Amendement afvlakken structurele verlaging OZB verworpen, maar wel met toezegging coalitie. Voor: PvdA en wij (Gemeentebelangen) Tegen: SGP, CDA, VVD en CU. In de gemeente Neder-Betuwe is afgesproken jaarlijks het OZB tarief te laten dalen met 2% tot een belastingdruk van 100%. Met deze verlaging is mijn partij het van harte eens, echter willen wij dat op een andere manier bereiken. De financiële positie van de gemeente is grillig, mede door Den Haag die geen betrouwbare partner is door weinig consistentie in haar bijdrage aan de gemeenten en daarom diende ik dan ook het onderstaande amendement in. U kunt meer over ons standpunt lezen in mijn betoog die ik gisteren uitdroeg tijdens de raadsvergadering betreft de kadernota en deze leest u hieronder: Geachte voorzitter, leden van de raad Zoals u al heeft kunnen horen stond in de bijdrage van mijn fractievoorzitter mevrouw Berends dat wij met een amendement zouden komen wat betreft de structurele ozb verlaging. Voorzitter dit doen wij omdat het college altijd zo mooi zegt dat wij strak aan de wind moeten blijven zeilen. Omdat te blijven doen zijn koerswijzigingen bij een veranderlijke windrichting dan ook noodzakelijk wat ons betreft. Door de grote tegenvallende meicirculaire van dit jaar voelen wij de windrichting dan ook langzaamaan veranderen en wat gemeentebelangen betreft is het dat ook noodzakelijk dat dit College en deze coalitie overweegt om kleine koerswijziging aan te gaan brengen. Dit gezien de grote tekorten op onze financiële situatie, de mogelijke onzekerheden in toekomstige circulaires, de grote onttrekking uit de algemene reserve en de nu nog mogelijk onbekende tegenvallers. Voorzitter In de afgelopen begrotingsraad van 2018 is er een motie aangenomen die regelt dat ook na 2021 de ozb belasting structureel met 2% wordt verlaagd. Wij waren daar toen geen voorstander van en wel om twee redenen. De eerste reden was dat wij vonden dat de ozb verlaging alleen kon plaatsvinden als de begroting dat toestond en in de tweede plaats vonden wij dat deze verlaging niet onder de 100% mocht komen, zoals in die motie wel was beschreven. Voorzitter, wij zien dus een oplopend financieel tekort op de gemeentelijke financiële positie en wat ons betreft moet daar op gereageerd worden en dit amendement wil gemeentebelangen daarvoor een aanzet geven. Zoals u kunt zien willen wij met dit amendement dat de ozb wordt verlaagd tot 100%, maar wel op een voorzichtige manier. Wij willen bewerkstelligen dat de ozb niet meer structureel wordt verlaagd, maar alleen als de begroting dat toelaat. Dat de belastingdruk omlaag moet blijkt ook wel uit de jaarlijkse rapportage van de provincie die al enkele jaren hetzelfde geluid laat horen. En die luidt dat de financiële positie van de gemeente Neder-Betuwe matig is door een hoge belastingdruk en dat in tijden van financiële malaise deze niet zomaar verhoogd kan worden. Met dit amendement willen wij er voor zorgen dat het college de kans krijgt de ozb verlaging voor een jaar of misschien meerdere jaren achter elkaar vlak te houden. Dit kan er voor zorgen dat als de financiële positie nog verder naar beneden wordt bijgesteld, door mogelijk komende negatieve circulaires en er misschien wel weer bezuinigd moet gaan worden, het ozb tarief niet hoeft worden verhoogt, omdat er de jaren ervoor al rekening mee was gehouden. Het doel van Gemeentebelangen blijft dus gelijk met dat van deze coalitie. De ozb moet worden verlaagd tot 100%. Helaas zorgt den Haag ervoor dat het accres enorm fluctueert waardoor plotseling de gemeentelijke financiële positie onder druk komt te staan. Dat dit voor problemen zorgt zien we om ons heen in andere gemeenten. Deze ontwikkeling leidt ertoe dat wij op een verantwoordelijke manier moeten kijken hoe wij de belastingdruk verlagen. Onze oproep is dus om samen als raad, op voorstel van het college, jaarlijks te besluiten of de ozb verlaging doorgang kan vinden of dat we zeggen van nee, we stellen het voor een jaartje uit en kijken wat de ontwikkelingen doen met betrekking tot de komende circulaires. Nawoord. Veel fractie's, waaronder ook de coalitiepartijen waren het met ons eens dat we voorzichtig moesten blijven en goed moeten blijven opletten of de verlaging OZB niet eerder moet worden stopgezet. Dit om tweeërlei redenen - Een nog lagere uitkering uit het gemeentefonds - stijgende OZB tarieven in de gemeenten om ons heen Raadsbreed zijn wij het dus eens om te komen tot een gemiddeld OZB echter was er geen meerderheid te vinden voor de manier die ons het beste lijkt. Toezegging coalitie: Bij de stemverklaringen heeft raadslid van Andel van de VVD Neder-Betuwe mij wel een toezegging gedaan en die luide: De VVD begrijpt ons amendement. Hij gaf aan dat er jaarlijks wordt gekeken wat mogelijk is binnen de financiën en als het niet uit kan gaan we (de coalitie) niet in de min. Eigenlijk was dat precies wat dit amendement beoogde, dus wij (Gemeentebelangen Neder-Betuwe) zijn tevreden, ondanks dat het amendement verworpen is.
2 documenten
Evert de Bruine. Raadslid voor ...
Gemeentebelangen SGP VVD CDA PvdA Neder-Betuwe 05-07-2019 16:15
Regelement van orde, rol burgerlid ...
Gemeentebelangen VVD Vught 01-02-2019 21:07
Regelement van orde, rol burgerlid raadscommissies In de gemeenteraad werd donderdag 31 januari jl. flink gedebatteerd over de wijziging van de verordening Raadscommissies Vught 2019. Deze verordening is door een werkgroep bestaande uit leden van verschillende fracties geactualiseerd en ter vaststelling aan de raad voorgelegd. De discussie spitste zich toe op de positie van burgerleden als er geen raadsleden van een fractie aanwezig zijn. Mogen zij dan als plaatsvervanger optreden of niet? De huidige verordening laat dat niet toe. Ons standpunt: Gemeentebelangen is tegen het inzetten van een burgerlid in een raadscommissie zonder dat daar een gekozen vertegenwoordiger bij aanwezig is. Wij snappen heel goed dat een partij er toe over gaat om een of meerdere burgerleden te benoemen om de fractie te ondersteunen. Zeker bij kleine partijen is de inzet van burgerraadsleden een uitkomst. Maar dit laat onverlet dat een gekozen raadslid altijd verantwoordelijk is voor het burgerlid en de besluiten die ten gevolge worden genomen. Een burgerraadslid is namelijk geen democratisch gekozen raadslid en kan derhalve nooit in de plaats van een gekozen raadslid treden. Ook niet in een van de raadscommissies omdat daar juist de politieke discussies plaatsvinden. De fractie van de VVD denkt er net zo over. De overige partijen zien het burgerlid wel graag als vervanger optreden. En nu: Omdat één van onze fractieleden afwezig was staakte de stemmen met 10 voor en 10 tegen. In de raadsvergadering van 28 februari a.s. wordt er opnieuw gestemd. Mochten de stemmen dan weer gelijk eindigen door afwezigheid van een of meerdere raadsleden, dan wordt het voorstel teruggetrokken en blijft de oude verordening van kracht. Daarin is geregeld dat het burgerlid alleen in een raadscommissie mag optreden als van dezelfde partij minimaal 1 raadslid aanwezig is. Jammer is alleen dat de overige, terechte wijzigingen in de nieuwe verordening dan ook geen doorgang vinden. Wordt vervolgd.