Nieuws van politieke partijen in Boxmeer over VVD inzichtelijk

11 documenten

Waterbericht januari 2021: Profiteren van veel regen

VVD VVD Boxmeer 02-02-2021 09:25

29 januari 2021

Regen, regen en nog eens regen. De grondwaterstanden stijgen in rap tempo. Daar moeten we van profiteren. Dit is de tijd om een ‘watervoorraad’ op te bouwen voor de komende lente en zomer als het weer droog is.

Hoe staat ons watersysteem ervoor?

Januari begon droog en eindigt nat. Het regent al dagen pijpenstelen en dat blijft nog even zo. Dat is goed nieuws voor de natuur, want we hebben een periode achter de rug waarin het neerslagtekort groot was. In een groot deel van ons gebied zijn de grondwaterstanden na alle droogte weer normaal voor de tijd van het jaar. Maar er zijn ook plaatsen waar het te droog of te nat is. Dat komt omdat de hogere, zandige gebieden minder gevoelig zijn voor de gevallen neerslag dan de lager gelegen, veelal kleiige, gebieden. Gelukkig stijgt de grondwaterstand ook in de droge, hoger gelegen gebieden snel richting normale waarden.

Werken aan watervoorraad en wateraanvoer

Door de variatie in grondwaterstanden blijven we in de droge gebieden inzetten op het conserveren van water om een watervoorraad op te bouwen. Hiermee gaan we de komende lente en zomer de droogte tegen. In de natte gebieden is het vooral vinger aan de pols houden of het niet te nat wordt. Hoe doen we dat?

Maximaal conserveren

Stuwen staan hoog tot extreem hoog om water tegen te houden zodat het de kans krijgt in de bodem te zakken. We vullen het grondwater zo aan om een voorraad op te bouwen voor een eventueel komend droog seizoen. We doen dat op de hoge gronden en rond natuurgebieden extremer dan op de nattere lage gronden en polders. Van onze +/- 2000 stuwen staan er 1700 hoog tot extreem hoog. De overige stuwen staan op normaal streefpeil. We gebruiken ze vooral om water te verdelen.

Aanvoer

Afhankelijk van de behoefte aan water in een gebied, voeren we zoveel mogelijk water als toegestaan uit de Maas het gebied in. Het aanvoerwater zetten we nu prioritair in voor gebieden waar nog altijd zeer lage grondwaterstanden zijn zoals rond Boekel en Landhorst. Dit aanvoerwater zakt voornamelijk de bodem in en komt zo ten goede aan het grondwater.

Nauwlettend volgen van de situatie

We houden de situatie van het watersysteem voortdurend in de gaten. Dan doen we met verwachtingen en actuele data over de waterstanden, grondwaterstanden en afvoeren.  We grijpen in als het te nat wordt en de risico’s op wateroverlast te groot wordt.

Vooruitblik februari

We verwachten nog meer regen in de eerste week van februari. Daarna lijkt het weer wat droger te worden. Maar deze voorspellingen zijn nog onzeker. Na bijna een jaar van droogte is het nu eindelijk weer eens wat natter. Maar wordt het ook te nat?

Meer info kunt u vinden op:

https://www.aaenmaas.nl/actueel/nieuws/2021/januari/waterbericht-januari-2021-regen/

Stop de huurverhoging

SP SP VVD CDA Boxmeer 27-04-2020 13:15

Coöperatie Mooiland heeft al te kennen gegeven niet mee te willen werken om de huurverhoging op 0 % te zetten. Zij vinden het belang van een gezonde coöperatie belangrijker dan dat de huurders het hoofd boven water kunnen houden.

SP Boxmeer gaat hun adviseren het geld bij de overheid te halen. Namelijk in de vorm van de verlaging van de huurdersheffing. Zo hoeft de huursverhoging niet door te gaan.

De coronacrisis raakt iedereen. We moeten dit samen doen! Teken de petitie op:

https://doemee.sp.nl/stop-de-huurverhoging

 

Het is vandaag (koningsdag) Woningsdag in plaats van Koningsdag, maar veel valt er niet er niet te vieren op deze 27ste april. Zzp’ers krijgen geen opdrachten meer, mensen met een nulurencontract worden niet meer ingepland en anderen worden ontslagen.

Er zijn landelijke steunmaatregelen. ,,Maar we zien in de praktijk dat die niet voldoende zijn. Daar waar mogelijk kunnen we als gemeente een steentje bijdragen, want veel huurders hadden het al moeilijk om de huur te betalen. Velen zullen het nog moeilijker krijgen.”

Eerste Kamer:

In de Eerste Kamer werd afgelopen week een motie van SP-senator Tiny Kox aangenomen om enkele maanden de huren te bevriezen. Zo'n verzoek haalde eerder geen meerderheid in de Tweede Kamer. Het kabinet moet zich buigen of en hoe aan de motie van de Eerste Kamer uitvoering kan worden gegeven.

Eerste stap:

Een voorlopige huurstop is voor de SP slechts een eerste stap. ,,Er is veel meer nodig om uit de wooncrisis te komen. Dan zou het heel goed zijn als de aangekondigde huurverhoging bij de woningcorporaties per 1 juli niet doorgaat.

Minister Ollongren (Binnenlandse Zaken) had steun voor de SP-motie ontraden. Volgens haar is het gehele steunpakket van het kabinet gericht op het ondersteunen van inkomens van huishoudens en niet op de huren. Ze stelt dat verhuurders al hun verantwoordelijkheid nemen met gematigde huurverhogingen. Dus de coalitie VVD, CDA, CU en D,66 gaan voorbij de Eertse Kamer en gaan dit niet rechttrekken.

#samenstaanwesterker #sociaal #woningsdag #SP

Als de raad spreekt dient de inwoner te zwijgen!

SP SP VVD CDA Boxmeer 30-09-2019 12:03

Onder dit motto zijn de gemeenteraadsvergaderingen voortaan wel te plaatsen. Afgelopen donderdag, 26 september 2019 stonden er een aantal bespreekstukken op de agenda waarin de inwoners zeggenschap misten of was toegezegd deze te krijgen. Allereerst was daar het plan om het Schilderspad af te sluiten. Wijkraad Boxmeer Noord en Boxmeer West waren hiervoor inspreker. Deze wijkraden zijn genegeerd ondanks een met het college gesloten Convenant. Ze zijn niet betrokken door het college en op vragen die ze stelden is geen antwoord gegeven. Ook met het vernietigende rapport dat de wijkraden op hebben laten stellen door een deskundige is niets gedaan. Uiteindelijk vond de coalitie het geld van Prorail belangrijker dan de stem van de inwoners en stemde in met het afsluiten van het Schilderspad.

De SP ziet dat niet alleen het Schilderspad maar ook andere onderwerpen leven bij de inwoners. Sommige (zoals het Schilderspad) zijn voor de inwoners zo belangrijk dat ze hierover vaker hun stem willen kunnen geven. Niet alleen 1x in de 4 jaar bij de gemeenteraadsverkiezingen. De SP deelt deze mening gezien een gekozen raadslid een mandaat heeft, maar dit mandaat is echter geen vrijbrief te doen wat hem of haar belieft. De SP heeft daarom een initiatief opgesteld om een Referendumverordening op te stellen.

Deze verordening kwam op de agenda van de raadsvergadering. Deze raad wil de inwoner immers meer betrekken bij de politiek. De SP vindt een referendum een goede methode om de inwoner te betrekken. De rest van de raad heeft een duidelijk andere mening. 1x in de 4 jaar mag u hen kiezen en verder bent u niet in staat me te denken over besluiten die de raad moet of zal nemen. De verordening is dan ook weggestemd door alle overige partijen (CDA, LOF, VDB/LO, PK en VVD).

 

https://www.facebook.com/644928592236 ...

VVD VVD Boxmeer 17-03-2019 19:19

https://www.facebook.com/644928592236017/posts/2342970352431824?sfns=mo

Overdracht de Kwel

PvdA PvdA VVD D66 Boxmeer 05-01-2019 11:44

OVERDRACHT DE KWEL HOUDT GEMOEDEREN BEZIG

Als PvdA hebben we geen rust genomen tijdens het kerstreces. Aanleiding was het niet uitvoeren van een in meerderheid door de raad genomen besluit met betrekking tot sporthal en zwembad De Kwel

Op maandag 17 december 2018 heeft de raad van Cuijk nl een amendement ( wijzigingsvoorstel ) aangenomen: -geen akkoord mbt de verlenging privatiseringsovereenkomst met Laco, -de bestaande juridische situatie van erfpacht met een jaar te verlengen met de intentie om tot overdracht en privatisering te komen nadat er een overeenkomst zou liggen die tegemoet zou komen aan de wensen van de raad en gebruikers van de Kwel – voortgang van het proces voor het zomerreces 2019 met de raad te delen.

Op vrijdagmiddag 21 december 2018 vlak voor de feestdagen heeft wethouder jilisen de raad aangegeven het amendement niet te kunnen uitvoeren omdat men verplicht was de kwel over te dragen

Als raadslid heb ik direct gevraagd om de onderliggende (juridische )adviezen die ik eerst vrijdagmiddag 28 december ontving. Naar aanleiding hiervan heb ik de wethouder een brief gestuurd met oa de volgende opmerkingen

1. Bij verkooptransacties dient het college , alvorens te besluiten tot verkoop, de raad in staat te stellen schriftelijk wensen en bedenkingen in te dienen tegen het besluit tot verkoop van de Kwel en dat is tot nu toe niet gedaan

2.Na een analyse van de juridische adviezen kom ik tot het navolgende. Het juridische advies gaat uit van een kooprecht, zijnde een recht en dus niet een verplichting. Kortom op het moment dat partijen hiertoe willen overgaan dan dient er ook overeenstemming te bestaan en die is pas volledig na instemming van de raad

Een overeenkomst tussen partijen wordt niet alleen wordt beheerst door hetgeen partijen schriftelijk hebben vastgelegd. De rechtsverhouding wordt tevens bepaald door de eisen van redelijkheid en billijkheid .

Wanneer duidelijk is dat van gemeentezijde de raad in meerderheid heeft aangeven de huidige situatie te willen voortzetten totdat er een overeenkomst ligt waar de raad en de gebruikers van de Kwel zich in kunnen vinden dan zal laco hier rekening mee moeten houden.

Kortom er is geen noodzaak is om nu over te gaan tot overdracht van grond en opstallen.

D’66, VVD en SP hebben mijn brief direct mede ondersteund. De fractie van Abc liet weten nog vragen te hebben. Vanuit de raad wil ik nu proberen aan te sturen op het vragen van een nader eigen advies zodat we als raad onze controlerende taak goed kunnen oppakken en hierin zelf de regie houden. Een meerderheid van de raad zal hier mee in moeten stemmen

Rob Poel Fractievoorzitter PvdA Cuijk

Het bericht Overdracht de Kwel verscheen eerst op PvdA Land van Cuijk.

Bijdrage PvdA Raad 17 september 2018

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 CDA Boxmeer 17-09-2018 17:19

Bijdrage PvdA Raad 17 september 2018

Vaststellen agenda

Indienen en op agenda zetten motie vreemd aan de orde , zie hieronder

 

TOELICHTING

Op 18 juni 2018 heeft onze raad gediscussieerd over de jaarrekening 2017 en de begroting 2019 van de Bestuurscommissie Afvalinzameling. Uit de jaarrekening bleek dat de BCA  een negatief resultaat liet zien van 728.000,00 euro. In de raad is uitgebreid gediscussieerd over de oorzaken van dit tekort en zijn de  voorgestelde maatregelen, om dit tekort weg te werken,  helder en duidelijk naar voren gebracht.

Dit heeft geleid tot een verdeelde raad waarbij de begroting van de BCA uiteindelijk met 12 stemmen voor (Liberaal LvC-ABC-CDA) en 6 stemmen tegen ( SP-D66- VVD-PVDA-GroenLinks) is aangenomen.

Na deze besluitvorming is er onder de inwoners, niet voldoende op de hoogte van de nieuwe maatregelen, de nodige reuring ontstaan en ontvingen wij ,maar naar ik begreep ook andere partijen ,steeds meer klachten met name over het betalen voor het aanbieden van het grof tuinafval aan de poort van de milieustraten. Ook in andere gemeenten ontstond dit beeld.

Dat heeft er ook al toe geleid dat er vanuit de raad schriftelijke vragen zijn ingediend en er inmiddels door de BCA een memo is opgesteld die 11 oktober wordt besproken binnen de BCA.

VAN MENING DAT

Het betalen aan de poort van de milieustraten voor het grof tuinafval niet direct bijdraagt aan een goed milieubesef van onze inwoners te meer daar wij als overheid dat besef op allerlei manieren proberen te stimuleren en we bovendien een meer groene en duurzame invulling van tuinen en plantsoenen nastreven

VERZOEKT

In BCA verband de op 18 juni 2018 door de meerderheid van deze raad vastgestelde Begroting van de BCA opnieuw ter discussie te stellen en besluitvorming voor te bereiden om te komen tot een begroting die op meer draagvlak kan rekenen bij de inwoners van onze gemeente waarbij er wordt onderzocht of  de mogelijkheden van  het aanbieden van tuinafval (nu gratis aan huis) verruimd kunnen worden

Van 7, regionaal veiligheidsplan, b stuk maken

Vz, het ontwerp regionaal veiligheidsplan zoals hier voorligt heeft met name betrekking op de sociale veiligheid. Dat laat onverlet dat de fysieke veilligheid voor de burger in de regio ook belangrijk is. Dat is 1 van de redenen waarom wij al eerder tijdens de kadernota hiervoor aandacht gevraagd hebben meer in het bijzonder de stuw in Grave met in het achterhoofd het ongeval eind 2016 dat veel grotere gevolgen had kunnen hebben. De portefeuillehouder heeft toegezegd hiervoor aandacht t vragen in de veiligheidsregio en daar willen wij nogmaals aan appeleren. Onze fractie heeft inmiddels contacten gelegd in de eigen veiligheidsregio en de veiligheidsregio Gelderland en ook daar is een groeiende aandacht voor deze specifieke fysieke veiligheid bij raadsleden, collegeleden en burgemeesters  Onze fractie onderneemt op dit moment actie om eea te coordineren.

 

4. mondelinge vragen raadsleden

Vz, Eind  juni, begin juli hebben wij in zowel een schriftelijke als mondelinge ronde de kadernota aan de orde gehad.Daarbij zijn de nodige afspraken gemaakt en toezeggingen gedaan. Inmiddels zijn we een aantal maanden verder en vraagt mijn fractie naar de stand van zaken mbt de toen verstrekte informatie en toezeggingen.

Collegeprogramma

Een aantal keren wordt voor de inhoudelijke kant van het beleid verwezen naar het nog op te stellen collegeprgramma . Hoe staat het met het op te stellen collegeprogramma en wanneer worden wij als raad hierover geïnformeerd? Uw college is inmiddels al ruim 4 maanden aan de slag.Cultuurbeleid

2. Een voor ons belangrijk onderdeel van het collegeprgramma,  niet opgenomen in de bestuurlijke planning , is het cultuurbeleid .U wilt dit nl een plek geven in brede zin zoals u ons heeft geantwoord. Onder verwijzing naar de vorige vraag .Hoe staat het hiermee  ? Heeft u hierover  inmiddels ook overleg gevoerd met de stakeholders in het veld ?

Herontwikkeling centrum 

3. De herontwikkeling van ons centrum kende door allerlei oorzaken een vertraging. Na de kermis zou de voortgang opnieuw worden opgestart.  Duidelijk was ook dat er door oa de vertragingen en de archeologie de nodige extra kosten zouden zijn. Alvorens de herinrichting opnieuw ter  hand genomen wordt zou je als raad verwachten dat de toegezegde RIB over kosten en voortgang de raad al bereikt zou hebben Hoe staat het hiermee ? In juli gaf u aan zo spoedig mogelijk met een raadsvoorstel te komen. We zijn inmiddels 2 1/2 maand verder

Social return 

In juli gaf u aan druk doende te zijn met een beleidsmatige invulling van social return, eveneens in regionaal verband. Aangezien u geen termijn of datum noemde  zijn wij benieuwd naar de vorderingen? Investeringen FAD In de schriftelijke vragenronde bij de kadernota medio juni hebben wij u vragen gesteld over de verouderde inventaris ( database ) van het FAD en de benodigde investeringen U gaf aan hierover in gesprek te zijn. Zijn er inmiddels oplossingen en wat is de stand van zaken? Provinciale subsidie CPO Beers 

 

Afgelopen week ontvingen wij opnieuw enige mailing over de provinciale subsidie voor het CPO project in Beers. Tijdens de behandeling van de kadernota heb ik hier de verantwoordelijk portefeuillehouder op gevraagd en hij zou dat verder oppakken richting provincie . Wat  heeft de Portefeuillehouder in de tussentijd ondernomen ? De CPO groep of haar belangenbehartiger hebben niets vernomen Innovatieve Hotspots 

7. Een al jaren terugkerend fenomeen zijn de innovatieve hotspots , een mond vol en in onze ogen heeft het, bij nog steeds gebrek aan concrete invulling, nog altijd een hoog luchtkasteelgehalte zoals wij dat bij de eerdere schriftelijke  vragen hadden verwoord. Tijdens de behandeling van de kadernota op 2 juli zei u in antwoord daarop het volgende:

“Op 20 september 2017 is door de stuurgroep Samenwerken Land van Cuijk opdracht verleend om een Businessplan op te stellen in het kader van Innovatieve Hotspots Agrifood Brabant Noord Oost. Op 28 maart 2018 is het Businessplan opgeleverd aan de stuurgroep. Steeds heeft voor ogen gestaan, dat het Businessplan moet kunnen rekenen op een hoge mate van steun van het bedrijfsleven, het onderwijsveld en de overheid, afzonderlijk en tezamen. Om dit te bereiken heeft veel overleg plaatsgevonden met het bedrijfsleven, kennisinstellingen, AgriFood Capital ende Provincie Noord Brabant. In het Businessplan is een stappen- en tijdschema voor het vervolg opgenomen. Dit ligt nu voor bij de stuurgroep Samenwerken Land van Cuijk om daar een besluit op te nemen. “

Inmiddels zijn we een jaar verder na die 20 september 2017 en een half jaar na de kadernota en ik neem aan dat de stuurgroep waar het op dat moment ter besluitvorming lag inmiddels besluiten heeft genomen. Wat gaan we doen ?

Schouwburg

 De schouwburg staat voor een nieuw cultureel seizoen, 2018/2019. Dit wordt het eerste seizoen waarbij het door deze raad in het verleden vastgestelde aanloopbudget voor de eerste drie jaar niet meer geldt. Het is al weer ruim 5 maanden geleden dat de laatste informatie via een RIB tot de raad kwam oa de verantwoording van het tweede exploitatiejaar 2016/2017.Nog steeds binnen de vastgestelde budgetten maar er waren zorgen , en waakzaamheid was geboden, in aanloop naar het derde exploitatiejaar 2017/2018 dat inmiddels is afgerond. In de beantwoording van onze vragen in juli bij de kadernota gaf u aan na de zomer met nadere informatie te komen in navolging van het gestelde in de RIB van 10 april 2018. In de tussentijd vernamen wij dat de schouwburg inmiddels afscheid ging nemen van haar horecapartner. Dat leidde evenwel , althans bij onze fractie, tot nog meer vragen maar ook wij waren in afwachting van de info uwerzijds vandaar dat wij dit even hebben laten rustena.Wij nemen aan  dat de uitgebreidere informatie nog volgt maar kunt u nu reeds aangeven of de schouwburg ook in het derde exploitatiejaar binnen het nog resterende aanloopbudget is gebleven en dat er dus voor de aanloopperiode geen aanvullende budgetten aan de raad gevraagd behoeven te worden ?b.In aanloop naar het eerste exploitatiejaar zonder aanloopbudget is een onafhankelijk onderzoek gedaan naar de eerste drie aanloopjaren. Is dit onderzoek inmiddels afgerond . Wanneer kunnen wij dit onderzoek tegemoet zien en welke conclusies kunt u ons nu reeds mededelen ?c. De subsidieverlening aan de schouwburg is altijd een politiek beladen item. In de RIB van 10 april  maakte u melding van de ambtelijke taskforce die de schouwburg sterk zou monitoren. Wij mogen aannemen dat de subsidieovereenkomst en bijbehorende bedragen daar een belangrijk onderdeel van uitmaken en dat meer gedetailleerde informatie nog  zal volgen.  Kunt u nu reeds aangeven of de vernieuwde en grotere  schouwburg met meer mogelijkheden, ondanks de aanloopperikelen, in de toekomst met een lager subsidiebudget uit kan of juist niet en hebben we dan bij de begroting een meevaller of nog een grotere uitdaging ?

d. Nu het nieuwe seizoen voor de deur staat en er afscheid is genomen van de horecapartner zijn wij benieuwd hoe de horeca ingevuld gaat worden of dat financiële consequenties heeft en of de kwaliteit gewaarborgd is ?

e. Een belangrijk item vanuit de herstart van de schouwburg drie seizoenen geleden was een kaartverkoop waarbij de met 100 stoelen uitgebreide schouwburg de Cuijkse inwoner een voorrangspositie kon geven. Ook hierover mogen wij aannemen zal in het evaluatierapport meer gedetailleerde informatie over worden gegeven maar reeds nu vernemen wij graag of het format heeft gewerkt en of dat hier  financiële nadelen van ondervonden zijn. Wij horen nl verschillende geluiden ?

Tot slot voorzitter. Wij beperken ons tot bovenstaande vragen. Een aantal meer zaken staan voor het najaar op het program dus eigenlijk al vanaf 1 september .Wij gaan er vanuit dat u hiermee druk doende bent. Wij doelen dan oa op de RIB voortgang van de projecten en het visietraject bezuinigingen buitensport maar over dit alles en andere zaken meer bij de begroting

Rob Poel Fractie PVDA

Het bericht Bijdrage PvdA Raad 17 september 2018 verscheen eerst op PvdA Land van Cuijk.

Werkbezoek Plus Verbeeten in Overloon

VVD VVD Boxmeer 04-02-2018 04:58

https://boxmeer.vvd.nl/nieuws/27253/werkbezoek-plus-verbeeten-in-overloon

Wij werden door dhr. Jan Verbeeten, lid van het directieteam van het familiebedrijf Plus Verbeeten en Heldro ijs, gastvrij ontvangen in de vestiging van Overloon. Overloon is één van de vier vestigingen van Plus Verbeeten. De overige drie vestigingen zijn in Vierlingsbeek, Tegelen en Malden te vinden.

Via een presentatie leidde Jan ons door de geschiedenis van 150 jaar Plus Verbeeten, ofwel van marskramer in koloniale waren tot de huidige supermarkten, waarbij kenmerkend is dat in al die 150 jaar familie Verbeeten zeer begaan was met de dorpsgenoten dat zich uitte in de persoonsgerichte service die het familiebedrijf leverde en nog steeds levert.

Plus Verbeeten is als bedrijf ook actief in de lokale gemeenschap. Naast het bieden van werkgelegenheid, ondersteund door eigen opleidingen, is Plus Verbeeten sponsor van diverse verenigingen en leveren ze ondersteuning bij het organiseren van lokale evenementen, waardoor deze evenementen een grotere bekendheid genieten.

Samen met andere ondernemers in Overloon hebben ze een spaarsysteem voor de klanten opgezet waardoor klanten bij alle aangesloten ondernemers voor waardecheques kunnen sparen die vervolgens ook weer bij de aangesloten bedrijven ingewisseld kunnen worden. Hierdoor behouden ze het winkelend publiek voor Overloon dat de leefbaarheid ten goede komt. Daarnaast promoot Plus Verbeeten via aandachtsvestiging en verkoop in de supermarkten de producten van boeren, telers en producenten uit de directe omgeving en regio onder de naam “de streek + Verbeeten”.

Naast deze maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt Plus Verbeeten ook haar verantwoordelijkheid als het gaat om duurzaam ondernemen. Op de vestigingen in Overloon en Vierlingsbeek zijn zonnepanelen geplaatst die een gedeelte van de energie leveren voor de vele koelunits in de winkels. Daarnaast hebben ze voor het afleveren van bestellingen door bedrijven en particulieren elektrisch aangedreven auto’s en houden zonnepanelen op het dak van de bedrijfsbussen de bestellingen koel.

Het zit ‘m in kleine dingen  en dat maakt dit familiebedrijf zo uniek. Door oog voor het detail zijn zij een vaste waarde geworden voor de lokale samenleving en de leefbaarheid in met name Overloon en Vierlingsbeek.

VVD Boxmeer is onder de indruk van de wijze waarop Plus Verbeeten haar verantwoordelijkheid neemt voor de lokale samenleving en hoe dit familiebedrijf duurzaam ondernemen concretiseert.

Jan, hartelijk dankvoor je tijd en de presentatie!

Tweede kamerlid Rudmer Heerema (woordvoerder onderwijs) op bezoek in het land van Cuijk

VVD VVD Boxmeer 26-01-2018 09:34

Tweede Kamerlid Rudmer Heerema was 19 januari op bezoek in het Land van Cuijk. Rudmer is woordvoerder sport en onderwijs. Daar werd hij ontvangen door Judith Logtens (fractievoorzitter van de VVD Boxmeer).

https://boxmeer.vvd.nl/nieuws/26936/tweede-kamerlid-rudmer-heerema-woordvoerder-onderwijs-op-bezoek-in-het-land-van-cuijk

Hij is in gesprek geweest met een bestuurder van een stichting voor basisscholen en de directeur van het CPV (in de volksmond “de vervangerspool”). Er is uitgebreid gesproken over het tekort aan leerkrachten. Een tekort wat zo groot wordt dat klassen naar huis gestuurd worden. Hierin werd vooral duidelijk dat zowel politiek als de scholen zelf erg creatief op zoek zijn naar oplossingen. Vooral ook oplossingen om de regeldruk te verminderen.

Naderhand schoof Willemieke Vervoort aan (fractievoorzitter VVD Cuijk). Zij heeft met hem gesproken over zijn portefeuille en de toekomst van onderwijs en sport in onze regio.

Na de middag is Rudmer vertrokken naar Metameer Stevensbeek. Hier heeft hij met de directie gesproken over gepersonaliseerd onderwijs. Tevens is hij met brugklasleerlingen in gesprek gegaan over hoe zij het persoonlijk leren ervaren. Ook heeft hij nog gesproken met leerlingen uit de ISK klassen, hun verwachtingen en hun ervaringen in Nederland. Al met al een informatief bezoek.

De VVD onderzoekt de veiligheid van de carpoolplaatsen in de Gemeente Boxmeer.

VVD VVD Boxmeer 12-01-2018 09:33

Het gebruik van carpoolplaatsen stijgt de laatste jaren aanzienlijk. Ook in de gemeente Boxmeer zien we deze ontwikkeling. Op carpoolplaatsen komen automobilisten samen om van daaruit gezamenlijk verder te reizen naar een bestemming. Dat is natuurlijk geweldig, want elke auto die geparkeerd staat op een carpoolplaats is er een minder op de weg. Er bereiken ons ook berichten dat het minder goed gesteld is met de veiligheid, of het veiligheidsgevoel van de gebruikers die hun auto achterlaten of ophalen op de carpoolplaatsen. Vandaar dat wij in Boxmeer gestart zijn met een enquête om de carpoolers de gelegenheid te geven hun mening te geven en voorstellen te doen om de situatie te verbeteren.

https://boxmeer.vvd.nl/nieuws/26502/de-vvd-onderzoekt-de-veiligheid-van-de-carpoolplaatsen-in-de-gemeente-boxmeer

Via de onderstaande link komt u in de korte vragenlijst.

Enquête gebruikers carpoolplaats en omwonenden

Hansa Kliniek...vervolg onderzoek Rekenkamercommissie afgerond

VVD VVD Boxmeer 17-11-2017 09:49

Wat wil de VVD hier nog over kwijt? Uiteraard bent u bekend met het gegeven dat wij uit de coalitie zijn gestapt juist vanwege de uitkomsten van het eerste onderzoek. Wij vinden dat er verantwoordelijkheid genomen had moeten worden, met name door de meest verantwoordelijke partijen. Dat is tot onze grote spijt niet gebeurd.

Een motie van wantrouwen heeft het in de bewuste raadsvergadering niet gehaald. De coalitiepartijen hielden de gelederen gesloten en vonden dat het opvolgen van de aanbevelingen van de commissie voldoende "handelen en verantwoordelijkheid nemen" was. Wel was er twijfel bij het VDB/LO over de verantwoordelijkheden. Op hun voorstel is er uiteindelijk door de coalitiepartijen besloten een vervolgonderzoek te doen en individuele personen te horen. Om zodoende een beter beeld te krijgen. Voor de VVD, de SP en PK was het verhaal van de Rekenkamercommissie duidelijk genoeg. Wij zijn dan ook zeer benieuwd wat met name het VDB/LO gaat vinden van de nieuwste bevindingen.

U kunt het verslag uiteraard zelf inzien (zie bijlage) maar kort samengevat komt het hier op neer:

De nieuwe bevindingen doen op geen enkele manier afbreuk aan de conclusies en aanbevelingen die de Rekenkamercommissie had getrokken. De gemaakte fouten blijven hetzelfde. Goh...hadden we dit al niet verwacht?

Opvallend is wel dat er toch weer een aantal nieuwe vragen opgeroepen worden. Zo worden onder andere de volgende punten genoemd:

- Een ambtelijk medewerker wiens advies niet van pas kwam is van het project gehaald

- Een oud-medewerker die geen gesprek nodig achtte een van de weinigen is geweest die in het begin direct bij het project betrokken is geweest

- Een lokale ondernemer in de beginfase in het project geïnteresseerd is geweest

- Dat er in de organisatie veel meer moet zijn dan de RkC gezien heeft

- Dat het college aanvankelijk van plan was de bijdrage voor het haalbaarheidsonderzoek buiten de raad om te voldoen uit de exploitatie Sterckwijck

En zo is er uiteraard wel meer. Lees en oordeel zelf. Wat ons betreft is er alleen maar meer uit te leggen aan de mensen van Boxmeer. Maar dit sterkt ons nog meer in de vraag waarom er toch geen verantwoordelijkheid genomen is. Misschien dat we hier nog een keer een fatsoenlijk antwoord op krijgen, maar dat betwijfelen wij. 

Voor vragen of informatie kunt u terecht bij Judith Logtens of Marco van den Berg

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.