Nieuws van politieke partijen in Weert over D66 inzichtelijk

5 documenten

UPDATE 8 juni 2019 De in het ...

DUS Weert DUS Weert D66 VVD CDA PvdA Weert 04-06-2019 09:21

UPDATE 8 juni 2019 De in het oorspronkelijke bericht genoemde "motie vreemd aan de orde van de dag", ingediend door de fractie DUS Weert, werd als agendapunt 23A behandeld in de raadsvergadering van 5 juni 2019 en gaat over het criterium woon- en leefklimaat beleid huisvesting arbeidsmigranten. De motie werd met VOORSTEMMEN van de fracties DUS Weert en CDA (9 stemmen vóór) en TEGENSTEMMEN van de fracties Weert Lokaal, VVD, Goubet-Duijsters, D66 en PvdA (18 stemmen tegen) verworpen. Het videofragment van de behandeling van deze motie is te bekijken via de link bij agendapunt 23A van deze raadsvergadering (https://gemeenteraad.weert.nl/Vergaderingen/Gemeenteraad/2019/05-juni/19:30). --------------- OORSPRONKELIJK BERICHT DUS Weert is van mening dat in het huidige beleid met betrekking tot huisvesting arbeidsmigranten een belangrijk afwegingscriterium ontbreekt. Het betreft een tabel die voorziet in richtafstanden tussen de locaties waar grootschalige opvang van arbeidsmigranten plaatsvindt en een in de directe nabijheid gelegen woonwijk dan wel gemengd gebied. Omdat DUS Weert van mening is dat het bestaande beleid met dit criterium zou moeten worden aangepast nog voordat de eerste vergunningen worden verstrekt, had men een initiatiefvoorstel in voorbereiding waarvoor ambtelijke bijstand werd gevraagd. Helaas werd dit verzoek tot driemaal toe afgewezen (https://dusweert.nl/dusweert/drie-maal-een-verzoek-om-ambtelijke-bijstand-geweigerd). DUS Weert besloot daarom om een “motie vreemd aan de orde van de dag" in te dienen die op 5 juni in de gemeenteraad zal worden behandeld. Lees het volledige bericht en de inhoud van deze motie via de volgende link https://dusweert.nl/dusweert/voldoende-afstand-tussen-huisvesting-arbeidsmigranten-en-nabijgelegen-woonwijken

DUS Weert stelt kritische vragen ...

DUS Weert DUS Weert D66 VVD CDA PvdA Weert 10-03-2019 09:00

DUS Weert stelt kritische vragen over het Jacob van Horne Museum. In de gemeenteraadsvergadering van 19 december 2018 heeft de raad ermee ingestemd om het krediet ten behoeve van de renovatie en herinrichting van het museum te verhogen tot een totaalbedrag van € 5.315.670,= met gelijkblijvende kapitaallasten (€ 183.363,=). Het voorstel werd destijds aanvaard met 25 voorstemmen (van Weert Lokaal, CDA, VVD, Goubet-Duijsters, D66 en PvdA) en 3 tegenstemmen (van DUS Weert). DUS Weert raadslid Rob van Dooren stelde op 6 maart een aantal vragen aan het college van B&W over de stand van zaken rond de renovatie en herinrichting van het Jacob van Horne Museum. Wil je weten welke vragen door DUS Weert aan het college van B&W werden gesteld? Klik dan op de volgende link: https://dusweert.nl/dusweert/wp-content/uploads/2019/03/schriftelijke-vragen-1.pdf of kijk op de betreffende pagina van de website van DUS Weert (https://dusweert.nl/dusweert/artikel-40-vragen-over-de-stand-van-zaken-rond-het-jacob-van-horne-museum/).

Weert koerst op verbinding

Weert Lokaal Weert Lokaal D66 CDA VVD Weert 25-05-2018 09:18

De vijf partijen Weert Lokaal, CDA, VVD, SP en D66 die de afgelopen weken aan een programma hebben gewerkt, zijn tot een verbinding gekomen. Vier van deze partijen vormen straks het college. De namen van de beoogde wethouders zijn nu bekend.

Formateur Geert Gabriëls van Weert Lokaal: “Ik ben blij met het resultaat. We hebben goed samengewerkt. Iedereen heeft zijn bijdrage aan het akkoord kunnen leveren, dat is in goede harmonie gegaan.”

De partijen hebben een programma op hoofdlijnen geschetst. Thema’s als onderwijs, duurzaamheid, demografie en gezamenlijkheid geven aan, dat ze de gemeente Weert niet alleen bezien vanuit het nu, maar ook willen klaarstomen voor de toekomst. Een toekomst die vraagt rekening te houden met de bevolkingssamenstelling en waarin Weert voor alle generaties aantrekkelijk en uitdagend blijft. ‘Verbinding’ is het overkoepelende thema. Verbindingen tussen de gemeente en inwoners op alle thema’s en verbindingen tussen inwoners onderling.

Gabriëls blikt terug: “Naast de collegepartijen Weert Lokaal, CDA, VVD en SP dank ik D66 voor hun constructieve bijdrage aan dit programma. De accenten van D66 komen met name terug in de hoofdstukken Duurzaamheid en Onderwijs.”

“Er staat een talentvol en gevarieerd wethouders-team klaar, dat zich hard voor Weert gaat inzetten.” De volgende wethouders worden voorgesteld:

Geert Gabriëls, Weert Lokaal (Onderwijs, Cultuur, Duurzaamheid, Biodiversiteit),

Martijn van den Heuvel, Weert Lokaal (Economie, Participatie, Arbeidsmarkt, Openbaar Gebied),

Tessa Geelen, CDA (Sport, Leefbaarheid, Communicatie, Burgerparticipatie),

Wendy van Eijk, VVD (Financiën, Ruimtelijke Ordening, Volkshuisvesting),

Paul Sterk, SP (Zorg, Welzijn, Wmo, Jeugdzorg).

De partijen Weert Lokaal en SP hebben het akkoord de afgelopen week aan hun leden voorgelegd en zijn daar unaniem mee akkoord gegaan. Het programma is op 24 mei ondertekend. Het beoogde college wordt op 31 mei tijdens een extra raadsvergadering geïnstalleerd.

Weert Lokaal dient initiatiefvoorstel in rondom de groei van geitenhouderijen in Weert

Weert Lokaal Weert Lokaal D66 VVD Weert 22-05-2018 20:44

De fractie van Weert Lokaal heeft een initiatiefvoorstel geschreven omtrent de ontwikkelingen rondom de groei van geitenhouderijen in Weert. Het voorstel houdt in dat er gedurende één jaar geen groei en/of omschakeling in de geitenhouderij mag plaats vinden.

Achtergrond bij dit voorstel is een rapport uit 2017 van de Rijksdienst voor Volksgezondheid en Milieuhygiëne (RIVM) dat aangeeft dat er een verband kan zijn tussen geitenhouderijen en een verhoogd risico op longaandoeningen. Voor het RIVM is het rapport aanleiding tot het doen van nader onderzoek. De resultaten van dit onderzoek worden dit jaar verwacht.

De provincies Noord-Brabant en Gelderland hebben reeds dezelfde maatregel hebben getroffen, en ook in de gemeente Nederweert is een dergelijke maatregel van kracht. Als een gevolg hiervan vreest Weert Lokaal dat de vraag om in Weert extra te investeren in geitenhouderijen zal vergroten, en dit ongewenste gevolgen met zich mee zou kunnen brengen.

De geitensector doet het goed in Nederland. Het is Weert Lokaal geenszins de bedoeling om deze groei te remmen. Wel willen wij de gevolgen voor de gezondheid en eventuele risico’s (denk aan Q-koorts, luchtwegklachten en geurhinder) die deze groei met zich mee brengt in kaart gebracht zien en daar eventueel maatregelen op af kunnen stemmen. Alleen zo kunnen we gedegen beslissingen nemen over deze sector voor onze inwoners.  Ook de fracties van de VVD, SP en D’66 ondersteunen het initiatiefvoorstel.

#BLOG Rob Gerits: ‘Onderwijsbeleid in Weert; wie voert regie’?

D66 D66 Weert 09-04-2018 19:14

Goed onderwijs, wie kan daar tegen zijn. Onderwijs wordt gezien als verbinder in de samenleving, als vliegwiel voor vele maatschappelijke pretenties. In de vorige blog hebben we gefocust op de Integrale Kindcentra, IKC in het jargon. Daar kan een natuurlijke verbinding worden gelegd waardoor onderwijs, kinderopvang, welzijnsinstellingen en jeugdhulpinstanties op een natuurlijke manier samen optrekken. Dit is maatschappelijke en politieke opdracht die de gemeente Weert zich heeft gesteld. Hierover kunnen we lezen in het beleidsstuk Regionale Ontwikkelingsagenda Jeugd (ROJ).

Dit beleidsdocument is de opvolger van de wettelijk verplichte Lokale Educatieve Agenda met dit verschil, dat de ROJ nu leidraad is voor zowel Weert als Nederweert. Zelfs de buurgemeente Cranendonck doet mee. We lezen in deze nota over samenwerking, verbinding, een gezamenlijke visie en een ambitie. Alle jeugdigen doen mee, alle jeugdigen ontwikkelen hun talenten en samen de schouders eronder. Er is een regiegroep die waakt over de voortgang van de uitwerking van de ontwikkelingsagenda. En voorwaar, de opzet is zo gek nog niet.

Drie hoofdlijnen kent de ROJ. Er is een basis die ervoor moet zorgen dat de werkcultuur, houding en vaardigheden van betrokkenen (professionals, ouders en jeugd) worden versterkt. Er is een preventielijn die die gericht is op het voorkomen van problemen en er is een passende ondersteuningslijn, die zich richt op de ondersteuning bij opgroeien en opvoeden. Tot zover ok. Dit is het stramien van denken en samenwerken. Maar dan de concrete plannen. Ineens lijkt het of we in een supermarkt van activiteiten en diensten terecht komen. Voor elk wat wils.

We nemen er een belangrijke “verbinder” uit waarover we in de vorige blog hebben gesproken: het IKC. Dit kindcentrum wordt genoemd onder het kopje Preventie. Er staat als doel “ontwikkeling IKC-methodiek en dagarrangementen. Implementatie preventie-arrangementen”. Maar in de concrete plannen zien we helaas niets meer terug, of het moet gelabeld worden aan de omschrijving “lopende projecten”. Er is daarbij sprake van inspanningsverplichting door de partners en niet van een resultaatverplichting waardoor niet echt duidelijk wordt welke activiteit waarvoor wordt ingezet. Een gemiste kans omdat het IKC in de visie van D66 een prachtig voertuig is om de onderwijsambities waar te maken. Het gekke is dat ook de schoolbesturen het IKC helemaal zien zitten. Waarom krijgt het dan niet een prominentere plek in de ontwikkelingsagenda jeugd?

Ik kan maar een ding bedenken. De gemeente geeft een eigen inkleuring aan de regierol.

De gemeente heeft in het onderwijs grofweg een drietal wettelijke opdrachten: zorgen voor goede huisvesting, zorgen voor een adequate financiering (afgeleide taak van de landelijke overheid) en regievoering . Dat laatste is nodig omdat er samengewerkt moeten worden met allerlei instellingen die al genoemd zijn. Regievoeren door de gemeente Weert is tot nu toe niet meer dan het bij elkaar brengen van die instellingen en het bundelen van hun aanbod. Het is voor elk wat wils en we zorgen ervoor dat het aanbod enigszins op elkaar aansluit. In de Regionale Ontwikkelingsagenda Jeugd is een regiegroep voorzien, die de voortgang bewaakt. Dat betekent de voortgang in de inspanningsverplichting, niet de regie op het realiseren van een gewenst resultaat. D66 wil hier meer. Regie is vanuit een duidelijke visie op de gewenste ontwikkeling van de Weerter samenleving sturen. Een integrale benadering van onderwijs, jeugdhulp en kinderopvang vraagt om een krachtige impuls vanuit de politiek. Met geld en met een inhoudelijk gedreven wethouder kun je veel realiseren. Het IKC als vliegwiel waar de instellingen hun bijdragen leveren onder het motto dat het geheel meer dient te zijn dan de som der delen.

In Boshoven ligt een volgend project, zo stelde wethouder Geert Gabriëls. Laten we daar dan eens naar gaan kijken. Een IKC-ontwikkeling in Boshoven? Er zijn in ieder geval initiatieven in die richting. In de volgende blog ga ik daarop in: Driehoven, een IKC in de dop.

Rob Gerits

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.