Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

6 documenten

Zuid-Hollandse Staten in de slag met ...

GroenLinks GroenLinks Dordrecht 24-04-2019 15:00

Zuid-Hollandse Staten in de slag met QBuzz GroenLinks Zuid-Holland en SP Zuid Holland doorbreken met steun van alle partijen in Zuid-Holland de politieke stilte tijdens het formatieproces om te praten over oplossingen voor het openbaar vervoer in de Drechtsteden. Sinds QBuzz daar in december de bussen en treinen rijdt stapelen de problemen zich op. Het ene probleem is nog niet opgelost of het volgende dient zich alweer aan. De provincie heeft al 3 ton boete opgelegd, de dienstregeling is bijgesteld, er zijn nieuwe bussen gekomen en het blijft maar misgaan. Het geduld van de Provinciale Staten raakt op, op initiatief GroenLinks en SP willen Provinciale Staten unaniem van het provinciebestuur, de bonden en vooral ook QBuzz zelf horen wat er allemaal misgaat, hoe dat komt en vooral ook hoe het opgelost wordt. Fractievoorzitter Berend Potjer van GroenLinks: “We hebben een acuut probleem dat snel opgelost moet worden om de honderdduizenden mensen in de Drechtsteden goed openbaar vervoer te bieden. Reizigers komen te laat op afspraken en op hun werk, omdat de bus niet rijdt. Als je dat te vaak doet kan je ander werk gaan zoeken. Zo pest je dus mensen de bus uit en de auto in. We moeten deze neerwaartse spiraal snel doorbreken!” Fractievoorzitter Lies van Aelst van SP vult aan: “We zien in een paar maanden tijd afbreken wat wij in jaren hebben opgebouwd. Reizigers haken af, bussen raken leger. Dat kan zo niet langer! Qbuzz heeft haar gunning als vervoerder in de Drechsteden tot nu toe niet waar kunnen maken. Wij gaan kijken hoe we het OV in de regio weer op niveau kunnen krijgen, met of zonder Qbuzz.' De Statenleden vragen het provinciebestuur om een feitenrelaas over de problemen en maatregelen bij QBuzz. Op basis daarvan willen zij met reizigersvereniging RODAV, de betrokken bonden, het personeel (OR) en de directie van Qbuzz bespreken hoe de problemen zijn ontstaan en welke oplossingen mogelijk zijn. https://buff.ly/2vhYK19

Bezoek GroenLinks Lijsttrekker ...

GroenLinks GroenLinks D66 Bodegraven-Reeuwijk 19-03-2019 13:06

Bezoek GroenLinks Lijsttrekker Provinciale Staten verkiezingen De Fietsersbond heeft met het oog op de provinciale verkiezingen, de verkiezingsprogramma’s van de politieke partijen doorgekeken op fietsvriendelijkheid. Dit levert een positief beeld op. In Zuid-Holland zijn vooral D66, de SP en GroenLinks de fietsers goed gezind, aldus de Fietsersbond. De lokale afdeling van GroenLinks vond dit een goede aanleiding om de lijsttrekker van de Provinciale Statenverkiezingen, Berend Potjer, uit te nodigen voor een bezoek aan Bodegraven-Reeuwijk. Het doel van dit bezoek was een gesprek te voeren met daarin het nadrukkelijke verzoek aan de provinciale fractie zich in te zetten voor een goed openbaar vervoer en voor een snelfietspadenplan in het Groene Hart. Ontmoetingspunt afgelopen zondag was station Bodegraven. Met Berend Potjer, wethouder Robèrt Smits en een aantal andere GroenLinks leden, kon direct het gesprek aangegaan worden over het spoor van Utrecht naar Leiden en vice versa. Dit spoor komt vaak in negatieve zin onder de aandacht vanwege stremmingen, uitval en onduidelijke berichtgeving t.a.v. aankomst- en vertrektijden. Al jaren wordt gesproken over ‘dubbelspoor’. Een mooi punt om onder de aandacht te brengen van lijsttrekker Berend Potjer. De provinciale fractie wil zich na de verkiezingen inderdaad nadrukkelijk inzetten voor een beter openbaar vervoer. Dubbelspoor, maar ook een betere bereikbaarheid met OV van de kleine steden en dorpen, staat in de fractieagenda boven aan de lijst. Robert Smits, als wethouder in Bodegraven-Reeuwijk, kan niet wachten tot de fietspaden tussen Gouda, Alphen aan den Rijn en Woerden snelfietspaden worden. ‘Met de komst van de elektrische fiets is de actieradius van de forens groter geworden en zijn de steden om ons heen goed bereikbaar met de fiets’, aldus Smits. Smits doet al zijn bezoeken in het kader van zijn wethouderschap op de fiets. Vorig jaar heeft hij zo’n 3000 km afgelegd in onze gemeente en de regio. ‘Als we de forens vanuit de auto op de fiets kunnen krijgen van en naar de grotere steden, dan kunnen de dagelijkse files op de A12 en N11 verminderen’. Goede (snel)fietspaden zijn dan noodzakelijk. Dit vraagt om investeringen van gemeente en provincie. Berend Potjer vertelt dat hiervoor volop aandacht is in het verkiezingsprogramma van GroenLinks. Hij zegt zich in de onderhandelingen naar een nieuw bestuur van de provincie, maximaal in te gaan zetten voor fiets, trein, lightrail en bus. . Fietsend van het station naar het Nespad en van daaraf naar Brouwerij De Molen, is hij onder de indruk van de fietspaden en de prachtige polderwegen zo dicht naast de omliggende snelwegen A12 en N11. ‘Als we nu geen goed plan maken voor de fiets en het openbaar vervoer slibben de snelwegen in het Groene Hart nog verder dicht’, aldus Potjer. ‘Een degelijk integraal plan, bedacht vanuit duurzame mobiliteit, staat bovenaan onze lijst’. Onder het genot van een heerlijk biertje bij Brouwerij De Molen sprak het team van GroenLinks nog een tijdje verder. Al met al een nuttig en aangenaam bezoek.

Komende zaterdag ...

GroenLinks GroenLinks Dordrecht 14-03-2019 11:00

Komende zaterdag GroenLinks-inloopspreekuur QBuzz GroenLinks heeft komende zaterdag 16 maart vanaf 13.30 uur een inloopspreekuur in het Magazijn, Voorstraat 180 in Dordrecht. Vanaf het moment dat Qbuzz 9 december de busdiensten in de regio overnam zijn er problemen en klachten en dringt GroenLinks aan op verbetering. Qbuzz heeft inmiddels beloofd om de dienstregeling eind deze maand aan te passen. GroenLinks lijsttrekker Berend Potjer wil bij het spreekuur graag met de reizigers in gesprek en helder krijgen welke verbetering er nodig zijn. Sinds Qbuzz per 9 december het openbaar vervoer overnam in Drechtsteden, Gorinchem en Molenlanden gaat er van alles mis. Bussen zijn vertraagd of rijden niet, buschauffeurs krijgen geen goede route-instructies, rolstoelers kunnen moeilijker mee en passagiers klagen. De chauffeurs trekken zich dat aan, waardoor de stress en het ziekteverzuim oplopen. Daardoor komen er chauffeurs tekort en vallen er nog meer bussen uit. Wat weer leidt tot meer werkdruk en een slechtere werksfeer. Potjer: 'gelukkig hebben Qbuzz en de provincie Zuid-Holland maatregelen aangekondigd om de problemen te lijf te gaan. Wij horen graag van reizigers of ze die maatregelen voldoende vinden en of zij zelf nog andere suggesties hebben.' Goed en betaalbaar openbaar vervoer is één van de speerpunten van GroenLinks voor de provinciale verkiezingen van 20 maart. https://buff.ly/2FecMad

Terugblik huiskamerbijeenkomst OV en ...

GroenLinks GroenLinks Amsterdam 18-11-2018 12:00

Terugblik huiskamerbijeenkomst OV en fietsen in Nieuw-West Donderdag 8 november organiseerden we een huiskamerbijeenkomst over OV en fietsen in Nieuw-West. Tijdens deze kleinschalige bijeenkomst zijn we met elkaar in gesprek gegaan over onder andere veiligheid, onderhoud en duidelijkheid van fietsroutes in ons stadsdeel. En keken we naar de verbeteringen en verslechteringen van het OV in Nieuw-West, als gevolg van de invoering van het nieuwe OV-netwerk in Amsterdam afgelopen juli. Het was een zinvolle bijeenkomst, waarbij onder meer de Fietsersbond en de stedelijke GroenLinks werkgroep Verkeer en Stedenbouw vertegenwoordigd waren. Sarah en Dick, portefeuillehouders van respectievelijk fietsen en OV voor GroenLinks in Nieuw-West, zijn blij met de opbrengsten en gaan enthousiast verder met de opgehaalde informatie. Heb je nog suggesties over fiets en OV voor Sarah en Dick? Zet die dan op de mail naar nieuw-west@groenlinks.nl. Samen strijden we voor een bereikbaar en duurzaam Nieuw-West!

Op zaterdag 20 oktober gaan wij weer ...

GroenLinks GroenLinks Amsterdam 16-10-2018 15:00

Op zaterdag 20 oktober gaan wij weer huis-aan-huizen met als thema “Fiets en OV”. Aanleiding van dit thema zijn de voorstellen die we als GroenLinks Nieuw-West dit najaar nog gaan indienen voor het verbeteren van het OV en het fietsbeleid in Nieuw-West. Voorafgaand aan de huis-aan-huis actie hebben stadsdeelcommissie leden Dick Spruitenburg en Sarah Biddle een artikel geschreven over het openbaar vervoer en het fietsbeleid in Nieuw-West. https://amsterdamnieuwwest.groenlinks.nl/nieuws/ov-gaten-en-fietsknelpunten

WAAR EEN WIL IS, KOMT GEEN ...

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Bloemendaal 17-09-2018 19:55

WAAR EEN WIL IS, KOMT GEEN DUINPOLDERWEG Gedeputeerde Staten in Noord en Zuid Holland hebben na meer dan 10 jaar studie en 2,5 mln euro onderzoeksgeld (!) de verkeerde variant gekozen als voorkeurstracé (zie varianten op de website van de provincie Noord-Holland). Daarmee dreigt een onomkeerbare schade aan natuur en landschap, terwijl over de noodzaak van de weg (en veel van de “bereikbaarheidsproblemen” die de weg zou moeten oplossen) nog steeds twijfel bestaat. De betreffende VVD-gedeputeerden (E. Post en F. Vermeulen) zijn afgestapt van de Zuid-Variant wilden sowieso niet de voordelen van de NOG Beter 2.0 variant zien, want – gesteund door de VVD-wethouder van Haarlemmermeer (D. Reneman): er móet een “robuuste” Duinpolderweg komen, die aansluit op de Nieuwe Bennebroekerweg. De Gemeente Bloemendaal heeft op 7 september jl. ingesproken op de hoorzitting van Provinciale Staten van Noord- en Zuid-Holland. De tekst is een initiatief van André Burger (CDA) en Richard Kruijswijk (GroenLinks) en is hieronder weergegeven. _________________________________________________ UITGESPROKEN tekst door Richard Kruijswijk namens alle landelijke partijen die in Bloemendaal zijn vertegenwoordigd: “Ik sluit me in essentie aan bij wat de vorige inspreker, dhr. Heukels namens de lokale Bloemendaalse partijen heeft gezegd. Wij vinden de keuze voor de Middenvariant is niet logisch en niet verstandig. Dit standpunt van Bloemendaal is al langer bekend (zie b.v. onze zienswijze op de voorlopige voorkeursvariant). We erkennen dat er serieuze verkeersproblemen zijn in de regio, in het bijzonder zijn enkele lokale verbindingen ontoereikend/niet veilig. Maar Bloemendaal ziet de nu gepresenteerde Middenvariant uitdrukkelijk niet als een goede ‘middenweg’ of een acceptabele ‘oplossing’: 1. Realisatie van de Midden-variant zou (evenals de Noord- en – in mindere mate – de Zuid-variant) leiden tot toename van (vracht)autoverkeer op en in de omgeving van de Rijksstraatweg in Bennebroek en de Herenweg in Heemstede en zal daarom negatieve gevolgen hebben voor de leefbaarheid (geluid, luchtverontreiniging, veiligheid en bereikbaarheid – ook voor niet-gemotoriseerd verkeer). Zuid Kennemerland is al zwaar belast met (sluip)-verkeer. De weginfra-structuur kan niet worden aangepast aan (nog) meer gemotoriseerd verkeer. Gedeputeerde Staten geven aan dat “de leefbaarheid in de kernen zwaar weegt in haar keuze”, maar dat blijkt niet uit hun keuze. 2. Een keuze van Gedeputeerde Staten voor de Midden-variant impliceert een keuze voor een relatief grote aantasting van milieu, landschap en leefbaarheid in het gebied direct ten zuiden van – en wellicht bij doortrekking in - de gemeente Bloemendaal en ten Zuidoosten van de duinen. De gemeente maakt zich ernstig zorgen over de doortrekking, ook gelet op de te verwachten stikstofdepositie op het kwetsbare en beschermde gebied. 3. Welke variant er uiteindelijk ook gekozen mocht worden, een goede landschappelijke en hinder-beperkende inpassing van een nieuwe verbinding vinden wij in sowieso van groot belang. 4. In de reactie van de Provincies op onze zienswijze t.a.v. de voorlopige voorkeursvariant, staat geen integrale en concrete visie of voorstellen ten aanzien van verminderen van verkeersdruk en verbeteren van veiligheid door openbaar vervoer. En we missen sowieso een integrale gebiedsvisie; het aanleggen van extra infrastructuur – juist ook voor het openbaar vervoer -- kan nooit los gezien worden van andere ontwikkelingen. 5. De geboden onderbouwing van een eventuele doortrekking van de Duinpolderweg naar de N206 is zeer beperkt en kan dus niet als argument worden gebruikt voor keuze van de Midden-Variant. In het bijzonder ontbreekt er een compleet beeld van de verkeerseffecten van het voorkeursalternatief. 6. Een alternatief is alleen acceptabel als ook veel lokale problemen (zo veel mogelijk) worden opgelost. Dat lijkt met NOG Beter 2.0 het geval en daarom achten wij dit wèl een realistisch alternatief. Het verschil in MKBA-score van de voorkeursvariant ten opzichte van NOG Beter 2.0 is overigens gering – ook in het WLO-scenario Hoog.” _________________________________________________ GroenLinks is overigens al vele jaren kritisch over het accent op meer asfalt voor auto’s in plaats van op investeren in openbaar vervoer en lokale maatregelen ten behoeve van de verkeersveiligheid. Natuurlijk is het verstandig te anticiperen op de bouw van 276.000 en 287.000 woningen in/bij Haarlemmermeer tot 2030. Maar dat wil niet zeggen dat de (vracht)auto dé oplossing voor de toekomstige vervoersvraag. Ook in de Provincie is de bijdrage van GroenLinks altijd uiterst kritisch geweest. GroenLinks heeft ook in de Staten steeds gepleit voor onderzoek naar lokale oplossingen voor lokale problemen. Bovendien meent GroenLinks dat de hele aanpak van het vraagstuk in de basis niet klopt. A. Hietbrink: “Mobiliteitsvraagstukken van de toekomst vragen niet om een analyse op basis van de auto, maar om multimodale analyses met fiets- en OV oplossingen.” R.W. Kruijswijk

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.