Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

32 documenten

De Partij voor de Dieren heeft zich ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Apeldoorn 23-08-2019 08:16

De Partij voor de Dieren heeft zich ingezet voor elektrische deelauto's in Apeldoorn. Want elektrisch vervoer en auto's delen is een stuk duurzamer dan een eigen auto op fossiele brandstoffen en past in ons #planB. De wethouder moet er nu mee aan de slag, maar vindt dat nog wat lastig. Hij twijfelt ook of er belangstelling voor is. Heb jij tips voor hem en/of interesse in een elektrische deelauto bij jou in de buurt? Laat het ons weten. In Apeldoorn is ook DeA Duurzame Energiecoöperatie Apeldoorn bezig met elektrische deelauto's en de provincie Gelderland heeft subsidies hiervoor (waarschijnlijk door een tip van Partij voor de Dieren Gelderland in een brainstormsessie vorig jaar).

Hoorn moet meer stad worden! Hoorn ...

VVD VVD Hoorn 30-07-2019 13:01

Hoorn moet meer stad worden! Hoorn staat voor een keuze uit twee richtingen: doorgaan op de huidige weg ('afronden' van de huidige stad) met een afnemend draagvlak voor (maatschappelijke) voorzieningen. De VVD kiest voor een ontwikkelende gemeente die groeit en bloeit, waarvan het voorzieningenniveau op peil blijft en waarvan de bevolking in balans is doordat vergrijzing wordt tegengegaan. Meer stad houdt in bouwen voor onze jongeren en voor de doorstroming. Het is van belang dat we jongeren vanuit de gehele regio weten te binden. Zij vertrekken na de studie dan niet naar de overvolle en dure randstad. Er zal daarom zo snel mogelijk meer, hogere en betaalbare woningen gebouwd moeten worden voor deze doelgroep. Wij zien voldoende mogelijkheden rondom het station maar ook op de locatie De Nieuwe Steen voor woningbouw. Beide locaties zijn nabij voorzieningen (binnenstad en Huesmolen) die daardoor een nieuwe impuls krijgen. Meer stad betekent ook een ondergrondse parkeerplaats rondom het station met voldoende plekken voor onze bezoekers. Een parkeerplaats die een verbinding legt tussen de noord -en zuid kant van het station (transferium en Noorderveemarkt). Bezoekers kunnen dan via de Maelsonstraat gelijk de parkeergarage inrijden en met de roltrap kom je dan gelijk in de stad dan op de Veemarkt of bij de Kleine Noord uit. Vanzelfsprekend houdt meer stad ook in een uitstekende verbinding van het openbaar vervoer richting Amsterdam, Schiphol maar ook richting Lelystad. Met het oog op de komst van Lelystad Airport zal er wat de VVD betreft meer geïnvesteerd moeten worden in verbetering van de verbindingen van- en naar Lelystad.

Op 12 juli jongstleden heeft het ...

LVR (Liberale Volkspartij Roermond) LVR (Liberale Volkspartij Roermond) Roermond 15-07-2019 11:52

Op 12 juli jongstleden heeft het college van B&W een raadsinformatiebrief inzake tunnelsluitingen A73 aan de Gemeenteraad verstuurd. Tevens stond op de website van DDL op 11 juli jongstleden een artikel hieromtrent. In het verleden zijn er vanwege de problematieken omtrent de A73-tunnels, door de LVR-fractie en door andere fracties meermaals schriftelijke vragen gesteld. Ook is er meerdere malen in de commissie ruimte en in de Gemeenteraad gesproken over de problematieken van de A73-tunnels en zijn er werkbezoeken aan de tunnels gebracht. Daarnaast vindt momenteel een van de grootste infrastructurele projecten in de historie van Roermond plaats, namelijk de reconstructie van de N280. Vanwege deze samenhang willen stelt de LVR naar aanleiding van de raadsinformatiebrief en het artikel op de website van DDL vragen.

Zonder gedoe van A naar B Afgelopen ...

VVD VVD Culemborg 17-06-2019 16:02

Zonder gedoe van A naar B Afgelopen donderdagavond 13 juni 2019 organiseerde de VVD Culemborg een tweede thema-avond “Zonder gedoe van A naar B” om op basis van de VVD uitgangspunten, de opgehaalde inventarisatie en met de inbreng van ’de gewone burger’ stellingen en visiepunten op te halen om fase 2 voor het zomer reces te kunnen afsluiten. De druk bezochte avond, met een goede mix van oude en nieuwe Culemborgers, bewoners uit Oost en West en een brede vertegenwoordiging van het buitengebied werd afgesloten met een gezellige napraat over het goede leven in ons Culemborg. Prioriteiten en visie richting De belangrijkste opgehaalde uitgangspunten (op hoofdlijnen) die voor het nieuwe Mobiliteitsplan zouden moeten gaan gelden zijn: - Ruim baan voor fietser, d.m.v. een gescheiden fietspaden; - Gemotoriseerd - en langzaam verkeer scheiden, niet beperken; - Voetgangersverkeer veilig op een eigen trottoir, en daardoor veilige en toegankelijk is t.o.v. gemotoriseerd en fietsverkeer; - Verkeersveiligheid vergroten door zichtbaarheid op kruisingen/rotondes te verbeteren, ook in het buitengebied; - Met het oog op de ligging van Culemborg aan de Lek aandacht voor een veilige en snelle evacuatie. Forensenverkeer in en uit Culemborg: • Gemotoriseerd - Via Noord-Zuid verbindingen naar de N320 leiden; - Bestaande ‘Noord-Zuid’ verbindingen (Wethouder Schoutenweg-Laan naar Parijsch-Erasmusweg en Rijksstraatweg) uitbreiden met de “Zump” en “Stokvisweg” optie met een volwaardige aansluiting op de N320; - De N320 afslag “Beesdseweg” uitbreiden met een volwaardige aansluiting N320 en verder inrichten als Noord-Zuid ontsluiting naar Otto van Reesweg. • Ongemotoriseerd - Fiets forenzen vanuit oost-, west- en zuidzijde laten aansluiten op het in te richten fietspad “Brugmanpad” aan de oostzijde ven het spoor-talud, in het verlengde van de noord-zuid as van Culemborg; - Fietsontsluiting noordzijde op “Brugmanpad” op termijn laten aansluiten middels fietsbrug over de Lek; - Nieuwe spoorse-doorsnijding(en) voor Fietsverkeer oost-west; • Openbaar vervoer - Hogere frequenties bus en trein verkeer. Bestemmingsverkeer binnen Culemborg: • Autoluwe binnenstad en verkeersvrije Markt, in het verlengde van een autoluwe binnenstad uitvoeren van een onderzoek naar de verplaatsing van de veerpont naar het verlengde van de Weidsteeg. • Hogere dichtheid en frequentie voor doelgroepen en OV vervoer. • Binnen Culemborg, vanuit de wijken, keuzevrijheid in vervoersmiddel om je buren en faciliteiten in Culemborg te kunnen bereiken. • Eenduidige inrichting (hoofd) ontsluitingswegen met 50 km snelheid, overige wegen 30 km gebied. • Goede, overzichtelijke en veilige passage mogelijkheden voor (grote) landbouwvoertuigen van oost naar west m.b.t. het spoor talud. Hoe nu verder De gemeenteraad heeft maandag 24 juni 2019 om 20.00 uur in het Stadhuis (Oude Vismarkt 4) een ‘Beeldvormende avond’ waarin fase 2 wordt afgesloten d.m.v. het kiezen t.a.v. stellingen om zo : “De belangrijkste keuzes en dilemma’s worden aan de raad voorgelegd, zodat zij richting kunt bepalen door het stellen van prioriteiten.” Om de juiste keuzes en afwegingen te maken zijn belangen groepen, zoals De Fietsersbond, Ouderenbonden en -verenigingen, scholen, OV-vervoerders, etc. voor deze avond uitgenodigd zodat raadsleden zich een beeld kunnen vormen over de keuzes en dilemma’s. Deze avond is openbaar, dus u allen bent van harte welkom. Aanmelden kan via griffie@culemborg.nl Na deze avond zal er in het najaar een vervolg bijeenkomst zijn van de gemeenteraad voor bespreking van de plannen en besluitvorming. Maar voordat dat zo ver is zal de VVD Culemborg iedereen nog uitnodigen van een derde thema-avond “Zonder gedoe van A naar B”. Meer lezen op : https://culemborg.vvd.nl/nieuws/35739/op-weg-naar-een-nieuw-verkeersplan-voor-alle-culemborgers

Eerste certificaat uitgereikt voor ...

Blanco lijst 8 Blanco lijst 8 Barneveld 23-05-2019 11:19

Eerste certificaat uitgereikt voor zelfstandig reizen De gemeente Barneveld en de organisatie De Reiskoffer zetten zich gezamenlijk in om leerlingen van het speciaal onderwijs, die nu afhankelijk zijn van taxivervoer, de kans te bieden zelfstandig te leren reizen. Zo heeft Bart Hol (13) drie weken lang met hulp van reisbegeleiders zijn reis van zijn huis in Zwartebroek naar zijn school in Oosterbeek geoefend. Voor het succesvol afronden van het leertraject ‘Samen reizen met…’ ontving Bart afgelopen maandag een certificaat uit handen van wethouder Hans van Daalen. “We zijn enorm trots op Bart. Hij is de eerste leerling die het leertraject naar zelfstandig reizen met succes heeft afgelegd”, zegt wethouder Hans van Daalen. “Verder zijn we natuurlijk blij met de vrijwillige reisbegeleiders die dit voor Bart mogelijk hebben gemaakt. Zij blijken tijdens zo’n leertraject een enorme steun voor kinderen en jongeren. Het zou mooi zijn als we nog extra vrijwilligers vinden om nog meer leerlingen te kunnen begeleiden bij het zelfstandig leren reizen.” Hoewel het meer inspanning kost, geeft de moeder van Bart aan dat haar zoon het reizen met het openbaar vervoer veel leuker vindt dan met de taxi. Ze ziet ook dat hij er zelfstandig van wordt en er zelfvertrouwen van krijgt. Bart zelf is ook heel enthousiast: “Ik hoef nu minder vroeg van huis en ik hoef ook niet te wachten op de taxi op school. Dat in- en uitchecken vind ik wel een gedoe (Bart reist met verschillende vervoerders). Maar ik ben nog nooit vergeten om uit te checken”, zegt Bart trots. Meer informatie over De Reiskoffer en ‘Samen reizen met…’ staat op www.dereiskoffer.nu. Foto: Pauw Media.

Plannen voor nieuwe dienstregeling ...

Lokaal Liberaal Lokaal Liberaal Stichtse Vecht 22-05-2019 13:42

Plannen voor nieuwe dienstregeling bussen. U-OV heeft onlangs een vervoersplan voor een nieuwe dienstregeling bekend gemaakt. Deze regeling gaat einde van dit jaar in. Het plan is te lezen op https://www.u-ov.info/reizen/vervoerplan Hierin staat beschreven dat de haltes in Zandweg-Oostwaard en velen op de straatweg gaan vervallen in de dienstregeling. Als alternatief komt er U-flex, ons inziens een soort belbus, voor terug. Zoals op de site van U-OV staat te lezen:“Jaarlijks maakt U-OV een vervoerplan voor het volgende jaar, met daarin voorstellen voor lijnvoering en dienstregeling. Het geeft invulling aan de uitgangspunten die de provincie Utrecht, onze opdrachtgever, heeft vastgesteld. Het vervoerplan van U-OV wordt altijd ter consultatie voorgelegd aan gemeenten, reizigersorganisaties en de reizigers zelf . Hierna worden er eventueel nog zaken aangepast, en wordt het vervoerplan vastgesteld.” Lokaal Liberaal heeft hier vanmiddag direct schriftelijke vragen over gesteld. Vraag 1 Is het college op de hoogte van dit vervoersplan? Vraag 2 Is het college en Gemeente van Stichtse Vecht betrokken geweest in het opstellen van dit plan? Vraag 3 Is het college voorstander van deze actualisatie van de dienstregeling? Vraag 4 Heeft het college in het kader van de participatie op enigerlei wijze de inwoners betrokken bij deze plannen, of is zij nog voornemens dat te doen? Vraag 5 Wat gaan de stappen worden van onze gemeente richting U-OV om voor de belangen van onze inwoners op te komen? Vraag 6 Bent u met ons van mening dat een geschatte afstand van 450, 950 tot maximaal 1350 meter tot de eerstvolgende bushalte onacceptabel is, rekening houdend met onze minder valide inwoners? Zodra we antwoorden hebben op deze bovenstaande vragen informeren wij u direct!

GemeenteDuivenDe gemeente Duiven ...

LOKAAL ALTERNATIEF LOKAAL ALTERNATIEF Duiven 14-05-2019 08:02

OP DE FIETS 👍 Burgemeester en ...

VVD VVD Hof van Twente 08-05-2019 23:10

OP DE FIETS 👍 Burgemeester en wethouders van gemeente Hof van Twente namen op 7 mei vier elektrische fietsen in ontvangst. Omdat de gemeente toe wil naar duurzamere vervoersmogelijkheden kunnen ambtenaren deze fietsen reserveren voor afspraken in de buurt. Dat is beter voor het milieu en ook nog eens goed voor de gezondheid. Het college stapte meteen op de e-bike voor een korte testrit. Wethouder Meulenkamp is enthousiast na een rondje met de fiets: “Dit is een mooie stap richting duurzame mobiliteit in de gemeente.” Duurzaam vervoer Duurzaamheid is een speerpunt van gemeente Hof van Twente. De gemeente streeft ernaar om in 2035 energieneutraal te zijn. Om zelf ook een steentje bij te dragen zijn al een aantal duurzame maatregelen getroffen. Het afval wordt gescheiden, er zijn zonnepanelen op het dak van het gemeentehuis geplaatst en er is Led-verlichting in het pand. Daarnaast is de gemeente onlangs uitgeroepen tot Fairtrade gemeente. Voor dienstreizen wil de gemeente duurzamere manieren van vervoer inzetten. De ambtenaren konden al gebruik maken van de NS-businesskaart en nu worden daar de elektrische fietsen aan toegevoegd. Ambtenaren kunnen deze fietsen gebruiken voor werkbezoeken. Aanbesteding De fietsen zijn geleverd door Profile Reiners uit Goor. Alle fietsenzaken uit de Hof zijn benaderd bij de aanbesteding. Deze leverancier voldeed aan de voorwaarden en kwam als goedkoopste uit de bus.

Weth. Wim Runderkamp: Geduld, een ...

VVD VVD Edam-Volendam 03-05-2019 16:05

Weth. Wim Runderkamp: Geduld, een schone zaak? Allerlei zaken kwamen deze week weer langs. Zaken die al lang lopen. Misschien is dat wel de rode draad. ‘Geduld’ is daarom mijn thema van de week. Is dat een goede zaak? Of zouden dingen veel sneller moeten? Maar eerst wat voorbeelden. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan het veelbesproken parkeerverwijssysteem. Als dat klaar is, kunnen veel palen en borden (in allerlei talen) verdwijnen langs de Julianaweg. Palen die alleen maar leiden tot meer verwarring. Het parkeerverwijssysteem gaat er hopelijk ook voor zorgen dan auto’s en bussen niet meer naar plaatsen rijden, waar ze toch niet kunnen parkeren. Zeker nu touringcars niet meer op de uitstapplek bij het Volendams Museum mogen stoppen. Helaas is wettelijk geregeld dat touringcars mensen wel direct mogen laten in- en uitstappen op EBS-haltes. Daar kan dus niet tegen opgetreden worden. Enige relativering is trouwens wel op z’n plaats. Wie in de bouwvak met ruim 30 graden naar het strand gaat, weet ook dat er een file staat. In die zin is het een illusie te denken dat alle overlast op piekmomenten voorkomen kan worden. Ik ben de afgelopen week echt tientallen keren wezen kijken, op allerlei tijdstippen. Maar geen enkele keer heb ik gevaarlijke situaties gezien. Wel drukte en vertraging. Daar moet de 3e ontsluitingsweg uitkomst bieden. Ook een traject dat een aanslag op mijn geduld is. Maar er zijn ontwikkelingen, dus daar kom ik binnenkort op terug. En dan de markt. De markt gaat komende zaterdag weer terug naar het Europaplein. In eerste instantie in de oude opstelling. De fontein kan dan niet aan en ruimte voor terrassen is er niet op zaterdag. Dat is wel wenselijk, maar het heeft gevolgen voor laden/lossen op de dijk op zaterdag. En omdat dit niet zomaar doorgevoerd kan worden, is meer tijd nodig. De inzet is dat eind 2019 de opstelling van de markt kan worden veranderd, zodat ook op zaterdag ruimte ontstaat voor eventuele terrassen en de fontein. En met de plaatsing van bomen op hetzelfde moment, is het Europaplein dan echt af. Het doet me daarom goed te horen dat er al ondernemers zijn die serieuze interesse hebben in het exploiteren van een terras op het Europaplein. Een ander langlopend traject betreft de nieuwe aanbesteding van het openbaar vervoer. Het traject dat over een paar jaar leidt tot nieuw busvervoer, is al een tijdlang in voorbereiding. Deze week hebben we onze wensen en eisen aangegeven. Heel kort samengevat, hebben we onder meer aandacht gevraagd voor betrouwbaarheid, frequentie en comfort, ook bij elektrische bussen. En ook de verdeling tussen Amsterdam Noord en CS als eindstation moet blijven. Daarnaast is de buurtbus erg belangrijk, zeker voor de kleinere kernen. Geduld is een schone zaak, zegt het spreekwoord. Maar het is niet altijd eenvoudig om het op te brengen. Ik herken dat als geen ander. Ik wil resultaten zien, liever gisteren dan vandaag. Maar procedures zijn er ook niet voor niets. Bureaucratie vervult een hele belangrijke functie. De gemeente zou onbestuurbaar worden, als het roer te snel om zou kunnen gaan, als elke nieuwe wethouder een totaal ander beleid zou kunnen voeren, als zaken niet zorgvuldig zouden worden voorbereid en afgestemd en als de waan van de dag belangrijker zou worden dan langetermijndenken. Besturen is vooruitzien. En dat kost tijd. Soms meer dan me lief is, maar des te zoeter de resultaten uiteindelijk smaken. Wim Runderkamp Wethouder

Praat mee over duurzaam vervoer in ...

De Bossche Groenen De Bossche Groenen 's-Hertogenbosch 01-05-2019 09:01

Praat mee over duurzaam vervoer in de Gemeente 's-Hertogenbosch! 🎤 Want mobiliteit is meer dan van A naar B komen, bereikbaarheid gaat over meer dan asfalt. Het wordt steeds drukker in de stad en om ervoor te zorgen dat de leefbaarheid en de bereikbaarheid niet verder onder druk komen te staan moeten we met z'n allen nadenken over schoon, duurzaam en efficiënt vervoer. 🚎🚲🚠⛵️ Denk mee en breng je ideeën in voor het Actieplan Duurzame Mobiliteit wat later dit jaar aan de gemeenteraad zal worden voorgelegd. #samen Maandagavond 27 mei van 19.00 tot 21.30 uur zijn inwoners welkom in het Bestuurscentrum, achter het Stadhuis. Aanmelden voor 20 mei via de website van de gemeente.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.