Nieuws van politieke partijen in Helmond inzichtelijk

14 documenten

Zorgen over besmetting nertsenfokkerij vlakbij Helmond | Helmond

GroenLinks GroenLinks Helmond 15-05-2020 00:00

Wij zijn bezorgd over de besmetting van de nertsenfokkerijen in de regio. In Gemeente Helmond liggen volgens ons raadslid Bert van Sas woningen op ongeveer 400 meter afstand van de nertsenfokkerij aan de Rijntjesdijk.

De afstand tot de aaneengesloten bebouwing van de wijk Brouwhuis zou maar 800 meter zijn. “Bij oostenwind is in Brouwhuis regelmatig de stank van de genoemde nertsenfarm te ruiken. Het is dan ook niet uit te sluiten dat zich fijnstof, met misschien wel het virus, van deze nertsenfarm over Brouwhuis verspreidt.” Wij stelden een paar vragen aan het stadsbestuur. Lees hier het gehele artikel in het Dit is onze wijk.  Lees hier de antwoorden.

In de gemeenteraad van 26 mei verzochten wij het college om namens alle gemeenteraadsleden  n.a.v alle onrust en onduidelijkheid ook bij de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aan te dringen op het nemen van alle mogelijke maatregelen bij nertsenfokkerijen (in Zuid-Oost Brabant) om verdere verspreiding van het Coronavirus van dier-op-mens te voorkomen en daarbij ook katten te betrekken. Lees hier de volledige motie. 

Nog geen besluit over noodhulp aan de Molukken en Ambon

SP SP CDA Helmond 06-12-2019 14:34

Tijdens de raadsvergadering van 3 december jl. diende onze fractie een motie in voor noodhulp aan de Molukken en Ambon.

Deze motie werd mede ondertekend door de fracties van CDA, Helmond Aktief. 50Plus, Helder Helmond en Bach Plus. 

Tot onze grote spijt kon de gemeenteraad hierover nog niet tot een besluit komen omdat het aantal voor- en tegenstanders gelijk was, namelijk 18-18. Dit betekent dat de beslissing nu pas zal vallen op de eerstvolgende raadsvergadering van 14 januari 2020. 

Waar het in de ene gemeente met een Molukse gemeenschap bijna vanzelfsprekend is om middels een eenmalige bijdrage noodhulp aan de Molukken en Ambon te geven blijkt het in de andere gemeenten nogal wat voeten in de aarde te hebben. Zo ook in Helmond. 

Nederland en de Molukken hebben een geschiedenis samen. Dit maakt het allemaal nog pijnlijker voor Nederlandse Molukkers die ervaren dat er weinig aandacht besteed wordt aan de vreselijke gevolgen van de aardbeving. Velen hebben ook familie wonen op de Molukken, sommige daarvan zijn overleden en anderen zijn op de vlucht. Actie vanuit de landelijke overheid blijft uit omdat de Indonesische overheid geen oproep heeft gedaan voor internationale hulp. 

Helmond heeft een grote Molukse gemeenschap waarvan de eerste families zich al 55 jaar geleden vestigden. Een hechte gemeenschap die zich terecht grote zorgen maakt over familieleden en terecht aandacht vraagt voor de gevolgen van een grote ramp die de media blijkt te ontgaan. De vraag of de gemeente haar beurs moet trekken en waar leggen we dan de grens begrijpen wij uiteraard maar in dit geval komt er een verzoek uit onze eigen Molukse gemeenschap en veel andere gemeenten met een Molukse gemeenschap zijn ons al voor gegaan. Onze fractie is van mening dat argumenten over precedentwerking of een aardbeving in Albanië in dit geval dan ook misplaatst en niet steekhoudend zijn.

Het idee van crowdfunding ondersteunen wij van harte maar ontslaat ons niet om gehoor te geven aan de oproep die onze eigen Molukse gemeenschap aan ons doet. Voor ons is het dan ook niet een kwestie van óf maar een kwestie van en-en. De vraag om hulp is erg groot en als er naast een eenmalige bijdrage van 10.000 euro nog meer opgehaald kan worden dan werken wij daar uiteraard graag aan mee. 

Wij hopen van harte dat de leden van de gemeenteraad bovenstaande nog eens goed in overweging willen nemen en op 14 januari aan onze Helmondse Molukkers hun solidariteit kunnen tonen. Namens de fractie SP Helmond Lonneke Maráczi 

Nieuwe VVD wethouder Helmond bekend.

VVD VVD Helmond 04-12-2019 06:42

De VVD-fractie draagt Serge van de Brug voor als beoogd wethouder van de gemeente Helmond. Als de gemeenteraad instemt met deze voordracht wordt Serge van de Brug de opvolger van Jos van Bree, die donderdag 28 november geïnstalleerd is als burgemeester van de gemeente Geldrop-Mierlo.

https://helmond.vvd.nl/nieuws/37598/nieuwe-vvd-wethouder-helmond-bekend

Serge van de Brug is sinds 2010  lid van de gemeenteraad  in Helmond. Ook is hij vanaf 2010 lid van de Rekenkamercommissie en vanaf 2018 lid van het auditcomité van de gemeente Helmond. Daarvoor was hij 4 jaar burgercommissielid in de toenmalige commissie samenleving.

Serge heeft een financiële achtergrond. Hij was tot 2015 werkzaam als financieel dienstverlener in zijn eigen verzekeringskantoor en daarnaast werkzaam in zijn eigen administratie- en belastingadvieskantoor. Ook participeerde hij in een tweetal horecazaken waar hij verantwoordelijk was voor de financiële administratie.

Fractievoorzitter Cor van der Burgt is bijzonder tevreden met de gekozen kandidaat. "Serge heeft veel  ervaring opgedaan in het openbaar bestuur en hij kent onze stad als geboren en getogen Helmonder goed. Zijn portefeuille;  Economie en Innovatie, Arbeidsmarkt en Financiën sluit aan bij de vakgebieden waar Serge zich de afgelopen jaren als raadslid al mee bezig gehouden heeft  en waar ook zijn interesses liggen."

Serge van de Brug is erg blij met de voordracht. “Na 25 jaar ondernemer en bijna 10 raadslid te zijn geweest in onze stad ben ik toe aan een nieuwe uitdaging in mijn leven. Wat is er nou mooier dan de mogelijkheid te krijgen om een bijdrage aan onze stad te mogen leveren in de functie van wethouder.  Voor mij een ultieme kans die ik dan ook met beide handen aangrijp.” 

Als de gemeenteraad in de raadsvergadering van 14 januari 2020 akkoord gaat, zal Serge van de Brug per 14 januari worden benoemd als wethouder van de gemeente Helmond.

 

 

Bijdrage begroting 2020

plan! plan! Helmond 08-11-2019 10:47

Naar aanleiding van de Begroting 2020 heeft plan! de volgende kritisch bijdrage gedaan richting het college en de raad van Helmond. plan! geeft aan erg teleurgesteld te zijn in de ‘Werkgroep Nieuwe Politiek’, die naar aanleiding van de door de raad aangenomen motie ‘Nieuwe Politiek’  één jaar geleden is gestart. plan! moet helaas concluderen dan dat er onvoldoende draagvlak is in de werkgroep om tot aansprekende veranderingen te komen. De werkgroep is niet verder gekomen dan het plan om inspraakavonden te organiseren. Weliswaar met een agenda die door de inwoners bepaald kan worden maar dit is onvoldoende voor plan! De terugkoppeling naar de raad over dit resultaat, om met die ene activiteit te kunnen starten, is nog steeds niet gedaan. Voor plan! is dit echt veel te mager!

Wij trekken daarom voorlopig ons eigen plan!

plan! gaat voor vernieuwing!

plan! gaat voor de ultieme samenwerking met onze inwoners!

Met lef en durf richting de toekomst…

De kogel is door de kerk!

VVD VVD Helmond 12-09-2019 04:01

De kogel is nu dan echt door de kerk: Helmond brengt alle gemeentelijke diensten binnen een paar jaar samen in een nieuw stadhuis. Dat komt op de plek van het huidige Stadskantoor. Net als eerder ’t Cour wordt ook de werklocatie in het Boscotondo-complex verkocht. Een ruime politieke meerderheid gaf hiervoor akkoord. (ED 11-09-2019)

https://helmond.vvd.nl/nieuws/36409/de-kogel-is-door-de-kerk

© Theo Manders

Het is geen geheim dat de VVD fractie de visie ‘Toekomst gericht werken – Stadskantoor in beweging’ al vanaf het begin van harte heeft ondersteund.

De opmerking dat men met ‘gezond boerenverstand’  kan beredeneren dat een overgang van werken op 4 locaties naar werken op slecht één locatie financieel voordeliger zal zijn, werd gestaafd door de massastudie. De Raad stemde dan ook op 10-9-2019 met een ruime meerderheid in met de verkoop van Boscotondo. Hierdoor komt een nieuw stadskantoor voor de Helmonders weer een stapje dichter bij.Hoewel de wethouder natuurlijk nooit een 100% garantie kan afgeven voor een kostenneutrale bouw van het nieuwe stadskantoor kon hij wel garanderen dat een alternatief voorstel, met gedeeltelijk behoud van Boscotondo onze stad in de komende 40 jaar (als gevolg van extra kapitaal en exploitatielasten) miljoenen en miljoenen extra gaat kosten. De VVD stelde al eerder dat we niet met het voorgestelde plan  van het college maar juist met de alternatieve scenario’s  onverantwoorde risico’s nemen.Het plan komt  op een ideaal moment, Boscotondo en ’t Cour kunnen tegen een uitstekende prijs worden verkocht en worden herontwikkeld terwijl de vraag naar nieuwe woonruimte enorm is. De extra inwoners in het hart van onze stad zullen door de ondernemers in het centrum met open armen worden ontvangen.De economische groei zal, zoals het er nu naar uitzien de komende jaren aan kracht verliezen. Tijd dus om anticyclisch te gaan investeren, zeker gezien het feit dat geld lenen op de kapitaalmarkt tegenwoordig in feite gratis is. Onze nationale overheid zal met Prinsjesdag aankondigen dat ze mede hierom miljarden in onze economie gaat pompen. Een van de doelen is om onze economie versneld duurzaam en toekomstbestendig te maken. Laten dat nu juist ook de doelstellingen zijn bij de bouw van ons nieuwe Stadskantoor. De uitwerking zal natuurlijk de bedrijvigheid in Helmond stimuleren en de ontwikkeling van het stationskwartier een positieve impuls gaan geven. Dat wil echter niet zeggen dat voor de VVD alles kan. Het budget behoort leidend te blijven. Indien er in de uitwerkingsperiode dus onverhoopte kostenstijging optreden dan vindt onze fractie dat de ambitieniveaus die nagestreefd worden (denk aan de post inrichting-interieur) bijgesteld zouden moeten worden. Het college heeft al aangegeven dat deze keuzes in een volgend stadium van het programma, op basis van doorgerekende ontwerpen aan ons zullen worden voorgelegd.Bij de berekening van de kosten is uitgegaan van het huidige prijspeil en een indexering bij het van start gaan in Q3 2021. We moeten dus waken voor een vertraging in de besluitvorming.Voor de tijdelijke huisvesting is in de plannen op dit moment bijna 1,3 miljoen euro uitgetrokken. Vanuit een aantal partijen werd de zorg geuit dat deze post te laag zou zijn begroot. Ook de VVD heeft hierover vragen gesteld aan de wethouder.  De VVD is trots op de daadkracht en de durf van dit college om ‘de koe bij de horens te pakken’, we zijn trots op een stad die ambitie uitstraalt, denkt, durft en doet.Ook spreken we onze waardering uit voor het deelproduct ‘Betrekken van de stad’. Het college komt met een helder communicatieplan naar de inwoners. Niet alleen wil men de informatie laagdrempelig aanbieden en voor iedereen toegankelijk maken, men wil de inwoners ook inspireren en hen echt uitdagen om met ideeën te komen om ze daarna duidelijk laten zien wat er met hun inbreng is gebeurd.Het ED stelde daarom terecht: 'Helmonders kunnen snel hun zegje doen over het nieuw te bouwen stadhuis. En met die inbreng wordt zeer serieus omgesprongen. Dat beloofde wethouder Harrie van Dijk dinsdagavond aan de gemeenteraad.'

Theo MandersRaadslid VVD Helmond

De kogel is door 'het stadhuis'!

VVD VVD Helmond 12-09-2019 04:01

De kogel is nu dan echt door de kerk of moeten we zeggen stadhuis. Helmond brengt immers alle gemeentelijke diensten binnen een paar jaar samen in een nieuw stadhuis. Dat komt op de plek van het huidige Stadskantoor. Net als eerder ’t Cour wordt ook de werklocatie in het Boscotondo-complex verkocht. Een ruime politieke meerderheid gaf hiervoor akkoord. (ED 11-09-2019)

https://helmond.vvd.nl/nieuws/36409/de-kogel-is-door-het-stadhuis

© Theo Manders

Het is geen geheim dat de VVD fractie de visie ‘Toekomst gericht werken – Stadskantoor in beweging’ al vanaf het begin van harte heeft ondersteund.

De opmerking dat men met ‘gezond boerenverstand’  kan beredeneren dat een overgang van werken op 4 locaties naar werken op slecht één locatie financieel voordeliger zal zijn, werd gestaafd door de massastudie. De Raad stemde dan ook op 10-9-2019 met een ruime meerderheid in met de verkoop van Boscotondo. Hierdoor komt een nieuw stadskantoor voor de Helmonders weer een stapje dichter bij.Hoewel de wethouder natuurlijk nooit een 100% garantie kan afgeven voor een kostenneutrale bouw van het nieuwe stadskantoor kon hij wel garanderen dat een alternatief voorstel, met gedeeltelijk behoud van Boscotondo onze stad in de komende 40 jaar (als gevolg van extra kapitaal en exploitatielasten) miljoenen en miljoenen extra gaat kosten. De VVD stelde al eerder dat we niet met het voorgestelde plan  van het college maar juist met de alternatieve scenario’s  onverantwoorde risico’s nemen.Het plan komt  op een ideaal moment, Boscotondo en ’t Cour kunnen tegen een uitstekende prijs worden verkocht en worden herontwikkeld terwijl de vraag naar nieuwe woonruimte enorm is. De extra inwoners in het hart van onze stad zullen door de ondernemers in het centrum met open armen worden ontvangen.De economische groei zal, zoals het er nu naar uitzien de komende jaren aan kracht verliezen. Tijd dus om anticyclisch te gaan investeren, zeker gezien het feit dat geld lenen op de kapitaalmarkt tegenwoordig in feite gratis is. Onze nationale overheid zal met Prinsjesdag aankondigen dat ze mede hierom miljarden in onze economie gaat pompen. Een van de doelen is om onze economie versneld duurzaam en toekomstbestendig te maken. Laten dat nu juist ook de doelstellingen zijn bij de bouw van ons nieuwe Stadskantoor. De uitwerking zal natuurlijk de bedrijvigheid in Helmond stimuleren en de ontwikkeling van het stationskwartier een positieve impuls gaan geven. Dat wil echter niet zeggen dat voor de VVD alles kan. Het budget behoort leidend te blijven. Indien er in de uitwerkingsperiode dus onverhoopte kostenstijging optreden dan vindt onze fractie dat de ambitieniveaus die nagestreefd worden (denk aan de post inrichting-interieur) bijgesteld zouden moeten worden. Het college heeft al aangegeven dat deze keuzes in een volgend stadium van het programma, op basis van doorgerekende ontwerpen aan ons zullen worden voorgelegd.Bij de berekening van de kosten is uitgegaan van het huidige prijspeil en een indexering bij het van start gaan in Q3 2021. We moeten dus waken voor een vertraging in de besluitvorming.Voor de tijdelijke huisvesting is in de plannen op dit moment bijna 1,3 miljoen euro uitgetrokken. Vanuit een aantal partijen werd de zorg geuit dat deze post te laag zou zijn begroot. Ook de VVD heeft hierover vragen gesteld aan de wethouder.  De VVD is trots op de daadkracht en de durf van dit college om ‘de koe bij de horens te pakken’, we zijn trots op een stad die ambitie uitstraalt, denkt, durft en doet.Ook spreken we onze waardering uit voor het deelproduct ‘Betrekken van de stad’. Het college komt met een helder communicatieplan naar de inwoners. Niet alleen wil men de informatie laagdrempelig aanbieden en voor iedereen toegankelijk maken, men wil de inwoners ook inspireren en hen echt uitdagen om met ideeën te komen om ze daarna duidelijk laten zien wat er met hun inbreng is gebeurd.Het ED stelde daarom terecht: 'Helmonders kunnen snel hun zegje doen over het nieuw te bouwen stadhuis. En met die inbreng wordt zeer serieus omgesprongen. Dat beloofde wethouder Harrie van Dijk dinsdagavond aan de gemeenteraad.'

Theo MandersRaadslid VVD Helmond

Geuroverlast in Brouwhuis, wie is aan zet: bemiddelaar of bestuurder?

CDA CDA Helmond 06-09-2019 07:36

Op donderdagavond 30 augustus had Den Ouden de raad uitgenodigd op hun bedrijf. We kregen een rondleiding en uitleg hoe het bedrijf de geuroverlast in de wijk Brouwhuis en Rijpelberg wil aanpakken. In een gloedvol betoog werd verteld dat ze er helemaal klaar mee zijn. Ze willen hun goede naam als bedrijf beschermen. Nu zijn alle pijlen gericht op Den Ouden, maar niemand kan met zekerheid zeggen dat de geuroverlast in Brouwhuis alleen van dit bedrijf afkomstig is. Er zitten ook andere bedrijven op hetzelfde industrieterrein die onaangename geuren uitstoten. Om er klaar mee te zijn, is Den Ouden bereid een heel forse investering te doen. En dan denk je al snel als raadslid: gaan met die banaan! Maar nee, dan zijn er weer twijfels, bezwaren en bedenkingen bij de oplossing van het bedrijf. Vooral bij de inwoners die op deze avond ook waren uitgenodigd. En dan blijkt op zo’n avond bij Den Ouden dat het zoeken naar oplossingen best ingewikkeld is geworden. En al lang niet meer het unieke domein van de overheid is. Inwoners weten op bepaalde kennisgebieden minstens zo veel en soms nog veel meer dan de overheid. En hoe ga je daar dan als bestuurder van de stad mee om? Je kunt niet meer zeggen: wij als overheid weten het beter. Die tijd is voorbij. Vanuit de C van CDA staan wij voor respect, liefde en omzien naar elkaar. In mijn eigen woorden zeg ik altijd: de C staat voor het collectief - dus voor iedereen - en we zijn ook van de C van cementpartij. Een partij die alle belangen meeneemt in haar afweging. In geval van de geuroverlast in Brouwhuis: van inwoners, ondernemers en milieu. Dat leidt altijd tot de C van compromis. Dat wordt ons regelmatig verweten. Maar stelt u zich eens voor, dat in de raad alleen maar belangenpartijen zouden zitten? Dus alleen maar partijen: voor de ouderen, voor de ondernemers, voor het milieu, voor de allochtonen, voor de dieren, voor de werkende mens? Hoe kom je er dan met elkaar nog uit? Terug naar Den Ouden: Er waren naast inwoners en raadsleden ook twee wethouders aanwezig. Wethouder Economie en de aandachtswethouder Brouwhuis. De wethouder economie heb ik niet veel horen zeggen, maar de aandachtswethouder Brouwhuis was wel regelmatig aan het woord. En als raadslid was ik wel een beetje verwonderd over hoe dit ging. De wethouder leek wel een soort bemiddelaar tussen bedrijf en inwoners. Op zich niks mis mee, als zo’n rol bijdraagt tot een goede oplossing voor iedereen. En toch vond ik het ergens ook wringen, die rol van bemiddelaar. Je hebt nu eenmaal als wethouder macht en invloed en werkt vanuit de visie van je eigen partij. Past dit nu echt goed bij de onpartijdigheid, die je van een bemiddelaar verwacht? Ik ben er nog niet over uit, maar dat er van alles in overheidsland aan het veranderen is en dus ook voor ons raadsleden en het college, staat als een paal boven water. In toenemende mate moeten we - burgerinitiatieven, ondernemers, het middenveld en overheid - problemen met elkaar oplossen en komen tot de C van compromis. Iets waar het CDA al heel lang ervaring mee heeft.

Geuroverlast in Brouwhuis, wie is aan zet: bemiddelaar of bestuurder?

CDA CDA Helmond 06-09-2019 07:36

Op donderdagavond 30 augustus had Den Ouden de raad uitgenodigd op hun bedrijf. We kregen een rondleiding en uitleg hoe het bedrijf de geuroverlast in de wijk Brouwhuis en Rijpelberg wil aanpakken. In een gloedvol betoog werd verteld dat ze er helemaal klaar mee zijn. Ze willen hun goede naam als bedrijf beschermen. Nu zijn alle pijlen gericht op Den Ouden, maar niemand kan met zekerheid zeggen dat de geuroverlast in Brouwhuis alleen van dit bedrijf afkomstig is. Er zitten ook andere bedrijven op hetzelfde industrieterrein die onaangename geuren uitstoten. Om er klaar mee te zijn, is Den Ouden bereid een heel forse investering te doen. En dan denk je al snel als raadslid: gaan met die banaan! Maar nee, dan zijn er weer twijfels, bezwaren en bedenkingen bij de oplossing van het bedrijf. Vooral bij de inwoners die op deze avond ook waren uitgenodigd. En dan blijkt op zo’n avond bij Den Ouden dat het zoeken naar oplossingen best ingewikkeld is geworden. En al lang niet meer het unieke domein van de overheid is. Inwoners weten op bepaalde kennisgebieden minstens zo veel en soms nog veel meer dan de overheid. En hoe ga je daar dan als bestuurder van de stad mee om? Je kunt niet meer zeggen: wij als overheid weten het beter. Die tijd is voorbij. Vanuit de C van CDA staan wij voor respect, liefde en omzien naar elkaar. In mijn eigen woorden zeg ik altijd: de C staat voor het collectief - dus voor iedereen - en we zijn ook van de C van cementpartij. Een partij die alle belangen meeneemt in haar afweging. In geval van de geuroverlast in Brouwhuis: van inwoners, ondernemers en milieu. Dat leidt altijd tot de C van compromis. Dat wordt ons regelmatig verweten. Maar stelt u zich eens voor, dat in de raad alleen maar belangenpartijen zouden zitten? Dus alleen maar partijen: voor de ouderen, voor de ondernemers, voor het milieu, voor de allochtonen, voor de dieren, voor de werkende mens? Hoe kom je er dan met elkaar nog uit? Terug naar Den Ouden: Er waren naast inwoners en raadsleden ook twee wethouders aanwezig. Wethouder Economie en de aandachtswethouder Brouwhuis. De wethouder economie heb ik niet veel horen zeggen, maar de aandachtswethouder Brouwhuis was wel regelmatig aan het woord. En als raadslid was ik wel een beetje verwonderd over hoe dit ging. De wethouder leek wel een soort bemiddelaar tussen bedrijf en inwoners. Op zich niks mis mee, als zo’n rol bijdraagt tot een goede oplossing voor iedereen. En toch vond ik het ergens ook wringen, die rol van bemiddelaar. Je hebt nu eenmaal als wethouder macht en invloed en werkt vanuit de visie van je eigen partij. Past dit nu echt goed bij de onpartijdigheid, die je van een bemiddelaar verwacht? Ik ben er nog niet over uit, maar dat er van alles in overheidsland aan het veranderen is en dus ook voor ons raadsleden en het college, staat als een paal boven water. In toenemende mate moeten we - burgerinitiatieven, ondernemers, het middenveld en overheid - problemen met elkaar oplossen en komen tot de C van compromis. Iets waar het CDA al heel lang ervaring mee heeft.

Het Gulden Land: ”Positief dat de bundertjes worden uitgebreid” (Martijn Rieter)

HELDER HELMOND HELDER HELMOND Helmond 05-04-2019 13:47

Het Gulden Land: ”Positief dat de bundertjes worden uitgebreid” (Martijn Rieter)

Raadslid, Martijn Rieter, vandaag in het Eindhovens Dagblad.

Het Gulden Land, zo heet het gebied tussen Aarle-Rixtel en Helmond voortaan, dus niet meer Waterboulevard. De politiek mag nu kiezen wat er mag komen: windmolens, terrassen of waterpret. Wordt het een soort grote voortuin, een soort grote achtertuin of toch meer een park? Die drie scenario’s hebben de gemeenten Helmond, Laarbeek en Waterschap Aa en Maas geschreven voor Het Gulden Land. De gemeenteraden van beide gemeenten mogen binnenkort beslissen wat zij willen. n alle drie de voorstellen wordt het gebied groener. Aan de kant van Helmond krijgt natuurgebied De Bundertjes meer bomen, wandelpaden en uitlaatstroken voor honden. Daarnaast valt er volop te ‘shoppen’ uit de drie voorstellen. Bijvoorbeeld voor de Kop van Aarle-Rixtel, het stuk land dat ingeklemd ligt tussen het ‘oude’ en ‘nieuwe’ kanaal. Daar is plek voor windmolens, als verwijzing naar windmolens die ooit in het gebied stonden. Andere opties voor de ‘kop’ zijn een terras met horeca of recreatie aan het water. Ook een idee: intensieve recreatie langs de kaden van zowel het oude kanaal als nieuwe kanaal. Boten keren terug in twee van de drie voorstellen. Die zouden in de toekomst tot aan het centrum van Helmond moeten kunnen varen, met een aanlegsteiger halverwege, tegenover golfbaan Overbrug. Als de boten hier willen varen, moeten Laarbeek en Helmond nog wel een akkoord bereiken over het openen van de Aarle-Rixtelsebrug. De naam Het Gulden Land verwijst naar twee zaken: de Gulden Aa die er stroomt en het Gulden Huis, een middeleeuws kasteel in Aarle-Rixtel waarvan nog altijd resten in de bodem aanwezig zijn. Wandelaars door het gebied zien in de toekomst ‘iets’ daarvan terug in het landschap. Wat precies is nog de vraag. Zoals het ook nog de vraag is welke voorzieningen in Het Gulden Land gaan komen. „We weten nu wat mogelijk is, nu is het de vraag hoeveel geld beschikbaar is”, concludeert Martijn Rieter, gemeenteraadslid voor Helder Helmond. „Ik vind het in elk geval positief als inwoner van Helmond-Noord dat de Bundertjes worden uitgebreid.” Woensdagavond kregen de gemeenteraden van Helmond en Laarbeek een presentatie van de plannen. De komende tijd werken ambtenaren aan een verdere uitwerking daarvan. Een planning is woensdagavond niet genoemd. Wel een bedrag van zes tot zeven miljoen euro, dat nodig is wanneer de twee gemeenten zo’n beetje alle wensen werkelijkheid willen laten worden. In maart 2018 sloten Laarbeek en Helmond na tien jaar van overleg een overeenkomst om het gebied meer groen en recreatiemogelijkheden te geven. Het ‘schiereiland’ meet zo’n 21 hectare. In het gebied ligt ook de rioolwaterzuivering van Aa en Maas. Geschreven door Simon Rood.

Helder Helmond is altijd benieuwd naar uw mening. Laat onderin een reactie achter. !

De Helmondse politieke arena.

VVD VVD D66 Helmond 15-03-2019 05:46

Er is een stevige worsteling gaande in de Helmondse politieke arena. De partijen staan lijnrecht tegenover elkaar. Het onderwerp van dit gevecht was de mogelijk bouw van een nieuw Stadhuis.

https://helmond.vvd.nl/nieuws/34537/de-helmondse-politieke-arena

Voor de echte discussie begon had de oppositie via opiniesalvo’s al getracht de openbare mening te beïnvloeden. Oude ijzers en pionnen werden uit het vuur gehaald en haastig in stelling gebracht. Het ‘aanvalsplan’ van het college werd als ‘onzalig en flinterdun’ omschreven. De wethouder zou zichzelf volgens zijn opponenten in de voet hebben geschoten. Hij werd in een suggestieve spotprent weggezet als een met geld strooiende politicus. De uiteindelijke aanval op wethouder Harrie van Dijk werd ingezet in de Raadsvergadering van 12-3-2019. Het leek al snel op een ouderwetse loopgravenoorlog. De uitslag was duidelijk, de gehele oppositie van 7 partijen was mordicus tegen en de 5 coalitiepartijen werd verweten dat zij het conflict lieten escaleren. Nadat de rookwolken waren opgetrokken bleek het aangepaste raadsvoorstel trouwens met een ruime meerderheid van 22 voor en 14 tegen aangenomen!

Na afloop van de stemming werd dit politieke spelletje Stratego onder het genot van een drankje en een hapje nabesproken, dat dan weer wel. Want de gemeentepolitiek kan in de media wel omschreven worden als een slagveld, in het dagelijks leven merk ik vooral dat het allemaal mensen zijn die iets goeds willen doen voor Helmond. Het meningsverschil bestaat vooral uit ‘de weg die we willen gaan’ om onze stad nog aantrekkelijker te maken.

Het college wil Helmond aantrekkelijker maken door in een paar jaar alle gemeentelijke diensten samen te brengen in een ‘Huis van de Stad’. Een nieuw, duurzaam en toekomstbestendig stadhuis als vervanger voor ’t Cour, Boscotondo, het Stadskantoor en een gehuurd pand aan de Zandstraat. In het collegeprogramma was dit plan al aangekondigd. Het goede nieuws is dat het nieuwe Huis voor de Stad waarschijnlijk budgetneutraal gerealiseerd kan gaan worden. In gewone mensentaal betekent dit dat het de Helmonders niets extra’s hoeft te gaan gaan kosten.

Hoe kan dit zult u zich afvragen? De uitleg is relatief simpel:

de gemeentelijke diensten zijn op dit moment op 4 verschillende locaties gehuisvest, de financiële impact hiervan is groot vanwege de hoge exploitatielasten die 3,2 miljoen per jaar bedragende bezettingsgraad van de huidige 4 gebouwen is met 37% veel te laag en de beschikbare ruimtes worden inefficiënt ingezet en in feite zouden alle werkzaamheden ook kunnen worden gebundeld in een gebouwin de komende jaren zouden er voor deze locaties 8 miljoen euro aan geplande onderhoudsinvesteringen noodzakelijk zijn. Dit bedrag is nodig om de bestaande 4 locaties te kunnen blijven gebruiken. Het betreft onder andere kosten die samenhangen met het onderhoud aan de panden en installaties.er is vanwege de economische ontwikkelingen voor het eerst sinds lange tijd concreet interesse in het gemeentelijk vastgoed te weten Boscotondo en ’t Cour.

Als we de inkomsten van de verkoop, de 8 miljoen die we besparen op het onderhoud en de 3,2 miljoen die de gemeente nu al jaarlijks kwijt is aan de exploitatie optellen, kunnen we daarmee een nieuw stadhuis bouwen in de ordegrootte van € 35 tot € 40 miljoen. In tegenstelling tot wat de genoemde spotprent lijkt te suggererende wordt er door het college dus geen geld verspild.

De positieve effecten voor de stad zijn overduidelijk. Helmond krijgt zonder extra kosten:

een toekomstbestendig toegankelijk en flexibele Stadskantoor dat voldoet aan de duurzaamheids- en toegankelijkheidseisen van deze tijdeen moderne werkomgeving voor onze hard werkende ambtenaren en een eigentijdse ontmoetingsplek voor de bewonerseen verantwoorde investering in een economisch vitale stad door een coalitie die daadkracht en ambitie uitstraaltherontwikkeling van nieuwe woonruimten in het afgestoten vastgoed.

De VVD is samen met de andere partijen van de coalitie (SP, GL, D’66 en Lokaal Sterk) dan ook positief over deze plannen. Als ondernemende partij denken wij niet in beperkingen maar in kansen en mogelijkheden en willen we het ijzer smeden als dit heet is. Maakt de VVD een enorme denkfout als we stellen dat ons gezond ‘boerenverstand’ zegt dat we deze kans moeten grijpen? Elke ondernemer weet dat snel bewegen in deze economisch dynamische tijd van groot belang kan zijn. De VVD is voor een stad met ambitie. Iemand zonder ambitie is als een hordeloper zonder schoenen. Het college heeft de schoenen aangetrokken maar wordt nu verweten de horden veel te snel te willen nemen en te hard van stapel te lopen. Maar onze partij is van mening dat als je niet begint met rennen, je in deze wedstrijd bij voorbaat kansloos bent.

In een aangepast voorstel heeft het college de raad beloofd dat we op 4 momenten formeel worden betrokken in de voortgang en besluitvorming van het project. Het Total Engineering Team gaat nu eerst een aantal scenario’s voor de huisvesting (op basis van de hierboven geschetste financiële kaders, de visie en voorlopige kengetallen) uitwerken.  De VVD zal deze scenario’s kritisch gaan bekijken en alleen goedkeuren als ze inderdaad geen extra kosten voor de burgers met zich mee zullen brengen.

Theo Manders Raadslid VVD Helmond

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.