Nieuws van politieke partijen in Vlissingen inzichtelijk

10 documenten

GroenLinks stemt in met raadsvoorstel Ontwikkelagenda Sociaal Domein Vlissingen | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks Vlissingen 13-07-2020 00:00

Agenda Besluitenraad 8-7-2020

GroenLinks heeft eerder voorkeur uitgesproken voor een toekomstbestendig en betaalbaar sociaal domein voor Vlissingen.

Door verschillende stakeholdersgroepen te betrekken voor het brengen en halen van informatie op basis van hun kennis en expertise of deskundigheid dat spreekt GroenLinks zeker aan, hiermee kom je immers tot een breed gedragen inhoud en doelstellingen.

Verder wordt in de ontwikkelagenda de nadruk gelegd op integraal samenwerken om daarmee een efficiënt en effectief resultaat te bereiken op zowel uitvoerend als beleidsniveau.

GroenLinks ziet kansen en mogelijkheden in de integrale aanpak waarbij de diverse beleidsterreinen en betrokken organisaties betrokken zijn. Ook onderschrijft GroenLinks dat we door in te zetten op sociale samenhang en preventie, zoals in de ontwikkelagenda staat opgenomen, waar we winst kunnen behalen door in het voorliggend veld te investeren in samenwerking in wijk en buurt en daarmee een kwaliteitsslag gaan maken die op lange termijn de kosten voor langdurige en onnodige zorg in de hulpverlening kan beperken.

Waarbij het natuurlijk uiteindelijke doel is om inwoners zolang mogelijk zelfstandig mee te kunnen laten doen in de Vlissingse samenleving en dat we passende ondersteuning kunnen blijven bieden aan de inwoners van de gemeente Vlissingen die dit echt nodig hebben. Het stemt GroenLinks dan ook positief dat er in de ontwikkelagenda Sociaal Domein ruimte voor een vangnet, voor de meest kwetsbare inwoners staat opgenomen en dat daarbij gestreefd wordt naar inclusie. En dat betekent dat iedereen er toe doet en mee kan doen in Vlissingen, Souburg en Ritthem.

GroenLinks hoopt dat dat de taken binnen het sociaal domein (waaronder Wmo, Participatiewet en Jeugdwet) uitgevoerd kunnen worden met de daarvoor van rijkswege beschikbaar gestelde middelen. Zodat het college de inkomsten en uitgaven en daarmee vraag en aanbod meer met elkaar in evenwicht kan brengen.

Via de commissievergadering F&C d.d. 25-7-2020 heeft de wethouder laten weten dat de VNG stappen richting Den Haag zet, om de financiële tekorten op het Sociaal domein waar heel veel gemeenten mee te maken hebben onder de aandacht te brengen.

GroenLinks heeft vertrouwen in het voorstel van de ontwikkelagenda Sociaal Domein zoals dat nu voor ons ligt. GroenLinks stemt in met het raadsvoorstel.

 

Jeroen Portier en Gorana Kordis

Motie 2 Vaststellen RES

SGP SGP Vlissingen 29-06-2020 00:00

MOTIE 2  Datum vergadering: 2 juli 2020Agendapunt: Voorstel tot vaststelling Regionale Energiestrategie 1.0Onderwerp: Haalbaarheid en betaalbaarheid van de RESDe gemeenteraad van de Gemeente Vlissingen in vergadering bijeen op 2 juli 2020Constaterende dat:- Er hoge ambities in de energiestrategie zijn opgenomen om vorm te geven aan de transitie;- Bij verduurzaming en energiebesparing vaak de kosten voor de baten uitgaan en woningeigenaren en bedrijven niet altijd de investering kunnen betalen;- Mensen zelf energie kunnen besparen door verstandig gebruik te maken van energievoorzieningen;- In de RES alleen de kosten zijn genoemd die verbonden zijn aan de realisatie van de visie en niet over de uitvoering van de maatregelen;- Alle Zeeuwse overheden zelf uitvoeringsgeld beschikbaar moeten stellen om de uitvoeringsprojecten te realiseren;- Andere vraagstukken zoals sociaal domein, coronacrisis etc. grote impact hebben op de begroting van de Zeeuwse gemeenten.Is van oordeel dat:- Haalbaarheid en betaalbaarheid twee belangrijke voorwaarden zijn om de Regionale Energiestrategie uit te voeren;- Rekening gehouden dient te worden met de inkomenspositie van alle Zeeuwen bij het uitvoeren van de maatregelen;- De gezamenlijkheid in de planvorming vastgehouden dient te worden in de uitvoering om de doelstellingen op Zeeuws niveau te behalen. Verzoekt het college om:- Bij de uitvoeringsplannen alleen over te gaan tot haalbare en betaalbare investeringen die het meeste rendement opleveren om te voldoen aan de landelijke klimaatdoelstellingen;- De Rijksoverheid te verzoeken eveneens middelen beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de plannen in de Regionale Energiestrategie en als voorwaarde te stellen voor een gezamenlijke uitvoering. En gaat over tot de orde van de dagSGP, Lilian Janse-van der Weele

Politiek actief, een cursus van ProDemos

SGP SGP Vlissingen 11-10-2019 00:00

Een groep politiek geïnteresseerde Vlissingers volgde recent op het stadhuis een korte cursus politiek actief. Ook ik heb er (met genoegen)! aan deel genomen. Deze cursus is opgezet door ProDemos en werd verzorgd door Harold en Yvon. Zie eventueel https://prodemos.nl/samenwerking/gemeenten/burgerparticipatie/cursus-politiek-actief-gemeenten-2/

De eerste avond heette de burgemeester ons welkom. Hij bleef erbij. Dat waardeerden we! Griffier Floor was alle avonden present. Zij heeft ons bijzonder veel geleerd. 

/r/a210a9763956906e7a56631f5ba4441f?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fpolitiek-actief-een-cursus-van-prodemos%2F11237&id=b20c09415735f2c040c735a9311cc557ab35da1cDe cursus bestond uit 5 bijeenkomsten, van 19:30 tot 22:00 uur: 1. Introductie en kennismaking (dinsdag 10 september). •Hoe wordt Nederland bestuurd en wat is daarin de plaats van de gemeente?;•Verkiezingen / politieke partijen.2. De gemeente (dinsdag 17 september).• Hoe werkt de gemeente?;• De besluitvorming binnen de gemeente;• Beïnvloeden van de besluitvorming. 3. De gemeenteraad (dinsdag 24 september).• Taken en rollen van de gemeenteraad;• De instrumenten van een raadslid;• Basiskennis gemeentefinanciën;• Speeddaten met gemeenteraadsleden. 4. Training overtuigend debatteren (dinsdag 1 oktober). 5. Raadsvergadering bijwonen als VIP-gast (donderdag 10 oktober).

Op de laatste avond moesten we al vroeg present zijn want de burgemeester zou ons vóór de besluitenraad een certificaat uitreiken.

/r/a210a9763956906e7a56631f5ba4441f?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fpolitiek-actief-een-cursus-van-prodemos%2F11237&id=b20c09415735f2c040c735a9311cc557ab35da1cDe groepsfoto is gemaakt door Laurenza Hamelink. Zij stuurde ons steeds fijn op tijd het programma voor de volgende cursusavond plus het verslag van de vorige keer. Ik heb, met goedvinden van de andere deelnemers, ook wat foto’s gemaakt.

Dank aan de cursusleiders voor de fijne lessen. Verder dank voor de accurate berichtgeving, voor de prima catering, voor de inzet door de portiers, voor de instructies van de debattrainer, voor de bijdragen van de griffier, de burgemeester en diverse raadsleden, enzovoorts. Ik zal anderen stellig aanraden, indien daar gelegenheid voor is, ook zo’n cursus te volgen!

Nellie van Dijk, secretaresse/webmaster van SGP-Vlissingen.

Iedereen wil schoon, heel en veilig!

Partij Souburg-Ritthem Partij Souburg-Ritthem Vlissingen 09-09-2019 21:20

Vlissingen: Natuurlijk wil iedereen schoon, heel en veilig!

Op 21 juli 2016 hebben elf raadsfracties unaniem de motie “Aktie! voor de Aagje Dekenstraat” aangenomen. Deze motie is door het college van B&W overgenomen. De belangrijkste opdracht van de motie: “Om voor 1 oktober 2016 een Plan van aanpak aan de gemeenteraad aan te bieden met maatregelen om de Aagje Dekenstraat het gewenste beeld van schoon, heel en veilig te geven”.

In januari 2017 is in overleg met vertegenwoordigers van omwonenden en ondernemers in de wijktafel Scheldebuurt het Plan van aanpak Scheldebuurt vastgesteld. Met als doelstelling: “het verbeteren van de leefbaarheid in de Scheldebuurt door een gezamenlijke aanpak van de overlast gevende factoren door de buurtbewoners, gemeente en andere partners”. Hieruit volgt een directe relatie met het actieplan drugsoverlast. Evenzo de aanpak van notoire overlastgevers en de aanpak van huisjesmelkers.

In het Uitvoeringsprogramma Integraal Veiligheidsbeleid 2018, welke de gemeenteraad in december 2017 heeft ontvangen, wordt een vervolg gegeven aan de integrale aanpak vanuit het sociaal domein, handhaving en fysieke leefbaarheid. Het actieplan beheersing druggerelateerde overlast is eind 2018 geëvalueerd. Ik geloof niet dat over de Raadsinformatiebrief en het Uitvoeringsprogramma vragen zijn gesteld. De raad was in december 2017 juist gevraagd om een zienswijze te geven. Ook in december 2017 is de Beleidsregel gebiedsontzeggingen Vlissingen 2017 van kracht geworden. Een instrument in de aanpak van de onacceptabele overlast.

In 2017 is de Wijktafel Scheldebuurt opgericht. De Scheldebuurt betreft het gebied dat wordt begrensd door de Hellingbaan, Aagje Dekenstraat, Badhuisstraat, Paul Krugerstraat, van Dishoeckstraat en de Willem Ruysstraat. De deelnemers van de wijktafel bestaan uit een vertegenwoordiging vanuit de wijk. Doelstelling was het verbeteren van de leefbaarheid in de Scheldebuurt door een gezamenlijke aanpak van de overlast gevende factoren door de buurtbewoners, gemeente en andere partners. Het Plan van Aanpak is door de deelnemers in 2019 geëvalueerd, het college is akkoord gegaan om het wijkoverleg te continueren. Daarmee willen alle partijen borgen dat de Scheldebuurt vanuit de gemeente de prioriteit en capaciteit blijft houden die nodig is om de leefbaarheid in de wijk te verbeteren overeenkomstig de doelstelling van het actieplan.

In juni 2018 stelde de fractie van de CU vragen over de aanpak drugsoverlast. In de antwoorden is te lezen dat: “Het een illusie is om te menen dat de druggerelateerde overlast binnen de gemeente Vlissingen geheel kunnen laten verdwijnen. de drugsproblematiek en de daaraan te relateren overlast is een landelijk probleem en kan niet binnen de gemeentegrenzen van Vlissingen worden opgelost”.

Na de zomer 2018 was er een werkbezoek aan de politie waar een toelichting is gegeven op de gezamenlijke aanpak van het actieplan vanuit het perspectief van de politie.

Donderdag 11 april 2019 heeft de gemeenteraad unaniem het Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 aangenomen. Evaluatie, analyse en conclusies over de periode 2015-2018 met meetbare effecten. De vijf nu actie voerende partijen hebben niets ingebracht tijdens de behandeling. Het beeld uit voornoemd document is heel wat genuanceerder dan nu in de publiciteit is gebracht.

De vijf geprioriteerde veiligheidsthema’s zijn:

1. Veilige woon- en leefomgeving; thema sociale kwaliteit;

2 Veilige woon- en leefomgeving; thema subjectieve veiligheid/veiligheidsbeleving;

3. Jeugd en veiligheid; thema’s; Veilig opgroeien en overlastgevende jeugd;

4. Integriteit en veiligheid; thema georganiseerde/ondermijnende criminaliteit;

5. Fysieke veiligheid; brandveiligheid.

Het nieuwe Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 zal jaarlijks worden geoperationaliseerd in een uitvoeringsprogramma. In dit Uitvoeringsprogramma worden door te voeren acties nader gepreciseerd wat betreft mensen en middelen. Het jaarlijkse Uitvoeringsprogramma wordt door het college vastgesteld en ter kennisneming aan uw raad gestuurd.

De huidige coalitie heeft zeker aandacht voor handhaving, recent zijn er twee boa’s bijgekomen. Een welkome uitbreiding. Ieder gemeenteraadslid kan bij de burgemeester aankloppen voor gewenste informatie of het geven van op –en/of aanmerkingen op zijn handelen. De vragen aan de burgemeester moeten dan gaan over de effecten van de aandacht en inzet door de gemeente, politie en wijktafel. Zijn er meer of minder meldingen dan in 2016? Is er meer of minder ervaren overlast? Is er inderdaad meer straathandel? Eerst de feiten op tafel. Naar onze mening is er een betere weg om te bewandelen dan zeggen dat de maat is vol en het dan maar over de muur gooien bij de ander, zoals deze partijen nu doen. In het persbericht van 6 september 2019 staan hele harde woorden. Misschien voor een deel ook nog terecht, maar het politiek breed bespreekbaar maken is er niet bij. Om te zien of er gezamenlijk nog extra stappen gezet moeten worden, maar nee hoor ik lees dat er sprake is van falend bestuur. Dat zijn ook de vertegenwoordigers van de vijf partijen, gemeenteraadsleden. De onmacht springt eruit, en onze gemeente krijgt een forse schop onder de kont. Veel geroeptoeter maar weinig oplossingsgerichte uitingen. Zo eensgezind als in 2016 zo verdeeld in 2019.

Tot slot, onze gemeente kent door het persbericht weer veel rumoer en een zeer slechte reclame voor onze gemeente. Maar weg met de criminelen, straathandel en overlast is wel heel makkelijk roeptoeteren. Welk beeld roepen partijen op buiten onze gemeente? Het probleem net als in 2016 weer bespreekbaar maken is een betere richting om het woon- en leefklimaat binnen de grenzen terug te krijgen dan wel te houden. Maar het advies is: lees eerst de stukken van april 2019 nog eens door.

Rijnco-Jan Suurmond

MOTIE - BRITT IS BACK

SGP SGP CDA Vlissingen 27-06-2019 00:00

/r/3a840829db1577ee4aaa9359970482f5?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fmotie--britt-is-back%2F10927&id=2bc816fab29d713594c9138efd50a66615cf3f45

De raad in vergadering bijeen op 27 juni 2019, 

Overwegende dat:

1) de raad geluiden/geruchten ontvangt dat de gemeente niet al te vlot meewerkt en ook daarom vertraging ontstaan is;

2) de raad - en niemand - niet gebaat is bij een welles-nietes steekspel tussen gemeente en ondernemer en het voor een raadslid onmogelijk is grondig onderzoek te doen en een Salomonsoordeel te geven over deze langslepende kwestie;

3) dit ook niet nodig is omdat elke Vlissinger het gat in de Boulevard wanstaltig vindt ogen en duidelijkheid wil hebben over de planning van de bouw van het complex.

 Vraag het college om:

1) De projectontwikkelaar te benaderen en samen (college en projectontwikkelaar samen) een presentatie te houden voor de gemeenteraad.

2) Samen met de projectontwikkelaar een heldere planning te maken van alle stappen vanaf huidige status tot en met de oplevering van het hotel. Eén team, één taak; nl. de realisatie van het gebouw.

3) Deze planning vooral te communiceren naar de burgers en toeristen van onze mooie gemeente.

4) De projectontwikkelaar (vriendelijk) te vragen of 1 Britt-is-back bord kan omgetoverd worden tot Routeplan-voor-Britt-is-back-bord. De huidige Britt-is-back borden zijn dan geen Utopia meer, maar een droom op weg naar de werkelijkheid.

5) Te onderzoeken of ook dit project kan toegevoegd worden aan het lijstje majeure projecten. Dit met name vanwege de grote maatschappelijke (gevoels)waarde voor Vlissingen.

6) Alle in het verleden hierover gestelde vragen te beantwoorden. 

En gaat over tot de orde van de dag. 

Fractie SGP          Fractie VVD         Fractie POV         Fractie PvdA       Fractie CDA         

Lilian Janse            Albert Vader        Pim Kraan           Frances Oreel     Coen Bertijn        

Cor Tromp            Tamara Vork        Ruud Kleefman

Fractie CUCoen van Dalen

/r/3a840829db1577ee4aaa9359970482f5?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fmotie--britt-is-back%2F10927&id=2bc816fab29d713594c9138efd50a66615cf3f45

Het Nollebos, de feiten op een rijtje

Partij Souburg-Ritthem Partij Souburg-Ritthem Vlissingen 13-02-2019 16:57

Vindplaats informatie

Streefbeeld De gemeenteraad heeft in de raadsvergadering van 22 juni 2017 besloten om een integraal streefbeeld vast te stellen voor het gebied Nollebos/Westduin. Hierbij zijn voor de ondernemingen De Kanovijver en Sauna Swaenenburgh Recreatie twee zoekgebieden aangewezen voor mogelijke nieuwbouw en ontwikkeling van deze bedrijven.

Verfijning De gemeenteraad heeft op 22 juni 2017 besloten om 2 nieuwe zoeklocaties vast te stellen. Tevens heeft de raad besloten om het college van burgemeester en wethouders op te dragen de voorlopig vastgestelde kaders voor de zoeklocaties te verfijnen. En daarnaast voor het hele gebied Nollebos/Westduin een integraal streefbeeld op te stellen.

Besluitenlijst van de raadsvergadering van 21 december 2017

De raad van de gemeente Vlissingen besluit:

1. Dat de bij besluit d.d. 22 juni 2017 door uw raad aangewezen zoeklocatie voor de Kanovijver, zoals aangegeven op bijlage 1, door wettelijke belemmeringen van andere overheden niet haalbaar is;

2. Dat er voor de zoeklocatie voor de locatie van de Swaenenburgh Sauna, zoals aangegeven op bijlage 2, geen wettelijke belemmeringen van andere overheden zijn;

3. De bij amendement d.d. 22 juni 2017 vastgestelde zoeklocatie voor de Kanovijver te wijzigen in de huidige locatie van de Kanovijver inclusief het aangrenzende parkeerterrein, zie bijlage A voor afbeelding zoeklocatie Kanovijver;

4. Kennis te nemen van het feit dat de resultaten van de Quickscan Wet natuurbescherming twee zoeklocaties herontwikkeling Kanovijver en sauna Vlissingen versie 7 november 2017 geen belemmering vormen voor de haalbaarheid van de beide locaties (bijlage 3);

5. Het college opdracht te verstrekken de gebiedsgerichte aanpak nader uit te werken in een integraal streefbeeld en daarbij gebruik te maken van de bouwstenen zoals genoemd in dit voorstel;

6. De ruimtelijke inpassing van de Sauna en Kanovijver, binnen de daarvoor aangewezen zoekgebieden, in het integrale streefbeeld op te nemen;

7. Het uitgewerkte streefbeeld met daarin opgenomen de inpassing van de beide ondernemingen, na een inspraakronde, ter besluitvorming voor te leggen aan de raad;

8. Voor het uit te werken integrale streefbeeld uiterlijk 01 april 2018 een tijdpad, inclusief inspraak, te leveren middels een RIB.

Informatiebijeenkomst 23 januari 2019 Op 23 januari hebben we de 1e stap gezet in het proces om te komen tot een integrale visie voor het gebied Nollebos/Westduin. Tijdens deze 1e bijeenkomst hebben we de opdracht toegelicht en de wijze waarop we samen met iedereen die mee wil doen de visie voor het Nollebos/Westduingebied willen maken. In de opdracht staat dat de visie de volgende bouwstenen moet bevatten:

Landschappelijke aspecten;

Cultuurhistorische aspecten;

Verbindingsroutes in het Nollebos;

Gebruiksmogelijkheden, waaronder sport­ en spel;

Natuurwaarden;

De mogelijkheden om de bestaande 2 bedrijven toekomstbestendig te maken

Werk mee aan het Nollebos-Westduingebied In 2019 werken wij graag samen met u aan een nieuwe visie voor het Nollebos/Westduingebied. De gemeente Vlissingen heeft landschapsarchitectenbureau Bosch Slabbers opdracht gegeven een integraal gedragen streefbeeld voor het Nollebos/Westduingebied op te stellen. Iedereen die mee wil doen, mag meedoen.

Inspiratie gezocht Voor de eerste werksessie op 20 februari 2019 in het stadhuis zijn we op zoek naar uw ideeën! Wat wilt u (terug)zien in het Nollebos/Westduingebied? Wat verdient de aandacht? Heeft u goede voorbeelden? Heeft u specifieke gebiedskennis? Waar moeten we bij het opstellen van het integraal streefbeeld op letten? We horen het graag!

Misschien heeft u op vakantie iets leuks gezien of heeft u voorkeur voor bepaalde beplantingen. Ziet u graag vogels, vlinders, bloemen of kruiden? Of gaat u meer voor sfeerbeelden?

U kunt uw inspiratie uploaden, via e-mail sturen naar nollebos@vlissingen.nl of het in de ideeënbus in de centrale hal van het stadhuis stoppen. Brieven, foto’s, verlanglijstjes, moodboards, het maakt niet uit. Alle input is welkom.

Alleen samen komen we tot een geslaagde toekomst voor het Nollebos-Westduingebied!

Fotosessie tijdens een fractievergadering

SGP SGP Vlissingen 04-02-2019 00:00

 

De webmaster vond het hoogtijd voor nieuwe foto's van onze fractieleden. Omdat er hedenavond fractie-overleg was in het stadhuis, was er een praktische gelegenheid om daar bij aan te sluiten. Gewapend met de nieuwe banner en een camera: op naar de Taganrogzaal! Daar vergaderde dus niet het rampenbestrijdingsteam maar ons SGP-team. Het resultaat van de "pasfoto's" kunt u terug vinden achter de knop FRACTIE.

Meteen maar even wat foto's van het werkoverleg gemaakt........

 

Van rechts naar links: fractievoorzitter Lilian, raadslid Cor en burgercommissielid Willy in de hal van het stadhuis.

/r/392e966558e87b9891a854a95aeea272?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Ffotosessie-tijdens-een-fractievergadering%2F10245&id=49da7ce68e5b6fda8fcaba3427254d6f86850d23

 

Beantwoording art 34 vragen over CO2 uitstoot | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks Vlissingen 02-12-2018 00:00

Beantwoording schriftelijke vragen artikel 34 inzake Artikel 34 vragen fractie Groenlinks over CO2 uitstoot.
Geachte mevrouw/heer, Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt.

In vervolg op een bericht in de PZC over de uitstoot van CO2 van de Zeeuwse gemeenten heeft uw fractie bij het CBS gegevens opgevraagd over de uitstoot van CO2 door de gemeente Vlissingen.  

 Dit was de aanleiding om de navolgende vragen te stellen.
Vraag 1Zijn deze gegevens bij het college bekend? (Indien u dit wenst kan ik u de uitgebreidere mailreactie van het CBS doen toekomen) Ons antwoord Deze gegevens zijn niet bij ons bekend. Wij zijn geïnteresseerd in de uitgebreide mail reactie van het CBS. U kunt deze sturen naar de beleidsmedewerker milieu zijn e-mail adres is mdebruijn@vlissingen.nl .
 
Vraag 2Is er al een (toekomst) visie op het terugdringen van de CO2 uitstoot in de gemeente Vlissingen? Ons antwoord De gemeente Vlissingen heeft het door de raad vastgestelde Milieubeleid 2016-2019 met het hieraan gekoppeld het uitvoeringsprogramma. Beiden hebben betrekking op klimaat en energie. CO2 is hierin niet specifiek benoemd maar iedere maatregel die hierin genoemd wordt heeft wel effecten op de CO2 uitstoot.
 
Vraag 3Kunt u aangeven hoe u als gemeente gaat stimuleren dat de grote uitstoters zelf actie ondernemen? Ons antwoord de Grote uitstoters zoals een kolencentrale bevinden zich buiten onze invloedssfeer. Het Rijk en de Provincie hebben hier invloed op. Daarom heeft de gemeente Vlissingen hier geen beleid op.
 
Vraag 4Welke inzet gaat u als gemeente doen bij het terugdringen van de CO2 uitstoot in de gemeente Vlissingen? Ons antwoord Onze inzet is opgenomen in het uitvoeringsprogramma behorende bij het Milieubeleid 2016- 2019. Hierin is onder meer opgenomen het besparen van energieverbruik door de eigen organisatie met 1,5% per jaar. En het stimuleren en faciliteren van initiatieven van derden. Voorbeelden van wat we hebben ondernomen en waar we mee bezig zijn, zijn: - Zonnepanelen op het stadhuis; - Solarpark Scaldia in Vlissingen Oost - Gasloos bouwen in de nieuwbouwwijk Claverveld.
 
Vraag 5Welke stappen heeft u al ondernomen en welke plannen heeft u in het vooruitzicht om aan de klimaatdoelen te voldoen? Ons antwoord Voor wat we hebben ondernomen verwijs ik u naar ons antwoord bij vraag 4. Voor de periode na 2019 gaan we ons in 2019 buigen over hoe we met onze taken in de toekomst omgaan op het gebied van de klimaatverandering en de energietransitie. Hierbij wordt opgemerkt dat in het kader van het IBP geen extra capaciteit ingezet kan worden.
 
Wij gaan ervan uit u hiermee in voldoende mate te hebben ingelicht. Hoogachtend, burgemeester en wethouders van Vlissingen, de secretaris, de burgemeester,

Coalitieakkoord gemeente ...

GroenLinks GroenLinks Vlissingen 07-06-2018 14:48

Coalitieakkoord gemeente Vlissingen Vlissingen – De coalitieonderhandelingen in de gemeente Vlissingen zijn afgerond. Formateurs Albert Vader en John de Jonge laten weten dat de PSR, LPV, 50plus Vlissingen, GroenLinks en de SP de komende vier jaar het dagelijks bestuur van de gemeente Vlissingen willen gaan vormen. Het college van B&W zal naast de burgemeester en gemeentesecretaris/directeur bestaan uit vijf wethouders. Een drietal vervult de functie parttime. De totale formatie blijft dan hetzelfde als de voorgaande collegeperiode. Onder voorbehoud van de integriteitstoets schuift de coalitie de volgende mensen naar voren als wethouder:  Albert Vader, PSR, 1 fte, 1e loco-burgemeester  John de Jonge, LPV, 1 fte, 2e loco-burgemeester  Rens Reijnierse, 50plus, 0,7 fte, 3e loco-burgemeester  Els Verhage, GroenLinks, 0,7 fte, 4e loco-burgemeester  Sem Stroosnijder, SP, 0,7 fte, 5e loco-burgemeester Presentatie en installatie Op donderdag 14 juni 2018 presenteert de coalitie zijn akkoord aan de gemeenteraad. Het is de bedoeling om een week later, op donderdag 21 juni 2018, de nieuwe wethouders en raadsleden te installeren tijdens een gemeenteraadsvergadering. Beide bijeenkomsten vinden om 19.30 uur plaats in de raadzaal van het Stadhuis, ingang Stadhuisplein.

De gemeenteraad is de baas van de gemeente. Daarom stemmen!

VVD VVD Vlissingen 21-02-2018 04:29

De gemeenteraad als baas van de gemeente

Op 21 maart kiezen we een nieuwe gemeenteraad. Wat doet dit college en wat mogen we van onze vertegenwoordigers verwachten?

De gemeente

De gemeenteraad is een college van gekozen volksvertegenwoordigers binnen een gemeente. In de Grondwet is geregeld dat de gemeenteraad aan het hoofd staat van de gemeente. De leden worden voor vier jaar gekozen. Nederland heeft 380 gemeenten, Zeeland heeft er 13 en Walcheren 3 (Middelburg, Vlissingen en Veere). Het aantal inwoners bepaalt het aantal zetels in de gemeenteraad. Vlissingen heeft 27 zetels, momenteel verdeeld over 12 partijen.

De gemeenteraad controleert het dagelijks bestuur van de gemeente: de burgemeester en de wethouders. Vlissingen heeft op dit moment vier wethouders.

Taak van de gemeenteraad

De taak van de gemeenteraad is geregeld in de gemeentewet. In de eerste wet van 1851 regelde de liberaal Thorbecke, in navolging van de grondwetsherziening in 1848, dat steden niet meer te zeggen kregen dan dorpen. Voortaan werd gesproken van gemeenten en dat konden dorpen, steden of combinaties zijn. Hij stelde de gemeenteraad in als hoogste orgaan binnen de gemeente. In 1992 en 2002 werd de gemeentewet verder gemoderniseerd en geprofessionaliseerd naar het model van het landelijk bestuur. Belangrijke reden was dat de maatschappij erg ingewikkeld is geworden en dat de gemeenteraad zich niet met elk detail kan bezighouden. De controlerende taak bestaat nu vooral uit het stellen van kaders, toezicht houden op de financiën, het bevragen van burgemeester en wethouders en het contact onderhouden met de bevolking.

Kaders stellen

Binnen de gemeente zijn veel verschillende zaken aan de orde, zoals veiligheid, onderwijs, gezondheidszorg, welzijn, werkgelegenheid, parkeren, huisvesting, toerisme en nog veel meer. Deze ‘lopende’ zaken vragen continu aandacht en verbetering. Daarnaast zijn er nieuwe ontwikkelingen nodig, zoals renovatie en onderhoud van gebouwen en bruggen, de bouw van een nieuwe wijk, het aanleggen van een rotonde, veilig maken van fietspaden, het aantrekken van voorzieningen voor ouderen en opvang van migranten. Dit vraagt besluitvorming door de gemeenteraad die voor elk plan de hoofdlijnen vaststelt en ook zelf met voorstellen kan komen, die door ambtenaren worden uitgewerkt.

Voorbeeld:  De gemeenteraad keurt het plan goed om in een bepaalde straat vertragingsdrempels aan te leggen ter verbetering van de verkeersveiligheid. Het plan zal gedurende een bepaalde periode worden uitgevoerd en uit de lopende begroting worden gefinancierd. De uitvoering gebeurt door gemeenteambtenaren. De verantwoordelijk wethouder ziet erop toe dat de gestelde kaders (verbetering veiligheid, tijdig en binnen de begroting) worden bewaakt.  

Financiën

De gemeenteraad stelt elk jaar de begroting vast en laat zich gedurende het jaar informeren over de financiële voortgang. In het gegeven voorbeeld moet de gemeenteraad kunnen vaststellen dat de uitvoering van de verkeersdrempels binnen de goedgekeurde gemeentelijke begroting heeft plaatsgevonden.

Bevragen

In het gegeven voorbeeld zou het kunnen voorkomen dat het werk uitloopt en dat plaatselijke ondernemers klagen over omzetverlies. Daar kunnen dan in de gemeenteraad kritische vragen over worden gesteld. Het is ook mogelijk dat burgers tijdens een raadsvergadering hun klachten toelichten. Dat heet ‘inspreken’.

Op grond van artikel 34 van het Reglement van Orde kunnen raadsleden schriftelijke vragen stellen aan het college van B&W.

De gemeenteraad bespreekt ook de resultaten en aanbevelingen van de Rekenkamer. Dit is een onafhankelijk orgaan dat het functioneren van de gemeente onderzoekt. De Rekenkamer voert per jaar twee tot drie onderzoeken uit.

Contact met de burgers

Gemeenteraadsleden moeten weten wat er onder de bevolking leeft. Zij laten bij bijeenkomsten hun gezicht zien, luisteren naar wensen en ideeën en zijn voor iedereen gemakkelijk toegankelijk in persoon en per e-mail. Ook worden bezoeken gebracht aan bedrijven en organisaties om zich een goed oordeel te kunnen vormen over (de achtergronden van) actuele kwesties. Zij kunnen bij het snel verhelpen van ongemak voor de burgers een bemiddelende rol spelen.

Wijze van werken

De gemeenteraad is gehouden aan de bepalingen in de gemeentewet en het Reglement van Orde. Hierin worden praktische zaken geregeld, zoals de benoeming van wethouders, spreektermijnen, geheimhouding en de wijze van stemmen. Volgens artikel 16 van de gemeentewet moet elke gemeente aan het begin van een nieuwe periode zo’n reglement opnieuw voor vier jaar vaststellen. Het reglement kan dan worden aangepast en de invulling verschilt per gemeente. De raad wordt ondersteund door de griffie. Dat zijn ambtenaren die de beleidsnota’s en verantwoordingen opstellen en de vergaderingen van de gemeenteraad voorbereiden. Aan het hoofd van de gemeentelijke ambtenaren staat de gemeentesecretaris (algemeen directeur). Onder hem fungeren (in Vlissingen) drie directies met een eigen directeur: Ruimte en Samenleving, Dienstverlening en Bedrijf en Beheer.

De gemeenteraad vergadert volgens een systeem. Elke twee weken wordt een adviesraad gehouden, waarin aan de hand van concept-stukken bespreking en besluitvorming plaatsvindt. In de tussengelegen weken vindt een besluitenraad plaats, waarin de gemeenteraad een besluit neemt over de eerder behandelde onderwerpen en voorstellen. De behandelde vergaderstukken zijn te vinden in het raadsinformatiesysteem van de gemeente.

De gemeenteraadsvergaderingen worden voorgezeten door de burgemeester. Hij wordt voor zes jaar gekozen en is geen lid van de raad. Hij is verantwoordelijk voor een goede gang van zaken binnen de gemeente en staat boven de partijen. De burgemeester en de wethouders hebben een portefeuilleverdeling: een aantal vaste beleidsonderwerpen waar zij voor verantwoordelijk zijn. De wethouders zijn tijdens de gemeenteraadsvergadering aanwezig wanneer een te behandelen onderwerp in hun portefeuille past. Aan burgemeester en wethouders zijn wijken toegewezen, waar zij het eerst aanspreekbare lid van het college van B&W zijn.

Coalitievorming en benoeming van wethouders

Direct na de verkiezingen neemt de partij met de meeste stemmen het initiatief om een coalitie te vormen. Een coalitie is een aantal gelijkgestemde partijen dat in de komende vier jaar wil gaan besturen en kan steunen op een meerderheid van het aantal zetels in de raad. Deze partijen gaan met elkaar praten over de belangrijkste beleidsonderwerpen voor de komende periode. Daarvoor schrijven zij een coalitieakkoord, waar de oppositie (de niet besturende partijen) hen aan kunnen houden. De coalitiepartijen bepalen het aantal wethouders en doen voordrachten, meestal een uit eigen kring. Dat is vaak een ervaren (ex-)gemeenteraadslid, maar kan ook van buiten de gemeente worden aangetrokken. Zo’n wethouder verplicht zich dan wel in de gemeente Vlissingen te gaan wonen.

Partijen

Vlissingen heeft momenteel 12 partijen. Op het kiesbiljet staan meestal meer partijen genoemd. Welke partijen komen nu in de raad?

Daarvoor wordt het aantal geldige stemmen gedeeld door het aantal zetels. Dat levert een kiesdeler op. De kiesdeler is dus het aantal stemmen dat nodig is voor één zetel. Bij de vorige verkiezingen in 2014 werden in Vlissingen 17.329 geldige stemmen uitgebracht. De kiesdeler is dus 17.329 : 27 = 641. Stel dat een partij 2934 stemmen heeft gekregen, dan levert dat 4,577 zetels op. Er blijft nog iets achter de komma te verdelen. Als we alle partijen hebben gehad, worden alle voorlopig verzamelde zetels opgeteld en van het totaal (27) afgetrokken. De uitkomst geeft het aantal restzetels weer. Deze worden volgens een ingewikkeld systeem van ‘grootste gemiddelden’ over de partijen verdeeld (meer informatie op de site van de Kiesraad).

Er wordt wel geklaagd over het grote aantal partijen. Dit kan worden voorkomen door een kiesdrempel in te stellen. Dat betekent in dit geval dat er niet 641 stemmen nodig zijn voor één zetel, maar dat dit aantal bijvoorbeeld op 1000 wordt vastgesteld. In Nederland heeft men hier nooit voor willen kiezen, omdat er dan een groot ‘democratisch gat’ ontstaat. Als het ooit wordt ingevoerd, dan eerst op landelijk niveau.

En overigens: in 2014 was de opkomst in Vlissingen 48,1%. Dat kan vast veel hoger!

Otto van der Leer

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.