Nieuws van D66 inzichtelijk

9 documenten

D66-Hart voor Asten pleit al jaren ...

D66 D66 Asten 12-06-2019 07:49

D66-Hart voor Asten pleit al jaren voor een autovrije markt. Gisteren vergaderde de politiek van Asten weer eens over dit onderwerp. De verdeeldheid over dit onderwerp is er nog steeds. Naast onze voorkeur voor een autovrije markt hebben we een voorstel gedaan voor een compromis, een pilot waarbij we de markt af sluiten vanaf 11 uur. Laten we dit gewoon een keer proberen! https://www.ed.nl/de-peel/verdeeldheid-over-auto-s-op-markt-asten~a551306a/

Brede steun in Rijswijkse raad voor ...

D66 D66 Rijswijk 09-04-2019 18:30

Brede steun in Rijswijkse raad voor verkeersveiligheid De Rijswijkse gemeenteraad heeft al regelmatig gesproken over de zorgen van bewoners over verkeersveiligheid. Wethouder Lugthart heeft duidelijk gemaakt te werken aan een actieplan. De verkeersveiligheid in Rijswijk vraagt om aandacht en actie van de gemeente. D66 Rijswijk is er daarom blij mee dat er nu voortuitgang wordt geboekt op dit thema. In de afgelopen maanden werd duidelijk dat de verkeersveiligheid in Rijswijk de aandacht verdiend. Een aantal inwoners hebben bij de gemeente aan de bel getrokken na (bijna) ongelukken en onoverzichtelijke situaties. Bijvoorbeeld rondom de schoolzones, de Geestbrugkade of de kruispunten in de Plaspoelpolder. Zij zijn in gesprek gegaan met wethouder Lugthart over maatregelen op de korte en lange termijn. Uit deze verhalen van de inwoners werd een ding duidelijk: de situatie op straat verdiend meer aandacht. D66 Rijswijk vindt dat de gemeente in het nieuwe plan moet werken aan de gebieden waar er veel klachten van burgers komen, veiligheid in de omgeving van scholen en de omgang met de elektrische fiets. Het verkeer in en rondom Rijswijk is in verandering. Het aantal weggebruikers stijgt en er zijn nieuwe vervoermiddelen zoals de elektrische fiets. In een verstedelijkt gebied zoals Rijswijk kan dit problemen opleveren. We merken dat bepaalde kruispunten in de stad te klein zijn en verkeersregels niet altijd duidelijk zijn of niet gevolgd worden. Het begin aan verbeterde verkeersveiligheid is gemaakt met maatregelen zoals een verbod op appen op de fiets en aandacht voor veilig elektrisch fietsen. Het is nu tijd voor de infrastructuur, de straten en kruispunten zelf. D66 Rijswijk is er daarom blij mee dat de wethouder vaart maakt met het actieplan en dat er vooruitgang komt op dit thema.

Ben jij een Westfries? Stem dan 20 ...

D66 D66 Noord-Holland 14-03-2019 19:05

Ben jij een Westfries? Stem dan 20 maart op Arja Kapitein. Arja is een Westfries in hart en nieren en zet zich al jaren in voor de gemeente Medemblik en D'66 West-Friesland. Als statenlid kan zij de Westfriese belangen vertegenwoordigen, maar andersom wil zij ook draagvlak creeëren bij jou voor de provinciale beslissingen. Zo kunnen we samenwerken aan een mooier Noord-Holland en een sterk Westfriesland. 2 belangrijke punten zijn: ✅Versnelling van woningbouwprojecten door in te zetten op korte termijn haalbare projecten samen met inwoners. ✅Goede bereikbaarheid van de randstad: meer openbaar vervoer in de nacht naar steden, fietssnelwegen en het oplossen van knelpunten in de infrastructuur. Enerzijds om minder CO2 uit te stoten, anderzijds om de doorstroming te verbeteren en hiermee de leefbaarheid van Westfriesland te vergroten. Wil jij dit ook? Stem dan 20 maart op Arja Kapitein Lijst 2 nummer 6! In deze video vertelt ze zelf ook graag wat haar doelen zijn voor de provincie en Westfriesland.

Gemeente AstenPraat mee over bewust ...

D66 D66 Asten 25-01-2019 14:23

Voorkom import van vuile ...

D66 D66 null 02-10-2018 18:35

Voorkom import van vuile diesels! Op dit moment rijden er nog steeds veel vervuilende dieselauto’s in Nederland rond en door recente ontwikkelingen bestaat de kans dat dit nog verder zal toenemen. De Thema-afdeling Ruimte en Mobiliteit waarschuwt voor deze ongewenste ontwikkeling en heeft daarom twee moties ingediend voor het D66 congres op 6 oktober in ‘s-Hertogenbosch. Inruilpremie Duitse diesels De NOS bericht vandaag over een inruilpremie voor Duitse dieselbezitters. Dit volgt op het besluit dat in Duitsland in steden met een te hoge concentratie stikstofoxide een verbod ingevoerd mag worden voor Euro 4 en Euro 5 diesels. De Duitse overheid wil met deze premie de Duitse autobezitters tegemoet komen bij de vervanging van vervuilende dieselauto’s. Het idee is dat de overstap naar een schonere auto makkelijker dan wordt gemaakt. Goed nieuws natuurlijk voor de leefbaarheid in Duitse steden, maar waar gaan al deze tweedehands auto’s naartoe? Mogelijk komen er miljoenen oude dieselauto’s op de markt en zal de prijs hiervan flink dalen. Omdat ze in Duitsland minder bruikbaar zijn, is de kans groot dat veel van deze auto’s geëxporteerd zullen worden. In Nederland worden nu al tienduizenden tweedehands diesel auto’s per jaar geïmporteerd. Omdat de milieuregels in de Nederlandse steden minder streng zijn dan in Duitsland, kan dit aantal na invoering van de maatregelen van de Duitse overheid flink toenemen. Onderzoek het effect van de Duitse maatregelen en ontmoedig de import van tweedehands dieselauto’s Juist in een tijd waarin wij ons inzetten voor emissieloos verkeer en een verbetering van de leefbaarheid in de binnensteden zou dit een zeer ongewenste ontwikkeling zijn. Wij willen niet dat vieze diesels in Nederland gedumpt worden. Als Thema-afdeling hebben wij daarom een motie ingediend waarbij wij de Tweede Kamerfractie van D66 oproepen om: - Het kabinet te laten onderzoeken of dieselauto’s worden geïmporteerd uit Duitsland als gevolg van het Duitse milieuzone beleid en andere maatregelen ten nadele van diesels. - Het kabinet te laten onderzoeken hoe de import van vervuilende tweedehands dieselauto’s kan worden ontmoedigd. Terugroepacties sjoemelauto’s Daarnaast was er het schandaal rondom de autofabrikanten die op grote schaal hebben gefraudeerd met diesel- en benzineauto’s. Daardoor rijden er veel auto’s met een verhoogde uitstoot. Autofabrikanten hebben enkele terugroepacties gedaan om dit alsnog te herstellen. Daarmee vermindert de uitstoot en de milieulast van de auto. De Duitse overheid gaat automobilisten verplichten om binnen 18 maanden te voldoen aan de terugroep en de fabrikanten er alsnog voor zorgen dat de uitstoot van de betreffende auto’s aan de gestelde normen voldoet. In Nederland is deze verplichting er niet, waardoor veel auto’s met een verhoogde uitstoot nog steeds rondrijden. Daarom hebben wij als Thema-afdeling tevens een motie ingediend waarbij wij de Tweede Kamerfractie van D66 oproepen om: - Zich ervoor in te zetten om het kabinet te laten onderzoeken hoeveel diesel- en benzineauto’s in Nederland rondrijden die niet voldoen aan de uitstootnorm als gevolg van gesjoemel en fraude door autofabrikanten. - Het kabinet aan te spreken en op te roepen om zich ervoor in te zetten dat het herstel van de “fraudeauto’s” daadwerkelijk op korte termijn plaatsvindt. - Om als uitgangspunt te nemen dat de autofabrikanten en niet de consumenten de kosten moeten dragen van de noodzakelijke herstelwerkzaamheden aan de auto. Zaterdag 6 oktober zullen beide moties op het congres in ‘s-Hertogenbosch in behandeling worden genomen. https://ruimteenmobiliteit.d66.nl/2018/10/02/voorkom-import-van-vuile-diesels/

Rond 1980 ontdekte men de zure ...

D66 D66 Roermond 10-09-2018 09:35

Rond 1980 ontdekte men de zure regen: er zaten zoveel zwavel- en stikstof verbindingen in het hemelwater dat de grond bemest werd en de zure regen ook gebouwen vooral van mergel aantastte. De zwavelverbindingen in de lucht werd met 90% verminderd, omdat zwavel uit brandstoffen werd gehaald voor of na verbranding. Stikstof verbindingen NOx en NH4 werden maar met 50 % verminderd. Daardoor nog steeds bemesting vanuit de lucht. Het Europese Hof moet nu bepalen of PAS, Programmatische Aanpak Stikstof, van de regering wel voldoende de stikstof in de lucht vermindert.

D66 wil een 30km-zone in de ...

D66 D66 Maassluis 11-03-2018 10:09

D66 wil een 30km-zone in de Binnenstad. De Fietsersbond toont aan dat de kans op een ongeval met letsel op een 50km-weg 3,5 keer zo groot is dan op een 30km-weg! Bovendien is er op een 30km-weg minder uitstoot en minder geluidsoverlast van auto's. Daarom willen wij dat de maximumsnelheid op de P.C.Hooftlaan verlaagd wordt naar 30 km/uur. Daardoor kun je je als fietser veiliger in het centrum bewegen en is het fijner om in de binnenstad te lopen of te fietsen. De rondweg via de Industrieweg en de Rozenlaan moet tegelijkertijd aantrekkelijker worden, zodat de verschillende verkeersstromen van elkaar gescheiden zijn. Bussen moeten nog wel in de Binnenstad kunnen komen. https://www.fietsersbond.nl/nieuws/overal-30-binnen-bebouwde-kom/

Stientje van VeldhovenOp bezoek ...

D66 D66 Alblasserdam 08-03-2017 22:24

RTV Rijnmond: "De proef moest eind ...

D66 D66 VVD Alblasserdam 08-03-2017 22:18

RTV Rijnmond: "De proef moest eind vorig jaar al beginnen. De bedoeling was, als die zou slagen, dat er dan op meer plekken in Alblasserdam stofzuigers zouden komen. Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven (D66) heeft de gemeente beloofd het probleem aan te kaarten bij minister Schultz (VVD)". Wethouder Arjan Kraijo geeft aan dat het enorm zou helpen als meer partijen zich zouden uitspreken voor een oplossing voor dit probleem. Vooralsnog is er nog geen oplossing gevonden met RIjkswaterstaat, dat valt onder het ministerie van Infrastructuur en Milieu van minister Schultz (VVD).

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.