Nieuws van politieke partijen over Lokaal Dinkelland inzichtelijk

38 documenten

LOKAAL DINKELLAND BEZOEKT NOORD DEURNINGEN

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland Dinkelland 21-04-2024 13:18

Lokaal Dinkelland bezoekt ongeveer 1x per maand een kern van Dinkelland. Zaterdag 20 april j.l. waren we in Noord Deurningen bij Twente Fruit.

Een mooi bedrijf met een jonge ondernemer, Wouter Krabbe. In 2022 is hij voorzichtig op de grond waar zijn vader en grootvader een boerenbedrijf hadden, begonnen met het telen van bramen, frambozen en aardbeien. In het seizoen voornamelijk voor zelfpluk, maar ook levert hij aan ondernemers en horeca. Vorig jaar heeft hij ook hazelnoten- en walnotenbomen geplant.

Wouter heeft ons verteld over zijn toekomstplannen met Twente Fruit. De groei van zijn bedrijf wordt zorgvuldig gepland. Maar daarnaast heeft hij ook hart voor recreatieve mogelijkheden. Zo heeft hij met het Waterschap de mogelijkheid besproken voor een fietspad van de Kanaalweg richting de Eekmanweg. En daarnaast is hij één van de participanten in het DIGA-project. Op de grond van Krabbe komt een zgn. “BluElephant” te staan waarmee het afvalwater van camping de Papillon gezuiverd wordt en hergebruikt voor de bewatering van de planten.

In het winter- en voorjaarsseizoen heeft Wouter op zaterdag 3 scholieren aan het werk om bv. planten te verpotten. In het hoogseizoen heeft hij zo’n 20 tot 30 scholieren aan het werk. Rijp fruit dat niet door mensen zelf geplukt wordt, gaat de vriezer in. De herfst wordt voornamelijk gebruikt voor het maken van jams, sappen en chutneys. Zo is er het hele jaar door werk op het bedrijf.

Persbericht: Lokaal Dinkelland dringt aan op de nota Armoede

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland Dinkelland 21-03-2024 12:40

Armoedebestrijding is een speerpunt voor Lokaal Dinkelland. Ook in Dinkelland zijn er inwoners die te weinig financiële mogelijkheden hebben voor de minimaal noodzakelijke spullen. Lokaal Dinkelland wil dat er haast gemaakt wordt met de nota en dat er duidelijkheid komt over het minimabeleid.

Menstruatiekast

Op dit moment maken inwoners van Dinkelland in Denekamp bijvoorbeeld gebruik van de menstruatiekast. In deze kast worden noodzakelijke spullen voor persoonlijke hygiëne gratis aangeboden.

De menstruatiekast is door SWTD geplaatst bij het Kulturhuus in Denekamp.

Lokaal Dinkelland wil graag dat eenzelfde voorziening in alle kernen beschikbaar komt.

Voedselbank

Hetzelfde geldt voor de voedselbank in Denekamp. Inwoners uit andere kernen die gebruik mogen maken van deze voorziening hebben vaak geen auto. Lokaal Dinkelland wil dat alle inwoners die het nodig hebben ook daadwerkelijk gebruik kunnen maken van de voedselbank. Ongeacht in welke kern men woont.

Omdat de Dinkellandpas nu definitief dreigt te verdwijnen, meent Lokaal Dinkelland dat er nu haast is geboden met het definitieve armoedebeleid en dringt er op aan dat de Nota Armoede op korte termijn verschijnt.

Lokaal Dinkelland bezoekt SKTD

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland Dinkelland 06-11-2023 19:49

Zaterdag 21 oktober bracht Lokaal Dinkelland een bezoek aan SKTD (de stichting Kringloop Tubbergen Dinkelland) in Ootmarsum.

Rudi Tukkers en zijn dochter Lobke gaven uitleg van de activiteiten van deze kringloopwinkel. Een kerntaak van SKTD is dat hun inkomsten terug vloeien in de gemeenschap. Hoe doen ze dat?

O.a. door de vele vrijwilligers goed te begeleiden en te ondersteunen. Dankzij die goede begeleiding konden al 14 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in vaste dienst worden genomen. Ook werkt de kringloopwinkel belangeloos mee aan het inrichten van woningen voor o.a. asielzoekers en statushouders.

Lokaal Dinkelland was onder de indruk van het sociale gezicht van deze stichting, die dus niet alleen goederen inzamelt en deze een tweede leven bezorgt. Hier komt de mens voorop.

Al met al heeft SKTD zich een niet weg te denken plek veroverd op de Mors in Ootmarsum en in de recent geopende locatie in het centrum van Denekamp.

Vaststelling ontwerp Begroting 2023

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland Dinkelland 08-11-2022 19:00

Voorzitter, voor ons ligt ter behandeling de begroting voor 2023. Een compactere versie dan we vanuit het verleden gewend waren. Onze complimenten aan de ambtenaren en de auditcommissie die er aan hebben bijgedragen dat er nu een beter leesbaar exemplaar ligt, wat wellicht nog wel een verbetering kan verdragen, maar in elk geval een stap in de goede richting is. En hopelijk kan de buurman van dhr. Smellink deze ook begrijpen. Maar los van de uitvoering gaat het natuurlijk om de inhoud en deze stemt de fractie van Lokaal Dinkelland tot tevredenheid.

Het college presenteert nagenoeg een sluitende meerjarenbegroting t/m 2026. In eerste instantie een geruststellend gegeven, aangezien we een moeilijke en dure tijd tegemoet gaan. Dat geldt zeker voor onze inwoners, daarom zijn we content over het voorstel van het college om de huishoudens met een bedrag van € 26,= tegemoet te komen, gelijk aan de reguliere stijging van de gemeentelijke lasten. Immers de meeste huishoudens krijgen al grote kostenstijgingen voor de kiezen, maar laten we dan de gemeentelijke kosten gelijk houden.

De raad heeft met het raadsakkoord en de goedkeuring van het collegeakkoord, het college voor de komende 4 jaar op pad gestuurd met de uitvoering daarvan voor een bedrag van 6,5 milj.. Als raad hebben we onze ambities uitgesproken en het is aan het college om daar de komende jaren uitvoering aan te geven, een hele uitdaging, maar de financiële middelen zijn hiervoor beschikbaar. Een totaal van €24 milj. aan beschikbare algemeen incidentele middelen waarvan een reserve incidenteel beschikbare algemeen middelen van ruim € 12milj. geeft een comfortabel gevoel. Maar zoals eerder opgemerkt er liggen grote uitdagingen voor ons en we verkeren in onzekere tijden, dus behoedzaamheid is op z’n plaats. Al naderen we de Sinterklaas tijd en een enkele motie en amendement bevestigt dat gevoel, behoudendheid maar wel met uitvoering van de ambities blijft noodzakelijk. De fractie van Lokaal Dinkelland kan dan ook instemmen met de voorgestelde mutaties en we beschouwen deze begroting als taakstellend en niet als in beton gegoten en roepen het college op tijdig naar de raad te komen als de noodzaak daar is.

Voorzitter, dan de ambitie begroting.

Tijdens de behandeling van de perspectiefnota 2022-2026 op 12 juli jl. hebben we als raad een verzamelmotie aangenomen met daarin een groot aantal onderwerpen welke we graag meegenomen zagen in de begroting 2023. Onze complimenten aan het college, dan men deze ook allemaal heeft meegenomen en waar nodig voor financiële dekking heeft gezorgd. Opmerkelijk vindt de fractie van Lokaal Dinkelland het dan ook dan er nu weer een hele reeks met aanvullende wensen middels moties en amendementen worden ingediend. Ons voorstel is om komend jaar te proberen bij de behandeling van de perspectiefnota de wensen voor het volgende jaar zoveel mogelijk aan te geven en bij de begrotingsbehandeling alleen de noodzakelijke en tussentijds ontstane zaken mee te nemen.

Terug naar de ambities, daarvoor vraag het college een extra budget van € 350k voor het leefbaarheidsfonds. Wij als fractie van Lokaal Dinkelland ondersteunen dit verzoek middels het voorliggende amendement en daarmee lijkt ons voldoende financiële armslag voorhanden om legeskosten voor lokale verenigingsactiviteiten en goede plannen van beperkte omvang in de kernen te compenseren. Hiermee zeg ik gelijk iets over een 2-tal amendementen. Voor de overige ambities geeft het college aan vooralsnog voldoende financiële middelen beschikbaar te hebben. Nu maar hopen dat men ook voldoende ambtelijke capaciteit beschikbaar heeft om de ambities uit te voeren. We horen graag nu of tijdig van het college waar men problemen verwacht, maar we verwachten dat het college de ambities weet uit te voeren en we in 2026 kunnen terugzien op realisatie daarvan en dat we niet opnieuw worden geconfronteerd met het feit dat veel projecten op de plank zijn blijven liggen.

De andere ambitielijnen;

Buitengebied in balans.

Iedereen gezond.

Leefomgeving van de toekomst

Leefbare kernen

Gemeente en de samenleving

Vormen een grote opgave voor de komende jaren.

Buitengebied in balans

Voor het buitengebied is het NPLG en het PPLG een zeer grote opgave. Al zijn we als gemeente nog niet aan zet, we zijn zeer content dat de wethouder hierin een pro-actieve rol heeft aangenomen als zal het moeilijk worden de agrarische sector hier naar tevredenheid van dienst te zijn. Want naast de agrarische sector staat ook onze natuur onder druk en laten we daarin het behoud van de staat van ons landschap niet vergeten.

Iedereen gezond

Voor het sociaal domein lijkt het erop dat we de financiën in de grip krijgen, maar met zekerheid is dit niet te zeggen. Deels omdat we incidenteel met grote uitgaven te maken krijgen en bepaalde zorgbehoefte gewoonweg ingevuld moet worden. Positief is wel dat het erop lijkt dat het woonplaatsbeginsel binnen de jeugdzorg financieel in ons voordeel gaat werken. Ik zeg lijkt erop! Voorzitter ik kom daar straks op terug middels een amendement wat we indienen om meer bekendheid te geven over de beschikbaarheid van een onafhankelijke client ondersteuner. We hopen hiermee de zorgvraag meer recht te doen en de tevredenheid over de beoordeling en toewijzing te vergroten. Daarnaast is bewegen een belangrijke en preventieve manier om de gezondheid op peil te houden. Bewegen en deelnemen aan sport moet laagdrempelig en voor iedereen toegankelijk zijn. Daarom juicht de fractie van Lokaal Dinkelland ook toe dat het college de komende 4 jaar de subsidie OZB voor maatschappelijke instellingen voortzet. Alle kleine beetjes helpen om sportbeoefening te bevorderen en eenzaamheid tegen te gaan. Daarnaast vindt de fractie van lokaal Dinkelland het belangrijk dat sommige regionale voorzieningen beschikbaar blijven, zoals de ijsbaan in Enschede. We horen ook graag hoe de andere fracties hier tegenaan kijken?

Leefomgeving voor de toekomst.

Op dit moment de de klimaatconferentie in Egypte bezig en opvallend is dat daar de diverse staatshoofden en regeringsleiders aangeven dat er meer moet gebeuren om een leefbare aarde te behouden. Het kan zo niet langer. Maar terug in eigen land gaat het invoeren van harde maar noodzakelijke maatregelen maar mondjesmaat of wordt er telkens naar omwegen gezocht om de helaas pijnlijke ingrepen ook daadwerkelijk uit te voeren. Het probleem wordt hierdoor alleen maar groter, dat zien we helaas ook in de agrarische sector waar men in het verleden heeft nagelaten beperkingen in te stellen waardoor de ingrepen nu veel pijnlijker zijn. Ook in Dinkelland zullen we daarom veel meer vaart moeten maken met het verduurzamen van gebouwen en het opwekken van duurzame energie, mede ook om niet afhankelijk te zijn van dure externe leveranciers en producenten. Hoe tegenstrijdig kan het zijn dat we eigenlijk de wind in de rug hebben met het verduurzamen door de hoge energiekosten van dit moment. Het mes snijdt hier aan 2-kanten. We beperken de achteruitgang van het klimaat en we besparen op de energie kosten. Toch vragen we het college om ons over de voorgang periodiek te informeren.

Leefbare kernen.

In de meeste kernen zijn thans bouwlocaties beschikbaar, dat was in het verleden wel eens anders, maar nu doemt een nieuw probleem op. Wie kan er nog bouwen en wie kan het betalen. Vooral voor de starters is het bijna onmogelijk om een eigen woning te kopen/bouwen, aangezien de kosten enorm zijn gestegen. Gaat het college hiervoor haar beleid aanpassen en wat gaat het college doen om vooral voor deze doelgroep een woning beschikbaar te krijgen. Hier is hulp bij nodig!

Daarnaast is er haast geboden om voldoende bedrijventerreinen beschikbaar te hebben. Hier hebben we een achterstand en hoe gaat het college dit oplossen? Immers VAB locaties mogen hiervoor niet het alternatief zijn, anders gaat dit tenkoste van de leefomgeving voor de toekomst.

Gemeenten en de samenleving

Mijn Dinkelland 2030 krijgt hopelijk de komende jaren nog meer impact en zorgt voor uitvoering van goede initiatieven vanuit de kernen. Vandaar ook dat de fractie van Lokaal Dinkelland graag ingaat op het verzoek om verruiming van het leefbaarheidsfonds. Van hieruit heeft het college dan ruime middelen voorhanden om goede initiatieven ook financieel te ondersteunen. Dit biedt meer soelaas dan elke kern een klein budget beschikbaar te stellen. We moeten blijven werken om de afstand tussen bestuur en de inwoners te verkleinen, een absolute must in deze tijd van toenemende polarisatie. We kunnen het hebben over participatie, deliberatieve democratie, gemeente app etc, het gaat erom dat we oog en oor hebben voor onze burgers en tussen hen staan. De beslissingen en besluiten nemen in het belang van onze inwoners.

Voorzitter, amendement onafhankelijke client ondersteuner

Work in progress

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland Dinkelland 09-05-2022 07:32

Afgelopen weken hebben we met de beoogde coalitiepartners en beoogde wethouders de volgende zaken besproken:

De verdere invulling van het raadsakkoord alsmede de onderwerpen die we de komende raadsperiode als vrije keuzes laten.

Hoe gaan we het dualisme invullen en hoe gaan we daar als coalitiepartners onderling mee om, dit als aanvulling op hetgeen we hierover in het raadsakkoord met alle partijen hebben afgesproken.

Kort gezegd hoe maken we echt werk van de bestuurlijke vernieuwing.

De mogelijke adders onder het gras, de go en no-go’s. (Die laatste zijn bij geen van de 3 partijen aanwezig).

De financiële doorkijk voor de komende jaren en het overdrachts document met name op financiële vlak.

De grote uitdagingen waarvoor we de komende jaren staan gesteld.

Als coalitiepartners trekken we ons nu terug uit het proces. De beoogde wethouders gaan met de gemeentesecretaris en ambtelijke ondersteuning verder werken aan het college akkoord en streven er naar dat dit eind deze maand kan worden afgerond, zodat de wethouders in de raadsvergadering van 31 mei benoemd kunnen worden.

Raadsakkoord…..en verder

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland Dinkelland 15-04-2022 18:30

Even bijpraten. Na de tweede gespreksronde, waren alle fracties bereid om zich in te zetten voor een raadsakkoord. De griffier heeft afgelopen week een werk/startdocument samengesteld op basis van de resultaten uit de hei sessie en de verschillende verkiezingsprogramma’s. Deze zijn intern door de fracties besproken en gisteravond hebben we de op- en aanmerkingen, wijzigingen en aanvullingen op de items met alle fracties in een raadsbijeenkomst verder besproken en de unanieme punten vastgelegd. Deze worden nu verder uitgewerkt en voorgelegd in de raadsvergadering van dinsdag 19 april. Ik heb het vertrouwen en de verwachting dat deze, op misschien een kleine aanpassing na, unaniem door de raad zal worden aangenomen. Daarna willen we spoedig de informatie afronden en aansluitend de formatie beginnen. Het unaniem aangenomen raadsakkoord behoort te fungeren als fundament voor een coalitie akkoord. Een mooi en voor Dinkelland nieuw begin.

Met vriendelijke groet,

Benny Tijkotte

Gesprekken deze week

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland Dinkelland 24-03-2022 21:44

Deze week hebben we (Jos Johannink en ik) met de burgemeester, de griffier en de gemeentesecretaris gesproken over de te volgen weg naar een coalitie vorming en de mogelijkheden besproken voor een raadsakkoord. Dat laatste is nieuw voor Dinkelland maar nog een hele uitdaging.

Aansluitend hebben we met elke fractie apart gesproken over hoe zij de uitslag interpreteren en hoe ze het vervolg van het proces voor ogen zien en hoe ze tegen een raadsakkoord aankijken. Het waren stuk voor stuk prettige, constructieve en openhartige gesprekken. Komend weekend gaan we als nieuwe raad de hei op en maandag vervolgen we de gesprekken met de burgemeester, griffier en gemeentesecretaris. Dinsdag beginnen we zelf de informatie gesprekken, zonder externe informateur, met de verschillende fracties.

De nadruk in de gesprekken zal nu komen te liggen op de coalitie mogelijkheden en de voor en nadelen van de alternatieven. We hebben er vertrouwen in dat we met elkaar op constructieve wijze de gesprekken kunnen vervolgen.

Benny Tijkotte

Begroting 2020!

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland Dinkelland 12-11-2019 18:48

Geplaatst op 12 november 2019 Dit bericht is geplaatst in Lokaal Dinkelland, Moties, Nieuws

Voorzitter, voor ons ligt ter behandeling de begroting voor 2020. Een boekwerk van 200 pagina’s en dit jaar voorzien van een duidelijke inhoudsopgave. In het technisch vragenuur en de comm. vergadering zijn veel zaken behandeld en verduidelijk. dank daarvoor aan het college en de ambtenaren. De begroting zou een vertaling moeten zijn van de Strategische raadsagenda 2018-2022, het koersdocument en het coalitieakkoord. In dat opzicht is het soms zoeken om de weg te vinden.

Wij vragen het college om voor het 1e en 2e programmajournaal deze begroting te gebruiken en hierin aan te geven wat uitgevoerd is. Een soort voortgangs rapportage die waarschijnlijk met veel minder ambtelijke uren kan worden gepresenteerd en het vergelijk met de begroting vereenvoudigd. Ook kunnen hier eventuele afwijkingen in worden gerapporteerd.

Financieel is het te prijzen dat de begroting voor 2022 en 2023 een positief herzien meerjaren saldo laat zien. Ook al is dit nog ver weg en kan dit pas gerealiseerd worden nadat er rekening is gehouden met de ombuigingsmaatregelen voortkomend uit de denkrichtingen die tijdens de eerst perspectiefnota zijn behandeld.

Lokaal Dinkelland ziet hier een groot risico in, omdat hierbij rekening is gehouden met een hogere algemene rijksuitkering en een gelijkblijvende hoge uitkering voor de jeugdzorg. Is dit daarom niet iets te optimistisch, mede aangezien er een herijking van de rijksuitkering zal plaatsvinden, die voor Dinkelland wellicht negatiever zal uitvallen? Daarom pleiten wij er voor om het weerstandsvermogen op 1.4 te houden.

Uitgaande van de ombuigingen voorkomend uit de denkrichtingen, moeten we nu al constateren dat daarin één bezuiniging niet doorgaat, nl. De €30k voor de vermindering van de openingstijden. Als dit een voorbode mag zijn van meer enthousiast en optimistisch aangenomen denkrichtingen, staan ons nog wel meer ombuigingen of bezuinigingen te wachten. Wat te denken van positieve gevolgen door het versneld afstoten van het gemeentelijk vastgoed en het transformatieplan in het sociaal domein. Hoe zeker is het college hier van haar zaak?

Ambitie woon en leefomgeving

Hierin zien we in elk geval dat er in de meeste kernen nu of binnenkort voldoende bouwkavels beschikbaar zijn. Of er ook voldoende kavels beschikbaar zijn voor starters en senioren valt op dit moment nog niet te zeggen. De eerste aanzetten voor herverkaveling zijn gezet en dat is positief.

Van de ambitie inbereiding voor uitbreiding zien we nog weinig terug, maar de wethouder heeft ons toegezegd, daar binnenkort op terug te komen. Één ding is nu al wel duidelijk dat aan het eind van deze coalitie periode heeft er veel meer uitbreiding dan inbreiding plaatsgevonden.

Ambitie duurzaam

Hier hebben we nog een heel traject af te leggen. In het coalitie akkoord staat “Wij zetten ons actiever in voor het beperken van de gevolgen van klimaatverandering” (zie pag 40)

Daaronder zijn de vakjes van Inspanningen na 2 jaar nog leeg, opmerkelijk. Oké, de stresstest komt er aan, we nemen actief deel in het RES en we hebben een doelstelling om in 2023, 20% duurzame energie op te wekken. Tot op heden is dit voor 11% gelukt, maar dit is vooral gerealiseerd door het meeliften op Twence en het overige is ook nog beperkt meetbaar ook uitgaande van de cijfers uit de energiemonitor. In de begroting missen we hoe het resterende gedeelte wordt gerealiseerd.

Daarnaast is de doelstelling om tot 2022 het restafval te verminderen tot 50kg per inwoner. Een streven wat wij toejuichen, maar hoe gaan we dit meten, aangezien een groot deel van het restafval via andere kanalen wordt afgevoerd?

Ambitie sterke bedrijvigheid

De agrarische sector, waarin sommigen het zeer voor de wind gaat, maar anderen ook in de problemen zitten, krijg in verhouding met andere sectoren zeer veel aandacht. Ook in Dinkelland moeten we de omschakeling maken dat de agrarische sector al lang niet meer de belangrijkste economische motor is binnen onze gemeente. Dit zijn wij niet terug in de begroting. De expansie mogelijkheden voor industriële bedrijvigheid in Denekamp is nagenoeg verdwenen. We hoorden de wethouder in de commissie zeggen dat we regionaal afspraken hebben om grotere bedrijven te verplichten om naar elders te vertrekken. Geldt dit ook voor bedrijven die in Denekamp uit hun jasje zijn gegroeid? Dat lijkt ons een slechte zaak en ook nadelig voor uw collega van het sociaal domein. Een werknemer met een afstand tot de arbeidsmarkt vindt dicht bij huis eerder een werkplek dan bij een onbekend bedrijf in Almelo. U ontneemt daarmee uw collega wethouder  mogelijkheden voor het plaatsen van deze kwetsbare groep, dus ook het realiseren van bezuinigingen.

Voorzitter het college pleit voor verantwoorde groei van de melkveehouderij. De fractie van Lokaal Dinkelland is van mening dat we ook in Dinkelland al over de top van de mogelijkheden heen zijn. Her en der schaalvergroting zal tot de mogelijkheden moeten kunnen behoren, maar uitbreiding in z’n totaliteit niet.

Voorzitter, wij moeten hierbij verder vooruit kijken en onze boeren geen ijdele hoop geven met valse voorspellingen en desinvesteringen tot gevolg. De boeren zijn hier helaas al te vaak de dupe van geworden. De grilligheid in het landbouwbeleid kent zijn grenzen voor de agrarische sector.

Vanuit Den Haag zal meer gestuurd worden op biodiversiteit, kringloop landbouw, het reguleren van de mestproblematiek en de gevolgen van de komende regelgeving inzake stikstof en PFAS, waar veel meer sectoren mee te kampen hebben. De denkrichting vanuit de landelijke politiek laat het signaal horen: kwaliteit gaat boven kwantiteit.

De toeristische sector wordt een steeds belangrijkere sector in onze gemeente. Het college geeft aan dat dit een continue zorg is om het voorzieningenniveau te handhaven of uit te breiden. Hierbij speelt ons landschap een belangrijke rol, maar is dan ons kapbeleid nog up to date, moeten we een hergroeiplicht, ipv herplantplicht invoeren, moeten we het gebruik van glyfosaat ontmoedigen, zolang het nog niet verboden is, wat doen we met de IBOR, en hoort het realiseren van de natura 2000 gebieden wel onder het ondernemerschap in de agrarische sector?

Ambitie inclusieve samenleving

Het is te prijzen dat we voorzichtig mogen concluderen dat we de stijging van de kosten op het sociaal domein enigszins in de hand hebben. Ook al moeten we constateren dat we  hierop nog steeds een fors tekort hebben in relatie met de rijksbijdragen.

Daarnaast vragen wij ons af of de geboekte besparingen stand houden, aangezien er fors meer een beroep wordt gedaan op een andere vorm van hulp verlening, zoals mantelzorgers. Wetende dat uit onderzoeken blijkt dat juist deze groep mantelzorgers de komende zorgbehoevende worden en daarvoor veel minder mantelzorgers beschikbaar zijn.

Verder wachten we af of de komende jaren het transformatieplan in het sociaal domein de gewenste en aangekondigde structurele uitgaven daadwerkelijk verlaagd en zijn we zeer benieuwd hoe het Noaberhoes er komt uit te zien. Is dit een Saksische of moderne bouwstijl?

Algemeen:

Hoeveel kosten worden er daadwerkelijk besteed aan onderzoek, gesprekken, pilots, overleggen, evalueren, vooroverleg, discussienota’s, enz. Kortom hoeveel wordt er aan proceskosten besteed in verhouding tot projectkosten?

Voorzitter, collega’s er is iets dat Lokaal Dinkelland toch zorgen baart en waar wij graag een aanzet zouden zien voor een Rekenkamer onderzoek, omdat we benieuwd zijn naar het resultaat van deze verhouding. De verhouding die er ligt tussen de proceskosten en projectkosten.

-regio  deal

Lokaal Dinkelland ziet het vast stellen van de begroting voor volgend jaar als een dynamisch gebeuren. Als we kijken hoe de ontwikkelingen internationaal, nationaal en provinciaal op dit moment verlopen op elk vlak, dan kan dat ook echt niet meer anders.

We moeten hier en daar een piketpaaltje slaan om op de weg te blijven, maar het kan zo maar zijn dat door hernieuwde inzichten en wijzigende regelgeving we toch een andere route blijken te moeten nemen dan wij op voorhand hadden gedacht.

Bijvoorbeeld op het gebied van openbare ruimte, denken we aan de PAS en PFAS problematiek, maar ook op het gebied van zorg en welzijn, onderwijs en alle andere bestuursgebieden die deze begroting behandeld kunnen wij niet anders concluderen dan dat deze begroting een globale contour is waarbinnen nog van alles kan wijzigen en zich kan ontwikkelen.

Vandaar voorzitter dat wij op de startstreep voor 2020 akkoord kunnen gaan met deze begroting indien het college de toezegging doet dat deze waar nodig en mogelijk lopende het jaar 2020 in de uitvoering niet als onwrikbaar wordt beschouwd. Dat betekent dat wij een globaal idee hebben waarmee wij starten, maar die aanpassingen en modificaties kan ondergaan waar nodig, omdat interne en externe gewijzigde regels/maatstaven en wat dies meer zij hiertoe nopen.

Voorzitter, wij kunnen bij de vaststelling van de begroting voor 2020 wel een stemverklaring afgeven, maar dat lijkt ons indien toezegging door het college ten aanzien van bovenstaande plaats vindt onnodig.

Dit bericht is geplaatst in Lokaal Dinkelland, Moties, Nieuws

Reacties zijn gesloten.

Voorstel-inzake-amendement-over-subsidiering-maatschappelijk-vastgoed

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland Dinkelland 12-11-2019 18:11

Voorstel-inzake-amendement-over-subsidiering-maatschappelijk-vastgoed

Geplaatst op 12 november 2019 Dit bericht is geplaatst in Nieuws

Voor ons ligt ter besluitvorming het gewijzigde voorstel inzake het amendement over

subsidiëring maatschappelijk vastgoed.

Afgelopen dinsdag hebben we dit in de commissie al uitgebreid behandeld. Duidelijk is dat er geen meerderheid is om het amendement in heroverweging te nemen. Daarna ontstond er onduidelijkheid over de uitvoering van punt 2 igv herbevestiging van het amendement.

Het college is te prijzen dat men de onduidelijkheid daarover de afgelopen week heeft aangepast en voor vandaag het aangepaste voorstel ter besluitvorming voorlegt. Ook al is dit misschien in strijd met de verordening, de fractie van Lokaal Dinkelland waardeert deze praktische snelle gang van zaken boven het excuus van: zorgvuldigheid gaat boven snelheid, een argument dat vaak wordt gebruik om een besluit uit te stellen of onnodig te vertragen. Chapeau.

Eigenlijk hadden we nu over een structurele dekking voor deze subsidie moeten besluiten,

maar het college stelt voor dit een jaar door te schuiven en de dekking voor 2020 ook uit de Ribam te halen. Een voorstel waar wij als fractie van Lokaal Dinkelland mee kunnen instemmen, maar om ook voor de extreem hoge perceptie(proces) kosten van € 48k een dekking vanuit de Ribam te halen gaat ons (nu nog) te ver. De 48k voor het uitvoeren van deze subsidie maatregel zijn niet te verdedigen en het college zal zich moeten afvragen of hierbij iets schort aan de efficiency.

College heeft wel ruimte binnen de OZB baten (3 ipv 2% € 63k), maar maakt andere keuzes.

Onder evaluatie meldt het college dat het effect in 2020 wordt gemonitord, wij horen graag van de wethouder wat hij gaat monitoren en hoe? In elk geval zien wij graag een nauwkeurige nacalculatie van de bestede uren tegemoet.

Ter verduidelijking: in het nieuwe voorstel staat 118k en 114k als uitvoeringskosten.

Voorzitter we zouden dit graag gewijzigd zien, we hebben het over een subsidie van 70k en de overige lasten zijn uitvoeringskosten, waarvan acte.

Een veel goedkopere uitvoeringsmaatregel zou zijn om een externe partij voor naar verluid ca 10 K.  de opdracht te geven om de subsidie verwerking uit te voeren. Geeft in elk geval een besparing van ruim € 35k op het college voorstel.

Mocht hiervoor geen meerderheid zijn dan stellen we voor dat het college eerst met een kosten onderbouwing voor de uitvoeringskosten in 2020 komt, voordat wij goedkeur geven aan het voorstel om ook de uitvoeringskosten voor 2020 van € 48k vanuit de Ribam te dekken.

De totale kosten voor dit amendement komen op € 118k. Het bijzondere daaraan is dat dit bedrag hoger is dan de totale OZB aanslagen voor deze groep. Is dan gehele kwijtschelding in een vorm van subsidie niet voordeliger en dan bespaart dit ook nog eens ambtelijke inzet? Zo blijft er minder aan de, zo verguiste, strijkstok hangen. Zeer opmerkelijk en ik hoor graag wat de andere fracties hier van vinden. Het zou in elk geval een extra waardering zijn voor onze vrijwilligers die een o zo belangrijke bijdrage leveren aan onze participatie maatschappij.

Ik hoor graag de mening van het college en de andere fracties over deze voorstellen

De aanpassing vindt u bij vergaderpunt 4 via onderstaande link

https://gemeenteraad.dinkelland.nl/Vergaderingen/Gemeenteraad/2019/12-november/19:00

Dit bericht is geplaatst in Nieuws

← Vorige nieuwsbericht

Volgende nieuwsbericht →

Spoedeisende hulp Dinkelland

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland GroenLinks VVD CDA PvdA Dinkelland 29-10-2019 20:45

Geplaatst op 29 oktober 2019 Dit bericht is geplaatst in Media, Moties

De zorg is in het geding en daarmee de veiligheid van onze inwoners. Op 1 januari a.s. sluit de post voor spoedeisende hulp in Oldenzaal. Dat is een feit en daar kunnen wij niets meer aan veranderen. De bevolking roerde zich en kwam in actie; er zijn in hele korte tijd duizenden protesthandtekeningen verzameld. De politiek heeft van alles geprobeerd maar de werkdruk van onze huisartsen was te hoog vanwege de problemen rond de bezetting van de diensten die zij moesten draaien. En ook financieel bleek het niet haalbaar om de spoedpost open te houden.

Daarmee is voor de hulppost het doek gevallen en stopt het.

Het is buitengewoon jammer dat wij als politiek niet de mogelijkheid hebben gekregen om met wat extra tijd te kijken naar alternatieven om sluiting te voorkomen. De tijd was daarvoor te kort. Voorzitter, wij als Raad hebben in dit dossier samen opgetrokken om het tij nog keren. Er zijn meerdere gesprekken geweest met diverse partijen, er zijn in Provinciale Staten vragen gesteld en ook de Tweede Kamer heeft aan de bel getrokken.

Door het sluiten van de hulppost is de afstand naar zorg in de avond, nacht en weekend letterlijk op afstand komen te staan. Voor grote gebieden van onze gemeente houdt dat in dat inwoners tot 1 uur onderweg zijn naar de dichtstbijzijnde eerste hulp. Dat vinden wij onacceptabel. Onze inwoners moeten zich veilig kunnen voelen én zijn met zorg op een aanvaardbare afstand. Daarom voorzitter willen wij, alle partijen vertegenwoordigd in deze raad, een motie indienenom het college op te roepen alternatieven te onderzoeken, dan wel te laten onderzoeken, zodat voor onze inwoners de zorg dichtbij blijft en het gevoel én de wetenschap aanwezig is dat de gezondheid en veiligheid in onze gemeente geborgd is.

MOTIE

Raadsvergadering:​29 oktober 2019

Agendapunt:​​vreemd aan de agenda

Onderwerp:            ​Huisartsenspoedzorg

Indiener(s):                Lokaal Dinkelland, CDA, VVD, Burgerbelangen, GroenLinks, PvdA

De raad van de gemeente Dinkelland

In vergadering bijeen op 29 oktober 2019

Constaterende

Dat de Huisartsenpost in Oldenzaal per 1 januari 2020 gaat sluiten;

Dat dit belangrijke consequenties heeft voor de inwoners van Dinkelland;

Overwegende

Dat de aanstaande sluiting reden is voor grote bezorgdheid over de bereikbaarheid van huisartsenspoedzorg voor de inwoners van Dinkelland;

Dat hiervoor naar verantwoorde alternatieven gezocht moet worden;

Dat een nader te onderzoeken alternatief zou kunnen zijn: de EUREGIO-KLINIK in Nordhorn;

Spreekt uit

Het essentieel te vinden dat op korte termijn wordt onderzocht of de EUREGIO-KLINIK te Nordhorn voor de spoedzorg voor de inwoners van Dinkelland een haalbaar en realistisch alternatief is voor de huisartsenpost Oldenzaal;

En roept het college op

1. Op korte termijn het overleg aan te gaan om de (on)mogelijkheden, draagvlak en uitvoerbaarheid  te onderzoeken van de optie: onderbrengen spoedeisende huisartsenpost  bij de EUREGIO KLINIK te Nordhorn.

2. Daartoe overleg te voeren met in ieder geval

– de huisartsen in Dinkelland;

– de zorgverzekeraars

– de Euregio

3. De raad in december 2019 te informeren over de resultaten van bovengenoemd overleg.

En gaat over tot de orde van de dag.

Fractie Lokaal Dinkelland, A. Zwiep

Fractie CDA, E. Hemmer​​

Fractie VVD, J. Poffers

Fractie Burgerbelangen Dinkelland, F. Maathuis

Fractie GroenLinks, W. Schouten

Fractie PvdA, C. Severijn

Dit bericht is geplaatst in Media, Moties

Reacties zijn gesloten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.