Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

3 documenten

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 8 T/M 14 FEBRUARI 2020

PvdA PvdA CDA ChristenUnie Lansingerland 15-02-2020 13:11

Dit is nummer 541 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. De afgelopen week bracht politiek gezien niet heel veel nieuws en daarom vertellen we zelf wat onze aandachtspunten zijn tot de verkiezingen van maart 2022. Tien stuks. Op woensdag was Hamid Azzouzi bij een ‘benen-op-tafelsessie’ samen met een beperkt aantal afgevaardigden van andere fracties. Ze spraken over de behoefte om de ‘Planning & Control cyclus’, de frequentie waarmee de raad bepaalde voortgangsrapportages krijgt in de commissies AB en Samenleving, eventueel aan te passen. Dit zou aangrijpingspunten kunnen bieden om anders te sturen of vaker zaken te agenderen. Op donderdag waren Valmir en Petra bij de Klankbordgroep Omgevingsvisie. De bouwstenen zijn klaar en worden aankomende woensdag gepresenteerd. Het ziet er in grote lijnen goed uit. Her en der valt nog wel wat bij te vormen, in lijn met onze doelen voor 2022 die we hieronder schetsen.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-8-t-m-14-februari-2020/

Martinitoren Groningen vanaf dak Cultuurhuis Forum

ONZE TOP TIEN PRIORITEITEN OP WEG NAAR MAART 2022

De huidige raadsperiode is bijna halverwege. Er zijn nog twee jaar te gaan tot de volgende gemeenteraadsverkiezingen die op woensdag 16 maart 2022 gehouden zullen worden. Met de voorjaarsvakantie 2020 voor de deur – die begint vrijdag 21 februari –leek het onze fractie een goede gedachte om de top 10 prioriteiten van de PvdA Lansingerland voor de komende twee jaar op een rijtje te zetten. Dit zijn ze!

Sneller en betaalbaar bouwen. Gezien de diverse discussies in eerdere commissievergaderingen, is de kans groot dat er op Wilderszijde 750 sociale huurwoningen zullen worden gebouwd. Het begin is er maar we zijn er nog lang niet. Lansingerland moet nog ongeveer 7000 nieuwe huizen bouwen. Het is de wens van de PvdA dat tenminste 25% van deze huizen, dus in totaal zo’n 1500 tot 1750 tot de sociale huursector gaan behoren. Ook moet er stevig gebouwd gaan worden in de middenhuur sector (720-1000 euro) en moet er veel aandacht zijn voor starters, kleine huishoudens en ouderen. Wat de PvdA betreft wordt dus 50% van de nog te bouwen woningen in de sector sociaal en middel duur gebouwd. Natuurlijk hoeven dit niet alleen huurwoningen te zijn. Goedkope koopwoningen tot 250.000 euro zijn ook prima. Veel aandacht is er nodig voor de huisvesting van arbeidsmigranten. Deze uitdaging is volgens ons nog erg onderbelicht. Belangrijk onderwerp, want er zullen ongetwijfeld ook een flink aantal arbeidsmigranten bij de nieuw te bouwen distributiecentra gaan werken. Voor iedereen betaalbare duurzaamheid. Medio 2019 stelde de Raad het actieplan “Lansingerland duurzaam” vast. Afgelopen januari stond de belangrijke Uitvoeringsagenda Lansingerland Duurzaam 2020-2024 op de agenda van de raad. Onze fractie kan zich vinden in dit programma. Wel willen wij meer aandacht voor de betaalbaarheid voor iedereen, dus ook voor de mensen met een laag inkomen. Niet duidelijk uit deze uitvoeringsagenda werd hoe het op dit moment staat met de, samen met de ChristenUnie in juli 2019 ingediende, motie waarin het college werd opgeroepen om ook hieraan veel aandacht te besteden. Het college zegde toen toe hierop terug te komen. Dit is nog niet gebeurd. Ook het toekomstige beleid met betrekking tot duurzame afvalinzameling heeft voor ons grote prioriteit, net als de plannen voor een duurzame luchthaven en voor duurzaam vliegen: https://stichtingrhia.nl/ Geen arme kinderen meer. In het welvarende Lansingerland blijft het aantal arme kinderen stabiel: 4.5%. Zoals bekend probeert onze fractie al jaren lang het college er toe te bewegen om alle arme kinderen in Lansingerland in beeld te krijgen. Het betreft ongeveer 800 kinderen die lang niet allemaal bij de gemeente bekend zijn. Tot op heden is ons dit niet gelukt maar er zit nu eindelijk beweging in. Wat de PvdA betreft moet binnen drie jaar minstens 70% van deze doelgroep in beeld zijn. Uitgangspunt is dat alle kinderen moeten meedoen in de samenleving, ongeacht hun thuissituatie. Basisbanen ook in Lansingerland. “Het is niet het gebrek aan inkomen, maar het gebrek aan zinvol werk, dat leidt tot een steeds groter wordende tegenstelling tussen mensen met diploma en werk, en mensen zonder diploma en slechts incidenteel of geen werk. Daarom moeten we werken naar een sociaal zekerheidsstelsel dat niet alleen focust op de bescherming van inkomen, maar ook op de bescherming van werk”, berichtten de Rotterdamse CDA en PvdA fracties afgelopen maand. Daarom kwamen zij met het voorstel voor “basisbanen”. Een basisbaan wil mensen nieuw perspectief te bieden door hen voor een langere tijd arbeidsritme op te laten doen, aan vaardigheden te laten werken en hen wederom de erkenning te geven van een volwaardige baan tegen het wettelijk minimumloon. De kosten van deze banen voor de gemeente is de bijstandsuitkering. Deze uitkeringsgelden moeten worden ingezet als ‘durfkapitaal’. De extra prijs (tussen bijstandsuitkering en wettelijk minimumloon) moet niet (alleen) bekostigd worden door de gemeente, maar ook maatschappelijke partijen en marktpartijen kunnen een deel op zich nemen. De PvdA fractie vindt dat ook Lansingerland het Rotterdamse voorbeeld moet gaan volgen en gaat zich hard maken voor de komst van deze banen in onze gemeente, mogelijk via een initiatiefvoorstel voor de raad. Gratis openbaar vervoer voor alle AOW gerechtigden. De raad van Lansingerland is nog niet zover (zie https://www.herautonline.nl/?p=85479) maar de PvdA zal zich de komende jaren hard blijven maken voor gratis openbaar vervoer voor alle AOW gerechtigden, ongeacht de hoogte van het inkomen. Het college voorstel om vanaf 2021 ouderen met een laag inkomen tot 120% van het minimum gratis openbaar vervoer aan te bieden is voor ons een tussenstap. Wat de PvdA betreft kiest de raad voor 130% van het sociaal minimum. Dan bereik je alle ouderen met een laag en modaal inkomen. Grotere verkeersveiligheid. De PvdA zal de verkeersveiligheid op de nieuwe rotondes op de Klapwijkseweg en Boterdorpseweg nauwgezet blijven volgen. Wat ons betreft is een fietstunnel ter hoogte van de Oudelandselaan zeker nog niet van de baan. Wij rekenen op snelle provinciale besluitvorming over de komst van een fietstunnel onder de N209 tussen Bergschenhoek en Bleiswijk. Onderzoek naar de toekomst van de N209 is hard nodig. Blijft de N209 een provinciale weg of wordt het een gemeentelijke ontsluitingsweg? Ook bij de discussies over de Omgevingsvisie kwam de N209 prominent aan de orde. De maximum snelheid op deze weg moet zeker omlaag naar 60 km, zo vindt onze fractie. De snelle groei van het elektrische fietsverkeer vraagt sowieso om een herbezinning op het gebruik van onze lokale wegen. De PvdA wil laten onderzoeken of de introductie van een maximum snelheid op álle lokale wegen tot een efficiëntere en veiligere mix van auto en fietsverkeer kan leiden. Ook Lansingerland wordt Regenboog gemeente. De PvdA fractie zal in 2020 met voorstellen komen om zowel Regenbooggemeente te worden als om lokaal beleid te gaan ontwikkelen ten einde de positie van LHBTI’s in Lansingerland te versterken. De jaarlijkse ceremonie in oktober bij het gemeentehuis vanwege Coming Outday blijft natuurlijk bestaan. Infrastructuur voor fiets en openbaar vervoer moet nog beter. De plannen om de ZoRo-busbaan om te bouwen tot een tramlijn krijgen steeds meer vorm. Wat de PvdA betreft trekt men deze nieuwe tramlijn door naar Rotterdam The Hague Airport en Schiedam station. Het openbaar vervoer binnen en tussen de kernen vraagt om extra aandacht. Openbaar vervoer richt zich steeds meer op snelheid, rechte trajecten en een hoge passagiersdichtheid. De bus in de buurt verdwijnt. Lopen of fietsen naar de halte luidt het motto. Maar lang niet iedereen lukt dit. Een nieuw dilemma voor de vervoersdeskundigen, zo blijkt, waarop nog een passend antwoord gevonden moet worden. Mooi is dat de komende 2 jaar gebouwd gaat worden aan de fietshellingbaan die vanaf het fietspad over de Landscheiding een snelle verbinding moet gaan bieden met Zoetermeer Oosterheem en de Leidse regio. Het nieuwe keerspoor voor Metro E bij Pijnacker-zuid zal vanaf 2021 een hogere frequentie in de spits betekenen. Volgens het ministerie van I&W worden vanaf 2021 extra geluidschermen langs de HSL in Berkel Noord op het programma aangelegd. Wij kijken er naar uit. Betaalbare en toegankelijke zorg. De oplossing voor de bestaande zorgen over de beschikbaarheid en betaalbaarheid van met name de jeugdzorg in onze regio heeft voor de PvdA fractie grote prioriteit. Tot op heden is de intensieve samenwerking van de gemeenten in de Rotterdamse regio vruchtbaar geweest. Dit moet zeker zo blijven. Ook de zorg voor dakloze mensen vraagt de komende jaren in zowel lokaal als regionaal verband om grote aandacht. Er staat ook een nieuwe Inburgeringswet op stapel die voor de gemeente enerzijds extra taken met zich brengt maar ook goede kansen biedt voor een veel betere inburgering voor bijvoorbeeld vluchtelingen. Een fijne gemeente om te wonen en te werken. Lansingerland groeit snel naar 70.000 inwoners. De PvdA denkt dat hiermee de grens niet bereikt is en dat onze gemeente zal doorgroeien naar zeker 90.000 inwoners. Een middel grote stad dus. Hier horen goede voorzieningen bij. Denk maar aan goed geoutilleerde en gezellige winkelcentra, de aanwezigheid van culturele accommodaties zoals een Cultuurhuis in iedere kern, leuke horeca met terrasjes, goede onderwijsvoorzieningen, een bloeiende economie met veel banen en innovatieve bedrijvigheid in de glastuinbouw en mooie parken die voor iedereen toegankelijk zijn. Toegankelijkheid, ook voor mensen met een beperking, vraagt nog steeds om onze aandacht. Het past bij onze ideeën over de inclusieve samenleving die we in Lansingerland willen vormen. De grote groene gebieden in en rond Lansingerland blijven wij koesteren: Rottemerengebied, Hoge en Lage Bergsebos, het nieuwe park de Triangel, Vlinderstrik, Groenzoom, Park de Polder, AMG Schmidtpark en de Ackerdijkseplassen. Heel veel groen en recreatie midden in onze drukke Randstad. Natuurlijk moet de capaciteit van onze sporthallen en velden ten behoeve van de binnensport en de buitensport mee groeien met de snelle toename van onze bevolking. Wachtlijsten om te gaan sporten moeten worden voorkomen. Hiervoor is een gericht meerjaren investeringsprogramma nodig.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-8-t-m-14-februari-2020/

Cultuurhuis Forum in Groningen

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-8-t-m-14-februari-2020/ 

Centrale hal Cultuurhuis Forum in Groningen

FORUM GRONINGEN MOOI VOORBEELD VOOR NIEUWE CULTUURHUIS IN BERKEL CENTRUM

Eind januari gaf de raad groen licht voor de bouw van een Cultuurhuis in de uitbreiding van het winkelcentrum van Berkel en Rodenrijs. Na ’t Web in Bleiswijk en de Cultuur Fabriek in Bergschenhoek krijgt ook Berkel een cultureel hart, midden in het centrum. Aan de besluitvorming is een lange voorbereiding vooraf gegaan. Ruim 2 jaar geleden ging de raad op excursie om goede voorbeelden in Gouda en Middelburg te bekijken. Zie: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-12-16-december-2016/ Op onze fractie maakte toen vooral de Chocoladefabriek in Gouda veel indruk: een prachtige combinatie van een laagdrempelige bibliotheek, leuke horeca, streekarchief en kleine werkplaatsen. Er is de hele dag wat te doen in dit historische gebouw. Ga er maar eens kijken: https://chocoladefabriekgouda.nl/

Het college van Lansingerland gaat nu aan de slag om het concept voor het Berkelse Cultuurhuis verder te ontwikkelen. Er zijn nog belangrijke vragen te over: hoeveel stoelen moet het theater krijgen, voor welke activiteiten moet er ruimte komen, hoe gaat de bibliotheek eruit zien en wat voor horeca wordt er gevestigd? En hoe bereik je een uitnodigende en laagdrempelige sfeer?

Om een idee te krijgen over hoe het Berkelse Cultuurhuis er idealiter uit zou kunnen zien, ging onze bestuursvoorzitter Gerard Bovens afgelopen week een kijkje nemen in het pas geopende Forum in de binnenstad van Groningen, vlak naast de Martini-toren. Daar wilde onze fractie natuurlijk alles van weten. Natuurlijk is de Groningse schaal veel groter dan die in Berkel en Rodenrijs maar rondkijken in het architecturaal mooi vorm gegeven Forum levert heel veel inspiratie op die we ook voor het Berkelse Cultuurhuis kunnen gebruiken. De foto’s bij dit weekbericht geven een indruk over wat dit 10 verdiepingen tellende gebouw te bieden heeft. Het Forum is van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat geopend en altijd druk. Het is een gigantische trekker in de binnenstad aan het worden. Er is volop horeca, leuke ontmoetingsplekken, een VVV kantoor, werkplekken voor zzp’ers en studenten, een speciale kinderbibliotheek naast de ‘gewone’ bieb, bioscopen en expositie- en evenementenruimten, cursusruimten en een prachtig, groot dakterras waarop je de hele stad en ommelanden kunt overzien. Wat opvalt, is de uitnodigende toegankelijkheid, de warme sfeer en het enthousiasme. Zo’n gebouw valt of staat met mensen. Inclusiever kun je een gebouw niet voorstellen.

Onze suggestie is dan ook dat de verantwoordelijke wethouder, haar ambtelijke staf, raadsleden en organisaties die betrokken zijn bij de ontwikkeling (zoals Bibliotheek Oostland en Lantaren Het Venster, bestuur in oprichting) van het Berkelse Cultuurhuis binnenkort ook eens een kijkje gaan nemen in Groningen. Zie ook: https://forum.nl/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-8-t-m-14-februari-2020/

De kinderbibliotheek in Cultuurhuis Forum

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-8-t-m-14-februari-2020/

Indrukwekkend trappenhuis in Cultuurhuis Forum

Tot slot: Hoe ziet de komende week eruit? De vergaderingen die we abusievelijk vorige week al noemden zijn deze week: op woensdag zijn raadsleden uitgenodigd bij de vergaderingen van de adviescommissie Vervoersautoriteit MRDH in Rotterdam en de adviescommissie Economisch Vestigingsklimaat MRDH in Delft. Nuttig, maar wij geven voorrang aan de presentatie over de Omgevingsvisie. Goed om te horen hoe de rest van de (duo-)raadsleden erop reageren. Op donderdag is er Gemeenteraadsvergadering. De nieuwe CDA-wethouder Van den Beukel wordt benoemd en de Herziening Verordening Woonruimtebemiddeling Regio Rotterdam 2020 staat op de agenda. Heb een goede week!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-8-t-m-14-februari-2020/

Lezen met uitzicht op Martinitoren

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-8-t-m-14-februari-2020/

 Werkplekken voor studenten en zzp-ers

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 8 T/M 14 FEBRUARI 2020 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 28 SEPT t/m 4 OKT 2019

PvdA PvdA GroenLinks D66 CDA Lansingerland 04-10-2019 20:29

Dit is nummer 526 van de weekverslagen van de PvdA fractie in Lansingerland. Op maandag bezocht de voorzitter van de PvdA-afdeling Lansingerland, Gerard Bovens, onze fractie om weer eens bij te praten. Hij werd bij het koffie-apparaat op het gemeentehuis warm ontvangen door de diverse fracties en wethouders. En natuurlijk ook door onze fractie. Op donderdag was er de maandelijkse raadsvergadering waar – al weer – de problematiek rond de standplaatsen in het centrum van Berkel en Rodenrijs op de agenda stond. Duidelijke regelgeving en volgen van afgesproken procedures blijken daar de crux van de oplossing. De wethouder en haar ambtenaren gaan het regelen. Verder werd in die raadsvergadering uitgebreid gesproken over de uitgangspunten bij parkeren en bouwen in Berkel Centrum Oost. We berichten nog kort over het Rotterdamse warmtebedrijf en de HSL. De mooie foto’s zijn van een regenachtig Rottemerengebied in Bleiswijk en behoeven geen titels.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-28-sept-t-m-4-okt-2019/

PARKEREN EN BOUWEN IN BERKEL CENTRUM OOST

Vorige week in weekbericht 525 berichtten wij over de start van de grote bouwwerkzaamheden aan de westkant van Berkel centrum, deze week richten wij onze schijnwerpers op de ingrijpende veranderingen aan de oostzijde van Berkel centrum. Het Hergerborch-complex wordt gesloopt en wordt vervangen door nieuwe woningen waarvan 60-80 in de sociale huursector. Ook moet er het nodige aan de verkeersstromen en het parkeren gebeuren. De raad boog zich afgelopen donderdag over de nota van uitgangspunten voor dit nieuw te ontwikkelen gebied.

Het is volgens de gemeentelijke plannenmakers niet wenselijk om het huidige winkelcentrum nog verder naar het oosten door te trekken. Beter is om het bij de Kerksingel te laten eindigen. Het groene karakter van het nieuw te ontwikkelen Hergerborch-gebied wordt versterkt door het groen vanuit het Annie M.G. Schmidtpark zoveel mogelijk richting de Kerksingel te trekken. Zo ontstaat voor wandelaars en fietsers een aantrekkelijke en directe verbinding met dit mooie gebied. Het centrumgebied ligt in de toekomst om de hoek van het park.

Ook zijn er plannen voor het toekomstige parkeren in het gebied bij de Kerksingel, de Molenwerfstraat en de Raadhuislaan. Het idee is dat er voldoende parkeerplekken komen aan zowel de west- als aan de oostkant van het winkelcentrum. Aan de oostzijde zijn er momenteel veel te weinig. Er moeten volgens de nota van uitgangspunten zo’n 120 parkeerplekken bij komen om in de toekomstige vraag te voorzien. Drie varianten zijn bedacht om de uitbreiding van het aantal parkeerplekken te realiseren: het handhaven van het huidige parkeerterrein bij de Molenwerfstraat met hieronder een ondergrondse parkeergarage met één laag, het vervangen van het huidige parkeerterrein door een groen plantsoen met het hieronder bouwen van een parkeergarage met twee lagen en, tenslotte, een variant met parkeren op het maaiveld waarbij een ondergrondse parkeergarage wordt gebouwd bij de nieuwbouw op het huidige Hergerborch-terrein.

Petra Verhoef gaf tijdens het raadsdebat aan blij te zijn met de ontwikkeling van de 80 sociale huurwoningen op het Hergerborch-terrein. Het is goed om de diverse varianten met betrekking tot het parkeren en de verkeersstromen verder uit te werken. Voor de PvdA fractie staat centraal dat de herinrichting van Berkel centrum Oost toekomstbestendig is. Dat betekent bijvoorbeeld dat er qua aantal parkeerplekken rekening wordt gehouden met de groei van Lansingerland met nog zo’n minimaal 7000 woningen in de komende 10 jaar. Denk bijvoorbeeld aan de komst van Wilderszijde. Daarom steunt de PvdA het amendement van D66 om het aantal extra parkeerplaatsen op minimaal 120 te stellen. Petra Verhoef: “Het zou natuurlijk fijn zijn voor met name de winkeliers en winkelend publiek dat de overlast vanwege de bouw van een parkeergarage minimaal is, maar dit mag geen reden zijn om een suboptimaal aantal parkeerplaatsen te creëren. Ondergronds parkeerplekken bouwen is duur(der), maar heeft ook voordelen. Er kan een groene ruimte worden gemaakt op de plek waar nu de parkeerplaatsen zijn voor de supermarkten. Dit geeft veel groen in een centrum dat inmiddels flink versteend is, zorgt voor afvoer van regenwater en voor verkoeling, een mogelijkheid voor klimaatadaptatie”.

Voor de PvdA-fractie is er dus sprake van een groot openbaar belang. Het is voor het college en raad het overwegen dus waard om zelf te financieren in de bouw van een ondergrondse parkeergarage en daarbij ook andere partijen om cofinanciering te vragen.

Petra Verhoef gaf aan het van groot belang te vinden dat er geen vertraging van de ontwikkeling van terrein van Hergerborch door 3B-Wonen ontstaat. “Het is ons onduidelijk of de eventuele bouw van een parkeergarage onder het huidige terrein van Hergerborch voor ons niet acceptabele vertraging zal geven. 3B-Wonen wil 80 sociale woningen bouwen, en het is dus belangrijk dat de kosten voor zo’n ondergrondse parkeergarage gedeeld worden en niet leiden tot vertraging of inkrimping van bijvoorbeeld het aantal sociale woningen”.

De nota van uitgangspunten werd door de hele raad onderschreven. De PvdA steunde uiteindelijk de motie van GroenLinks waarin om een onderzoek werd gevraagd om een eventueel bovengronds parkeerterrein te voorzien van een zonnepanelen-dak. Wel met enige aarzeling, omdat een serie van afdakken mogelijk niet zo’n aantrekkelijk straatbeeld geeft. Maar het is natuurlijk nuttig om elektrische auto’s tijdens het winkelen op die manier van stroom te voorzien. De motie kreeg geen meerderheid.

Ook gingen wij mee met een amendement van Leefbaar 3B waarin werd gesteld dat de raadscommissie Ruimte opnieuw aan zet moet zijn wanneer de in de nota van uitgangspunten geschetste verkeersvariant, waarin het verkeer via de Molenwerfstraat direct naar het Berkelsedijkje wordt geleid en niet meer naar de Raadhuislaan zoals nu het geval is, niet haalbaar is. In de nota van uitgangspunten staat dat, mocht de geschetste optie niet te realiseren zijn, er een terugvaloptie naar de huidige situatie zal zijn. Het amendement kreeg, dankzij de brede steun van de oppositiepartijen, een raadsmeerderheid.

De raad ging, met de stemmen van GroenLinks tegen, tenslotte ook akkoord met het D66 amendement om aantal extra parkeerplaatsen op minimaal 120 te stellen. Het college gaat nu aan de slag om de nu vastgestelde uitgangspunten uit te werken naar concrete plannen. Goed georganiseerde burgerparticipatie is hierbij van groot belang.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-28-sept-t-m-4-okt-2019/

TOEKOMST WARMTEBEDRIJF OOK BELANGRIJK VOOR LANSINGERLAND

Er is de afgelopen week veel te doen geweest over het sinds 2006 opgerichte Rotterdamse Warmtebedrijf, waarvan Rotterdam het aandelenpakket bezit. De Rekenkamer maakte korte metten met de wijze waarop het Rotterdamse gemeentebestuur de afgelopen jaren is omgegaan met de financiële risico’s. De plannen voor een warmteleiding over ‘Oost’ die ook de stad Leiden van warmte zou moeten gaan voorzien, staan op de tocht. Het is zeer onzeker of het Warmtebedrijf op tijd warmte aan Leiden kan gaan leveren. Lukt dit niet dan slaat Rotterdam geen goed figuur, omdat de stad dan zijn leveringsverplichtingen niet kan na komen. De bestuurlijk verantwoordelijke van de gemaakte afspraken was wethouder Adriaan Visser (D66) die in februari 2019 aftrad vanwege een andere affaire.

Adriaan Visser trok tot 2019 ook het project dat moest leiden tot de verkoop van de in gemeentelijke handen zijnde aandelen van Eneco. Ook Lansingerland stemde, met tegenstem van onder meer de PvdA-fractie, voor de verkoop van het Eneco-aandelenpakket. Omdat een meerderheid van gemeentelijke aandeelhouders voor verkoop was, loopt momenteel het besluitvormingsproces welk bedrijf het aandelenpakket van zeker 3 miljard euro mag gaan overnemen.

Het Rotterdamse Warmtebedrijf is mede in de problemen gekomen omdat het zware concurrentie kreeg van een ander initiatief waarin het ministerie van Economische Zaken, de Gasunie, het Havenbedrijf en, jawel, ook Eneco samen optrekken. Die willen een warmteleiding over ‘Midden’ richting Westland en Den Haag. Het aanvankelijke plan om beide initiatieven te koppelen tot een gezamenlijk te runnen “warmterotonde” ging in het voorjaar van 2018 de mist in. Rotterdam loopt volgens de regionale media het risico van een strop van een half miljard. De Rotterdamse Raad overweegt een raadsenquête over de hele gang van zaken. Wonderlijk is dat juist Eneco, dat nu nog voor 100% in gemeentelijke handen is, het Rotterdamse Warmtebedrijf dat ook voor 100% in handen van de gemeente Rotterdam is, frustreert. Met Adriaan Visser tot maart 2019 als voorzitter van de aandeelhouderscommissie Eneco en tevens als Rotterdamse portefeuillehouder verantwoordelijk voor het Warmtebedrijf.

De komst van een Warmtebedrijf dat in de nabije toekomst warm water vanuit energiecentrales en industrieën aan inwoners en bedrijven gaat leveren, is ook voor de gemeente Lansingerland van groot belang. Onze gemeente ligt vlakbij het Rotterdamse havengebied dat warmte kan gaan leveren. Om stap voor stap woningen en bedrijven van het bestaande gasnet los te kunnen koppelen, is aansluiting op een warmtenet van groot belang. De komst van een warmterotonde, die warmte levert maar waarop ook bijvoorbeeld de glastuinbouw overtollige warmte aan kan terug leveren, is voor onze gemeente essentieel om de duurzaamheidsplannen uit te voeren en de voor 2030 gestelde doelen te kunnen halen.

Het is onze fractie niet bekend hoe het college van Lansingerland, waarin Albert Abee (CDA) portefeuillehouder is, met de ontstane impasse omgaat. Wij halen onze informatie tot op heden uit de regionale media. Het zou ons college sieren wanneer zij op korte termijn de raad informeert wat de problemen met het Rotterdamse Warmtebedrijf en het initiatief van de Gasunie en Eneco c.s. voor onze gemeente gaan betekenen. Wist het college van de rol van Eneco? Welke vertraging voor de duurzaamheidsplannen zijn er te verwachten? Komt de warmterotonde er? De PvdA-fractie hoort het graag!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-28-sept-t-m-4-okt-2019/

COLLEGE ZIET GEEN VERTRAGING BIJ BOUW HSL GELUIDSSCHERMEN

In weekbericht 524 berichtten wij over de vertraging die zal ontstaan bij het bouwen van de nieuwe geluidsschermen langs het HSL-spoor door de nachtelijke testritten van de nieuwe Intercity treinen. Volgens ons zou het zo maar 2023 kunnen worden voordat de schermen echt worden geplaatst. Zie: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

Het college kijkt hier anders tegen aan. Dit blijkt uit antwoorden op de vragen die de Leefbaar 3B fractie in september stelde. Deze fractie vroeg zich af of de bouw van de extra geluidafscherming in Lansingerland pas vanaf 2023 zou kunnen starten. Dit vanwege de testritten in de nacht die doorlopen tot en met december 2022.

Het college reageerde ontkennend: “Voor de bouw van de extra geluidsafscherming zijn door ProRail Trein Vrije Periodes aangevraagd, waarbinnen de werkzaamheden uitgevoerd moeten worden. Dit staat los van de testritten. Tijdens die Trein Vrije Periodes kunnen dus ook geen testritten worden uitgevoerd”.

Het antwoord van het college staat op gespannen voet met het verhaal van de stichting Stop Geluidsoverlast HSL in de Heraut van 25 september. De stichting op haar beurt vindt het “Onvoorstelbaar dat de bouw van geluidsschermen nu aanzienlijk wordt vertraagd door de testritten. Een betrekkelijk simpel project als het bouwen van geluidsschermen en aanpassingen van bestaande schermen duurt jaren, terwijl er nog geen zicht is op de start van de werkzaamheden”.

De PvdA fractie denkt dat het college in haar beantwoording aan de Leefbaar 3B fractie er naast zit. Wat zich ook nu weer wreekt, is het gebrek aan directe betrokkenheid van het college bij het nu al 4 jaar durende project van co-realisatie tussen de stichting en een afdeling van het ministerie van I&W dat tot de plaatsing van extra schermen zal moeten leiden. Het college staat al jaren langs het HSL-spoor en het ministerie van I&W spreekt met meerdere monden. En de inwoners van Berkel Noord zijn helaas de dupe.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-28-sept-t-m-4-okt-2019/

Tot slot: De komende week is een commissieweek die natuurlijk start met een fractievergadering op maandag. Op dinsdag bespreken we onder andere de Regionale Energiestrategie (RES) bij commissie Ruimte. Op woensdag wordt de zomerrapportage besproken bij commissie AB. Let op: commissie Samenleving vervalt vanwege gebrek aan agendapunten. Heb een goede week!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-28-sept-t-m-4-okt-2019/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-28-sept-t-m-4-okt-2019/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-28-sept-t-m-4-okt-2019/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-28-sept-t-m-4-okt-2019/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-28-sept-t-m-4-okt-2019/

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 28 SEPT t/m 4 OKT 2019 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 9 T/M 15 MAART 2019

PvdA PvdA D66 CDA Lansingerland 16-03-2019 14:35

Dit is weekverslag nummer 505 van de PvdA fractie in Lansingerland. Er ligt een gevulde week achter ons: fractievergadering en drie lange commissievergaderingen. Op dinsdagavond waren leden Raymond Tans en Gerard Bovens bij het grote LTO debat voor de Provinciale Statenverkiezingen, in ’t Manneke in Berkel en Rodenrijs. En op 16 maart trok onze ‘rode slinger’ van leden en Leo Bruijn door Bleiswijk.

De doeners voor de N209!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-maart-2019/

In Bleiswijk herkent men ons als ‘de partij van N209’

GEDEPUTEERDE FLOOR VERMEULEN (VVD) IS GEEN N209 DOENER

“Gewoon Doen!” is de strijdkreet van de VVD tijdens deze verkiezingscampagne maar als het om “Doen ten behoeve van de geluidschermen van de N209” gaat, is dit doen door gedeputeerde Floor Vermeulen heel ver te zoeken. Dit bleek uit de beantwoording van de vragen die Sam de Groot stelde aan wethouder Simon Fortuyn tijdens de commissie Ruimte van afgelopen week dinsdag.

Sam vroeg de wethouder hoe het precies zit met de financiering en de planning van de nog te plaatsen geluidschermen bij de Kruisweg, Bleiswijk en Bergschenhoek en wat de wethouder vindt van het tempo dat de provincie daarbij heeft. Het antwoord was onthutsend. Fortuyn: “In 2014 werd er van het Bureau Geluidsanering een bedrag van 4.5 miljoen euro ontvangen. Dit kan worden ingezet voor het plaatsen van geluidschermen bij Bleiswijk en Bergschenhoek. Kruisweg viel toen buiten de boot. Omdat de nood daar erg hoog is, hevelde het college, in overleg met de stichting Stop Herrie HSL en het ministerie van I&M, een miljoen euro over uit het budget dat bestemd is voor het oplossen van de geluidsoverlast door de HSL. De provincie Zuid-Holland legde er nog eens 1.4 miljoen bij en daar bleef het wat de provincie betreft tot op heden bij. Vanaf 18 maart worden er schermen geplaatst”.

Het dus nu nog beschikbare budget van 4.5 miljoen is waarschijnlijk niet voldoende om het plaatsen van de schermen bij Bergschenhoek te financieren. Daar wordt snel een start mee gemaakt. Het plaatsen van schermen bij Bleiswijk wordt super ingewikkeld. De weg maakt daar een bocht en er loopt een watergang langs. Zeker is dat het budget volstrekt niet voldoende is. Aan een definitief ontwerp wordt momenteel gewerkt. De wethouder gaf aan voor deze budgettaire kwestie nog bij de raad terug te zullen komen. Volgens Fortuyn moet het zo zijn dat de vervuiler betaalt. “De vervuiler in kwestie is de provincie Zuid-Holland die als wegbeheerder verantwoordelijkheid draagt voor de N209”. Over het trage tempo van de provincie was hij kort: “Het geld was al in 2014 beschikbaar en nu zijn we 5 jaar verder. Oordeelt u zelf maar!”

Vorige week berichtten wij uitgebreid over onze zorgen over de N209. Zie: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-1-t-m-8-maart-2019/ Onze conclusie is dat gedeputeerde Floor Vermeulen (VVD) nu eindelijk zijn verantwoordelijkheid voor de N209 eens in de praktijk moet gaan waar maken. Hij moet “Gewoon Doen!”

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-maart-2019/

Actuele uitnodiging om te gaan stemmen

CDA WIL MEER BOUWEN IN BLEISWIJK (NET ALS WIJ)

De CDA-fractie stelde afgelopen dinsdag in de commissie Ruimte de noodzaak aan de orde om op korte termijn bouwplannen voor seniorenwoningen en woningen voor jonge gezinnen in Bleiswijk te gaan realiseren. Om die huizen te bouwen heeft deze fractie het gebied tussen de Langevaart en de Korenmolenweg en tussen de Lijsterlaan en Merenweg op het oog. Nu nog grote en lege locaties die voor een deel in eigendom zijn van de gemeente en voor een ander deel van particuliere eigenaren. De komst van meer jonge gezinnen en starters moet voorkomen dat het voorzieningenniveau in Bleiswijk in de knel komt. “Ouders maken zich zorgen dat hun volwassen kinderen naar elders vertrekken omdat er voor hen geen betaalbare woningen zijn in Bleiswijk. Het is van groot belang voor scholen, sportverenigingen, kerkgenootschappen en het sociale leven dat jonge gezinnen zich kunnen vestigen in Bleiswijk. Gebeurt dat niet tijdig dan zal dat ten koste gaan van de nu nog bloeiende verenigingen, scholen en kerkgenootschappen”, aldus het CDA.

Onze woordvoerder Valmir Xhemaili was blij met het verhaal van het CDA. “Het lijkt erop dat de CDA-fractie onze onlangs verschenen Vertelling van PvdA over Lansingerland 2030 goed heeft gelezen!”

Jammer dat wethouder Kathy Arends in haar reactie niet veel verder kwam dan het doen van wat procesmatige uitspraken. “Er moet een ruimtelijke studie worden gedaan en aan planvorming worden gewerkt. Het college komt erop terug bij de Kadernota”. Veel concreter werd het niet, tot teleurstelling van het CDA en van Valmir Xhemaili die wel blij is dat nu ook het CDA zich heeft geschaard tot het kamp van de fracties die veel meer betaalbare woningen willen bouwen voor starters, jonge gezinnen en ouderen. Het college kijkt nu overigens wel tegen een meerderheid in de raad aan die sneller en betaalbaarder wil gaan bouwen. En dat is de grote winst van dit debat!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-maart-2019/

Hij zit er echt: Leo Bruijn 4e van links

LEVENDIG LTO-NOORD DEBAT PROVINCIALE STATENVERKIEZINGEN

Afgelopen dinsdagavond was er in het kader van de Provinciale Statenverkiezingen het grote LTO-Noord debat dat gehouden werd in zalencentrum ’t Manneke in Berkel en Rodenrijs. De vele aanwezigen kwamen van heinde en verre. Agrariërs met bedrijven op de Zuid-Hollandse eilanden en de Krimpenerwaard waren goed vertegenwoordigd. Net als de PvdA Lansingerland met onze landbouwspecialist Raymond Tans en met Gerard Bovens, trouwens. Er ontstond een levendig debat. De PvdA Zuid-Holland werd vertegenwoordigd door onze nummer 2 op de kieslijst: Leo Bruijn.

Het eerste debat ging over de vraag of de land- en tuinbouwsector voldoende (financiële) steun krijgt van de provincie om de ambitieuze doelstellingen in het kader van het Energie Akkoord 2017 van Greenport West-Holland te kunnen realiseren. Leo Bruijn ziet de warmterotonde als een gewoon nutsbedrijf waarop de overheid financieel stevig inzet . “De hiervoor noodzakelijke investeringen moeten, net als bijvoorbeeld de traditionele gas en lichtleidingen, door de overheid worden gedaan waarbij de gebruikers betalen voor de door het nutsbedrijf geleverde energie of geld ontvangen voor de door hen aan zo’n warmterotonde geleverde energie ”. De komst van de warmterotonde schiet volgens de deelnemers aan het debat nog niet echt op. De provincie heeft nog forse stappen te maken. Vreemd dat de regio Lansingerland en Pijnacker-Nootdorp bij de start van het project niet direct in beeld waren. Voor de energietransitie is in totaal 135 miljoen beschikbaar waarvan een deel voor de warmterotonde.

Een zelfde type debat ontstond toen het ging om het versterken van de digitale infrastructuur in de buitengebieden. Daar is het vaak nog slecht mee gesteld omdat bedrijven die snelle glasvezelkabels aanleggen alleen maar willen investeren in drukbevolkte gebieden. Gelukkig is er inmiddels een oplossing gevonden voor de buitengebieden in Lansingerland en Pijnacker-Nootdorp. De PvdA-fractie maakte zich hiervoor al jaren hard. Voor Leo Bruijn geldt hier hetzelfde als bij de warmterotonde. “Glasvezelkabelnetten zijn deel van de publieke infrastructuur. De overheid moet zorg dragen voor de investeringen en de gebruikers moeten voor de dienstverlening betalen. Iedereen moet aangesloten kunnen worden. Dit moet je niet alleen aan de markt overlaten”. Natuurlijk geldt hier ook het economische belang. Agrarische bedrijven opereren vaak internationaal en zijn voor hun bedrijfsvoering afhankelijk van snel internet. Er is een nationaal economisch belang. Bruijn: “Voor de moderne teelt heb je drones nodig. Die kunnen niet zonder snel internet. We kunnen de opbrengsten van de veiling van netwerken investeren in snel internet in de buitengebieden”. Alle aanwezige partijen waren het er over eens dat de komst van snel internet in de buitengebieden nu veel te langzaam gaat.

Verder werd er gedebatteerd over de gevolgen van bodemdaling (“eerst veel onderzoek en nu geen overhaaste conclusies trekken!”), over de kwaliteit van water en over het belang van korte ketens bij de aanschaf van voedsel, als alternatief voor de huidige lange voedselketens. De korte keten vormt een rechtstreekse verbinding tussen producent en consument en zorgt voor meer waardering voor het eten. Het stimuleert duurzaam produceren en draagt bij aan het sluiten van kringlopen in de regio. Wat zijn de belemmeringen en hoe los je die op? Partijen als GroenLinks en Partij voor de Dieren gaven hoog op van het belang van korte ketens, zij zien de landbouw het liefst regionaal, kleinschalig en duurzaam georganiseerd. Maar vele aanwezige agrariërs zien bezwaren. Nederland zet nu krachtig in op lange ketens. “Slechts een klein deel van wat ik produceer, komt in de regio terecht, het leeuwendeel gaat naar het buitenland. Het zou de huidige productiecapaciteit van de agrarische sector heel negatief beïnvloeden”. Toch was er de brede overtuiging dat er desondanks volop kansen zijn, mits de grootschalige verkopers van producten goed meewerken. De rol van de supermarkt-ketens is cruciaal. Zonder hen gaat het niet lukken, was de algemene overtuiging. Met al dit soort belangrijke thema’s is er des te meer reden om te gaan stemmen op 20 maart!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-maart-2019/

Voorzichtig skaten?

RTHA MAG IN NABIJE TOEKOMST NIET VERDER GROEIEN

Rotterdam The Hague Airport mag in de nabije toekomst niet verder groeien. Dat berichtten de regeringspartijen D66 en ChristenUnie afgelopen maandag. De omwonenden hebben volgens hen na alle overlast recht op rust. Bovendien vinden de partijen ongebreidelde groei van de luchtvaart onverantwoord. Een meerderheid van de Kamer steunt hun plan. Ook de SP, GroenLinks, PvdA, Partij voor de Dieren, 50Plus en SGP van de oppositie steunen de voorlopige groeistop. Coalitiepartner VVD is landelijk voorstander van groei op de luchthavens.

Dit nieuws werd groot gebracht maar wat is het échte nieuws nu eigenlijk? Feitelijk kan er in afwachting van de door de minister I&W aangekondigde luchtvaartnota en de belangrijke herindeling van het luchtruim toch al geen sprake zijn van uitbreiding van de nu beschikbare geluidsruimten. De enige uitbreiding die nu actueel is, betreft de start van de luchthaven Lelystad waardoor er ruimte ontstaat op Schiphol.

Feit blijft dat de vraag naar internationaal vervoer de komende jaren zal blijven stijgen. En zolang dat niet via rails gaat, dan gaat het via de lucht. D66, GroenLinks en ChristenUnie willen de boel wel op slot doen maar hebben ook geen antwoord op de vraag hoe op korte termijn het internationale spoorwegverkeer op afstanden tot 700 km kan worden geïntensiveerd. Het gaat nog decennia en vele miljarden extra duren voordat bijvoorbeeld Berlijn snel bereikbaar is. De belangrijke verbinding naar Brussel is nog steeds ver onder de maat en zal zo nog wel even zo blijven. Hoogfrequent rechtstreeks met de trein naar Londen reizen blijft voorlopig een droom. Mensen blijven reizen.

Het eigenlijke regionale en landelijke debat moet erover gaan hoe we dit voor elkaar gaan krijgen zonder enorme schade aan het klimaat en overlast in de buurt. Kleine stappen vooruit, inzet op innovatie, perfecte samenwerking en realistische doelstellingen gaan zeker helpen. Niet de boel op slot gooien, dat is een schijnoplossing want gevlogen wordt er toch. We zitten nu in een overgangstijd die vraagt om tijdelijke oplossingen die niet conflicteren met wat we op langere termijn willen gaan realiseren. Een ander type debat is dus nodig. Zie ook: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-12-t-m-18-jan-2019/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-maart-2019/

Pontje Berkelse vaart ligt stil door storm

BUMA WIL BASISBANEN

CDA-fractievoorzitter Buma wil dat er basisbanen komen voor mensen die langdurig een bijstandsuitkering krijgen. Zo hoopt hij meer mensen uit de ‘gevangenis van de bijstand’ te lokken. Tot zover het goede nieuws. Minder goed nieuws wat ons betreft is dat Buma uitgaat van een basisbaan van 20 uur waarbij de hoogte van het inkomen 15% meer is dan de bijstandsuitkering. Mensen met een basisbaan komen dan op ongeveer 85% van het minimumloon uit.

Onze fractie probeert de komst van de basisbanen al enige tijd op de politieke agenda te krijgen. In de Vertelling van PvdA over Lansingerland 2030 vertellen wij op pagina 3-4 over basisbanen die een gewoon cao-loon moeten opleveren en die ook borg staan voor een goed pensioen. Zo schep je maatschappelijk belangrijke werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. Om met Job Cohen, de voorzitter van Cedris, de koepelorganisatie van wat ooit de sociale werkvoorziening was, te spreken “Basisbanen vormen de paralelwegen van de hoofdrijbanen waarop de reguliere werkgelegenheid zich voort beweegt. Je kunt, als het moet, voor je toekomst op de paralelweg blijven maar ook doorsteken naar de hoofdrijbanen”.

Niks geen ontwijking van het minimumloon dus, zoals het CDA nu nog voorstaat en ook niet de plicht tot doorstroming. Het moet mogelijk zijn om via de basisbanen een belangrijk deel van de 435.000 bijstandsgerechtigden die ons land nu telt aan bestaanszekerheid en goed werk te helpen. Natuurlijk zit er een prijskaartje aan. Het bijstandsbudget is hiervoor niet genoeg. Maar basisbanen zullen ook gaan bijdragen aan bijvoorbeeld lagere zorgkosten en aan meer veiligheid. Basisbanen zullen bovendien zorgen voor een inclusieve samenleving waaraan iedereen kan meedoen. Waar wachten we eigenlijk nog op?!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-maart-2019/

Sporten in de buitenruimte kan in stijl gebeuren

 Tot slot: De komende week is er op dinsdag een gevulde Presidium vergadering voor de fractievoorzitters. Op woensdag gaan raadsleden op werkbezoek bij RTHA of ze volgen een presentatie over het Grondbeleid. Heb een goede week!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-maart-2019/

 Nieuwstraat in Berkel ligt open

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-maart-2019/

 Markt op het vernieuwde plein in Berkel

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-maart-2019/

Vertrouwde plek van de markt

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-maart-2019/

Bloesem in Berkel

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 9 T/M 15 MAART 2019 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.