Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

2 documenten

Amstelveense politici doen in Rotterdam ideeën op voor Lief & Leedstraten

CDA CDA PvdA Amstelveen 19-05-2019 17:23

Amstelveen - Wethouder Marijn van Ballegooijen (PvdA) en de CDA-raadsleden Sandra van Engelen en Pier Rienks hebben woensdag 15 mei een werkbezoek gebracht aan de Rotterdamse wijk Delfshaven. De Amstelveense politici lieten zich uitvoerig bijpraten over de succesvolle aanpak van de zogenaamde ‘Lief- en Leedstraten’. De aanpak van de Lief en Leedstraten is in 2013 opgepakt door de stichting Opzoomer Mee, die al meer dan 25 jaar lang straatactiviteiten organiseert in alle wijken van Rotterdam. In Lief & Leedstraten worden bewoners uitgenodigd om meer aandacht te hebben voor onderlinge burenhulp en het voorkomen van eenzaamheid. Het enthousiasme waarmee straten met deze uitnodiging aan de slag gingen was groot. Honderden straten gaven elk op hun eigen wijze invulling aan het delen van Lief & Leed. Het zijn er inmiddels meer dan 700. Unieke aanpak In elke Lief & Leedstraat is er een gangmaker die mensen bijeen brengt en zorgt dat ook andere mensen enthousiast worden. Elke straat is uniek en kent een eigen aanpak. Die is afhankelijk van het karakter van de straat en het aanwezige organisatievermogen. De ene straat heeft een programma aan activiteiten. De andere straat richt zich op burenhulp en een bloemetje voor een zieke buur. Verantwoordelijk wethouder Sven de Langen: ‘Het gaat niet zozeer om dat bloemetje, maar het geeft een gevoel van betrokkenheid: het besef dat je in een straat woont waar buren oog hebben voor wat je meemaakt.’ Faciliteiten De Lief & Leedstraten zijn bij elkaar gebracht in een club en krijgen door het jaar heen verschillende faciliteiten van Opzoomer Mee. Naast het Lief & Leedpotje zijn er zogenaamde gereedschapskistjes, uitwisselingsbijeenkomsten en speciale activiteiten zoals een brunch voor ouderen in de winkels van Albert Heijn. ‘Ook wordt jaarlijks een Lief & Leed Kanjerverkiezing gehouden in bijzijn van de wethouder’, vertelde projectleidster Ireen van der Lem. Pilots De Rotterdamse aanpak krijgt inmiddels navolging in Amsterdam, Den Haag, Maastricht en Alblasserdam. Vorig jaar nam de gemeenteraad van Amstelveen een door het CDA ingediende motie aan om ook in deze gemeente aan de slag te gaan met Lief & Leedstraten. ‘Het moeilijkste is: hoe begin je iets in een straat waar nog niks is?’, vertelde Johan Janssens, directeur van Opzoomer Mee. ‘Mensen moeten zelf iets willen. Het is vooral afhankelijk van de gangmaker die definieert wat er in zijn eigen straat moet gebeuren.’ Janssens adviseerde de Amstelveense delegatie om een pilot te starten met ongeveer vijf straten. Amstelveen, 15 mei 2019

Onafhankelijk onderzoek naar Trevvel na onderzoek D66

D66 D66 Rotterdam 04-04-2019 11:23

Ingrid van Wifferen heeft de afgelopen week gepleit voor onafhankelijk onderzoek naar de dienstverlening van Trevvel. “Er zijn na een jaar van vervoeren nog te veel klachten” meent zij. Een belronde onder meer dan 40 zorginstellingen schetst het beeld dat de goede cijfers van Trevvel niet stroken met de werkelijkheid.

Wethouder Sven de Langen (volksgezondheid, zorg, ouderen en sport) zegde afgelopen woensdag toe verschillende onafhankelijke onderzoeken in te zetten om de dienstverlening van Trevvel te verbeteren. D66 is blij met dit resultaat.

“Het doelgroepenvervoer is belangrijk. Kwetsbare mensen komen zonder dit vervoer nergens. Als er iets mis gaat met dit vervoer zijn de gevolgen meteen groot” aldus van Wifferen. “Misschien nog wel het ergste is dat mensen tegen uitjes op gaan zien vanwege gedoe rondom het vervoer.”

Ingrid gaf tijdens de commissiebehandeling aan te begrijpen dat er bij een grote organisatie dingen fout gaan. “Waar gehakt wordt vallen spaanders. Maar we willen wel weten wat hier precies aan de hand en  erop kunnen vertrouwen dat het doelgroepenvervoer goed is. Dat lukt nu niet.”

Wethouder Sven de Langen gaf toe dat hij goed chagrijnig is van de klachten. Er zijn minder klachten dan toen Trevvel het vervoer op maat op 1 januari 2018 overnam, zo benadrukte de wethouder. Maar tevreden is hij niet. “Ik krijg wekelijks verhalen binnen over wanneer het misgaat.’’

Twee ouders waren voor het debat naar het stadhuis gekomen om de verhalen over hun volwassen kinderen, die zelfstandig wonen, te delen. Omdat ze in een rolstoel zitten, kunnen ze alleen met de rolstoelbusjes van Trevvel reizen, bijvoorbeeld naar hun werk of sport. “Vier van de bewoners van de plek waar mijn dochter woont, zijn afgehaakt bij het sporten. Ze konden niet tegen de stress en het wachten in de kou als Trevvel weer niet kwam opdagen of ze moesten lang wachten’’, vertelde de vader.

Op de vraag van D66 om een onafhankelijk onderzoek, die gesteund werd door andere partijen, antwoordde De Langen dat er onafhankelijke onderzoeken komen. Het onderzoek onder klanten loopt al. Ook instellingen worden benaderd over hun ervaringen. In eerste instantie wat betreft het vervoer van volwassenen. Later volgt ook een onderzoek naar het leerlingenvervoer.

De Rotterdamse wethouder breidt dit onderzoek uit om een beter beeld te krijgen. Verder wordt het systeem dat Trevvel gebruikt onder de loep genomen om problemen zoals in maart, toen veel ritten ‘verdwenen’ uit de planning, te voorkomen. Als laatste zal de audit-afdeling van de gemeente in z’n geheel naar Trevvel kijken.

Het bericht Onafhankelijk onderzoek naar Trevvel na onderzoek D66 verscheen eerst op Rotterdam.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.