Nieuws van politieke partijen in Sittard-Geleen over CDA inzichtelijk

5 documenten

Oproep aan gemeenteraad: draai muziekschool niet de nek om!

PvdA PvdA GroenLinks CDA Sittard-Geleen 04-03-2020 19:28

Bedankt voor uw diensten, word nu maar ZZP’er. Dat is de boodschap die het nieuwe college van gob, CDA, GroenLinks en Stadspartij heeft voor de docenten van muziekschool Artamuse. Vanaf schooljaar 2020-2021 kunnen de leerlingen van Artamuse niet meer terecht bij de muziekschool. Het doek is deze week gevallen, de muziekschool gaat definitief dicht (artikel De Limburger). Welhaast tegen beter weten doe ik nog eenmaal een oproep aan de partijen in de gemeenteraad om dit onzalige besluit terug te draaien. Want een gemeente van bijna 100.000 inwoners zonder muziekschool, dat is naar mening van de PvdA-fractie een onacceptabele verschraling van het culturele aanbod.

“Daadkrachtig doorpakken op lopende processen” zal het college het vast zelf noemen (addendum coalitieakkoord 2020-2022). Een totaal verkeerde beslissing kun je het ook noemen. Hoe heeft het nu zo ver kunnen komen? In november 2018 heeft de gemeenteraad een omvangrijk pakket bezuinigingen aangenomen. De PvdA heeft daarbij direct te kennen gegeven die noodzaak van het totale pakket in te zien, maar op het punt van het muziekonderwijs niet zo ver te willen gaan. Een motie van de PvdA, met als strekking dat muziekonderwijs ook na 2020 een plek verdient in het cultuurbeleid van Sittard-Geleen, werd nagenoeg raadsbreed aangenomen. Wat is die instemming waard gebleken in de praktijk? De mooie woorden van politieke partijen voor Artamuse in de raadsvergaderingen tussen november 2018 en vandaag? Helemaal niks, helaas.

Het CDA heeft, toen nog als oppositiepartij, tijdens een debat de suggestie gedaan om geen nieuwe school met sportvelden tussen Grevenbicht en Obbicht te bouwen. Dat plan kost namelijk 3 miljoen euro meer dan de huidige school in Grevenbicht en de sportvelden in Obbicht op te knappen (dat opknappen is iets dat zeker moet gebeuren). Daar kun je de muziekschool prima van openhouden, aldus Andries Houtakkers als raadslid. Nu, als wethouder Cultuur, sluit hij Artamuse. Het nieuwe college heeft ook al besloten dat die nieuwe school met sportvelden er komt; en dat terwijl het nieuwe college het voornemen had de raad te betrekken bij dit soort belangrijke financiële besluiten in mei/juni van dit jaar.

De opstelling van de Stadspartij is net zo opmerkelijk. Bij de behandeling van de begroting van 2020 in november 2019 heeft Ton Raven zijn hele betoog opgebouwd met muzikale verwijzingen. Tijdens een ronde heeft hij geopperd dat de muziekschool open kan blijven en dat hij daar ook een potje met geld voor op het oog had. Dit is allemaal openbare informatie en terug te luisteren. Nu zit de Stadspartij in het college en ineens, slechts een paar maanden later, is het openhouden van Artamuse schijnbaar niet meer mogelijk of wenselijk. C’est le Ton Raven qui fait la musique?

Het gob heeft tijdens diezelfde ronde, met een bomvolle tribune, een emotionele oproep aan de vorige wethouder Cultuur gedaan om het individuele muziekonderwijs in stand te houden. Om vervolgens in februari dit jaar, toen er veel minder publiek was, in een ronde doodleuk te kiezen voor een variant waarin alleen nog een beperkt bedrag vanuit de gemeente aan verenigingen ter beschikking wordt gesteld voor (collectief) onderwijs. Geen woord meer over het individuele muziekonderwijs (gitaar, piano, etcetera). Met name ook op dit laatste punt zijn we zeer benieuwd hoe de vier partijen denken het individuele muziekonderwijs op een goede manier te gaan regelen zonder muziekschool in Sittard-Geleen (van GroenLinks hebben we nog nauwelijks iets vernomen over deze kwestie).

Gemeenteraad, coalitiepartijen en oppositiepartijen, iets wat je nu kapot laat gaan krijg je niet meer zomaar terug. Denk nog eens goed na of je dit beleid wil steunen. Dat het te duur is (zowat het enige argument dat partijen in de rondes hebben gegeven), is natuurlijk onzin. Politiek is keuzes maken. De muziekschool sluiten is een politieke keuze, en dus kan het ook anders. De muziekschool heeft namelijk al vergaande voorstellen voor afslanking gedaan, waarbij er veel ontslagen zouden vallen. Maar dan is er in ieder geval nog een muziekschool, met collectief en individueel onderwijs, samen met Beek en Stein. Voor ongeveer 500.000 euro per jaar. Dat is 0,15% van de totale begroting (321 miljoen euro) van Sittard-Geleen. Een muziekschool biedt docenten een goede basis als werkplek (waar ervaringen gedeeld kunnen worden, waar kennis gedeeld kan worden, nieuwe ideeën kunnen ontstaan). En het allerbelangrijkste: een muziekschool biedt de beste garantie aan leerlingen op kwalitatief goed onderwijs, dat ook nog eens voor alle inwoners van onze gemeente toegankelijk blijft!

Paul Kubben Fractievoorzitter PvdA Sittard-Geleen

Het bericht Oproep aan gemeenteraad: draai muziekschool niet de nek om! verscheen eerst op PvdA Sittard-Geleen.

Toelichting van het CDA over de laatste ontwikkelingen

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Partij voor de Vrijheid Sittard-Geleen 09-10-2019 10:32

De CDA fractie spreekt haar waardering uit naar Groen Links, PVV, D66 en PvdA voor het door hen genomen initiatief om te bezien of CDA en GOB in een nieuwe coalitie met elkaarzouden kunnen worden verbonden. Het advies dat door hen is uitgebracht is helder en transparant. De door het GOB en voormalig Vernieuwingsblok aangekondigde verandering van bestuursstijl bleek in de afgelopen periode niet het beoogde resultaat te hebben. Vanaf het moment dat de coalitie – waarvoor het CDA bij de formatie in 2018 door de coalitiepartijen werd uitgesloten - haar meerderheid verloor op 4 juli 2019 heeft het CDA het standpunt ingenomen dat daarvoor door het GOB politieke verantwoordelijkheid diende te worden genomen, met name door haar partijleider en wethouder van financiën Pieter Meekels. Het college bleef in weerwil van het verlies van de meerderheid zitten. Het CDA heeft van meet af aan duidelijk gemaakt dat zij niet kon worden aangesproken op het probleem dat in de coalitie was ontstaan.Bij het oplossen van het probleem wilde het CDA alleen een rol nemen, indien door het GOB en in het bijzonder door bestuurder Meekelsin de uitoefening van zijn ambt,depolitieke verantwoordelijkheid zou worden genomen,zodat met een schone lei aan de formatie van een nieuw college kon worden begonnen. Dat is niet gebeurd. Het CDA acht het niet opportuun om zelf het voortouw bij een formatie te nemen. Daarmee wordt het politieke veld verder uit elkaar gespeeld, hetgeen zeker niet in het belang van de stad is. Andries Houtakkers, fractievoorzitter

Het CDA houdt vast aan het 5-wethoudersplan

CDA CDA Sittard-Geleen 21-09-2019 11:27

Zie onderstaand onze brief aan de informateurs: Sittard-Geleen, 18 september 2019 Geachte mevrouw van den Hoven, Geachte heer Rutten, Namens de CDA fractie spreek ik waardering uit voor uw inspanningen tot nu toe. De CDA fractie hecht eraan om ook in deze reactie uit te spreken dat het niet zo kan zijn dat bij de breuk die in de huidige coalitie is ontstaan en het probleem dat daardoor is gerezen, het CDA de partij is, die als de schuldige van het ontstane probleem kan worden beschouwd. Daartoe zullen de huidige coalitiepartijen de hand in eigen boezem moeten steken. In uw advies geeft u aan dat in eerste instantie wordt onderzocht of er sprake kan zijn van een dragende kern GOB - CDA. Het vertrouwen, dat hiertoe de basis dient te vormen, ontbreekt. Het CDA slaat daarvoor thans ook geen brug. De reden hiervoor behoeft geen verdere uitweiding. Van de zijde van de gehele oppositie, waaronder het CDA, is een alternatief plan aangereikt, te weten het door de oppositie zo genoemde "5 wethoudersplan"; een zakelijk-politieke oplossing. Het zou ook een “zakenkabinet” kunnen worden genoemd. In de kern komt dit plan in belangrijke mate overeen met een groot aantal "relevant beïnvloedende factoren", zoals opgetekend in uw eindadvies.Het “5-wethoudersplan” zet in op een zo breed mogelijke coalitie, waarbij de inhoud centraal staat met het bestaande raadsprogramma als basis, de verhouding coalitie-oppositie naar de achtergrond verdwijnt en de dominantie van de grote partijen aan banden wordt gelegd. Ik verwijs hiervoor verder naar bijgaand memo, dat ik reeds voor de informatie namens de gehele oppositie aan de coalitiepartijen heb gezonden. Tevens verwijs naar het verzoek om een extra raadsvergadering te houden op 22 augustus 2019, dat eveneens wordt bijgevoegd. Ook daarin is het “5-wethoudersplan” nader gemotiveerd. Er werden in navolging van het gelanceerde “5-wethoudersplan” door de coalitiepartijen geen andere varianten ten behoeve van een herziene coalitiesamenstelling genoemd. Het CDA realiseert zich terdege dat bij andere door u te onderzoeken varianten de mogelijkheid aanwezig is dat zij geen deel uit zal maken van een nieuwe coalitie. Het CDA neemt de vrijheid u te verzoeken de haalbaarheid van het “5-wethoudersplan” eveneens in uw onderzoek te betrekken, waarbij de gedachte kan zijn dat dit onderzoek wordt uitgevoerd door de huidige informateurs, dan wel door één van hen, ondersteund door een staats-/bestuursrechtelijke inhoudsdeskundige (bijvoorbeeld emeritus hoogleraar Arno Korsten, die reeds eerder bij problematiek in de gemeente Sittard-Geleen betrokken is geweest). Het eerst creëren van een duidelijke structuur en nadien de personele invulling (naast het bespreken van diverse dossiers) zou een bijdrage kunnen leveren aan het overbruggen van verschillen. Daarmee wil het CDA slechts gezegd hebben dat dit laatste een gedachte is en op dit moment niet meer dan dat. Om het anders te zeggen: “the proof of the pudding is in the eating”. Het CDA merkt nog op dat de door u genoemde beïnvloedende factor 12 - "de ambtelijke organisatie ondervindt de gevolgen van te directe aansturing door (de) wethouders en daardoor moeilijk in zijn professionele positie kan komen" – voor het CDA een groot zorgpunt vormt. In het rapport van BMC van 31 augustus 2017 werd op pagina 9 vastgesteld, dat de ambtelijke organisatie de ruimte moet krijgen om het bestuur integraal te adviseren. Die opmerking moet mede geplaatst worden in het licht van de opmerking in het deelrapport 2 van BMC van juni 2017. Daar staat op pagina 20 dat wethouders rechtstreeks in de ambtelijke organisatie sturen om doelstellingen binnen de portefeuille te realiseren. Toen dit rapport uitkwam zat het CDA nog in het college. Na april 2018 niet meer. Toch blijkt er in de verhouding tot de ambtelijke organisatie niets veranderd te zijn. Dat is in het licht van de door de huidige coalitie gewenste verandering van de bestuurscultuur op zijn zachtst gezegd teleurstellend. Wij wachten de verdere voortgang af. Met vriendelijke groet, Andries Houtakkers, Fractievoorzitter CDA

Brief van de fractievoorzitter aan de burgermeester

CDA CDA Sittard-Geleen 13-08-2019 16:16

Geachte burgemeester, Dank voor uw brief van 8 augustus jl. De CDA-fractie stemt in met de benoeming van twee externe informateurs. Er kan geen sprake zijn van adviseurs. Welke status hebben deze adviseurs? Tevens betekent de benoeming van adviseurs dat het college niet aftreedt. Nu zij de meerderheid hebben verloren is dat niet denkbaar. De CDA-fractie spreekt in het kader van het gewenste profiel uit dat zij beiden (oud) bestuurders dienen te zijn, bij voorkeur op provinciaal of lokaal niveau. Wij stellen………(VVD)voor.Voorts stellen wij………….(Groen Links)voor.(Namen zijn bij de burgemeester bekend) De CDA-fractie wenst dat de extra raadsvergadering, waarvan het verzoek is deze te laten plaatsvinden op 22 augustus as, doorgang vindt. Voorop staat dat tenminste 1/5 van de raad het verzoek tot het houden van een extra raadsvergadering steunt. In het presidium van 2 november 2010 heeft u opgemerkt dat als dat het geval is de vergadering gewoon doorgaat. In dat presidium zijn er nadere afspraken gemaakt om wildgroei in het aantal extra raadsvergaderingen te voorkomen: 1 Het verzoek voor een extra raadsvergadering wordt ingediend met voldoende handtekeningen. 2 Het presidium (lees: fractie voorzittersoverleg) wordt wordt bijeengeroepen en daarin wordt de datum van de raadsvergadering vastgesteld en wordt inhoudelijk aangegeven wat discussiepunten zijn. Van een wildgroei van extra raadsvergaderingen is niet gebleken. De laatste extra raadsvergadering die werd gehouden dateert alweer van enkele jaren geleden. De urgentie om thans een extra raadsvergadering te houden is hoog. Waarom kan geen uitstel van de voorgestelde datum 22 augustus worden geduld? In feite geeft u het zelf in uw brief aan. Het huidig college berust niet langer op een meerderheid van raadszetels. Inderdaad is door mij op 4 juli jl vanuit de gedachte van ingetogenheid en wijsheid omtrent de ontstane situatie gezegd, dat er ambtelijk kon worden voortgegaan met de voorbereidingen van de begroting om geen tijd te verliezen. Het was overigens geen verklaring mijnerzijds, maar een opmerking gemaakt in het fractievoorzittersoverleg op 4 juli jl, die door u in de raadsvergadering is herhaald. De voltallige oppositie steunde die gedachte. Ambtelijk hoefde er geen vertraging te worden opgelopen. De voor de vergadering van 22 augustus as voorgestelde agendapunten: 1. Binnenstedelijke ontwikkeling en parkeren Er ligt inmiddels een voorstel aan de raad. Voorgesteld wordt om dit voorstel in de raadsvergadering van september met terugwerkende kracht goed te keuren. Waarom? Dat kan prima in de voorgestelde raadsvergadering op 22 augustus as. Het zal toch niet zo zijn dat er een reden is om besluitvorming over de voorgestelde proeftuin uit te stellen? 2. Situatie na 4 juli 2019 Bijgaand treft u het objectief geformuleerde standpunt (5-wethoudersplan)van de zes oppositiepartijen aan. Dit memo werd per gelijke post aan de fractievoorzitters gestuurd, evenals deze brief.Bijeen benoeming van informateurs verzoek ik u hen het plan in hun opdracht te betrekken cq het plan aan hen aan te reiken. De inwoners van Sittard-Geleen (en de raad) hebben er wel behoefte aan om uitgesproken te zien hoe de raadsfracties tegen de toekomst aankijken als het gaat om hun bestuur, temeer nu GOB-partijleider en wethouder Pieter Meekels (zo door het CDA overgenomen uit de krant van 31 juli 2019) kenbaar heeft gemaakt dat het gemeentebestuur op de schop moet. Welke boodschap gaan de fracties de (twee) verkenner(s) meegeven? Het past ook zeker in de nieuwe bestuursstijl om daar transparant en open over te zijn. Moet het een smalle of een brede coalitie worden? Hoeveel wethouders heeft de voorkeur? Welk doel staat de verschillende partijen in de raad voor ogen? Een zakelijk college of een politiek college?De CDA-fractie is overigens van oordeel dat er sprake is van “code rood en dat de wedstrijd moet worden geneutraliseerd”. 3. Kadernota Thans doet zich de situatie voor dat de begroting wordt voorbereid door een college, gesteund door een minderheid van de raad, aan de hand van de niet vastgestelde kadernota. Dat is een bijzondere situatie die niet te lang mag duren. Voorkomen moet worden dat er medio/eind september (maximaal 6 weken voor de raadsvergadering in november waarin de begroting wordt behandeld) een conceptbegroting voorligt die “geamendeerd” moet worden door een nieuw college. Dat betekent dat er een termijn moet worden gesteld aan de zittingsduur van het huidig college. In artikel 43 van de gemeentewet wordt daarin voorzien. Zodra de wethouders ontslag hebben genomen gaat het ontslag in, één maand na de dag waarop de wethouders ontslag hebben genomen of zoveel eerder als er opvolgers zijn. Het is goed dat in het procesdeze druk erop komt. Er is ook geen belang om eventueel controversieel verklaarde onderwerpen te lang controversieel te laten zijn. Mochten de wethouders onverhoopt eerder moeten vertrekken of verstrijkt de maand zonder opvolging dan treedt u - de burgemeester - in de plaats van het college. 4.Interpellatie De CDA-fractie is bereid er mee in te stemmen dat het interpellatiedebat wordt verschoven, indien het college op 22 augustus as bekend maakt dat het zal aftreden. In het andere geval zal de interpellatie doorgang vinden. Gebeurt dat niet dan wordt de raad de mogelijkheid ontnomen om de wethouder desgewenst weg te sturen, verschuift de zojuist door mij genoemde maand ex artikel 43 gem.W en blijft dit college nog langer betrokken bij het opstellen van de concept-begroting, hetgeen ook uit democratisch oogpunt niet wenselijk is. Met vriendelijke groet, Andries Houtakkers Fractievoorzitter CDA

CDA Raadsleden Mastenbroek en Henssen stellen technische vragen aan Burgemeester en Wethouders aangaande Kadernota Integrale Veiligheid.

CDA CDA Sittard-Geleen 23-02-2019 06:56

InleidingOp donderdag 21 februari a.s. wordt het raadsvoorstel aangaande de Kadernota Integrale Veiligheid Westelijke Mijnstreek besproken in de Ronde. Naar aanleiding van dit voorstel heeft raadslid M. Mastenbroek (CDA) op 14 februari 2019 een technische vraag gesteld. Hieronder treft u deze vraag aan, alsmede de beantwoording hiervan. Beantwoording technische vraagIn het kader van het (sub)thema‘Na-ijlende effecten steenkolenwinning / stijgend mijnwater’vraagt raadslid Mastenbroek naar de stand van zaken ter zake: 1.De effecten van het stijgende mijnwater op de industriële complexe gebouwen; 2.De mogelijke effecten op de woningen in stadsdeel Geleen; 3.De mogelijke gevolgen voor het woningbouwprogramma. Beantwoording technische vraagAlgemeen: Er wordt een programma opgesteld om de na-ijlende effecten te monitoren. Zoals nu kan worden overzien is de gevolgschade beperkt en zijn er geen acute veiligheidsrisico’s in de gemeente Sittard-Geleen. Het grootste deel van de te verwachten stijging van de bodem heeft inmiddels plaatsgevonden. 1.In Sittard-Geleen zijn de voornaamste risico’s toe te schrijven aan ongelijkmatige zettingen. Het potentiële impactgebied ligt in de ondergrond langs de aanwezige geologische breuklijn in het concessiegebied van de voormalige staatsmijn Maurits. Het gaat daarbij om de Heerlerheide breuk in Geleen die globaal van het Julianakanaal ten Noorden van Berg aan de Maas via Lindenheuvel en ten Noorden van het centrum van Geleen naar Puth loopt. Boven deze breuklijn en het bijbehorende impactgebied bevinden zich geen industriële complexe bouwwerken. De Heerlerheide breuk doorsnijdt het Chemelot terrein bij de Louise groeve nabij de kruising Urmonderbaan / Burgemeester Lemmensstraat. Op dit deel van het Chemelot terrein bevinden zich echter geen industriële bouwwerken. 2.Onder punt 1 is aangegeven dat de voornaamste risico’s rond de Heerlerheide breuk liggen. In de onderzoeken wordt specifieke aandacht gevraagd voor een gebied nabij de Napoleonbaan Noord in Lindenheuvel. In dit gebied is een groot aantal drempels in de ondergrond aanwezig en is het risico op schade het grootst. Dit potentiële impactgebied is grotendeels bebouwd. Bewoners die eventuele schade hebben ten gevolge van na-ijlende effecten kunnen zich melden bij het waarborgfonds. 3.Indien nieuwbouw plaatsvindt in het potentiële impactgebied rond de Heerlerheide breuk in Geleen dan wordt er door de toetsende medewerker van de gemeente gewezen op de risico’s ten gevolge van het bouwen in een potentieel impactgebied. Bij het ontwerp van de constructie dient de constructeur vervolgens maatregelen te treffen waarmee de kans op schade wordt geminimaliseerd. Deze signaalfunctie wordt in het nieuw te volgen Vergunningen-, Toezicht- en Handhavingsbeleid (VTH-beleid) opgenomen. Vooralsnog heeft dit geen gevolgen voor het woningbouwprogramma. InleidingOp donderdag 21 februari a.s. wordt het raadsvoorstel aangaande de Kadernota Integrale Veiligheid Westelijke Mijnstreek besproken in de Ronde. Ter voorbereiding op deze Ronde heeft raadslid P. Henssen (CDA) op 17 februari 2019 enkele technische vragen gesteld. Hieronder treft u deze vragen aan, alsmede de beantwoording hiervan. Beantwoording technische vragen ·ØVraag 1:In de afgelopen jaren is de Gemeente Sittard-Geleen gestart met acties over buurt-/wijk veiligheidsplannen. Dit was/is destijds opgepakt door dhr. Bindels. In de kadernota wordt er geen melding van gemaakt. Ons inzien vallen deze acties onder het thema wijkgericht werken. Kunt u aangeven of e.e.a. is opgesteld en waar deze plannen ter inzage liggen of staan? ·Antwoord vraag 1:We zijn inderdaad gestart met het opstellen van wijkveiligheidsplannen. Dit zal terugkomen in het Uitvoeringsplan 2019-2020. Gestart is met stadsdeel 5. Op dit moment zijn de conceptrapportages van de buurtschouwen van de wijken Kemperkoul en Overhoven gereed. Deze rapportages zijn de input voor de wijkveiligheidsplannen. Conform planning zullen de concept wijkveiligheidsplannen van voornoemde wijken eind maart aan de wijkbewoners of diens vertegenwoordiging worden voorgelegd. Hierna worden deze plannen afgerond en vastgesteld door het college. Desgewenst worden de plannen vervolgens ter kennisname aan de gemeenteraad aangeboden. In maart worden de buurtconsultaties van de wijken Baandert en Vrangendael ingepland. Planning is dat de wijkveiligheidsplannen van deze wijken mei/juni gereed zijn. ·ØVraag 2:Personen met verward gedrag vragen extra aandacht. Er is een stijgende trend waargenomen. Kunt u aangeven of er nu nog steeds een stijgende lijn wordt waargenomen. Welke extra kosten zijn hieraan verbonden en is dit in begrotingen meegenomen of krijgen we de rekening hiervan achteraf? ·Antwoord vraag 2:Ja, er is sprake van een stijgende trend m.b.t. de politiemeldingen die worden geoormerkt als “e33 meldingen” (pagina 11 van de kadernota, registraties over personen met verward gedrag). Dit betekent niet automatisch dat het om steeds meer personen gaat. Er worden vaak meer meldingen geregistreerd over dezelfde persoon. We hebben op dit moment geen cijfers van het aantal personen waar het om gaat en of deze groep groeit. Om dit in beeld te krijgen heeft het college eind 2016 het “plan van aanpak personen met verward gedrag” vastgesteld. Door middel van pilots die op dit moment worden uitgevoerd, wordt getracht de doelgroep in beeld te krijgen. De kosten die hiermee gemoeid gaan worden tot op heden binnen het bestaande (regionale) budget opvangen. De meeste activiteiten worden op dit moment gesubsidieerd door ZonMW. In 2019 lopen een aantal pilots af en wordt op basis van de resultaten bekeken hoe de aanpak te borgen. Gemeenten worden overigens niet gecompenseerd voor de inzet n.a.v. het plan van aanpak, dit moet binnen de bestaande begroting worden opgevangen. ·ØVraag 3:Met het sportieve succes van Eredivisie voetbalclub Fortuna Sittard, is extra inzet van politie en handhaving noodzakelijk. Zijn hier extra kosten aan verbonden? En welke gevolgen specifiek heeft deze extra inzet van manschappen voor onze Gemeente op andere plekken?Antwoord vraag 3:De (thuis)wedstrijden van Fortuna Sittard hebben sinds de promotie van de voetbalclub naar de Eredivisie veel inzet gevraagd, onder meer van de gemeente (in het bijzonder team Openbare orde en veiligheid), Fortuna Sittard zelf en de politie. Het basisteam Westelijke Mijnstreek levert daarbij niet alle (politie)inzet, maar wel een fundamentele bijdrage. Hierdoor heeft de inzet in het kader van de (thuis)wedstrijden een merkbaar effect op de politie-inzet in de Westelijke Mijnstreek. Dit effect heeft breed zijn uitwerking op de politie-inzet binnen het basisteam Westelijke Mijnstreek, van wijkagent tot chef basisteam. De politie-inzet voor de (thuis)wedstrijden leidt niet tot een kostenpost voor de gemeente. De boa’s worden niet specifiek ingezet voor de (thuis)wedstrijden. Wel is door de gemeente (breed) extra inzet gepleegd ten behoeve van de (thuis)wedstrijden van Fortuna Sittard, onder meer om de fysieke omgeving rondom het stadion te verbeteren. ·ØVraag 4:De inzetbaarheid van wijkagenten is, gelet op gestelde prioriteiten, gekoppeld aan een doorlooptijd. Ook zijn hieraan effecten van wijkgericht werken gekoppeld zo omschrijft u in de kadernota. Hoe zichtbaar en aanspreekbaar zijn de wijkagenten nog? Komt het wijkgericht werken zo niet in gevaar? En wat gaat u hier aan doen? ·ØVraag 5:U praat in de kadernota over sturen beschikbaarheid van de wijkagent voor de wijk als termen van zichtbaarheid binnen de wijk. Als voorbeeld neem ik de wijk Lindenheuvel waar in de afgelopen 5 jaar een forse reductie van wijkagenten heeft plaatsgevonden. In 2014 waren er nog 3 wijkagenten actief. In 2016 werden dat er 2. Vervolgens, medio 2017, verdween de 2e wijkagent en nu is er slechts nog 1 wijkagent die helaas niet meer binnen de wijk bereikbaar is voor een spreekuur. Kunt u hier een uitleg aan geven? Antwoord vraag 4 en 5:We hechten veel waarde aan de zichtbaarheid van de wijkagent in de wijk. Hij of zij is de spil in de wijk en werkt samen met inwoners, instanties en bijvoorbeeld boa’s om veiligheids- en leefbaarheidsproblemen in de wijk aan te pakken. In de afgelopen periode is de beschikbaarheid van de wijkagent voor de wijk een voortdurend punt van aandacht geweest. Uitgangspunt van de beschikbaarheid was de landelijke norm: 80% van hun tijd is de wijkagent in of voor hun wijk actief. De wijkagenten zijn door de beperkte (politie)capaciteit echter minder zichtbaar en aanspreekbaar geweest voor inwoners en partners dan beoogd en gewenst. Inmiddels zijn door de politie op Eenheidsniveau diverse (organisatorische) maatregelen genomen, met als gewenst effect de wijkagenten weer meer ruimte te geven om zichtbaar aanwezig te zijn in hun wijk. Daarnaast is in het basisteam Westelijke Mijnstreek een doorontwikkeling van de wijkagenten ingezet. Inmiddels zijn drie nieuwe wijkagenten benoemd en op korte termijn volgt een verdere aanvulling zodat het totaal aan wijkagenten weer op sterkte komt. Intentie is een verdere impuls te geven aan de zichtbaarheid van de wijkagent en de samenwerking tussen politie, gemeente, inwoners en (andere) partners in de wijk. ·ØVraag 6:Heeft de handhaving op het ingezetenen criterium, dat is gestart op 1 juni 2016, nu nog impact op de capaciteit van handhavende diensten. Zijn hier cijfers van voorhanden? Antwoord vraag 6:Nee. Sinds begin 2017 is er geen exclusieve politie-inzet meer gepland voor de handhaving van het I-criterium. Sinds eind 2016 geldt reeds hetzelfde voor de boa’s. Dit betekent dat de controles op drugsoverlast zijn opgegaan in het reguliere politie- en boa-werk. De politie en de boa’s blijven overigens structureel aandacht houden voor dit thema. Verhoogde waakzaamheid blijft daarbij geboden, waarbij adequaat gereageerd moet kunnen worden op ontwikkelingen in het straatbeeld. ·ØVraag 7:In Sittard-Geleen is ten opzichte van Beek en Stein een enorme verhoging van vervaardiging van softdrugs. Dit is een verhoging maar liefst 80 % in onze Gemeente. Kunt u dit verklaren ? Welke stappen ondernemen we hierin? Antwoord vraag 7:De politieregistraties ten aanzien van de categorie ‘vervaardigen Softdrugs’ zijn sterk afhankelijk van de beschikbare politie-inzet om deze prioriteit op te pakken. In 2018 is er meer ruimte ontstaan om deze prioriteit op te pakken en in de eerste maanden van 2018 is een inhaalslag verricht. Dit is terug te zien in de cijfers ‘vervaardigen softdrugs’ (bijlage van de kadernota) en de cijfers over het aantal hennepruimingen 2015-2018 (pagina 9 van de kadernota). Om het vervaardigen van softdrugs te ontmoedigen en te bestrijden wordt ingezet op communicatie (campagne‘wat staat er op het spel’), consequent ruimen van hennepkwekerijen (meest voorkomende categorie) en het strikt toepassen van het Damoclesbeleid Sittard-Geleen, dat eind 2018 is aangescherpt. Sittard-Geleen, 21 februari 2019 Betreft:Bijdrage ronde Kadernota Integrale veiligheid21 februari 2019 Geachte voorzitter, Namens de CDA fractie, hartelijke dank voor de beantwoording voor de eerder deze week gestelde technische vragen. Ook een woord van dank voor het team van beleid en veiligheid voor de manier hoe op een betrokken manier wordt omgegaan met de veiligheid van onze burgers. Vraag1.In antwoordt op effecten van stijgend mijnwater op woningen in Geleen geeft u aan dat gevolgschade beperkt is en dat er geen acute veiligheidsrisico’s zijn. De voornaamste risico’s liggen specifiek tussen de “Heerlerheidebreuk” en specifiek Napoleonbaan Noord te Lindenheuvel. Er is een signaalfunctie zo beantwoordt u vraag 3 van mijn collega Mastenbroek. Deze signaalfunctie wordt opgenomen in een nieuw te volgen Vergunning Toezicht en Handhavingsbeleid (VTH).Hierop hebben we wel nog een vraag en aanvulling:Bent u nog voornemens om voor bewoners die in deze zone wonen een info avond te verzorgen en eventuele onrust weg te nemen?Antwoordt: Ja, we zullen daar waar nodig informatie geven. In Heerlen heeft de Provincie een ondersteuning en presentatie verzorgt in deze. Antwoordt: Ja, in het verleden is hier al contact geweest en dit wordt nagetrokken. Vraag 2.In antwoordt op de vraag personen met verward gedrag geeft u aan geen cijfers te hebben over een eventuele stijging in de voorvallen. Omdat in 2016 een plan van aanpak is vastgesteld zou je toch cijfers mogen verwachten, zeker gekoppeld aan hulpverlening. U geeft aan dat er pilots lopen, dit is prima! Vraag:Wanneer in 2019 denkt u dit wel in beeld te hebben?Antwoordt: We zijn samen met hulporganisaties hier constant mee aan de slag en dit is een brede zaak van meerdere verantwoordelijken. Vanuit de aanwezige andere partijen worden de zorgen in deze ook gedeeld en door de portefeuillehouder beaamd. Men werkt in ieder geval aan het ophalen en inzichtelijk krijgen van cijfers. Men komt er op terug en het heeft de volle aandacht. Vraag 3. In uw antwoordt op mijn vraag van inzet team openbare orde en veiligheid, Fortuna en Politie geeft u aan dat dit effect heeft op uitwerking Politie inzet.Vraag:Komen hierdoor mogelijk andere zaken in het gedrang en hebben we capaciteitsproblemen. Ik denk hierbij aan de planning en verlof van agenten maar ook het nodig laten vervallen van wijkdiensten?Antwoordt door korpschef van de Politie, Paul de Rooy: Het blijft steeds een prioritering en het gaat steeds in goed overleg. Het is duidelijk dat er meer mankracht zou mogen zijn/komen. En het is een Landelijk probleem. Vraag 4. Zichtbaarheid wijkagenten is een punt waar we allen veel waarde aan hechten. Zo antwoordt u in vraag 4 en 5 van mijn eerder gestelde technische vragen. Ook heeft u organisatorische maatregelen genomen. Maar ik ontving geen antwoorden op de vraag waarom er in o.a. het grootste wijkdeel, Lindenheuvel, geen wekelijks spreekuur meer is!We nodigen mensen uit om o.a. preventief te melden en eventueel een kop koffie met de wijkagent te drinken. Helaas zijn er geen mogelijkheden. Ik kan dit niet uitleggen aan mensen die mij hierop veelvuldig vragen stellen.Misschien kunt u of de korpschef mij een uitleg geven.Wij snappen dit niet. Los van het feit, dat zoals gesteld, het aantal wijkagenten fors naar beneden is bijgesteld!Antwoordt: We delen de mening dat de zichtbaarheid van wijkagenten van groot essentieel belang is en doen hier ook alles aan. Alle aanwezigen hier delen deze mening terecht en binnenkort zullen 3 nieuwe wijkagenten in dienst treden. Naast de wijkagenten zijn op vele plaatsen in de Gemeente buurtpreventieteams op de been.Hernieuwde vraag aan de korpschef:Maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat de buurtpreventieteams of de BOA‘s de rol van de wijkagenten moeten overnemen. Daarbij gaat het nog altijd om het veiligheidsgevoel van de inwoners van onze mooie stad. Deelt u deze mening met Dhr Henssen?Antwoordt: Mee eensmaar we zitten nu eenmaal in een tekort en doen er alles aan zoals eerder gezegd. Vraag 5. Bij art. 43 brief van mijn collega Houtakkers d.d. 4 december 2018, aangaande overlast spooremplacement, gaf u aan dat er in het eerste kwartaal van 2019 concrete maatregelen en acties met mogelijk een convenant zou worden gepresenteerd.Kunt u aangeven wat de momentele stand van zaken in deze is.Antwoordt:Deze zaak wordt verder opgepakt door Wethouder Joosten. Vraag 6. Bij de bijeenkomst van het Burgermanifest ,aangaande het OVV rapport op 22 november 2018, heeft u aangegeven dat in Januari 2019 in de volle breedte met de Raad zou worden gesproken.We zijn inmiddels een maand verder dan afgesproken en wat mogen we hiervan verwachten?Antwoordt: Dit wordt opgepakt en we komen spoedig hierop terug. Peter HenssenRaadslid Namens fractie CDA Sittard-Geleen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.