelijk. Maar voor de coalitie van GB, PvdA-GroenLinks en VVD bleef het hierbij. Prachtig zo’n burgerinitiatief, maar nu even niet dus. Vught subsidieert het rijkEn dan de N65. Feiten deden er voor de coalitie niet zo toe. Dat de verkeersonveiligheid in Vught dramatisch toeneemt, jammer maar we moeten verder. Een toenemende luchtverontreiniging in Vught, jammer maar we moeten verder. Wat we als burger wel krijgen zijn de kap van 418 bomen (waaronder 70 monumentale bomen), gelikte animaties van de nieuwe N65 (maar zonder dat de geluidsschermen worden getoond en ook niet wat je te zien krijgt als je niet op de N65 rijdt), onjuiste verkeersmodellen, onvolledige cijfers en halve waarheden. En een totale kostenpost voor Vught van € 33 mln. ( 5.000 per huishouden) die ons niets gaat brengen, want de enige winst van de reconstructie van de N65 is een marginale verbetering van de doorstroming op de N65 zelf. Conclusie is dat Rijkswaterstaat zich wel in de handen mag knijpen met onze € 33 mln. Een mooie subsidie van Vught aan het Rijk. Problemen verschuiven naar de toekomstOp 14 mei was daar dan de raadsvergadering. Een marathonzitting, die duurde van 20.00 tot 02.00 ’s-nachts. Het burgerinitiatief was al eerder in de voorbereidende Commissie vergadering door de coalitie af geserveerd. Dat gebeurde nu nog eens formeel. Bij de inhoudelijke behandeling vielen tenslotte een drietal zaken op. In de eerste plaats de erkenning van PvdA-GroenLinks woordvoerder van de Vossen dat de raad in 2016 belangrijke informatie is onthouden. Hij doelde daarmee op de officiële Rijkswaterstaat berekening die concludeert dat de hele investering van (toen nog) € 110 mln. in de N65 voor Vught niets brengt. “Het verdient niet de schoonheidsprijs, maar zou de besluitvorming in 2016 niet anders hebben doen zijn”, aldus PvdA-GroenLinks. Het CDA denkt van wel. We zouden als raad in 2016 hebben tegengestemd. Je gaat als raadslid toch geen miljoenen euro’s over de balk smijten? In de tweede plaats de verharding van de Jagersboschlaan. Wederom kon het college niet duidelijk maken dat die verharding noodzakelijk is en waarom de werkzaamheden op zo kort mogelijke termijn zouden moeten worden uitgevoerd. Maar toch werd de motie van de oppositie om de verharding uit te stellen door de coalitiepartijen afgewezen.Tenslotte de landbouwbrug op het perceel van de familie Simons. De geplande situering van de brug heeft duidelijk negatieve gevolgen voor de bedrijfsvoering en de toekomstbestendigheid van het landbouwbedrijf. Het CDA/D66 amendement om de geplande brug iets op te schuiven en daarmee de bedrijfsvoering niet te belasten haalde het ook niet. Afgewezen door de coalitie. Waarom? Omdat we verder moeten. Keuze van het CDAHet CDA heeft tegen het bestemmingsplan N65 gestemd. Natuurlijk zijn wij voor ongelijkvloerse kruisingen, dat is niet het discussiepunt. We hebben tegengestemd omdat de leefbaarheid in Vught enorm afneemt door deze N65 plannen. Omdat er in Vught zelf sprake zal zijn van een enorme toename van de verkeersonveiligheid. Omdat daarvoor niets aan maatregelen is getroffen. “Dat komt later” zo was de reactie van college en coalitie. Dus eerst maar eens € 33 mln. subsidie aan Rijkswaterstaat geven en daarna maar eens kijken hoe we in Vught de problemen gaan oplossen? En wie gaat de kosten daarvan dan betalen? U raadt het al, dat zijn opnieuw de Vughtse burgers. Motie van wantrouwenTot slot werd Wethouder van Woesik aan de tand gevoeld over de inspraak rondom de N65 plannen. Vond hij dat hij als verantwoordelijk wethouder echt zijn best had gedaan om de inwoners van Vught te betrekken bij de N65 plannen? De wethouder vond van wel. De oppositie onder aanvoering van het CDA niet. Uit opgevraagde informatie was namelijk gebleken dat de wethouder in de afgelopen 2 jaar slechts één keer had gesproken met burgers. Alle andere gesprekken werden door zijn ambtenaren afgehandeld. De wethouder bleef er bij dat hij zijn uiterste best had gedaan. Het CDA niet, en diende een motie van wantrouwen tegen wethouder van Woesik in, daarin gesteund door D66 en de SP. De motie haalde het niet, want de coalitiepartijen waren van mening dat de wethouder zijn werk wel goed had gedaan. Gezien de reacties in het Klaverblad wordt daar in Vught heel anders over gedacht.

N65: een financiële molensteen voor Vught

CDA CDA Vught 06-05-2020 22:00

De coronacrisis heeft grote consequenties voor de gemeentefinanciën. Het CDA heeft daarom het college van B&W gevraagd om een eerste doorrekening van de gevolgen. Nu duidelijk is geworden dat de gemeentelijke inkomsten lager zullen zijn dan begroot en de uitgaven hoger, is het zaak om de financiële consequenties voor de begroting 2020 zo snel mogelijk duidelijk te krijgen. Begroting Dat is extra belangrijk omdat de begroting 2020 niet deugt. Afgelopen november, zo midden in deze Corona-crisis tijden lijkt het alweer een eeuwigheid geleden, werd in de gemeenteraad de begroting 2020 behandeld. Het CDA stemde als enige politieke partij tegen. Waarom? Omdat het wettelijk vereiste begrotingsevenwicht met kunstgrepen en creatief boekhouden tot stand is gebracht. En vooral omdat er in de begroting 2020 verplichtingen zijn opgenomen waarvoor géén dekking is. •De toekomstige Zuiderbosschool is daar een goed voorbeeld van. Volgens een eigen officiële opgave van het College kost deze nieuwbouw minimaal € 14 mln., maar in de begroting 2020 wordt slechts € 8 mln. begroot. Een tekort van maar liefst € 6 mln. •Datzelfde geldt voor de zogeheten Bestemmingsreserve Rijksinfra, het spaarpotje waaruit de N65 moet worden betaald. Die spaarpot moet volgens opgave van het College op het jaareinde van 2023 in totaal € 39 mln. groot zijn. In de begroting is die spaarpot eind 2023 voor slechts € 33 mln. gevuld. Dus ook hier € 6 mln. te weinig. •Ook tekort begroot is de prijsindexatie op de N65 en PHS (spoorproject). Het college raamt in de begroting met 2,5% prijsstijging sinds 2016, maar in werkelijkheid bedraagt die prijsstijging in de Grond, Weg en Waterbouw vanaf 2016 circa 20%. De begroting schiet dus ook hier schromelijk tekort, in Euro’s ruim € 4 mln. Drie voorbeelden die optellen tot € 16 mln. Aan uitgaven, waarvoor géén dekking in de begroting is. Hoe duidelijk kan een begroting niet deugen. Het college, daarin gesteund door de coalitiepartijen, heeft bewust gekozen voor een begroting die niet op orde is. Zelfs zonder de hierboven genoemde € 16 mln. zijn de gevolgen al enorm. De schuldenlast van Vught stijgt naar 148%. Dat wil zeggen dat de schuldenlast anderhalf keer groter is dan de jaarlijkse inkomsten van Vught. “ Een zeer hoge schuld ” zegt het college zelf in haar toelichting op de begrotingscijfers. De kredietwaardigheid van Vught zakt naar een absoluut dieptepunt. Of, om met de woorden van het college te spreken, ons “bezit is zeer zwaar belast met schuld”. Ook geeft het college aan dat “er nauwelijks structurele ruimte is om tekorten of extra lasten binnen de huidige begroting op te vangen” en “dit past binnen ons beleid om strak te begroten” en als laatste “indien nodig er wel ruimte is om het eigen beleid aan te passen” (bron: begroting 2020, blz. 71). Het CDA constateert dat we met de coronacrisis op het punt zijn aanbeland dat het college haar beleid moet aanpassen. Er zal ingegrepen moeten worden, wil Vught niet failliet gaan. Uitstel en zelfs afstel van de N65 ligt voor de hand. Vooral ook omdat de overeenkomst met Rijkswaterstaat bij het optreden van een overmachtssituatie ruimte biedt voor heronderhandeling.Waar wacht het College nog op? Kijk voor meer informatie naar deel 3 "De N65 en het gemeentelijk huishoudboekje",van het 3-luik over de N65 viashorturl.at/JORW8 In deze aflevering worden verschillende meningen gegeven over de financiële gezondheid van onze gemeente en de gevolgen voor ons huishoudboekje in de komende jaren. Kiezen voor de grote financiële bijdragen die onze gemeente wil doen aan het oplossen van infrastructuur problemen van Rijkswaterstaat en ProRail, zullen een grote invloed hebben op voorzieningen als scholen, sport, cultuur, verkeersveiligheid en het sociaal domein.

N65: een financiële molensteen voor Vught

CDA CDA Vught 06-05-2020 22:00

De coronacrisis heeft grote consequenties voor de gemeentefinanciën. Het CDA heeft daarom het college van B&W gevraagd om een eerste doorrekening van de gevolgen. Nu duidelijk is geworden dat de gemeentelijke inkomsten lager zullen zijn dan begroot en de uitgaven hoger, is het zaak om de financiële consequenties voor de begroting 2020 zo snel mogelijk duidelijk te krijgen. Begroting Dat is extra belangrijk omdat de begroting 2020 niet deugt. Afgelopen november, zo midden in deze Corona-crisis tijden lijkt het alweer een eeuwigheid geleden, werd in de gemeenteraad de begroting 2020 behandeld. Het CDA stemde als enige politieke partij tegen. Waarom? Omdat het wettelijk vereiste begrotingsevenwicht met kunstgrepen en creatief boekhouden tot stand is gebracht. En vooral omdat er in de begroting 2020 verplichtingen zijn opgenomen waarvoor géén dekking is. •De toekomstige Zuiderbosschool is daar een goed voorbeeld van. Volgens een eigen officiële opgave van het College kost deze nieuwbouw minimaal € 14 mln., maar in de begroting 2020 wordt slechts € 8 mln. begroot. Een tekort van maar liefst € 6 mln. •Datzelfde geldt voor de zogeheten Bestemmingsreserve Rijksinfra, het spaarpotje waaruit de N65 moet worden betaald. Die spaarpot moet volgens opgave van het College op het jaareinde van 2023 in totaal € 39 mln. groot zijn. In de begroting is die spaarpot eind 2023 voor slechts € 33 mln. gevuld. Dus ook hier € 6 mln. te weinig. •Ook tekort begroot is de prijsindexatie op de N65 en PHS (spoorproject). Het college raamt in de begroting met 2,5% prijsstijging sinds 2016, maar in werkelijkheid bedraagt die prijsstijging in de Grond, Weg en Waterbouw vanaf 2016 circa 20%. De begroting schiet dus ook hier schromelijk tekort, in Euro’s ruim € 4 mln. Drie voorbeelden die optellen tot € 16 mln. Aan uitgaven, waarvoor géén dekking in de begroting is. Hoe duidelijk kan een begroting niet deugen. Het college, daarin gesteund door de coalitiepartijen, heeft bewust gekozen voor een begroting die niet op orde is. Zelfs zonder de hierboven genoemde € 16 mln. zijn de gevolgen al enorm. De schuldenlast van Vught stijgt naar 148%. Dat wil zeggen dat de schuldenlast anderhalf keer groter is dan de jaarlijkse inkomsten van Vught. “ Een zeer hoge schuld ” zegt het college zelf in haar toelichting op de begrotingscijfers. De kredietwaardigheid van Vught zakt naar een absoluut dieptepunt. Of, om met de woorden van het college te spreken, ons “bezit is zeer zwaar belast met schuld”. Ook geeft het college aan dat “er nauwelijks structurele ruimte is om tekorten of extra lasten binnen de huidige begroting op te vangen” en “dit past binnen ons beleid om strak te begroten” en als laatste “indien nodig er wel ruimte is om het eigen beleid aan te passen” (bron: begroting 2020, blz. 71). Het CDA constateert dat we met de coronacrisis op het punt zijn aanbeland dat het college haar beleid moet aanpassen. Er zal ingegrepen moeten worden, wil Vught niet failliet gaan. Uitstel en zelfs afstel van de N65 ligt voor de hand. Vooral ook omdat de overeenkomst met Rijkswaterstaat bij het optreden van een overmachtssituatie ruimte biedt voor heronderhandeling.Waar wacht het College nog op? Kijk voor meer informatie naar deel 3 "De N65 en het gemeentelijk huishoudboekje",van het 3-luik over de N65 viashorturl.at/JORW8 In deze aflevering worden verschillende meningen gegeven over de financiële gezondheid van onze gemeente en de gevolgen voor ons huishoudboekje in de komende jaren. Kiezen voor de grote financiële bijdragen die onze gemeente wil doen aan het oplossen van infrastructuur problemen van Rijkswaterstaat en ProRail, zullen een grote invloed hebben op voorzieningen als scholen, sport, cultuur, verkeersveiligheid en het sociaal domein.

Ombouw N65: erop of eronder!

CDA CDA Vught 05-05-2020 16:40

De coronacrisis heeft grote consequenties voor de gemeentefinanciën. Het CDA heeft daarom het college van B&W gevraagd om een eerste doorrekening van de gevolgen. Nu duidelijk is geworden dat de gemeentelijke inkomsten lager zullen zijn dan begroot en de uitgaven hoger, is het zaak om de financiële consequenties voor de begroting 2020 zo snel mogelijk duidelijk te krijgen. Dat is extra belangrijk omdat de begroting 2020 niet deugt. Afgelopen november, zo midden in deze Corona-crisis tijden lijkt het alweer een eeuwigheid geleden, werd in de gemeenteraad de begroting 2020 behandeld. Het CDA stemde als enige politieke partij tegen. Waarom? Omdat het wettelijk vereiste begrotingsevenwicht met kunstgrepen en creatief boekhouden tot stand is gebracht. En vooral omdat er in de begroting 2020 verplichtingen zijn opgenomen waarvoor géén dekking is. •De toekomstige Zuiderbosschool is daar een goed voorbeeld van. Volgens een eigen officiële opgave van het College kost deze nieuwbouw minimaal € 14 mln., maar in de begroting 2020 wordt slechts € 8 mln. begroot. Een tekort van maar liefst € 6 mln. •Datzelfde geldt voor de zogeheten Bestemmingsreserve Rijksinfra, het spaarpotje waaruit de N65 moet worden betaald. Die spaarpot moet volgens opgave van het College op het jaareinde van 2023 in totaal € 39 mln. groot zijn. In de begroting is die spaarpot eind 2023 voor slechts € 33 mln. gevuld. Dus ook hier € 6 mln. te weinig. •Ook tekort begroot is de prijsindexatie op de N65 en PHS (spoorproject). Het college raamt in de begroting met 2,5% prijsstijging sinds 2016, maar in werkelijkheid bedraagt die prijsstijging in de Grond, Weg en Waterbouw vanaf 2016 circa 20%. De begroting schiet dus ook hier schromelijk tekort, in Euro’s ruim € 4 mln. Drie voorbeelden die optellen tot € 16 mln. Aan uitgaven, waarvoor géén dekking in de begroting is. Hoe duidelijk kan een begroting niet deugen. Het college, daarin gesteund door de coalitiepartijen, heeft bewust gekozen voor een begroting die niet op orde is. Zelfs zonder de hierboven genoemde € 16 mln. zijn de gevolgen al enorm. De schuldenlast van Vught stijgt naar 148%. Dat wil zeggen dat de schuldenlast anderhalf keer groter is dan de jaarlijkse inkomsten van Vught. “ Een zeer hoge schuld ” zegt het college zelf in haar toelichting op de begrotingscijfers. De kredietwaardigheid van Vught zakt naar een absoluut dieptepunt. Of, om met de woorden van het college te spreken, ons “bezit is zeer zwaar belast met schuld”. Ook geeft het college aan dat “er nauwelijks structurele ruimte is om tekorten of extra lasten binnen de huidige begroting op te vangen” en “dit past binnen ons beleid om strak te begroten” en als laatste “indien nodig er wel ruimte is om het eigen beleid aan te passen” (bron: begroting 2020, blz. 71). Het CDA constateert dat we met de coronacrisis op het punt zijn aanbeland dat het college haar beleid moet aanpassen. Er zal ingegrepen moeten worden, wil Vught niet failliet gaan. Uitstel en zelfs afstel van de N65 ligt voor de hand. Vooral ook omdat de overeenkomst met Rijkswaterstaat bij het optreden van een overmachtssituatie ruimte biedt voor heronderhandeling.Waar wacht het College nog op? Kijk voor meer informatie naar de avulo.nl op woensdag 6 mei 16:00 uur: De N65 en het gemeentelijk huishoudboekje. In deze aflevering worden verschillende meningen gegeven over de financiële gezondheid van onze gemeente en de gevolgen voor ons huishoudboekje in de komende jaren. Kiezen voor de grote financiële bijdragen die onze gemeente wil doen aan het oplossen van infrastructuur problemen van Rijkswaterstaat en ProRail, zullen een grote invloed hebben op voorzieningen als scholen, sport, cultuur, verkeersveiligheid en het sociaal domein.

CDA wil verruiming van Vughtse terrassen

CDA CDA Vught 01-05-2020 12:12

Door de coronacrisis lopen de Vughtse horeca-ondernemers belangrijke omzet mis. Voorlopig zal de situatie niet veranderen maar als CDA willen we wel vast vooruit kijken. Als we straks als 1,5 m maatschappij verder gaan is het voor de horeca nog steeds lastig voldoende omzet te generen. Maar gelukkig zijn de ondernemers creatief en kan de gemeente Vught hen daarbij ondersteunen. Na overleg met enkele horeca-ondernemers in het centrum heeft het CDA daarom de volgende vragen gesteld aan het college: Is het mogelijk om op het Marktveld - in ieder geval tot en met de zomer 2021 - de terrasruimte(n) te verruimen? Dat geeft meer afstand tussen de tafeltjes onderling en de ondernemers de mogelijkheid om hier gezamenlijk een groot terras te kunnen benutten.Is het college bereid om op andere locaties in Vught - daar waar het mogelijk is – hier ook ruimhartig aan mee te werken?Is de gemeente bereid om voor deze periode af te zien van precario of ‘terrasbelasting’, zodat de ondernemers minder lasten hebben?

CDA wil verruiming van Vughtse terrassen

CDA CDA Vught 01-05-2020 12:12

Door de coronacrisis lopen de Vughtse horeca-ondernemers belangrijke omzet mis. Voorlopig zal de situatie niet veranderen maar als CDA willen we wel vast vooruit kijken. Als we straks als 1,5 m maatschappij verder gaan is het voor de horeca nog steeds lastig voldoende omzet te generen. Maar gelukkig zijn de ondernemers creatief en kan de gemeente Vught hen daarbij ondersteunen. Na overleg met enkele horeca-ondernemers in het centrum heeft het CDA daarom de volgende vragen gesteld aan het college: Is het mogelijk om op het Marktveld - in ieder geval tot en met de zomer 2021 - de terrasruimte(n) te verruimen? Dat geeft meer afstand tussen de tafeltjes onderling en de ondernemers de mogelijkheid om hier gezamenlijk een groot terras te kunnen benutten.Is het college bereid om op andere locaties in Vught - daar waar het mogelijk is – hier ook ruimhartig aan mee te werken?Is de gemeente bereid om voor deze periode af te zien van precario of ‘terrasbelasting’, zodat de ondernemers minder lasten hebben?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.