Nieuws van politieke partijen over BREDA'97 inzichtelijk

19 documenten

Ontsluitingsweg Roosberg, Bouwloods Ulvenhout en snelheidscontroles zijn aangenomen moties van Breda'97

BREDA'97 BREDA'97 GroenLinks CDA VVD PvdA Breda 18-11-2019 12:57

Tijdens de begrotingsbehandeling van de gemeente Breda voor 2020 zijn een aantal door Breda'97 gemaakte moties en moties die Breda'97 mee ingediend heeft aangenomen door de gemeenteraad.

Breda'97 had een motie ingediend voor een snelle aanpak van de ontsuitingsweg bij sportpark de Roosberg. Ook het CDA had een vergelijkbare motie. Door één motie in te dienen werd deze ingediend door Breda'97, CDA en VVD aangenomen door de Raad.Volgens de motie moet er een oplossing komen in 2020 of 2021.

Breda'97 heeft de motie "Lobby Verkeerscontroles naar gemeenten" ingediend. Deze werd medeondertekend door de PvdA en Groen Links. Wij stelen voor een lobby richting regering op te starten met het doel snelheidscontroles ook door handhaving uit te laten voeren. Ter financiering hiervan de opbrengsten van de verkeersboetes aan de gemeente toe te bedelen. De reden hiervoor is dat de politie te weinig capaciteit heeft om op regulieren wijze snelheidscontroles  uit te voeren op kritische wegen. De motie is aangenomen.

In de bijdrage van Breda'97 heeft Peter Vissers maar weer eens aandacht gevraagd voor de vervanging van de bouwloods aan de Slotlaan. Deze moet wijken voor woningbouw. Al vele jaren geleden zijn er toezeggingen door de politiek gedaan dat dit probleem opgelost zou worden voordat de oude loods niet beschikbaar zou zijn. Het lijkt er op dat er op korte termijn positieve ontwikkelingen te verwachten zijn.

Ook het collectief bouwen is weer aan de orde gekomen Het CDA heeft gesteund door Breda'97 het initiatief genomen tot de motie "Zo komt CPO van de grond"Zo komt CPO van de grond". De motie draagt het college op dat  CPO niet als sluitpost gezien mag worden en het college moet een maximale inspanning leveren om betaalbare grond op de juiste plaats voor CPO beschikbaar te krijgen met als doel starters en ouderen de kans te gunnen om in de eigen wijken en dorpen te kunnen blijven wonen.

100 km op de snelwegen rond Breda goed voor mens en milieu

BREDA'97 BREDA'97 Breda 01-11-2019 09:56

Het kabinet zoekt stikstofruimte om bouwplannen uit te voeren en gaat volgens BNdeStem de maximum snel omlaag brengen.

De stikstof en fijnstofconcentraties in en rond de gemeente Breda zijn te hoog. Het Natura 2000 gebied Ulvenhoutse Bos dient beschermt te worden. Maatregelen zijn nodig om de uitstoot van stikstof en fijnstof omlaag te brengen. Daarnaast willen we in Breda 6000 woningen bouwen en hebben daarvoor vermindering van de stikstofuitstoot nodig om dit te realiseren.

De wijken en dorpen die liggen aan de snelwegen rond Breda hebben daarnaast ook geluidsoverlast van deze snelwegen. Enkele wijkraden hebben aangegeven dat ze voorstander zijn van verlaging van de maximum snelheid op de snelwegen naar 100 km.

Nu is het rijk verantwoordelijk voor het beleid op de snelwegen, maar dat wil niet zeggen dat de gemeenten geen inspraak hebben.

Breda'97 roept het college door middel van onderstaande vragen op hiervan gebruik te maken:

Is het college het met Breda’97 eens dat de uitstoot van stikstof en fijnstof omlaag moet?

Is het college het met Breda ’97 eens dat het omlaag brengen van de maximum snelheid naar 100 km voor alle snelwegen rond Breda hiertoe een bijdrage kan leveren?

Is het college het met Breda ’97 eens dat een snelweg door een Natura 2000 gebied met een maximum snelheid van 130 km in strijd is met het beschermen van dit Natura 2000 gebied?

Is het college bereid om op korte termijn aan de regering voor te stellen om de snelheid van de snelwegen rond Breda te verlagen naar 100 km?

Breda'97 wijst college op het bestaan van de wijken en dorpen tijdens de voorjaarsnota 2020

BREDA'97 BREDA'97 Breda 01-07-2019 12:58

Tijdens de behandeling van de voorjaarsnota presenteert het college hun plannen voor het komende jaar. Later in het jaar zal hierop de begroting worden gemaakt. De politieke partijen kunnen hun wensen en bedenken geven op de gepresenteerde voorjaarsnota.

Uiteraard kijkt Breda'97 eerst naar de plannen voor de wijken en dorpen. Die gaan, voor Breda'97, voor grote projecten die dit college graag wil. Dus wij kiezen eerder voor een multifunctionele accommodatie, een verenigingsloods in Ulvenhout en een nieuwe sporthal voor Princenhage dan dat we kiezen voor het nu aanleggen van de Nieuwe Mark.

De jaarrekening 2018 leerde ons dat dit college volop bezig is met het uitgeven van geld door de leningen te verhogen en presenteerde daarnaast een verlies van dik 8 miljoen.

Tijd voor keuzes dus. Hieronder vind je de bijdrage van Peter Vissers zoals hij deze tijdens de behandeling van de voorjaarsnota heeft uitgesproken.

De Voorjaarsnota 2019 met een mooie kleurrijke kaft

Breda heeft over 2018 een tekort van 8 miljoen en in de nabije toekomst nauwelijks geld voor investeringen.

BREDA'97 BREDA'97 Breda 21-06-2019 09:58

Breda'97 vindt dat het jaarverslag van de gemeente Breda over 2018 moeilijk leesbaar is. Een motie van Breda'97 in 2018 om het college aan te zetten tot een duidelijker leesbaar stuk te komen heeft niet veel geholpen. Dat het een hardnekkig probleem is blijkt wel uit een rapportage uit 2011 van de Rekenkamer die zich hierover ook al beklaagde.

Alhoewel het college vindt dat Breda er financieel er goed voorstaat is Breda'97 het daar in ieder geval niet mee eens.

Wij worden hierin gesteund door de Rekenkamer en door de externe accountant. Normaal gesproken verwacht je dat in goede economische tijden de financiële positie van de gemeente verbeterd zodat er bij een komende crises wat meer vlees op de botten zit.

Niet in Breda, daar stijgt het bedrag dat geleend wordt en daalt de solvabiliteit. Dit gevoegd bij het feit dat er voor investeringen, na de keuze van de huidige coalitie voor de Nieuwe Mark (ongeveer 25 miljoen) en een uitgebreide topsporthal (ongeveer 24 miljoen) geen geld meer is voor nieuwe investeringen. Als je dan bedenkt dat er een Bavel een grote behoefte is aan een multifunctionele (sport) accommodatie die de huidige Huif moet vervangen en ook plaats moet bieden aan grote verenigingen en bijvoorbeeld carnaval en muziekuitvoeringen en dat in Princenhage sporthal de Doelen vervangen moet worden, dan kun je op je vingers natellen dat de financiering hiervan moeilijk wordt.

Breda'97 pleitte dan ook voor een heroverweging over de noodzaak van de aanleg van de Nieuwe Mark en of de topsporthal nu al uitgebreid moet worden met een onrendabele atletiekhal. Om nog maar niet te spreken van een kostbaar evenement als het songfestival.

Laten we eerst een zorgen dat de faciliteiten voor de inwoners van Breda op orde zijn voordat we beginnen aan allerlei grote prestigeprojecten.

Wat vindt Breda'97 van de voorstellen tot het leveren van een tegenprestatie door Bijstandgerechtigden?

BREDA'97 BREDA'97 Breda 17-03-2019 10:01

In 2015 is de participatiewet met daarin de tegenprestatie door de landelijke overheid ingevoerd.

Bij de decentralisaties van het sociaal domein in 2015 zijn de taken van de participatiewet naar de gemeente overgegaan. De tegenprestatie op sociaal maatschappelijk vlak had toen al ingevoerd moeten worden. De gemeente Breda heeft in de afgelopen vier jaar mensen in de bijstand nooit actief aangesproken om een tegenprestatie te leveren voor de ontvangen bijstandsuitkering. Breda’97 was toen al en is dat nog steeds voor een vrijwillige tegenprestatie, omdat alleen dan een tegenprestatie gemotiveerd wordt uitgevoerd

Maar wat is nu eigenlijk de tegenprestatie

Zie hiervoor het filmpje met de uitleg van de gemeente Rotterdam

Het voorstel van het college voor de gemeente Breda gaat hier ondanks de verwijzing in het bestuursakkoord naar de Rotterdamse methode anders mee om:

In Breda wil men vanaf april ook mensen die al sociaal maatschappelijk betrokken zijn en in trede 4 van de participatieladder staan ook om een tegenprestatie vragen

Ook mensen die mantelzorg verlenen wil men om een tegenprestatie vragen

En dan mag men de tegenprestatie ook slecht voor maximaal 6 maanden uitvoeren en

moet men ergens anders weer een tegenprestatie uit gaan voeren. Dit zien wij als Breda’97 geen niet als een goed voorstel voor Breda.

Vanaf april 2019 zet het college in op een tegenprestatie voor mensen die langer dan 5 jaar in de bijstand zitten.

Volgens de wet moeten alle bijstandsgerechtigden een tegenprestatie leveren (artikel 9 lid 1 sub c “naar vermogen door het college opgedragen onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden te verrichten die worden verricht naast of in aanvulling op reguliere arbeid en die niet leiden tot verdringing op de arbeidsmarkt.”) .

Breda kiest er voor om eerst die mensen aan te spreken die al langer in de bijstand zitten op het leveren van de tegenprestatie. Mensen die kort in de bijstand zitten worden nu vooral geholpen met het zoeken naar een baan. Breda’97 vindt het prima dat ook mensen die al langer in de bijstand op deze manier getracht wordt ze hoger op de tredes van de participatieladder te brengen. “Iedereen in Breda doet er toe”. Maar als iemand die korter in de bijstand zit aangeeft een tegenprestatie te kunnen en willen leveren moet daar niet aan voorbij gegaan worden door de gemeente Breda.

Een tegenprestatie mag echter nooit tot verdringing op de arbeidsmarkt leiden.

Een baan verdient normale betaling en betaald werk heeft uiteraard altijd de voorkeur. Het leveren van deze tegenprestatie mag dan ook absoluut niet tot verdringing op de arbeidsmarkt leiden en daar waar zich kansen aanbieden voor een betaalde baan gaat dit voor op het leveren van een tegenprestatie. De tegenprestatie heeft dan ook niet tot doel om deze om te zetten in een betaalde baan, sterker nog er zijn de nodige organisaties in het sociaal maatschappelijke middenveld die een betaalde kracht nooit zelf zouden kunnen bekostigen en afhankelijk zijn van vrijwilligers als drijvende krachten en dit kan Breda’97 van harte ondersteunen.

Laat bestaande vrijwilligers, vaak dragende vrijwilligers met rust

Nu al verrichten veel mensen met een bijstandsuitkering vrijwilligerswerk bij sociaal maatschappelijke organisaties die nooit een betaalde krachten in dienst zou kunnen nemen. Hierdoor is van verdringing op de arbeidsmarkt geen sprake.

Wanneer vrijwilligerswerk erkent wordt als tegenprestatie, zonder dat hier een termijn of aantal uren aan worden gekoppeld, kunnen de mensen zich meer ontwikkelen en is de overstap naar een betaalde baan makkelijker. Breda’97 is van mening dat de gemeente Breda hier lering zou moeten trekken uit de positieve ervaringen die de gemeente Rotterdam hiermee heeft opgedaan. En we moeten hierbij niet vergeten dat er ook veel mensen die nu betaald werk verrichten vrijwilligerswerk doen, dus dit hoeft een betaalde baan niet in de weg te zitten.

Mantelzorg in plaats van WMO en thuiszorg

In de voorstellen van het college wordt mantelzorg niet erkend als een tegenprestatie. Onbekend is hoeveel mensen hun naasten nu verzorgen door het geven van mantelzorg en hoeveel tijd ze hier aan kwijt zijn. In zijn algemeenheid is mantelzorg zeer belangrijk. Zorg die onbetaalbaar is als de gemeente en thuiszorgorganisaties dit allemaal zou moeten gaan organiseren. Breda’97 ziet dit dan ook als een sociaal maatschappelijke invulling die aangemerkt kan worden als het leveren van een tegenprestatie. Ook hier is Breda’97 van mening dat de gemeente Breda hier lering zou moeten trekken uit de positieve ervaringen die de gemeente Rotterdam hiermee heeft opgedaan.

Onbekendheid wie wat doet of kan

De gemeente Breda weet niet hoeveel mensen in de bijstand vrijwilligerswerk verrichten of mantelzorg verlenen. Maar ook niet hoeveel mensen door fysieke of mentale problemen geen tegenprestatie kunnen leveren of hoeveel mensen onterecht in de bijstand zitten omdat ze mogelijk vallen onder andere regeling? Breda’97 vindt dan ook dat het goed is om het aloude gezegde “meten is weten” maar eens uit de kast te trekken en stelt daarom voor om deze inventarisatie zo snel mogelijk uit te gaan voeren. Hiervoor dan wel extra capaciteit bij de ambtenaren ingezet moeten worden zodat we weten waar we het nu uiteindelijk over hebben

Vrijwilligerswerk op het sociaal maatschappelijk vlak

Breda’97 is van mening dat een vrijwillige tegenprestatie prima kan in de vorm van vrijwilligerswerk. Het verplicht stellen en opleggen van een tegenprestatie zien ook de organisaties op het maatschappelijk middenveld niet zitten. Onder andere Breda Actief, Voedselbank, Stichting Meer en Minder, diverse buurt en wijk accommodaties, Tools to Work, hebben aangegeven dat men niet zit te wachten op mensen die verplicht (en daarmee vaak ongemotiveerd) vrijwilligerswerk moeten komen verrichten. Hier kan Breda’97 zich goed in vinden.

Ondersteuning vrijwilligersorganisaties

Het college wil de tegenprestaties uit laten voeren bij vrijwilligersorganisaties zoals buurthuizen, sportverenigingen en de eerder genoemde organisaties. De vrijwilliger mag volgens de voorstellen maximaal 6 maanden duren gedurende 20 uur per week.

Zoals eerder aangegeven willen de vrijwilligersorganisaties graag gemotiveerde vrijwilligers die liefst voor een langere tijd vrijwilligerswerk willen verrichten. Vooral de niet professionele organisaties zijn niet ingericht en opgeleid om mensen die de laatste jaren niet actief aan de maatschappij hebben bijgedragen op te vangen en te begeleiden.

Het college wil de kosten die deze organisaties hierdoor krijgen door deze organisaties laten betalen. Vaak is hiervoor echter geen geld voor beschikbaar. Breda’97 vindt dan ook dat het college voor kosten voor opvang, opleiding en begeleiding extra geld beschikbaar moet stellen en dat de maximale duur van 6 maanden van de tegenprestatie om daarna bij de buren de tegenprestatie wederom voor maximaal 6 maanden te mogen gaan verrichten geschrapt moet worden. Ook hier kan de gemeente Breda leren van de ervaringen van de gemeente Rotterdam die deze eis niet heeft opgenomen en die ook niet gesteld wordt door de Participatiewet.

Breda’97 trekt de volgende conclusies ten aanzien van het voorstel van het college van Breda over de tegenprestatie en zal deze dan ook inbrengen in de raad bij de oordeelsvorming en besluitvorming van het voorstel over de tegenprestatie

Conclusies

Verbreding A58

BREDA'97 BREDA'97 Breda 18-01-2019 19:20

Vandaag hebben Peter Vissers en Jos van Etten met Wethouder Boaz Adank gesproken over de verbreding van de A58 tussen knooppunt Galder en knooppunt Annabos.

Breda ‘97 wilde van de wethouder weten wat de prioriteiten van de gemeente zijn voor deze verbreding richting Rijkswaterstaat. Dit omdat het tijdens de presentaties van de Dorpsraden van Bavel en Ulvenhout met de vereniging Markdal in november onduidelijk was of de gemeente dezelfde prioriteiten heeft als de genoemde verenigingen.Uiteraard zitten er ook verschillen tussen de prioriteiten tussen deze clubs maar allen willen op zijn minst geen verslechtering van de huidige situatie en liefst een verbetering.

Wethouder Adank gaf aan dat de volgorde van prioriteiten van de gemeente is 1. Verbreding van de A58 en beter doorstroming bij de knooppunten 2. De mens of te wel geen verhoging van de geluidsoverlast en de uitstoot van schadelijke stoffen en 3. Milieu dieren en planten.

Een prioriteitsstelling die wij kunnen onderschrijven.

De uitgangspunten van Rijkswaterstaat sluiten hier tot nu toe niet bij aan, omdat zij de verbreding van de A58 binnen het bestaande budget uit moeten/willen voeren.

De gemeenten Breda en Alphen Chaam trekken samen met de provincie op om Rijkswaterstaat tot betere keuzes te laten komen.

Dit zal niet gemakkelijk zijn maar de druk op Rijkswaterstaat is al opgevoerd om tot de gewenste resultaten te komen.

Wij wachten af en zullen de voortgang blijven volgen

Slechte fietspaden aan de Allerheiligenweg worden pas in 2021 aangepakt

BREDA'97 BREDA'97 Breda 17-01-2019 09:43

Al vele jaren zijn de fietspaden langs de Allerheiligenweg tussen het Valkeniersplein en de Ulvenhoutselaan erg slecht. Zo slecht dat er nu borden staan met het slecht wegdek icoon!.

Op vragen van Breda'97 werd aangegeven dat de fietspaden pas in 2021 wordt aangepakt.

Reden:"Tijdens het programmeren is gebleken dat de werkzaamheden aan de betreffende fietspaden diverse raakvlakken hebben met andere disciplines. Zo hebben de werkzaamheden aan de Allerheiligenweg een directe relatie met de bomen en daarnaast trachten we om de werkzaamheden gezamenlijk uit te voeren met het vervangen/aanpassen van de verkeersregelinstallaties. Deze combinatie van werkzaamheden vraagt om een gedegen afstemming qua budget, belangen en uitvoeringsjaar. Om die reden is de beoogde planning om de werkzaamheden in 2021 gelijktijdig uit te voeren."

Breda'97 begrijpt dat het complex is maar de slechte staat van de fietspaden is niet van vandaag. Deze inventarisatie had minstens 5 jaar geleden al gedaan moeten worden.

Volgens wethouder Bos liggen de veilige comfortabele fietspaden voor de stad Breda op het afgesproken B niveau. Naar onze mening ligt het niveau van de Allerheiligen weg eerder op niveau F tot Z.

De wethouder zegt toe tot 2021 extra klein onderhoud te gaan doen met extra controles tijdens droge en hete periodes "om calamiteiten voor te zijn".

Hopelijk geldt dat ook voor de vele plassen die er liggen bij regen waardoor het al een kunst is met droge voeten over de weg te rijden.

De vraag en het volledige antwoord van wethouder Bos:

Sinds kort staan er op de fietspaden langs de Allerheiligenweg tussen het Valkeniersplein en de Ulvenhoutselaan verkeersborden "Slecht wegdek". Volgens het overzicht onderhoudswerkzaamheden openbare ruimte bijlage https://breda.raadsinformatie.nl/document/6810950/1/Raadsbrief_13092018__inzake_overzicht_onderhoudswerkzaamheden_openbare_ruimte_bijlage worden deze fietspaden pas in 2021 geasfalteerd. Nu zijn deze fietspaden al vele jaren van zeer slechte kwaliteit en het wordt nu ook door de gemeente bevestigd door het plaatsen van deze borden.

In Breda willen we het fietsen bevorderen. Hiervoor is het noodzakelijk dat fietspaden en zeker de doorgaande fietspaden in goede staat van onderhoud zijn. Mijn vraag is daarom of het onderhoud van de fietspaden naar voren gehaald kan worden, waarbij mijn inziens de aanpak zo snel mogelijk dient te geschieden liefst al in 2019.

Reactie:

Het verstrekte overzicht onderhoudswerkzaamheden geeft een beeld van de beoogde projecten in de komende jaren. Deze projecten bevinden zich veelal in de initiatieffase voorafgaand aan een project. De projecten zijn vooral nog monodisciplinair gepland. Hierbij heeft echter nog maar in een beperkte mate een verkenning plaatsgevonden wat de exacte projectscope gaat worden.

Tijdens het programmeren is gebleken dat de werkzaamheden aan de betreffende fietspaden diverse raakvlakken hebben met andere disciplines.  Zo hebben de werkzaamheden aan de Allerheiligenweg een directe relatie met de bomen en daarnaast trachten we om de werkzaamheden gezamenlijk uit te voeren met het vervangen/aanpassen van de verkeersregelinstallaties. Deze combinatie van werkzaamheden vraagt om een gedegen afstemming qua budget, belangen en uitvoeringsjaar. Om die reden is de beoogde planning om de werkzaamheden in 2021 gelijktijdig uit te voeren.

Wij onderschrijven het belang voor veilige comfortabele fietspaden voor de stad Breda. Onze fietspaden liggen overall cfm CROW systematiek op het afgesproken B niveau. In de tussenliggende periode hebben dus wij extra aandacht voor dit specifieke fietspad. Middels klein onderhoud houden wij dit fietspad veilig tot 2021. Daarnaast schouwen wij extra (2- wekelijks),  tijdens droge en hete periodes om calamiteiten voor te zijn.

Verklaring fractievoorzitters over de Nashville-verklaring.

BREDA'97 BREDA'97 Breda 11-01-2019 09:07

Tekst zoals deze is uitgesproken door burgemeester Depla namens alle partijen in de Bredase gemeenteraad tijdens het Bredaas Beraad van 10 januari 2019.

Houden van wie je wilt

Ook als het om liefde gaat, brengt Breda het graag samen. Voor iedereen. Want liefde is een zaak van en voor iedere Bredanaar. Dat is anno 2019 de gewoonste zaak van de wereld. En dat moet voor altijd zo blijven.

Wij hebben als voltallige gemeenteraad van Breda kennis genomen van de zogenaamde Nashville-verklaring. Wij erkennen het recht op vrijheid van meningsuiting, godsdienstvrijheid en geloofsovertuiging. Het ontkennen, diskwalificeren en beknotten van de vrijheid van de complete LHBTI-gemeenschap, stuit ons enorm tegen de borst en druist in tegen hoe wij vinden dat we in Breda met elkaar omgaan.

Iedere inwoner of gast van de gemeente Breda mag zijn wie hij of zij wil zijn. Afkomst, geloof of geaardheid was, is én mag geen belemmering zijn. Als gemeenteraad zijn wij trots op de diversiteit van Breda en zijn wij trots op elke LHTBI-er die uitkomt voor wie hij of zij is of wil zijn.

Wij allen staan pal voor de vrijheid om lief te hebben wie je wilt.

Wij allen staan pal voor de vrijheid om te zijn wie je wilt zijn.

Wij allen staan pal voor iedere Bredanaar die zijn of haar leven in liefdevolle vrijheid in onze stad wil leven.

Wij allen staan pal voor de liefde!

❤️????

Breda’97 staat ook bij de begroting 2019 voor de mensen, wijken en dorpen

BREDA'97 BREDA'97 Breda 09-11-2018 18:02

Tijdens de behandeling van de begroting 2019 kwam Peter Vissers, fractievoorzitter van Breda’97, eerste aan het woord.

Breda’97 vindt de begroting 2019 met 476 bladzijden en 450 vragen van de fracties onleesbaar en moeilijk te doorgronden. Daarom stelde Breda’97 dat de begroting en jaarstukken leesbaarder en eenvoudiger moeten worden. Wethouder Bos heeft toegezegd met verbeteringen te komen en de leesbaarheid te vergroten.

De verwachtte sluiting van de Tussenpausz in Bavel levert voor verenigingen in de toekomst problemen op, daarom vroeg Breda’97 samen met andere partijen om een QuickScan naar een onderzoek naar een oplossing. Naar verwachting van de Bavelse werkgroep zou dat in of bij de Huif moeten zijn. Deze motie is raad breed aangenomen.(zie link onderaan voor alle aangenomen amendementen en moties)

Voor Ulvenhout vroeg Breda’97 om samen met de werkgroep verenigingsloods te zoeken naar oplossingen voor de te sluiten verenigingsloods aan de Slotlaan. De door Breda’97 ingediende motie werd door alle partijen, behalve 50+ aangenomen.

In de plannen van het college staan plannen voor 6000 woningen. Breda’97 vroeg specifiek voor meer aandacht en inspanning voor CPO bouwen, het in eigen beheer in groep bouwen. Ook wil Breda’97 dat meer geld besteedt gaat worden voor de nieuwbouw van sociale huur en koop woningen. De mede door Breda’97 ingediende motie werd aangenomen

Ook de vermindering van de budgetten voor de subsidies in de wijken en dorpen roept vraagtekens op.Nu wordt ondanks het beschikbare geld er nogal eens aanvragen niet goedgekeurd omdat de sociale effecten niet voldoende meegenomen worden. De door Breda’97 ingediende motie om in het openbare subsidieregister alle aanvragen en toekenningen op te nemen werd ook aangenomen.

De zorg is echt een zorg. Financieel komt er te weinig geld uit Den Haag. Dat is echt nodig om de zorg, WMO, jeugdhulp op peil te houden. Als dat geld niet komt kiest Breda’97 voor het niet uitvoeren of vertragen van grote projecten zoals de doortrekking van de Nieuw Mark. De door het college gekozen werkwijze om eerst goed naar de efficiëntie van de processen  te kijken en Den Haag te bewegen meer geld beschikbaar te stellen wordt ondersteund.

Ook de bereikbaarheid van de dorpen en de wijken blijft een belangrijk onderwerp voor Breda’97. De verkeersafwikkeling in Teteringen, Prinsenbeek, Belcrum en andere wijken moet verbeterd worden,

De A58 wordt verbreed. Het college geeft aan dat hierbij de belangen van mens en dier erg belangrijk is. Wij verwachten dat het college deze toezegging ook volhoud in de gesprekken met Rijkswaterstaat.

De gescheiden afvalinzameling is al weer een jaar ingevoerd in Breda. De toezeggingen die het college heeft gedaan sluiten aan bij de inzet van Breda’97 tijdens de verkiezingen. Het is/wordt nu mogelijk om meerdere pasjes aan te vragen en het restafval kan op meer plekken ingeleverd kan worden. ’s Zomers gaat  iedere week het GFT opgehaald worden.

Breda’97 wil zo weinig mogelijk mensen in de bijstand, werk is de beste manier om deel te nemen aan de maatschappij. Breda’97 is het niet eens met de verplichte tegenprestatie die het college in wil voeren. Goede hulp bij het zoeken naar werk en geen verdringing op de arbeidsmarkt zijn belangrijk. Overtuiging is beter dan dwang.

Onbevredigende antwoorden op vragen over nalatenschap Winterland en openbaarheid over Betoverend Breda

BREDA'97 BREDA'97 Breda 27-10-2018 09:05

Op 12 september heeft Breda'97 vragen gesteld over de nalatenschap van de twee Winterland edities, waarvoor de gemeente Breda meer dan een half miljoen euro aan subsidie verleend had. Met deze subsidies zijn onder andere veel attributen gekocht voor deze evenementen.

Zoals wij al dachten zijn de met subsidiegelden gekochte goederen eigendom van de subsidieontvangers Showdriven BV en de stichting Winterland. Jammer genoeg is Showdriven BV failliet verklaard en over Stichting Winterland zij de diverse berichten die Breda’97 binnen heeft kregen ook niet al te positief.

De wethouder heeft met een van de eigenaren gesproken en die heeft beloofd met het evenement Betoverend Breda in gesprek te gaan over het gebruik van de materialen. De vraag is echter of hij nog eigenaar is vanwege het faillissement. Veel attributen zijn bedrukt met Winterland en kunnen dus niet meer gebruikt worden. Echter er zijn nog genoeg lampen, versieringen etc.  gekocht die wel gebruikt kunnen worden.

Uit reacties die wij op onze vragen kregen van mensen uit het evenementenwereldje begrijpen wij dat zij vragen stellen of deze materialen nog wel bij Showdriven of Winterland zijn. Helaas geeft het college geen antwoord op deze vraag.

Op onze vraag of in de subsidiebeoordeling ook gekeken kan worden naar de kosten die gemaakt worden en die te vergelijken met andere soortgelijke evenementen in de gemeente, zoals Winterwonderbeek, een organisatie die een ijsbaan en kerstmarkt heeft in Prinsenbeek zonder noemenswaardige subsidie, geeft het colege het antwoord dat zij geen aanleiding ziet om een andere werkwijze te hanteren. Indien de afgelopen twee jaar dit wel gedaan was, was er zeker veel minder publiek geld, geld van de inwoners van Breda, besteedt aan Winterland.

Wat Breda'97 betreft onbegrijpelijk. Dat geldt ook voor het antwoord op onze vraag of de aanvraag en verantwoording van de subsidie niet geheim verklaard kan worden. Volgens het antwoord kan de raad zijn controlerende functie uitvoeren door het college om verantwoording te vragen.

En daar zat nou net het probleem de afgelopen jaren. Inderdaad we kregen verantwoording, echter doordat het dossier geheim verklaard werd had de raad wel de informatie maar mocht er naar buiten toe niets over zeggen en werden aanvullende vragen niet of nauwelijks beantwoord.

Breda'97 wil nou juist voorkomen dat we weer terecht komen in geheimhoudingen en achterdeur praktijken en vraagt om openbaarheid van de besteding van publiek geld.

Breda’97 gaat hier dan ook op korte termijn over in overleg met de verantwoordelijke Wethouder.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.