Nieuws van politieke partijen in Schiedam inzichtelijk

4 documenten

Schriftelijke vragen over ...

PS Progressief Schiedam PS Progressief Schiedam GroenLinks Schiedam 23-08-2019 10:17

Schriftelijke vragen over schriftelijke vragen De fracties van Progressief Schiedam en GroenLinks constateren dat in deze raadsperiode zeer regelmatig gebruik wordt gemaakt van het recht op vragenstellen door fracties / raadsleden. Er lijkt een flinke toename te zijn van zowel het aantal vragen in de technische vragenronde voorafgaand aan de commissievergaderingen als van het aantal schriftelijke vragen. Het stellen van vragen is een belangrijk instrument van de raad om zijn controlerende rol te vervullen. Daar mag in optiek van Progressief Schiedam en GroenLinks geen drempel op staan. Echter de behandeling van vragen kost ook ambtelijke capaciteit en dus geld. Ter illustratie, op verzoek van de Tweede Kamer is in 2011 uitgezocht wat het behandelen van Kamervragen in euro’s uitgedrukt koste. Dit was toen gemiddeld €3750, - per vraag. Gegeven het budgetrecht van de Gemeenteraad, en de gezamenlijke plicht om ook regelmatig kritisch naar onze eigen werkwijzen te kijken, zou het volgens de fracties van Progressief Schiedam en GroenLinks nuttig zijn als ook voor raadsvragen zo’n inschatting gemaakt kan worden, al was het maar om als fracties de inzet van dit instrument vollediger te kunnen overwegen. De fracties van Progressief Schiedam en GroenLinks stellen hierom de volgende vragen aan het college van B&W: 1. Wat kost in Schiedam gemiddeld genomen de behandeling van een schriftelijke technische vraag? (Ofwel, met welke kosten hebben wij de gemeentelijke belastingbetaler opgezadeld door deze vraag te stellen?) 2. Wij zijn benieuwd of onze bevinding dat er meer vragen gesteld worden klopt met de werkelijkheid. Hoeveel schriftelijke vragen zijn er gesteld vanaf het aantreden van deze raad tot aan het zomerreces van 2019? (Graag onderverdeeld in technische vragen en schriftelijke vragen) 3. En ter vergelijking: Hoeveel vragen zijn er gesteld in de raadsperiode 2014-2018 over dezelfde periode van aantreden 2014 tot zomerreces 2015? En hoeveel vragen over de hele raadsperiode 2014-2018? 4. Hoe gaan andere gemeenten om met toenemende aantallen schriftelijke vragen, en kunnen wij daar in Schiedam wellicht ook van leren?

Hoe divers is DENK zelf? “Schiedam ...

PS Progressief Schiedam PS Progressief Schiedam Schiedam 22-12-2018 21:01

Hoe divers is DENK zelf? “Schiedam is van ons allemaal”. Met deze slogan deed DENK in Schiedam mee aan de gemeenteraadsverkiezingen. Maar is dat wel zo? Geldt dat ook voor de fractie van DENK? Zoals verwacht, stonden er veel kandidaten met de Turkse afkomst op de kandidatenlijst. Maar niet op plaats 2. Daar stond Jane Ortet. Zij is niet van Turkse komaf. Na de verkiezingsuitslag schoof zij door naar plaats 7. Maar liefst 6 kandidaten van Turkse afkomst haalden de kiesdrempel. Tot zover niets aan de hand, want zo werkt de democratie nu eenmaal. DENK haalde 4 zetels. 4 kandidaten maakten gebruik van hun recht om hun zetel in de gemeenteraad op te eisen. Naast raadsleden kent Schiedam ook commissieleden. Zogenaamde opvolgende raadsleden. 2 kandidaten die de kiesdrempel hebben gehaald, hebben afgezien van deze zetel, dus werd Jane Ortet het commissielid van DENK. Ik neem nu voor het gemak maar even aan dat de 2 kandidaten, die hebben afgezien van hun zetel als commissielid, dit hebben gedaan omdat zij niet genoeg tijd hadden, of dat zij van mening waren dat Jane Ortet meer geschikt was voor het raadswerk. Nu heeft Mahmut Erdem, de fractievoorzitter, aangegeven te stoppen met zijn raadswerk. Dan is het niet meer dan logisch dat dan het opvolgend raadslid volledig raadslid wordt. Toch? Tot mijn grote verbazing lees ik nu dat Seyda Dokgöz nu raadslid zal worden. Jane Ortet, die zich sinds de verkiezingen namens DENK in de raadscommissies heeft ingezet, wordt opnieuw gepasseerd. DENK profileert zich als een partij die inclusie en diversiteit hoog in het vaandel heeft staan, maar bij de samenstelling van hun fractie laten ze die principes los. Ook de verkiezingsslogan voelt nu wrang. Als ik Jane Ortet zou zijn, zou ik mijn opvolgend raadslidschap heroverwegen. Nogmaals, wettelijk mag het, maar het voelt niet goed. John Maris

VVD SCHIEDAM SCHRIJFT ...

VVD VVD Schiedam 23-03-2018 17:03

VVD SCHIEDAM SCHRIJFT GESCHIEDENIS! Voor het eerst in de geschiedenis van onze stad is de VVD de grootste politieke partij in de gemeenteraad. Het vertrouwen van de Schiedamse kiezer tijdens de gemeenteraadsverkiezingen resulteert in 6 zetels voor de VVD. Daarnaast wordt VVD-raadslid Tom Janssen het jongste raadslid ooit in Schiedam. Lijsttrekker Onno Spek: “Namens de VVD in Schiedam wil ik graag alle VVD-kiezers bedanken voor het gegeven vertrouwen. Wij zien de twee gewonnen zetels als waardering voor onze inzet in de afgelopen vier jaar en als aanmoediging van de Schiedammers om onze plannen voor de toekomst van de stad te verwezenlijken.’’ De waardering van de Schiedammers blijkt ook uit het feit dat wethouder en tevens lijstduwer Nathalie Gouweleeuw op basis van voorkeursstemmen in aanmerking kwam voor een raadszetel. Geheel in overeenstemming met haar eerdere mededeling niet verkiesbaar te zijn, heeft zij aangegeven van benoeming af te zien. Nathalie Gouweleeuw: ‘’Als lijstduwer heb ik veel vertrouwen in de toekomstige VVD-fractie. De voorkeursstemmen ervaar ik als waardering voor mijn werk in de afgelopen jaren.’’ Annebeth Wilton, nummer 6 op de VVD-lijst, zal de raadszetel innemen. Daarmee vertegenwoordigen de volgende zes Schiedammers de VVD in de gemeenteraad: • Onno Spek • Sandra Beenhakker • Ad Mostert • Tom Janssen • Fahid Minhas • Annebeth Wilton

Inbreng CU-SGP bij de Zomernota ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Schiedam 08-07-2016 13:24

Inbreng CU-SGP bij de Zomernota 2017, Schiedammers, voorzitter, college en collega’s, De raad, het college, de gemeente ambtenaren en uitvoerende diensten hebben in een onderlinge goede verstandhouding zodanig kunnen samenwerken aan belangrijke en actuele onderwerpen dat er sprake is van een herstellend vertrouwen in het bestuur van de stad. Daar is de CU-SGP fractie Hem die ons daartoe de kracht gaf dankbaar voor. Dat herstel van vertrouwen zal elke Schiedammer kunnen aanmoedigen om de verantwoordelijkheid voor de naasten en de betrokkenheid voor hun leefomgeving met de eigen mogelijkheden serieus te nemen. Want al neemt op dit moment de werkeloosheid, de armoede en schuldenproblematiek nog steeds toe, daarom hoeven we niet eenzaam en gefrustreerd bij de pakken neer te gaan zitten. Als we maar onder de mensen blijven, ontstaan er nieuwe mogelijkheden, perspectieven en zingevingen. Wanneer we in beweging komen, maatschappelijk participeren en vrijwilligerswerk oppakken, dan blijven we onze talenten benutten en verder ontwikkelen. Vroeg of laat ontstaan nieuwe kansen om aan te grijpen. Iedere Schiedammer heeft iets om bij te dragen aan onze samenleving. Het versterken van eigen kracht en burgerkracht is terecht een speerpunt in de Zomernota 2017. De CU-SGP hoopt dat zich dat vertaalt in gezonder samenleven en de vermindering van de eenzaamheid onder veel Schiedammers. Voorzitter, De werkzaamheden aan de kades van de Lange Haven, de bouwactiviteiten o.a. in Over het water en Schieveste en elders ondersteunen de beleving van de stad, die ondanks economisch tegenwind en sociale problemen onverminderd aan haar toekomst blijft bouwen. Op basis van de cijfers over de Staat van de stad heeft het college bestuurlijke keuzen gemaakt en nieuwe accenten gelegd bij de toekomst van welzijn, wonen en werkgelegenheid. De toekomstvisie voorgelegd in deze Zomernota 2017 blijft, zonder overtrokken verwachtingen, binnen de kaders van een sluitende begroting, maar reikt verder dan de bestuurlijke periode van deze raad. Omdat raad en college naar elkaar luisteren is de stofkam door de lijst met financiële reserveringen gehaald, zodat er incidenteel substantiële bedragen beschikbaar kwamen voor een woonfonds en voor een fonds ter stimulering van de lokale en regionale economie en werkgelegenheid. Niet om een volgende raad bestuurlijk voor de voeten te lopen, maar om nu het kan een noodzakelijke koerswijziging op verantwoorde wijze in te zetten. De fractie van de CU-SGP ondersteunt deze bestuurlijke koerswijziging. In het besef dat een bescheiden begin de komende jaren deze bestuurlijke focus blijft vragen. De keuze van een fonds dat structureel gevuld moet blijven worden is dan ook een goede. Het gemeentebestuur zet de tering naar de nering en zal ook dat de komende jaren consequent moeten volhouden. Want de inkomsten vanuit het Rijk en andere bronnen nemen gaandeweg af, de gemeentelijke belastingen willen we niet verhogen en meer leningen aangaan om plannen te realiseren is ongewenst. Om de gemeentelijke voorzieningen ondanks dat op peil te kunnen houden is een echte opgave.Het zou mooi zijn maar geen doel op zich. De Schiedammer kan en mag dankbaar zijn met het huidige gemeentelijke voorzieningen niveau. Collega’s we stellen ons met deze Zomernota de vraag of de raad, het college, de ambtenaren en de Schiedammers we wel voldoende doen op de diverse maatschappelijke terreinen. Naar het oordeel van de CU-SGP zouden we op enkele hoofdpunten samen er een tandje bij moeten zetten! Als klagen een vorm van betrokkenheid is dan zijn Schiedammers zeer betrokken bij hun eigen stad. Klagen over asociaal gedrag, geluidoverlast, sociale onveiligheid, grondverzakkingen e.d. doen ertoe. Het geklaag over de toenemende winkel leegstand in de binnenstad en andere wijkwinkelcentra lijkt echter voort te komen uit een gebrek aan echte betrokkenheid. Uit de cijfers blijkt namelijk dat de Schiedammer gemiddeld bar weinig en steeds minder besteed in de eigen wijkwinkels, de plaatselijke economie en aan lokale bedrijvigheid. Als we samen niet doelbewuster kiezen om ons geld meer in Schiedam zelf uit te geven, zal er gaandeweg een onevenredig groot beroep gedaan worden op de gemeente en de gemeente financiën. Dat is op termijn niet houdbaar. Het beroep op en de bereidheid van de Schiedammer om meer in eigen omgeving te besteden in plaats van in de buurgemeenten en de regio zal daarom versterkt moeten worden. Daarmee investeert elke Schiedammer in de toekomst van de eigen stad en kunnen Schiedamse ondernemers en winkeliers bedrijfsmatig het hoofd boven water houden. Laten we dat na dan klagen de meeste klagers zichzelf aan, in en om hun eigen nalatigheid. Ga eerst na wat kan ik er zelf aan doen, voordat je gaat klagen. In de cijfers over ervaren eenzaamheid zijn de criteria genoemd in de zelfredzaamheidmatrix maatgevend voor een gezond sociaal netwerk! Één van de criteria is de ervaren steun van familie of vrienden. De meeste Schiedammers voldoen niet of nauwelijks aan dit criterium. Omzien naar je familie, o.a. naar je ouder wordende vader en moeder loont echter boven verwachting. Bij het Bijbelse voorschrift om je vader en je moeder te eren staat namelijk een belofte, die de meeste van ons niet zullen kennen. De belofte is dat je daarmee een lang leven zult hebben. Je doet jezelf en je gezondheid blijkbaar geweld aan als je je onttrekt aan de zorg voor je naaste familieleden. Daarnaast blijft gelden “Beter een goede buur dan een verre vriend”. De opdracht aan elke Schiedammer is daarmee wees een goede buur, zodat we samen de burgerkracht versterken: “Wie goed doet, goed ontmoet” en mocht dat in uw geval niet opgaan, dan heeft u in ieder geval zelf bijgedragen aan uw geestelijke gezondheid en een betere Schiedamse samenleving.Laten we samen een tandje bijzetten! Het geactualiseerde Kompas spreekt ten onrechte van het “Vluchtelingenbeleid” als een nieuw maatschappelijk vraagstuk. Hooguit dat de aanpak gedeeltelijk op een nieuwe wijze plaats vindt namelijk in tijdelijke kleinschalige opvangcentra. Het doel was om daarmee een versnelling te bewerkstelligen in het vrijkomen van plaatsen in de landelijke AZC’s ten behoeve van de nieuwe vluchtelingen. Gemeenten zouden de problematiek, van de stagnatie in de doorstroom, van het Rijk overnemen, ook in de veiligheidsregio van de gemeente Schiedam. Is er sprake van een versnelling? Integendeel we moeten constateren dat het afgelopen half jaar feitelijk minder statushouders geplaatst zijn dan in de voorafgaande jaren. Daarnaast wordt het opvangcentrum veel later in gebruik genomen dan de bedoeling was. Een tweede opvangcentrum laat nu ook op zich wachten, zodat het te betwijfelen is of we de 200 statushouders inderdaad dit jaar zullen kunnn opvangen. Dit knelt eens te meer omdat de versnelling als een rechtvaardiging diende voor het introduceren van rechtsongelijkheid tussen de statushouders, die rechtstreeks een woning wordt toegewezen en degene die eerst in een kleinschalige opvang worden geplaatst. Die rechtvaardiging was al ongegrond, maar valt nu helemaal weg. De gevolgen voor de betrokkenen zijn echter groot, zelfs bepalend voor het verloop van hun verder leven en rol in onze Schiedamse samenleving. We onthouden hun de regie over hun eigen leven, halen voor hen de eerste tijd een gezond perspectief weg, de motivatie om er wat van te maken wordt nu eenmaal in een tijdelijk opvangcentrum gefrustreerd. Terecht dat het college die negatieve gevolgen zoekt weg te nemen en deze statushouders dezelfde ontwikkelings-mogelijkheden wil bieden. Maar laten we een tandje bijzetten! Waar ziet het college nog mogelijkheden om te versnellen, bij particulieren woningbezitters? Voorzitter, Gisteren zag ik in Rotterdam al een waterbus varen in de kleuren van Schiedam, met de afwisselende geel-zwarte banen, dat deed mij goed. Daarom na de aanpak van de kades van de Lange Haven nu nog even de aanlegplaats bij de Buitensluizen aanpassen en de regionale aansluiting van het watertoerisme vanaf de Nieuwe Maas op de Fluisterboot en historische binnenstad kan structureel vorm krijgen. Wat bed- en breakfast gelegenheden erbij en Schiedam kan een toenemende stroom regionale en internationale toeristen faciliteren. Nee, voorzitter ik ben niet aan het dagdromen en ik zeg ook niet dag tegen deze dromen, want door verbindingen te maken is er echt veel meer mogelijk. Dank u voor uw aandacht!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.